Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2016, 11:33   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Waar stond het Vlaams onderwijs in 2000, en waar staat het nu ?
Graag wat bewijzen voor uw "neerwaartse spiraal". Ondertussen al driemaal de vraag gesteld, maar u blijft maar rond de pot draaien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 11:34   #262
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Welke andere vooropleiding zou daar dan geschikt voor zijn?

Er zit een stevige brok aerodynamica, prestatieleer, controle theorie en dergelijke in die opleiding. Ik zou zelfs durven zeggen: deze richting is daar uitermate voor geschikt.

Een BSA of TSO leerling die misschien een passie heeft voor vliegtuigen, moet daar niet aan beginnen zonder uitbreiding van zijn wiskunde en fysica.
Dan weet u niet op welk niveau de wiskunde staat in een IW-richting, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 11:35   #263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat hebben universitaire opleidingen nu te maken met lager/middelbare opleidingen?
Alles, de een bouwt verder op de andere. Als het Vlaams ASO ondermaats zou zijn, dan moet er een duidelijk probleem zijn bij de overgang naar universitaire vormen. Als de grote talenten al verknoeid worden in het ASO, moet dat ook blijken uit de instroom bij onze universiteiten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 11:36   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gewoon het stijgende aantal leerlingen die geen landstaal als thuistaal gebruiken. Dat heeft echt wel positieve invloeden op de kwaliteit van het lokale onderwijs.
Vergroot u Antwerpen dan tot heel Vlaanderen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 11:38   #265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het is inderdaad niet iedereen gegeven een opleiding secundair onderwijs met succes af te ronden.
Ik dacht dat zo'n 20% van de jeugd zich zonder diploma naar de arbeidsmarkt (of niet...) begeeft.
In Vlaanderen hebben we een schooluitval van 7%.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 11:47   #266
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Vlaanderen hebben we een schooluitval van 7%.
+-12% volgens deze bron.
Ik heb het Antwerpse cijfer vermeld...

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150312_01575440
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:13   #267
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een ongeletterde of een 12 jarige met een passie voor vliegen begrijpt dat.

Denk je dat Max Verstappen iets van thermodynamica kent?

http://africanspotlight.com/2015/08/...y-photo-video/
Als jij niet begrijpt waarom ijsvorming op je romp, je vliegtuig kan doen crashen, stap ik niet bij jou in de vlieger.

Vliegen is meer en meer een ingenieursjob, en steeds minder een echte pilotenjob. Het zijn ook fly-by-wire en fly-by-pc toestellen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:14   #268
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan weet u niet op welk niveau de wiskunde staat in een IW-richting, hoor.
De uitzondering.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:20   #269
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alles, de een bouwt verder op de andere. Als het Vlaams ASO ondermaats zou zijn, dan moet er een duidelijk probleem zijn bij de overgang naar universitaire vormen. Als de grote talenten al verknoeid worden in het ASO, moet dat ook blijken uit de instroom bij onze universiteiten.
Die instroom is steeds van mindere kwaliteit. Basiskennis zoals integreren en differentieren is er steeds minder en men leunt steeds meer op computer/grafische telmachine om bewerkingen te doen. Resultaat: geen inzicht meer in wat men doet, aangezien wij er wel fysische grootheden en fenomenen aanplakken.

Studenten klagen ook steeds meer, iemand die nu de job van ombuds als assistent aanvaardt, weet dat hij in de shit komt. Als het iet of wat uitdagend wordt, klagen ze en proberen ze forcing te voeren om ofwel een vraag te laten vallen, resultaten op te hogen of meer tijd te krijgen voor de blok.

Bron: mezelve als assistent, docent in de bachelor jaren en promotor in de masterjaren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:21   #270
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan weet u niet op welk niveau de wiskunde staat in een IW-richting, hoor.
Ik zal u een geheim verklappen: wiskunde is iets van 20 jaar geleden. Momenteel worden quasi alle berekeningen gedaan met simulatoren die voor u de number crunching doen.

Wiskunde wordt enkel nog in de kandidaturen gegeven om een eerste selektie te maken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:27   #271
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

En we zijn weer vertrokken voor een rondje "vroeger was het beter"...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:27   #272
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als jij niet begrijpt waarom ijsvorming op je romp, je vliegtuig kan doen crashen, stap ik niet bij jou in de vlieger.

Vliegen is meer en meer een ingenieursjob, en steeds minder een echte pilotenjob. Het zijn ook fly-by-wire en fly-by-pc toestellen.
Denk je dat iemand die met vliegtuig vliegt niet weet wat ijsvorming of een stall is? Het kleinste kind weet dat.

