Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2016, 14:29   #141
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik ben een Vlaming en ben dus niet opgevoed in het haten en/of minachten van mijn medeburgers...
Kleine vraag off-topic: ik herinner me dat je het ooit over Frankrijk had, maar herinner me niet precies wat je zei. Woon je daar? Of ben je daar ooit geboren? In Frans-Vlaanderen misschien? Of nog iets anders?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 14:37   #142
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar gij slaat wel de nagel op de kop. Heel wat van die flaminganten willen Vlaamse onafhankelijkheid in een confederatie en schermen dan met Zwitserland als voorbeeld. Maar ik heb al meerder keren aangehaald dat men dan ook de macht bij kantons moet leggen zoals in Zwitserland. Ge ziet van hier dat die van de NVA macht gaan afgeven ten voordele van die van de parking.

In een 'utopisch' verenigd Nederland+Vlaanderen verwacht ik eenzelfde centralistische ingesteldheid.
Voer een federalisme in met 9/10/11 provincies, en de zaak is opgelost, hé...

Je vermeldt terecht Zwitserland, we kunnen het ook over Oostenrijk hebben.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 14:43   #143
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Cultuur en mentaliteit verschillen duidelijk heel wat minder dan tussen de zichzelf groot verklaarde francofnie en de door hen gedegradeerde Vlaamse boerkes...
Je zou je moeten afvragen of er veel Vlamingen erop zitten te wachten om Hollander te worden, want daar gaat het toch op neerkomen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 15:05   #144
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het zijn er 3 + de Duitsers.
U moet beter lezen. Ik had het over twee grote deelstaten.

Belgisch federalisme is niet meer dan een continue discussie tussen Nederlandstaligen tegen Franstaligen.

Het grote probleem van federalisme met slechts twee grote groepen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 15:07   #145
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
U moet beter lezen. Ik had het over twee grote deelstaten.

Belgisch federalisme is niet meer dan een continue discussie tussen Nederlandstaligen tegen Franstaligen.

Het grote probleem van federalisme met slechts twee grote groepen.
Ondanks wat Marie zegt is Wallonie niet een aanhangsel van Brussel (of vice versa).

Je zou zelfs kunnen zeggen dat (franstalige) Brusselaars evenveel gemeen hebben met Walen als Vlamingen met Walen.
Oud 9 september 2016, 15:24   #146
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar gij slaat wel de nagel op de kop. Heel wat van die flaminganten willen Vlaamse onafhankelijkheid in een confederatie en schermen dan met Zwitserland als voorbeeld. Maar ik heb al meerder keren aangehaald dat men dan ook de macht bij kantons moet leggen zoals in Zwitserland. Ge ziet van hier dat die van de NVA macht gaan afgeven ten voordele van die van de parking.

In een 'utopisch' verenigd Nederland+Vlaanderen verwacht ik eenzelfde centralistische ingesteldheid.
Niet in mijn utopie. In mijn utopisch Verenigd Nederland + Vlaanderen sta ik eveneens een verdeling in deelstaten voor. Zo lijkt een deelstaat Limburg (dat zowel Nederlands als Belgisch Limburg bevat) me een erg goed idee.

Ik ben het volledig met u eens wat betreft de stiefmoederlijke behandeling die Limburg krijgt.
Oud 9 september 2016, 15:32   #147
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ondanks wat Marie zegt is Wallonie niet een aanhangsel van Brussel (of vice versa).

Je zou zelfs kunnen zeggen dat (franstalige) Brusselaars evenveel gemeen hebben met Walen als Vlamingen met Walen.
Ik geloof daar niet in. Ik zie niet in wat inwoners van Brussel zo'n sterke eigen identiteit zou geven in vergelijking met inwoners van andere steden. Vooral niet omdat een erg groot deel van de Brusselaars nieuwkomers en/of tijdelijke inwoners zijn. Nog nooit heb ik een overtuigend argument gehoord waarom inwoners van Brussel een dusdanig afzonderlijke bevolkingsgroep zijn maar dit niet het geval zou zijn voor Antwerpenaren of Gentenaren.

Dat het Belgisch federalisme lijdt onder het feit dat er twee grote groepen bestaan (Nederlandstaligen en Franstaligen) blijkt ook uit de manier waarop de federale overheid georganiseerd is.

Zo wordt de federale regering samengesteld uit een even aantal Nederlandstaligen en Franstaligen. Er is geen minimum aantal Brusselse ministers:

"Art. 99

De Ministerraad telt ten hoogste vijftien leden.

