Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2016, 12:33   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Iedere Belg is vrij om zich te laten behandelen in een ziekenhuis naar zijn keuze.
Niet zich eerst laten opnemen en dan beginnen kakken.

Is dat zoiets als een vlaams fenomeen zoals bijvoorbeeld over wonen in de buurt van een luchthaven ?
Eerst het huis of de bouwgrond zeer goedkoop verwerven en daarna beginnen kakken over vliegtuigen die passeren bij het opstijgen of landen.
U hebt het artikel niet goed gelezen. De ambulancier was verplicht om hem naar het dichtst bijzijnde ziekenhuis te brengen. In dit geval dus het Erasmusziekenhuis. Als hij in zijn eigen taal behandeld wilde worden moest hij nadien op eigen kosten nieuw transport regelen. Dat u zoiets normaal vindt, is veelzeggend.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 12:37   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
U hebt het artikel niet goed gelezen. De ambulancier was verplicht om hem naar het dichtst bijzijnde ziekenhuis te brengen. In dit geval dus het Erasmusziekenhuis. Als hij in zijn eigen taal behandeld wilde worden moest hij nadien op eigen kosten nieuw transport regelen. Dat u zoiets normaal vindt, is veelzeggend.
Kon hij zijn mond niet open doen in de ambulance misschien ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 12:37   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar was er zelfs ene, ongeveer twee maand geleden, die braakte dat een nva-er geen goede arts kon zijn, door zijn politieke oriëntatie ...

Nu weet ik hoe het komt dat er zo "weinig" artsen zijn bij N-VA...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 12:38   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Even ter informatie:
de enige reden waarom de ambulance-diensten die door de 100-centrales aangestuurd worden, verplicht zijn om u naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis met spoeddienst te brengen, zonder jouw keuze te respecteren (en uitgezonderd medische indicatie ... bla bla ...) is dat de ziekenhuizen dit goed vinden om de onderlinge concurrentie te neutraliseren.

Dit is een verkeerde beslissing, gebaseerd op een verkeerde premisse. De vrijheid van de patiënt zou doorslaggevend moeten zijn.
Zelfs al zou de motivering van die patiënt zijn dat het verderaf gelegen ziekenhuis publiciteit maakt met de slogan "wij betalen uw ambulance terug".

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 12:42   #25
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is een verkeerde beslissing, gebaseerd op een verkeerde premisse. De vrijheid van de patiënt zou doorslaggevend moeten zijn.
Denk toch eens 2 minuten na. Ik kom ten val in Antwerpen en wens gehospitaliseerd te worden in Genk.....en gij gaat dat betalen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 12:45   #26
pajoske

Standaard

Er zijn trouwens uitzonderingen voor overbrenging naar de dichtsbij zijnde spoeddienst.

Citaat:
Een ambulance vervoert een patiënt altijd naar de snelst bereikbare spoeddienst van een ziekenhuis, behalve als:

het ziekenhuis het slachtoffer na de eerste hulp niet voldoende verzorging kan bieden
het slachtoffer bekend is bij en behandeld wordt door een ander erkend ziekenhuis dat in maximaal tien minuten bereikbaar is
bron: http://www.belgium.be/nl/gezondheid/....tEyLyg1E.dpuf
Oud 29 april 2016, 12:49   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
lees jij echt geen enkel artikel vooraleer je reageert??
Oud 29 april 2016, 12:59   #28
pajoske

Standaard

Citaat:
Vreemd. Hier staat toch iets anders???

http://www2.derand.be/livingintransl..._bedrijven.php
t
Een universitair hospitaal is geen bedrijf, maar valt onder de wetgeving van onderwijs/gemeenschap waartoe ze behoren
Oud 29 april 2016, 13:06   #29
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Serieus gast. Eerst lees je het artikel niet en vervolgens mijn reactie ook niet. Dus nogmaals.

