Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2016, 15:58   #1
Ben2
Schepen

Standaard De Chinese wereldorde

http://www.canvas.be/video/terzake-d...ese-wereldorde

Terwijl Europa op de proef wordt gesteld door een slepende economische crisis, terroristische aanslagen en vluchtelingen aan de poorten, vond de oprichtingsvergadering van de Asian Infrastructure Investment Bank en de New Development Bank plaats.
Dit zijn twee nieuwe multilaterale financiële instellingen die de heersende orde van de Wereldbank en het IMF uitdagen. Beide worden door China geleid en zijn in het leven geroepen om de, door de Amerikanen gedomineerde, Wereldbank en IMF naar de kroon te steken.
Ben2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 17:06   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben2 Bekijk bericht

Terwijl Europa op de proef wordt gesteld door een slepende economische crisis, terroristische aanslagen en vluchtelingen aan de poorten, vond de oprichtingsvergadering van de Asian Infrastructure Investment Bank en de New Development Bank plaats.
Dit zijn twee nieuwe multilaterale financiële instellingen die de heersende orde van de Wereldbank en het IMF uitdagen. Beide worden door China geleid en zijn in het leven geroepen om de, door de Amerikanen gedomineerde, Wereldbank en IMF naar de kroon te steken.
Kijken of de Amerikanen het aandurven de Chinezen te dwarsbomen.

Het zal in ieder geval niet zo gemakkelijk gaan als met Kadhafi uit te schakelen, om hun dollar te beschermen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 18:01   #3
Ben2
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Kijken of de Amerikanen het aandurven de Chinezen te dwarsbomen.

Het zal in ieder geval niet zo gemakkelijk gaan als met Kadhafi uit te schakelen, om hun dollar te beschermen.

De Amerikanen durven het zeker aan de Chinezen te proberen dwarsbomen. Ze doen toch niet anders. Daar is hun 'hard power'-politiek op gebaseerd.

De VS probeert (of probeerde) hun economische achteruitgang in Oost-Azië om te keren door met name hun internationale banden en relaties met bevriende landen in de omgeving verder aan te scherpen (Japan, Zuid-Korea, de Filipijnen, Australië,...) door het Trans-Pacific Partnership af te sluiten met deze landen.

Deze Amerikaanse inspanningen waren er op gericht China uit te sluiten, niets meer en niets minder. Volgens mij zal dat niet lukken omdat de macht van een land wordt bepaald door haar economisch gewicht, dus China is daarin van doorslaggevend belang. De jaarlijkse groei van 6,6% bevestigen dat nog steeds.

Libië is China niet. Khadaffi woog veel te licht. China is een economisch zwaargewicht en tot nader order nog steeds de motor van de wereldeconomie.
Oud 13 juli 2016, 18:01   #4
Ben2
Schepen

Standaard

Dubbel

Laatst gewijzigd door Ben2 : 13 juli 2016 om 18:03.
Oud 14 juli 2016, 18:04   #5
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik heb de reportage gezien en ik vond dat zeer interessant. De V.S. heeft dus te veel geleend en de EU ook, heb ik begrepen. Nu vraag ik mij af: Waar geven de V.S. en de EU dat geleende geld aan uit? Die éne zei dat de bezuinigingen in de EU niet helpen of niet voldoende zijn.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 18:11   #6
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Ik heb de reportage gezien en ik vond dat zeer interessant. De V.S. heeft dus te veel geleend en de EU ook, heb ik begrepen. Nu vraag ik mij af: Waar geven de V.S. en de EU dat geleende geld aan uit? Die éne zei dat de bezuinigingen in de EU niet helpen of niet voldoende zijn.
In China zit men ondertussen ook met een probleem van schuld. Sinds de kredietcrisis zijn die ... ook gaan lenen

Inde VS gaf en geeft men zeer veel uit aan oorlog, defensie en belastingverminderingen voor de rijken .
In Europa geeft men zeer veel uit aan intrest op een klein beetje dat men ooit is gaan lenen maar nooit heeft terug betaald. Onze staatsschuld bestaat voornamelijk uit interest. Zonder al die intrest op intrest op intrest betalingen hadden we al decennia lang terug primaire overschotten. Men misbruikt dat gewoon om ons de slavernij in te drukken.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 14 juli 2016 om 18:17.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 20:27   #7
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Amerikanen durven het zeker aan de Chinezen te proberen dwarsbomen. Ze doen toch niet anders. Daar is hun 'hard power'-politiek op gebaseerd.

