Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2016, 15:21   #2741
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Die redenering zouden de meeste Belgen beter eens maken. Met hun dagelijkse 80 km woon/werkverkeer, ochottekes...
Gewoon een voorbeeld uit de realiteit : 's morgens heb ik een vergadering met een klant in Gent. 100 km enkel. En tegen de middag moet ik in Turnhout zijn. Nog eens 100 km erbij. Daar vertrokken richting huis belt er halverwege (dus al 30 km gedaan) een klant met een dringend probleem. Dus even naar Tongeren. Weeral 100 km erbij. Van Tongeren naar huis (+ 80 km). Dit geeft op een werkdag een kleine 400 km. 's Avonds heb ik een meeting gekoppeld aan een etentje. Oeps de E-wagen geraakt er niet meer. En dat heb ik in het verleden meermaals meegemaakt toen ik nog een Tesla had. De enige oplossing toen was volgens Tesla veel rustiger rijden. Dus geen sportiever rijgedrag meer. Bij echt sportief weggedrag -en dan bedoel ik niet als een zot rond vlammen- gaven de accu's het na 250-300 km voor bekeken. Probleem : accu's laadt je niet op 5 minuten op maar een benzinetank is wel op 5 minuten gevuld. Sommigen zeggen dan je de ritten moet plannen en tijdens het laden een koffie gaan drinken of iets eten. Maar ik verkies mijn tijd wel anders in te delen dan ergens noodgedwongen te moeten gaan drinken of eten. Omdat je E-wagen aan de lader moet hangen.

Met een vertegenwoordiger in dienst te nemen is dat helemaal verandert. Maar die doet wel pakken meer kilometers. En dan blijft diesel de beste oplossing. Fiscaal ook heel gunstig en geen problemen met lege accu's. Zelf doe ik nu nog pakweg 100 km/week. Soms op een week zelfs 0 km. Dan heeft zowel een diesel als een E-wagen geen voordeel meer. Dan maakt het ook niets meer uit of het verbruik 6-10 of zelfs 16 liter/100 km is (zeker niet met de huidige benzineprijzen).

Met een E-wagen rij je constant met 1 oog op het resterend rijbereik rond. En ook al staat die nog op 300 km te gaan dan vertrouw je het nog niet. Want stel maar eens dat je opeens met een lege accu staat. Er staat nog 300 km te gaan op en bij even wat sportiever rijgedrag zakt dat zienderogen. Met een -we noemen ze maar zoals ze hier schrijven- fossiele wagen heb je die stress niet. Benzinetank bijna leeg en nog 10 km te gaan = in GPS dichtstbijzijnde tankstation ingeven en je vindt meerdere plaatsen. En het tanken duurt max. 5 minuten.

Dat blijft het grootste probleem met E-wagens. Ook al geven ze op papier een rijbereik van 500 km op. Mensen vertrouwen dat niet (hun GSM blijft ook 240 uur stand-by maar in werkelijkheid na 8 uur platte batterij). Hebben ze morgen een oplossing voor het lang opladen van de accu's en een oplossing zoals nu een overvloed aan tankstations dan pas zal de E-wagen door velen aanvaard worden.

