Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2016, 18:44   #141
Another Jack
Banneling

Standaard

Trouwens, ik weet niet of de Vlaamse overheid financieel in staat zou zijn om al die mensen die het onderwijs na een aantal jaren voor bekeken een opzegvergoeding uit te keren....

Maar goed, als het contracten moeten zijn...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 5 juli 2016 om 18:47.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2016, 18:48   #142
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Trouwens, ik weet niet of de Vlaamse overheid financieel in staat zou zijn om al die mensen die het onderwijs na een aantal jaren voor bekeken een opzegvergoeding uit te keren....
Die krijgen niks als ze het zelf aftrappen.

En een opzegvergoeding is niet verplicht, men kan je ook gewoon vragen om je opzeg uit te doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2016, 18:53   #143
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die krijgen niks als ze het zelf aftrappen.

En een opzegvergoeding is niet verplicht, men kan je ook gewoon vragen om je opzeg uit te doen.
Als...
Oud 5 juli 2016, 20:21   #144
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als...
Het alternatief is de ziekenkas.

Mag ook, na 6 maand krijgen ze dan ook hun C4.
Oud 5 juli 2016, 21:04   #145
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het alternatief is de ziekenkas.

Mag ook, na 6 maand krijgen ze dan ook hun C4.
Je bent aan het lullen, Tavek.
Oud 5 juli 2016, 21:14   #146
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Da's helemaal geen 'stoute steek', da's een afgezaagd en onzinnig 'mopje', steevast gebruikt door mensen die geen echte argumenten hebben.
Wel, toen ik het hoorde voor de eerste keer, was ik toch getroffen dat het strookte met een flink aantal van mijn ervaringen in mijn professioneel vakgebied.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2016, 21:31   #147
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, toen ik het hoorde voor de eerste keer, was ik toch getroffen dat het strookte met een flink aantal van mijn ervaringen in mijn professioneel vakgebied.

.
En dat 'professioneel vakgebied' is?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2016, 22:03   #148
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent aan het lullen, Tavek.
Jij spreekt over leerkrachten die de burn out ingaan voor maanden...wel, als ze een contract hebben is dat ziekenkas en na 6 maand buiten.

Wil je nog steeds een contract ?
Oud 6 juli 2016, 08:19   #149
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij spreekt over leerkrachten die de burn out ingaan voor maanden...wel, als ze een contract hebben is dat ziekenkas en na 6 maand buiten.

Wil je nog steeds een contract ?
Ziekte als grond tot ontslag?
Zo'n contracten zou ik graag eens zien....
Oud 6 juli 2016, 08:48   #150
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ziekte als grond tot ontslag?
Zo'n contracten zou ik graag eens zien....
Naar mijn weten kan dit inderdaad voor langdurige zieken.

Plaats je even in de situatie van de werkgever. Hij kan geen vervanging aanwerven want de persoon in kwestie zou aanspraak kunnen maken op zijn job na bijvoorbeeld 3 jaar maar het is ook niet zeker dat dit zal gebeuren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2016, 08:52   #151
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Er zijn m.i. twee belangrijke redenen waarom vastbenoemde leerkrachten niet vaak of niet makkelijk een andere job gaan zoeken:

-leerkracht is een zeer specifiek beroep, waar je in veel gevallen specifieke studies voor doet. De meeste leerkrachten hebben die studies gedaan met één doel voor ogen: voor de klas staan, in een school. Da's niet zo voor veel andere opleidingen.
-de schifting is al eerder gebeurd. Daar waar het aantal vastbenoemden dat de job verlaat misschien lager is, is het aantal uitvallers bij de beginners juist veel hoger dan in andere sectoren. Het ene compenseert het andere.
Als ik vastbenoemd zou zijn en ik heb een beetje ondernemers spirit dan zou ik iets opstarten in bijberoep of zo. Ik heb dan een melkkoe en kan wat extra risico nemen. Als de zaken goed gaan neem ik een jaar verlof zonder wedde en als alles zeer goed gaat zou ik de school mss vaarwel zeggen.
Oud 6 juli 2016, 08:52   #152
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat maar komen.
Met opzegtermijnen en -vergoedingen en extralegale voordelen, zoals in de privé.

Waar moet ik tekenen?
Geen probleem.

Opzegtermijn: op het einde van het schooljaar is het gedaan en kunt ge het aftrappen.
Opzegvergoeding? dat is het loon van de opzegtermijn. Maar ge moet wel blijven les geven tot het einde van het schooljaar/opzegtermijn. Doet ge uw werk dan niet meer goed: ontslag op staande voet zonder opzegvergoeding.
Extra legale voordelen: Een wagen? geen probleem. Maar ge moet wel 500/600 euro van uw brutoloon inleveren.
Laptop? geen probleem. Maar als ge daar uw privémails opzet moet ge wel rekening houden met het feit datl de IT-chef op school alle privéberichten kan meelezen, en perfect weet welke site's gij bezoekt enz. Zelf programma's zomaar installeren: vergeet het maar, want het risico op virussen is te groot.
....

