Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2016, 23:59   #101
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Bedoelt u dat er geen Belgische federale ministers zijn die zowel het Frans als het Nederlands beheersen ?
Ongeveer.
Oud 18 april 2016, 00:04   #102
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Artikel 2 van onze grondwet, mijnheer : "La langue de la République est le français".
Voor het overige :
1. Het betreft hier de rubriek "Binnenland" van een Belgisch forum : het gaat dus niet om Franse ministers.
2. Het uiten van mijn mening is niet "u de les komen lezen".
Je kan ook gewoon NIET reageren op ondermaatse flauwekul
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2016, 00:05   #103
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe weet u dat?
Begrijpend lezen.
Oud 18 april 2016, 00:06   #104
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Degenen die carrière maken in de politiek zijn – jammer genoeg – niet zelden mensen die onvoldoende bekwaam zijn om het buiten de politiek waar te kunnen maken, en het in bezit zijn van diploma's of titels is daarbij geen "bewijs" van bekwaamheid. Overigens willen echt bekwame mensen meestal niets met (partij-)politiek te maken hebben. En dat is vanzelfsprekend niet enkel in België zo...

Maar er is toch een limiet aan wat aanvaardbaar is, vind ik. Het niet voldoende beheersen van de taal of talen van degenen over wie men gezag uitoefent is een goed voorbeeld van iets dat niet binnen die limiet ligt.
We zitten hier nog met een derde taal...

Namelijk het Duits....

Enig idee hoevéél van al die ministers deze taal perfect onder de knie hebben...

Nogmaals mijn beste Meeuwtje,het kan mij gestolen worden of ze nu nét wel of al helemaal niet de landstalen onder de knie hebben...

Ik reken ze af op hun daden,niet op hun woorden,al dan niet in hun correcte textuur uitgesproken...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2016, 00:22   #105
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoelt u dat er geen Belgische federale ministers zijn die zowel het Frans als het Nederlands beheersen ?
Daar komt het ongeveer op neer.
Dit artikel uit Knack vat een en ander samen, over het hoe en waarom van die situatie:

"Vele Franstalige politici vergeten gemakshalve dat zonder die ettelijke generaties tweetalige (nationale) ambtenaren en magistraten, België de facto onbestuurbaar zou geweest zijn

Daarenboven was het voor hen een evidentie dat Vlamingen tweetalig waren wat hen toeliet eentalig te blijven. Hun taal en cultuur waren immers superieur aan dat allegaartje van Vlaamse dialecten.

.......

Dit had kunnen vermeden worden indien de Franstalige beleidsverantwoordelijken wat realistischer en meer toekomstgericht hadden gedacht en gehandeld, quod non.

Er mag ook niet vergeten worden dat de wijze waarop het Nederlands werd onderwezen in de Franstalige scholen heel "passief" was en dat dit onderwijs kon vergeleken worden met de manier waarop een "dode taal" als het Latijn werd onderwezen. Daarenboven was er geen politieke wil in Franstalig België (en zeker niet in de hoofdstad) om de Franstalige scholieren op 18 jaar effectief tweetalig te maken."

http://www.knack.be/nieuws/belgie/tw...on-590841.html

Wat wilt u, van een land waarin de grondwet en alle huidige wetten, nog steeds eerst in het Frans - de taal van de minderheid - worden geschreven en pas daarna vertaald worden naar het Nederlands, de taal van de meerderheid, iets wat weinig Vlamingen (of Belgen) weten.
De Belgische grondwet werd zelfs pas in 1967 voor het eerst naar het Nederlands vertaald, kan u nagaan.

De constitutionele Belgische discriminatie naar de Vlaamse bevolking toe, zat reeds sinds het ontstaan van dit land in de grondwet verweven en duurt voort tot op vandaag de dag.
Ik vermoed zelfs dat deze Machiavelliaanse toestand een unicum is in de hele wereld.
Oud 18 april 2016, 00:28   #106
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je kan ook gewoon NIET reageren op ondermaatse flauwekul
Dat weet ik, maar ook al is de voorgebrachte argumentatie flauwekul, dan nog zet de wellevendheid mij niet zelden aan tot een repliek. Ik verdedig nogal graag de waarheid, ziet u.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2016, 00:33   #107
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
We zitten hier nog met een derde taal...