Wat is 1 oplossing: zoals nu een familielid kan doen. Woon-werkverkeer iets van een 60 km enkel. En 's nachts (of anderen overdag) gratis aan het bedrijf opladen. 60 km terug naar huis en de vrouw gebruikt dan de wagen voor haar woon-werkverkeer (bijna 100 km heen en terug). De wagen kan 's nachts op het werk opladen en dat aan 380V. Dus 8 uur (weekends 12 uur) aan de oplader hangen.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 15:37   #2742
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Dan maakt het ook niets meer uit of het verbruik 6-10 of zelfs 16 liter/100 km is (zeker niet met de huidige benzineprijzen).
Ik heb vorige week nog aan 0,87€ getankt, dat is dus 5,22€ / 100Km zonder de nadelen van electrisch brol te rijden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 16:07   #2743
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik heb vorige week nog aan 0,87€ getankt, dat is dus 5,22€ / 100Km zonder de nadelen van electrisch brol te rijden.
Giftige stinkende kankerbrol ook nog, en dat kost zelfs nog geld.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 16:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 16:09   #2744
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Gewoon een voorbeeld uit de realiteit : 's morgens heb ik een vergadering met een klant in Gent. 100 km enkel. En tegen de middag moet ik in Turnhout zijn. Nog eens 100 km erbij. Daar vertrokken richting huis belt er halverwege (dus al 30 km gedaan) een klant met een dringend probleem. Dus even naar Tongeren. Weeral 100 km erbij. Van Tongeren naar huis (+ 80 km). Dit geeft op een werkdag een kleine 400 km. 's Avonds heb ik een meeting gekoppeld aan een etentje. Oeps de E-wagen geraakt er niet meer. En dat heb ik in het verleden meermaals meegemaakt toen ik nog een Tesla had. De enige oplossing toen was volgens Tesla veel rustiger rijden. Dus geen sportiever rijgedrag meer. Bij echt sportief weggedrag -en dan bedoel ik niet als een zot rond vlammen- gaven de accu's het na 250-300 km voor bekeken. Probleem : accu's laadt je niet op 5 minuten op maar een benzinetank is wel op 5 minuten gevuld. Sommigen zeggen dan je de ritten moet plannen en tijdens het laden een koffie gaan drinken of iets eten. Maar ik verkies mijn tijd wel anders in te delen dan ergens noodgedwongen te moeten gaan drinken of eten. Omdat je E-wagen aan de lader moet hangen.

Met een vertegenwoordiger in dienst te nemen is dat helemaal verandert. Maar die doet wel pakken meer kilometers. En dan blijft diesel de beste oplossing. Fiscaal ook heel gunstig en geen problemen met lege accu's. Zelf doe ik nu nog pakweg 100 km/week. Soms op een week zelfs 0 km. Dan heeft zowel een diesel als een E-wagen geen voordeel meer. Dan maakt het ook niets meer uit of het verbruik 6-10 of zelfs 16 liter/100 km is (zeker niet met de huidige benzineprijzen).

Met een E-wagen rij je constant met 1 oog op het resterend rijbereik rond. En ook al staat die nog op 300 km te gaan dan vertrouw je het nog niet. Want stel maar eens dat je opeens met een lege accu staat. Er staat nog 300 km te gaan op en bij even wat sportiever rijgedrag zakt dat zienderogen. Met een -we noemen ze maar zoals ze hier schrijven- fossiele wagen heb je die stress niet. Benzinetank bijna leeg en nog 10 km te gaan = in GPS dichtstbijzijnde tankstation ingeven en je vindt meerdere plaatsen. En het tanken duurt max. 5 minuten.

Dat blijft het grootste probleem met E-wagens. Ook al geven ze op papier een rijbereik van 500 km op. Mensen vertrouwen dat niet (hun GSM blijft ook 240 uur stand-by maar in werkelijkheid na 8 uur platte batterij). Hebben ze morgen een oplossing voor het lang opladen van de accu's en een oplossing zoals nu een overvloed aan tankstations dan pas zal de E-wagen door velen aanvaard worden.

Wat is 1 oplossing: zoals nu een familielid kan doen. Woon-werkverkeer iets van een 60 km enkel. En 's nachts (of anderen overdag) gratis aan het bedrijf opladen. 60 km terug naar huis en de vrouw gebruikt dan de wagen voor haar woon-werkverkeer (bijna 100 km heen en terug). De wagen kan 's nachts op het werk opladen en dat aan 380V. Dus 8 uur (weekends 12 uur) aan de oplader hangen.
Dan behoor jij blijkbaar tot die 1% die niet met 340 km bereik per dag zouden toekomen. Stel je voor wat het zou doen met de uitstoot van kankerverwekkende rommel en fijn stof als we het wagenpark voor 99% zouden kunnen defossiliseren!
Dan mag jij voor mijn part probleemloos verder rondtuffen met je dieseltje of je benzineding. Samen met de rest van de 1%... We zullen het "tolereren" ter compensatie van de levens van honderdduizenden...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 16:15   #2745
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus waarom die rare vragen?
Waarom zijn dat rare vragen?
Een E-wagen dien je op te laden. Alle vragen die daarmee te maken hebben kan je toch moeilijk rare vragen noemen?

