![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#10161 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het Chinese feodalisme bleek sterker en behoudsgezinde krachten vanuit het keizerlijk paleis verboden de handel en de innovatie. Ondertussen leerden de Europeanen Chinese technieken kennen en introduceerden handelskapitalisme en vervolgens industrieel kapitalisme met de industriële revolutie. Europees kapitalisme versloeg Chinese feodaliteit en koloniseerde de wereld. Toen kwam de dekoloniseringsgolf en de Derde Wereld trachtte haar achterstand in te halen. Sommige landen zoals Congo of Kenya volgden een neokoloniaal, kapitalistisch model waarbij men vertrouwde op Westerse multinationals en advies van het IMF om de economie te ontwikkelen. Andere landen zoals China vochten een bloedige burgeroorlog uit tegen door het Westerse imperialisme gesteunde krachten en zwierden de multinationals buiten. Welnu, Kenya en Congo bleven steken in bittere armoede, terwijl China great again werd. Chinees communisme versloeg Westers kapitalisme. M.a.w.: communism trumps capitalism trumps feudalism. Quod erat demonstrandum!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10162 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is een staat met 1 partij en zeer veel kapitalisten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En toch zie je dat bvb. de Filippijnen, dat rijker was dan China 50 jaar geleden, nu veel armer is. China stond in de jaren 40 op het niveau van Zwart-Afrika, dus uw redenering gaat niet op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze willen wel zuiver kapitalisme, maar wel dat de staat instaat voor hun veiligheid, degelijke wegen bouwt, degelijk onderwijs voorziet, ze willen daar echter geen belasting voor betalen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Staatskapitalisten dan, want de economie is grotendeels in handen van de staat en de partij, of staatsinstellingen als het leger en de regionale overheden of staatsbanken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10167 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10168 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn redenering gaat wel op. Ik zei namelijk dat een onontwikkeld land veel sneller kan groeien dan een reeds meer ontwikkeld land. Nergens heb ik gezegd dat dit telkens zo zou zijn. Ook in het geval van China zal de groei sterk afnemen indien het land het welvaartsniveau van West-Europa zou bereiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn redenering gaat wel op. Ik zei namelijk dat een onontwikkeld land veel sneller kan groeien dan een reeds meer ontwikkeld land. Nergens heb ik gezegd dat dit telkens zo zou zijn. Ook in het geval van China zal de groei sterk afnemen indien het land het welvaartsniveau van West-Europa zou bereiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10171 | ||
|
![]() ![]() Citaat:
Ik vraag mij echt oprecht af (en ik heb u dat al eens gezegd) of gij wel een geweten hebt. En minimaal besef tussen goed en kwaad. Ik denk het niet. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10172 | |
|
![]() Citaat:
Vergelijk beter: Noord Korea-Zuid Korea West Duitsland- Oost Duitsland Taiwan-China Mainland Hong Kong -China Mainland Macau -China Mainland Ik denk wel dat de trend duidelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10173 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Landbouw zoals wij die kennen is een moeilijk verhaal in Afrika. Er zijn op dit forum mensen die daar meer over weten maar ze lezen op dit ogenblik mogelijk niet mee. De boers van hun kant brachten hun landbouwcultuur mee vanuit Europa, de Lage Landen.
![]() |
![]() |
#10175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
loopt inderdaad op z'n einde. Maar ik denk niet dat het het communisme, zoals dat in China beleden wordt, zal zijn dat de toenaangevende nieuwe kracht gaat worden.
![]() |
![]() |
#10176 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nederland wist dat Suriname meer grondstoffen heeft dan Oost USA en daarom was de ruil van Nieuw Amsterdam voor Suriname een aanbod dat ze niet konden weigeren. Maar zowel in Suriname als in vele delen van de wereld, inclusief vele Europese landen, kopen Chinezen alles wat eerder oplevert dan correct is waardoor China deze eeuw kan worden wat de USA de vorige eeuw geworden was.
I want to light the lights of patriotism. Lech Walesa Laatst gewijzigd door vuggie : 29 september 2016 om 00:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dergelijk systeem kun je moeilijk communisme noemen mijns inziens.
![]() |
#10178 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Klein voorbeeldje: wie kritiek heeft op de militaire dictatuur in Egypte, verwijt hij onmiddellijk van een Moslimbroeder te zijn. Wat natuurlijk volledig oneerlijk is: je kan zowel tegen de door Saoedi-Arabië gesteunde, ultraconservatieve en homofobe militaire dictatuur van Sisi zijn als tegen de fascistische theocratie van Mursi.) Ik kan begrijpen dat je dat irritant vindt. Maar dat geeft je niet het recht om zelf oneerlijk te worden en hem een gebrek aan kennis te verwijten. Klopt gewoon niet. Citaat:
http://www.une-autre-histoire.org/le...aint-domingue/ En het leven van zwarte slaven op Amerikaanse plantages was zeker ook niet beter dan het leven onder Japanse bezetting. Zoals ik reeds zei - en jij reageerde er ongelofelijk arrogant en hautain op - het Japanse, Amerikaanse en Europese imperialisme waren van in het begin medeplichtig in China. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10179 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 29 september 2016 om 13:36. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10180 | |
|
![]() Citaat:
China is helemaal niet communistisch. Is gewoon een 1 partij dictatuur. De sociale bescherming is er vele maal minder dan in België. Sinds Deng Xiao Ping verwelkomt het Westerse multinationals met open armen. Nergens worden meer luxe wagens gekocht dan in China. De kloof tiussen arm en rijk is er véél groter dan in elke West Europees land. Ik ben geen kapitalist, verre van. Maar communisme heeft altijd 1 uitkomst: armoede. Zet uw oogkleppen af en kijk naar de realiteit. De Hong Kongers willen helemaal niet bij China horen. Waarom denkt ge? |
|
![]() |
![]() |