Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel rusttijd neem jij tijdens lange autoritten
Halfuur na telkens 3 hr rijden 4 40,00%
Enkel tijdens het tanken, dus hooguit 5 minuten 1 10,00%
Halfuur na telkens 4 hr, ´s middags iets langere pauze 1 10,00%
Andere, met een woordje uitleg 4 40,00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2016, 15:22   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard Voldoende rusttijd tijdens lange autoritten?

Belgen en te weinig rusttijden bij het rijden van langere afstanden geeft meer brokkenpiloten, volgens:

Citaat:
http://www.gva.be/cnt/dmf20160617_02...tuur-te-zitten

“Belgen maken veel brokken door te lang achter stuur te zitten”

Gisteren om 06:48 | Bron: BELGA

Het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) waarschuwt vrijdag naar aanleiding van de nakende vakantie-uittocht voor de gevolgen van vermoeidheid achter het stuur. “In juli en augustus is een op de drie ongevallen op de autosnelweg het gevolg van vermoeidheid”, luidt het. “Belgische chauffeurs stoppen gemiddeld pas na 2 uur en 54 minuten ononderbroken rijden. Dat is langer dan de aanbevolen twee uur.
Daarnaast gebeuren ook vier keer meer ongevallen in de laatste 100 kilometer van een autoreis, zegt het BIVV. “Goed uitgerust vertrekken en minstens elke twee uur even stoppen, is dus een must.” Het instituut raadt ook aan om niet te rijden tussen 2 en 6 uur en 14 en 16 uur.Dat zijn de gevaarlijkste uren: zo is de kans dat je indut drie keer groter om 16 uur dan om 10 uur. Als je een klop van de hamer krijgt, zet je dan aan de kant en sluit 15 tot 20 minuten de ogen.

(belga)
Een eventuele Tesla S zorgt al ervoor dat van ontbrekende rusttijden op langere ritten helemaal geen sprake meer kan zijn.

Natuurlijk kan men evtl ook op langere afstand het vliegtuig verkiezen tijdens de vakantie, dan loont zich echt het tijdgewin én veiligheidsgewin.

En toch zal er hier een fossiele miereneuker-superman opduiken die zegt dat het bij hem allemaal niet nodig is, dat hij nooit moe wordt in de wagen, en dat hij in minder dan 5 minuten moet kunnen bijtanken ipv een halfuur extra te staan schilderen en zo´n flauwekul... Onderweg grote WC en eten zal hij ook in de wagen doen dan?

En wat later wordt de vangrail of het decor geschilderd zeker?


(ik heb ~ 3 hr geantwoord of ~ de gemiddelde Belg, oeps.
We drinken wel regelmatig een slok plat water onderweg, dan kunnen er wel al enkele extra plaspauzes bijkomen)

De aanbevolen ~ 2 hr volgens BIVV staat niet in de poll, maar daar kan men keuze 4 voor nemen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 15:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 16:00   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Degelijk onderzoek betreffende die nodige rusttijden, en nuttige tips voor onderweg heb ik hier gevonden:
http://www.euroreizen.be/dossiers/re...t-achter-stuur

Ford, VUB en VAB hebben een wetenschappelijk onderzoek verricht naar slaperigheidachter het stuur. Dit onderzoek toont aan dat het geen overbodige luxe is om extra aandacht te besteden aan verkeersveiligheid voor je autovakantie.

Maar 's nachts rijden brengt geen soelaas. Dit is één van de conclusies van hetonderzoek. Zelfs al is er 's nachts weinig verkeer, je rijvaardigheid isopmerkelijk slechter, waardoor het risico op een ongeval veel groter wordt. Kiesdaarom bij voorkeur voor een rit tijdens de dag. Maar voor sommigen is dit nietmogelijk. Daarom hebben de drie initiatiefnemers van dit wetenschappelijkonderzoek een aantal conclusies en tips voor een veilige autovakantiegeformuleerd.

1. Nachtelijke ritten zijn gevaarlijk, het bewijs

Elk jaar opnieuw is het drukker op de Europese wegen. En dit wanneereen analyse, van de ongevallen op de Franse snelwegen, duidelijk maakt datvermoeidheid achter het stuur onderschat wordt als hoofdoorzaak van ongevallenop snelwegen. Vermoeidheid, slaperigheid achter het stuur en dalendewaakzaamheid is hoofdoorzaak van 1 op 3 dodelijke ongevallen. Overdrevensnelheid is medeoorzaak bij 1 op 2 dodelijke ongevallen (28% is vermoeidheidmedeoorzaak). Op de Franse snelwegen doen 39% van de ongevallen zich 's nachtsvoor en vallen er 49% van de dodelijke slachtoffers, terwijl slechts 10% van hetverkeer in die periode rijdt.

