Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2016, 17:15   #81
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Vind jij dat leuk om zo in kudde achter een gids aan te lopen?
Als het een goede gids is ,wel.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 17:18   #82
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Bizar, ik zat geleden week op vakantie in Slovenië, samen met een aantal Fransen/Franstaligen.
Ik heb hen niet meer gehoord dan pakweg de Duitsers, en niemand onder hen leek te verwachten dat de Slovenen Frans zouden spreken. Wel integendeel, zij schakelden automatisch over naar het Engels.
Nu jij.

Ps: heel sympathieke mensen, die Slovenen.
Er zijn altijd ergens uitzonderingen die de regel bevestigen.
Oud 3 augustus 2016, 17:19   #83
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.

Natuurlijk ,die genieten nu eindelijk ook van hun eigen onafhankelijk land.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 17:24   #84
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er zijn altijd ergens uitzonderingen die de regel bevestigen.
Het ging niet over twee, drie man, hoor...
Oud 3 augustus 2016, 17:25   #85
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Natuurlijk ,die genieten nu eindelijk ook van hun eigen onafhankelijk land.
'Nu eindelijk' ...
Oud 3 augustus 2016, 17:27   #86
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bizar, ik zat geleden week op vakantie in Slovenië, samen met een aantal Fransen/Franstaligen.
Ik heb hen niet meer gehoord dan pakweg de Duitsers, en niemand onder hen leek te verwachten dat de Slovenen Frans zouden spreken. Wel integendeel, zij schakelden automatisch over naar het Engels.

Nu jij.

En toch is er iets van waar van die Franstalige taalarrogantie. Ik verblijf regelmatig aan de andere kant van de wereld....en uiteraard is de voertaal daar en overal meestal Engels naast de landstaal

Bij het instappen van de lift zegt iedereen Goodmorning..of goodnight.....behalve Fransen die blijven Bonjour en Bonsoir zeggen.....terwijl geen kat begrijpt wat dat eigenlijk zeggen wil
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 17:29   #87
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Nu jij.

Dat verwondert mij niet, want hier in franstalig België zijn ze met een versnelde inhaalbeweging Engels bezig en de brave Vlamingen die nog verplicht eerst het frans als tweede taal moeten leren zullen binnenkort, dank zij groothartig Belgique, achterlopen als ze niet oppassen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 17:29   #88
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu jij.

Dat is inderdaad heel bizar.

Je mag eigenlijk practisch spreken over een bizarro-vakantie.
Oud 3 augustus 2016, 17:30   #89
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En toch is er iets van waar van die Franstalige taalarrogantie. Ik verblijf regelmatig aan de andere kant van de wereld....en uiteraard is de voertaal daar en overal meestal Engels naast de landstaal

Bij het instappen van de lift zegt iedereen Goodmorning..of goodnight.....behalve Fransen die blijven Bonjour en Bonsoir zeggen.....terwijl geen kat begrijpt wat dat eigenlijk zeggen wil
Dat klopt, maar heeft niks te maken met de karikaturale voorstelling die Quercus ervan maakt.

PS: ik denk wel dat 'bonjour' door veel mensen begrepen wordt, hé.
Oud 3 augustus 2016, 17:31   #90
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Dat verwondert mij niet, want hier in franstalig België zijn ze met een versnelde inhaalbeweging Engels bezig en de brave Vlamingen die nog verplicht eerst het frans als tweede taal moeten leren zullen binnenkort, dank zij groothartig Belgique, achterlopen als ze niet oppassen...
Choeke toch, kan je die plaat eens niet afzetten?
Oud 3 augustus 2016, 17:33   #91
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Dat was het dan ook...
Oud 3 augustus 2016, 17:34   #92
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik hou ervan als JIJ gevaarlijk wil leven eten. Maar nimemij he!
Eetbaar is daarom nog niet noodzakelijk lekker trouwens!
Enfin, smaken verschillen en ik ben al geen amateur van verswatervis uit (bijna) stilstaande waters, putten en vijvers.
Dus voor mij een snelle forel!