De patient in kwestie had gevraagd om naar een ander ziekenhuis te mogen. De ambulancier zei dat dit niet mocht en dus verplicht naar het erasmusziekenhuis moest worden overgebracht. Echt jongen, ga je nu echt blijven volharden?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 29 april 2016, 13:07   #30
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herbstnebel Bekijk bericht

Een Nederlandstalige patiënt die in een Brussels ziekenhuis enkel in het Frans terechtkan: dat het anno 2016 nog altijd mogelijk is, ondervond Dilbekenaar Marcel Leys. Hij brak zijn heup, en werd overgebracht naar het Erasmus Ziekenhuis in Anderlecht. "Ik ben de Franse taal machtig, maar probeer al die medische termen maar eens te verstaan."
MICHIEL ELINCKX

Marcel, een gepensioneerde ambtenaar bij de spoorwegen, brak zijn heup begin december bij een valpartij. Toen de ambulance ter plaatse kwam, gaf hij meteen te kennen dat hij niet naar het Erasmus Ziekenhuis gebracht wilde worden. "Ik ken hun reputatie", legt hij uit. "Maar ik had blijkbaar geen keuze. De ambulancier zei me dat hij verplicht was om me naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te brengen."

Na twee dagen kreeg Marcel in Anderlecht de diagnose: zijn heup was volledig verbrijzeld en een operatie drong zich op. In totaal verbleef hij een maand in het ziekenhuis, maar op geen enkel moment kreeg hij uitleg in het Nederlands. "Het is nochtans mijn moedertaal en ik heb meerdere keren aangegeven dat ik consultaties dan ook in het Nederlands wenste", vervolgt hij. "Maar de dokters en verpleegsters weigerden. Een groot probleem was het niet, omdat ik de Franse taal machtig ben - ik groeide op in Brussel. Maar iemand die geen Frans kan, is gezien. Trouwens, al die medische termen begreep ik ook niet, hoor. Leg maar eens in het Frans uit waar je pijn hebt. Hoe zeg je bijvoorbeeld 'kraakbeen' in het Frans? Geen flauw idee."

Paperassen in het Frans

Na zijn ontslag uit het ziekenhuis moest Marcel nog enkele maanden revalideren in medisch centrum Scheutbos, op de grens van Molenbeek en Sint-Agatha-Berchem. Daar werd hij wel uitstekend opgevangen. "Alle papieren waren in het Nederlands en het voltallige personeel deed moeite om me in mijn taal aan te spreken. In het Erasmus Ziekenhuis heb ik amper papieren in het Nederlands gezien, alle medische voorschriften of documenten zijn in het Frans opgesteld. Spreek je de taal niet, dan heb je geen benul wat er geschreven staat. Zoiets is toch niet mogelijk?"

Hoewel Marcel in het Erasmus Ziekenhuis geen Nederlandstalig personeel zag, zijn er wel degelijk werknemers die het ook moeilijk hebben met de taalsituatie. Dat weet Dilbeeks gemeenteraadslid Jan Erkelbout (N-VA) na gesprekken met een personeelslid en een stagiaire. "De werknemers krijgen hun loonbrieven uitsluitend in het Frans", aldus Erkelbout. "Ondanks de expliciete vraag van enkele personeelsleden blijkt het onmogelijk om dat in het Nederlands te doen. Een sollicitant verklaarde ook dat er nauwelijks gepeild wordt naar de kennis van het Nederlands. En dat voor een ziekenhuis dat mede door Vlaams belastinggeld gefinancierd wordt."

De directie van het Erasmus Ziekenhuis schuift de verantwoordelijkheid intussen wel van zich af. Er wordt geschermd met het excuus dat, als instelling van de Franstalige universiteit ULB, tweetaligheid geen verplichting is. "We streven ernaar om patiënten in hun moedertaal te kunnen bedienen", klinkt het. "We hebben heel wat tweetalige dokters en verpleegkundigen, die een vlotte communicatie met de patiënten garanderen. Wat de loonbrieven betreft, benadrukken we dat we de vrijheid hebben om de taal voor interne administratieve formulieren te kiezen. En wij kiezen voor het Frans."