2. Het wetenschappelijk onderzoek

Bij het onderzoek waren er negen teams van telkens twee proefpersonenbetrokken. Voor deze personen begon de reis in optimale omstandigheden, geenstress en goed uitgerust voor aanvang van de trip. De bestemming was Lyon, eenafstand van ong. 800 km. Er werden geen zware maaltijden genomen en koffie werdverbannen.
De bedoeling was na te gaan welke lichamelijke veranderingener optreden bij zowel een dag- als een nachtrit. Want de testpersonen redenzowel het traject overdag als 's nachts. Met het onderzoek willen ze ook optermijn nagaan hoe de onverwachte bewegingen tot stand komen, als een bestuurdertekenen van vermoeidheid vertoont. Misschien kan dit dan aanleiding geven tothet ontwikkelen van toestellen die deze onverwachte bewegingen moeten voorkomen?

Slaperigheid staat gelijk met een vermindering van de hersenactiviteit.Hierdoor worden de gegevens minder snel opgenomen door de hersenen en gaat deverwerking ook veel trager dan bij een fit persoon. Om dit na te gaan moesten detestpersonen vragenlijsten invullen en na een rit nog eens op de rijsimulatoreen test afleggen.

3. Vaststellingen met de proefpersonen

Overdag was de prestatie het zwakst in de namiddag (omstreeks 15 uur),de bestuurders zwenkten meer over de weg. Naar de avond toe leek derijvaardigheid zich te herstellen. Bij aankomst was de prestatie terug beter.

's Nachts stelden de onderzoekers vast dat er een continue verslechteringvan de rijprestaties was, alhoewel ze fitter aan de trip begonnen. Vooral in devroege ochtend (rond 3 uur) was er een uitgesproken achteruitgang. Bestuurderszwenkten meer over de weg en konden geen constante snelheid aanhouden. Langeritten 's nachts zijn dus zeker af te raden!

Tijdens het onderzoek werdvastgesteld dat de bestuurder denkt dat het rijden 's nachts beter verliep dantijdens de dagrit. Toch bleek de rijprestatie duidelijk zwakker te zijn 'snachts. Men onderschat dus duidelijk de invloed van vermoeidheid op derijvaardigheden!

4. Eerste symptomen van slaperigheid

Het eerste alarmsignaal is veelal je aandacht die verslapt en jegedachten die van de hak op de tak springen. Of je herinnert zich niets meer vande laatste kilometers. Veelal gaat dit gepaard met geeuwen, alhoewel dit laatstegeen voorwaarde is. Eén van de volgende tekenen zijn echte noodsignalen:

Je bent uitgeweken naar links of rechts en hebt snel moeten corrigeren;
Je was plots te dicht bij een voorganger of hebt te laat of maar net op tijd een stoplicht gezien;
Het wordt moeilijk om je ogen te fixeren of om je ogen open te houden;
Je hoofd knikt al eens of je voelt zich insluimeren.

STOP LIEVER 1 MINUUT TE VROEG DAN 10 MINUTEN TE LAAT!

5. Hoeveilig je vakantiebestemming bereiken?
a [.........]
e. Tips voor onderweg

Eet niet te zwaar, maar ook niet te weinig. Liefst meerdere keren per dag wat energierijke kleinigheden die snel verteren (fruit, granenkoeken);
pauzeer elke twee uur minimaal 10 tot 20 minuten en ... strek de benen;
drink regelmatig, liefst water of fruitsap, zeker geen alcohol;
vermijd grote hitte in de wagen. Zet de ventilator op of open het achterste raam. Beter is natuurlijk je wagen uit te rusten met airconiditioning. Uit studies blijkt immers dat hoge temperaturen hetzelfde effect hebben als rijden met een alcoholgehalte van 0.5 promille;
overlaad je voertuig niet, controleer de bandenspanning (ook van het reservewiel);
wissel geregeld van bestuurder;
bij de eerste tekenen van vermoeidheid doe je een hazenslaapje van max. 20 minuten, je voelt zich opnieuw een heel ander mens.

Tips waarvan men beweert dat ze de vermoeidheid bestrijden, maar die inwerkelijkheid slechts een heel korte tijd een energiestoot geven:
Muziek keihard zetten;
Raam openen zodat het in de wagen frisser is;
Sneller rijden;
Koffie en cafeïnehoudende dranken. Alleen na een hazenslaapje zijn koffie en cola's echt effectief.

