Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2016, 16:04   #461
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zijn ego moet gevoed worden, hé...
Toch maar straf hoor... Zo betrokken zijn bij de procedure, 103 paginas's conclusie voor een procedure die enkel moet bepalen of hij al dan niet verwezen moet worden naar de rechter ten gronde, maar wanneer het vonnis wordt uitgesproken leest hij enkel wat er in de pers verschijnt en niet het vonnis zelf...
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2016, 16:21   #462
bedrijven docter
Minister

bedrijven docter's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Toch maar straf hoor... Zo betrokken zijn bij de procedure, 103 paginas's conclusie voor een procedure die enkel moet bepalen of hij al dan niet verwezen moet worden naar de rechter ten gronde, maar wanneer het vonnis wordt uitgesproken leest hij enkel wat er in de pers verschijnt en niet het vonnis zelf...
was niet meer geintresseerd ,was zeer goed bezig met isomorphosis en dacht niet aan terug beginnen met sterfhuisconstructies.
Ik dacht dat ik al binnen was ,maar die 6.800.000 euro heeft mij terug verplicht om sterfhuisconstructies te doen

iedereen beweerde dat we veroordeeld waren met eenvoudige schuldigverklaring en mijn advocaat mr Ravhekar lag op sterven met kanker ,dus ik liet die ook gerust.
Oud 24 oktober 2016, 16:31   #463
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bedrijven docter Bekijk bericht
was niet meer geintresseerd ,was zeer goed bezig met isomorphosis en dacht niet aan terug beginnen met sterfhuisconstructies.
Ik dacht dat ik al binnen was ,maar die 6.800.000 euro heeft mij terug verplicht om sterfhuisconstructies te doen

iedereen beweerde dat we veroordeeld waren met eenvoudige schuldigverklaring en mijn advocaat mr Ravhekar lag op sterven met kanker ,dus ik liet die ook gerust.
Je hebt het vonnis niet, nooit gelezen, je hebt het laten liggen, maar je weet wel welke straf je gekregen hebt? Je hebt het vonnis nog steeds niet, weet niet dat je gestraft werd, maar bent wel herbegonnen met uw fraudes omdat je bijna 7 milj hebt moeten terugbetalen? Dat wist je dan blijkbaar wèl?

Het wordt steeds straffer!

Btw, uw advocaat lag op sterven na dood (hij overleed immers drie maanden na vonnis), je hebt hem niet meer willen ambeteren, maar je hebt hem toch nog naar de rechtbank gestuurd? Waaaauw, hoe menselijk!
Maar daarna was het eigenlijk niet meer zo belangrijk, blijkbaar, hij mocht in rust en vrede sterven...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 24 oktober 2016 om 16:32.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2016, 17:47   #464
bedrijven docter
Minister

Standaard

Citaat:
Je hebt het vonnis niet, nooit gelezen, je hebt het laten liggen, maar je weet wel welke straf je gekregen hebt? Je hebt het vonnis nog steeds niet, weet niet dat je gestraft werd, maar bent wel herbegonnen met uw fraudes omdat je bijna 7 milj hebt moeten terugbetalen? Dat wist je dan blijkbaar wèl?

Het wordt steeds straffer!

Btw, uw advocaat lag op sterven na dood (hij overleed immers drie maanden na vonnis), je hebt hem niet meer willen ambeteren, maar je hebt hem toch nog naar de rechtbank gestuurd? Waaaauw, hoe menselijk!
Maar daarna was het eigenlijk niet meer zo belangrijk, blijkbaar, hij mocht in rust en vrede sterven...
Neen ik heb ravhekar gerust gelaten en pro deo genomen die mijn besluiten en pleitnota heeft afgegeven.
Het vonnis had me wel geintresseerd als er was geantwoord op mijn besluiten ,maar gezien dit niet is gebeurd kon ik er toch niets mee doen.
Ik had gedacht ofwel vinden ze een fout zoals de rechter in de zaak Scheers en dan kan ik die mischien repareren (wat ik gedaan heb met de zaak Scheers) ofwel vind men geen fout en dan ben ik vrijgesproken en kan ik terug opstarten want met sterfhuisconstructies is veel meer te verdienen dan met ISO 9001 (10 x)
Vergeet niet dat ik 8 jaar ben ondervraagd geweest (40.000 blz) zonder dat men de fout heeft gevonden,het enige waar ik geen antwoord op had was een fax die verdwenen was (zie hogere berichten ) al de zogenaamde andere zaken die verdwenen waren heb ik kunnen aantonen dat of deze verkocht waren op factuur of andere reden (Voor alles was PV met verklaringen bewijs opgemaakt ! toch werd ik later voor al deze zaken veroordeeld !) .Voor die fax die ik niet kon verklaren heb ik 24 uur opgesloten geweest waarna de onderzoeksrechter niet geloofde dat ik zo dom zou zijn op expliciet de opdracht tegen om die fax te stelen zonder te betalen.

Laatst gewijzigd door bedrijven docter : 24 oktober 2016 om 17:55.
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2016, 18:19   #465
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen ik heb ravhekar gerust gelaten en pro deo genomen die mijn besluiten en pleitnota heeft afgegeven.
Het vonnis had me wel geintresseerd als er was geantwoord op mijn besluiten ,maar gezien dit niet is gebeurd kon ik er toch niets mee doen.
Ik had gedacht ofwel vinden ze een fout zoals de rechter in de zaak Scheers en dan kan ik die mischien repareren (wat ik gedaan heb met de zaak Scheers) ofwel vind men geen fout en dan ben ik vrijgesproken en kan ik terug opstarten want met sterfhuisconstructies is veel meer te verdienen dan met ISO 9001 (10 x)
Vergeet niet dat ik 8 jaar ben ondervraagd geweest (40.000 blz) zonder dat men de fout heeft gevonden,het enige waar ik geen antwoord op had was een fax die verdwenen was (zie hogere berichten ) al de zogenaamde andere zaken die verdwenen waren heb ik kunnen aantonen dat of deze verkocht waren op factuur of andere reden (Voor alles was PV met verklaringen bewijs opgemaakt ! toch werd ik later voor al deze zaken veroordeeld !) .Voor die fax die ik niet kon verklaren heb ik 24 uur opgesloten geweest waarna de onderzoeksrechter niet geloofde dat ik zo dom zou zijn op expliciet de opdracht tegen om die fax te stelen zonder te betalen.
Het proces herdoen interesseert mij niet. Wat mij wel interesseert, is hoe jij de straf kende zonder het vonnis te kennen, en hoe jij wist dat je uw geld moest afgeven zonder het vonnis te kennen. In uw huidige post komt er nog een schepje bovenop: hoe wist jij dat er op jouw conclusies niet is geantwoord zonder het vonnis te lezen?

Zogezegd heb je uw advocaat met rust gelaten. Soit. Maar waarom hebben de pro deo advocaten dan geen verslag uitgebracht aan jou over de zitting en de vonnis, wat een heel standaardprocedure is (en ik kan het weten)? Bestonden er toen geen mails of gsm's misschien?
En heeft het parket het vonnis dan niet betekent? Bizar daar de betekening noodzakelijk is voor het verdere verloop van de procedure, oa de verbeurdverklaring...

Of wacht, misschien was er toen een complot om jou den bak binnen te krijgen. Je waart onschuldig, en iedereen heeft jou erin getuimeld, nietwaar?

Kortom, je zevert erop los.
Oud 24 oktober 2016, 19:53   #466
bedrijven docter
Minister

Standaard

Citaat:
Het proces herdoen interesseert mij niet. Wat mij wel interesseert, is hoe jij de straf kende zonder het vonnis te kennen, en hoe jij wist dat je uw geld moest afgeven zonder het vonnis te kennen. In uw huidige post komt er nog een schepje bovenop: hoe wist jij dat er op jouw conclusies niet is geantwoord zonder het vonnis te lezen?

Zogezegd heb je uw advocaat met rust gelaten. Soit. Maar waarom hebben de pro deo advocaten dan geen verslag uitgebracht aan jou over de zitting en de vonnis, wat een heel standaardprocedure is (en ik kan het weten)? Bestonden er toen geen mails of gsm's misschien?
En heeft het parket het vonnis dan niet betekent? Bizar daar de betekening noodzakelijk is voor het verdere verloop van de procedure, oa de verbeurdverklaring...

Of wacht, misschien was er toen een complot om jou den bak binnen te krijgen. Je waart onschuldig, en iedereen heeft jou erin getuimeld, nietwaar?

Kortom, je zevert erop los.
Je gooit wat door elkaar
mijn straf stond in alle kranten en kwam zelf op regionale zender
vonnis betekend en heb het toen gelezen vandaar dat ik mij herinner dat er niet op geantwoord is.
Die 6.800.000 ben ik kwijt geraakt in 2013 dus 8 jaar na het vonnis.
zal mijn besluiten hier publiceren dan kan iedereen oordelen of er met 2 zinnen de grondwet is gerespecteerd.
Oud 24 oktober 2016, 19:56   #467
bedrijven docter
Minister

Standaard 2 zinnen antwoord

met 2 zinnen heeft men geantwoord
besluiten zijn door mij opgesteld ,zie taalfouten en stijl

BESLUIITEN

Voor: De Heer Paul Van der ES
Fruithoflaan 99
2600 Berchem

Vertegenwoordigd door Ravhekar L., advokaat te 2800 MECHELEN.

Tegen: Het openbaar ministerie

In aanwezigheid van: de overige beklaagden

VOOR DE CORRECTIONELE KAMER TE ANTWERPEN

Zitting 2 MAART 2005 om 09 00 uur

. DE FEITEN EN VOORGAANDEN

GRIEVEN

Het gaat niet op dat de rechten van de verdediging op een flagrante wijze worden miskend door zowel de Procureur en nog meer door de Raadkamer welke botweg weigert te antwoorden op besluiten naar recht en dat de verdachte hiertegen niets kan doen dan nadat hij veroordeeld is.

Het volstaat dus dat de raadkamer simpel weg zegt « dat er voldoende aanwijzingen van schuld zijn « zonder motivatie of verantwoording, meer nog zonder te antwoorden op besluiten die juist naar recht het tegendeel bewijzen, opdat de verdachte geen enkel mogelijkheid meer heeft omdat men hoger beroep weigert en omdat Cassatie onmogelijk is op grond van 416 SV.

Concluant is van oordeel dat het verwijzen naar het vonnisgerecht voor elke verdachte reeds een eindvonnis is omdat zijn zaak dan in openbaarheid komt.

In het huidige Media tijdperk is dit reeds een straf op zich en sommige landen verbieden zelfs de pers om ruchtbaarheid te geven omdat zij dit als een bijkomende straf beschouwen (Zie zaak Cools)

Bij lezing van deze besluiten zal men zelf vaststellen dat de rechten van verdediging op een wraakroepende wijze zijn beknot.

De raadkamer antwoordde niet op 72 blz, de K.I moest zich onbevoegd verklaren en Cassatie valt terug op 416 SV en daar staat concluant dan voor het vonnisgerecht zonder dat ooit iemand geantwoord heeft op zijn besluiten.

Welk nut heeft dan onze grondwet die expliciet garandeert dat er zal geantwoord worden op besluiten.

Het heeft geen zin dat de Procureur Generaal van Antwerpen een stelling neemt op de televisie met als argument dat professionele rechters, in tegenstelling tot lekenrechters of een jury volgens de grondwet hun vonnissen moeten motiveren, als diezelfde beroepsrechters deze motiveringsplicht op een wraakroepende manier aan hun laars lappen .

Na lezing van de vordering van het openbaar ministerie en het dossier heeft concluant vastgesteld dat de procureur enkel de oorspronkelijke klachten van de burgerlijke partijen letterlijk heeft overgenomen en niet is gaan nazien in het dossier of deze klachten gegrond waren.

99 procent van het zogenaamd verdwenen activa zoals auto’s, materialen, handelsfondsen etc is tijdens het zeer uitgebreid gerechtelijk onderzoek teruggevonden en de vereffenaars zullen dit aantonen.

Het is toch absurd te veronderstellen dat al deze activa verdwenen onder de ogen van een zeer intensief gerechtelijk onderzoek (30.000 blz) en dat men ons rustig liet verder betijen.

Er werd zelfs een stuurgroep onder leiding van Meester Van Hoecke gevormd samen met de onderzoeksrechter (spaghetti arrest ) en de procureur.(1995 tot 1997)

Dit zou volstrekt onnodig zijn geweest indien deze activa daadwerkelijk waren verdwenen ,men had dan immers bewijzen genoeg om ons reeds in 1992 te stoppen.

Dit heeft tot gevolg dat concluant tot op heden nog steeds niet weet welke van zijn adviezen onwettelijk of strafbaar zouden zijn en dit na 8 jaar grondig onderzoek.(30.000 blz)

De reden hiervoor is dat onze zeer uitgebreide besluiten (72 BLZ) voor de raadkamer een rechtsgevolg beoogden en geen bespreking waren om de innerlijke overtuiging van de rechter te beïnvloeden.(formalistisch in plaats van intuïtief)

Cass. 20 mei 1992 Arr. Cass. 1991,92,nr. 495
Cass. 2 juli 1951 Pas 1951 ,I,762

Meer nog wij hebben zeer expliciet gevraagd aan de Raadkamer om, ingeval van verwijzing, uitgebreid schriftelijk te antwoorden om aldaar hierin de aangevoerde juridische argumentatie te ontkrachten en /of het besluit te verantwoorden dat er wel voldoende bezwaren waren om aan te nemen dat een sterfhuisconstructie een misdaad is.

Het antwoord van 1 (EEN) zin kan nooit het antwoord zijn op 72 blz. gemotiveerde besluiten.

Het is daarenboven niet de verdachte die moet zoeken waarvoor hij nu precies zou kunnen worden vervolgd,noch de strafrechter die moet(of zelfs mag) nagaan wat er nu inzake misdrijven ten laste van concluant uit het strafdossier wel allemaal zou kunnen worden gehaald.

Integendeel het is de vervolgende partij die duidelijk de vervolgde feiten moet aflijnen en hiervan de bewijslast draagt ( Gent, R.W. 2000 2001,774 ev. , nr. 20,met noot Arnou.),p)

Na lezing van de inleidende vordering valt het op dat het Openbaar Ministerie voor alle tenlasteleggingen van concluant een vaag criterium aanhoudt, met name als dat concluant een feitelijk zaakvoerder, feitelijk bestuurder, feitelijk vereffenaar, feitelijk……feitelijke zou zijn.

Zonder te motiveren wat de inhoud van deze definitie is laat staan wat de relatie daarin is in verhouding tot de misdrijven. Meer nog het Openbaar Ministerie brengt deze relatie op geen enkele wijze in verband met de dagdagelijkse werking van de vennootschappen.
Concluant stelt dat zij zich nooit of te nimmer bezighield met de commerciële noch financiële transacties van de vereffenaars noch van de vennootschappen in vereffening.

Bovendien heeft concluant zich nooit ingelaten met de boekhoudkundige aspecten, noch fiscale aspecten van voormelde vennootschappen. Hij heeft ook nooit enig bestuursmandaat of andere activiteit uitgeoefend in deze vennootschappen. De activiteiten van concluant waren beperkt sedert 1993 tot BVC cvoha.

Zelfs in de inquisitieprocessen wist de heks tenminste nog van welke waanzinnige feiten dat zij verdacht was (Paren met de Duivel, vliegen op een bezemsteel etc). Zij kon tenminste nog iets bekennen hoe waanzinnig het ook was.

Concluant heeft niet de kans gekregen om opschorting te vragen voor de Raadkamer omdat hij niet wist welke fout hij moest toegeven. Had de procureur medegedeeld welk onwettelijk advies concluant gegeven had dan had concluant de kans gehad om dit toe te geven en opschorting te vragen van straf..Concluant had op dat moment nog een blanco strafregister.

Dit recht heeft men hem nu ontnomen omdat hij ondertussen veroordeeld is te Antwerpen tot 7 maanden met uitstel omdat een sterfhuisconstructie het omzeilen is van een openbare orde wetgeving ( faillissement. )En het er niet toe doet of de constructie wettelijk is of niet.

Dit vonnis is een 180 ° ommekeer in rechtspraak vermits er totnogtoe steeds werd van uitgegaan dat een sterfhuisconstructie legaal was op voorwaarde dat de prijs juist is.

Na zeer lang beraad en uiterst gemotiveerd bevestigt de rechtbank van eerste aanleg te Leuven een controversieel geschilpunt dat een sterfhuisconstructie op zichzelf niet strafbaar is..

De rechtbank bevestigt dit zelfs expliciet door de verkoper en aanbrenger van de sterfhuisconstructie vrij te spreken gezien het niet uitgesloten is een sterfhuisconstructie op te zetten zonder ontdraging van aktief.

De rechtbank volgt dus het oude arrest van cassatie van 12 nov. 1914 en de uitspraak van het hof van beroep te Antwerpen 18 dec 2000.

Volgens deze arresten is een sterfhuisconstructie is legaal als er wordt verkocht aan de juiste prijs en als er geen andere vormen van ontdraging van actief worden gepleegd.Wie de koper is heeft geen belang.

Het standaard advies van concluant was te verkopen aan de venale waarde geschat door een beëdigd schatter.

Aan deze schatter werd gevraagd 3 prijzen op te geven .

 De going concern prijs van het handelsfonds (continuïteit zelfde BTW nr,zelfde handelsregister)
 De venale waarde van het handelsfonds (discontinuïteit via vereffening)
 De liquiditeitswaarde van de activa.

Een handelsfonds bevat altijd het cliënteel. Een handelsfonds zonder cliënteel is als een wagen zonder wielen.

Concluant paste deze techniek honderden malen (313 x)sedert 1989 toe en lette er op dat steeds de venale waarde werd gevraagd.

Meer nog concluant werd gedurende 8 jaar gevolgd door de gerechtelijke politie van Antwerpen en moest steeds aantonen dat hij aan de juiste prijs had verkocht.(Venale waarde)

Concluant wist beter dan wie ook dat indien de prijs niet juist was hij zou worden aangehouden en meer nog dat de koper van het handelsfonds een Pauliaanse vordering zou krijgen van de curator zodat zijn aankoop niet tegenstelbaar zou worden verklaard en zijn gegeven prijs als schuldvordering zou moeten indienen in het passief.
Waarna hij of opnieuw zou moeten betalen of zijn handelsfonds zou moeten teruggeven.