De gevolgen: klacht en parlementaire vraag

Dilbeeks burgemeester Willy Segers (N-VA) is niet te spreken over de houding van het ziekenhuis, en schreef de directie al een brief. Hij heeft ook een klacht ingediend bij het Meldpunt van Brusselse Ziekenhuizen.

"Iemand in nood moet minstens in zijn eigen taal geholpen en ingelicht worden", zegt Segers. "Dat lijkt ons een elementair mensenrecht. Ik zal Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) ook via parlementaire weg bevragen. Blijkbaar moet een patiënt naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht worden. Maar er zijn twee uitzonderingen. Een patiënt kan vragen om van die regel af te wijken indien zijn dossier zich in een ander ziekenhuis bevindt, of wanneer de rijtijd naar het andere ziekenhuis niet meer dan tien minuten bedraagt."

Of de klacht van Segers veel zal uithalen, is maar de vraag. Strikt genomen heeft het Erasmus Ziekenhuis geen taalwetten overtreden. Maar zijn vraag voor Vandeurzen kan mogelijk wel iets opleveren. Dat zal dan naar de inwoners toe gecommuniceerd worden. (MEN)

Het is toch een schande dat in Belgisch ziekenhuis gelegen in een Nederlandstalige gemeente enkel kan geholpen worden in de tweede grootste landstaal. Je zou toch denken dat medisch personeel die toch wel hooggeschoold zijn, op z'n minst tweetalig zouden zijn ?

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf, gezeteld in een Vlaamse stad. Daar werken meer dan 20 verschillende europese nationatliteiten. De communicatie verloopt daar dus in het Engels. franstalige collega's zijn goed 3-talig maar toch wensen zij belangrijke documenten zoals loonfiche in het Frans. Als dat bij ons kan, waarom dan niet in dat Ziekenhuis ?
De reactie moet komen van de weinig aanwezige Nederlandstalige verplegers/vroedvrouwen/geneesheren en verpleegkundigen. Zij moeten gewoon werk zoeken in andere instellingen waar het Nederlands de voertaal is. Dat kan niet moeilijk zijn want overal is er nood aan dat soort van personeel. Hiermee wordt hun probleem opgelost en komt Erasmus in de problemen want zoals ik al schreef is dat soort personeel vinden moeilijk.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 13:09   #31
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
t
Een universitair hospitaal is geen bedrijf, maar valt onder de wetgeving van onderwijs/gemeenschap waartoe ze behoren
Ahzo, begrepen.

En is er dan geen wetgeving voor dergelijke instellingen met betrekking tot taal? Het lijkt me echt enorm bizar dat een Vlaamse werknemer van een Belgische instelling in Brussel geen nederlandstalige loonbrief kan eisen. Wat voor statuut heeft zo een universitair ziekenhuis eigenlijk?
Oud 29 april 2016, 13:42   #32
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herbstnebel Bekijk bericht

Een Nederlandstalige patiënt die in een Brussels ziekenhuis enkel in het Frans terechtkan: dat het anno 2016 nog altijd mogelijk is, ondervond Dilbekenaar Marcel Leys. Hij brak zijn heup, en werd overgebracht naar het Erasmus Ziekenhuis in Anderlecht. "Ik ben de Franse taal machtig, maar probeer al die medische termen maar eens te verstaan."
MICHIEL ELINCKX

Marcel, een gepensioneerde ambtenaar bij de spoorwegen, brak zijn heup begin december bij een valpartij. Toen de ambulance ter plaatse kwam, gaf hij meteen te kennen dat hij niet naar het Erasmus Ziekenhuis gebracht wilde worden. "Ik ken hun reputatie", legt hij uit. "Maar ik had blijkbaar geen keuze. De ambulancier zei me dat hij verplicht was om me naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te brengen."