De VS probeert (of probeerde) hun economische achteruitgang in Oost-Azië om te keren door met name hun internationale banden en relaties met bevriende landen in de omgeving verder aan te scherpen (Japan, Zuid-Korea, de Filipijnen, Australië,...) door het Trans-Pacific Partnership af te sluiten met deze landen.

Deze Amerikaanse inspanningen waren er op gericht China uit te sluiten, niets meer en niets minder. Volgens mij zal dat niet lukken omdat de macht van een land wordt bepaald door haar economisch gewicht, dus China is daarin van doorslaggevend belang. De jaarlijkse groei van 6,6% bevestigen dat nog steeds.

Libië is China niet. Khadaffi woog veel te licht. China is een economisch zwaargewicht en tot nader order nog steeds de motor van de wereldeconomie.

Enkele kleine details die je vergeet:
Noch de Filipijnen, noch Zuid-Korea hebben de TPP ondertekend.
Er zitten nogal wat Latijns-Amerikaanse landen tussen. En Canada.
De TPP onderhandelingen kwamen er initieel op vraag van 4 kleine landen: Brunei, Nieuw-Zeeland, Peru en Singapore. Niet van de VS. Die kwam er later bij, en heeft dan het initiatief naar zich toe getrokken om de onderhandelingen tot een goed einde te brengen
Hillary Clinton heeft China uitgenodigd aan tafel bij de TPP onderhandelingen al in 2012.
China kan op elk moment instappen in de TPP.
Enkele bepalingen in het akkoord liggen waarschijnlijk zeer moeilijk voor China: subsidies voor staatsbedrijven die internationaal opereren, workers’ rights, labor protection, and the “Investor-State Dispute Settlement” (ISDS). Vooral dat laatste systeem zou China's staatsmacht ondermijnen, omdat economische disputen tussen bedrijven en staten beslecht worden op supranationaal nivo.

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 14 juli 2016 om 20:36.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 21:44   #8
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
In China zit men ondertussen ook met een probleem van schuld. Sinds de kredietcrisis zijn die ... ook gaan lenen

Inde VS gaf en geeft men zeer veel uit aan oorlog, defensie en belastingverminderingen voor de rijken .
In Europa geeft men zeer veel uit aan intrest op een klein beetje dat men ooit is gaan lenen maar nooit heeft terug betaald. Onze staatsschuld bestaat voornamelijk uit interest. Zonder al die intrest op intrest op intrest betalingen hadden we al decennia lang terug primaire overschotten. Men misbruikt dat gewoon om ons de slavernij in te drukken.
Oei. En dat terwijl de intrest zo historisch laag is. Heb natuurlijk wel al gehoord van die ratings.
Oud 14 juli 2016, 21:57   #9
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:

Ben helaas geen econoom, maar ik ken geen enkel land dat niet verzuipt in staatsschuld en ik vraag me af wie in concreto de schuldeiser is. Het IMF is uiteindelijk toch maar een groepje machtige individuen. Ik geloof dat 97% van al het "geld" dat in de omloop is, schuld is.

Ben van mening dat geld gebackt moet worden door goud en dat alle centrale banken moeten verdwijnen, omdat het huidige stelsel met printerij en de inflatie die erop volgt niet eerlijk is.

Bekijk dit stukje eens over Griekenland

Greece: an economic hitman speaks out

Die grote financiële instituten zetten volledige naties zodanig in de schulden dat ze het nooit kunnen terugbetalen, en als compensatie daarvoor worden volledige eilanden en ondernemingen geprivatiseerd.