Celui qui paie mal paie deux fois.

Venale waarde is de verkoopbaarheid waarde en moet de goodwill bevatten.
Dit is de reden waarom het handelsfonds valt onder bederfbare goederen en onder oud faill wet 477.1 zie ook blz 68 manuel des curateurs.

Venale komt van het franse veil (veiling) en betekent verkoopbaarheid.

 Dat het zeker om een handelsfonds ging en niet de individuele activa delen bewijst de vrijstelling van de BTW art 11.

Verder dient te worden opgemerkt dat de standaard verkoopovereenkomst (D OP 6 )van het handelsfonds steeds vermelde dat beide partijen overeenkwamen dat de prijs door een derde zou worden bepaald en dit op grond van art 1592 BW er werd zelfs expliciet verwezen naar cassatie 30.6.1966.

In artikel 1 van de overeenkomst verkoop handelsfonds staat uitdrukkelijk

Vervattende alle elementen zoals opgesomd in het …….. verslag van …… nr ……..

Er is hier sprake van een drie partijen contract.

De schatter moest de juiste prijs schatten
De schatter is een deskundige zijn prijs is onherroepelijk en bindend(Cass 30.6.1966)

Volgens concluant draagt de schatter een zeer grote verantwoordelijkheid en burgerlijke aansprakelijkheid als de prijs niet juist is.

Verder wenst concluant op te merken dat het geven van krediet een van de exclusieve bevoegdheden is van de vereffenaar op grond van art 181 en art 182.

Nog steeds is een zeer oud arrest van Cassatie van toepassing dat stelt dat de verkoop op wissels beschouwd wordt als een kontante verkoop in de zin van art 445 oud faill Wet.Daarom dit advies van concluant om de sanctie van art 445 te vermijden.

Cass 27 november 1879
Manuel des curateurs nr 350 blz 218

Bevestigd in kh Veurne 4 april 1990 Tbh 1992 309.

Dit is een deskundig advies en geen fraude .Het is gebaseerd op rechtspraak en rechtsleer.

180 ° OMMEKEER IN RECHTSPRAAK (art 2 Ger Wet strafbaar naar toekomst niet naar verleden)

.

De Rechtbank van eerste aanleg van Leuven volgt dus de stelling van concluant dat een sterfhuisconstructie via vereffening nooit het omzeilen van de faillissementswetgeving kan zijn juist omdat een vennootschap in vereffening steeds kan failliet verklaard worden

Cass 17 juni 1994.

Dit vonnis staat dus in schil contrast met de uitspraak van het hof van beroep te Antwerpen welke stelde dat een sterfhuisconstructie strafbaar was omdat een wet van Openbare orde werd omzeild (Intellectuele Valsheid)

9 April 2003 Negende Correctionele Kamer van het Hof van Beroep te Antwerpen

Het Hof van Beroep te Brussel moet NU dit geschilpunt oplossen (vonnis is in beraad sedert 21 februari 2005) men doet er dus best aan deze uitspraak eerst af te wachten.

Algemeen

Concluant benadrukt dat hij de ontwerper is van een quasi franchise systeem welke tot doel had sterfhuisconstructies uit te voeren.

Concluant is als een architect. Hij kan enkel verantwoordelijk gehouden worden voor fouten in zijn plan en of fouten in zijn berekening.Als een gebouw instort en er zijn geen fouten in zijn plan of berekeningen gaat hij vrij uit en wordt de aannemer gestraft.

Men veroordeelt toch ook niet een software ontwikkelaar van een boekhoudingpakket omdat zijn klanten valse balansen en of valse facturen hebben opgesteld.Dit softwarepakket was noodzakelijk en nuttig om dit misdrijf te plegen,maar de software ontwikkelaar gaar hierin volledig vrij.

Concluant wilt net zoals voor de politierechtbank weten welke verkeersovertreding hij gedaan heeft,wanneer,waar, en met welk voertuig.

Bij gebrek aan beschrijving van de aan concluant ten laste gelegde misdrijven in ruimte,wordt de regelmatigheid van de rechtspleging zelf aangetast.

Zie DECLERCQ,R,”Feit en kwalificatie in de strafrechtspleging” in Strafrecht voor rechtspractici IV,L,DUPONT en B.SPRIET (red),Leuven Acco 1991,192 in fine

Zie VERSTRAETEN,R”Het recht op informatie van de verdachte of beklaagde in het strafproces”in ‘om deze redenen.Liber Amicorum Armand Vandeplas,Gent,Mys en Breesch,1994,p 476 ..480,nr 29 ,31

De strafvordering en verwijzingsbeschikking vormen zeer belangrijke processtukken en zijn tevens een van de fundamenten van het recht van verdediging.

De omschrijving van een strafbaar feit moet voor concluant een concrete feitelijke omstandigheid voor de geest doen oproepen,waarbij het noodzakelijk is dat het beoogde delictuele eindresultaat voldoende duidelijk wordt bepaald.

Quad non in casu.

Het door concluant ontwikkelde quasi franchise systeem was een unieke combinatie van wiskunde en recht gebaseerd op jarenlange intense zelfstudie.

De sterfhuisconstructie is een concept, opgesteld volgens de wiskundige logica van Hilbert en aanvankelijk een zuiver theoretische model in de studie van de concluant over mathematische abstracte objecten.(Eindthesis zuivere wiskunde: »recht als mathematisch object « 1988/89 niet afgewerkt)

Concluant beweert dat alles juridisch, mathematisch en logisch klopt en het gevolg is van de combinatie van zuivere wiskunde en recht.

De kracht van de moderne wiskunde (groeptheorie)berust voor een groot deel op het feit dat wiskundigen sedert 1950 in allerlei uiteenlopende probleemgebieden,van theoretische natuurkunde tot getallentheorie,van meetkunde tot combinatoriek,van kristallografie tot computerkunde,vergelijkbare onderliggende structuren ontdekt hebben.
Het onderzoek van die abstracte structuren geeft toepassing op alle mogelijke denkbare objecten(dus ook op recht)
Oplossingsmethoden van het ene object kunnen via de onderliggende abstracte structuur (symmetrieen) naar een totaal ander object worden overgeplant (isomorphisme en Homomorphisme)

Concluant had alle wetboeken omgezet in groepstructuren via de interne compositiewet van de implicatie (uit A volgt B) en als dusdanig de oorzaak en gevolgsymmetrie bepaald.

Steunend op het symmetrieprincipe (zelfde oorzaken hebben dezelfde gevolgen)
wenst concluant aan te tonen dat een sterfhuisconstructie consistent is met de wetgeving en vrij van tegenstrijdigheden.

Om deze consistentie aan te tonen stelt men een lijst op van :

1. Al de proposities die de theorie samenstellen.
2. Al de proposities van principes en denkregels die in de theorie gebruikt worden zodanig dat men gebruik maakt van een bewijsbaar en afleidbaar systeem dat consistent en beslisbaar is.

m.a.w. sterfhuisconstructies zijn formalistisch
Voor een formalist volgt de waarheid uit een correcte deductie m .a.w . Een mechanische (mechanisch in de zin dat, inzicht of inventiviteit geen rol speelt) procedure om uit te maken dat een bewering gebaseerd op axioma’s en logica een stelling is.

Deze procedure bestaat uit het opstellen van een waarheidstafel met alle mogelijke wiskundige combinaties van waar en onwaar.Indien deze waarheidstafel in de laatste kolom allemaal waar heeft, noemt men dit een tautologie en wordt dit wetenschappelijk als een stelling aanvaardt.

Dit betekent dat men zich distantieert van het begrip sterfhuisconstructie gevoelsmatig (intuïtief) en alle aandacht toespitst op de correctheid van de redenering; namelijk af te leiden wat we op grond van intuïtieve ervaring wensen en dit door het zogenaamde deductietheorema die de betrekking vastlegt tussen implicatie en afleidbaarheid van onze axioma’s. (propositie logica)

Anders gezegd « THE LAW AND NOTHING ELSE THAN THE LAW »
Dit is ook de wijze waarop het Hof van Cassatie werkt (zie spaghetti arrest)

Het tegengestelde van de formalist is de intuitionist.

De intuitionist zal beroep doen op de primaire intuïtie dat een sterfhuisconstructie niet juist kan en mag zijn, gezien ze maatschappelijk niet aanvaardbaar zijn (zie de feiten.)Hij baseert zich vooral op de vele misbruiken welke mogelijk zijn en het gevoel dat iedereen, zelfs ingeval van wanbeleid of grove fout, toch nog verder kan werken alsof er niets is gebeurd.

De intuitionisten beschouwen « de goede trouw » als een onontbeerlijk element van het toelaten van een sterfhuisconstructie (zie nieuwe en oude wet gerechtelijk akkoord)

In tegenstelling met de formalisten negeren de intuitionisten dus de regel van de niet strijdigheid als een afdoend bewijs voor het bestaan van een concept (sterfhuisconstructie)

Intuitionisme is, wat men in recht noemt de innerlijke overtuiging van de rechter.

Formalisme is het abstracte onweerlegbaar bewijs in rechtszaken door middel van juiste toepassing van propositielogica.

Het is mede door de scherpe kritiek van de intuitionisten via diverse kranten dat concluant verplicht is geweest de formele opbouw van de sterfhuisconstructie beter te funderen en zij hebben aldus onrechtstreeks bijgedragen tot de ontplooiing van de formalistische uitbouw van het concept sterfhuisconstructie.

Het gevolg hiervan was dat op burgerlijk vlak de sterfhuisconstructie reeds aanvaard is.(zie diverse uitspraken Rechtbank van koophandel en bijzonder Rb Antwerpen 18 dec 2000).

Zie bijzonder inventaris van overtuigingstukken farde 3 blz 670

De sterfhuisconstructie is een verzamelnaam voor verscheidene technieken die als kenmerk hebben dat binnen een onderneming of een groep van ondernemingen, die als geheel niet levensvatbaar is, een splitsingsoperatie wordt uitgevoerd waarbij de gezonde delen worden overgebracht naar een speciaal daartoe opgerichte of bestaande vennootschap. De naam werd voor het eerst gebruikt door de vooraanstaande professor W.J.Slachter in TVVS nar 83/2 Blz. 25.

Zie tevens: doorstart, ziekenhuisconstructie, uitvliegconstructie

TVVS 1996nr 96/4 blz. 93 tot 214 doorstart
TVVS 1997 NR 97/9 273-279 doorstart
TVVS 1986 86/7 ‘ De Sterfhuisconstructie ‘ blz157 e; v;
TVVS 1992 NR 92/9 ‘De ziekenhuisconstructie’ blz. 219 EVV
TVVS 1983 NR 83/3 ‘Overgang van ondernemingen ‘
TRV 1998 blz. 126 Losgeld ‘De Sterfhuisconstructie ‘

Vooral in de Nederlandse Media zijn deze begrippen zeer bekend (DAF, Air Holland, Fokker, Goochem Holding, Nederlandse Heidehij etc)

NRC Handelsblad 13oktober 1995 blz. 13
Eclair November 1982 blz. 3-7
Vele berichten Fin Dagblad over Air Holland

De techniek van de sterfhuisconstructie is het omgekeerde van een klassieke sanering, nu de onderneming of groep niet de zieke delen maar wel de gezonde delen afstoot, zodat de rest van de onderneming naar een uitstel van betaling, concordaat, vereffening en of faillissement geloodst wordt.

DE STERFHUISCONSTRUCTIE VOLGENS DE GROEP VAN DER ES.

1 COMMERCIELE FASE
2 CONCEPTUELE FASE
3 EVALUATIE FASE
4 IMPLEMENTATIE FASE
5 OPVOLGINGSFASE

Ziet verzoek 61 Quinquis van 25 augustus 2003.
Zie ook AN 75 01 006370/1996 farde 3 865 tot en met 880
Zie bijzonder farde 3 658 tot en met 669
PV nar 5183/97 farde 11

Zie verschil met groep ODB/Debelie farde 3 1163 166
Zie ook kaft 11 155 Aanwijzer 216/97 PV NR 1518/98

1. COMMERCIELE FASE

Inhoud
In de commerciële fase worden de bedrijven, in moeilijkheden, opgezocht en gecontacteerd. Nadat is vastgesteld dat het bedrijf in aanmerking komt voor een sterfhuisconstructie, wordt een afspraak met concluant belegd, welke een analyse zal uitvoeren met het oog op het opstellen van het eerste concept van het reddingsplan.
Deze fase werd geleid door dhr. VAN BOXSOM.
Gewoonlijk bestaat de commerciële fase uit de volgende stappen:

• Identificatie van het bedrijf in moeilijkheden via geprotesteerde wissels en RSZ- achterstallen en via verstekvonnissen en of CD ROM Nationale Bank (Discriminant analyse)
• Contact via Telemarketing
• Qualificatie door middel van vaste vragenlijst
• Afspraak met CONCLUANT en opgave van basiskostprijs.
• Stop or Go

Betrokken mensen

In de loop van deze fase worden de bedrijfsleiders gecontacteerd door zogenaamde aanbrengers. Dit zijn zelfstandige vertegenwoordigers, welke tot taak hebben een afspraak voor concluant te bekomen bij een gekwalificeerd bedrijf. Gezien de enorme input dat deze mensen moeten doen, (slechts 4 bedrijven op 100 gecontacteerde komen in aanmerking, ontvangen deze mensen het leeuwenaandeel van de ontvangsten (tussen de 30 en 50%)

2. CONCEPTUELE FASE

Inhoud
In de conceptuele fase wordt de fundering voor implementatie van de sterfhuisconstructie in uw onderneming gelegd; uw huidige situatie in kaart gebracht; de doelstellingen gealigneerd met de strategie; de structuur van de juridische constructie gedefinieerd.
Gewoonlijk bestaat de conceptuele fase uit de volgende stappen:

• Informatie sessie
• Management interviews: dit is noodzakelijk om na te zien of de Key- medewerkers het bedrijf niet zouden verlaten tijdens de uitvoering van het reddingsplan. Zonder commitment en actieve participatie van deze mensen heeft de sterfhuisconstructie geen kans.
• Set Up (Dit is het verzamelen van alle relevante wetsartikelen en jurisprudence welke in verband staan met het ontwerpen van het basis concept)
• Voorstel basis concept en opgave kostprijs.
• Stop or Go

Betrokken mensen
In de loop van deze fase worden zowel de directieleden als mensen uit midden- en lager management betrokken. Tevens wordt de boekhouder, intern of extern, gebeurlijk de bedrijfsrevisor, zeer nauw betrokken voor de financiële planning. Facultatief mag de advocaat reeds aanwezig zijn bij de Set Up. Deze fase wordt volledig geleid door concluant

Ziet PV AN 75 01 004820/98 farde 1 blz. 169/170

3. EVALUATIE FASE

Inhoud
In de evaluatie fase wordt het totaal concept voorgelegd aan de juridische adviseurs van de onderneming, meestal de huisadvocaat – wenselijk en aan te raden is dat een curator uit de streek als bijkomend adviseur bij de evaluatie fase wordt betrokken

“Ik heb Calle verzocht een zeer goed curator te zoeken “ AN 75 01 006388/96

zie bijzonder farde 3 936 en farde 14 B/35 tot 40……………Mr Van Sant

Dit laatste is volgens ons noodzakelijk om geen inbreuken te plegen tegen de faillissementswet met het oog op de mogelijke aansprakelijkheidsvorderingen en of strafrechtelijke sancties.
Zie bijzonder farde 3 blz. 862 met lijst curators welke meegewerkt hebben.
Zie bijzonder farde 3 blz. 690
Zie ook farde 11 nar 136 aanwijzer 371/98
Zie 61 quinquies 4 september 2003

Gewoonlijk bestaat de evaluatie fase uit de volgende stappen:

• Informatie sessie voor de betrokken mensen
• Verbeteren en aanpassen van het concept. (Dit gebeurt door middel van brainstorming en zogenaamde ‘kriegspiele’ waarin de advocaten en indien mogelijk de bijgeroepen curator en notaris, de fouten van het basisconcept proberen te ontdekken. Door middel van een iteratief proces van nieuwe voorstellen, opmerkingen, verbeteringen en aanpassingen gebaseerd op de PDCA cyclemethode (Plan, Do, check, actie; plannen, Doen, controleren, afronden….) Wordt dan het uiteindelijk concept verkregen, welke door alle betrokken adviseurs wordt goedgekeurd in het bijzijn van de cliënt.
• Bereiken van consensus(geen meerderheid maar uniformiteit, iedereen moet akkoord zijn. Het is deze aanvaarding door zijn eigen juridische adviseurs dat de cliënt er toe besluit om met ons in zee te gaan.
• Controle van de haalbaarheid en realisatie
• Stop or Go

Betrokken mensen
Advocaat, indien mogelijk curator uit de streek, Management, gebeurlijk aandeelhouders en borgstellers, Boekhouder en of bedrijfsrevisor en concluant. Het is door deze brainstorm met de beste advocaten en juristen in België, dat het systeem in de loop der jaren (1989 tot 20.11.97) is geperfectioneerd. Het is dankzij de consensustechniek dat een groep mensen op overzichtelijke en efficiënte wijze tot een gezamenlijke beslissing komt. De consensus vereist dus dat de gekozen oplossing unaniem aanvaard wordt.
Later zou blijken uit het onderzoek dat de betrokken adviserende curators NIET door de onderzoekers mochten ondervraagd worden van de stafhouder, wegens schending beroepsgeheim.

Farde 14 B blz. 42 en 43.

Zonder hun positief advies hadden de cliënten nooit met concluant in zee gegaan.

4. IMPLEMENTATIE FASE

Inhoud

In deze fase wordt de aanvaarde en verbeterde sterfhuisconstructie daadwerkelijk uitgevoerd. Centraal in deze fase is de notaris, welke moet instaan voor al de notariële akten. Alle overeenkomsten worden notarieel opgesteld om de tegenstelbaarheid aan derden en de goede trouw van de constructie te waarborgen. Gebeurlijke wettelijke simulatie (1321 BW tegenbrieven) worden ook notarieel opgesteld, alsmede alle vormen van Cessie en of eigendomsoverdracht, ook alle huurcontracten en of andere burgerlijke overeenkomsten, dit om vaste datum te verkrijgen met het oog op de verdachte periode (6 maanden en tien dagen.

