Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2016, 15:41   #61
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ik hierna aanduid in het rood, uit het regeerakkoord, is het codewoord voor een vrije keuze voor de kiezer, mogelijk te maken via art. 195:

Zoals Vuye het uitdrukte, is er afgesproken dat het huidige parlement het volgende parlement niet mag blokkeren.

En voor wie niet weet over welke draak het gaat (of welke draak Di Rupo er van gemaakt heeft), zal ik hier even art. 195 citeren:
http://www.senate.be/doc/const_nl.html
Interessant, dus puur technisch zal BDW achteraf kunnen zeggen dat hij niet gelogen heeft aangezien het volgens jou Hendrik Vuye is die deze uitleg heeft gedaan. Zeeer interessant.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 15:45   #62
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Het is in eerste plaats een rechts-conservatieve partij die de PS ziet als een aartsvijand.
Kan iemand van N-VA citeren die beweert dat het een rechts-conservatieve partij zou zijn ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 15:57   #63
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Interessant, dus puur technisch zal BDW achteraf kunnen zeggen dat hij niet gelogen heeft aangezien het volgens jou Hendrik Vuye is die deze uitleg heeft gedaan. Zeeer interessant.
Au, maar het is een prachtig staaltje van niets- en alleszeggende politieke communicatie.

Wie kan immers ontkennen dat verkiezingen er zijn om de kiezer de mogelijkheid te geven zich uit te spreken over de verschillende beleidspartijen? En dat dit krachtens de kieswet en de Grondwet geschiedt?

En wie het wenst of een bepaalde lezingsbril opzet, kan er een 'verborgen boodschap' in terugvinden naar artikel 195 toe.

Iedereen kontent dus, de prijs over wie gelijk heeft zal pas aan de eindmeet, in 2019 uitgereikt worden.
Oud 13 juli 2016, 16:16   #64
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe maar gewoon. In plaats van gekunstelde besluiten te trekken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 16:19   #65
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Au, maar het is een prachtig staaltje van niets- en alleszeggende politieke communicatie.

Wie kan immers ontkennen dat verkiezingen er zijn om de kiezer de mogelijkheid te geven zich uit te spreken over de verschillende beleidspartijen? En dat dit krachtens de kieswet en de Grondwet geschiedt?

En wie het wenst of een bepaalde lezingsbril opzet, kan er een 'verborgen boodschap' in terugvinden naar artikel 195 toe.

Iedereen kontent dus, de prijs over wie gelijk heeft zal pas aan de eindmeet, in 2019 uitgereikt worden.
Welkom in de belgi-cystische wijze van politiek voeren.
Hetgeen je allemaal beschrijft, valt onder de Westratese noemer "masseren" tijdens langdurige onderhandelingen waarbij men schrik heeft om nu de waarheid te moeten zeggen of toegeven, waar men goed weet dat men die waarheid later toch zal moeten zeggen of toegeven.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 juli 2016 om 16:20.
Oud 13 juli 2016, 16:33   #66
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welkom in de belgi-cystische wijze van politiek voeren.
Hetgeen je allemaal beschrijft, valt onder de Westratese noemer "masseren" tijdens langdurige onderhandelingen waarbij men schrik heeft om nu de waarheid te moeten zeggen of toegeven, waar men goed weet dat men die waarheid later toch zal moeten zeggen of toegeven.

.
Inderdaad, en tegelijkertijd staat er nergens geschreven dat er een verklaring van de Grondwet in 2019 zal komen. Zoals ik zei: iedereen kontent.
Oud 13 juli 2016, 16:58   #67
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zo zie ik het ook. Wel verwonderlijk dat Vuye zich laat gebruiken voor dergelijke tsjeverij. Ik kende hem in zijn jonge jaren, toen was die extreem wit/zwart en zou nooit mee gestapt zijn in zo een constructie.

Misschien is het oude gezegde wel juist : "c'est la fonction qui fait l'homme".
Oud 13 juli 2016, 17:02   #68
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en tegelijkertijd staat er nergens geschreven dat er een verklaring van de Grondwet in 2019 zal komen. Zoals ik zei: iedereen kontent.

