Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2016, 09:18   #21
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
“Beboeten van inhalende vrachtwagenchauffeurs is géén prioriteit”

Bron

Detail tekst:

Ok, case closed.

Typisch voor de federale wegpolitie: vrachtwagenchauffeurs mogen zomaar ongestraft de wet overtreden terwijl de autobestuurders voor het kleinste van het kleinste beboet worden.

Wat voor boodschap geeft dat soort bericht nu naar de vrachtwagenchauffeurs: doe maar waar je zin in hebt, je zal toch niet bestraft worden...
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 09:31   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Typisch voor de federale wegpolitie: vrachtwagenchauffeurs mogen zomaar ongestraft de wet overtreden terwijl de autobestuurders voor het kleinste van het kleinste beboet worden.

Wat voor boodschap geeft dat soort bericht nu naar de vrachtwagenchauffeurs: doe maar waar je zin in hebt, je zal toch niet bestraft worden...
Neen, de boodschap is "we hebben wetten die een goed idee zijn, maar we doen geen moeite om ze te bestendigen".
Een vrachtwagen die door het rood rijd heeft ook prijs. Een vrachtwagen die 60km/u rijd in een zone 50 heeft evengoed prijs.
Oud 10 februari 2016, 10:02   #23
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt constant met de voeten getreden. En vooral in regenweer.

Ik vraag mij af of die oost-europese chauffeurs de verkeersregels wel kennen en/of begrijpen ?
Neen die begrijpen dat niet. Maar dat is ook niet meer dan normaal.

1 de verkeersborden in België zijn blijkbaar anders dan in andere landen.
bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/in...al-561473.html
2 In Vlaanderen zijn enkel Nederlandstalige verkeersborden toegelaten. Ik veronderstel dat de meeste Oost-Europese chauffeurs de Nederlandse taal niet kunnen lezen/begrijpen. Blijkbaar is de taal van een verkeersbord in dit land van levensbelang, en is het leven van weggebruikers daartegenover bijkomstig.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 10:18   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
2 In Vlaanderen zijn enkel Nederlandstalige verkeersborden toegelaten. Ik veronderstel dat de meeste Oost-Europese chauffeurs de Nederlandse taal niet kunnen lezen/begrijpen. Blijkbaar is de taal van een verkeersbord in dit land van levensbelang, en is het leven van weggebruikers daartegenover bijkomstig.
In welke taal zijn de verkeersborden in Slovakije, denkt u?

Wat moet een Vlaamse vrachtwagenchauffeur bij het volgende wel denken?

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 10:20   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 11:02   #26
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, de boodschap is "we hebben wetten die een goed idee zijn, maar we doen geen moeite om ze te bestendigen".
Een vrachtwagen die door het rood rijd heeft ook prijs. Een vrachtwagen die 60km/u rijd in een zone 50 heeft evengoed prijs.
Vrachtwagens die inhalen bij regenweer zijn wel degelijk gevaarlijk, waarom zou men het anders verbieden? Dat zorgt voor files en zware ongevallen met doden.
Oud 10 februari 2016, 11:53   #27
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

"Vlaamse" vrachtwagenschauffeurs zijn een uitstervend ras.

De meeste belgische transporteurs (internationaal) gebruiken oost-europese chauffeurs en trekkers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2016, 13:22   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Dit lijkt me toch wel duidelijk. Zonder google translate ofzo te gebruiken.

Bovenste bord, verbodenbord , uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Middelste bord, verbodsbord voor bussen en vrachtwagens.
Onderste bord, plaatsnaam/aanduiding bebouwde kom.

Als ik verkeerd ben, vertel het me.
Oud 10 februari 2016, 15:08   #29
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Wat willen jullie dan. Dat er overal politie langs de weg staat te loeren?