• Informatiesessie bij de notaris
• Afgifte van alle documenten aan de notaris
• Ondertekening van Notariële akten.

Betrokken mensen
In deze fase worden alle uitvoerders betrokken, zijnde de Notaris; de aandeelhouders; het management, de toekomstige vereffenaar. Gezien het concept enkel wordt uitgevoerd, zijn noch de advocaten noch CONCLUANT betrokken in deze fase. Dit is de enige fase waarin mevrouw Schelles betrokken is, als een soort volmachtdrager om in naam en voor rekening van de aandeelhouders de vereffening te stemmen (Zie farde 3 853 en 854)

Zie farde 3 1165.

5. OPVOLGINGSFASE
Inhoud
In de opvolgingsfase wordt de afgescheiden juridische mantel (NV, BVBA; CVBA etc) welke ontdaan is van de nog te redden bedrijfsactiva, vereffend via een vrijwillige vereffening. Getracht wordt om het faillissement te vermijden via een stilzwijgend minnelijk akkoord (De schuldeisers dagvaardingen niet in faling) In deze fase treedt concluant enkel op als juridisch adviseur van de vereffenaar. Tussen de vereffenaar en concluant wordt een aannemingscontract opgesteld, welke een middelenverbintenis is en geen resultaatsverbintenis. De verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van concluant zijn contractueel vastgelegd. Dhr. VAN BOXSOM kan in de vereffening optreden als commercieel adviseur of als onderhandelaar voor het bekomen van het minnelijk akkoord.
Gewoonlijk bestaat de opvolgingsfase fase uit de volgende stappen:

• Vereffening
• Verijdelen van uitvoerende beslagen via cassatie rechtspraak
• Voorkomen van faillissement na dagvaardiging in faling via cassatie rechtspraak
• Uitbetaling schuldeisers overeenkomstig art 184 swkh.
• Sluiting vereffening en of faillissement

Betrokken mensen
In deze fase wordt gewerkt met onafhankelijke beroepsvereffenaars. Concluant geeft enkel juridisch advies in het kader van de vereffening via zijn vennootschap BVC en dit volgens een raamcontract

Ziet AN 75 01 005224/1998 farde 3 1143 1147

Een standaard advies van BVC was, om steeds de fee van de vereffenaar zo snel als mogelijk op te nemen, omdat anders het voorrecht zou verloren gaan.

Zie zeker farde 3 1132 met bevestigend vonnis.
Zie ook farde 3 636 637.

Ook werd er een vaste werkwijze afgesproken welke werd medegedeeld aan de gerechtelijke politie en Rechter Hellenbosch.

Farde 2 524 532
Farde 14 B 102 103 werkwijze.
Farde 14 B 95 en 96 brief aan rechter Hellenbosch

BVC werd opgericht om advies te geven aan vereffenaars tegen facturatie.

PV NR 75 01 013300/1999 farde 3/1243

GROEP VAN DER ES

Het geheel van een groep onafhankelijke aanbrengers, adviseurs en vereffenaars, welke werkten binnen het hiervoor voorgestelde inplantingschema van de sterfhuisconstructie.
.
Aanvankelijk werd gedacht dat deze vereffenaars stromannen waren, welke enkel de vereffeningakten tekenden.

Na een zeer grondig gerechtelijk onderzoek te Antwerpen (8 jaar) is gebleken dat deze vereffenaars een volledig documentaire systeem met standaard brieven, procedures, en instructies van BVC ontvingen, welke hun op PC diskette werd geleverd op het moment van ondertekening van het raamcontract.

Zie 61 quinquies van 1 september 2003

Dit systeem was gebaseerd op IS0 9000 /versie 1994 deel 2 Richtlijnen voor diensten. De nadruk werd vooral gelegd op de wijze van beheersing van de documenten (T OP 50)

Al de betrokkenen werkten onafhankelijk en er werd nauwlettend op toegezien dat het vonnis van Antwerpen, 23 februari 1988; R.W., 1988 89,1307 correct werd toegepast.

De firma’s hadden geen identieke of soortgelijke benaming.
De firma’s hadden geen soortgelijke logo’s
Er werd nooit verwezen naar maatschappelijke zetels van de andere vennootschappen.
Er was geen eenheid van bestuur.
Brieven en facturen werden niet door dezelfde personen ondertekend.
Correspondentie gebeurde werkelijk per brief en zegel tussen de verschillende firma’s.

Het T OP 50 Systeem bestond uit:

• De procedures (P) en instructies (I):
Naast de procedures opgelegd door de norm, werden procedures en instructies opgesteld om de doeltreffende werking van het vereffeningskantoor te verzekeren.
De inhoud van deze procedures en instructies was evenredig met de complexiteit van de processen, de ontdekte kritieke punten en de bekwaamheden van het personeel.

De procedures beschrijven hoe de noodzakelijke elementen worden aangewend in de realisatie van een onderdeel van het proces.
De instructies geven raadgevingen en aanwijzingen om de uitvoering van een bepaalde taak te vergemakkelijken en vooral hoe documenten moesten worden ingevuld.

Naast de betrokken personen, worden eveneens de verantwoordelijkheden en de gebruikte documenten vernoemd.

De procedures en instructies zijn de handleiding voor de te volgen werkmethodes van alle medewerkers.

Via interne kwaliteitsaudits werden een regelmatige controle uitgeoefend op het functioneren van de procedures en instructies en hun overeenstemming met de realiteit

• Werkdocumenten of formulieren (D):
Bedoeld worden alle interne informatiedragers en hulpmiddelen, hetzij op papier hetzij op computer.

• Externe documenten en gegevens:
De externe documenten en gegevens die wij nodig hebben voor onze prestaties zoals alle notariële akten en schattingsverslagen werden geïdentificeerd en beheerst.
Wettelijke eisen (wetgeving, normen,) werden geïdentificeerd en hun toepassingsgebied werd geactualiseerd en beheerst door BVC

• Registraties:
Ieder element (op papier of informatica) dat toelaat het goed functioneren van het vereffeningsmanagementsysteem of de overeenstemming met de eisen van de wet te bewijzen.

De registraties worden weergegeven in de procedures waarop ze betrekking hebben en vermelden de volgende elementen:
• Identificatie (N° en naam.
• Plaats van klassement.
• Verantwoordelijke klassement en vernietiging.
• Minimale archiveringsduur.

Alle registraties werden geïdentificeerd, opgeslagen en bewaard op een precieze en duidelijke manier, eenvoudig consulteerbaar en beschermd tegen diefstal, verlies en veroudering. Hun terugvindbaarheid werd gewaarborgd door het gebruik van leesbare gegevensdragers. De vernietiging van registraties na hun archiveringsduur werd georganiseerd door de persoon die in de procedure vermeld was.

• Functiebeschrijvingen (FB):
Deze beschrijven voor elke functie die in de organisatie van de vereffening voorkwam de bekwaamheden, taken en verantwoordelijkheden evenals de vervangers in geval van afwezigheid.

 Opleidingen

Tevens kregen zij een opleiding zodat zij na betrekkelijk korte tijd, onafhankelijk, een vereffening voor 90 procent konden uitvoeren.

Zie ook AN 75 01013538/96 farde 3 1000/1003

Het ganse systeem werd integraal zowel op PC als in document aangeslagen door de gerechtelijke politie van Mechelen.Meer nog mevrouw Van der Es werd verplicht alle know How zowel in boeken als in classeurs af te geven. Men wou het systeem voor eens en voor altijd vernietigen..
Dit is de reden waarom alle PC’s zijn aangeslagen en nooit terug bezorgt.
De aanslag van deze documenten en Pc’s is wel correct vermeld in het dossier Mechelen.
Alleen de 5 classeurs met het gans T OP Systeem en jurisprudence is wel in handen van mr. Bruneel maar hiervan vond beklaagde geen enkel spoor terug in het dossier. Mr Bruneel deelde beklaagde mede dat hij er persoonlijk zou voor zorgen dat hij nooit meer juridisch advies zou kunnen geven.
Ook bij de vereffenaars werd het ganse systeem aangeslagen en meegenomen.
Een copie van het systeem is door beklaagde terug gevonden bij de firma Allianz zodat praktisch alle standaard documenten terug kunnen gereproduceerd worden indien nodig.

BVC
Firma van de heer Van der Es, welke de volledige vereffening had geformaliseerd in standaard documenten, dossiers, procedures en instructies en opleidingen (zie bijlage T OP 50.
Deze firma was de groothandelaar in de vereffening ‘knowhow’ en verkocht haar diensten via het raamcontract.

De bedoeling van BVC was het uitbouwen van een franchise systeem. (Zie T OP 50)

PV nar 701/98:

“De administratieve voorbereiding van de aanvraag tot in vereffeningstelling, gebeurde door cv Allianz. Daartoe werd gebruik gemaakt van blanco documenten die ons werden verleend door CONCLUANT” aldus H Lelieu.

EXTERNE CONTROLE: DE CURATOR.

Concluant had geen zicht op de financiën van de vereffenaars, noch inzage in hun boekhouding.

Zijn enige controle was het dagboek van de vereffenaar.

De angst voor de curators was het zwaard van Damocles, dat concluant gebruikte om er voor te zorgen dat de vereffenaars niet meer opnamen dan zij was toegezegd door de Algemene Vergadering.

Vooral na het arrest van Cass 17 juni 1994, welke elke sterfhuisconstructie liet uitlopen op een faling, was dit een uitermate doeltreffende controle.

Het was kort na de inwerkingtreding van dit arrest dat de eerste falingen volgden van dossiers van Sobeli (Van Weert).
Tot 17 juni volgde Brussel de stelling dat een vennootschap in vereffening niet kon worden failliet verklaard .(stelling maitre Michele Gregoire)

DAOR 20.10.1994 le sauvetage de l’entreprise.

De onregelmatigheden werden als eerste door de curatoren opgemerkt, met het gevolg dat dhr. Gilbert VAN WEERT vertrok naar de Dominicaanse Republiek.

In tegenstelling tot wat de kranten beweren had concluant een goede verstandhouding met de meeste curatoren.

Daarom werkten velen mee, na een tijd, in de evaluatiefase (Zie lijst)

Het dagboek van de vereffenaar is hem aangeleerd door dhr. Castille, alsmede de rechtspositie van de curator, welke volgens dhr. Castille niet de vertegenwoordiger was van de schuldeisers (revolutionair inzicht toen.)

Een belangrijk onderdeel van de sterfhuisconstructie is gebaseerd op deze gewijzigde rechtspositie. (Diverse aangename theoretische discussies tijdens de lunch in café Moretus.)

Concluant zag hen als complementaire externe controle op zijn franchisesysteem in opbouw. (T OP 50)

ANDERE STERFHUISCONSULENTEN.

Concluant wenst een analogie (metafoor) te gebruiken om zijn grieven en motivatie te verduidelijken.
Metafoor :

DE PAUS VAN ROME WENST OOK NIET TE VERSCHIJNEN VOOR DE INQUISITIE, VOOR FOUTEN, BEGAAN DOOR PROTESTANTEN OF ORTHODOXEN

Zie 61 quinquies van 30 september 2003.

Binnen het dossier 138/93 waren er nog andere sterfhuisconsulenten werkzaam, welke zich baseerden op andere methoden en werkwijzen. Dit gegeven werd bevestigd door een Antwerps rechter in trends tendance van 14 mars 1996.(61 quinquies 15 september 2003)

Concluant wenst niet de verantwoordelijkheid op te nemen voor deze concullega’s

Cass. AR 6359, 18 mei 1993 (H.), http://www.cass.be
(18 oktober 2001); Arr. Cass. 1993, 510; Bull. 1993,
495; pas. 1993, I, 495; R.W. 1994-95 (verkort), 359,
noot SPRIET, B. .

Voor het bestaan van strafbare deelneming is vereist
dat de deelnemer kennis ervan heeft dat hij deelneemt
Aan een welbepaalde misdaad of een welbepaald wanbedrijf;
hiertoe is vereist dat de deelnemer kennis heeft van
alle omstandigheden, die aan het feit waaraan hij door
zijn medewerking deelneemt, het kenmerk verlenen van
een welbepaalde misdaad of wanbedrijf, doch niet dat
hij bovendien kennis heeft van al de bijzondere uitvoeringsmodaliteiten
van die misdaad of dat wanbedrijf zoals o.mm. van de
verzwarende omstandigheden waarmee het plegen ervan
Kan gepaard gaan.

GROEP OP DE BEECK/DE BELIE

Deze groep had zich afgescheiden in SEPT/Okt 94 van de groep Van der Es en zich gevestigd te Lier.Deze afscheiding was het gevolg van de grote ondervraging van concluant (6 weken aan een stuk alle dagen van s’morgens tot s’avonds met mogelijke onmiddellijke aanhouding indien men iets vond.).Wim Op de Beeck vond dat concluant teveel in de picture kwam en begon voor zichzelf. Hij deelde dit half oktober mede aan concluant en betaalde correct alle nog openstaande facturen aan BVC en ECF.(Zie dossier Mechelen) Deze groep maakte wel gebruik van haar relaties met de vroegere collega’s en schakelde soms een onafhankelijke vereffenaar van de groep Van der Es in.
In hoofdzaak werden de vereffeningen gedaan door dhr. Marc DeBelie en er werd een raamcontract, getekend tussen de vennootschap van De Belie en BVC op verzoek van Heidi de bediende van Eagle invest.

Zie art 61 quinquies van 25 Augustus 2003
AN 75 01 015234/1998 farde 3 blz 1208(Wim Op de beeck is op zichzelf begonnen met Mark de belie in Lier)
AN 75 01 15209/1998 farde 3 blz 1202(nogmaals bewijs van afscheiding)
AN 75 01 013870/1998 farde 3 Blz 1167(Wim bevestigt de afscheiding)
AN 75 01 01 00002/1998 farde 3blz 1163 e volgende(Verschil met groep VDE)
Zie ook kaft 11 155 Aanwijzer 216/97 PV NR 1518/98
AN 75 01 005175 1998 farde 3blz 1140 en volgende
AN 75 01 021793/97 farde 3 blz 1134 en volgende
Farde 11 blz 157 verschil ODB/VDE
Farde 11 blz 155 PV nr 1518/98
Farde 11 /122 blz 3 PV nr 339/98
Farde 13/3 blz 38 AN 75 01010895 (enkel administratief,juridisch advies)

Tot op de dag van vandaag blijft concluant van oordeel dat hij onrechtmatig 6 maanden in voorarrest heeft gezeten voor dossiers van OP DE BEECK/De Belie.
Uit dit onderzoek is gebleken dat concluant geen enkele klant kende,noch ontmoet had.
De reden waarom concluant zo lang in voorarrest zat, was omdat hij op geen enkele vraag kon antwoorden en de onderzoekers dachten dat hij het onderzoek tegenwerkte.
(Zie bijlagen besluiten voor de kamer van Inbeschuldiging stelling zitting 28 April1998 en PV 378/00 AO 302/95)

GROEP SALAERTS/SPANJAARD

Deze groep was slechts beperkt actief van 1993 tot eind 1994 en werkte onder Consult Invest. Met deze groep was er wel een kruisbestuiving en werd door elkaar gewerkt met de groep Van der Es, zowel op gebied van sterfhuisconstructies als op gebied van advies aan vereffenaars.
In tegenstelling tot de groep Op de Beeck/De Belie, waar de afscheiding zeer duidelijk waar te nemen is, is in deze groep moeilijk te bepalen wie wat gedaan heeft.

GROEP HOFFMAN/DENDERMONDE ZELE

Ex- klant van de groep Van der Es, welke voor zichzelf begon en via zijn boekhoudingkantoor, sterfhuisconstructies deed.
Werkwijze en methoden zijn een variatie op de groep Van der Es.
Juridisch adviseur niet gekend bij ons.
Rechtstreeks concurrent van de groep Van der Es
Geen samenwerking noch kruisbestuiving.
GROEP HENDRICKX/GENT

Ex aanbrenger van de groep Van der Es .
Voor zichzelf begonnen.
Juridisch adviseur Mr Daneels /Gent.
Concurrent, maar op vriendschappelijke basis.
Een kruisbestuiving (enkel vereffeningadvies gevraagd aan BVC)

GROEP DANEELS/GENT

Een aantal bedrijfsadviseurs, welke Mr Daneels als Juridisch raadgever hebben.
2 ex- collega’s van de groep Van der Es, stapten over.
Collegiale uitwisseling van juridische ‘know how’ en opleidingen

Zie farde14 B/114…116 en 104 ..115

GROEP X Y Z

Voornamelijk ex- aanbrengers van de groep Van der Es, welke na de stopzetting op 20.11.1997, zelf een ander juridisch adviseur en vereffenaar zochten om verder te kunnen leven.
Verschillende groepjes zijn nu nog sporadisch actief, maar doen het als nevenactiviteit.

Zie farde 3 658 tot en met 669 Lijst met afgesplitste sterfhuisconsulenten

Tot op de dag van vandaag zijn er nog steeds ex aanbrengers actief bezig met sterfhuisconstructies.

ART 180 SWKH:

Dit is de zogenaamde passieve vereffeningtechniek.
Dit artikel bepaalt dat, indien er geen vereffenaar wordt aangeduid, de afgevaardigde bestuurder automatisch vereffenaar wordt.
.
De passieve vereffeningtechniek wordt meestal toegepast als er geen actief meer moet ten gelde gemaakt worden, omdat het handelsfonds al verkocht ,verhuurd of ingebracht is in natura.

Ook is het de gebruikelijke techniek, in geval van vereffening bij wet zoals :

1. Het verstrijken van de vennootschaptermijn
2. Het samen brengen van alle aandelen in een hand.
3. Het verplaatsen van de maatschappelijke zetel naar een land met corporatieleer (vb Nederland)

Geschiedkundig komt deze techniek voort uit de oude fusie en splitsingswet waarbij al het actief en passieve van een vennootschap werd overgenomen (fusie) en waarbij de oude geabsorbeerde vennootschap passief door de zaakvoerder vereffend werd.

