Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2016, 14:30   #261
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Dat mag, uiteraard.

Maar het is naïef om te denken dat de reeds zwaarst belastte groep ter wereld dan niet extra zal betalen (laat staan dat ze minder gaan betalen). Dat zullen ze wel; daar is geen twijfel over.
Die zwaarst belastte groep wordt gewoon nog wat meer belast via zijn vermogen in dat geval; ze worden samen belast met de nóg meer vermogenden weliswaar, maar ze worden wel degelijk extra belast.
Als je dat beperkt tot dividenden en liquidatieopbrengsten door het tarief daar naar 50% te brengen ga je toch heel weinig loontrekkenden belasten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 14:31   #262
Tavek
Banneling

Standaard

Ik moet niet blijven dokken voor bompa zijn spaarboek. Dat hij ook maar eens begint te betalen.

Jonge mensen hebben geen vermogens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 14:40   #263
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je dat beperkt tot dividenden en liquidatieopbrengsten door het tarief daar naar 50% te brengen ga je toch heel weinig loontrekkenden belasten.
Dividenden en liquidatieboni hebben reeds het regime van vennootschapsbelasting ondergaan vooraleer ze roerende voorheffing ondergaan. Als je dit percentage van 27% optrekt naar 50% ga je merken dat er minder dividenden worden uitgekeerd en minder vennootschappen met belaste reserves worden geliquideerd. Mogelijk zijn er wat extra inkomsten voor belastingen in de personenbelasting maar netto gaat dit een negatief effect hebben op de belastingenkomsten.

Dat is ook logisch als je belastingen heft van 50% op inkomsten die reeds belast zijn in de vennootschapsbelasting. Vennootschappen kunnen dat beter meer loon uitkeren en zo minder vennootschapsbelasting betalen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 14:41   #264
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dividenden en liquidatieboni hebben reeds het regime van vennootschapsbelasting ondergaan vooraleer ze roerende voorheffing ondergaan. Als je dit percentage van 27% optrekt naar 50% ga je merken dat er minder dividenden worden uitgekeerd en minder vennootschappen met belaste reserves worden geliquideerd. Mogelijk zijn er wat extra inkomsten voor belastingen in de personenbelasting maar netto gaat dit een negatief effect hebben op de belastingenkomsten.

Dat is ook logisch als je belastingen heft van 50% op inkomsten die reeds belast zijn in de vennootschapsbelasting. Vennootschappen kunnen dat beter meer loon uitkeren en zo minder vennootschapsbelasting betalen.
Here we go again...
Oud 15 juni 2016, 14:52   #265
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dan doe je een meerwaardebelasting zonder compensatie he
't is goed dat ge er een smilie achter zet, want het is natuurlijk wel om te lachen. Als je dat doet, verkoopt iedereen ogenblikkelijk al zijn investeringen en kan Belgie de boeken helemaal dicht doen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 15:26   #266
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Politici die financiële activa, vooral dan aandelen, nóg zwaarder willen belasten dan nu reeds het geval is, zijn doodeenvoudige links-ideologisch gedreven onnozelaars. Waarom moeten mensen (en geloof me vrij, dat zijn niet altijd "de rijken" hoor!) die de moed hebben hun spaargeld te investeren in een onderneming door de aankoop van aandelen, daarvoor gestraft worden door onredelijk hoge belastingen? Waarom zou het beleggen in aandelen uitsluitend moeten gereserveerd worden voor de zgn. "institutionele beleggers" (pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen enz.)? Ik begrijp die linkse rotte mentaliteit niet. Wanneer ik bekwaam ben om het jaarverslag en de jaarrekening van een onderneming begrijpend te lezen en te analyzeren en op grond daarvan een beslissing te nemen, waarom moeten die verrekte politici mij dat pogen te beletten of te ontmoedigen met hun exorbitant hoge belastingen? Ze willen de meerwaarde belasten die ik eventueel kan realiseren op aandelen? O.K., op één voorwaarde: dat ik de verliezen door minwaarden ook van het belastbaar bedrag mag in mindering brengen. Overigens, quid wanneer mijn meerwaarde uitsluitend boekhoudkundig is door het feit dat ik die aandelen niet verkoop?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 15:33   #267
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ze willen de meerwaarde belasten die ik eventueel kan realiseren op aandelen? O.K., op één voorwaarde: dat ik de verliezen door minwaarden ook van het belastbaar bedrag mag in mindering brengen. Overigens, quid wanneer mijn meerwaarde uitsluitend boekhoudkundig is door het feit dat ik die aandelen niet verkoop?
De "minwaarden" op aandelen kan je reeds in mindering brengen bij een vennootschap. Zowat alle holdingsstructuren zijn vennootschappen. Ook in personenbelasting kan je minwaarden verrekenen in je maatstaf van heffing, uitgezonderd de waarden onderhevig aan de speculatiebelasting.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 15 juni 2016, 15:35   #268
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De "minwaarden" op aandelen kan je reeds in mindering brengen bij een vennootschap. Zowat alle holdingsstructuren zijn vennootschappen. Ook in personenbelasting kan je minwaarden verrekenen in je maatstaf van heffing, uitgezonderd de waarden onderhevig aan de speculatiebelasting.
Ik heb het over het scenario dat voor particulieren een algemene meerwaardebelasting op aandelen zou ingevoerd worden. Die is er nu nog steeds niet. Maar als het aan de illustere geesten van de vakbondsgoeroe's en hun sympathisanten ligt, dan komt dat er zeker.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 juni 2016 om 15:36.
Oud 15 juni 2016, 15:41   #269
Ambiorix1966
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dan doe je een meerwaardebelasting zonder compensatie he
ik wacht nog altijd op je voorstel waar ik vandaag in moet investeren en dan een jaar lager de onbelaste meerwaarde kan opstrijken.
Misschien denk je : investeer het op de beurs. Dan zie je dat bv de koers van de bel20 12 maanden geleden bijna 7% hoger staat als vandaag. Hoe, waar, wanneer meerwaarde belasting ????