Ik heb moeite om te geloven dat de naïviteit zo extreem kan zijn...
In klassieke partijen vertrekt men vanuit gemeentepolitiek, en groeit zo door als de kwaliteit er is. Ondertussen leren ze dat als iets niet formeel op papier staat er enkel lucht bestaat en goeie intenties voor vandaag. Denk maar aan de vele "voorakkoorden" op bierkaartjes in gemeentepolitiek. De dag na de verkiezingen vliegen die de vuilbak in als dat niet strookt met de ambities van de feitelijke winnaar.
Hebben ze N-VA echt kunnen binnen doen met zo een klassieke truuk ? Bijna niet te geloven...
Oud 13 juli 2016, 17:08   #69
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
In klassieke partijen vertrekt men vanuit gemeentepolitiek, en groeit zo door als de kwaliteit er is. Ondertussen leren ze dat als iets niet formeel op papier staat er enkel lucht bestaat en goeie intenties voor vandaag. Denk maar aan de vele "voorakkoorden" op bierkaartjes in gemeentepolitiek. De dag na de verkiezingen vliegen die de vuilbak in als dat niet strookt met de ambities van de feitelijke winnaar.
Hebben ze N-VA echt kunnen binnen doen met zo een klassieke truuk ? Bijna niet te geloven...
Het meesterlijke trukje van de NVa was, het communautaire in de koelkas terwijl het communautaire nooit zo heeft meegespeeld als nu...
La Belgique in zijn onderbroek, open en bloot voor iedereen die wil zien...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 17:10   #70
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mmh, de kwaliteit van het politiek personeel van de NVA is gemiddeld zwak tot heel zwak. Er zitten echt goeie tussen, maar die zijn toch zeldzaam.
Zo verbazend is dat dus niet, vooral omdat zij teren op de atomaschriften. Het grootste probleem hierin is: ze zijn geheim, waardoor het moeilijk is ze aan te halen, of dan op eigen risico.

Nu, zo naïef is dat misschien niet, hoor, kijk maar naar Schoof, die is ervan overtuigd dat er een communautaire ronde komt in 2019. Die zin versterkt hem daarin, waardoor hij in 2014 zijn steun gaf aan de huidige regering.
Alles hangt dus af waarom die zin erin is gezet, en wie de échte bestemmelingen ervan zijn.
Oud 13 juli 2016, 18:40   #71
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat er in 2019 gebeurt zullen we dan zien.
Er zijn tussen 1970 en nu 6 staatshervormingen geweest met max 10 jaar ertussen.
Waarom zou dat ineens veranderen? Alleen om de N-VA een beetje te jennen?
CD&V had al aangegeven dat er een 7e ronde moet komen.
Is het dan voordien telkens enkel CD&V geweest die wat op de wishlist had staan?

Laatst gewijzigd door hamac : 13 juli 2016 om 18:41.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 19:44   #72
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Als men zegt dat men tot 2019 geen snoep krijgt, dan impliceert dat dat men er na 2019 wel krijgt. Dat is wat er staat.
Meer dan wat stoere praat ter gelegenheid van de Vlaamse feestdag is het niet.
Daarna gaan we terug over tot de orde van dag.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 20:02   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Samenvatting van de draad:
- er is een afspraak om de grondwet vatbaar te maken voor herziening
- neen, dat is niet waar, dat is een sprookje dat nva-lovers graag geloven
- jawel, er is een afspraak, lees de regeringsverklaring
- neen, er is geen afspraak, het staat er niet letterlijk in
- ja, er is wel een afspraak, maar het staat er in in massage-taal
- ok ja dan, maar de anderen gaan het niet toepassen
- .... ?

Wait and see ?

.

Oud 13 juli 2016, 20:55   #74
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
- neen, dat is niet waar, dat is een sprookje dat nva-lovers graag geloven
- jawel, er is een afspraak, lees de regeringsverklaring
- neen, er is geen afspraak, het staat er niet letterlijk in
- ja, er is wel een afspraak, maar het staat er in in massage-taal
- ok ja dan, maar de anderen gaan het niet toepassen
- .... ?

Wait and see ?

.
Schoofzak; begin ook niet zoals Dewever.
Ik moet niet meer wachten om te zien. Mijn conclusies zijn reeds lang getrokken en zeer moeilijk vatbaar voor herziening.
Feitelijk weet ik proefondervindelijk dat er afspraken bestaan onder politici die natuurlijk niet staan opgeschreven in atoma-schriftjes. De grondbeginselen kunnen wel onthouden worden zonder opgeschreven te worden. Zo is er het beginsel dat zegt : "Elke gestemde wet is een wet voor het gewone volk." Stel je vast dat een collega daden stelt tegensprekelijk aan de wet dan kijk je best de andere richting uit. En begin zeker niet om gevolg te geven aan beroepen van kiesvee op wetteksten om recht te laten zegevieren. Dat brengt alleen maar onderlinge heibel en verzwakt onze macht van binnenuit. Dat is een van de grondregels die een verkozen politicus van buiten kent voor hij op een verkiesbare plaats mag komen te staan. En als je door de jaren dat allemaal begrijpt en weet als kiezer dan weet je meteen dat kiesfolders en gemeenschappelijk belang zuiver praat voor de vaak zijn.
En voor degenen die hier het forum volkladden met honderdduizend vragen over "de bron" van hetgeen ik beweer zeg ik bij voorbaat dat ikzelf de bron ben van eigen bedenkingen. Mijn bron is steeds de realiteit uit het leven gegrepen. En ik acht mijzelf verstandig genoeg om mijn verkregen bronnen aan de realiteit af te meten.
Aan "wacht af en zie" laat ik mij dus niet meer vangen.
Dat is iets voor gelovigen.
Voor mij is politiek eenvoudig geworden.
Ik weet hoe sommigen binnen de N-VA waarschijnlijk over mij denken.
Het is dan ook geen partij die; ondanks mijn enorme inzet voorheen; enige waardering voor mijn persoon heeft opgebracht en evenmin er voor zorgt dat onrecht wordt hersteld. Zij brengt voor mij dus geen enkele vernieuwing.
Het oordeel van de partij of sommigen binnen de partij over mijn persoontje kan terecht of onterecht zijn.
Mijn oordeel daaropvolgend dus ook. Maar daarover maak ik mij geen zorgen meer.
Het doek is gevallen en de scheiding van tafel en bed is uitgedraaid op echtscheiding. Daar was geen rechter of advocaat voor nodig.

