Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2016, 22:36   #301
Tavek
Banneling

Standaard

Bijzonder amusant hoe onze leerkrachten blijven deze leugens propageren.

Citaat:
Elk jaar worden in Vlaanderen een twintigtal vastbenoemde leerkrachten ontslagen. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-kamerlid Koen Daniëls opvroeg bij minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), waar De Tijd over bericht. De procedure moet veel eenvoudiger, klinkt het.

Het is een oud zeer dat om de zoveel maanden weer opduikt: het is bijna onmogelijk om vastbenoemde leerkrachten die niet goed functioneren te ontslaan. Zonder tucht- of andere dringende redenen moeten directies al met een stevig dossier afkomen dat onder meer twee opeenvolgende negatieve evaluaties bevat. Evaluaties die bovendien kunnen worden aangevochten bij een college van beroep.

De afgelopen vijf schooljaren werden over heel Vlaanderen nooit meer dan 26 vastbenoemde leerkrachten ontslagen, zo blijkt uit nieuwe cijfers. Het gaat om minder dan 0,02 procent van het totaal. "Dat is weinig", zegt Koen Daniëls aan VRT Nieuws. "Een op de drie dossiers wordt bovendien vernietigd wegens procedurefouten."

Verschillende onderwijskoepels en directies lieten eerder al verstaan misnoegd te zijn over de huidige gang van zaken, maar de vaste benoeming zelf wordt - voorlopig - niet ter discussie gesteld. Het dossier ligt - op vraag van de bonden - namelijk niet op de onderhandelingstafel van het lerarenloopbaanpact, waarmee minister Crevits het beroep aantrekkelijk wil maken.

"Ik denk dat we vooral moeten kijken naar de procedure", zegt Daniëls. "Als we gewoon het woord "vaste benoeming" veranderen door "contract van onbepaalde duur", stoten we op dezelfde problemen. We willen leerkrachten die het wel goed doen aanmoedigen en directies laten focussen op leerkrachten waar alle knipperlichten bij afgaan. Zij moeten die groep van nabij kunnen volgen en als het nodig is, kunnen ontslaan."
Aantal ontslagen vastbenoemde leerkrachten per schooljaar
2011-2012 13
2012-2013 25
2013-2014 26
2014-2015 23
2015-2015 24
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 22:41   #302
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Welke leugens?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2016, 09:41   #303
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Welke leugens zijn dat? Daar staat niks in wat niet overeenstemt met wat wij zeggen: directies zijn onvoldoende op de hoogte, of doen onvoldoende moeite om de procedures te volgen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2016, 09:59   #304
Another Jack
Banneling

Standaard

Wat een schande bovendien dat men vooraleer iemand te ontslaan met een stevig dossier moet afkomen....
Oud 10 juli 2016, 18:58   #305
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wat een schande bovendien dat men vooraleer iemand te ontslaan met een stevig dossier moet afkomen....
Om even te antwoorden op uw en Scoprio zijn argument:

De procedures zijn volgens de directies en de koepels hopeloos complex en loodzwaar, en kunnen vrij gemakkelijk gekelderd worden door procedurefouten. Waardoor men, slecht presterende leerkrachten, liever laat zitten.

Zij zijn vragende partij om dit te vereenvoudigen.
Oud 10 juli 2016, 21:19   #306
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom jij nu een beetje doen alsof ook de onderwijswereld in Vlaanderen, net zoals alle andere geledingen van onze samenleving, niet vergiftigd zijn door verjuridisering ?
Hoeveel directeursbenoemingen in het onderwijs geraken normaal afgewerkt, zonder jarenlange procedures voor de Raad van State ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2016, 21:54   #307
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kom jij nu een beetje doen alsof ook de onderwijswereld in Vlaanderen, net zoals alle andere geledingen van onze samenleving, niet vergiftigd zijn door verjuridisering ?
Hoeveel directeursbenoemingen in het onderwijs geraken normaal afgewerkt, zonder jarenlange procedures voor de Raad van State ?

.
Als de noodzaak van een stevig dossier vooraleer men iemand ontslaat een vorm van "verjuridisering" is, dan juich ik verjuridisering toe.

Ik heb geen flauw idee hoeveel directeursbenoemingen in het het onderwijs, zonder jarenlange procedures voor de Raad van State, normaal afgewerkt raken.
Oud 11 juli 2016, 07:51   #308
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T-101 Bekijk bericht
Dat u een andere laptop heeft gekocht is niet relevant.
Als u de laptop van uw werkgever op de ene of de andere manier gebruikt voor privé zaken, dan is dat een extra waar u gebruik van maakt, want u kon deze handeling niet doen op deze laptop indien u deze niet had.
Natuurlijk wel. U weet niet waarover u het heeft. Het is nogal logisch dat als je savonds thuis zit te werken en je wil even je mail checken, dat je niet even je privé laptop gaat opstarten. Dat is simpelweg een kwestie van efficientie. Dat is geenszins een extra. Als u zegt van wel dan weet u niet waarover u praat. Enkel en alleen als je geen andere laptop in je bezit hebt zou je dit als extra kunnen aanzien.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2016, 09:29   #309
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de noodzaak van een stevig dossier vooraleer men iemand ontslaat een vorm van "verjuridisering" is, dan juich ik verjuridisering toe.

Ik heb geen flauw idee hoeveel directeursbenoemingen in het het onderwijs, zonder jarenlange procedures voor de Raad van State, normaal afgewerkt raken.
Ge moet nu toch echt geen ervaren rot zijn in het systeem om te weten dat de Raad van State zeer weinig beslissingen annuleert omdat "het dossier niet stevig is", maar er zeer veel annuleert omwille van de kleinste en de onnozelste vormfouten (dat is een Nederlands woord voor procedurefouten).

