Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2016, 19:25   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat er hier al eens met spek geschoten wordt weet ik al lang. Maar met ganse varkens is ook voor mij een nieuwigheid.

PS pacht is wettelijk gereglementeerd en is maximaal een door de overheid vastgesteld coëficienT vermenigvuldigd met het KI.
http://lv.vlaanderen.be/nl/voorlicht...t/pachtprijzen.
Ik denk dat ge eerder na 50 tot 70 jaren uw geld (aankoopprijs) terugverdiend hebt ipv 5 �* 7 jaar.
Trouwens landbouwgrond kopen als je zelf geen landbouwer bent is praktisch onmogelijk. Pachters hebben een voorkooprecht.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 19:46   #22
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er hier al eens met spek geschoten wordt weet ik al lang. Maar met ganse varkens is ook voor mij een nieuwigheid.

PS pacht is wettelijk gereglementeerd en is maximaal een door de overheid vastgesteld coëficienT vermenigvuldigd met het KI.
Ik denk dat ge eerder na 50 tot 70 jaren uw geld (aankoopprijs) terugverdiend hebt ipv 5 �* 7 jaar.
Blijkbaar heb je nog nooit iets verpacht, officieel is op papier, officieus is op handslag, nog steeds.
Tegenover pacht een Nederlander met telkens 3 jaar "handslagcontract" al 17 jaar een weide voor zijn paarden. Ik weet van beide partijen hoeveel hij betaald.
Hij had ze 17 jaar geleden beter gekocht, dan was hij stukken goedkoper af geweest.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 20:03   #23
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Trouwens landbouwgrond kopen als je zelf geen landbouwer bent is praktisch onmogelijk. Pachters hebben een voorkooprecht.
Maar hoe dikwijls word daar geen gebruik van gemaakt?
Je kent de kostprijs per jaar van een paard houden toch?

Velen die het in de goede tijd konden bekostigen, kunnen het nu niet meer.

En hoe snel ben je in België boer in bijberoep?
Oud 1 maart 2016, 20:07   #24
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je de boer in kwestie er nog af krijgt zonder "vetprijs" en je er nog aan insteekt na jaren pacht.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 20:13   #25
Wapper

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Heel grappig. Tegelijk wil de bank ook niet lenen omdat men schrik heeft dat je het niet gaat kunnen terug betalen (KBC)
Wat is hier aan de hand?
Te weinig inkomen? Geen vast werk?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 21:43   #26
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Kom, kom, als particulier met een deftige job en voldoende eigen inbreng word je nog steeds hartelijk ontvangen.
Gaat niet over mij. Ik ben daar geen klant.

Het ging over een gevestigde kmo, jarenlang trouwe klant bij KBC, die niet eens een eenvoudige autolening voor een wagen ouder dan 5 jaar kan krijgen. Iets over dat er geen economische waarde meer is, want volledig afgeschreven. Euh, niet bij die kmo? Hoe autistisch is het personeel dat er werkt? De klant kan de lening elders wel krijgen: record bank, Beobank, ING en zelfs voordeliger eigenlijk.

...
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 21:52   #27
Wapper

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het ging over een gevestigde kmo, jarenlang trouwe klant bij KBC, die niet eens een eenvoudige autolening voor een wagen ouder dan 5 jaar kan krijgen. Iets over dat er geen economische waarde meer is, want volledig afgeschreven. Euh, niet bij die kmo? Hoe autistisch is het personeel dat er werkt? De klant kan de lening elders wel krijgen: record bank, Beobank, ING en zelfs voordeliger eigenlijk.

...
Een "gevestigde KMO" die moet gaan lenen om een wagen van 5+ jaar oud te kunnen kopen?
Je vergeet blijkbaar dat die wagen eigendom van de bank is als onderpand ,zolang de lening loopt.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 22:58   #28
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Een "gevestigde KMO" die moet gaan lenen om een wagen van 5+ jaar oud te kunnen kopen?
Je vergeet blijkbaar dat die wagen eigendom van de bank is als onderpand ,zolang de lening loopt.
Euhm wil lenen, ja? Waarom zou je 15000 uit je zak betalen als je dit bedrag kan lenen (of leasen)? Het gaat om een Mercedes Benz rond die marktwaarde incl btw.

Maar ik begrijp dat de marktwaarde KBC niet interesseert, het is de 'economische waarde' die telt.

En natuurlijk wil alvast Record bank het bedrag al zeker wel lenen. De aflossing zal dan maandelijks van de KBC bedrijfsrekening gaan. Ze weten dus dat de KMO de lening wel kan betalen.

