Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2016, 17:18   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Een vrachtwagen met 20 ton verbruikt sowieso minder dan een vrachtwagen met 40 ton. Draai of keer het zoals je wil.
En een maximum zit er natuurlijk aan. Anders komen er misschien ooit nog bouwmaterialen op de markt die, wanneer je ze vervoert, er voor zorgen dat de mazoutbak bijvult ipv leegloopt...
Vandaar mijn ja en nee.
Bij sommige materialen kan je misschien een rit uitsparen.
Zo niet is de winst maar magertjes:
Loonkost
  • Kilometerheffing
  • ...
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2016, 22:45   #22
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Licht bouwen is altijd interessant. En bij een onvoldoende draagkrachtige bodem zal men eerder aanpassingen uitvoeren aan de fundering (bv op palen) dan dat men 'lichter' zal gaan bouwen. Bovendien liggen de transportkosten bij lichte bouwmaterialen veel lager, zijn er minder zware gereedschappen nodig (bv kranen), is het minder belastend voor de bouwvakkers en is het huis later makkelijker af te breken en/of te recycleren..
lol, deze gaat om15000 euro palen in de grond steken als je het met een houtskelet kan oplossen.

Citaat:
Net niet! Bedoel je niet het omgekeerde? Zware materialen isoleren juist slechter. Vergelijk maar even de isolatiewaarde van bv betonsteen tov snelbouw en die van snelbouw tov Ytong. Hoe lichter hoe beter isolerend.
Akoestisch isoleren doe je vooral met massa. zoek het op.
Thermisch gezien biedt een grote massa het voordeel dat deze warmte langer vasthoudt, en bijgevolg een hoge comfortgevoel biedt. zoek het op.

Citaat:
Een bouwmateriaal dat een onvoldoende druksterkte heeft voor zijn toepassing komt niet op de markt of verdwijnt er al snel weer van.
En veel duurder zijn ze ook al niet. Vergelijk even de prijs van een snelbouwsteen en een betonblok van dezelfde afmetingen. Dan gaat de betonsteen idd iets goedkoper zijn maar laat een stel metsers eens een muur optrekken uit snelbouw en uit betonblokken en je zal merken dat die uit betonblokken veel meer tijd vergt. Dus het prijsargument gaat ook al niet echt op.
zet jij dan maar je appartementsblok in houtskelet of in ytong.

Citaat:
Een spantendak is helemaal niet moeilijk te isoleren met stijve platen. Er zijn genoeg merken die zo'n platen in hun assortiment aanbieden. Voordeel van die platen tov bv rotswolrollen is dat spelingen in de breedte tussen de spanten makkelijker opgevangen kunnen worden. Het gaat dan over driehoekige platen waar telkens een puntje afgesneden wordt en die zo in elkaar geschoven worden.
Bovendien is het voordeel van vaste platen tussen dakspanten dat vaste platen niet de neiging hebben om 'in te zakken', wat bv rotswol al wel eens durft te doen. Verder zijn zo'n platen ongevoelig voor ongedierte als muizen en bij rotswol durven die al wel eens aan de papieren huls te gaan knabbelen.
ah ja je bedoelt de delta platen van rockwool?
wacht even.. rock-wool.. is dat niet...?
Een spantendak kan je met PU enkel op de sarking wijze isoleren. Dwz: langs buiten. Waardoor je dus plaats gaat verliezen.

Citaat:
Eindelijk eens een bewering die steek houdt. Maar je hoeft geen architect te zijn om te weten dat je niet moet gaan vloeren op een pak rotswol
nochtans bestaat het hoor: rockwool bouwplaat 221, ik heb ze gebruikt als akoestische isolatie op een houten roostering.
Dat je geen architect bent had ik al door.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2016, 22:49   #23
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
???

Plaatfunderingen worden gebruikt bij 'lichte' gebouwen (een tuinhuis of een losstaande garage bv) omdat er bij plaatfunderingen net een grotere kans is op 'zetten' van het huis.
In de andere gevallen wordt meestal een funderingssleuf uitgegraven tot op de vaste, vorstvrije grond. Op die manier wordt de kans op 'zetten' van het huis tot een minimum herleidt.