Antwerpen,27 februari 1984
RPS 1985,250

ADVIESPLANNING VAN CONCLUANT

Concluant gaf op de volgende wijze advies

DAG Soort advies Aan wie
Maandag Sterfhuisconstructie
Kriegspiele(evaluatiefase) Bedrijven
Advocaten
Dinsdag Vereffeningadvies Allianz
Woensdag Vereffeningadvies Nadine Lingier (Brussel)
Donderdag morgen Vereffeningadvies CS Sarah Klickhamers
Schelles Carina
Donderdag middag Vereffeningadvies Pierre Van den Abeele
De Belie (2x per maand)
Vrijdag Sterfhuisconstructie
Kriegspiele (evaluatiefase) Bedrijven
Advocaten

Dit schema werd gedurende 30 weken per jaar toegepast.De overige weken waren studieverloven waarop concluant zich terug trok in het buitenland om al de verschenen arresten en literatuur op gebied van insolventie en vennootschapsrecht te verwerken in zijn database systeem (Laptop) Zie PV NR 4636/97 Kaft 50 18/97 23 11 97

Zie inzonder farde 1 980 14 99 OS 4675 /99 Alle inbeslaggenomen fardes
Zie ook farde 1 980 19 55 8 sept 1998 kaft 10,11,12 van BVC
Zie Algemeen dossier mechelen 90/1 anwijzer 216/97 blz 4
Zie algemeendossier mechelen 11/14 blz 4

ROL VAN CARINA SCHELLES

Uit de vordering blijkt dat Carina Schelles tot de spilfiguur van de sterfhuisconstructie wordt aanzien door de Procureur.(2e verdachte ? ? ? ?)
Deze rol werd haar toebedeeld door de pers, die erin geslaagd is om via haar hetze en manipulatie tot dit monsterdossier te komen.(zie hierna rol van de pers)

Carina Schelles had slechts 3 kleine rolletjes in de groep Van der Es.

1. Haar rol in de sterfhuisconstructie van de OP DE BEECK groep waarin concluant reeds verklaard heeft dat zij letterlijk zijn instructies uitvoerde en waarin zij fungeerde als uitvoerder van een corporate engineeringdossier.

2. Haar rol als loopjongen (meisje) tussen de Algemene vergadering en de notaris.

De aandeelhouders wisten zeer goed dat de zaak zou vereffend worden en hadden voorafgaandelijk een ontwerpakte verkregen waarin tevens de aanvangsfee en verloning van de vereffenaar stond.(Groep Van der Es methode)

Zie farde 3/1165 mandaat om voor de aandeelhouders te stemmen.

Cass. (2e k.) AR P.01.1091.N, 25 september 2001 (Procureur-generaal
bij het Hof van Cassatie inzake A.H., K., M., A. en
A.H.), http://www.cass.be (9 juli 2002).

Om als mededader schuldig te zijn aan oplichting, zijn
Vereist, een door de wet bepaalde vorm van medewerking
en de kennis dat die een bepaalde oplichting betreft,
niet met het opzet om zelf bedrieglijk andermans zaak toe
te eigenen, maar om zijn medewerking aan de oplichting
te verlenen; die kennis moet alle omstandigheden betreffen
die van het feit een strafbaar feit maken (art. 66 en
496 Sw.).

Een mandaat uitvoeren is zeker niet de oplichting waarvan hier sprake is.

Cass. (2e k.) AR P.01.1091.N, 25 september 2001 (Procureur-generaal
bij het Hof van Cassatie inzake A.H., K., M., A. en
A.H.), http://www.cass.be (9 juli 2002).
Om als dader schuldig te zijn aan oplichting zijn vereist
het oogmerk om zich bedrieglijk andermans zaak toe te
eigenen, de aanwending van bedrieglijke middelen hiertoe,
die meer zijn dan leugenachtige mondelinge of schriftelijke
beweringen, en gevolgd zijn door een afgifte of levering
van de zaak; de omstandigheid dat de dader niet persoonlijk
de gebruikte middelen heeft aangewend of de opgelichte
zaak in ontvangst heeft genomen, maar dit bewust overliet
aan een mededader doet geen afbreuk aan de omstandigheid
dat hierdoor in zijn hoofde alle strafbare bestanddelen
van oplichting kunnen verenigd zijn (art. 66 en 496
Sw.).

Een mandaat uitvoeren voldoet zeker niet aan deze definitie.

Voor wat betreft haar tussenkomsten voor de groep OP DE BEECK/DE BELIE kan mevrouw Schelles zich beroepen op :

Cass. AR P.96.1683.N, 24 maart 1998 (Konings Graanstokerij
N.V. / Krekels), http://www.cass.be (18 oktober 2001);
Arr. Cass. 1998, 364; Bull. 1998, 387.

De deelnemer aan een misdrijf moet kennis hebben van
alle omstandigheden die aan het feit, waaraan hij door
zijn medewerking deelneemt, het kenmerk geven van een
welbepaalde misdaad of wanbedrijf, zodat de afwezigheid
van deze kennis de strafbaarheid van de deelneming uitsluit
(art. 66 en 67 Sw.).

Zij vertegenwoordigde de oude aandeelhouders dus niet, maar voerde wel hun wilsbeschikking uit (art 1779 e .v. BW de zogenaamde locatio operis faciendi.
Er was geen band van ondergeschiktheid.
Zij had een verbintenis om iets te doen.

Cass 13 oktober 1910,pas ;I ;443

3. Haar rol als vereffenaar in een aantal zeer kleine vereffeningen waarin ze net als haar dochter Sarah Klickhamers, onafhankelijk fungeerde onder het aannemingscontract van BVC.

Zie farde 3 859 en 860 en 1165

ROL VAN VAN BOXSOM

Alle produkten moeten verkocht worden ,dus ook sterfhuisconstructies.

De organisatie van de verkoop was toevertrouwd aan VAN BOXSOM welke daar uitstekend in slaagde (313 sterfhuisconstructies verkocht tussen 1989 en 1995.)

Van Boxsom heeft geen juridische kennis en heeft nooit juridisch advies inzake sterfhuisconstructies en of vereffeningen gegeven.

Gezien concluant praktisch nooit op het kantoor was (zie planning Van der Es), heeft hij wel gedurende enige tijd als administrator gefungeerd voor CPF en ECF.

De lay-out van de documenten zie TOP 50 was zijn werk.(enkel de vorm ,niet de inhoud)

Van Boxsom heeft nooit gefungeerd als feitelijk vereffenaar of als achterman.

Hij heeft wel commerciële onderhandelingen gevoerd voor diverse vereffenaars.

Zie farde 2 456 tot en met 459
Zie farde 2 427 tot en met 429
Zie farde 2 404 tot en met 420

Van Boxsom kan zich als commerciële medewerker, zonder juridische opleiding, ingeval van aanwijzingen van schuld, zeker beroepen op :

Cass. AR P.96.1683.N, 24 maart 1998 (Konings Graanstokerij
N.V. / Krekels), http://www.cass.be (18 oktober 2001);
Arr. Cass. 1998, 364; Bull. 1998, 387.

De deelnemer aan een misdrijf moet kennis hebben van
alle omstandigheden die aan het feit, waaraan hij door
zijn medewerking deelneemt, het kenmerk geven van een
welbepaalde misdaad of wanbedrijf, zodat de afwezigheid
van deze kennis de strafbaarheid van de deelneming uitsluit
(art. 66 en 67 Sw.).

ROL VAN DE PERS IN DIT DOSSIER.

Concluant is van oordeel dat door manipulatie van de pers, dit monsterdossier ontstaan is.
Het aantal perslekken met gegevens rechtstreeks uit dit strafdossier, grenst aan het ongelooflijke.

Zie PV AN 750101 4485/96 farde 3 blz 1068 tot 1071

Meer dan 60 artikels over dit onderwerp zouden volgen waaronder als voornaamste :

cover Trends 8 /15 september 1994 'de listige liquidator
cover Trends/Tendance 14 maart 1996 ' on a liquidé plus de 300 entreprises '
Dubbel artikel 6 en 13 juni trends ‘De liquidatie van de liquidator’
verscheidene hoofdartikels en insides in de periode 1994-1997
(Zie inside trends .14.10.99 “De listige liquidator –processen beginnen.”
Zaterdag editie financiële tijd (15-21 november 1994 'e liquidatie van de ODB groep '
Stads figuur in het nieuwsblad 'DE KRISTUS DER GEFAILLEERDEN '
Ontwerp van het gerechtelijk akkoord 'nota van de eerste minister inzake frauduleuze faillissementen '329/17-95/96. Blz 27 en volgende
Diverse wetswijzigingen en voorstellen inzake de vereffeningwetgeving zie amendementen van mr Viseur en MrVandeurzen en mr Van Hoorebeke.(329/17,95/96)

De dubieuze rol van Trends reporter Brockmans wordt beaamd door Commissaris Keunen in :

Zie zeker inzonder PV AN 75 01 014517/96 farde 3 1083 tot 1088 en 1079.
Aanwijzer 6407/99 blz 589 tot en met 592

ROL VAN WIM OP DE BEECK

Wim werd aanbrenger van sterfhuisconstructies in november1993 en was zeer succesvol.
In september en oktober 1994 werd concluant 6 weken aan een stuk ondervraagd (5 dagen per week).Wim is mij toen s’avonds thuis komen opzoeken en heeft mij meedegedeeld dat hij zich vriendschappelijk wou afscheiden in Lier samen met De Belie.
Aanvankelijk wilde hij een soort royalty betalen op zijn omzet,maar dit werd ongunstig onthaald door de advocaten .Zij wilden dat concluant centen en geen percenten verdiende.
Wim heeft toen de openstaande schuld van liquidation Consult aan IBC en BVC (400.000 bfrs)vereffend en wij zijn in alle vriendschap gescheiden .
Hij werd een conculega en maakte gebruik van de vereffenaars van de groep Van der Es .
Zo kon concluant onrechtstreeks centen en geen percenten aan zijn organisatie verdienen.
Binnen zijn constructies schafte hij de conceptuele en vooral de evaluatiefase af omdat hij geen juridische kennis bezat.Commercieel legde hem dat geen windeieren gelegd.
Zie verschil groep VDE en groep ODB hierboven.
Zie inzonder farde 3 1163 1164 1165

Tot op de dag van vandaag zijn wij nog steeds vrienden.

ROL VAN PIERRE VAN DEN ABEELE

Oorspronkelijk consulent bij IBC NV en later op zijn verzoek opgeleid door concluant tot onafhankelijk vereffenaar.
Op advies van onze en zijn advocaat maakte hij gebruik van een vereffeningvennootschap, welke volledig juridisch was gescheiden van BVC.
Hij deed vereffeningen voor de groep Van der Es, de groep OP DE BEECK/ DE BELIE en de groep Salaerts/Spanjaard.
Voor al zijn juridisch advies ondertekende hij een aannemingscontract met BVC.
Van den Abeele is volgens concluant enkel strafrechtelijk vervolgbaar indien hij meer opnam dan de fee in de notariele akte.
Hij gaf steeds 1/3 van de aanvangsfee als voorschot voor latere juridische adviezen van zowel IBC cv als van BVC.
Het administratief systeem T OP 50 liet hij uitvoeren in onderaanneming door IBC cv.

ROL VAN SARAH KLINCKHAMERS

Sarah was samen met Nadine Lignier (Brussel) de best onderlegde vereffenaar.
Zoals alle vereffenaars volgde zij de adviezen op van onze advocaten en nam onafhankelijke werkvennootschappen om mee te vereffenen.
Zij werkte uitsluitend voor de groep Van der Es en weigerde te werken voor de andere , dit op aandringen van haar moeder Schelles Carina.
Zij beheerste volledig het administratief systeem T OP 50 (zie bijlagen)en bracht er zeer veel verbeteringen in aan (vooral praktisch)
Zij werkte wel soms samen met Nadine Lignier in Brussel.
Het boterde niet tussen haar en Wim Op de Beeck
Zij kende de vereffening voor 80 a 9O procent en volgde alle opleidingen.
Haar drama is dat ze moest stoppen, juist voor dossiers van de groep OP DE BEECK/De Belie (zie dossier Mechelen). Zij moest dus stoppen voor dossiers die ze principieel steeds geweigerd heeft.
Sarah is volgens mij alleen strafrechtelijk vervolgbaar als kan worden aangetoond dat zij meer heeft opgenomen dan notarieel toegelaten.

TEN GRONDE

Concluant zal bewijzen :

1. Dat hij enkel advies gaf inzake sterfhuisconstructies volgens de methoden beschreven in 61 quinquies van 25 augustus 2003. .

2. en inzake vereffening aan vereffenaars en dit binnen een raamovereenkomst volgens 61 quiquies van 1 september 2003.

3. Dat het advies geven aan vereffenaars ,zelfs advies geven inzake sterfhuisconstructies niet onwettelijk is.

4. Dat de erelonen van concluant niet proportioneel waren en dus niet gerelateerd waren aan de erelonen van de vereffenaar

5. Dat het misdrijf van de overdreven vergoeding of onder 573.1 faill W valt of onder 574.1 faill W en dus strafbaar is met eenvoudige bankbreuk.

6. Dat ingeval van 574.1 faill W niet de begunstigde van het voordeel maar de uitgever wordt geviseerd door het artikel (De Algemene Vergadering)

7. Dat een overdreven vergoeding NOOIT kan vallen onder 577.2 faill Wet en er dus geen sprake kan zijn van frauduleuze bankbreuk.

8. Dat concluant steeds het advies gaf om de koopprijs van het handelsfonds over te laten aan een onafhankelijke derde (1592BW)

9. Dat concluant geen feitelijke vereffenaar was of achterman en ingeval van aanwijzing van schuld enkel kan verwezen worden als mededader (67 SW) zie 61 quinquies van 1 september 2003.

10. Dat concluant geen feitelijk zaakvoerder ,noch feitelijk bestuurder,noch feitelijk beheerder, noch feitelijk vereffenaar was.

11. Dat de openbare aanklager nergens aantoont welk onwettelijk advies concluant zou gegeven hebben aan de vereffenaar en of de klant ingeval van opzetten sterfhuisconstructie.

12. Dat concluant niet betrokken was als sterfhuisconsulent in het dossier Mechelen en zeker voor dit dossier buitenvervolging moet worden gesteld voor de vordering dd 24 maart 1999 (dossier Mechelen ,deel V/11 202)

13. Dat de facturen van IBC en Service Four aan Bothy niet vals zijn

14. Dat Allianz niet in het zwart heeft uitbetaald aan concluant

15. Dat de boekhoudingen in handen bleven van de oude zaakvoerder

16. Dat de bedragen welke concluant mededeelde aan de gerechtelijke politie omzetten waren van vennootschappen en geen persoonlijke inkomsten en dat deze omzetten dan nog schattingen waren (zogenaamde inkomsten Van Boxsom)

17. Dat de achterstellen RSZ en BTW ontstaan zijn voor de vereffening en dus kosten in de massa zijn.Dat zij dus niet het gevolg zijn van de sterfhuisconstructie want dan zouden zij kosten VAN de massa zijn en ingeval van niet betaling vallen onder de persoonlijke verantwoordelijkheid van de vereffenaar (art 186 swkh)

18. Dat er geen sprake is van een vereniging van misdadigers

19. Dat hij geen aanstoker is van Mechelen vermits concluant niemand kan tegenhouden welke voor zichzelf wilt beginnen.

20. Dat een sterfhuisconstructie niet de grote verdwijntruc is.Handelsfondsen verdwijnen niet zomaar (volgrecht pandhoudende schuldeiser)

21. Dat concluant nooit de samenloop wetens en willens heeft gebroken of geadviseerd heeft dit te doen .De door de procureur aangehaalde feiten zijn allen geschillen in voorrechten (geschil voorrecht verhuurder/pandhouder,voorrecht neergelegde factuur investering/pandhouder etc)

22. Dat de redelijke termijn ruim overschreden is voor alle dossiers van voor 1994.

TEN GRONDE :

STERFHUISCONSTRUCTIE : GEEN OPLICHTING OF GEEN MISDAAD

Een sterfhuisconstructie is een juridische techniek, welke de nog renderende activiteiten van een onderneming in moeilijkheden afscheidt en onderbrengt in een nieuwe daartoe opgerichte vennootschap waarna de lege vennootschapsschelp gaat sterven .(Faillissement ).

De sterfhuisconstructie is een verzamelnaam voor verscheidene technieken die als kenmerk hebben dat binnen een onderneming of een groep van ondernemingen, die als geheel niet levensvatbaar is, een splitsingsoperatie wordt uitgevoerd waarbij de gezonde delen worden overgebracht naar een speciaal daartoe opgerichte of bestaande vennootschap.De naam werd voor het eerst gebruikt door de vooraanstaande professor W.J.Slagter in TVVS nr 83/2 Blz 25.

Zie tevens oorstart,ziekenhuisconstructie,uitvliegconstruct ie

TVVS 1996nr 96/4 blz 93 tot 214 doorstart
TVVS 1997 NR 97/9 273-279 doorstart
TVVS 1986 86/7 ‘ De Sterfhuisconstructie ‘ blz157 e;v;
TVVS 1992 NR 92/9 ‘De ziekenhuisconstructie’ blz 219 ev
TVVS 1983 NR 83/3 ‘Overgang van ondernemingen ‘
TRV 1998 blz 126 Loosveld ‘De Sterfhuisconstructie ‘

Vooral in de Nederlandse Media zijn deze begrippen zeer bekend (DAF,Air Holland,Fokker ,Ogem Holding,Nederlandse Heidehij etc)

NRC Handelsblad 13oktober 1995 blz 13
Eclaire November 1982 blz 3-7
Vele berichten Fin Dagblad over Air Holland

De techniek van de sterfhuisconstructie is het omgekeerde van een klassieke sanering, nu de onderneming of groep niet de zieke delen maar wel de gezonde delen afstoot, zodat de rest van de onderneming naar een uitstel van betaling, concordaat, vereffening en of faillissement geloodst wordt.

STERFHUISCONSTRUCTIES ZIJN AXIOMATISCH EN FORMALISTISCH OPGEBOUWD

De sterfhuisconstructie is gebaseerd op axioma’s (zaken die we aannemen zonder dat ze bewezen zijn.)