De Eerste Minister eventueel uitgezonderd, telt de Ministerraad evenveel Nederlandstalige als Franstalige ministers.
"

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 9 september 2016 om 15:33.
Oud 9 september 2016, 15:35   #148
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zou je moeten afvragen of er veel Vlamingen erop zitten te wachten om Hollander te worden, want daar gaat het toch op neerkomen.
Een inwoner van Beieren heeft een andere mentaliteit dan een inwoner van Nedersaksen en toch zijn beide Duitsers.

Een inwoner van de Provence heeft ook een andere mentaliteit dan een inwoner van Parijs en toch zijn ze beiden Fransman.
Oud 9 september 2016, 15:36   #149
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof daar niet in. Ik zie niet in wat inwoners van Brussel zo'n sterke eigen identiteit zou geven in vergelijking met inwoners van andere steden. Vooral niet omdat een erg groot deel van de Brusselaars nieuwkomers en/of tijdelijke inwoners zijn.

Dat het Belgisch federalisme lijdt onder het feit dat er twee grote groepen bestaan (Nederlandstaligen en Franstaligen) blijkt ook uit de manier waarop de federale overheid georganiseerd is.

Zo wordt de federale regering samengesteld uit een even aantal Nederlandstaligen en Franstaligen. Er is geen minimum aantal Brusselse ministers:

"Art. 99

De Ministerraad telt ten hoogste vijftien leden.

De Eerste Minister eventueel uitgezonderd, telt de Ministerraad evenveel Nederlandstalige als Franstalige ministers.
"
Het is juist die stadsmentaliteit die het verschil uitmaakt.

Je moet Dag Vlaanderen van Christophe Deborsu eens lezen, daar bespreekt hij als Waal ook de relatie van de 'plattelander' met Brussel.
Oud 9 september 2016, 15:37   #150
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou kunnen. Maar iemand die op 10 km van het vrijthof in Maastricht geboren is, en bijna zijn ganse leven op een paar km van de Nederlandse grens gewoond heeft, hoort al eens wat aan de overkant van 'de striep' gebeurt. En als ik daar in het heuvelachtige zuiden rondfiets zie ik een heel pak huizen te koop staan. Volgens Nederlandse kennissen en sommige NED. media is dat vooral een gevolg van het feit dat de Hollanders (lees randstad) alles (lees: hetgeen werk oplevert) zoveel mogelijk naar zich toe trekt. Waardoor jonge Limburgers verplicht zijn om in de randstad werk te zoeken.
Ik heb het geluk gehad een aantal jaar in Limburg te mogen wonen, meer bepaald op 0,3 km van het vrijthof. En geloof me, de vooroordelen dienaangaande zijn daar zeer wijdverbreid. Volgens mij heeft men daar een soort minderwaardigheidscomplex. Alles is de schuld van 'Holland'. Maar 'Holland' is een soort mythische entiteit die niet bestaat.

Voor Maastricht begint Holland bij Sittard, voor Sittard begint Holland bij Roermond en als je het in Roermond vraagt ligt Holland ergens achter Eindhoven.
Ik woon hier naar ieders maatstaven in Holland en ik kan u verzekeren dat de Randstad geen entiteit is die bezig is om 'werk' naar zich toe te trekken. Maar ja, het is hier wel dynamisch en bruisend. We hebben havens en vliegvelden en 7 miljoen inwoners.

De auto-industrie is echter wel degelijk in Limburg, Een groot stuk chemische industrie eveneens. En dat is er wel degelijk gekomen met 'Hollandse' steun toen landelijk besloten werd dat de mijnen gingen sluiten. Een aanzienlijk deel van de R&D én maakindustrie zit in het zuiden of bij Eindhoven. De regering is jaren bezig geweest om werk uit de randstad weg naar het noorden en zuiden te verplaatsen. Zo gingen het CBS naar Heerlen, KPN naar Groningen en word er geinvesteerd in havens.
Maar dat Limburg economisch gezien een enigszins perifeer gebied is ten opzichte van de randstad is een realiteit. Dat heeft evenwel niks te doen met kwade opzet. Hier in Leiden moeten we ook knokken voor ons hachje, tegen Amsterdam en Den Haag. Daar is geen 'onzichtbare hand' of 'hollands complot'

Laatst gewijzigd door Hollander : 9 september 2016 om 15:41.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 15:38   #151
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een inwoner van Beieren heeft een andere mentaliteit dan een inwoner van Nedersaksen en toch zijn beide Duitsers.

Een inwoner van de Provence heeft ook een andere mentaliteit dan een inwoner van Parijs en toch zijn ze beiden Fransman.
De mentaliteit van de (Noordelijke) Nederlanders verschilt meer van die van de Vlamingen dan de Vlaamse met de Waalse.
Oud 9 september 2016, 15:38   #152
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is juist die stadsmentaliteit die het verschil uitmaakt.