Namelijk het Duits....

Enig idee hoevéél van al die ministers deze taal perfect onder de knie hebben...

Nogmaals mijn beste Meeuwtje,het kan mij gestolen worden of ze nu nét wel of al helemaal niet de landstalen onder de knie hebben...

Ik reken ze af op hun daden,niet op hun woorden,al dan niet in hun correcte textuur uitgesproken...
Ik besef dat het niet evident is om veeleisend te zijn als het om politici gaat, maar het nadeel daarvan is dat men zich met een kwaliteit moet tevreden stellen die zelfs in het beste geval nauwelijks het middelmatige haalt.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 18 april 2016 om 00:59.
Oud 18 april 2016, 00:36   #108
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet ik, maar ook al is de voorgebrachte argumentatie flauwekul, dan nog zet de wellevendheid mij niet zelden aan tot een repliek. Ik verdedig nogal graag de waarheid, ziet u.
tja,welke waarheid,de Elzas mijn beste.....

Welke taal spraken die nu ook alweer.....

Is er iets officieel wat dat betreft....

Of hebben die helemaal niets in te brengen...

Zo ziet u maar...
Oud 18 april 2016, 00:44   #109
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Daar komt het ongeveer op neer.
Dit artikel uit Knack vat een en ander samen, over het hoe en waarom van die situatie:

"Vele Franstalige politici vergeten gemakshalve dat zonder die ettelijke generaties tweetalige (nationale) ambtenaren en magistraten, België de facto onbestuurbaar zou geweest zijn

Daarenboven was het voor hen een evidentie dat Vlamingen tweetalig waren wat hen toeliet eentalig te blijven. Hun taal en cultuur waren immers superieur aan dat allegaartje van Vlaamse dialecten.

.......

Dit had kunnen vermeden worden indien de Franstalige beleidsverantwoordelijken wat realistischer en meer toekomstgericht hadden gedacht en gehandeld, quod non.

Er mag ook niet vergeten worden dat de wijze waarop het Nederlands werd onderwezen in de Franstalige scholen heel "passief" was en dat dit onderwijs kon vergeleken worden met de manier waarop een "dode taal" als het Latijn werd onderwezen. Daarenboven was er geen politieke wil in Franstalig België (en zeker niet in de hoofdstad) om de Franstalige scholieren op 18 jaar effectief tweetalig te maken."

http://www.knack.be/nieuws/belgie/tw...on-590841.html

Wat wilt u, van een land waarin de grondwet en alle huidige wetten, nog steeds eerst in het Frans - de taal van de minderheid - worden geschreven en pas daarna vertaald worden naar het Nederlands, de taal van de meerderheid, iets wat weinig Vlamingen (of Belgen) weten.
De Belgische grondwet werd zelfs pas in 1967 voor het eerst naar het Nederlands vertaald, kan u nagaan.

De constitutionele Belgische discriminatie naar de Vlaamse bevolking toe, zat reeds sinds het ontstaan van dit land in de grondwet verweven en duurt voort tot op vandaag de dag.
Ik vermoed zelfs dat deze Machiavelliaanse toestand een unicum is in de hele wereld.
Ik kan uw argumentatie zeker volgen. Wat evenwel mijn verbazing zal blijven wekken is het reeds quasi twee eeuwen durend opvallend gebrek aan politieke assertiviteit van de grootste bevolkingsgroep in België, zegge van de Vlamingen of in ruimere zin van de Nederlandstalige Belgen.

Mijn stellige indruk daarbij is dat men inmiddels dermate gewend is geraakt aan het wijzen met de vinger naar de Franstalige Belgen als zijnde de voorgehouden brengers van allerhande onheil, dat men kompleet uit het oog heeft verloren dat de Nederlandstaligen in elk opzicht de ruime meerderheid uitmaken in België, en dus desgewenst zonder meer hun wil op volkomen democratische wijze kunnen opleggen.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 18 april 2016 om 00:53.
Oud 18 april 2016, 00:52   #110
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
tja,welke waarheid,de Elzas mijn beste.....