Tuurlijk, als ge nooit van onder uwe lessenaar kruipt, dan weet ge weinig af van de grote wereld. (hier zie, een sneer; dat doet af en toe eens deugd)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 11 juli 2016, 09:36   #310
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge moet nu toch echt geen ervaren rot zijn in het systeem om te weten dat de Raad van State zeer weinig beslissingen annuleert omdat "het dossier niet stevig is", maar er zeer veel annuleert omwille van de kleinste en de onnozelste vormfouten (dat is een Nederlands woord voor procedurefouten).

Tuurlijk, als ge nooit van onder uwe lessenaar kruipt, dan weet ge weinig af van de grote wereld. (hier zie, een sneer; dat doet af en toe eens deugd)

.
Maak uw bewering eens hard met feiten.
Oud 11 juli 2016, 09:49   #311
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, ze moeten maar de correcte procedure volgen.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2016, 10:00   #312
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus, je zou ook voorstander zijn van het moeilijker maken van het ontslag in de privé? Dat de werkgever bijvoorbeeld eerst een stevig dossier moet samenstellen met het risico dat er procedurefouten optreden?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2016, 10:42   #313
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dus, je zou ook voorstander zijn van het moeilijker maken van het ontslag in de privé? Dat de werkgever bijvoorbeeld eerst een stevig dossier moet samenstellen met het risico dat er procedurefouten optreden?
Die mensen interesseren hem niet. Dat zijn melkkoeien die dienen om hem en zijn collegas te onderhouden.
Oud 11 juli 2016, 10:52   #314
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben voorstander van rechtszekerheid, van rechten en plichten, welomlijnde procedures.
Wie zich in de privé in zijn rechten geschonden voelt of wil procederen kan dit perfect.
Je zou ook kunnen stellen dat voor een rechtstaat ben, of je nu in de privé-sector werkt, zelfstandige of ambtenaar bent.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 11 juli 2016 om 10:53.
Oud 11 juli 2016, 10:55   #315
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
Tja, ze moeten maar de correcte procedure volgen.
We moeten blijkbaar terug naar de tijd van baas Gansendonck...
Eén scheve blik, uw klak niet op tijd op af, foute politieke voorkeur: buiten!
Oud 11 juli 2016, 10:56   #316
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben voorstander van rechtszekerheid, van rechten en plichten, welomlijnde procedures.
Wie zich in de privé in zijn rechten geschonden voelt of wil procederen kan dit perfect.
Je zou ook kunnen stellen dat voor een rechtstaat ben, of je nu in de privé-sector werkt, zelfstandige of ambtenaar bent.
Als men weet dat men met een ontslagvergoeding van een paar maand op straat kan gezet worden, dan heeft men toch rechtszekerheid? Ik trek dit principe niet in twijfel. Ik vraag me alleen af in hoever men het in de privé moeilijke moet maken om iemand te ontslaan, zo moeilijk bijvoorbeeld als een vast benoemde leraar.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2016, 11:03   #317
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Als men weet dat men met een ontslagvergoeding van een paar maand op straat kan gezet worden, dan heeft men toch rechtszekerheid? Ik trek dit principe niet in twijfel. Ik vraag me alleen af in hoever men het in de privé moeilijke moet maken om iemand te ontslaan, zo moeilijk bijvoorbeeld als een vast benoemde leraar.
Als een ontslagvergoeding een bewijs van rechtszekerheid is, kan ik u melden dat een vastbenoemde leraar daar geen recht op heeft.

Hoe moeilijk of gemakkelijk men in de privé iemand zou mogen ontslaan, is een materie waar ik te weinig van ken om me daarover uit te spreken.
Oud 11 juli 2016, 11:43   #318
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een ontslagvergoeding een bewijs van rechtszekerheid is, kan ik u melden dat een vastbenoemde leraar daar geen recht op heeft.

Hoe moeilijk of gemakkelijk men in de privé iemand zou mogen ontslaan, is een materie waar ik te weinig van ken om me daarover uit te spreken.
Ik ben voorstander van het eenheidsstatuut. U weet wel, dat statuut waarvan de politiek en bonden zich op de borst klopten omdat ze het gerealiseerd hebben. Wel, ik zie nog steeds dat eenheidsstatuut niet, de ambtenaren hebben een ander. Daarom pleit ik voor hetzelfde statuut zowel in privé als openbare sector. Bent u daarvoor of bent u daar tegen?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2016, 12:09   #319
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben voorstander van het eenheidsstatuut. U weet wel, dat statuut waarvan de politiek en bonden zich op de borst klopten omdat ze het gerealiseerd hebben. Wel, ik zie nog steeds dat eenheidsstatuut niet, de ambtenaren hebben een ander. Daarom pleit ik voor hetzelfde statuut zowel in privé als openbare sector. Bent u daarvoor of bent u daar tegen?
Dat hangt ervan af hoe je dat éénheidsstatuut invult...
Oud 11 juli 2016, 12:11   #320
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je verwoordt perfect hoe het moet zijn.

Wel, toets dat dan eens aan de vele procedure-fouten die procedure-advocaten pleiten, en waardoor zware criminelen vrij komen, en waardoor we moeten concluderen bijvoorbeeld: een handtekening ontbreekt, dus die mens is niet vermoord en de dader mag naar huis.

Wel, voor veel zaken is het bij de Raad van State nog veel erger.

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be