Ik vind het gewoon niet klantvriendelijk van KBC naar een 20+ jaar trouwe klant toe. Zo'n weigering blijft een abnormale of autistische reactie.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 1 maart 2016 om 23:00.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 23:19   #29
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Blijkbaar heb je nog nooit iets verpacht, officieel is op papier, officieus is op handslag, nog steeds.
Tegenover pacht een Nederlander met telkens 3 jaar "handslagcontract" al 17 jaar een weide voor zijn paarden. Ik weet van beide partijen hoeveel hij betaald.
Hij had ze 17 jaar geleden beter gekocht, dan was hij stukken goedkoper af geweest.
Toch wel. En daarnaast, en daarnaast waren mijn schoonouders landbouwers.

Er zijn er natuurlijk altijd die gekke prijzen geven onder tafel. Vooral als dat gekke Hollanders zijn met veel te veel (drugs-)geld.
Maar een gewone landbouwer...
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 23:54   #30
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe snel ben je in België boer in bijberoep?
Voor De Gucht duurde dat niet lang.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 00:37   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel grappig. Tegelijk wil de bank ook niet lenen omdat men schrik heeft dat je het niet gaat kunnen terug betalen (KBC)
Wat is hier aan de hand?

PS. Ik betaal toch al voor m'n rekeningen en kaarten?
Ze zijn idd achterdochtig nu.
Ik heb onlangs een financiering gevraagd op een lichte bestelwagen en dat ging enkel mits heel wat bewijs van inkomen.
Vroeger kreeg ik dat min of meer dubbel voor meerdere wagens zonder veel cijfers in te dienen.

Nu ja je neemt krediet voor zoiets omdat de afschrijving ook over meerdere jaren gaat en op voorhand alles zelf betalen is niet slim.

Vandaar dus.

Maar je merkt een groot verschil met enkele jaren terug.

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 maart 2016 om 00:38.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 06:47   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"de markt" werkt ook veel met "vertrouwen" en met "indrukken".

Een van de reden dat er een zeker "vertrouwen" was,dat Belgie een goede indruk bleef houden tijdens de crisis 2008/2009 was de immense hoeveelheid spaargeld die in het Belgische spaarsysteem zat.Dat werd-,dat wordt-,altijd weer afgewogen tegenover de zware schuldratio die de NV Belgie heeft...

Deze basis zou men nu ondergraven.....

Verder is "spaargeld" inderdaad geld dat nu voor niks nodig is.GELUKKIG dat nog zovele mensen dit kunnen opbouwen en ondertussen verder doen met STABIEL VERDER TE WERKEN in onze economie.(in plaats van het dan maar te laten rollen en er verder een feestje van te maken)
Bemerk,weinigen van ons hebben tijd,of hebben de intentie,om dan maar spelletjes op de beurs te spelen.(hetgeen de banken o zo graag willen).Een beleggingsfondsje is al ver genoeg...

Let op als dergelijke "stabiliteit" ook ondergraven word.

Laatst gewijzigd door kelt : 2 maart 2016 om 06:50.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 08:03   #33
subocaj

Standaard

Citaat:
Toch wel. En daarnaast, en daarnaast waren mijn schoonouders landbouwers.

Er zijn er natuurlijk altijd die gekke prijzen geven onder tafel. Vooral als dat gekke Hollanders zijn met veel te veel (drugs-)geld.
Maar een gewone landbouwer...
Een gewone landbouwer is tegenwoordig blij als hij kan overleven. Want de leningen voor zijn materiaal en alle zowel Europese als Belgische regeltjes, doen hem de das om.
Oud 2 maart 2016, 08:23   #34
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

...
Dat komt door de aanvaardingspolitiek van de bank. Dat is een set voorschriften die het personeel moet toepassen, geen enkele souplesse daarop. Tweedehandsvoertuigen van >5 jaar zal KBC nooit een lening voor toestaan, zelfs al trekt de klant al zijn andere zaken daar weg.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 08:30   #35
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Een van de reden dat er een zeker "vertrouwen" was,dat Belgie een goede indruk bleef houden tijdens de crisis 2008/2009 was de immense hoeveelheid spaargeld die in het Belgische spaarsysteem zat.Dat werd-,dat wordt-,altijd weer afgewogen tegenover de zware schuldratio die de NV Belgie heeft...
Die "goede indruk" betrof het feit dat België itt tot andere landen de crisis goed doorstond want, zo was de redenering, wij verloren betrekkelijk weinig arbeidsplaatsen. Men keek als konijnen naar een lichtbaken en zag niet dat er meer dan 300.000 mensen in de economische werkloosheid zaten (oa Ford Genk)! Dat noemt men "uitgestelde" werklozen!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 08:32   #36
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Lenen, jongens, lenen en investeren. Tot als de bakstenen uw oren uitkomen!
op een bepaalde leeftijd is dat ook moelijker hoor... ze doen moeilijk in de banken ga maar eens iets lenen voor een simpele auto ... ze moeten alles haarfijn weten over je situatie...ze kafferen alles uit ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 08:36   #37
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
"de markt" werkt ook veel met "vertrouwen" en met "indrukken".