Welke taal spraken die nu ook alweer.....

Is er iets officieel wat dat betreft....

Of hebben die helemaal niets in te brengen...

Zo ziet u maar...

De enige officiële taal in Frankrijk is grondwettelijk het Frans, mijnheer Svennies. Het beheersen van die ene constitutionele officiële taal is bij ons voor ministers de enige taalvereiste. Het belet de betrokkenen niet om daarnaast zoveel andere talen te beheersen als ze zelf willen, maar de Franse taal is de minimumvereiste.

In België zijn er drie officiële talen, maar politiek gezien zijn er (in het federaal parlement) twee taalgroepen : de Nederlandse taalgroep en de Franse taalgroep. Mij lijkt het een natuurlijke minimumvereiste dat wie federaal minister of staatssecretaris wil zijn, de talen van die beide taalgroepen voldoende moet beheersen.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 18 april 2016 om 00:54.
Oud 18 april 2016, 00:55   #111
eno2
Banneling

Standaard

BÊÊÊ BÊEE het kan me niet schelen in welke taal ik bestuurd word al was het door Marsmannetjes, als die maar bekwaam zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 april 2016 om 00:56.
Oud 18 april 2016, 00:58   #112
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
BÊÊÊ BÊEE het kan me niet schelen in welke taal ik bestuurd worden al was het door Marsmannetjes, als die maar bekwaam zijn.
Dat is het nu net, mijnheer. Ik vind dat wie de taal of talen niet beheerst van degenen over wie hij/zij gezag uitoefent nooit de vereiste minimumbekwaamheid bezit. En dat geldt overigens niet enkel voor politici.
Oud 18 april 2016, 01:01   #113
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Yep, wellevendheid voor twee.
Oud 18 april 2016, 01:01   #114
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is het nu net, mijnheer. Ik vind dat wie de taal of talen niet beheerst van degenen over wie hij/zij gezag uitoefent nooit de vereiste minimumbekwaamheid bezit. En dat geldt overigens niet enkel voor politici.
Natuurlijk behoort dat bij de minimum taakvereisten.
Oud 18 april 2016, 01:05   #115
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan uw argumentatie zeker volgen. Wat evenwel mijn verbazing zal blijven wekken is het reeds quasi twee eeuwen durend opvallend gebrek aan politieke assertiviteit van de grootste bevolkingsgroep in België, zegge van de Vlamingen of in ruimere zin van de Nederlandstalige Belgen..
Maar Meeuwtje,het begin van dit land was onder franstalige knoet,gedirigeerd vanuit brussel.....

Het was zelfs zo dat franstaligen werden belast op hetgeen ze verdienden...
De nederlandstaligen op wat ze bezaten....

Nu moet je weten dat destijds het boerenleven in vlaanderen de hoofdmoot uitmaakten....

En dat die hoofdmoot werd belast op wat ze konden verbouwen....

Of de oogst nu lukte of totaal mislukte werd géén rekening gehouden...

De hongersnood tijdens de jaren 40 van de 19 de eeuw spreekt hier boekdelen...

Citaat:

Mijn stellige indruk daarbij is dat men inmiddels dermate gewend is geraakt aan het wijzen met de vinger naar de Franstalige Belgen als zijnde de voorgehouden brengers van allerhande onheil, dat men kompleet uit het oog heeft verloren dat de Nederlandstaligen in elk opzicht de ruime meerderheid uitmaken in België, en dus desgewenst zonder meer hun wil op volkomen democratische wijze kunnen opleggen.
Het heeft bijna 140 jaar geduurd vooralleer de vlaming op gelijke voet kon komen....

De reactie van de franstaligen bestond erin om dan maar gelijk de politieke partijen op te delen om te voorkomen dat de vlamingen uiteindelijk het hoge woord zouden kunnen voeren...
Oud 18 april 2016, 01:05   #116
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk behoort dat bij de minimum taakvereisten.

