![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Net alsof alle landen zouden moeten bestaan uit mensen die hetzelfde voelen en dezelfde mentaliteit hebben en een zo groot mogelijke onderlinge verwantschap en identiteit hebben. Wat een onzin, toch ! Het volstaat om te wijzen op de verscheidenheid binnen onze buurlanden om te weten dat dat niet zo is en niet zo hoeft te zijn opdat men één natie kan vormen. (Identiteit is trouwens een zeer gelaagd gegeven.) Dietsland gaat om geopolitiek maar niet om intermenselijke relaties, het gaat om wat ons bindt, de eenheid in de verscheidenheid die er (gelukkig maar) is. Ge moest eens weten hoe verscheiden ik ben van mijn vriendin en toch zijn wij samen. Staf nietwaar, Marnix ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 september 2016 om 21:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Europees Commissaris
|
![]() Is het Limburgs sinds het in Nederland werd erkend als streektaal erop vooruitgegaan. Of is het het minder achteruitgegaan dan in Vlaanderen ?
Hebt ge daarover geen cijfers, Adrian ? Want dat zou natuurlijk een interessante toeststeen zijn over de impakt van die erkenning. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Cijfers voor Nederland: Citaat:
bron: Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 5 september 2016 om 22:39. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Europees Commissaris
|
![]() IK zie hier niet de aanwijzing dat het Limburgs in Nederland het beter doet dan in Vlaanderen dank zij de erkenning als streektaal.....
Zelfs niet dat het Limburgs het in Nederland überhaupt béter doet ! IK lees dat het in Vlaanderen "redelijk stabiel" blijft en in Nederland "constant". Goed gezocht, maar niet echt overtuigend materiaal. En in Wallonië IS het Limburgs erkend. Hoe staat het d�*�*r met het Limburgs in vergelijking met Vlaanderen. ??
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 september 2016 om 23:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
|
![]() Citaat:
Daar grote aantallen katholieken overgingen op het protestantisme verschoof deze macht naar de protestanten Zowel Waalse als Vlaamse protestanten hadden "gezamenlijk" een bijzonder grote invloed in Europa. Ze vluchten niet alleen naar Nederland, maar evengoed, in grote aantallen, naar andere landen in Europa. Basis financiële instellingen in Europa Vlamingen en Walen legden de basis van huidige financiële instellingen in landen als Duitsland, Nederland, als wel waren ze eveneens belangrijk voor Zwitserland. Wat nu Frankfurt is werd de basis gelegd door Waalse en Vlaamse protestanten Zonder "Waalse en Vlaamse" protestanten zou er geen Gouden Eeuw geweest zijn. Hollanders hadden het kapitaal niet, evenals de kennis niet Waren nauwelijks meer dan een stel boerenkinkels die met een emmertje & zand speelden en een dijkje aan konden leggen Oorlogen worden gefinancierd door kapitaal, een 80 jarige oorlog zou er zeer waarschijnlijk niet ingezeten hebben zonder machtige financiele Walen en Vlamingen. Diaspora Walen en Vlamingen, met name de kapitaalkrachtige met veel kennis op financieel gebied, verspreiden zich over diverse landen. In de diaspora hoopten ze op terugkeer naar de Zuidelijke Nederlanden Eisen Ze waren vluchtelingen, maar tevens in die zin machtig dat ze ook eisen stelden als ze besloten naar een bepaalde stad te trekken. Ze kwamen niet zomaar, er werd fiks over onderhandeld. Een eis die bovenaan stond was meestal vrijstelling van belasting. Wat we ook nog steeds zien bij huidige grote concerns. Walen Er waren bijzonder veel Waalse gemeenten in Nederland. Op z'n top 80. Een flink aantal Waalse Kerken bevond zich een tijd in Zeeland, de grootste gemeente in Zeeland had 2000 leden Soms bleven Waalse gemeenten hooguit een kleine 20 jaar bestaan in Nederland. Een dg gemeente startte bijv. op als twee Walen zich bij een stadje vervoegden. Er werd in onderhandeling gegaan om Walen ernaar toe te halen en een Waalse Kerk te starten. Zulke onderhandelingen gingen bikkelhard over tal van voorrechten, met name vrijstelling van belasting. Er werd bijvoorbeeld geregeld dat 40 Waalse families naar het stadje toe zouden komen. Tegenprestaties konden zijn het opstarten van een fabriek (en). Walen waren, evenals Vlamingen, zeer kapitaalkrachtig met een grote kennis in huis. Walen en invloed Walen hadden als voordeel op de Vlamingen dat ze lange tijd uiterst sterke connecties hadden