Persoonlijk ben ik voor een 'algemene gerealiseerde vermogensaanwasbelasting' waarbij alle vermogensaanwas hetzij door arbeid of vermogen op dezelfde manier belast wordt. Tarief zou +/- 25% moeten bedragen. Bovendien moet de vermogensaanwas gerealiseerd zijn, dus meerwaarde op aandelen wordt pas belast als ze verkocht worden. Dit gecombineerd met een belastingtarief van gemiddeld 25% op verbruik (vooral hoge belasting op 'vervuilende' producten) zou de staat echt voldoende moeten hebben om zijn boeltje te beheren.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 15:43   #270
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
ik wacht nog altijd op je voorstel waar ik vandaag in moet investeren en dan een jaar lager de onbelaste meerwaarde kan opstrijken.
Misschien denk je : investeer het op de beurs. Dan zie je dat bv de koers van de bel20 12 maanden geleden bijna 7% hoger staat als vandaag. Hoe, waar, wanneer meerwaarde belasting ????

Persoonlijk ben ik voor een 'algemene gerealiseerde vermogensaanwasbelasting' waarbij alle vermogensaanwas hetzij door arbeid of vermogen op dezelfde manier belast wordt. Tarief zou +/- 25% moeten bedragen. Bovendien moet de vermogensaanwas gerealiseerd zijn, dus meerwaarde op aandelen wordt pas belast als ze verkocht worden. Dit gecombineerd met een belastingtarief van gemiddeld 25% op verbruik (vooral hoge belasting op 'vervuilende' producten) zou de staat echt voldoende moeten hebben om zijn boeltje te beheren.
Waarom discussieren als ik hiermee perfect akkoord kan gaan.