Ik spreek hier niet over uitgezette gekweekte vis op minder geschikte forelvijvers hoor Jay-P. Ik spreek over vis die natuurlijk volwassen is geworden op water dat zich ertoe leent.
Ik ga natuurlijk het zonlicht niet ontkennen en beweren dat vis uit natuurlijke gezonde maar niet stromende waters beter is. Iedereen die weet van de materie zal bevestigen dat forel uit stromend gezond water de lekkerste is.
Maar vis uit gezonde grintgaten of zandputten smaakt ook heel lekker. Ik zeg niet beter maar wel "heel lekker". En ik vestig er meteen de aandacht op dat er zelfs in Limburg dergelijke waters zijn waarop forel van nature voorkomt.
Ook Nederland heeft dergelijke waters. Nooit gehoord van het Oostvoordse meer? Gekend in binnen- en buitenland voor de Nederlanders.
De smaak van de vis wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid smurrie die zich al of niet op de bodem bevindt.
Bovendien zijn er in Limburg grote grintgaten waarvan de toegang volledig werd afgesloten voor Maaswater indien de Maas op normaal debiet stroomt.
Want de Schotse runderen moeten toch alles rond deze waters kunnen begrazen. Die runderen zijn niet alleen milieuvervalsing want ze horen hier niet thuis maar vooral het afsluiten van die kweekkamers van de Maas noem ik milieu-gangsterisme. Die waters dienen voor meer dan voor overtallig water op te vangen als de Maas buiten haar oevers treedt.
Het wordt hoog tijd dat België het belang van het toerisme voor deze streek gaat erkennen en; rekening houdende met het belang van de natuur; ook dit facet een kans zou geven.
Het zijn niet de wielerterroristen die stoppen met fietsen op de wagen en dan als gekken door de natuur stormen die baat brengen voor de streek.
Meestendeels gebruiken ze zelfs geen enkele plaatselijke consummatie.
Van mij mag dat hoor. Maar hun doen brengt de streek wel weinig op.
Wat andere fietsers betreft heb ik geen bemerkingen.
En meestendeels logeren die ook in de streek. Daar heeft de plaatselijke handel dus wat aan.
Maar waarom zien ze dat niet in Brussel?
Initiatief! Daar ontbreekt het in België aan.
De vetpotten zijn nog teveel gevuld. Ze moeten eerst totaal worden leeggemaakt voor er zal gewerkt worden. En zelfs is dit misschien ijdele hoop.
Spijtig. Maar vaarwel dus Limburg. Niks meer voor mij.
Ik vind er geen rust meer. Mensen-natuurgenieters met een handicap zijn er ongewenst voor wat betreft de zachte recreatie.
Het buitenland dan maar. Of sommige meren of stuwdamwaters in de Ardennen. Alhoewel, daar moet wel dik worden betaald voor het lidmaatschap van clubs die het soms nog vertikken van forel uit te zetten en het geld liever gebruiken voor hun jaarlijks kerstdiner.
Of wel liever forel uitzetten en zelf wegvangen voor de betalende toerist er aan komt. Mekaar kloten is ook daar een gewestelijke hobby en eigen zak eerst is ook daar de problematiek; zoals trouwens in gans de wereld.
Maar dat is weer een ander onderwerp.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 17:48   #93
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Tijdens mijn vakanties in Polen; Hongarije en zelfs Tenerife heb ik steeds gidsen gehad bij geleide uitstappen die Engels spraken. En ik moet toegeven; soms had ik niet alles begrepen van hun uitleg.
Maar ik heb nog nooit een Franstalige gids meegemaakt in het buitenland.
En daar sta je dan natuurlijk als meertalige Vlaming die echter toch niet alles verstaat. Moet ik nu soms van mijn neus gaan maken in het buitenland omdat ze geen Nederlands kunnen?
Beter maken wij in België van onze neus omdat het Engels geen eerste keus is.
Zo simpel is dat. Wat voor de Walen kan moet voor de Vlamingen ook kunnen.
Anders is en blijft het pure discriminatie.
Alhoewel; de meeste jongeren die ik ken spreken reeds een aardig woordje Engels hoor. Willen of niet dus maar als het zo verder gaat dan zal dit land zich automatisch splitsen. Want chansons zijn niet aantrekkelijk genoeg meer voor jongeren om zich veel moeite te getroosten om Frans te leren en die chansons dus te begrijpen. En dan is er nog de PC natuurlijk.
Dat wordt dus op termijn "een debacle" voor de taal van Voltaire.
Zelfs onze jongeren doen nog weinig moeite om hun moedertaal vlekkeloos te leren. Hun vergezicht is de wereld en niet de Benelux.