met de Oranjes en invloed uit konden oefenen De Waalse Kerk had een bevoorrechte positie, zowel een Waalse Kerk in Delft, als wel een Waalse Kerk op het Binnenhof in Den Haag Niet alleen Willem van Oranje kerkte in de Waalse kerk, maar ook bijv een Maurits. Als wel diverse Oranjes liggen begraven in de Waalse Kerk in Delft waaronder de zoon van Willen van Oranje. Politiek hadden ze invloed, een Waalse predikant maakte het mogelijk dat een Oranje koning van de UK kon worden. Ool latere beroemde namen als Groen van Prinsteren en de Savornin Lohman waren lid van de Waalse Kerk Verhouding Het is onduidelijk de verhouding Vlamingen/Walen die naar Nederland kwamen. Het aantal Walen (inclusief Franse Hugenoten) moet echter eveneens aanzienlijk geweest zijn Het archief van de Waalse Kerk, eerste twee eeuwen, bevat 2 miljoen geboorte akten, ondertrouw -/trouwakten, overlijdenis akten. De grote genoemde aantallen als 100.000 - 150.000 waren gewoonweg niet mogelijk naar Nederland. Simpelweg leeglopende steden als bijv. Antwerpen wordt verklaard als een zeer hoge stijging naar Amsterdam. Bevolking verspreidde zich echter over diverse landen. Het had ook niet gekund daar het totaal aantal bewoners in specifiek Holland tussen 1620-1625 dit statistisch niet toegelaten zou hebben Inclusief andere nationaliteiten zouden in dat geval er slechts een minimaal aantal Hollanders van hooguit enkele honderdduizenden of minder geweest hebben kunnen zijn. De ondertrouwakten Amsterdam, Walen/Vlamingen/Fransen, laten zien dat deze totaal groep ver in de minderheid was. Op een gegeven moment zelfs ver overtroffen door de Noren Duitsers blijken door de eeuwen heen het grootste aantal immigranten leveren, 19e eeuw, maar ook gedurende gehele 20e eeuw zijn de Duisters de grootste groep In het begin van de 20e eeuw zien we nog een redelijke percentage Belgische immigranten en nauwelijks Amerikanen+Britten. Al snel ontstaat er een explosieve stijging en neemt deze laatste groep de overhand. De stijging aantal Belgische immigranten blijft bijster laag, slechts 1,89x het percentage sinds begin 20e eeuw tot 2000. Duitsers Duitsers blijven in de 20e eeuw elke 10 jaar het hoogste aantal immigranten leveren (Geen immigranten, maar met een uitschieter tussen beide wereldoorlogen 100.000 á 300.000 Duitse dienstmeisjes) Vier eeuwen Duitse immigratie moet onmiskenbaar betekenen dat Nederlanders zeer veel Duits bloed moeten hebben. Als wel Duitsers veel invloed gehad op de vorming van het huidige Nederland. (Op middenstandsniveau verdrongen ze in diverse beroepen vaak Nederlanders zoals bijv. bakkers. In steden als Amsterdam drukten ze de Nederlanders weg en namen de macht in handen - Gilden. In sommige steden was hun macht zo groot dat geen Nederlander er nog aan te pas kwam) Wat het voor mij betekent? Totaal niets. Walen of Vlamingen is me om het even. Voor Nederland waren ze "beiden" bijzonder belangrijk. De Walen werden echter weggeschreven uit de geschiedenis. Terwijl hun aandeel, is me inmiddels gebleken, evengoed zeer groot was. Geschiedenis berust doorgaans op veel aan geschiedvervalsing en geloven in iets wat geen werkelijkheid was. Welk historisch onderwerp het ook is, men kan met de mainstream meegaan en willen geloven in wat voorgekauwd wordt, uit een overtuiging, dan wel een politiek doel, of zelf hersens gebruiken P.s. Artesië en een stuk van Noord-Frankrijk was destijds de Nederlanden Klopt, degenen die naar Nederland kwamen spraken echter Frans en vormden mee de Waalse Kerken. Laatst gewijzigd door Adrian M : 6 september 2016 om 03:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
Een Dietser, Belg, Nederlander, Brabander of een Antwerpenaar? Laatst gewijzigd door Adrian M : 6 september 2016 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |||
|
![]() Citaat:
Ik zal voor u mijn quote uit wikipedia herhalen. Citaat:
Het gebruik op radio en tv= dankzij overheidssubsidie, een gevolg van de erkenning. EN verder: Citaat:
ter info: het gaat over NED-Limburgse subsidie. Bel.-Limburgse subsidie??? Ach ja die van de ruit hebben cultuur volledig naar zich toe getrokken. Hoeveel % krijgt Limburg nog van die subsidiepot? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
|
![]() Wat ik vooral wil aantonen is het feit dat de Vlaams nationalisten die beweren voor de eigen cultuur te ijveren alles in het werk gesteld hebben om te voorkomen dat Limburgs ondersteund zou worden.