Een vrachtwagen haalt bij regenweer in. Wat is dat erg!
Niet alleen erg maar ook levensgevaarlijk. Een vrachtwagen wijkt plots van rechtse baanvak naar middelste baanvak uit. Wagen op middelste baanvak moet ofwel in de remmen, ofwel achter op de vrachtwagen rijden ofwel naar het linkse baanvak. Maar daar komt juist de werfcamionette tegen hoge snelheid aangevlogen. Die moet ook in zijn remmen gaan maar met 40 zakken cement (25kg/stuk = 1000 kg) remt die niet zo snel. Dus omdat een klootzak die gemiddeld een IQ van een eierdooier hebben tegen +1 km/uur sneller dan de vrachtwagen voor hem die wil voorsteken creëert die situaties waar verschillende verkeersdoden kunnen vallen. Maar die vrachtwagenchauffeurs zijn zo simpel dat ze de gevolgen niet kunnen in zien. En meestal roken en zuipen die heel hun loon op zodat als er iets gebeurt ze die toch niets kunnen afpakken.

Deze morgen was het weer prijs. Het was heel hard aan het regenen. E19 richting Antwerpen : rechtse en middelste baanvakken zaten vol met vrachtwagens die constant haasje over aan het spelen waren. Linkse baanvak zat vol met camionetten van koeriers en aannemers die bumper tegen bumper elkaar aan het pushen waren. En daartussen nog een pak wagens die maar moesten zien te vermijden dat er geen vrachtwagen hun van de weg duwde. Als ik iemand zijn job niet wil hebben is het die van vertegenwoordigers. Ganse dagen een zelfmoord opdracht om u tussen al die paljassen te begeven.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2016, 09:07   #30
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hier het mooiste voorbeeld van hoe het er in dit land aan toegaat, indien er Engels op uw parkeerschijf staat dan wordt je beboet:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160210_02120723

Laat die vrachtwagens maar inhalen domme flikken.
Oud 12 februari 2016, 10:12   #31
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Baan Veurne/Jabbeke menig bestelwagen met exotische landcode kwam mij voorbijgevlogen PL, H, RO, CZ ...

Daar moeten de bedrijven top draaien in die landen of zaten daar allemaal asielzoekers in???

Weer dacht ik, er is iets aan mijn wagentje want tegen 120km/u stond ik precies stil.

Maar het zal van: Rij maar aan koetsier, geweest zijn zeker?

BMW's vlogen dan weer tegen enorm hoge snelheden voorbij, ook die met Volvo doen een 'duit' in het snelheidsovertredingenzakje tegenwoordig. (<- door Sarcasmus)

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 februari 2016 om 10:13.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2016, 12:22   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BMW's vlogen dan weer tegen enorm hoge snelheden voorbij, ook die met Volvo doen een 'duit' in het snelheidsovertredingenzakje tegenwoordig. (<- door Sarcasmus)
Al van dringende of prioritaire opdracht gehoord?
Of de artikels 59.11-.12-.13 van de wegcode niet gelezen?

Citaat:
59.11. De bepalingen van de artikelen 7.1, 9.3, 10.1, 10.2, 11, 23, 24, 25.1, 46 en 49.1 gelden niet voor de voertuigen van de administratie die dienen voor het toezicht, de controle en het onderhoud van het wegennet, als zij onverenigbaar zijn met de aard of met de tijdelijke of vaste aanwending van het voertuig.

59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.