Na twee dagen kreeg Marcel in Anderlecht de diagnose: zijn heup was volledig verbrijzeld en een operatie drong zich op. In totaal verbleef hij een maand in het ziekenhuis, maar op geen enkel moment kreeg hij uitleg in het Nederlands. "Het is nochtans mijn moedertaal en ik heb meerdere keren aangegeven dat ik consultaties dan ook in het Nederlands wenste", vervolgt hij. "Maar de dokters en verpleegsters weigerden. Een groot probleem was het niet, omdat ik de Franse taal machtig ben - ik groeide op in Brussel. Maar iemand die geen Frans kan, is gezien. Trouwens, al die medische termen begreep ik ook niet, hoor. Leg maar eens in het Frans uit waar je pijn hebt. Hoe zeg je bijvoorbeeld 'kraakbeen' in het Frans? Geen flauw idee."

Paperassen in het Frans

Na zijn ontslag uit het ziekenhuis moest Marcel nog enkele maanden revalideren in medisch centrum Scheutbos, op de grens van Molenbeek en Sint-Agatha-Berchem. Daar werd hij wel uitstekend opgevangen. "Alle papieren waren in het Nederlands en het voltallige personeel deed moeite om me in mijn taal aan te spreken. In het Erasmus Ziekenhuis heb ik amper papieren in het Nederlands gezien, alle medische voorschriften of documenten zijn in het Frans opgesteld. Spreek je de taal niet, dan heb je geen benul wat er geschreven staat. Zoiets is toch niet mogelijk?"

Hoewel Marcel in het Erasmus Ziekenhuis geen Nederlandstalig personeel zag, zijn er wel degelijk werknemers die het ook moeilijk hebben met de taalsituatie. Dat weet Dilbeeks gemeenteraadslid Jan Erkelbout (N-VA) na gesprekken met een personeelslid en een stagiaire. "De werknemers krijgen hun loonbrieven uitsluitend in het Frans", aldus Erkelbout. "Ondanks de expliciete vraag van enkele personeelsleden blijkt het onmogelijk om dat in het Nederlands te doen. Een sollicitant verklaarde ook dat er nauwelijks gepeild wordt naar de kennis van het Nederlands. En dat voor een ziekenhuis dat mede door Vlaams belastinggeld gefinancierd wordt."

De directie van het Erasmus Ziekenhuis schuift de verantwoordelijkheid intussen wel van zich af. Er wordt geschermd met het excuus dat, als instelling van de Franstalige universiteit ULB, tweetaligheid geen verplichting is. "We streven ernaar om patiënten in hun moedertaal te kunnen bedienen", klinkt het. "We hebben heel wat tweetalige dokters en verpleegkundigen, die een vlotte communicatie met de patiënten garanderen. Wat de loonbrieven betreft, benadrukken we dat we de vrijheid hebben om de taal voor interne administratieve formulieren te kiezen. En wij kiezen voor het Frans."

De gevolgen: klacht en parlementaire vraag

Dilbeeks burgemeester Willy Segers (N-VA) is niet te spreken over de houding van het ziekenhuis, en schreef de directie al een brief. Hij heeft ook een klacht ingediend bij het Meldpunt van Brusselse Ziekenhuizen.

"Iemand in nood moet minstens in zijn eigen taal geholpen en ingelicht worden", zegt Segers. "Dat lijkt ons een elementair mensenrecht. Ik zal Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) ook via parlementaire weg bevragen. Blijkbaar moet een patiënt naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht worden. Maar er zijn twee uitzonderingen. Een patiënt kan vragen om van die regel af te wijken indien zijn dossier zich in een ander ziekenhuis bevindt, of wanneer de rijtijd naar het andere ziekenhuis niet meer dan tien minuten bedraagt."

Of de klacht van Segers veel zal uithalen, is maar de vraag. Strikt genomen heeft het Erasmus Ziekenhuis geen taalwetten overtreden. Maar zijn vraag voor Vandeurzen kan mogelijk wel iets opleveren. Dat zal dan naar de inwoners toe gecommuniceerd worden. (MEN)

Het is toch een schande dat in Belgisch ziekenhuis gelegen in een Nederlandstalige gemeente enkel kan geholpen worden in de tweede grootste landstaal. Je zou toch denken dat medisch personeel die toch wel hooggeschoold zijn, op z'n minst tweetalig zouden zijn ?