Trouwens: een huis dat zich 'zet' uit zich meestal in scheuren in gevels en binnenmuren. Welke bouwheer gaat vooraf akkoord met een bouwwijze waar er later kans bestaat op scheurende gevels? Ook al is dat iets goedkoper?

zoek eens op 'plaatfundering', kom dan terug.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
Oud 10 juli 2016, 06:55   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ja en nee.
Het volume blijft hetzelfde, waardoor er toch ook een maximum aanzit.
Yep, maar wat is het gemakkelijkste, meest economische.
100m² betonsnelbouwers of 100m² Ytong blokken?

Beiden nemen ongeveer hetzelfde volume in.
Oud 10 juli 2016, 07:03   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Dat is een ander verhaal.
Het ging hier om de transportkosten, buiten wat Diesel is er geen winst. De uren van de chauffeur blijven hetzelfde, de vrachtwagen blijft hetzelfde, de km taks blijft hetzelfde.

De methode om dit te metsen is wel heel verschillend, hier kan je met ytong wonderen doen zonder je echt moet te maken.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2016, 08:47   #26
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Klopt niet; gasbeton blokken hebben een lagere druksterkte, waaruit volgt dat uw wanden, in vergelijking met standaard snelbouw stenen 14 veel dikker moeten zijn. Dus veel meer volume te transporteren
Vergeet ook dat fabeltje maar dat gasbeton zoveel beter is voor je isolatie.
Ze isoleren wel degelijk beter, maar je raakt er niet mee aan de opgelegde epb normen, tenzij je wanden kan veroorloven van een halve meter dik of zo.
Ik zie de dagkanten van de ramen al voor me, lol. Trekt op niets.

Oud 10 juli 2016, 11:59   #27
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
lol, deze gaat om15000 euro palen in de grond steken als je het met een houtskelet kan oplossen.
Zo zijn er wel meer hoor. Ik zie vaker zware funderingswerken dan dat ik houtskeletten zie. Niet iedereen is dol op houtskelet.

Citaat:
Akoestisch isoleren doe je vooral met massa. zoek het op.
Haha!! Ja, want dat is waar heel Vlaanderen naar op zoek is in deze tijden van EPC-keuringen ed... akoestische isolatie!
Flauw hoor: eerst complete zever vertellen over isolatie en dan gaan roepen dat dat over akoestische isolatie ging terwijl de doorsnee bouwer naar thermische isolatie op zoek is.
Citaat:
Thermisch gezien biedt een grote massa het voordeel dat deze warmte langer vasthoudt, en bijgevolg een hoge comfortgevoel biedt. zoek het op.
Je zal wel gelijk hebben maar dan vind ik het toch raar dat de meeste isolatiematerialen net lichte materialen zijn. Ik zie maar zelden iemand zijn huis isoleren door het met lood te omwikkelen.
Overigens: isolatie dient bij mijn weten om de warmte binnen te houden, niet om warmte op te slaan want dat betekent dat je in eerste instantie aan't stoken bent om je isolatie op te warmen. En dat is net iets wat isolatiematerialen niet doen: warmte opslaan.

Citaat:
zet jij dan maar je appartementsblok in houtskelet of in ytong.
Geen idee wat je hiermee wil zeggen.

Citaat:
ah ja je bedoelt de delta platen van rockwool?
Onder andere ja.
Citaat:
wacht even.. rock-wool.. is dat niet...?
Rotswol. In het engels is dat rockwool.
In dat materiaal heb je namelijk vaste platen en 'slappe' matten. Die matten kunnen al eens inzakken, die platen niet. Zelfde materiaal, verschillende uitvoering.
Dus, wat wou je nu zeggen?
Citaat:
Een spantendak kan je met PU enkel op de sarking wijze isoleren. Dwz: langs buiten. Waardoor je dus plaats gaat verliezen.
Ik heb mijn spantendak nochtans langs de binnenzijde geisoleerd met vaste isolatieplaten die langs binnen tegen de spanten zijn gemonteerd.
Ik begrijp ook niet goed wat jij bedoelt met 'plaats verliezen' als je 'langs buiten' isoleert. Welke plaats verlies je dan? Buitenlucht?