Opgepast! Verwisselen van bestuurder is geen argument om 's nachts te rijdenof een excuus om niet fit met de reis te starten. De begeleider die rust in eenrijdend voertuig heeft tijdens zijn of haar rijtijd nog steeds die vastgesteldesymptomen zoals eerder aangegeven.

Bronnen: VAB - VUB - Ford
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 16:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 16:04   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Ik zie sommigen al aan een nieuw verbod denken. 'T Is België voor iets. Maar eerst verplichte GPS (Amerikaans niet eens Europees).
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 16:10   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie sommigen al aan een nieuw verbod denken. 'T Is België voor iets. Maar eerst verplichte GPS (Amerikaans niet eens Europees).
Leg eens uit wat je precies bedoelt? (heb je laatste post gelezen?)

Ik zou echt niet weten wat een verplichte GPS met rusttijden en de fysiek/gedrag van een verantwoordelijke bestuurder te maken heeft die (zeer) lange vakantieritten maakt.

Vele bestuurders kennen hun vakantiebestemming in het buitenland ook van buiten, geen GPS-hulpje nodig, tenzij voor files te vermijden.

Deze topic gaat niet over GPS! En ook nergens over een internationaal verbod of whatever!
Citaat:
'T Is België voor iets
Belgie is maar goed 200 km lang, dus in BE zelf is een verplichte korte rust niet nodig, het is dan internationaal hé.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 16:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 16:17   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Leg eens uit wat je precies bedoelt? (heb je laatste post gelezen?)

Ik zou echt niet weten wat een GPS met rusttijden en de fysiek/gedrag van een verantwoordelijke bestuurder te maken heeft die zeer lange vakantieritten maakt.

Vele bestuurders kennen hun vakantiebestemming ook van buiten, geen GPS nodig, tenzij voor files te vermijden.
Deze topic gaat niet over GPS! En ook nergens over een verbod of whatever!
Laat het bij aanbevelingen blijven aub.

Via een verplichte GPS zou men in principe van elke auto kunnen nagaan of die niet meer dan twee uren rijdt.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juni 2016 om 16:18.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 16:23   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Laat het bij aanbevelingen blijven aub.
Jij had het over een verplichting of verbod, ik nergens.
Citaat:
Via een verplichte GPS zou men in principe van elke auto kunnen nagaan of die niet meer dan twee uren rijdt.
En dan? Neen dat kun je niet met een GPS, want men kan meerdere bestuurders hebben die zich zeer snel kunnen aflossen, een GPS is trouwens zelfs niet nauwkeurig genoeg om het verschil te zien tussen een nauw aanliggende parking en autosnelweg, zelfs op de pechstrook is aflossen mogelijk (maar wel verboden).

Anders had men zoiets al in vrachtwagens geimplementeerd want die hebben verplichte rusttijden. Die hebben dus een digitale tachograaf ondertussen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 16:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 16:31   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.143
Standaard

Ik ben een ochtendmens.
In de voormiddag kan ik dus vier uur rijden, met amper tien minuten pauze.

In de namiddag om het anderhalf uur toch minstens tien minuten pauze.

Nu regel ik mijn dagelijks af te leggen afstanden meestal wel zo dat ik ten laatste om drie uur 's namiddags aan kom op mijn overnachtingsplaats.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 16:38   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben een ochtendmens.
In de voormiddag kan ik dus vier uur rijden, met amper tien minuten pauze.

In de namiddag om het anderhalf uur toch minstens tien minuten pauze.

Nu regel ik mijn dagelijks af te leggen afstanden meestal wel zo dat ik ten laatste om drie uur 's namiddags aan kom op mijn overnachtingsplaats.
.
Lijkt me ideaal.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 16:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 17:01   #9
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Andere:
Ik reed vroeger veel lange afstanden met een ander persoon. Ik reed toen 2 �* 4 uur aan een stuk op de Autobahn, daarna reed de andere persoon 2 �* 4 uur, dan terug wissel.
Wisselen op basis van moeheid / rijden beu / tankbeurt / plaspauze.

Over verplichtingen moet ik niets hebben. Mensen verplichten is repressief en werkt niet.

Over het feit dat het BIVV hiermee uitkomt nu.... Eerst beweren ze overal dat snelheid dé oorzaak nummer 1 is. Daarna gevolgd door alcohol. En nu het zomer is, is plots vermoeidheid de oorzaak bij 30%....
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 17:18   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Over verplichtingen moet ik niets hebben. Mensen verplichten is repressief en werkt niet.
Er is nergens sprake van verplichten, het krantenbericht is trouwens slecht gemaakt, want indien men de klop van de hamer krijgt kan het meestal al veel te laat zijn...