Deze axioma’s zijn de uitspraken van het Hof van Cassatie, waar we van uitgaan dat die evident juist zijn, zolang ze van kracht zijn.(Hilbert axioma’s)

Ze zijn als het ware de axioma’s van ons rechtssysteem

Voor de sterfhuisconstructie gaat men uit van de volgende axioma’s:

1. De firma mag haar handelsfonds afscheiden
2. Het handelsfonds mag enkel activa bevatten en geen passiva
3. Het handelsfonds mag debiteuren bevatten.
4. Wie het handelsfonds koopt, heeft geen belang, enkel de prijs telt.
5. Ingeval van pandgeving mag men verkopen onder opschortende voorwaarden.
6. De prijs mag door een onafhankelijke derde worden bepaald.
7. Betwisting is enkel mogelijk door de curator via art 445 …449 oud faill wet

Zij worden niet bewezen noch afgeleid, maar zijn zonder meer geldig tot Cassatie ze wijzigt.

De sterfhuisconstructie is een concept, opgesteld volgens de wiskundige logica van Hilbert m.a;w; in tegenstelling tot de euclidische axioma’s welke altijd waar zijn gaat Hilbert uit van axioma’s welke verondersteld worden waar te zijn tot men anders oordeelt. (jurisprudence)

Het is mede door de scherpe kritiek van de intuitionisten via diverse kranten dat concluant verplicht is geweest de formele opbouw van de sterfhuisconstructie beter te funderen en zij hebben aldus onrechtstreeks bijgedragen tot de ontplooiing van de formalistische uitbouw van het concept sterfhuisconstructie.

Het gevolg hiervan was dat op burgerlijk vlak de sterfhuisconstructie reeds aanvaard is.(zie diverse uitspraken Rechtbank van koophandel en bijzonder Rb Antwerpen 18 dec 2000).

Zie bijzonder inventaris van overtuigingstukken farde 3 blz 670

Men verweet dus feitelijk concluant dat hij gebruik maakte van bestaande summiere wetgevingen om iets te doen waarvoor deze wetten niet waren voorzien en alzo te ontsnappen aan de controle van de rechtbank van koophandel. Juridisch noemt men dit oneigenlijk gebruik, volgens anderen misbruik van wetgeving.

CONCLUANT wordt vooral verweten dat hij via jurisprudence een systeem uitbouwde gebaseerd op talrijke uitspraken van Cassatie en als het ware zijn eigen wetboek schreef . Men verwijt hem vooral een ziekelijke ingesteldheid te hebben om steeds de wet te willen omzeilen. (Openbare Ordeverstoring ).

CONCLUANT beweert echter dat alles juridisch, mathematisch en logisch klopte en verwijst naar de diverse wetswijzigingen welke er zijn gekomen na nota bene persoonlijke tussenkomst in de kamer van de toenmalige minister van Justitie De Clerck..

“Deze nieuwe wetten zijn juist het logisch bewijs van zijn onschuld “ beweert CONCLUANT ”Als er een nieuwe wet komt die zegt dat vanaf januari 2000 de huizen in België niet meer mogen wit geschilderd worden, dan mogen ze tot 31 december 1999 SPIERWIT geschilderd worden “ sic..

Een sterfhuisconstructie heeft juridisch en economisch gezien de volgende knelpunten welke door de procureur als aanwijzingen van schuld worden aanzien en welke volgens concluant allen juridisch zijn te verdedigen.

1. LEGE DOOS EFFECT

Het grote twistpunt van de sterfhuisconstructie is dat de afstoting van de renderende of soms ganse activa leidt, tot de zogenaamde “lege doos” zodat de curator nooit activa vindt om zichzelf te betalen. Een sterfhuisconstructie binnen het huidig gerechtelijk akkoord lost dit probleem ook niet op.

Alhoewel deze techniek volledig legaal is in de nieuwe wet op het gerechtelijk akkoord en vroeger ook werd toegepast, maar dan na faillissement (Boelwerf) dus door de curator (lees onder toezicht en na akkoord van de rechtbank), paste CONCLUANT een soortgelijke constructie toe mits een oneigenlijk gebruik van de vereffeningwetgeving, vandaar zijn bijnaam de liquidator.

De techniek van de sterfhuisconstructie is het omgekeerde van een klassieke sanering ,nu de onderneming of groep niet de zieke delen maar wel de gezonde delen afstoot ,zodat de rest van de onderneming naar een uitstel van betaling,concordaat ,vereffening en of faillissement geloodst wordt.

J WOELDERS en A WOELDERS e sterfhuisconstructie,Deventer,Kluwer ,1986,47
W SLAGTER ,De sterfhuisconstructie TVVS 1983,2,25

Een sterfhuisconstructie is een georganiseerde discontinuïteit van de rechtspersoon en gebaseerd op de volgende fundamenten:

A: Dat de ONDERNEMING als entiteit losstaat van de Rechtspersoon
(Gedr.St.Kamer,1993/94,1406/1,35-36)
Bat partijen vrij kunnen overeenkomen wat het begrip ‘onderneming’ inhoudt
(cass 12 maart 1936,cass 6 nov 1970)

Men kan dus overeenkomen dat de gezonde delen van de vennootschap het gans actief uitmaken en dat de zieke delen van de vennootschap het gans passief uitmaken

Brussel ,30 juni 1982 rps 1982 207,210
Gent 17 juni 1997 A.R./334 en A.R./ 335
TRV 1998 De sterfhuisconstructie blz 125/153

2.ONTSTAAN VAN KERKHOVEN

Een tweede belangrijk knelpunt was de doelwijziging en zetelverplaatsing nadat het handelsfonds werd verkocht of verhuurd aan de vorige eigenaar .
Door deze zetelverplaatsing ontstonden zogenaamde kerkhoven waar de lege dozen zich verzamelden, dit waren meestal de zetels van de vereffeningvennootschappen (wettelijk verplicht).

Zie art Het volk 11.01.96 “Ten minste vijftig failliete bedrijven op zelfde spookadres “

Zie art fin tijd “ Kortrijks gerecht opent onderzoek naar golfvereffeningen”

Deze kerkhoven zijn vooral ontstaan als gevolg van Cass 17 juni 1994, welke een vennootschap in vereffening terug vatbaar maakte voor een faillissementsvonnis.

3.VERKEERDE FAILLISSEMENTS STATISTIEKEN

Het gevolg was dat de faillissementsstatistieken volledig overhoop werden gegooid.Vooral het arrondissement Kortrijk heeft zwaar geleden onder deze zetelverplaatsingen.(De beruchte Oudenaardsesteenweg, gekend bij alle curators van Kortrijk.)

4.GEEN GERECHTELIJKE CONTROLE

CONCLUANT werd ervan verdacht om, in de periode voor de sterfhuisconstructie, actief van de vennootschappen te hebben verduisterd of via exorbitante hoge fee’s zichzelf zou verrijkt hebben ten koste van de schuldeisers. In deze optiek werd CONCLUANT dan ook te Mechelen aangehouden door de onderzoeksrechter Van Praet en verbleef CONCLUANT 6 maanden in voorarrest. Alhoewel het Parket aankondigde dat honderden miljoenen en vele buitenlandse bezittingen waren gevonden, bleek het achteraf enkel te gaan om waardeloze aandelen van vennootschappen die concluant had laten vereffenen en vakantiekiekjes getrokken aan een zwembad. Buiten een Mercedes, een verzameling middenklasse juwelen (geen Rolex, noch Cartier) en een modeste bankrekening, werd geen tastbaar bewijs van verrijking gevonden. Aan dit voorarrest hield CONCLUANT wel een beroepsverbod over, zodat de sterfhuisconsulent genoodzaakt was over te gaan tot een herscholing.

5.DE HANDELSACTIVITEITEN WERDEN VERDERGEZET OP DEZELFDE PLAATS EN ONDER DEZELFDE NAAM.

Tegen dit laatste punt kwamen de meeste reacties en strafklachten ,vooral omdat de schuldeisers geen vat meer hadden en geen verhaal hadden tegen de nieuwe vennootschap, welke de naam en de handelsvestiging hadden overgenomen van de vereffenaar.

6.SCHULDEISERS WERDEN NAUWELIJKS BETAALD.

Buiten de bevoorrechte pandhouders(banken) en de fee van de vereffenaar(superbevoorrechte) werd zelden of nooit een andere schuldeiser terugbetaalt.

CONCLUANT beweert dat dit het gevolg is van de regels van voorrechten en zekerheden welke een KEY element is bij het opstellen van een sterfhuisconstructie.

7 BIS.DE STERFHUISCONSTRUCTIE IS GEEN CONSTRUCTIE OM HET FAILLISSEMENT MET MINSTENS 6 MAANDEN EN 10 DAGEN UIT TE STELLEN.

De vaste datum verkrijgen tijdens de implementatieperiode met het oog op de verdachte periode (6 maanden en tien dagen) is niet bedoeld als nadeel maar als zekerheid voor al de betrokken leveranciers en financiers .

De schulden van de massa welke superbevoorrecht zijn in de vereffening, worden terug schulden in de massa, in geval van faillissement.

Om alle betwistingen hieromtrent te vermijden en om nieuw krediet aan te trekken is het daarom noodzakelijk dat alle documenten na vereffening, een vaste, niet betwistbare datum hebben .

Zie zeker farde 3 1132 met bevestigend vonnis.
Zie ook farde 3 636 637.

8 STERFHUISCONSTRUCTIES ZIJN NU WETTELIJK GEREGELD IN DE NIEUWE WET OP GERECHTELIJK AKKOORD

Zelf beweert CONCLUANT dat de nieuwe wetgeving (gerechtelijk akkoord) een perfecte oplossing is voor zowel de schuldeisers, als de eigenaars en werknemers en dat de controle door de rechtbank via de rechter-commissaris van opschorting het geheel uit de grijze zone heeft gehaald. ( “Alvast een positief punt aan zijn activiteiten“).Sterfhuisconstructies zijn nu wettelijk geregeld
Zie art 44 W.G.A.
Het is binnen de huidige wetgeving perfect mogelijk een sterfhuisconstructie op te zetten door middel van een akkoordaanvraag, welke voldoet aan de voorwaarden van art 44, maar niet aan de toekenningsvoorwaarden van art 9
Art 44 schrijft enkel een bijdrage tot de betaling aan de schuldeisers voor en dit in tegenstelling tot art 9, welke de algehele terugbetaling van de schuldeisers voorschrijft
De sterfhuisconstructie is hierdoor gelegaliseerd

9.ZIJN STERFHUISCONSTRUCTIES MAATSCHAPPELIJK AANVAARDBAAR ?

Er zijn plus punten, namelijk de continuïteit van de onderneming en behoud van de werkgelegenheid .
Maar er zijn ook schaduwzijden :de crediteuren ,de Staat en de niet interessant geachte werknemers, blijven met lege handen zitten.Ingeval van een beursgenoteerde vennootschap, blijven zelfs de aandeelhouders in de kou staan?
Als pluspunt kan men dan weer stellen dat er een GOODWILL wordt gerealiseerd, namelijk het verschil van de liquidatiewaarde en de Venale waarde, welk in de meeste gevallen meer dan 100 procent bedraagt.
Daaruitvolgend kan men dan weer spreken van concurrentievervalsing.

Burgerrechtelijk gaf het hof van beroep CONCLUANT gelijk dwz men mag een zaak in vereffening stellen en het handelsfonds verkopen zelfs aan de vorige eigenaar, op voorwaarde dat men de juiste prijs betaalt!!

Antwerpen,5e kamer 18 dec 2000

Hiermede volgt het hof van beroep een vaste cassatierechtspraak.

Cass 12 nov 1914

10.GEEN EXECUTIE MOGELIJKHEID IS GEEN NADEEL MAAR HET GEVOLG VAN EEN WETTELIJK VOORGESCHREVEN NORM

De samenloop, welke ontstaat als gevolg van art 184 Venn W, staat niet a-priori de tenuitvoering door individuele schuldeisers in de weg,maar voor zover het schuldeisers zijn die geen separatist zijn, zal de beslagrechter in elk concreet geval de tenuitvoering mogen weigeren indien hij van oordeel is dat zo’n uitvoering de rechten van de andere schuldeisers kan schaden.
De uitvoeringsdaden zijn niet van rechtswege opgeschorst.

Zie 5 JAAR VOORRECHTEN EN HYPOTHEKEN 1991-95 A.VERBEKE
BLZ 144 nr 20
Cass 23 januari 1992 RCJB 1994,398-408
Cass 31 januari 1964 pas 1964 ,I,573
Cass 19 juni 1974,pas,1974 ,I ,1075
Cass 24 maart 1977 ,pas ,1977,I,792

Zie Zekerheidsrechten “recht en praktijk” nr 17 Dirix en De Corte nr 40 blz 26 en 27

11.VEREFFENEN IS NIET ZICH BEDRIEGLIJK ONVERMOGEND MAKEN

Bedrieglijk onvermogend maken bestaat uit 3 constructieve bestanddelen, bepaald in art 490bis Sw

A.Het bewerken van het onvermogen

Het bedrieglijk onvermogen bestraft een schuldenaar die zich poogt te onttrekken op een bedrieglijke houding aan art 7 Hyp wet.

Art 8 Hyp W bepaalt dat het geheel vermogen van de schuldenaar, alle schuldeisers op een gelijke wijze tot onderpand strekt. Art 7 wordt dus niet omzeild maar vervangen door Art 8 ingeval van vereffenen.Vereffenen is dus niet het bewerken van zijn onvermogen, maar het toepassen van art 8 hyp wet, in plaats van art 7 Hyp W.

B.Het niet voldoen aan zijn verplichtingen als schuldenaar

Ingeval van de grote samenloop (faillissement,vereffening,concordaat) worden de schuldeisers, die hun vordering indienen, geacht op hetzelfde ogenblik hun vordering te hebben gerealiseerd
Door het aanschrijven van de schuldeisers met het verzoek hun schuldvorderingen in te dienen, voldoet de vereffenaar aan de verplichtingen van de schuldenaar.

C.Het bedrieglijk opzet in hoofde van de dader.

De paritas creditorum is inherent aan de vereffening en een wettelijk voorgeschreven norm Hij kan dus nooit een nadeel voor de schuldeisers zijn
Het volgen van een wettelijk voorgeschreven norm welke geen nadeel kan berokkenen, kan nooit bedrieglijk zijn

Cass 23 november 1939
Cass 31 januari 1964 pas 1964 I ,573
Cass 19 januari 1984 pas 1984 ,I,546

Zie 5 JAAR VOORRECHTEN EN HYPOTHEKEN 1991-95 A.VERBEKE
Blz 2

12.VEREFFENEN KAN NOOIT EEN MIDDEL ZIJN OM HET FAILLISSEMENT TE VERMIJDEN VEREFFENEN IS NIET: DE FAILLISSEMENTSWET OMZEILEN

De staat van vereffening vormt geen beletsel voor het faillissement van de vennootschap daar de vennootschap tot aan het beëindigen van de vereffening haar handelskarakter behoudt.
Het voorhanden zijn van de overige faillissementsvoorwaarden dient te worden beoordeeld op het ogenblik van de uitspraak van het vonnis.

Cass 17 juni 1994
Kh Hasselt ,29 september 1994,T.B.H. 1995,553
Vijf jaar voorrechten en hyp 1995 blz 261

Zie bijzonder farde 3 940 tot 946
Zie ook farde 3 blz 676

Contradictie:

Uit A volgt B : een vennootschap in vereffening kan failliet verklaard worden

Uit A volgt niet B: Het vereffenen van een vennootschap is het omzeilen van de faillissementswet.

Als dit waar is mag men de ganse wiskunde gaan herschrijven, vermits 90 procent van de wiskundige bewijzen gesteund zijn op de stelling dat het voorgaande nooit kan .(Bewijs uit het ongerijmde)

13.ZETEL VERPLAATSING IS GEEN TRUK OF OPLICHTING, MAAR WET

Een onderneming mag haar handelsfonds verhuren of verkopen of inbrengen in natura, op voorwaarde dat :

1 zij daarna haar doel wijzigt

TPR 1993 nr 114 p 1035
Sterfhuisconstructie TVVS 1986,7,(157),160

2 Ingeval zij geen nieuwe activiteiten voert, overgaat tot de vereffening op grond van 1865.2 bw.

3 facultatief: de zaakvoerder hiervoor de toestemming heeft van de Algemene Vergadering (Dit om zijn aansprakelijkheid op grond van art 63 ter te beperken)

4 zij deze verhuring of verkoop openbaar maakt, zodat leveranciers van de huurder of koper later geen verhaal kunnen uitoefenen op de verhuurder of verkoper.

S.F.Grunzweig : le fonds de commerce et son passif propre blz 206/207

5.Zij er moeten voor zorgen dat men de zetel verplaatst en de naam wijzigt van de verhuurder of verkoper of de inschrijving in het handelsregister schrapt zodat schuldeisers van de huurder of koper geen beslag leggen op bezittingen van de verhuurder of verkoper op grond van 2279 BW en vise verca.

S.F. Grunzweig : le fonds de commerce et son passif propre blz 207

Paris 26 januari 1932
Paris 23 februari 1932
Paris 10 maart 1932
Paris 14 maart 1932
Paris 21 april 1932

De gedachtegang dat deze zetelverplaatsing en naamswijziging gebeurt om de schuldeisers op een dwaalspoor te zetten, is het meest verspreide misverstand van de vereffeningsconstructie, gezien in het kader van de vereffening, niet art 1627 Ger W. telt, maar wel artikel 184 swkh, welke de vereffenaar verplicht om de grote samenloop te organiseren en dus zelf de schuldeisers moet aanschrijven.

Zie vrijwaringspicht art 1626 BW en 857 Ger W met als sanctie 1653 BW

Men veranderde zelfs de wetgeving door deze dwaalgedachte .

DE SCHADE IS NIET VEROORZAAKT DOOR DE STERFHUISCONSTRUCTIES ,MAAR DOOR DE VOORRECHTEN EN ZEKERHEDEN.

De sterfhuisconstructie heeft er enkel voor gezorgd dat de grote samenloop zo snel mogelijk werd ingesteld.

De schade die de burgerlijke partijen claimen is niet veroorzaakt door het instellen van deze grote samenloop, maar door het oneerlijk systeem van voorrechten en zekerheden.(recht van de sterkste)

Ingeval van faillissement was hun schade nog groter geweest, omdat de oude zaakvoerders de zaak dan nodeloos zouden hebben getrokken.