Maar alleen een Franse kan dat begrijpen in België.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 april 2016 om 01:06.
Oud 18 april 2016, 01:09   #117
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enige officiële taal in Frankrijk is grondwettelijk het Frans, mijnheer Svennies. Het beheersen van die ene constitutionele officiële taal is bij ons voor ministers de enige taalvereiste. Het belet de betrokkenen niet om daarnaast zoveel andere talen te beheersen als ze zelf willen, maar de Franse taal is de minimumvereiste.

In België zijn er drie officiële talen, maar politiek gezien zijn er (in het federaal parlement) twee taalgroepen : de Nederlandse taalgroep en de Franse taalgroep. Mij lijkt het een natuurlijke minimumvereiste dat wie federaal minister of staatssecretaris wil zijn, de talen van die beide taalgroepen voldoende moet beheersen.
Dat klopt,maar de Elzas en zijn duitstaligen zijn dan ook netjes aan de zijlijn geparkeerd.....

Tja,u beseft het geeneens,eigenlijk reageert u nét hetzelfde als de franstalige belg pleegt te doen tegenover zijn anderstalige landgenoten...

Iets minder vredelievend dan in ons land nietwaar,hier wordt tenminste de taal van de minderheid erkend....

Laatst gewijzigd door Svennies : 18 april 2016 om 01:15.
Oud 18 april 2016, 01:17   #118
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar Meeuwtje,het begin van dit land was onder franstalige knoet,gedirigeerd vanuit brussel.....

Het was zelfs zo dat franstaligen werden belast op hetgeen ze verdienden...
De nederlandstaligen op wat ze bezaten....

Nu moet je weten dat destijds het boerenleven in vlaanderen de hoofdmoot uitmaakten....

En dat die hoofdmoot werd belast op wat ze konden verbouwen....

Of de oogst nu lukte of totaal mislukte werd géén rekening gehouden...

De hongersnood tijdens de jaren 40 van de 19 de eeuw spreekt hier boekdelen...

Het heeft bijna 140 jaar geduurd vooralleer de vlaming op gelijke voet kon komen....

De reactie van de franstaligen bestond erin om dan maar gelijk de politieke partijen op te delen om te voorkomen dat de vlamingen uiteindelijk het hoge woord zouden kunnen voeren...
U legt het veel vlotter uit dan ik ooit zou kunnen, maar in wezen bevestigt u wat ik stelde omtrent het voortdurend gebrek aan politieke assertiviteit vanwege de Nederlandstalige bevolkingsgroep in België.

Immers, voor zover mij bekend is de Nederlandstalige bevolkingsgroep van bij het instellen van de staat België steeds in de ruime meerderheid geweest.

Men kan lange en op zichzelf juiste verhalen vertellen over het onweerlegbaar feit dat die meerderheidsbevolkingsgroep zich tot heden nooit als een democratische meerderheid heeft gedragen, maar stellen dat dit de fout is van de Franstaligen is naar mijn overtuiging een welhaast vastgeroeste misvatting.

Ik zal het cru stellen : als de meerderheid zich door de minderheid in de doeken laat doen, is dat niet de fout van die minderheid, maar ligt het aan een gebrek aan assertiviteit van de meerderheid.
Oud 18 april 2016, 01:20   #119
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
BÊÊÊ BÊEE het kan me niet schelen in welke taal ik bestuurd word al was het door Marsmannetjes, als die maar bekwaam zijn.
spot on......
Oud 18 april 2016, 01:20   #120
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat klopt,maar de Elzas en zijn duitstaligen zijn dan ook netjes aan de zijlijn geparkeerd.....

Tja,u beseft het geeneens,eigenlijk reageert u nét hetzelfde als de franstalige belg pleegt te doen tegenover zijn anderstalige landgenoten...

Iets minder vredelievend dan in ons land nietwaar,hier wordt tenminste de taal van de minderheid erkend....
In Frankrijk worden de streektalen wel degelijk erkend, mijnheer, (cfr. art. 75-1 van onze grondwet) maar daar gaat het niet om. De enige constitutioneel officiële taal is het Frans. Of om het eenvoudig te stellen : alles wat met het bestuur en de administratie van het land te maken heeft gebeurt in het Frans.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 18 april 2016 om 01:28.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be