Uw tweede opmerking is zeker waar. Een modern vliegtuig is eigenlijk één grote computer, je moet daarmee leren werken. Het is dus hoofdzakelijk: die machine leren kennen. Daarom ook dat je voor elk toestel een brevet moet hebben (alhoewel de wetten van de fysica voor allen dezelfde zijn).
Daarvoor moet je geen differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 29 maart 2016 om 12:30.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:30   #273
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
En we zijn weer vertrokken voor een rondje "vroeger was het beter"...
Neen ik zeg maar dat het belang van wiskunde in het hoger onderwijs veel minder is dan vroeger. Een ingenieur moest vroeger zelf zijn berekeningen doen.
Sinds 20 jaar zijn de computers (zelfs PC's) zo krachtig geworden dat ze de meeste vergelijkingen numeriek kunnen oplossen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:34   #274
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen ik zeg maar dat het belang van wiskunde in het hoger onderwijs veel minder is dan vroeger. Een ingenieur moest vroeger zelf zijn berekeningen doen.
Sinds 20 jaar zijn de computers (zelfs PC's) zo krachtig geworden dat ze de meeste vergelijkingen numeriek kunnen oplossen.
Wie heeft die computers ontworpen?
Hoe kan men een computer programmeren om wiskundige bewerkingen uit te voeren zonder deze zelf te kennen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:40   #275
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik zal u een geheim verklappen: wiskunde is iets van 20 jaar geleden. Momenteel worden quasi alle berekeningen gedaan met simulatoren die voor u de number crunching doen.

Wiskunde wordt enkel nog in de kandidaturen gegeven om een eerste selektie te maken.
Met number crunching ben je niks als je de achterliggende verbanden niet begrijpt, of de vergelijkingen niet kan opstellen.

Wiskunde is een dragende wetenschap: het laat u toe om zaken te berekenen en verbanden te leggen. Als je die verbanden niet kan begrijpen, is het garbage in = garbage out.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:41   #276
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen ik zeg maar dat het belang van wiskunde in het hoger onderwijs veel minder is dan vroeger. Een ingenieur moest vroeger zelf zijn berekeningen doen.
Sinds 20 jaar zijn de computers (zelfs PC's) zo krachtig geworden dat ze de meeste vergelijkingen numeriek kunnen oplossen.
Dit is echte onzin van de bovenste plank.

Garbage in = garbage out. Een computer berekent wat jij hebt vertelt te doen. Je spaart gewoon tijd uit. Als je vergelijkingen fout zitten, zijn de resultaten ook fout.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:46   #277
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Denk je dat iemand die met vliegtuig vliegt niet weet wat ijsvorming of een stall is? Het kleinste kind weet dat.
Zonder te googelen, kan jij me uitleggen wat stall is en welke factoren een invloed hebben op dit fenomeen ?


Citaat:
Uw tweede opmerking is zeker waar. Een modern vliegtuig is eigenlijk één grote computer, je moet daarmee leren werken. Het is dus hoofdzakelijk: die machine leren kennen. Daarom ook dat je voor elk toestel een brevet moet hebben (alhoewel de wetten van de fysica voor allen dezelfde zijn).
Daarvoor moet je geen differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen.
Ik stap niet in een toestel dat wordt bestuurd door iemand die de fundamentele krachten niet begrijpt die het toestel in de lucht houden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:51   #278
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
En we zijn weer vertrokken voor een rondje "vroeger was het beter"...
Kritiek op uwen metier mag niet, zoveel is duidelijk.

Mijn beroep is ook om zeep, dankzij het wegvallen van de toelatingsexamens en de steeds stijgende instroom van lagere kwaliteit.

Dat vertaalt zich ook in lagere salarissen en slechtere jobs.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:53   #279
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wie heeft die computers ontworpen?
Hoe kan men een computer programmeren om wiskundige bewerkingen uit te voeren zonder deze zelf te kennen?
Dat zijn gespecialiseerde firma's die simulatieprogramma's ontwikkelen en dan aan ingenieursbureau's verkopen of in licentie geven.

Voor fluid dynamics heb je bijvoorbeeld Autodesk CFD of Flovent.

Ook heel gekend, maar niet echt een number cruncher is Autocad dat de tekenplank sinds lange tijd vervangen heeft.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:53   #280
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Daarom ook dat je voor elk toestel een brevet moet hebben.
Minder verschillende brevetten dan dat we soorten rijbewijzen hebben.
Met een Private Pilot Licence mag je voor je plezier de wereld rond, in een Cessna of een Aero L-39 Albatros. De eerste vliegt aan 200km/u de tweede aan
750 km/u. Zelfde PPL. ( wel een ander budget )

Wat niet iedereen weet: de toestellen met de gemakkelijkste licenties zijn het moeilijkste te besturen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be