59.13. De bepalingen van artikel 11 en artikel 22 quater gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.

In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht nemen.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/239-art59
In die context gelden voor al die weggebruikers de snelheidsregels niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2016 om 12:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2016, 15:28   #33
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gezever noem ik dat. Flikken gebruiken hun zwaailichten en sirenes om naar de Mc Donalds te rijden. Ik heb geen respect voor die klojo's. In mijn ogen een bende corrupte op macht beluste sukkelaars en wereldverbeteraars. Ik weet dat in mijn vriendenkring NOOIT maar 1 flik zal zijn. Die mag sneller vertrekken dan hij of zij toe komt. Ook zal ik NOOIT een flik met wat dan ook helpen. Het mag mijn beste gebuur zijn maar als hij dringend hulp nodig heeft dan mag hij voor mijn part dood vallen.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2016, 16:05   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Gezever noem ik dat. Flikken gebruiken hun zwaailichten en sirenes om naar de Mc Donalds te rijden. Ik heb geen respect voor die klojo's. In mijn ogen een bende corrupte op macht beluste sukkelaars en wereldverbeteraars. Ik weet dat in mijn vriendenkring NOOIT maar 1 flik zal zijn. Die mag sneller vertrekken dan hij of zij toe komt. Ook zal ik NOOIT een flik met wat dan ook helpen. Het mag mijn beste gebuur zijn maar als hij dringend hulp nodig heeft dan mag hij voor mijn part dood vallen.
Nog nooit van een onopvallende opdracht gehoord zonder toeters en bellen met onopvallende (dienst)wagens ? Valt je cent?

Toch nog eens iets meer nadenken al je neus lang is...

En ook dit hieronder kan een dringende opdracht zijn met zijn onopvallende flitsauto :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...vervolgd.dhtml

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2016 om 16:18.
Oud 12 februari 2016, 16:47   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Ook zal ik NOOIT een flik met wat dan ook helpen. Het mag mijn beste gebuur zijn maar als hij dringend hulp nodig heeft dan mag hij voor mijn part dood vallen.
... ook wederzijds dan als criminelen jou met de dood bedreigen of je kreupel gaan slaan. Bestel je rolstoeltje alvast ?

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2016 om 16:48.
Oud 12 februari 2016, 21:30   #36
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of de artikels 59.11-.12-.13 van de wegcode niet gelezen?

In die context gelden voor al die weggebruikers de snelheidsregels niet.
U trekt mijn tekst uit zijn context.

Ik heb nergens geschreven dat ordediensten dat in bepaalde gevallen niet zouden mogen doen.

Dus u gaat van de veronderstelling uit dat al die mij daar voorbijgevlogen zijn Politie/Rijkswacht andere ordedienst was???

Lijkt mij sterk want er waren best wel héél clowneske figuren bij die het stuurwiel wisten te hanteren.
Oud 12 februari 2016, 21:43   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U trekt mijn tekst uit zijn context.
Ik stelde enkel 2 vragen.
Citaat:
Ik heb nergens geschreven dat ordediensten dat in bepaalde gevallen niet zouden mogen doen.
Klopt, maar je lijkt precies verrast dat men op snelwegen soms wel eens (veel) sneller rijdt dan de limiet. Zeker in die omstandigheden dat het nog veilig kan.

Citaat:
Dus u gaat van de veronderstelling uit dat al die mij daar voorbijgevlogen zijn Politie/Rijkswacht andere ordedienst was???
Neen, maar er kunnen er zeker wel een paar bij geweest zijn, dus anonieme voertuigen, ttz anonieme "ordediensten, speurders of whatever".

Citaat:
Lijkt mij sterk want er waren best wel héél clowneske figuren bij die het stuurwiel wisten te hanteren.
Als je dat nog zo kon herkennen tijdens het rijden reden ze precies helemaal niet zo snel als jij neerschrijft of was dat jouw context niet ?

Citaat:
Weer dacht ik, er is iets aan mijn wagentje want tegen 120km/u stond ik precies stil.
BMW's vlogen dan weer tegen enorm hoge snelheden voorbij, ook die met Volvo doen een 'duit' in het snelheidsovertredingenzakje tegenwoordig. ...]
Straf dat jij bij voorbijvliegende auto´s nog kunt uitmaken wat de bestuurder nog voor andere talenten heeft, mss moet je wel snelwegspeurder worden, je hebt zeker microsecondsnelle radarogen.

De BIVV heeft een tijdje geleden nog anonieme snelheidsmetingen (vanaf bruggen) gedaan op 30 meetpunten op snelwegen bij vrij verkeer, slechts 0,013 % reed sneller dan 200 kmh van meer dan 4,5 miljoen wagens (77%) + motorfietsen (2,2%).