Als mensen dit systeem begrepen zou er wereldwijd opstand uitbreken.
Volgens Johan Bollen gebeurt op dit moment het zelfde met Brazilië, en daar lijkt het inderdaad op. Verzuipen in schuld maar ondanks protest van de hele natie wel het WK en de Olympische Spelen organiseren. Vervolgens gaat het land failliet en worden grote bedrijven geprivatiseerd.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 14 juli 2016 om 22:01.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2016, 16:42   #10
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ben helaas geen econoom, maar ik ken geen enkel land dat niet verzuipt in staatsschuld en ik vraag me af wie in concreto de schuldeiser is. Het IMF is uiteindelijk toch maar een groepje machtige individuen. Ik geloof dat 97% van al het "geld" dat in de omloop is, schuld is.

Ben van mening dat geld gebackt moet worden door goud en dat alle centrale banken moeten verdwijnen, omdat het huidige stelsel met printerij en de inflatie die erop volgt niet eerlijk is.

Die grote financiële instituten zetten volledige naties zodanig in de schulden dat ze het nooit kunnen terugbetalen, en als compensatie daarvoor worden volledige eilanden en ondernemingen geprivatiseerd.

Volgens Johan Bollen gebeurt op dit moment het zelfde met Brazilië, en daar lijkt het inderdaad op. Verzuipen in schuld maar ondanks protest van de hele natie wel het WK en de Olympische Spelen organiseren. Vervolgens gaat het land failliet en worden grote bedrijven geprivatiseerd.
Griekenland heeft ook de Olympische spelen georganiseerd terwijl die cijfers over hun begroting vervalst waren. Was kort voor de waarheid aan het licht kwam. De gelijkenissen zijn treffend.
Oud 21 juli 2016, 15:48   #11
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik volg alle dagen het nieuws en ik vind dat de media hier weinig aandacht aan besteden. Ik vind dat ze hier meer over zouden mogen zeggen en informeren. Hoeveel mensen weten dit?
Oud 21 juli 2016, 16:27   #12
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die zogenaamde "onenigheden", "concurrentie" tussen VS, EU en China overheden is dikke nep. Daarom dat de regimepropagandazender graag helpt om die illusie te helpen wijs te maken.
In de realiteit (hun daden niet hun blabla), werken de overheden als dikke vriendjes samen, net als dieven die graag een bende vormen om een grotere gemeenschappelijke buit te realiseren.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2016, 16:38   #13
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
De grootste opkoper van VS schatkistpapier (lees: overheid) is de Chinese overheid...

China, Mainland, in miljard USD.
Jan 2007 353.6 http://www.treasury.gov/resource-cen...l_20070315.zip
Jan 2008 492.6 http://www.treasury.gov/resource-cen...l_20080317.zip
Jan 2009 739.6 http://www.treasury.gov/resource-cen...l_20090316.zip
Jan 2010 889.0 http://www.treasury.gov/resource-cen...l_20100315.zip
Jan 2011 1154.7 http://www.treasury.gov/resource-cen...l_20110315.zip
Jan 2012 1159.5 http://www.treasury.gov/resource-cen...l_20120315.zip
Jan 2013 1214.2 http://www.treasury.gov/resourc<br /...l_20130315.zip
Jan 2014 1273.5 http://www.treasury.gov/resource-cen...l_20140318.zip
Mar 2014 1272.1 http://www.treasury.gov/resource-cen...l_20140515.zip
Dec 2014 1244.3 http://www.treasury.gov/resource-cen...uments/mfh.txt
May 2015 1270.3
Aug 2015 1270.5
Dec 2015 1246.1
May 2016 1244.0

Hier zie je, spijts hun zogenaamde onderlinge... "concurrentie", hoe ze hun burgers' spaargeld lekker aan elkaar toestoppen. Heel de bende overheden ter wereld, met hun nationale en centrale banken, en eronderliggend bankenclusters, is één pool spaargeld dat ze vlotjes onderling doorschuiven.
Doel: de bestrijding van de eigenaars van dat spaargeld. De speculant.

Aangaande waar dat geleend geld aan uitgegeven wordt, wel, via hun loon(nou... bezigheids-) zakken aan koekies, vakantsies, nieuw salon, verbouwingske, veranda, cinema, competoeters, ...