Gaat ge akkoord? Dan rest ons niks dan uw statuut zo snel mogelijk te veranderen in een contract van onbepaalde duur.

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 juli 2016 om 08:53.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2016, 08:52   #153
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Naar mijn weten kan dit inderdaad voor langdurige zieken.

Plaats je even in de situatie van de werkgever. Hij kan geen vervanging aanwerven want de persoon in kwestie zou aanspraak kunnen maken op zijn job na bijvoorbeeld 3 jaar maar het is ook niet zeker dat dit zal gebeuren.
Eventjes terug naar de echte wereld, elke "contractueel" in het onderwijs wordt per definitie ontslagen op 30 juni.
Oud 6 juli 2016, 09:00   #154
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Geen probleem.

Opzegtermijn: op het einde van het schooljaar is het gedaan en kunt ge het aftrappen.
Opzegvergoeding? dat is het loon van de opzegtermijn. Maar ge moet wel blijven les geven tot het einde van het schooljaar/opzegtermijn. Doet ge uw werk dan niet meer goed: ontslag op staande voet zonder opzegvergoeding.
Extra legale voordelen: Een wagen? geen probleem. Maar ge moet wel 500/600 euro van uw brutoloon inleveren.
Laptop? geen probleem. Maar als ge daar uw privémails opzet moet ge wel rekening houden met het feit datl de IT-chef op school alle privéberichten kan meelezen, en perfect weet welke site's gij bezoekt enz. Zelf programma's zomaar installeren: vergeet het maar, want het risico op virussen is te groot.
....

Gaat ge akkoord? Dan rest ons niks dan uw statuut zo snel mogelijk te veranderen in een contract van onbepaalde duur.
Toch een paar bemerkingen.
Extra legaal betekent bovenop, niet in de plaats van.
Uw laptop verhaal zou in Noord-Korea ongetwijfeld als normaal beschouwd worden, maar hier is dat niet wettelijk:
'De IT-chef die alle berichten kan meelezen'...

Er moet maw nog een pak aan gesleuteld worden.
Oud 6 juli 2016, 09:03   #155
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik vastbenoemd zou zijn en ik heb een beetje ondernemers spirit dan zou ik iets opstarten in bijberoep of zo. Ik heb dan een melkkoe en kan wat extra risico nemen. Als de zaken goed gaan neem ik een jaar verlof zonder wedde en als alles zeer goed gaat zou ik de school mss vaarwel zeggen.
Bijberoepen zorgen inderdaad voor het zout op de pattaten, de compote bij de worst, het kersje op de taart...
Alleen spijtig dat het verlof zonder wedde zonder motivering afgeschaft is.
Oud 6 juli 2016, 09:08   #156
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bijberoepen zorgen inderdaad voor het zout op de pattaten, de compote bij de worst, het kersje op de taart...
Alleen spijtig dat het verlof zonder wedde zonder motivering afgeschaft is.
Ja, spijtig.
Oud 6 juli 2016, 09:10   #157
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eventjes terug naar de echte wereld, elke "contractueel" in het onderwijs wordt per definitie ontslagen op 30 juni.
Dit is een probleem en dit geef ik grif toe. Maar zoals gezegd, het wordt m.i. veroorzaakt door het systeem van de vaste benoemingen, iets wat jij toch nog blijkt te verdedigen.

Let wel, ik heb kritiek op het systeem, niet op de mensen die in dit systeem zitten alhoewel dat een bepaald systeem dikwijls bepaalde profielen aantrekt.
Oud 6 juli 2016, 09:11   #158
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, spijtig.
Dat was nog zo een privilege dat ineens werd afgeschaft, maar dit even terzijde...
Oud 6 juli 2016, 09:15   #159
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is een probleem en dit geef ik grif toe. Maar zoals gezegd, het wordt m.i. veroorzaakt door het systeem van de vaste benoemingen, iets wat jij toch nog blijkt te verdedigen.

Let wel, ik heb kritiek op het systeem, niet op de mensen die in dit systeem zitten alhoewel dat een bepaald systeem dikwijls bepaalde profielen aantrekt.
Hoe, een probleem?
Dat is toch ideaal, iemand die niet presteert/ziek is, wordt dan toch gewoon niet meer aangesteld op 1 september?

Ik ben hier het contract aan het verdedigen nota bene, en weer ben ik voor de vaste benoeming!
Oud 6 juli 2016, 09:25   #160
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat was nog zo een privilege dat ineens werd afgeschaft, maar dit even terzijde...
Inderdaad, stel je voor. Trouwens, ik dacht dat dit ook geldt voor zaken zoals het tijdskrediet en dergelijke, daar zijn nu ook beperkingen ingevoerd.

Zouden misbruiken niet aan de basis kunnen liggen van deze wijziging?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be