Laatst gewijzigd door werkman : 13 juli 2016 om 21:14.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 21:05   #75
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Schoofzak; begin ook niet zoals Dewever.
Ik moet niet meer wachten om te zien. Mijn conclusies zijn reeds lang getrokken en zeer moeilijk vatbaar voor herziening.
Feitelijk weet ik proefondervindelijk dat er afspraken bestaan onder politici die natuurlijk niet staan opgeschreven in atoma-schriftjes. De grondbeginselen kunnen wel onthouden worden zonder opgeschreven te worden. Zo is er het beginsel dat zegt : "Elke gestemde wet is een wet voor het gewone volk." Stel je vast dat een collega daden stelt tegensprekelijk aan de wet dan kijk je best de andere richting uit. En begin zeker niet om gevolg te geven aan beroepen van kiesvee op wetteksten om recht te laten zegevieren. Dat brengt alleen maar onderlinge heibel en verzwakt onze macht van binnenuit. Dat is een van de grondregels die een verkozen politicus van buiten kent voor hij op een verkiesbare plaats mag komen te staan. En als je door de jaren dat allemaal begrijpt en weet als kiezer dan weet je meteen dat kiesfolders en gemeenschappelijk belang zuiver praat voor de vaak zijn.
En voor degenen die hier het forum volkladden met honderdduizend vragen over "de bron" van hetgeen ik beweer zeg ik bij voorbaat dat ikzelf de bron ben van eigen bedenkingen. Mijn bron is steeds de realiteit uit het leven gegrepen. En ik acht mijzelf verstandig genoeg om mijn verkregen bronnen aan de realiteit af te meten.
Aan "wacht af en zie" laat ik mij dus niet meer vangen.
Dat is iets voor gelovigen.
Bron ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 21:59   #76
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo zie ik het ook. Wel verwonderlijk dat Vuye zich laat gebruiken voor dergelijke tsjeverij. Ik kende hem in zijn jonge jaren, toen was die extreem wit/zwart en zou nooit mee gestapt zijn in zo een constructie.

Misschien is het oude gezegde wel juist : "c'est la fonction qui fait l'homme".
Koen Geens had een fantastisch citaat over de geloofwaardigheid van een minister, van een advocaat en van een politicus. Ik vind het niet onmiddellijk terug. Hendrick Vuye is zijn geloofwaardigheid kwijtgespeeld met in de politiek te stappen.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 13 juli 2016, 22:03   #77
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Koen Geens had een fantastisch citaat over de geloofwaardigheid van een minister, van een advocaat en van een politicus. Ik vind het niet onmiddellijk terug. Hendrick Vuye is zijn geloofwaardigheid kwijtgespeeld met in de politiek te stappen.
Hetzelfde met Van Overtveldt.

Citaat:
Pijnlijk, het wordt echt pijnlijk. De manier waarop Johan Van Overtveldt in amper twee jaar tijd veranderd is. Van klassiek-liberaal denker en kritisch journalist, naar een linkse econoom die nu Paul De Grauwe haast in snelheid pakt.

http://beurs.com/2016/07/12/mislukki...rden-is/122450

Laatst gewijzigd door daiwa : 13 juli 2016 om 22:05.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 22:03   #78
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er was een enorm enthousiasme bij N-VA, zowel bij een deel van de oude garde als de bij de aangetrokken opportunisten - om mandatarissen te hebben om de postjes te verdelen. Je kan het naïef enthousiasme noemen maar de bedragen die naar de N-VA geschoven worden zijn reëel.

Oud 13 juli 2016, 22:08   #79
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bullshit. Niemand van de betrokkenen bij de onderhandelingen beweert dat er een afspraak zou zijn.

Oud 13 juli 2016, 23:12   #80
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Bron ?
U bent waarschijnlijk enig kind thuis?
Maar ik zal toegeven dat mijn bron dit forum is.
Ik heb reeds 12 strafpunten wegens persoonlijke aanvallen.
Daarom beperk ik mijn antwoord en deelname aan dit forum.
Er zitten hier te veel mensen die vlugger lezen als ik kan schrijven en dan ook niks begrijpen van wat er geschreven wordt.
Ik gebruik mijn tijd dus liefst nuttiger.
Echt debat vind ik hier weinig. Dus......
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be