Dat kan 2 redenen hebben. Ofwel rekenen ze Limburgs (en Limburgers) niet tot de eigen Vlaamse cultuur. Ofwel zijn het leugenaars en bedriegers. Wat zal het zijn??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
![]() Taalbeleid Het maken van taalbeleid kan verschillende redenen hebben. De regering van een staat vindt het bijvoorbeeld noodzakelijk dat alle inwoners, ondanks hun afkomst, dezelfde taal spreken. Dit wordt ook wel "linguïstische assimilatie" genoemd. De motivatie voor het voeren van taalbeleid is dan nationalistisch van aard. Streektaalbeleid Streektaalbeleid heeft andere redenen dan bovenstaande, namelijk het behouden van het cultureel erfgoed van Europa en het hiermee versterken van een eenheid tussen alle aangesloten lidstaten van de Raad van Europa. http://dspace.library.uu.nl/bitstrea...pdf?sequence=1 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw bijdragen zijn zeer interessant en werpen een niet altijd gekend licht op deze (gedwongen) migratie. Bedankt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is maar één dat niet korrekt is: De benaming Belg bestond toen nog niet (in het Nederlands.) En eerlijkheidshalve moet ik er dan ook aan toevoegen dat "Dietser" als subjektief niet bestond, - al weet ik het niet héél zeker - wél natuurlijk Diets als adjektief. Hij was wel van "dietsen bloede". Ik zou hem zeker niet vastpinnen op één van die begrippen. Interessanter vind ik de vraag hoe hij -en zijn tijdgenoten - zichzelf zagen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 september 2016 om 20:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Europees Commissaris
|
![]() Eigenlijk niet, neen. Ik mis cijfers en een studie terzake ipv een Wikipediazinnetje.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 september 2016 om 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niets houdt een regionale zender in Vlaanderen tegen om ook in het dialect uit te zenden. Er zijn op dat vlak geen wettelijke beperkingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zie de verschillen tussen de regio's tussen Vlaanderen en Nederland als niet echt relevant, tussen ons en Duitsland nu meer misschien. Dit omdat men daar nu grotendeels is overgegaan van Nederduits naar Hoogduits. Iets wat dus heel jammerlijk is...Tja, en de Walen spreken nu eenmaal Frans, en Frans is als keuzevak op school in Nederland niet echt populair.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 september 2016 om 21:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
|
![]() Citaat:
Ruwweg de afgelopen 15 jaar zijn wetenschappers meer serieus gaan werken hoeveel buitenlanders binnengekomen zouden kunnen zijn. Onderzoeken zullen wel steeds meer naar boven brengen maar zal altijd voor een fiks deel op schattingen gebaseerd blijven Er zijn geen tellingen geweest de eerste twee eeuwen afgelopen meer dan 400 jaar om uit te kunnen putten. Aantallen uit Kerkelijke documenten zijn eveneens betrekkelijk. Ze konden in de republiek gehuwd zijn en korte tijd later vertrokken naar Zuid Afrika of waar dan ook heen. Meen dat 8% van de Zuidelijke Nederlanders in Amsterdam zeeman was. Het gros bij de VOC keerde niet terug, ongeveer 70% Duitsers Wanneer we naar de eerste twee eeuwen kijken vormden Duitsers ongeveer de helft van alle immigranten Ook de daarop volgende twee eeuwen bleven Duitsers de hoogste aantallen leveren. Ook in de 20e eeuw zien we hoge aantallen Duitsers binnenkomen en relatief weinig Belgen. In 1900 een redelijk aantal Belgen, maar worden al snel gepasseerd door een groot aantal Britten plus Amerikanen. Het grote aantal Duitsers, met name in Holland, gedurende vier eeuwen, moet, met al hun nakomelingen, de meeste invloed, impact, gehad hebben op Nederland. Na de 16e/17e eeuw werd de instroom uit de Zuidelijke Nederlanden minimaal. Zelfs