Er wordt voldaan aan ART 103 en art 9 pandwetgeving en art 7 en 8 Hyp Wet.

Tevens het probleem van de reeds gelegde beslagen, zowel bewarende als uitvoerende(cass 24 maart 1977en cass 23 januari 1992 )

Een vereffening was dus het ultieme middel, geen doel! Vandaar de bijnaam van concluant DE LIQUIDATOR.
Cass 12 nov 1914

Cass. AR P.94.130.N, 8 november 1994 (Leyssen en Huisman),
http://www.cass.be (18 oktober 2001); A.J.T. 1994-95,
256, noot BALLON, G.; Arr. Cass. 1994, 937; Bull. 1994,
918; Pas. 1994, I, 918; Rev. dr. pén. 1995, 646.

Dader in de zin van art. 66 Sw. is degene die een juridische
constructie als een kunstgreep bedenkt en uitvoert om
aan een bepaalde strafrechtelijk gesanctioneerde verplichting
te ontsnappen.
Concluant voldoet niet aan dit criterium..

HET NIET OP TIJD NEERLEGGEN VAN DE BOEKEN MOET ANDERS BEOORDEELD WORDEN INGEVAL VAN VEREFFENING.

De vordering is een aangewezen discussiebasis omdat wij van oordeel zijn dat het misdrijf van niet op tijd neerleggen van de boeken door de vereffenaar, anders moet beoordeeld worden ingeval van vereffening.

Dit debat is op uitgebreide wijze aan bod gekomen tijdens de voorbereidende fase van de wetgeving van 8 augustus 1997
Art 184 Venn W werd uitgelegd als een mogelijkheid voor de vereffenaar om de rechten van de schuldeisers niet op integrale wijze te voldoen zonder dat door hem dus aangifte van faillissement moet worden gedaan !!!!

Zo blijkt uit de parlementaire voorbereidingstukken van de faillissementswet dat een amendement, dat er toe strekte dat de vennootschap in vereffening geacht wordt in staat van faillissement te zijn, als blijkt dat de schuldeisers niet volledig zullen worden terugbetaald: werd verworpen

Amendement van mevrouw Van der Wildt Parl St Senaat 1996-97 nr 498 2 p2/3

Het voorstel opgenomen in het verslag Harry Vandenberghe dat de vereffenaar zou verplicht hebben om aangifte van faillissement te doen, zodra hij vaststelde dat de vereffening deficitair was, werd eveneens verworpen.

Verslag door heren Hatry en Vandenberghe namens de Senaatscommissie voor de justitie Parl St Senaat 1996-97 nr 498 11 p 78.

Zelfs de toenmalige minister van Justitie motiveerde uitvoerig deze verwerping.

Verslag Parl St Senaat 1996-97 498 11 p 77-81 en p 200

De recente rechtspraak had reeds onderstreept dat uit art 184 Venn W expliciet af te leiden is dat een deficitaire vereffeningstoestand principieel door de wetgever wordt toegelaten.

Zie Vereffening van vennootschappen R.W. nr 12 ,17 november 2000

Bergen 16 november 1988
Luik 17 november 1988
Cass. 17 juni 1994
Kh Charleroi 30 september 1987
Kh Hasselt 29.9.1994
Kh Charleroi 12.9.1995
RCJB 1984 p 438
RCJB 1979 p 448
Mons 23 februari 1995
Bergen 21 februari 1989
Mons 15 juni 1992
Kh Brussel 29 september 1994
Kh Brussel 17 oktober 1995
Kh Mons 24 April 1995

Dit mogelijk deficitaire einde van de vereffening is een rechtstreeks gevolg van de noodzakelijke boedelvorming.
Het is een rechtsfeit dat zich uit kracht van de wet aan alle schuldeisers opdringt

DAT DE BOEKHOUDINGEN IN HANDEN BLEVEN VAN DE OUDE ZAAKVOERDER.

Concluant adviseerde altijd om de boekhoudingen onder de verantwoordelijkheid van de oude zaakvoerder te houden en steunde zich op :

Een sterfhuisconstructie is een discontinuiteit en geen continuiteit van de onderneming.Anders dan bij een overgave, heeft de overnemer hier niet de bedoeling om de boekhouding verder te zetten.Hij begint met een nieuw BTW nr en HR.

Ook ingeval van een simpele vereffening is er discontinuiteit en heeft de vereffenaar enkel een inventarislijst, debiteurenlijst en crediteurenlijst nodig.

Hij doet de boekhouding niet verder (discontinuiteit onder de oude wet) maar houdt enkel een dagboek bij zoals in curatele.

Concluant was zich zeer goed bewust van art 575.1 en kende zeer goed het kortgedingarrest dat stelde dat een vereffenaar enkel recht had op fotocopies en niet op de originele boekhouding.

Arrest Kortgeding Kh Brussel 31 maart 1979

Hij had uitdrukkelijk dit kortgedingarrest opgenomen in zijn standaardcontracten van overname aandelen (Zie T OP 50 lijst in bijlagen ALG 8 )

De oude zaakvoerder moet zoals een « bon père de famille « waken over de boekhouding ingeval van discontinuiteit .Enkel ingeval van echte overgave van zijn onderneming met BTW nr en HR, mag hij ze, tegen bewijs, uit handen geven aan de overnemer.

De prokureur legt nergens het bewijs voor dat de boekhoudingen tegen mijn advies in werden afgegeven aan de vereffenaars.

Dit heeft concluant steeds geadviseerd. Concluant weet echter niet of conculega’s op de hoogte waren van deze rechtsleer en rechtsspraak.

Vandaar concluants’ aanvraag 61 Quinquies van 30 september 2003 om de dossiers op te splitsen per sterfhuisconsulent.

DAT DE FACTUREN VAN IBC EN SERVICE FOUR AAN BOTHY NIET VALS ZIJN

Deze betichting steunt zich op verklaringen van De Ridder, de vorige eigenaar van Bothy
Zie PV AN 75 01 001549/2000 farde 3 blz 1272
Uit de verklaring van Salaerts blijkt duidelijk dat hij de zaak eerst had overgenomen.
Zie farde 3 blz 1266 en volgende.
Wij hebben onze vereffeningsstudie uitgevoerd in opdracht en voor rekening van de nieuwe eigenaar.Wij hebben inderdaad dhr De Ridder nooit ontmoet.

Dat er een studie heeft plaatsgehad, is onontbeerlijk voor de sterfhuisconstructie.Je moet weten welke beslagen er zijn genomen( oppassen voor verkoopdagen die reeds vastliggen ,analogie 453 Faill wet) en wanneer is de geschikste datum om in vereffening te gaan (instellen van het uur O).Het kan een wezenlijk verschil maken of je dit doet in het begin van de maand of op het einde van de maand.Ook moet je zeer goed weten welke voorrechten er in het spel zijn vooral met het oog op pandhoudende schuldeisers en de betwisting met de verhuurder en neergelegde facturen.
De hoogte van de voorraad moet ook gekend zijn vermits slechts 50 procent naar de pand houder gaat.Hier speelt de vereffeningsdatum soms een crutiale rol.Heb je in je scenario een hoge voorraad nodig dan vereffen je misschien best in het begin van de maand of net andersom in andere gevallen.

Zie farde 3 blz 617tot624
Zie farde 3 blz 845tot 850

Wij hebben in opdracht van Salaerts diverse studies aan Bothy moeten factureren. Ondermeer de vereffeningsstudie van Mevogro en TRC .Dit was toen wettelijk, zelfs voor diensten aan zuster of dochtervennootschappen van Salaerts

Zie pv AN 75 01 1461 8/94
Zie farde 2 492/495
Zie farde 2 357 tot en met 365
Zie farde 3 845 tot en met 850

Zie PV AN 75 01 8141/95 farde 3 778/783 (het bewijs dat Salaerts intercompany liet factureren, maw diensten geleverd aan de ene firma werden gefactureerd aan de andere firma van de groep Salaerts .Binnende toenmalige wetgeving was dit toegelaten .

Art 492 bis was toen nog niet invoege (misbruik van vennootschapsgoederen)
Zie ook farde 3 blz 781 diensten van Service 4 aan Bothy betaald door TRC

Ook bestond er toen nog geen wettelijke regeling voor deze corporate gouvernance door de heer Salaerts.Concluant heeft dus het voordeel van art 2 SW.

De reparatiewet was toen ook nog niet in voege (kruis participaties ect….)

Zelfs het eenvoudige advies van in vereffening te gaan was toen al revolutionair en daarvoor alleen al was iedereen bereid 250.000 bfrs te betalen .

Het was de oplossing van al hun problemen.

De ontbinding loste het probleem op van 63 Ter
van 1165 bw
of van bevoegdheidsoverschrijding 54 nv
van alle bestuursaansprakelijkheden. (art 62 e.v
van de problemen van 446 oud faill
van 1382/83 bw

Reden een vereffenaar is geen bestuurder

Er wordt voldaan aan ART 103 en art 9 pandwetgeving en art 7 en 8 Hyp Wet.

Tevens het probleem van de reeds gelegde beslagen, zowel bewarende als uitvoerende(cass 24 maart 1977en cass 23 januari 1992 )

Vooral dit advies was voor de klanten een mirakel vermits er praktisch overal beslagen lagen.

Geen enkel klient diskuteerde over deze 250.000 bfrs voor het vereffeningsadvies

Concluant had in 1992 al 3 jaar studie gedaan inzake vereffeningen ,dit moet ook verrekend worden.

Concluant benadrukt dat het onmogelijk is een sterfhuisconstructie op te zetten zonder voorafgaandelijke studie.

Het feit dat Mevogro,TRC,Bothy,Scantransit in vereffening zijn gegaan toont aan dat er voor elk van deze firma’s een factuur moet zijn voor de studie anders heeft concluant in het zwart gewerkt.

Eerst is er intuitie,dan een concept en vervolgens een idee (Kant)

“Hij die vergeet zich voor te bereiden,bereidt zich voor om vergeten te worden.”

INDIEN DE 12 CONTAINERS NIET INBEGREPEN ZIJN IN DE INVENTARIS MOET DE VERKOPER VAN DEZE CONTAINERS (RENDIM) WORDEN GEDAGVAARDIGD EN NIET DE VEREFFENAAR(ERGIC)

Het is duidelijk dat de verkoper van de 12 betwiste containers moet gedagvaard worden voor de raadkamer, als er aanwijzingen zijn dat deze containers zijn ontdragen aan de massa. Rendim NV heeft ze verkocht en geincasseerd, dus enkel RendimNV kan van ontdrading van aktief worden beschuldigd.De vereffenaar hoogstens als mededader, als hij mee heeft gespeeld in een concert frauduleus.Dit concert frauduleus moet ook worden aangetoond voor concluant.
Uit het dossier en de verklaring van de heer Heirbouth, eigenaar Rendim nv; blijkt dat de containers wel in de overdracht van het handelsfonds zaten.

PV AN 75 01 014542/1998 14B 484 485
PV AN 75 0101 3974/1998

OVERDREVEN ERELONEN.

Het door het openbaar ministerie gegeven kwalificatie wordt formeel betwist.

Dit is een inbreuk op het nieuwe art 12 zesde lid Faill Wet welke slechts invoege kwam op 1 januari 1988.Niemand van de beschuldigden kan hiervoor dus gestraft worden.(Art 2 Ger Wet)

Concluant kwam enkel volgens planning naar het kantoor van de vereffenaar en gaf daar uiteenlopende juridische adviezen binnen het kader van zijn raamovereenkomst.

Hiervoor werd correct het uurtarief aangerekend .

Bij diverse andere onderzoeken is er nergens verrijking of ontdraging van activa door concluant vastgesteld

De vergoeding van concluant was niet proportioneel (dus %) van de vereffenaar maar een uurtarief.

De vordering is een aangewezen discussiebasis omdat wij van oordeel zijn dat het misdrijf van overdreven erelonen van de vereffenaar, welke een louter indicatieve kwalificatie is, perfect kan vervangen worden door de descriptieve omschrijving met vermelding van alle constituerende bestanddelen volgens de tekst van de strafwet.

Volgens ons valt het misdrijf van overdreven vergoeding onder :

573.1 oud faill wet of onder 574.1 oud faill wet nu 489 sw,en nooit onder 577.2 oud faill wet huidige 489 ter.

577.2 Verduistering en ontdraging activa veronderstelt immers een heimelijk karakter waarbij bepaalde activa bestanddelen onttrokken worden aan het collectief beslag van het faillissement.

CONJUNCTIE (GEMEENSCHAPPELIJKE KENMERKEN) EN DISJUNCTIE (VERSCHILLEND MET OVERIGE) TUSSEN OVERDREVEN PERSOONLIJKE UITGAVEN (573.1 OUD FAILL.WET),DESASTREUSE VERBINTENISSEN (574.1 OUD FAILL.WET) EN ONTDRAGING VAN ACTIEF (577.2 OUD FAILL).

Artikel Kenmerk Conjunctie Disjunctie
573.1 Oud faill.W Grove fout Er zijn stavingstukken of spoor van de overdreven uitgaven te vinden meestal in de Lopende rekening van de vennoten De Uitgaven zijn PERSOONLIJKE uitgaven en geen bedrijfsuitgaven.
574.1 Oud faill W Grove fout Er zijn stavingstukken meestal zeer officiële stukken zoals notulen van de Algemene Vergadering,
Notariële akten,al dan niet geregistreerde contracten De uitgaven zijn BEDRIJFSUITGAVEN en ze zijn DISPROPORTIONEEL
577.2 Oud faill W Fraude De verantwoordingsstukken van de uitgaven,vervreemding,bevoordelingen zijn vals.
577.2 gaat hier altijd samen met 196 SW en de rechter moet toepassing maken van 463 Sv.
Meestal is het intellectuele valsheid die de ontdraging verbergt.(Veinzen)
Concert frauduleus tussen begunstigde en gefailleerde zal moeten worden aangetoond. Er zijn geen verantwoordingsstukken .noch voor de persoonlijke uitgaven noch voor de bedrijfsuitgaven
Noch voor de afwijkingen in activa.
Alles is heimelijk,verborgen en of verduisterd

Ontdraging van activa is immers, iets wegnemen zonder er iets voor in de plaats te stellen.

Corr Bruxelles 12 november 1971
Cass 26 juni 1973

Gezien de vergoeding van de vereffenaar is vastgesteld in een buitengewone algemene vergadering welke gepubliceerd werd in het Belgisch Staatsblad samen met het ontbindingsbesluit, kan men moeilijk spreken van een heimelijk karakter.

Tevens zijn de vergoedingen van de vereffenaar, één in de plaatsstelling van diensten en prestaties overeenkomstig zijn bezoldigd mandaat (1984 BW)
Men kan dus moeilijk spreken van iets wegnemen zonder daarvoor iets in de plaats te stellen.

De afrekening van deze prestaties werd correct aan de curator medegedeeld en genoteerd in het dagboek van de vereffenaar(geen heimelijk karakter maar transparantie)

Het is enkel ingeval de vereffenaar meer opneemt dan toegestaan door de Algemene vergadering, dat men kan spreken van ontdraging van actief en dan nog, moet aangetoond worden dat dit expliciet op advies was van concluant.

Zie farde 3 Blz 625 /629

Ook het onmiddellijk opnemen van voorschotten van de vereffeningfee was noodzakelijk omdat de vereffenaar anders, ingeval van later faillissement, niet zou betaald worden

Zie zeer bijzonder farde 3 636 en 637.
Zie farde 1 E /9 Ergic
Zie farde 1 E 5/6 Ergic
Farde 2 524 tot en met 532
Farde 2 485 tot en met 491

DAT CONCLUANT GEEN STERFHUISCONSTRUCTIES OP TOUW ZETTE EN BEDRIJVEN IN MOEILIJKHEDEN LIET OPZOEKEN OM ALDAAR ACTIVA TE KUNNEN ONTTREKKEN TER EIGEN VERRIJKING.

Aanvankelijk werd gedacht dat concluant aanstoker was of hoofd van een vereniging, met tot doel: bedrijven in moeilijkheden, hun activa te onttrekken voor eigen doeleinden en vermogensverrijking.

In die optiek werd concluant aangehouden (in het dossier Mechelen) en verbleef hij 6 maanden in voorhechtenis.

Van deze betichting bleef, na 6 maanden zeer intensief onderzoek, niets over.

Concluant bleek geen enkel vermogensvoordeel uit zijn activiteiten te hebben gehaald en al zijn juridische adviezen waren netjes gefactureerd.

Alles was terug te vinden in de balansen van BVC en IBC nv en reeds jaren gekend bij de gerechtelijke politie te Antwerpen.

Concluant had een bruto jaaromzet van 2.000.000 BEF, welke na aftrek van de kosten een netto spaarvermogen van 200.000 BEF per jaar opleverde.

Zie kopie jaarrekening BVC AN 78 0101 4275/96
Inventaris overtuigingstukken farde 3 1045

Wel waren reizen, restaurants en wagen betaald door BVC, via afschrijvingen en kapitaalsvermindering zodat er nog steeds een betwisting is met de belastingen over deze methodiek.

AN 75 01011687/2000 farde 3 1348 1347
Farde 3 1247/1249
Farde 3 1217/1222
AN 75 01 008723/1998 farde 3 1161
Farde 3 1152 tot en met 1160
AN 75 01 015366/96 farde 3 1090
AN75 01013545/96 farde 3 1005
AN 75 01013720/96 farde 3 1009 1008
De zogenaamde verrijking is ontsproten in de fantasie van een reporter van Trends en door eigen destabilisatietechniek (Pol Miljoen)

AN 75 01014485/96 1068/1071
Farde 3 651 tot en met 655 (pol miljoen)
Zie bezwaarschrift in bijlagen.

Het ultieme bewijs dat concluant zich niet verrijkt heeft is, dat zijn vrouw in het geheim spaarde met bedragen van 10.000 en 5000 BEF in de maand, een miljonairsvrouw spaart anders.
Waarde juwelen: 300.000 BEF tot 400.000 BEF = nog niet de waarde van een halve Rolex

Farde 3/1224 tot1237
AN 75 01013300/1999 farde 3 1243 en 1242

Wat betreft de Rolexen volgens de pers:

Zie farde 3 638 640 namaakrolex.