Citaat:
Wisselen op basis van moeheid / rijden beu / tankbeurt / plaspauze.
Een microslaap komt meestal onaangekondigd... dat kun je dus dikwijls niet weten, beter is preventiever te werk gaan.

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap

Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden.[1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld.

Microslaap is uitermate gevaarlijk wanneer deze zich voordoet bij bestuurders van voertuigen en zware machines. De bestuurder realiseert zich niet dat hij is ingeslapen en merkt hooguit dat hij ineens een stuk verder is opgeschoten dan hij dacht. Het risico op een ongeval neemt significant toe bij microslaap, want de bestuurder kan niet alert reageren. # Met name 's middags tussen 2 en 4 en 's nachts na twaalven is de kans op een microslaap groot. Microslaap is niet alleen bij (vracht)autobestuurders gesignaleerd, maar ook bij treinbestuurders, machinebestuurders en piloten.

Microslaap is lastig te herkennen. Ze komt meestal onaangekondigd, hoewel zich soms van tevoren sufheid en plotseling opkomende vermoeidheid voordoet. Knikkebollen en dichtvallende oogleden kunnen een aanwijzing zijn. De bestuurder kan achteraf merken dat hij is ingedommeld door brandende oogleden, een droge mond, of het plotseling 'opschrikken' uit onoplettendheid.
# die uren staan in TS.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 17:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 19:10   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij had het over een verplichting of verbod, ik nergens.
En dan? Neen dat kun je niet met een GPS, want men kan meerdere bestuurders hebben die zich zeer snel kunnen aflossen, een GPS is trouwens zelfs niet nauwkeurig genoeg om het verschil te zien tussen een nauw aanliggende parking en autosnelweg, zelfs op de pechstrook is aflossen mogelijk (maar wel verboden).

Anders had men zoiets al in vrachtwagens geimplementeerd want die hebben verplichte rusttijden. Die hebben dus een digitale tachograaf ondertussen.
In theorie is die controle wel mogelijk. Voorlopig toekomstmuziek gelukkig.

In Bolivia is het belangrijkste advies voor bestuurders mijns inziens vermeiden te rijden als het donker is en niet te snel rijden zodat je op tijd kan reageren op de vele onverwachte zaken die je kan tegen komen, zoals daar zijn gaten in de weg, tegenliggers zonder lichten of plots overstekende dieren en mensen. Oppassen met inhalen ook. Beter niet te gehaast zijn.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 19:15   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Op rechte wegen lijkt me een half uur na drie uur goed te doen indien men fris is. In de bergen, met de ene bocht na de andere en afgronden langs alle kanten best wat vaker kleine pauzes nemen en vooral erg op het gemak rijden. In die omstandigheden is uiterste concentratie continu van doen. Dat vermoeid vlugger. Het grootste gevaar komt echter nog steeds van overdreven snelheid.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juni 2016 om 19:17.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 19:39   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In theorie is die controle wel mogelijk.
Maar niet met GPS.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 19:42   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Op rechte wegen lijkt me een half uur na drie uur goed te doen indien men fris is. In de bergen, met de ene bocht na de andere en afgronden langs alle kanten best wat vaker kleine pauzes nemen en vooral erg op het gemak rijden. In die omstandigheden is uiterste concentratie continu van doen. Dat vermoeid vlugger. Het grootste gevaar komt echter nog steeds van overdreven snelheid.
Omdat het geflitst kan worden zeker?

De vrachtwagenbestuurders kunnen niet sneller als 90 kmh op de snelweg, waarover heb je het? Denk je dan dat die zich dan niet kunnen doodrijden en dikwijls andere wagens mee gaan "verpletteren" (kopstaartbotsingen bvb)?

Dus te traag en-of te lang monotoon rijden (snelweg, lange rechte stukken) verhoogt het ongevalrisico enorm. Monotoon rijden verhoogt namelijk de kans op microslaap extra. De meeste dodelijke ongevallen bij vrachtwagenbestuurders komt namelijk door dat fenomeen bij monotone trage constante snelheden 85-90 kmh, maar het gaat niet anders...

Citaat:
http://www.eurotransport.de/news/mue...er-400379.html
Müdigkeit und Sekundenschlaf ist eine der häufigsten Ursachen für Lkw-Unfälle auf der Straße.