in de 20e eeuw slechts 1,89x in 2000 tov 1900. VOC Een probleem vormen tevens de VOC en de Marine De VOC huurde ongeveer 475.000 buitenlanders in (als wel de Marine 35.000) Wat zich uiteindelijk definitief in de republiek gevestigd heeft kan slechts een hypothese op los gelaten worden (71.233 <>14.996%?) Allochtoon - Autochtoon Een moeilijkheid zit in het feit dat een allochtone immigrant iemand was die van buiten de stad kwam Allochtonen hadden tevens zelden rechten en konden meestal geen ambt bekleden. Een immigrant wordt door de huidige wetenschappers dan ook vaak ingedeeld naar de maatstaven van die tijd. - 1e categorie: Autochtoon (iemand van buiten de stad een vreemdeling) - 2e categorie: Iemand uit Holland was een vreemdeling voor inwoners van de stad - Allochtone immigrant - 3e categorie: Inwoners uit de overige republieken waren vreemdelingen - 4e categorie: Van buiten de Verenigde republieken aangeduid als vreemdelingen. Allochtone immigranten - buitenlanders Er werd destijds geen onderscheid gemaakt tussen Zuidelijke Nederlanders, Britten, Duitsers, Noren etc. Iedereen van buiten de stad was een vreemdeling, allochtoon. Hij had nog wel een band met de inwoners van de republiek waarin de stad gevestigd was. Een koopman uit de Zuidelijke Nederlanden vervloekte dan ook ze geen toegang kregen tot bestuur en ambten. De magistraten hielden tegen dat allochtonen invloed zouden krijgen Autochtone bevolking en bestuur keken tegen allochtonen aan zoals wij nu naar vreemdelingen kijken Wanneer ze huwden (Leidenaren), huwden ze bij voorkeur onderling 2e keus: Hollanders 3e keus: Inwoners van andere republieken 4e keus: Zuidelijke Nederlanders, Duitsers, Britten etc. Leidenaren en Hollanders waren lange tijd niet geneigd om te willen integreren met ingestroomde vreemdelingen Wanneer een Zuidelijke Nederlander niet huwde met een Leidse, waren Hollanders die in de stad woonden laatste keus. Fransen, Britten en Duitsers kwamen eerst in aanmerking. Een voorkeur voor Britten komt mogelijk daar nogal wat Walen eerst naar de UK geëmigreerd waren voordat ze naar Leiden trokken. Indeling op basis van natie is pas ontstaan halverwege de 19e eeuw en werd wettelijk vastgelegd wat een Nederlander was. Daarvoor gold waar iemand geboren was bepaalde z'n identiteit Joost van den Vondel gold daarom eigenlijk als een Duitser daar hij in Keulen geboren werd. In feite kan hij juridisch gezien pas aangemerkt worden als Nederlander sinds halverwege de 19e eeuw. De huidige wetenschappers brengen Vlamingen, Walen en Fransen onder één noemer daar het buitengewoon moeilijk is een redelijk betrouwbare inschatting te kunnen maken. Het aantal Walen en Franse Hugenoten moet echter zondermeer hoog geweest zijn. Veel Walen en Franse Hugenoten waren overigens naar Antwerpen gevlucht. Een beroemde drukker als Plantijn kwam uit Antwerpen, maar was een Fransman uit Toulouse. Opvallend is het integreren, daar ging lang overheen. Dit tonen de kerkregisters -huwen - protestantse kerken in Leiden aan. Groepen bleven met name de eerste 9 jaar op zichzelf en huwden slrechts minimaal met elkaar. Dit gold vooral voor Leidenaren en Hollanders in Leiden. Ze stonden niet te springen om te integreren met allochtonen. De volgende 9 jaar nam dit wel toe vanuit Belgische hoek, maar Leidenaren en Hollanders bleven moeizaam integreren met nieuwkomers. Vanuit de visie van die tijd waren het vreemdelingen - allochtonen (Meespeelt dat Walen, Vlamingen en Fransen doorgaans rijker waren Wat nu geldt gold ook toen, men trouwt minder snel met iemand uit een armere klasse) Volledige integratie ging ongeveer 50 jaar overheen Friese en Vlaamse doopsgezinde kerkgemeenschappen konden met geen mogelijkheid met elkaar overweg Dat lag overigens wel aan de Friezen. De Vlaamse doopers erkenden alleen God om