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf, gezeteld in een Vlaamse stad. Daar werken meer dan 20 verschillende europese nationatliteiten. De communicatie verloopt daar dus in het Engels. franstalige collega's zijn goed 3-talig maar toch wensen zij belangrijke documenten zoals loonfiche in het Frans. Als dat bij ons kan, waarom dan niet in dat Ziekenhuis ?
Tweetalige gemeente. Anderlecht maakt deel van Brussel.
Die situatie is wel een schande maar verbaast me niet. De reputatie van het Erasmus ziekenhuis is afschuwelijk en niet alleen wat taalkwesties betreft.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 13:43   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Verschil is natuurlijk dat er geen verplichting is om naar de dichtstbijzijnde school te gaan.
Geef dan minstens de mogelijkheid om voor een Nederlandskundig hospitaal te kiezen
2!
Oud 29 april 2016, 13:47   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de Franstaligen dat gaan vragen; want dan zouden al hun scholen ook tweetalig moeten worden ...

Face it: er is in Brussel en overal aan de taalgrens een etnisch conflict, waar geen letterlijk bloed vloeit, maar wel met smerige tactieken gewerkt wordt.

.
Er zijn geen etnische conflicten.
Oud 29 april 2016, 13:54   #35
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Er zijn geen etnische conflicten.
Ja wat doe je met iemand die ziende blind is? Negeren?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 13:57   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Denk toch eens 2 minuten na. Ik kom ten val in Antwerpen en wens gehospitaliseerd te worden in Genk.....en gij gaat dat betalen?
Ge betaalt altijd.
Twee jaar terug zelf ondervonden: eigenlijk was mijn hospitalisatieverzekering niet nodig, maar de kosten van de ziekenwagen waren de grootste.
En daar kwam toch een tikker-catheterisatie bij kijken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 14:05   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Ja wat doe je met iemand die ziende blind is? Negeren?
Weet u wat etnische conflicten betekenen? De Hutu's en de Tutsi's in Afrika, dat zijn etnische conflicten!
Oud 29 april 2016, 14:31   #38
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedere Belg is vrij om zich te laten behandelen in een ziekenhuis naar zijn keuze.
Niet zich eerst laten opnemen en dan beginnen kakken.

Is dat zoiets als een vlaams fenomeen zoals bijvoorbeeld over wonen in de buurt van een luchthaven ?
Eerst het huis of de bouwgrond zeer goedkoop verwerven en daarna beginnen kakken over vliegtuigen die passeren bij het opstijgen of landen.

Weer zo'n op en top Henri1-post.

Hopelijk is er iemand dat allemaal aan het bijhouden zodat al die frisse humor niet verloren gaat.
Oud 29 april 2016, 14:33   #39
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ahzo, begrepen.

En is er dan geen wetgeving voor dergelijke instellingen met betrekking tot taal? Het lijkt me echt enorm bizar dat een Vlaamse werknemer van een Belgische instelling in Brussel geen nederlandstalige loonbrief kan eisen. Wat voor statuut heeft zo een universitair ziekenhuis eigenlijk?
Hij kan dat eisen, maar dan krijgt hij zijn ontslagbrief in het Frans.

En de N-VA kan door haar belofte aan het ACW van te zwijgen over het communautaire niks zeggen.
Oud 29 april 2016, 14:34   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Serieus gast. Eerst lees je het artikel niet en vervolgens mijn reactie ook niet. Dus nogmaals.

De patient in kwestie had gevraagd om naar een ander ziekenhuis te mogen. De ambulancier zei dat dit niet mocht en dus verplicht naar het erasmusziekenhuis moest worden overgebracht. Echt jongen, ga je nu echt blijven volharden?
Dat is het spreekwoord dat Henri1 het beste beschrijft, 'volharden in de boosheid'.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be