Citaat:
nochtans bestaat het hoor: rockwool bouwplaat 221, ik heb ze gebruikt als akoestische isolatie op een houten roostering.
Onbegrijpelijk dat jij bij je eigen werken zo tegen je eigen redenering ingaat. Hoe zwaarder het materiaal, hoe beter de akoestische isolatie volgens jou maar als je zelf akoestische isolatie nodig hebt grijp je wel terug naar een uitermate licht materiaal. 55kg/m3 weeg dat spul!!
Had je, je eigen redenering volgend, niet beter gewoon spaanplaten op je houten roostering genageld?

Laatst gewijzigd door BigF : 10 juli 2016 om 12:09.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2016, 12:40   #28
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo zijn er wel meer hoor. Ik zie vaker zware funderingswerken dan dat ik houtskeletten zie. Niet iedereen is dol op houtskelet.

Haha!! Ja, want dat is waar heel Vlaanderen naar op zoek is in deze tijden van EPC-keuringen ed... akoestische isolatie!
Flauw hoor: eerst complete zever vertellen over isolatie en dan gaan roepen dat dat over akoestische isolatie ging terwijl de doorsnee bouwer naar thermische isolatie op zoek is.

Je zal wel gelijk hebben maar dan vind ik het toch raar dat de meeste isolatiematerialen net lichte materialen zijn. Ik zie maar zelden iemand zijn huis isoleren door het met lood te omwikkelen.
Overigens: isolatie dient bij mijn weten om de warmte binnen te houden, niet om warmte op te slaan want dat betekent dat je in eerste instantie aan't stoken bent om je isolatie op te warmen. En dat is net iets wat isolatiematerialen niet doen: warmte opslaan.

Geen idee wat je hiermee wil zeggen.

Onder andere ja.

Rotswol. In het engels is dat rockwool.
In dat materiaal heb je namelijk vaste platen en 'slappe' matten. Die matten kunnen al eens inzakken, die platen niet. Zelfde materiaal, verschillende uitvoering.
Dus, wat wou je nu zeggen?

Ik heb mijn spantendak nochtans langs de binnenzijde geisoleerd met vaste isolatieplaten die langs binnen tegen de spanten zijn gemonteerd.
Ik begrijp ook niet goed wat jij bedoelt met 'plaats verliezen' als je 'langs buiten' isoleert. Welke plaats verlies je dan? Buitenlucht?

Onbegrijpelijk dat jij bij je eigen werken zo tegen je eigen redenering ingaat. Hoe zwaarder het materiaal, hoe beter de akoestische isolatie volgens jou maar als je zelf akoestische isolatie nodig hebt grijp je wel terug naar een uitermate licht materiaal. 55kg/m3 weeg dat spul!!
Had je, je eigen redenering volgend, niet beter gewoon spaanplaten op je houten roostering genageld?
Je hebt geen enkel idee waar je over praat, zoveel is duidelijk.
Massa-veer-massa principe is je volledig vreemd, je lult maar wat op over isolatie en funderen etc...

Troll on!

Oud 10 juli 2016, 16:16   #29
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Je hebt geen enkel idee waar je over praat, zoveel is duidelijk.
Massa-veer-massa principe is je volledig vreemd, je lult maar wat op over isolatie en funderen etc...

Troll on!
Hou het daar maar op ja.
Anders ga je er toch nooit meer uitgeraken.
Hoe zwaarder een materiaal, hoe beter het isoleert...
Isolatie dient om warmte op te slaan...

Troll on ja, inderdaad...
Oud 10 juli 2016, 16:27   #30
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tja, als je nu dacht dat ik tijd ga investeren in het overtuigen van doorsnee Vlaamse alwetende doe het zelf verbouwers, denk dan maar snel iets anders.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be