Dit is in feite een flat tax van 25 %, of ben ik verkeerd ?
Oud 15 juni 2016, 15:55   #271
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over het scenario dat voor particulieren een algemene meerwaardebelasting op aandelen zou ingevoerd worden. Die is er nu nog steeds niet. Maar als het aan de illustere geesten van de vakbondsgoeroe's en hun sympathisanten ligt, dan komt dat er zeker.
Voor particulieren is de meerwaarde van verkoop op aandelen wel degelijk belastbaar:

https://www.sbb.be/Nederlands/Doelgr...elastbaar.aspx

Een particulier die meerwaarden realiseert op aandelen is in de regel niet belastbaar op de gerealiseerde meerwaarden op voorwaarde dat de verrichting kadert binnen een normaal beheer van zijn privé vermogen. De verrichting mag dus geen speculatief karakter hebben.

http://www.lexgo.be/nl/artikels/fisc...den,79571.html

Meerwaarden op aandelen die in het kader van een beroepsactiviteit worden behaald, worden principieel belast als gewone beroepsinkomsten tegen het normale (progressieve) belastingtarief. Opmerkelijk is wel dat de belastingadministratie deze bepaling in principe voornamelijk toepast op aandelen die als een (bijkomende) vorm van bezoldiging of als professionele winst worden behaald en slechts zelden poogt een particulier te belasten op meerwaarden op aandelen die hij reeds geruime tijd in zijn bezit heeft, zelfs indien deze aandelen kapitaal vertegenwoordigen van een onderneming waarin deze persoon ook beroepsmatig actief is, bijvoorbeeld als CEO of bedrijfsleider.

Oud 15 juni 2016, 15:58   #272
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
50 % is schandalig. Dan verkoop ik morgen de weinige aandelen die ik heb.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 16:00   #273
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Ik moet niet blijven dokken voor bompa zijn spaarboek. Dat hij ook maar eens begint te betalen.

Jonge mensen hebben geen vermogens.
Here we go again.
Oud 15 juni 2016, 16:00   #274
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor particulieren is de meerwaarde van verkoop op aandelen wel degelijk belastbaar:

https://www.sbb.be/Nederlands/Doelgr...elastbaar.aspx

Een particulier die meerwaarden realiseert op aandelen is in de regel niet belastbaar op de gerealiseerde meerwaarden op voorwaarde dat de verrichting kadert binnen een normaal beheer van zijn privé vermogen. De verrichting mag dus geen speculatief karakter hebben.

http://www.lexgo.be/nl/artikels/fisc...den,79571.html

Meerwaarden op aandelen die in het kader van een beroepsactiviteit worden behaald, worden principieel belast als gewone beroepsinkomsten tegen het normale (progressieve) belastingtarief. Opmerkelijk is wel dat de belastingadministratie deze bepaling in principe voornamelijk toepast op aandelen die als een (bijkomende) vorm van bezoldiging of als professionele winst worden behaald en slechts zelden poogt een particulier te belasten op meerwaarden op aandelen die hij reeds geruime tijd in zijn bezit heeft, zelfs indien deze aandelen kapitaal vertegenwoordigen van een onderneming waarin deze persoon ook beroepsmatig actief is, bijvoorbeeld als CEO of bedrijfsleider.
Je spreekt jezelf voortdurend tegen.

Meerwaarden op aandelen "in het kader van een beroepsactiviteit" worden zelden of nooit door een particulier behaald. die gebeuren omzeggens altijd binnen het kader van een vennootschap.

Waarom poog jij toch voortdurend wat ik schrijf tegen te spreken door daar scenario's bij te sleuren die niet stroken met hetgeen waarover ik het heb?
Oud 15 juni 2016, 16:02   #275
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Politici die financiële activa, vooral dan aandelen, nóg zwaarder willen belasten dan nu reeds het geval is, zijn doodeenvoudige links-ideologisch gedreven onnozelaars. Waarom moeten mensen (en geloof me vrij, dat zijn niet altijd "de rijken" hoor!) die de moed hebben hun spaargeld te investeren in een onderneming door de aankoop van aandelen, daarvoor gestraft worden door onredelijk hoge belastingen? Waarom zou het beleggen in aandelen uitsluitend moeten gereserveerd worden voor de zgn. "institutionele beleggers" (pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen enz.)? Ik begrijp die linkse rotte mentaliteit niet. Wanneer ik bekwaam ben om het jaarverslag en de jaarrekening van een onderneming begrijpend te lezen en te analyzeren en op grond daarvan een beslissing te nemen, waarom moeten die verrekte politici mij dat pogen te beletten of te ontmoedigen met hun exorbitant hoge belastingen? Ze willen de meerwaarde belasten die ik eventueel kan realiseren op aandelen? O.K., op één voorwaarde: dat ik de verliezen door minwaarden ook van het belastbaar bedrag mag in mindering brengen. Overigens, quid wanneer mijn meerwaarde uitsluitend boekhoudkundig is door het feit dat ik die aandelen niet verkoop?
En zeggen dat dit een rechtse regering zou zijn? Jongens, jongens toch.
Oud 15 juni 2016, 16:05   #276
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Als de MR en OvLD en NVA dat ooit invoeen dan mogen zij er bij de volgende nationale verkiezingen een kruis over maken.
Oud 15 juni 2016, 16:06   #277
Ambiorix1966
Partijlid