Deze basis zou men nu ondergraven.....

Verder is "spaargeld" inderdaad geld dat nu voor niks nodig is.GELUKKIG dat nog zovele mensen dit kunnen opbouwen en ondertussen verder doen met STABIEL VERDER TE WERKEN in onze economie.(in plaats van het dan maar te laten rollen en er verder een feestje van te maken)
Bemerk,weinigen van ons hebben tijd,of hebben de intentie,om dan maar spelletjes op de beurs te spelen.(hetgeen de banken o zo graag willen).Een beleggingsfondsje is al ver genoeg...

Let op als dergelijke "stabiliteit" ook ondergraven word.

Elk krediet evalueert men in eerste instantie aan de acceptatie politiek van de bank, dat is als het ware de 'bijbel'. Uitzonderingen daarop zijn even schaars als witte merels. Daarnaast is het een individuele beslissing, voor een partikulier kijkt men naar de bewezen terugbetalingscapaciteit door na te gaan wat zijn maandelijks inkomen is (vast contract only...) en of er daarnaast nog andere openstaande leningen zijn. Verder bepaalt men de maximum leningsquotiteit, veel banken lenen nog maar tot 80%. Er is nog één bank(groep) die 100% durft aanvaarden. Voor een zelfstandige kijkt men naar de laatste 3 fiscale aangiftes, voor een vennootschap kijkt men naar de uitgebreide balans. De analyse van de balans geeft meestal de doorslag.
De totale volumes aan uitgeschreven kredieten is gestegen, wat toont dat er geen kredietschaarste is. Wel is het zo dat banken in belangrijke mate strenger zijn geworden in acceptatie zowel als in quotiteit sinds de crisis van 2008.
Oud 2 maart 2016, 08:40   #38
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
op een bepaalde leeftijd is dat ook moelijker hoor... ze doen moeilijk in de banken ga maar eens iets lenen voor een simpele auto ... ze moeten alles haarfijn weten over je situatie...ze kafferen alles uit ...
Dat is logisch, en wettelijk verplicht trouwens. Enorm veel mensen willen zich te pletter lenen, een simpele berekening kan dan aantonen dat die persoon de lening gewoon niet kan terugbetalen. Dan weet men op voorhand dat het dossier zal mislukken. De mogelijkheden tot loonsbeslag bij wanbetaling zijn ook beperkt, dus ook daar zal de bank op safe spelen.
En ja, dus moet de klant informatie geven. Maar overdrijf dat niet : voor een auto volstaat het om je laatste 3 loonfiches voor te leggen.
Oud 2 maart 2016, 09:16   #39
pajoske

Standaard

Citaat:
Een gewone landbouwer is tegenwoordig blij als hij kan overleven. Want de leningen voor zijn materiaal en alle zowel Europese als Belgische regeltjes, doen hem de das om.
Juist.
Daarom zal die ook nooit meer(onder tafel) betalen dan hij wettelijk verplicht is. Daarbij komt dat landbouwers/pachters een zodanige bescherming krijgen dat ze geen grond hoeven te kopen. Je kan ze als (nieuwe) eigenaar niet van uw grond zetten tenzij je aan zeer strenge voorwaarden voldoet.

UW voorbeeld van die paardenwei is enkel mogelijk als die eigenaar bv in bezit gekomen is van die wei door koop (mits afstand pachtrecht) of erven van de vorige eigenaar.

Daarom mijn standpunt dat aankoop landbouwgrond enkel op termijn rendabel zou kunnen zijn als je over enkele generaties ver kijkt. En dan nog weet je niet hoe de wet zal evolueren.
Oud 2 maart 2016, 09:22   #40
pajoske

Standaard

Citaat:
Euhm wil lenen, ja? Waarom zou je 15000 uit je zak betalen als je dit bedrag kan lenen (of leasen)? Het gaat om een Mercedes Benz rond die marktwaarde incl btw.
Omdat lenen altijd geld kost. En geld op je spaarboekje toch niks opbrengt. Je moet dat bedrag uiteindelijk toch uit eigen zak betalen. En daar komt nog eens intrest bij.
Zoals gij dat schrijft is het precies of je dat geld zo maar krijgt. Te veel mensen denken zo en komen later in de problemen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be