Lees het zelf maar:
http://www.pbc.gov.cn/english/130721/19133/index3.html
Blader wat voor en achteruit.
Citaat:
In October 2013, the PBC and the ECB signed a bilateral local currency swap arrangement for the purpose of supporting bilateral economic and trade activities and ensuring the stability of financial markets. Based on the friendly cooperation and negotiation, the PBC and the ECB conducted two tests in April 2015 and in November 2015 that provide symbolic amounts of euro and RMB liquidity respectively.
...
Citaat:
On November 25 2015, the first group of foreign central banks and similar institutions completed registration with the China Foreign Exchange Trading System (CFETS), and officially gained access to the Chinese inter-bank foreign exchange (FX) market. This will contribute to greater openness of the Chinese foreign exchange market.

The first group of foreign central banks and similar institutions included the Hong Kong Monetary Authority, the Reserve Bank of Australia, the Hungarian National Bank, the International Bank for Reconstruction and Development, the International Development Association, the World Bank Group Trust Funds and the GIC Private Limited.
Citaat:
Against the background of positive developments in the China-Russia comprehensive strategic partnership of coordination and smooth progress of cooperation in various fields, bilateral financial cooperation has made new headway. Zhou Xiaochuan, Governor of the People’s Bank of China, and Ms. Elvira Nabiullina, Governor of the Central Bank of the Russian Federation, signed the Memorandum of Understanding on Cooperation between the two central banks to implement the important consensus of deepening bilateral financial cooperation reached by the heads of state of the two countries. During their 20th regular meeting in Beijing on 17 December 2015, the Chinese Premier and the Russian Prime Minister welcomed the MOU between the two central banks.
Citaat:
January 12th 2016, the second group of foreign central banks and similar institutions completed registration with the China Foreign Exchange Trading System (CFETS), and officially gained access to the Chinese inter-bank foreign exchange (FX) market. This will contribute to greater openness of the Chinese foreign exchange market.

The second group of foreign central banks and similar institutions included the Reserve Bank of India, the Bank of Korea, the Monetary Authority of Singapore, the Bank Indonesia, the Bank of Thailand, the Bank for International Settlement, and the International Finance Corporation.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bank_v...ale_Betalingen
Citaat:
In juli 2015 zag de raad van beheer er uit als volgt:[4]

Christian Noyer, Parijs (voorzitter vanaf 7 maart 2010)
Haruhiko Kuroda, Tokio
Janet Yellen, Washington, DC
Stephen Poloz, Ottawa
Agust�*n Carstens, Mexico City
Jan Smets, Brussel
Andreas Dombret, Frankfurt am Main
Mario Draghi, Frankfurt am Main
William Dudley, New York
Stefan Ingves, Stockholm
Thomas Jordan, Zürich
Mark Carney, Londen
Jon Cunliffe, London
Klaas Knot, Amsterdam
Anne Le Lorier, Parijs
Fabio Panetta, Rome
Ignazio Visco, Rome
Jens Weidmann, Frankfurt am Main
Zhou Xiaochuan, Beijing
Raghuram Rajan, Mumbai
Alexandre A Tombini, Bras�*lia

Voormalige bestuursleden
Ben Bernanke, Washington, DC
...
Bekende namen!

Citaat:
The PBC has been closely monitoring the developments of UK’s EU referendum. We have taken note of the reaction of financial markets after the result was announced, and have put in place contingency plans.
The PBC will continue to use a variety of monetary policy instruments to keep liquidity at reasonable and adequate volumes, and fulfill its mandate in preserving financial stability.
The market-based RMB exchange rate regime will be further improved to keep the exchange rate basically stable at an adaptive and equilibrium level.
The PBC will further enhance policy communication and coordination with the relevant central banks, monetary authorities, and major international financial organizations.
Lekkere... samenwerking.
Hoezo China tegen ... tegen ... ?

Laatst gewijzigd door Erw : 21 juli 2016 om 17:06.
Oud 21 juli 2016, 21:19   #14
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Monetaire basiskennis waarom de wereld in crisis verkeert.
Oud 21 juli 2016, 22:39   #15
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht

Als bedrijven geprivatiseerd worden dan gaat het de goede kant op. De staat kan geen ondernemer of commerçant zijn. Dat beseffen ze nu ook in China waar de overheid een groeiend deel van hun staatsbedrijven aan de privé verkopen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2016, 10:59   #16
Ben2
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Dec 2014 1244.3 http://www.treasury.gov/resource-cen...uments/mfh.txt
May 2015 1270.3
Aug 2015 1270.5
Dec 2015 1246.1
May 2016 1244.0

Lekkere... samenwerking.

