![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
in een land met een Nederlandstalige meerderheid. ![]() "Vive La Belgique" ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() Was het voordien ook niet mogelijk, maar puur theoretisch omdat het van de rechter afhing en die meestal Franstalig was? De verplichting om in Vlaanderen ook in het Nederlands bediend te kunnen worden was inderdaad pas later. België had een behoorlijk liberale taalwetgeving, omdat de Franstalige elite ervan uitging dat het Frans wel op natuurlijke wijze zou gaan overheersen, als een taalkundige Wet van de sterkste. Had Men het hele staatsapparaat zonder boe of bah Frans gemaakt, dan spraken wellicht zelfs de meest hardnekkige Vlamingen nu Frans, zoals in Frankrijk is gebeurd. Uiteraard was het Nederlands al heel lang een cultuurtaal, maar de taal van de elite was het al even niet meer, of het was als taal naast het Frans, al minstens gedeeltelijk sinds de Bourgondiërs.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor de Franse revolutie en de daaropvolgende bezetting van Vlaanderen door Frankrijk werden rechtspraak, notarieele akten etc.. uitsluitend in de volkstaal opgesteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister-President
|
![]() Niet uitsluitend, wel voornamelijk. Het hing een beetje af van de lokale stedelijke of grafelijke wetten, maar Frans werd ook wel al gebezigd. Het hing ook af van het niveau, tot diep in de 19e eeuw was Nederlands, of 'Vlaams', behoorlijk goed vertegenwoordigd in de documenten voor de dagelijkse omgang, zoals eenvoudige verkoopsbonnen e.d. Maar hoger op de maatschappelijke ladder was Frans langzamerhand de bovenhand aan het halen in o.m. Brussel.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En met passende culinaire viering voor de topicstarter:
![]()
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In die tijd publiceerde de beschaafde wereld immers in het Latijns. Het Frans is pas later de elitetaal geworden die ze verdient te zijn, ter vervanging van het Latijn.
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bewust alles blijven publiceren in het Latijn (zonder 's) zodat de boerenbevolking er geen jota van begrijpt, noem ik pas de bevolking achterlijk houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja maar publiceren en "français" of in het latijn staat zo veel chiquer nietwaar? Ook op dit forum zijn er blijkbaar pipo's die daar nog steeds in geloven.
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Je maakt mijn dag goed. Zelden nog zo hard gelachen de laatste tijd. Ik wacht op een vervolg van je gelul.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 9 augustus 2016 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Chiquer? Neen. Beschaafd? Ja.
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat wil je, Bad Attila is een Brusselaartje. Die blijven het langst vast hangen aan "la supériorité de la langue et de la culture française".
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik heb het gevoel dat je gewoon aan het trollen bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, dat Vlamingen zo fier zijn over hun achterlijkheid, daar kan ik niet aan doen, hé.
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat je die vraag moet stellen...
![]() Alles uiteraard.