Citaat:
http://bivv.be/frontend/files/userfi...wegen_2011.pdf

Metingen op 30 diverse meetpunten VL/W telkens één week lang.

Tabel 3: Specifieke indicatoren voor verschillende voertuigtypes
Gemiddelde snelheid (km/u)| Mediaan (km/u)| V85 (km/u)| %> 150 km/u| %> 200 km/u
Wagens 117.9 118 131 2.0 % 0.013 %

2.1. Beschrijving van de steekproef
Tijdens de gedragsmeting is de snelheid van 5.755.757 voertuigen gemeten. De locatie met het meeste verkeer was die van Ternat, op de E40 richting Gent, met 450.400 voertuigen in één week. Die met het minste verkeer was Sankt-Vith, op de E42 richting Verviers, met 25.551 voertuigen. Op autosnelwegen met drie rijstroken werden gemiddeld 311.421 voertuigen per week geteld. Voor autosnelwegen met twee rijstroken is dat aantal 127.666.

Tabel 2 laat de verdeling per voertuigtype zien. Personenauto's vertegenwoordigen vanzelfsprekend het grootste aantal voertuigen. Vrachtwagens en andere lange voertuigen maken ongeveer 10 % van het verkeer uit, net als lichte bedrijfswagens. Motorfietsen ten slotte, hebben een aandeel van iets meer dan twee procent in het verkeer, maar dit percentage is waarschijnlijk over geëvalueerd door problemen met de betrouwbaarheid van de lengtemeting. We herinneren eraan dat de algemene namen van de vier voertuigcategorieën ook voertuigen omvatten die minder vaak voorkomen, maar een vergelijkbare lengte hebben als het voertuig dat de categorie aanduidt.
Tabel 2: Verdeling naargelang de tijdens de gedragsmeting gemeten voertuigtypes
Voertuigtype Aantal Aandeel
Motorfietsen 123.851 2,2 %
Wagens 4.433.019 77,0 %

Lichte bedrijfswagens 572.026 10,9 %
Vrachtwagens 626.861 9,9 %

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2016 om 22:10.
Oud 13 februari 2016, 10:14   #38
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Waarom niet gewoon verbieden dat vrachtwagens op het linkse vak rijden?? Dan is er ook geen discussie meer over tweevaks- en drievaksbanen.

Misschien al eens beginnen met de vrachtwagens die in een file links staan te laten betalen, want daar moeten ze niet zijn.

Je moet eens de snelweg naar Luxemburg nemen, twee vakken slechts en verboden voor vrachtwagens om voorbij te steken !!Daar een paar uurtjes per dag verbaliseren en het wegenfonds kan volop gloednieuwe wegen aanleggen.

Wat eigenlijk nog beter zou zijn : iedere overtredende chauffeur twee uur aan de kant zetten! de bazen zouden wel inbinden.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 10:54   #39
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Waarom niet gewoon verbieden dat vrachtwagens op het linkse vak rijden?? Dan is er ook geen discussie meer over tweevaks- en drievaksbanen.

Misschien al eens beginnen met de vrachtwagens die in een file links staan te laten betalen, want daar moeten ze niet zijn.

Je moet eens de snelweg naar Luxemburg nemen, twee vakken slechts en verboden voor vrachtwagens om voorbij te steken !!Daar een paar uurtjes per dag verbaliseren en het wegenfonds kan volop gloednieuwe wegen aanleggen.

Wat eigenlijk nog beter zou zijn : iedere overtredende chauffeur twee uur aan de kant zetten! de bazen zouden wel inbinden.
In België is het voor vrachtwagens ook verboden om in te halen op tweevaks snelwegen.
Oud 13 februari 2016, 12:03   #40
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
In België is het voor vrachtwagens ook verboden om in te halen op tweevaks snelwegen.
Zou moeten , maar is niet.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be