Wanneer je dan toch de nadruk wil leggen op de 'samenwerking' tussen de landen, dan kijk je beter helemaal onderaan die link ipv bovenaan.

Daar zie je dan dat de ondersteuning voor de Amerikaanse 'Treasury Bills' in vergelijking met mei 2015 gradueel werd afgebouwd van 376,9 miljard $ naar 281,6 miljard $. Op één jaar tijd dus 25 % af!

Veel betekenisvoller kan je het niet schetsen.
Oud 23 juli 2016, 15:28   #17
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Als bedrijven geprivatiseerd worden dan gaat het de goede kant op. De staat kan geen ondernemer of commerçant zijn. Dat beseffen ze nu ook in China waar de overheid een groeiend deel van hun staatsbedrijven aan de privé verkopen.
Bij dat "privé" kunnen dikke vraagtekens worden gezet.
Hoe "privé" is een bedrijf, dat van Staat allerhande privileges / voordelen / geld (bvb aandelen gekocht door Staat, rechtstreeks of onrechtstreeks), nog?
Het is zelfs vaak zo dat een hele sector feitelijk gecontroleerd wordt door Staat, de zogenaamde "concurrentie" ertussen enkel onderling, maar sector als geheel bevoordeeld.
Veel "privatiseringen" zijn in die optiek nep.
Wat overheden wel beseffen, is dat bij openlijk eigendom, openlijke controle, ze dan ook duidelijk herkend zijn als eigenaar / controlerende entiteit. Soms hebben ze dat niet zo graag. En daarom de indirecte manier. Nep-privé.
Oud 23 juli 2016, 15:34   #18
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer je dan toch de nadruk wil leggen op de 'samenwerking' tussen de landen, dan kijk je beter helemaal onderaan die link ipv bovenaan.

Daar zie je dan dat de ondersteuning voor de Amerikaanse 'Treasury Bills' in vergelijking met mei 2015 gradueel werd afgebouwd van 376,9 miljard $ naar 281,6 miljard $. Op één jaar tijd dus 25 % af!

Veel betekenisvoller kan je het niet schetsen.
"Betekenisvoller"?
Hoezo?
U selecteert een korte tijdsperiode.
U selecteert een bepaald segment van het overheidsvrindjesgeld.
Hoe nauwer selecties worden, hoe betekenisleger conclusies worden!
Oud 23 juli 2016, 15:39   #19
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze Amerikaanse inspanningen waren er op gericht China uit te sluiten, niets meer en niets minder.
Banee, ze waren erop gericht om elk regime dat weigert onderdeel te worden van hun wereldregime, omver te werpen.
Monopolisering, heet dat.
Overheden VS, China, EU, Rusland, ... lekkere vrindjes.
Niet volgens hun blabla en zogenaamde onderlinge twisten, maar volgens hun boemboem, zijnde hoe ze lokaal spaargeld vlotjes onderling doorschuiven als dikke buiken rond een te kleine tafel.
Dat is wat de cijfers tonen.
Die raken natuurlijk wat moeilijker in de gazetten dan de blabla.
Oud 23 juli 2016, 19:17   #20
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard

ja chinese imperialisme is ongelooflijk effectief.

china gelooft in Sino Fascisme, dus de korte, kleine, kleingeschapen, superGeile spleetoogjes moeten de absolute macht op aarde veroveren.

er zijn toch snel 3 miljard van deze spleetoogjes op aarde, zgn mongoloide rassen en ze zijn technisch heel ver ontwikkeld. Ze zijn kleiner geschapen dan de lange, grote sterke superieure blanke mannen en negers maar onderschat hen niet.

korte mannetjes met kleine lullen moeten keihard knokken om schatrijk te worden en hoog te komen zodat zij een kut kunnen veroveren om zich voort te planten.

Alles in natuur en biologiie is zuivere Cock war.

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be