Jeder vierte Unfalltote auf Autobahnen ist laut dem schlafmedizinischen Zentrum der Universität Regensburg auf Übermüdung zurückzuführen. Das sind etwa doppelt so viele wie auf Alkohol. Lkw-Fahrer sind besonders oft betroffen. Kein Wunder, sollen doch Monotonie, eine reizarme Umgebung und länger anhaltende monotone Aufgaben die Müdigkeit am Steuer fördern. Dabei lässt auch die Fähigkeit des Fahrers nach, die eigene Aufmerksamkeit realistisch einzuschätzen. Wobei sich Müdigkeit durch rechzeitige Ruhepausen ausgleichen lässt. Nicht so Schläfrigkeit, die sich eben nur durch Schlafen reduziert.
vb http://www.n-tv.de/panorama/Zwei-Tot...e17064391.html

Daarom schat *men dat minstens 1/3 van de dodelijke ongevallen op snelle wegen te wijten zijn aan zeer kort indommelen door diverse redenen (*zwart cijfer=Dunkelziffer schat men nog hoger, omdat men meestal bij doden niet kan achterhalen wat gebeurd is), ik linkte al naar dat fenomeen microslaap dat zich meestal niet aankondigt:

Citaat:
http://www.dvr.de/aktuelles/welt/1263.htm

Unfallursache Sekundenschlaf: *Dunkelziffer hoch

Innenministeriums im vergangenen Jahr bei Verkehrsunfällen, die auf Sekundenschlaf zurückzuführen sind. Experten schätzen die Dunkelziffer in diesem Bereich jedoch auf bis zu 100 Unfallopfer jährlich.

Laut einem TV-Beitrag des ORF sind übermüdete Autofahrer auf der Autobahn besonders gefährdet. Untersuchungen lassen vermuten, dass jeder *dritte tödliche Unfall auf Schnellstraßen durch Sekundenschlaf verursacht wird. „Wer bei 130 km/h auf der Autobahn fünf Sekunden einnickt, ist 180 Meter völlig reaktionslos unterwegs“, warnt der Österreichische Automobil-, Motorrad- und Touring Club (ÖAMTC). Auch andere Folgen der Müdigkeit seien nicht zu unterschätzen: Schlafmangel führe zu erhöhter Reizbarkeit, Aggressionen sowie Gedächtnis- und Wahrnehmungsstörungen.

Quellen: Der *Standard und ÖAMTC
* http://derstandard.at/1250691081814/...als-angenommen
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 20:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 20:03   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Via een verplichte GPS zou men in principe van elke auto kunnen nagaan of die niet meer dan twee uren rijdt.
Als we naar de Alpen rijden, dan wisselen mijn vrouw en ik elkaar af. De auto kan het technisch gerust aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 20:16   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als we naar de Alpen rijden, dan wisselen mijn vrouw en ik elkaar af. De auto kan het technisch gerust aan.
Als de co-bestuurder kan rusten of een slaapje houden is dat idd een groot voordeel.

Kan de co-bestuurder dat niet en beleeft ze de lange snelwegrit ook met wat stress en ongerustheid helpt het niet veel, want dan kan ze evenzo vermoeid zijn... :
Citaat:
Opgepast! Verwisselen van bestuurder is geen argument om 's nachts te rijden of een excuus om niet fit met de reis te starten. De begeleider die rust in een rijdend voertuig heeft tijdens zijn of haar rijtijd nog steeds die vastgestelde symptomen zoals eerder aangegeven.
Bronnen: VAB - VUB - Ford
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 20:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 20:18   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als de co-bestuurder kan rusten of een slaapje houden is dat idd een groot voordeel.

Kan de co-bestuurder dat niet en beleeft ze de lange snelwegrit ook met wat stress en ongerustheid helpt het niet veel, want dan kan ze evenzo vermoeid zijn... :
Al jaren doen we dezelfde trip. We kennen de route dus. Stress is er niet echt bij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 20:24   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al jaren doen we dezelfde trip. We kennen de route dus. Stress is er niet echt bij.
Des te beter, maar niettemin ga ik er vanuit dat jullie af en toe eens een rustpauze inlassen (wslk ook steeds op dezelfde aangename plaatsen), want als men geen stress heeft is rijdt men zelden gehaast naar een vakantiebestemming.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 20:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 20:28   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Als ik tekenen van vermoeidheid vertoon.
Een rustpauze helpt trouwens niet altijd.
Een 50 km na de stop kunnen de verschijnselen al terug optreden.
Dus een richtlijn met afstand of tijd kan ik niet geven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 20:30   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Des te beter, maar niettemin ga ik er vanuit dat jullie af en toe eens een rustpauze inlassen (wslk ook steeds op dezelfde aangename plaatsen), want als men geen stress heeft is rijdt men zelden gehaast naar een vakantiebestemming.
Natuurlijk, we hebben kinderen mee. We rijden echter hoofdzakelijk 's nachts.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be