Standaard

Citaat:
Waarom discussieren als ik hiermee perfect akkoord kan gaan.

Dit is in feite een flat tax van 25 %, of ben ik verkeerd ?
Flat Tax van 25% (met inachtname van belastingsvrij minimum van bv 1500 euro per maand) wil voor mij ook zeggen dat er geen belasting is op bedrijfswinsten. Enkel als deze winst uitgekeerd wordt is er een belasting.
Oud 15 juni 2016, 16:06   #278
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
Hoe ga je het tijdstip van realisatie van "vermogensaanwas" vastleggen en hoe ga je de de "vermogensaanwas" berekenen ?

Neem het voorbeeld van particuliere vennoten van Arco en vereffening. Deze zien dat hun aandelen nog steeds noteren aan nominale waarde op hun rekeninguittreksels. Vele van deze vennoten hebben geopteerd om hun dividenden te laten uitkeren in extra aandelen. Zouden ze in jou systeem van vermogensaanwas hiervoor belastingen hebben betaalt ? Hoe zou je daar "vermogensaanwas" berekend hebben toen Arco nog dividenden uitkeerde ? Op basis van de nominale waarde of zou je alle vennootschappen verplichten jaarlijks alle min- en meerwaarden te boeken ? Dit is trouwens een onmogelijke zaak; zeker als er vastgoed bij zit. Hoe bereken je de waarde van vastgoed dat in een vennootschap zit ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 15 juni 2016 om 16:08.
Oud 15 juni 2016, 16:12   #279
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je spreekt jezelf voortdurend tegen.

Meerwaarden op aandelen "in het kader van een beroepsactiviteit" worden zelden of nooit door een particulier behaald. die gebeuren omzeggens altijd binnen het kader van een vennootschap.
Onzin. Alle zelfstandigen zijn onderhevig aan personenbelasting. Zelfs als ze via een managementvennootschap opereren. Dit geldt zowel voor zelfstandigen in hoofdberoep als in bijberoep.

Als werknemer loop je ook het risico dat de fiscus jouw activiteiten op basis van tekenen en indiciën klasseert als beroepsinkomsten.

Oud 15 juni 2016, 16:19   #280
Ambiorix1966
Partijlid

Standaard

Citaat:
Hoe ga je het tijdstip van realisatie van "vermogensaanwas" vastleggen en hoe ga je de de "vermogensaanwas" berekenen ?

Neem het voorbeeld van particuliere vennoten van Arco en vereffening. Deze zien dat hun aandelen nog steeds noteren aan nominale waarde op hun rekeninguittreksels. Vele van deze vennoten hebben geopteerd om hun dividenden te laten uitkeren in extra aandelen. Zouden ze in jou systeem van vermogensaanwas hiervoor belastingen hebben betaalt ? Hoe zou je daar "vermogensaanwas" berekend hebben toen Arco nog dividenden uitkeerde ? Op basis van de nominale waarde of zou je alle vennootschappen verplichten jaarlijks alle min- en meerwaarden te boeken ? Dit is trouwens een onmogelijke zaak; zeker als er vastgoed bij zit. Hoe bereken je de waarde van vastgoed dat in een vennootschap zit ?
-enkel natuurlijke personen dienen de vermogensaanwasbelastingen te betalen. Dus de vennootschappen betalen dit niet.
-op dividenden die worden uitbetaald aan de natuurlijke persoon worden belastingen geheven
-je voorbeeld van vastgoed, dit zit in een vennootschap en is niet gerealiseerd, dus geen belasting.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be