boven hen te mogen staan Dat vonden de Friezen ook, zelfs al voor ze overgingen op het Christelijke geloof. De Friezen vonden echter nog iets anders, jullie zijn in ons land dus zijn wij de baas ![]() Holland Immigranten van buiten de republiek: 1600-1800 - Duitsland: 257.700 - Vlaanderen/Wallonië + Frankrijk: 112.400 - Scandinavië (hoofzakelijk Noorwegen: 89.100 - Overige Totaal: 477.400 Totaal Holland buitenlandse immigranten: 551.400 (incl. kleine steden en dorpen) Immigranten Vlaanderen/Wallonië + Frankrijk Amsterdam 1600: 4.500 (6,92%) 1650: 11.000 (6,285%) 1700: 7.000 (3,04%) 1750: 1.000 (0,45%) 1800: 1.000 (0,45%) Haarlem/Leiden 1600: 27.200 1650: 25.000 1700: 4.100 1750: 1.800 1800: 1.000 Den Haag/Rott/Delft 1600: 6.000 1650: 4.900 1700: 2.200 1750: 1.500 1800: 3.100 Dordrecht, Gouda, Gorcum en Schiedam 1600: 4.600 1650: 2.600 1700: 1.000 1750: 1.000 1800: 0 Hoorn, Enkhuizen en Alkmaar 1600: 500 1650: 1.000 1700: 900 1750: 500 1800: 0 Immigranten Vlaanderen/Wallonië + Frankrijk De 13 grote steden in Holland 1600: 42.800 1650: 44.500 1700: 15.200 1750: 5.800 1800: 5.100 Amsterdam Immigranten: Duitsers 1600: 16.000 (24,62%) 1650: 35.000 (20%) 1700: 32.000 (13,97%) 1750: 40.000 (18,8%) 1800: 43.000 (19.54%) Immigranten: Vlaanderen/Wallonië + Frankrijk 1600: 4.500 (6,15%) 1650: 11.000 (6,285%) 1700: 7.000 (3,04%) 1750: 1.000 (0,45%) 1800: 1.000 (0,45%) Overig buitenland (hoofzakelijk Scandinav�*ë, Noorwegen) - Britten niet meegerekend 1600: 4.000 (6,92%) 1650: 18.000 (10,285%) 1700: 17.000 (7,39%) 1750: 20.000 (9,09%) 1800: 6.000 (2,72%) Bron van deze cijfers: Centrum voor de Geschiedenis van Migranten, Amsterdam (2002). Latere studies van andere onderzoekers zijn nog weer interessanter vanwege nieuwe gegevens Noren De Noorse immigratie klapte vanaf 1750 naar beneden daar Noorwegen de handelsvaart indook. Hiemee kwam tevens een eind aan de vele Noorse (dienst) meisjes die naar Nederland trokken Veel Vlamingen, Walen, als wel Fransen trokken weer door naar andere landen. Ook kwamen er binnen vanuit Engeland. Met name van Walen is bekend dat er onderhandelingen werden gevoerd om naar Nederland te gaan. Let wel dat het vaak ging om kapitaalkrachtigen en die kwamen niet zomaar. Ze stelden doorgaans (hoge) eisen Op basis van Franse namen is moeilijk achterhalen aantallen Walen en Franse Hugenoten. Dit geldt grotendeels voor degenen die binnen de Waalse Kerk bleven. De rest nam meestal Nederlandse namen zoals bijv de Wit (Blanche) Dit was een bewuste keuze daar het hielp integreren. Dit gebeurde tamelijk snel wat op te maken valt uit de aantallen gemeenten Op z'n top 80. Het aantal kwam op 43, vervolgens 26. Door een toevloed aan Hugenoten steeg het aantal tijdelijk weer. Wat nu als associaal geldt, de benaming Tokkie. Dit was oorspronkelijk een voorname Franse familienaam Toquet Laatst gewijzigd door Adrian M : 7 september 2016 om 07:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
|
![]() Citaat:
![]() Mogelijk meer verschil in mentaliteit en cultuur dan we denken? 4. De confrontatie tussen het 'eigene' en het 'andere'. Helaas zijn de meeste studies eenzijdig: Engelsen op het continent, Duitsers in Engeland enzovoorts. Zelden worden de ervaringen van reizigers en bezoekers met elkaar geconfronteerd, terwijl juist hier interessante resultaten zijn te boeken. Deze week kan vooral op dit punt daarom interessant zijn. Om een voorbeeld dat mij zelf opviel te noemen: buitenlandse reizigers waren in de 17e en 18e eeuw altijd verbaasd over het slechte gedrag van Nederlandse kinderen, Nederlanders in het buitenland juist over de -in hun ogen overdreven- beleefdheid van kinderen, vooral jegens hun ouders. Nederlandse reisverslagen van de 16e tot begin 19e eeuw. Rudolf M.Dekker http://www.egodocument.net/pdf/Neder...sverslagen.pdf |
|
![]() |
![]() |