IL ABSURDO: « ONRECHTMATIG EXORBITANT GELDGEWIN »
Notitienr 75 :453/95 dossier 18/97 Deel V 11/196 195

Het eenzijdig syntheseverslag bewijst net het onvermogen van concluant en beschrijft exact de werkwijze van zijn conculega’s ODB /De Belie.

Concluant heeft nooit de kans gehad om dit eenzijdig syntheseverslag aan te vechten.Zelfs niet met een verzoek tot bijkomende onderzoeksdaden.

Concluant is van oordeel dat dit verslag totaal de werkwijze van de sterfhuisconstructie ODB /De Belie beschrijft in het bijzonder :

Blz 4 basisvoorwaarden is, dat de vennoten afstand doen van de aandelen, door deze controle heeft men vrij spel om de vereffening naar zijn hand te zetten.(volgens speurders)
Blz 6 vrij spel om buitensporige erelonen te vragen.(volgens speurders)

Dit is volledig de beschrijving van de werkwijze van Wim Op De Beeck en verschilt wezenlijk van de werkwijze van de groep Van der Es, die werkte met mandaat (zie rol van Schelles.)

Zie farde 3 aanwijzer 12693/97 blz 1163 1166

Zie 61 quinquies van 15 september 2003.

DE INKOMSTEN VAN VAN DER ES ZIJN NIET BUITENSPORIG.

Al de inkomsten van concluant zijn terug te vinden in de balansen van BVC en ECF

De jaarlijkse omzet schommelde tussen de 2.000.000 BEF en 2.500.000 BEF voor BVC

De firma betaalde zijn Mercedes en verplaatsing.

Al de luxe werd betaald via afschrijvingen a rato 1.200.000 BEF per jaar.(zie systeem amexco)

Voor het huishouden werd jaarlijks 500.000 BEF verbruikt (betaald door ECF)

Er bleef 200.000 BEF per jaar over om over te dragen aan de reserves.

Tijdens het zeer grondig gerechtelijk vermogensonderzoek werd geen enkele verrijking gevonden.

Concluant is volledig onvermogend uit dit onderzoek gekomen, vermits al zijn beperkte bankrekeningen werden aangeslagen.(ongeveer 500.000 BEF in totaal over diverse rekeningen)

Enkel 12.500 BEF heeft hij teruggevonden bij het Antwerps Beroepskrediet.
Met dit bedrag moest concluant in mei 1998 terug zijn leven herbeginnen.

Bovendien had hij een beroepsverbod zodat hij zonder inkomsten zat.

Er zijn er die voor minder zelfmoord hebben gepleegd.

Het is dankzij de hulp van de bedrijven, die hij gered had, dat hij deze periode is doorgekomen.

Concluant heeft dus geen onroerende of roerende bezittingen meer, behoudens die welke zijn aangeslagen.(Mercedes en juwelen van zijn vrouw)

Concluant heeft nooit meer verdiend dan de balansen vermelden.

Hij had wel voordelen in natura en meerwaardes (zie systeem afschrijvingen/Amexco)

Nergens zijn er aanwijzingen dat concluant andere inkomsten had.

Al de luxeaankopen, reizen en restaurantbezoeken zijn vermeld op zijn Amexco en via afschrijvingen en kapitaalsverminderingen gelegaliseerd.

Het strafdossier van Mechelen bevestigt dat concluant geen rijkdom bezat op het moment van zijn aanhouding.

De gevonden gelden en bezittingen, na een zeer nationaal en internationaal vermogensonderzoek, bevestigen dat er geen gelden in omloop waren welke niet voorkwamen op de balansen van BVC en ECF.

M.a.w.: alles was netjes gefactureerd.

De honderden miljoenen van de pers waren luchtkastelen.

Concluant heeft wel moeten vasstellen bij lezing van het dossier dat zijn conculega’s duidelijk wel over aanzienlijke vermogens bezaten (roerend en onroerend).
Een juweel aan de pink van de vrouw van een conculega, was meer waard dan al de aangeslagen juwelen van mevrouw Van der Es.

Het is dan ook onrechtvaardig dat al deze beperkte bezittingen nog steeds zijn aangeslagen terwijl concluant nergens een vermogensdelict heeft gepleegd en al zijn inkomsten voortspruiten uit het geven van legale adviezen.

Zie 61 quater 8 september 2003
Zie 61 quater 22 september 2003
Zie 61 quater 22 september 2003
Zie 61 quinquies 22 september 2003
Zie 61 quater 7 oktober 2003

GEEN FISCALE FRAUDE

DAT ALLIANZ NIET IN HET ZWART HEEFT UITBETAALD AAN CONCLUANT

Uit het dossier is duidelijk vast te stellen dat concluant een nieuwe vennootschap had opgericht om te factureren: de 1/3 van de consultancy fee voor het opstellen van sterfhuisconstructies.

De vennootschap was VDE consult in oprichting.
Bergen 9 november 1982 RPS 1985,31
Kortrijk 13 oktober 1992,TBH 1993,794

VDE Consult was voorzien om te worden opgericht in januari 1998 met ingang van de nieuwe faillissementswet.

De betalingen zouden allen gefactureerd worden op 1 januari 1998 en dan zou Allianz de BTW overmaken.(KH Tongeren 5.5.95)

De verbintenissen van de vennootschap in oprichting worden door de oprichting overeenkomstig art 13 bis geacht van het begin af aan te zijn aangegaan door de vennootschap (Cass 10 Mei 1996)

Concluant mocht daarom reeds 60.000 BEF per sterfhuisconstructie, als voorschot ontvangen, op voorwaarde dat de facturatie zou gebeuren binnen de 2 maanden na de oprichting, welke voorzien was op 1 januari 1998.(art 13 bis Gent 12 april 1995)

Concluant heeft daarom een confrontatie aangevraagd op 61 quinquies om te laten vaststellen dat Allianz moest verklaren dat dit zwarte gelden waren van de gerechtelijke politie.

Dhr. Lelieu was 30 jaar bevriend met concluant op het moment van diens aanhouding (20 november 1997) en de verklaring van dhr. Lelieu laat duidelijk zien dat hij doodsbang was.,vooral de laaste paragraaf is het ultieme bewijs dat zijn boezemvriend onder zeer zware druk stond.

Er werd mee gedreigd als hij de verklaring van de zwarte gelden niet tekende, men onmiddellijk zijn kantoor zou verzegelen en alle computers zou meenemen, net zoals men bij Sarah Klinkhamers had gedaan.

Harry Lelieu, die net een nieuwe relatie was begonnen en daardoor 3 kinderen ten laste had, wist dat dit zijn failliet zou betekenen en heeft alles getekend wat men wou om dit te voorkomen.

Later heeft Harry Lelieu zich persoonlijk bij concluant komen verontschuldigen voor deze leugen. Hij heeft het er tot op de dag van vandaag, nog zeer moeilijk mee omdat hij door de overige leden van de groep Van der Es hiervoor zeer zwaar is aangepakt .(lafaard)

Concluant heeft zelf de ondervragingsmethoden van Mechelen aan den lijve ondervonden en weet dat alles wat de wet Franchimont verbiedt, wordt toegepast in Mechelen.

Hij heeft dus geen enkele rancune tegenover zijn vriend en begrijpt dat Harry Leieu handelde in paniek, om zijn gezin te redden.

Wij hebben zelfs overwogen om het comité P in te schakelen voor het dossier Mechelen.
Men zal zelf kunnen vaststellen dat het gans dossier Mechelen geen enkele verwijzing van rechtspraak bevat, terwijl in alle andere arrondissementen het praktisch een cursus vennootschapsrecht is.

De ondervragingsmethoden van Mechelen staan in schril contrast met deze van Antwerpen,Turnhout,Leuven,Brussel,Kortrijk,Tongere n,Hasselt waar wij als concluant geen opmerkingen over hebben .

Meer nog, Antwerpen was reeds de wet Franchimont vooruit en heeft concluant nooit enige verklaring voorgehouden.Commissaris Keunen was enkel geinteresseerd in het kennen van de waarheid. Hij wenste enkel te weten wat er gebeurd was.

Ingeval hij ons op een leugen betrapte, zou hij ons wel aanhouden.

Wij waren dus verwittigd en de spelregels stonden duidelijk vast.

Elke ondervraging van concluant was dus een mogelijke aanhouding en dit ‘kat- en muisspel’ heeft 7 jaar geduurd.

Zie 61 quinquies van 29 september 2003

DE UITGAVEN VIA AMERICAN EXPRESS ZIJN FISCAAL VERANTWOORD

De door concluant gedane uitgaven via American Express, waren fiskaal verantwoord omdat :

Zij voortkwamen van variabele kapitaalsverminderingen in BVC cv.

Concluant had variabele kapitaalsverhogingen gedaan in BVC tot een bedrag van 20.000.568. BEF via inbreng in natura van diverse aandelen, verworven via zijn adviezen als sterfhuisconsulent
Concluant kreeg voor 1 symbolische frank, 50 % van de aandelen van de geredde vennootschap en boekte deze meerwaarde, vrij en onbelast, in het 6e jaar.(aandelen 1988,1989 ,1990)

Bij de stichting van BVC hadden diverse vennootschappen een inbreng in natura gedaan van zowel materiele als immateriele activa.(Zie stichtingsact in dossier .)

Hierdoor ontstond een niet- kaskost (afschrijvingen zonder afbetalingen ) van

1.624.387 BEF in 1994
1.223.876 BEF in 1995
1.328.167 BEF in 1996

met andere woorden deze gelden waren effectief beschikbaar en werden als volgt aangewend.

1.200.000 BEF kapitaalsvermindering 1994 aangewend om Amexco te betalen en 256.774 BEF te boeken als reis-, autokosten en representatie
1.200.000 BEF kapitaalsvermindering 1995 aangewend om Amexco te betalen en 256.945 BEF te boeken als reis-, autokosten en representatie
1.200.000 BEF kapitaalsvermindering 1996 aangewend om Amexco te betalen en 107.969 BEF te boeken als reis-, autokosten en representatiekosten.

Deze kapitaalsverminderingen waren dus het realiseren van zijn vrij en onbelaste meerwaarden van 1988 ,1989 en 1990 en Concluant mocht ze dus aanwenden om Amexco te betalen.

Kapitaalsvermindering is een toegelaten: handeling zonder formaliteiten noch voorschriften in een CVOHA.

Concluant heeft dus geen fiscaal misdrijf gepleegd.

POL MILJOEN

Door samenlezing van het psychologisch rapport en het bezwaarschrift aan de belastingen (zie bijlagen), kan men duidelijk zien dat de vele honderden miljoenen ontsproten zijn aan de fantasie van reporters en uit strategische zetten van concluant (verdachten mogen liegen) om de tegenstanders op een verkeerd been te plaatsen.

Zolang concluant praatte over honderden miljoenen gingen alle deuren voor hem open en kwam men zeer gemakkelijk aan klanten.

Het is een zeer geslaagde marketing- strategie, hoe meer men praat over het fabuleus vermogen van concluant, hoe meer de sterfhuisconstructie in de kijker kwam en hoe gemakkelijker de verkopers in de commerciele fase aan klanten kwamen.

Succes trekt succes aan.(van 500 tot 2000 vereffeningen per jaar )

Zeer veel curators en advocaten gingen meewerken, aangetrokken door de zogenaamd gemakkelijk te vergaren rijkdom.

Diverse schisma’s gingen op zoek naar het ‘Eldorado van het vereffenen’.

Concluant geeft toe dat hij de neiging heeft naar mithomanie, te wijten aan armoede in zijn jeugd (zie rapport psychiater Mechelen)

OVERKILLING (BUITEN PROPORTIONELE VORDERING VANWEGE DE PROKUREUR)

De zeer uigebreide vordering tegen concluant, staat in schril contrast met de historie van dit dossier.

Concluant werd gedurende jaren ondervraagd door de gerechtelijke politie.(1992/97)
Wekelijks was hij op visite en werd hij wel over een dossier ondervraagd.
Zie AN 75 01 01 0223/96 farde 3 961 962
Zie correspondentie farde 2 Blz 550 555

Waarschijnlijk werd het Belgisch record gebroken, toen concluant 6 weken aan een stuk (?????) - gedurende 5 dagen per week, op de rooster werd gelegd in sept /okt 1994.

Steeds vroeg hij wat hij zou misdaan hebben, waarop steeds het antwoord kwam dat men dit aan het uitzoeken was.

Meer nog, toen een klient “LEVKOVIC” (27ste beklaagde) tijdens de evaluatiefase van zijn sterfhuisconstructie, tot opperste verbazing van concluant, en in het bijzijn van zijn advocaat, rechtstreeks naar de gerechtelijke belde, met de mededeling wat hem was voorgesteld ,werd hem gezegd dat men tot op dat ogenblik (eind 95) nog niets onwettelijks had gevonden tegen de constructies en werd hem sarcastisch aangeraden om een zeer goed advocaat te nemen, die de complexiteit van de sterfhuisconstructies zou begrijpen.

Zie farde 3 972 973 AN 75 01 01 31119/96

Indien concluant werkelijk zulk een groot misdadiger was, zoals de vordering nu laat uitschijnen, waarom liet men hem dan al die jaren (1989 tot 20/11/1997) in de waan dat er feitelijk niets verkeerd was.

Men ondervraagt toch ook niet wekelijks een moordenaar over een andere moord, om hem dan na 10 jaar, als masssa-moordenaar voor de rechtbank te kunnen dagen. ? ? ?

Tot op heden heeft nog geen enkele rechtbank of onderzoeksgerecht formeel medegedeeld wat er mis is aan sterfhuisconstructies, met uitzondering van de intellectuele valsheid om het faillissementsrecht te omzeilen (Zie bijlagen voorziening in Cassatie), maar in deze zaak werd niet geantwoord op de besluiten van de verdediging.

Concluant was steeds in de veronderstelling dat alles wettelijk was en beroept zich dan ook op :
Gent 10 november 1961, R.W. 1962-63, 899.

Strafbare deelneming veronderstelt een moreel bestanddeel,
waarbij vereist wordt, beneves kennis van de feitelijke
omstandigheden van de gestelde daad, tevens het opzet
om bij het plegen van een bepaald misdrijf behulpzaam
te zijn, zulks ten gevolge van een misdadig overleg
met de andere deelnemers.

Het weze opgemerkt dat concluant gestopt is voor sterfhuisconstructies die niet van hem waren .
zie klacht dossier Mechelen. Farde 3 blz 1248/1258

Indien concluant werkelijk een misdaad heeft gepleegd, dan was een vervolging in 1993 al mogelijk geweest en moest dit dossier niet uitmonden in dit, voor alle partijen, zeer kostelijk monsterdossier.

Concluant heeft hierdoor de indruk dat hij naar analogie beschuldigd wordt van genocide in de hoop ergens een verkeersovertreding te kunnen vaststellen.(klakkeloos opsommen van alle saisines en systematisch beschuldigen als achterman, »we zullen wel iets vinden ? ? ? »

De kosten van dit onderzoek en proces staan in ridicule wanverhouding tot het adviesloon dat concluant aan sterfhuisconstructies heeft verdiend .(Zie dossier vermogen Van der Es)

Zie 61 quinquies van 22 september 2003.

Ook de vermogensstaat van de andere leden van de groep Van der Es, zegt genoeg.

Nogmaals, dit is een schoolvoorbeeld tot wat ‘persartikelen’ kunnen leiden.

DAT HIJ ENKEL ADVIES GAF INZAKE STERFHUISCONSTRUCTIES VOLGENS DE METHODEN BESCHREVEN IN 61 QUINQUIES VAN 25 AUGUSTUS 2003

De methode en werkwijze was zo bekend bij de gerechtelijke politie te Antwerpen, dat zij er een standaard PV van maakte, om alzo per dossier een samenvattende ondervraging te hebben.
Deze standaard PV volgde volledig de inplantingsmethode van de groep Van der Es.

1. Datum overname.
2. Prijs overname
3. Datum ontbinding en vereffeningstelling
4. Nieuwe benaming
5. Nieuwe maatschappelijke zetel
6. Vereffenaar
7. Aanbrenger
8. Juridisch raadgever (geen achterman of feitelijk vereffenaar)
9. Bedongen fee volgens notariele akte
10. Opgenomen fee .(Indien meer dan bedongen is het ontdraging activa)
11. Datum faillissement
12. Vaststelling onderzoek
13. Volgens curator
14. Volgens vereffenaar
15. Dagboek vereffenaar
16. Verkoop activa aan vroegere eigenaar
17. Boekhouding aanwezig :
18. Volgens curator
19. Volgens vereffenaar

Zie bijlagen

Zie ook Pro justitia Asse farde 3 995/998

10/9 58 AN 75 01 016463/1999
10/7 188 AN 75 01 015791/1998
10/6 131 AN 75 01 016777/1999
15/5 90 AN 75 01 017804/1999
15/3 162 AN 75 01 000800/2000
13/5 163 AN 75 01 002016/2000

« boekhouder en advocaat was steeds aanwezig « verklaring Allianz farde 11 136
Zie bijzonder farde 3 blz 862 met lijst curators welke meegewerkt hebben.
Zie bijzonder farde 3 blz 690

.

CONCLUANT IS GEEN FEITELIJK VEREFFENAAR NOCH ACHTERMAN.

1)Er bestond een vast raamcontract tussen BVC als adviseur en de vereffenaars.
3 1143/47 AN 75 01 005224/1998
2)Bewijs van juridisch advies :
3 1118 tot 1124 AN 75 01019974/96
3)De stichtingsakte van BVC vermeld duidelijk advies aan vereffenaars als doel .

4)De naam BELGISCH VEREFFENAARS CONSULENT zegt genoeg.

3 /1243 BVC werd opgericht om advies te geven aan vereffenaars tegen facturatie
.

5)Zelfs de speurders noemen concluant in het gans dossier Juridisch adviseur :

14 B 476 Van der Es is adviseur van de vereffenaars
10/9 58 AN 75 01 016463/1999
10/7 188 AN 75 01 015791/1998
10/6 131 AN 75 01 016777/1999
15/5 90 AN 75 01 017804/1999
15/3 162 AN 75 01 000800/2000
13/5 163 AN 75 01 002016/2000
13/2 8/269 AN 7501 02074/2000
(VDE heeft daadwerkelijk juridisch advies gegeven)
13/1 160 AN 75 01012056/1999
3 1273 AN 75 01001549/2000
14 B 483 punt 8
13/4 77 AN 7501017325/1999
(ik heb Van der Es geen juridich advies gevraagd)
13/3 38 AN 7501010895/1999
3/1104 tot 1109 PV AN 75 01 019970/96
Luc Keunen : “Van der Es is gestopt met vereffenen, onder druk en geeft nu enkel advies aan vereffenaars” Zie farde 3 632.