Laatst gewijzigd door werkman : 3 augustus 2016 om 17:59.
Oud 3 augustus 2016, 17:49   #94
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Tja, Brussel...

Ik mijd die stad van Vlamingenhater Mayeur als de pest.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 17:49   #95
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar heeft niks te maken met de karikaturale voorstelling die Quercus ervan maakt.

Vlamingen zeggen gewoon niets. Het valt me soms op in de receptie van een distributieketen tegen Charleroi. Een Franstalige komt binnen en roept een opgewekt "Bonjour" wat even enthousiast door de aanwezigen beantwoord wordt. Uitgenomen als Vlamingen tussen de aanwezigen zitten. Die houden hun mond zoals het boeren betaamt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 18:21   #96
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In China Korea India of Japan ook ?
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 18:26   #97
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Vlamingen zeggen gewoon niets. Het valt me soms op in de receptie van een distributieketen tegen Charleroi. Een Franstalige komt binnen en roept een opgewekt "Bonjour" wat even enthousiast door de aanwezigen beantwoord wordt. Uitgenomen als Vlamingen tussen de aanwezigen zitten. Die houden hun mond zoals het boeren betaamt.

Is zwijgzaam zijn een bewijs dat men boer is?
Soms houdt men beter zijn mond.
Zou jij beter ook eens over nadenken.
En voor de Waalse vrienden tijdens mijn vistrips in Wallonië begroet ik steeds met het woorden "Bonjour. Ca va?"
Komen ze mij echter thuis bezoeken en naar mijn bloemencollectie kijken dan is de begroeting in het Nederlands. En ik apprecieer dan dat zij ook moeite doen om Nederlands te praten.
En die moeite doen ze hoor. En overwegende de omstandigheden en de kameraadschap stel ik natuurlijk geen te zware eisen op dat gebied.
Dan houden ze ook niet hun mond zoals het boeren betaamt.
En zo blijft de vriendschap duren. Niet dank zij mijn toegeeflijkheid maar wel dank zij mijn besef dat men niet van iedereen kan eisen dat zij heel occasioneel een andere taal moeten en kunnen spreken.
Maar een Brusselse snob die over "Montaigu" begint loopt het risico dat ik hem met blote hand aanpak. Van dat soort volk moet ik niks hebben.
Er is dus wel een verschil tussen Walen. En er is zelfs een verschil tussen Vlamingen. Wie de verwaande snob uithangt moet niet rekenen op enige symphatie. Soms is het wikken en wegen maar nadenken is dikwijls de juiste oplossing.
Oud 3 augustus 2016, 18:43   #98
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Is zwijgzaam zijn een bewijs dat men boer is?
Soms houdt men beter zijn mond.
Zou jij beter ook eens over nadenken.
En voor de Waalse vrienden tijdens mijn vistrips in Wallonië begroet ik steeds met het woorden "Bonjour. Ca va?"
Komen ze mij echter thuis bezoeken en naar mijn bloemencollectie kijken dan is de begroeting in het Nederlands. En ik apprecieer dan dat zij ook moeite doen om Nederlands te praten.
En die moeite doen ze hoor. En overwegende de omstandigheden en de kameraadschap stel ik natuurlijk geen te zware eisen op dat gebied.
Dan houden ze ook niet hun mond zoals het boeren betaamt.
En zo blijft de vriendschap duren. Niet dank zij mijn toegeeflijkheid maar wel dank zij mijn besef dat men niet van iedereen kan eisen dat zij heel occasioneel een andere taal moeten en kunnen spreken.
Maar een Brusselse snob die over "Montaigu" begint loopt het risico dat ik hem met blote hand aanpak. Van dat soort volk moet ik niks hebben.
Er is dus wel een verschil tussen Walen. En er is zelfs een verschil tussen Vlamingen. Wie de verwaande snob uithangt moet niet rekenen op enige symphatie. Soms is het wikken en wegen maar nadenken is dikwijls de juiste oplossing.
Het heeft niets met taal te maken. Ik herinner me veertig jaar terug was ik bevriend met een grote bouw en wegenondernemer uit het Gentse. Hij had rond de 2.000 man personeel en toch wel een goede honderd bedienden in zijn burelen. Ik maakte mijn beklag dat als ik s' morgens in het bureel kwam en zelf niet eerst goede dag zei niemand me een goede dag wenste. Hij moest er om lachen dat ik zo naief was. Dat was bij hem idem