Dit zou bijvoorbeeld een rare vraag zijn...
Kan ik in uitzonderlijke situaties, mijn E-wagen gebruiken als lasapparaat?
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 16:24   #2746
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Giftige stinkende kankerbrol ook nog, en dat kost zelfs nog geld.
Kan me geen reet schelen net zoals de andere electrische brol rijders het milieu geen reet kan schelen.
Oud 8 februari 2016, 16:27   #2747
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Waarom zijn dat rare vragen?
Een E-wagen dien je op te laden. Alle vragen die daarmee te maken hebben kan je toch moeilijk rare vragen noemen?
Neen, het zijn oerdwaze vragen.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 16:28.
Oud 8 februari 2016, 16:28   #2748
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan me geen reet schelen net zoals de andere electrische brol rijders het milieu geen reet kan schelen.
Dat wist ik wel dat je graag je leefomgeving vergiftigd.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 16:41.
Oud 8 februari 2016, 16:36   #2749
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat wist is wel
Google translate weer gecrasht ?
Oud 8 februari 2016, 19:00   #2750
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat opladen duurt te lang ...
Wat is volgens u "te lang"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 19:03   #2751
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon een voorbeeld uit de realiteit :

blablabla

...
Een realiteit die heel ver van de modale Belg staat. Ik heb al aangegeven dat het gemiddeld aantal afgelegde kilometers in Vlaanderen heel laag ligt. Nog geen 50 km.
Oud 8 februari 2016, 19:04   #2752
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wel.

Naast een aantal redenen ben ik daarom geïnteresseerd in elektrisch rijden.
Oud 8 februari 2016, 19:09   #2753
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is volgens u "te lang"?
Was ironisch bedoelt.
Oud 8 februari 2016, 19:38   #2754
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was ironisch bedoelt.
Dat weet ik, maar gewoon even uit nieuwsgierig wat volgens de tegenstanders eigenlijk "te lang" eigenlijk is.
Oud 8 februari 2016, 20:24   #2755
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet ik, maar gewoon even uit nieuwsgierig wat volgens de tegenstanders eigenlijk "te lang" eigenlijk is.
Draai het eens om, de meeste bestuurders van electrowagens "verdoen hun tijd" in de regel nooit door "te moeten tanken", die laden hun wagen namelijk thuis. Of ze laden ergens op een parking of parkeerplaats. Of ergens op het werk, of op hotel. En dat soms nog gratis ook.

Of er is eigenlijk geen nadeel, eerder een voordeel.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 20:29.
Oud 8 februari 2016, 21:10   #2756
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Draai het eens om, de meeste bestuurders van electrowagens "verdoen hun tijd" in de regel nooit door "te moeten tanken", die laden hun wagen namelijk thuis. Of ze laden ergens op een parking of parkeerplaats. Of ergens op het werk, of op hotel. En dat soms nog gratis ook.

Of er is eigenlijk geen nadeel, eerder een voordeel.
Ik gooi mijn tank vol op een paar minuten en moet altijd niet met een ei in mijn broek rijden. Mooi als dat in uw leven en werkpatroon past maar niet in het mijne.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 21:14   #2757
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik gooi mijn tank vol op een paar minuten en moet altijd niet met een ei in mijn broek rijden. Mooi als dat in uw leven en werkpatroon past maar niet in het mijne.
Hoeveel kilometers legt u dagelijks gemiddeld af?
Oud 8 februari 2016, 21:27   #2758
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik gooi mijn tank vol op een paar minuten... ]
Wat een tijdsverspilling.

En als je pech hebt bij een drukke pomp moet je een kwartier of langer aanschuiven, nog erger.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 21:34.
Oud 8 februari 2016, 21:46   #2759
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Ondertussen kan ik vrij switchen van David Bowie naar Eddy Wally op Spotify Premium in mijn Tesla. Wat een dooi gedoe, zeg...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 22:06   #2760
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel kilometers legt u dagelijks gemiddeld af?
Ik heb dagen van 5 kilometer en dagen van 300 tot wel 1.000 km.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be