Je moet Dag Vlaanderen van Christophe Deborsu eens lezen, daar bespreekt hij als Waal ook de relatie van de 'plattelander' met Brussel.
Net zoals ik dus zei... weinig reden om Brussel op een andere manier te behandelen dan Antwerpen of Gent.

Maar het is niet het verschil stadsmentaliteit - dorpsmentaliteit dat al 180 jaar voor communautaire problemen zorgt. Verschillen tussen stad en dorp heb je in elk land.
Oud 9 september 2016, 15:40   #153
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mentaliteit van de (Noordelijke) Nederlanders verschilt meer van die van de Vlamingen dan de Vlaamse met de Waalse.
De mentaliteit van een inwoner van de Ardennen zal ook dichter aanleunen bij die van een inwoner uit het Duitse deel van de Eifel dan met die van een inwoner uit Brussel. En toch zijn het inwoners uit twee verschillende landen.

De mentaliteit van die inwoner uit de Eifel zal meer verschillen met die van een inwoner van Berlijn dan met die van een inwoner uit de Ardennen. En toch is er iets belangrijkst dat hen bindt, namelijk het Duits.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat u landsgrenzen wil tekenen waarbij aan de ene kant steden gegroepeerd worden in een land en aan de andere kant de landelijke delen gegroepeerd worden in een land?

Een gezond, volwaardig land bestaat uit beide. Mentaliteitsverschillen tussen de inwoners hoeven daar geen beletsel voor te zijn.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 9 september 2016 om 15:43.
Oud 9 september 2016, 15:42   #154
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals ik dus zei... weinig reden om Brussel op een andere manier te behandelen dan Antwerpen of Gent.

Maar het is niet het verschil stadsmentaliteit - dorpsmentaliteit dat al 180 jaar voor communautaire problemen zorgt. Verschillen tussen stad en dorp heb je in elk land.
Eigenlijk zijn er geen communautaire problemen. Dat was al dertig jaar gedaan en dan heeft de CD&V de NVA van uitsterven gered.
Oud 9 september 2016, 15:44   #155
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zijn er geen communautaire problemen. Dat was al dertig jaar gedaan en dan heeft de CD&V de NVA van uitsterven gered.
Deze bewering is gewoon absurd. Bij (bijna) elke verkiezing is het weer van dat.

En elke staatshervorming is een nieuwe poging de communautaire problemen (deels) op te lossen.

Ik blijf erbij, de enige reden waarom federalisme in België niet werkt is omdat twee grote bevolkingsgroepen tegenover elkaar staan en deze verdeling zich veruitwendigt in de hele staatsstructuur.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 9 september 2016 om 15:46.
Oud 9 september 2016, 15:47   #156
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze bewering is gewoon absurd. Bij (bijna) elke verkiezing is het weer van dat.

En elke staatshervorming is een nieuwe poging de communautaire problemen (deels) op te lossen.
Het belangrijkste communautair incident van het afgelopen jaar was toen een bejaarde VB'er uit Dilbeek klaagde dat de postbode geen Nederlands sprak.
Oud 9 september 2016, 15:48   #157
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het belangrijkste communautair incident van het afgelopen jaar was toen een bejaarde VB'er uit Dilbeek klaagde dat de postbode geen Nederlands sprak.
Tot het weer verkiezingen zijn... Maar misschien moeten we die afschaffen om de illusie van de communautaire vrede in stand te houden.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 9 september 2016 om 15:48.
Oud 9 september 2016, 15:49   #158
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet akkoord.

Alleen al het feit dat de Walen de Vlaamse kranten en tijdschriften niet begrijpen en de Nederlanders wel.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 15:49   #159
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mentaliteit van een inwoner van de Ardennen zal ook dichter aanleunen bij die van een inwoner uit het Duitse deel van de Eifel dan met die van een inwoner uit Brussel. En toch zijn het inwoners uit twee verschillende landen.

De mentaliteit van die inwoner uit de Eifel zal meer verschillen met die van een inwoner van Berlijn dan met die van een inwoner uit de Ardennen. En toch is er iets belangrijkst dat hen bindt, namelijk het Duits.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat u landsgrenzen wil tekenen waarbij aan de ene kant steden gegroepeerd worden in een land en aan de andere kant de landelijke delen gegroepeerd worden in een land?

Een gezond, volwaardig land bestaat uit beide. Mentaliteitsverschillen tussen de inwoners hoeven daar geen beletsel voor te zijn.
Jamaar, ik wil helemaal géén landsgrenzen, behalve aan de grens van de EU.
Oud 9 september 2016, 15:50   #160
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Niet akkoord.

Alleen al het feit dat de Walen de Vlaamse kranten en tijdschriften niet begrijpen en de Nederlanders wel.
En men vaker Nederlanders in de Vlaamse media ziet opduiken (en omgekeerd) dan Franstaligen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be