Mijn vader kwam uit Frankrijk en ik heb mijn opvoeding in een streng Franstalig college gehad. Beleefdheid was iets essentieel. Ik heb daar nog soms moeite mee met die boertigheid in pakweg de supermarkt of in omgang. Toppunt van al is dat beleefdste en vriendelijkste van mijn bedrijf een Filipijnse is op de voet gevolgd door een Argentijnse en dan een Oost Europese. Zodra ik door de inpakplaats stap zoeken ze oogcontact en geven een vriendelijke knik. De native Vlamingen, noppes.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 18:47   #99
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik spreek hier niet over uitgezette gekweekte vis op minder geschikte forelvijvers hoor Jay-P. Ik spreek over vis die natuurlijk volwassen is geworden op water dat zich ertoe leent.
Ik ga natuurlijk het zonlicht niet ontkennen en beweren dat vis uit natuurlijke gezonde maar niet stromende waters beter is. Iedereen die weet van de materie zal bevestigen dat forel uit stromend gezond water de lekkerste is.
Maar vis uit gezonde grintgaten of zandputten smaakt ook heel lekker. Ik zeg niet beter maar wel "heel lekker". En ik vestig er meteen de aandacht op dat er zelfs in Limburg dergelijke waters zijn waarop forel van nature voorkomt.
Ook Nederland heeft dergelijke waters. Nooit gehoord van het Oostvoordse meer? Gekend in binnen- en buitenland voor de Nederlanders.
De smaak van de vis wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid smurrie die zich al of niet op de bodem bevindt.
Bovendien zijn er in Limburg grote grintgaten waarvan de toegang volledig werd afgesloten voor Maaswater indien de Maas op normaal debiet stroomt.
Want de Schotse runderen moeten toch alles rond deze waters kunnen begrazen. Die runderen zijn niet alleen milieuvervalsing want ze horen hier niet thuis maar vooral het afsluiten van die kweekkamers van de Maas noem ik milieu-gangsterisme. Die waters dienen voor meer dan voor overtallig water op te vangen als de Maas buiten haar oevers treedt.
Het wordt hoog tijd dat België het belang van het toerisme voor deze streek gaat erkennen en; rekening houdende met het belang van de natuur; ook dit facet een kans zou geven.
Het zijn niet de wielerterroristen die stoppen met fietsen op de wagen en dan als gekken door de natuur stormen die baat brengen voor de streek.
Meestendeels gebruiken ze zelfs geen enkele plaatselijke consummatie.
Van mij mag dat hoor. Maar hun doen brengt de streek wel weinig op.
Wat andere fietsers betreft heb ik geen bemerkingen.
En meestendeels logeren die ook in de streek. Daar heeft de plaatselijke handel dus wat aan.
Maar waarom zien ze dat niet in Brussel?
Initiatief! Daar ontbreekt het in België aan.
De vetpotten zijn nog teveel gevuld. Ze moeten eerst totaal worden leeggemaakt voor er zal gewerkt worden. En zelfs is dit misschien ijdele hoop.
Spijtig. Maar vaarwel dus Limburg. Niks meer voor mij.
Ik vind er geen rust meer. Mensen-natuurgenieters met een handicap zijn er ongewenst voor wat betreft de zachte recreatie.
Het buitenland dan maar. Of sommige meren of stuwdamwaters in de Ardennen. Alhoewel, daar moet wel dik worden betaald voor het lidmaatschap van clubs die het soms nog vertikken van forel uit te zetten en het geld liever gebruiken voor hun jaarlijks kerstdiner.
Of wel liever forel uitzetten en zelf wegvangen voor de betalende toerist er aan komt. Mekaar kloten is ook daar een gewestelijke hobby en eigen zak eerst is ook daar de problematiek; zoals trouwens in gans de wereld.
Maar dat is weer een ander onderwerp.
Maak je zelf je forellen klaar?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2016, 18:51   #100
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

De franstaligen zijn altijd al zéér onwillig geweest op dat vlak. Ze beroepen zich toch zo graag op "l'exception française".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be