In bijlagen overhandigen wij U een kaft met een representatief gedeelte van de briefwisseling tussen BVC en haar klienten/vereffenaars. Hieruit is duidelijk af te leiden dat concluant enkel optrad als juridisch adviseur

Zie inzonder AN 75 01 01 0223/96 farde 3 962
Farde 2 584 en 585 en 535 en 536
Farde 2 550 en 555
Farde 2 477 en 378

Luc Keunen »Uit deze documenten blijkt dat Van der Es als juridisch adviseur is opgetreden »

Bewijs adviseur : zie farde 3 617 tot en met 624

Schrijven van Sobeli aan BVC met vraag om schriftelijk advies inzake Rulem farde 3 708/704

Een vereffenaar is geen bestuurder en geen feitelijk bestuurder dus zeker de adviseur van de vereffenaar ook niet
AN 75 0101 19958/96 farde 3 1111 tot 1116

Feitelijk vereffenaar is een begrip ontstaan na 30 juni 1996 door de wetswijziging dat het verplicht maakte om, indien de vereffenaar een vennootschap was, dat de feitelijke vereffenaar moest worden aangeduid.Ook hier is art 2 SW van toepassing voor de periode voor 30.6.1996.

DAT CONCLUANT GEEN FEITELIJK ZAAKVOERDER ,NOCH FEITELIJK BESTUURDER,NOCH FEITELIJK BEHEERDER NOCH FEITELIJK VEREFFENAAR WAS.

Nergens in het gans dossier is er ook maar één aanwijzing te vinden dat concluant een positieve daad van bestuur, in alle onafhankelijkheid en vrijheid, heeft gesteld.

POSITIEF

Raadgevingen of suggesties kunnen niet beschouwd worden als positieve daden.
Een werkelijk zelfgenomen beslissing is noodzakelijk (dirigeant de fait)

DADEN VAN BESTUUR

Zie art 63 Ter: is niet van toepassing voor het opdringen van beslissingen/een positieve bestuursdaad is vereist.Men moet dus daden stellen die algemeen als bestuursdaden bekend staan (nuttig voor het doel 54 ev SWKH oud)

Brussel,14 sept 1988 TRV 1989 49

Verduisteren,diefstallen en oplichting zijn duidelijk geen daden van bestuur

IN ALLE ONAFHANKELIJKHEID EN VRIJHEID.

Feitelijk bestuur veronderstelt dus, gelijkaardige vrijheid, zoals een onafhankelijk orgaan.
Nergens wordt aangetoond dat concluant zulke vrijheid en onafhankelijkheid had, behoudens in zijn eigen vennootschap BVC.

Rb. Gent 26 maart 1993, T.B.H. 1993, 935.

Een bestuurder kan zowel tegenover de vennootschap als
tegenover derden, op grond van het gemeen recht, aansprakelijk
gesteld worden, indien de voorwaarden voor de conctractuele
en extra-contractuele samenloop vervuld zijn. De bewijslast
daarvan rust op de curator. De toetsing van de fout
is marginaal.

De hoedanigheid van feitelijk bestuurder in de zin van
art. 63ter Vennootschappenwet, veronderstelt, het in
volle onafhankelijkheid stellen van positieve daden
van bestuur die de vennootschap verbinden. De feitelijke
bestuurder moet buiten alle bestuursactiviteiten verbonden
zijn met de vennootschap.

TIMP, J., De feitelijke bestuurder in het vennootschapsrecht,
Jura Falc. 1995-96, 195-210 en http://www.law.kuleuven.ac.be/jura
(25 juni 1999).

Onder de wetenschappelijke begeleiding van Prof. K.
Geens.

Inhoud: Theoretische benadering: Art. 63ter Venn.W.
en K.B. nr. 22 van 24 oktober 1934; De rechtsleer over
het begrip feitelijk bestuurder. Casuïstische benadering:
Openbare investeringsmaatschappijen en de Staat; Bankier
en schuldeisers; Syndicaal afgevaardigde; Beroepsverbod
door K.B. nr. 22 van 24 oktober 1934; Aandeelhouders
en groepsrelaties; Werknemer; Franchisegever.

GEMIS AAN OPZET DOOR CONCLUANT.

Concluant was zich maar al te goed bewust dat het bepalen van de juiste prijs, de sterfhuisconstructie deed lukken of mislukken.
Cass 12 nov 1914
Wie het goed kocht, had geen belang, enkel de juiste prijs telde.

Daarom adviseerde concluant steeds om deze prijs te laten bepalen door een onafhankelijke derde (1592 BW)

Cass 30 juni 1966
Cass 15 Mei 1992

Het was één van de axioma’s van zijn sterfhuisconstructie (zie feiten)

Standaard stond er in elke verkoopovereenkomst dat de prijs werd bepaald door een met name genoemde schatter.

In al de door concluant opgezette sterfhuisconstructies zult U dan ook de aanvraag tot schatting en het schattingsverslag terug vinden.

PV AN 75 01 01 3974/1998

Concluant adviseerde steeds uitdrukkelijk om aan de venale waarde te verkopen ingeval van verkoop handelsfonds en aan liquidatiewaarde ingeval van verkoop van individuele delen van dat handelsfonds.
Zie bijzonder bijlagen verklaring H Lelieu

ER IS GEEN ENKELE AANWIJZING DAT CONCLUANT ADVIES HEEFT GEGEVEN OF HANDELINGEN HEEFT GESTELD OM :
FACTUUR NR 100 DD 30/4/92 UITGAANDE VAN TVW EN GERICHT AAN TRC OP TE MAKEN
7 FACTUREN UITGAANDE VAN VTO EN GERICHT AAN TRC OP TE MAKEN
FACTUUR DD 26 JUNI 1992 VAN FIDUCIAIRE J VAN BREDA OP TE MAKEN
ALLE FACTUREN DEDATEERD OP 29 APRIL 1992 UITGAANDE VAN DE NV BOTHY EN GERICHT AAN TVW OP TE MAKEN
EEN VALSE WISSELBRIEF OP TE STELLEN VAN 965.716 BFR GETROKKEN DOOR NV ERGIC
DOORSTORTING KREDIETBANK 662.415 BFRS TE BOEKEN OP EEN VALSELIJKE WIJZE
EEN SCHIJN VAN KREDIETWAARDIGHEID OP TE HANGEN IN NV L ADVERTISING
ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN DE CV ALLIANZ
ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN DE BVBA JANSENS IN VEREFFENING.
ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN BIJ DE BVBA KEMPENAARS GUNS
OM EEN MERCEDES CABRIO 300 CC 24 V TE DOEN VERDWIJNEN IN ALPHA LIQUIDATION.
OM BOEKHOUDINGEN TE DOEN VERDWIJNEN BIJ DIVERSE VENNOOTSCHAPPEN
OM MANAGEMENTVERGOEDINGEN OP TE NEMEN BIJ CV DECAMO
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN DE ODB GROEP (CONCLUANT HAD KLANT NOG NIET ONTMOET IN DEZE PERIODE)
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ZAKPAK ,REDEN ZAKPAK IS NU NOG STEEDS NIET FAILLIET.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN MARTINEZ FASHION IN VEREFFENING
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN TRC
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN OVERIJSE LANDBOUWPRODUCTS IN VEREFFENING
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN TRANSPORT BOTHY IN VEREFFENING .
OM 3 VRACHTWAGENS TE DOEN VERDWIJNEN BIJ BVBA LEYS EN ZONEN IN VEREFFENING.
OM DE BOEKHOUDING VAN SCANTRANSIT BELGIUM TE DOEN VERDWIJNEN.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN DE BVBA BRAECKMAN.
OM 50 MERCEDESSEN TE DOEN VERDWIJNEN IN ALPHA LIQUIDATION
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN STB IN VEREFFENING.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BEVERENSE BOUWWERKEN.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN VAN DE BVBA WILRIJKSE KOERIERDIENST.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN DE NV RULEM
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA DONNA
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA ELECTRA.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA TINELLI.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN NV IMKO.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN CV MASTRANS.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA ANTWERP SANITAIRE.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN NV AALSTERSE BOUWWERKEN.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA RINKO.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA TAN.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA ASCO.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA VERGAUWEN.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN NV TRUSTIM.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA SUPPLIES.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA BORSTBEEKBOETIEK.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN NV ALPHA LOGISTIC.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ALPHA PUBLI.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ALPHA TRANSPORT .
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ALPHA BUILD.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN KADO SHOP.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN NV AAO.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN MEAT COMPANY.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN D TRANSPORT.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN P UITZENDBUREEL .
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN PAUL GIELEN.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN REAL ESTATE.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN S CHOCO.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN VERHAEGEN.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ARA,.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN KORTRIJKS MEDIA CENTER.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ALPHA DIVING.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ERGIC.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ALPHA MEAT.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN TECHNIC IN VEREFFENING.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN HIGH SELECTION.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN FOMEX.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN METEX,NV .
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN DISTRIDATA.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN BVBA JANSENS.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN LIER INFORMATIONS SYSTEMS.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN TVW.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ALPHA SUPPLIES.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN ALPHA BUILD
OM GOUD TE DOEN VERDIJNEN IN DJ JEWELS
OM MACHINES EN MATERIALEN EN KANTOORINRICHTING TE DOEN VERDWIJNEN IN NV S METAL.
OM ACTIVA TE DOEN VERDWIJNEN IN VASTI ,CONCLUANT WAS TOTAAL NIET BETROKKEN IN DIT DOSSIER.
OM EEN PERSONENWAGEN,COMPUTER ,ANTWOORDAPPARAAT TE ONTDRAGEN IN NV MARBO
OM DIVERSE WAGENS, EN COMPUTER EN PRINTER EN REKENMACHIENE EN DIVERSE MACHIENES EN WERKTUIGEN TE DOEN VERDWIJNEN IN VERHAEGEN
OM EDCHADAK,HOUTEN VLOEREN,IJZEREN EN ALUMINIUM PLATEN ,PC MAC ,LASER PRINTER,AXO SYSTEM ,FACTURATIE EN COPIEERMACHIENE TE ONTTREKKEN INNV WINAND .
OM 3 RENAULT PERSONEN WAGENS WAREN REEDS VOOR DE VEREFFENING GESTOLEN MET AANGIFTE BIJ POLITIE,COPIEERMACHIENE,AUTO RADIO EN KASGELDEN EN GSM BIJ BORSTBEEK CARS
OM PERSONENWAGEN MAZDA EN BUREELMATERIAAL IN ERGIC TE ONTDRAGEN.
DOEN VERDWIJNEN VAN KASGELDEN 651.625 IN L ADVERTISING.
MEUBILAIR,ROLLENDMATERIAAL,VRACHTWAGENS,OPLEGGERS EN TREKKERS IN DE BVBA JANSENS.
COMPUTER ,BUREAU,SCHRIJFMACHIENE EN FAX IN KEMTRA.
DIVERSE VRACHTWAGENS,WISSELSTUKKEN,VORKLIFTEN,MATERIALEN VOOR HERSTELLING EN ONDERHOUD,LONEN WERKNEMERS,OPBRENGST VAN GEBOUWEN IN BOTHY.
BUREELINVENTARIS EN STOCK IN TRUSTIM NV
850 I BMW IN ALPHA SUPPLIES (OPGEHAALD DOOR CURATOR MET BEWIJS IN PERS) .PEUGEOT 205 ;FAXAPPARAAT EN COMPUTER EN STOCK IN ALPHA SUPPLIES.
WISSELS VOOR EEN BEDRAG VAN 6.904.684 IN ANTWERP CONTAINER SERVICE.
NIET NADER BEPAALD KANTOORMATERIAAL IN ALPHA PUBLI.
BOUWMATERIALEN EN STOCK EN WERKMATERIALEN IN ALPHA BUILD

Motivatie :
Reden: het gaat hier allemaal om vereffeningsfee’s of om specifieke activa welke verdwenen zijn, ver voor dat de sterfhuisconstructie werd opgezet of welke nooit aan de vereffenaar zijn medegedeeld op het moment van invereffeningstelling.

Indien er aanwijzingen van schuld zijn moet de vorige zaakvoerder verweten worden en niet de vereffenaar omdat de vereffenaar niet, zoals in curatele, een verdachte periode heeft en dus enkel vanaf de dag van vereffening kon uitgaan van de inventaris.

Mons,23 februari 1995.

Of welke zijn teruggevonden en vermeld staan in het dossier zoals de Mercedes 300 ce 24 v Cabrio, terugbezorgd aan de leasingmaatschappij op 21/01/1994 en vermeld in PV AN 75 01 009890/1999.

Daarenboven verwijst concluant naar de besluiten en stukken van mevrouw S. Klinkhamers waarin bewezen wordt dat zij tegen ontvangstbewijs aan de curator werden overhandigd of op factuur verkocht en de gelden op rekening werden gestort.

Dit ontlast beklaagden volledig en wijst op absoluut foute beschuldigingen van het O.M., die beklaagden beschuldigt van feiten die door de dossierstukken (131 in het totaal) zelf worden weerlegd.

De boekhoudingen werden bijgehouden door de vorige zaakvoerder tot op de dag van de vereffening en dit volgens uitdrukkelijk advies van concluant, conform een uitspraak in kortgeding van 1979 .

In de vereffening was het, onder de oude wet tot 30/06/1996, niet nodig om de boekhouding verder te zetten en dit doordat er een fout was in de oude wet.(discontinuiteit in plaats van continuiteit).

Het was enkel noodzakelijk om een dagboek van de vereffenaar bij te houden zoals in curatele.

DAT ER GEEN SPRAKE IS VAN EEN VERENIGING VAN MISDADIGERS

De groep Van der Es was een economische en commerciele entiteit, georganiseerd zoals alle consultants in 3 verschillende competenties (S1,S2 en S3)

Zij fungeerde quasi als een franchise- keten en het was de bedoeling om deze struktuur om te zetten in een franchise- structuur, vanaf 1januari 1998.(Zie T op 50 bijlagen)

Om een vereniging van misdadigers te zijn, moet het doel onwettelijk zijn en strafbaar.

Nergens toont de procureur aan dat het opzetten en uitvoeren van sterfhuisconstructies onwettelijk en strafbaar is.

Strafrecht is strikt en afgelijnd ,alleen de gedragingen die door de wet zelf uitdrukkelijk en op straf verboden zijn, vallen er onder, niet datgene dat enkel niet hoort of niet aangewezen is.

Geen enkel zakelijk partner van de groep Van der Es deed iets dat verboden was.

De aanbrengers zochten bedrijven in moeilijkheden op.( zeker niet verboden)

BVC en ECF zette de sterfhuisconstructies op (niet verboden tot tegendeel is aangetoond)

Raadgevingen waarbij de verschillende mogelijkheden, zelfs het plegen van een misdrijf, aan de klant worden uitgelegd vallen niet onder 67.2

RW 1988,89 nr 29 blz 980 nr 24 en 25 met repliek van stafhouder.

De vereffenaar vereffende de vennootschap (zeker niet verboden )

BVC gaf juridisch advies binnen een raamcontract ( zeker niet verboden)

Samenwerking tussen verschillende vennootschapen is de meest normale zaak van de wereld en dat iedereen gebruik maakt van zijn competenties om een deelaspekt te volbrengen van een toelaatbaar geheel, is gezond koopmanschap.Deze struktuur wordt nu nog gebruikt in de BIG 5.
Op deze basis zijn alle franchise-ketens verenigingen.
Ze zijn echter geen vereniging van misdadigers, omdat hun uitbatingsdoel geoorloofd is.

Het uitbatingsdoel van de groep Van der Es, was dit ook .

De gebruikte struktuur van de groep Van der Es is gangbaar in alle consultant vennootschappen.Van der Es had dit geleerd bij Kepler NV in Zwitserland.
S1 zoekt de klanten
S2 doet de analyses en stelt de oplossingen voor
S 3 impliceert de oplossing

DAT DE BEDRAGEN WELKE CONCLUANT MEDEDEELDE AAN DE GERECHTELIJKE POLITIE OMZETTEN WAREN VAN VENNOOTSCHAPPEN EN GEEN PERSOONLIJKE INKOMSTEN EN DAT DEZE OMZETTEN DAN NOG SCHATTINGEN WAREN (ZOGENAAMDE INKOMSTEN VAN BOXSOM)

Concluant herroept al zijn verklaringen en benadrukt dat alle bedragen vermeld in het financieel dossier omzetten zijn en geen persoonlijke inkomsten van wie dan ook.

DAT DE ACHTERSTELLEN RSZ EN BTW ONTSTAAN ZIJN VOOR DE VEREFFENING EN DUS KOSTEN IN DE MASSA ZIJN.DAT ZIJ DUS NIET HET GEVOLG ZIJN VAN DE STERFHUISCONSTRUCTIE WANT DAN ZOUDEN ZIJ KOSTEN VAN DE MASSA ZIJN EN INGEVAL VAN NIET BETALING VALLEN ONDER DE PERSOONLIJKE VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE VEREFFENAAR (ART 186 SWKH)

DAT HIJ GEEN AANSTOKER IS VAN MECHELEN VERMITS CONCLUANT NIEMAND KAN TEGENHOUDEN WELKE VOOR ZICHZELF WILT BEGINNEN.

Ook dhr. Jan Vermunicht, tot eind juni 1996 voorzitter van de Antwerpse rechtbank van koophandel, moest toegeven dat er een nieuwe industrie was ontstaan in Vlaanderen.

Elke nieuwe industrie heeft een wildgroei van nieuwe bedrijven tot gevolg die allen ontstaan uit elkaar via afscheidingen ,overdrachten,fusies etc .

Het aantal vereffeningen nam toe van 585 in 1991 tot 2175 in 1995.(trends 13 juni 1996)
Concluant kon onmogelijk 2000 vereffeningen per jaar organiseren.

Zie inzonder farde 3 1163 1164 1165
Farde 3 AN 75 01 005175/1998 1141
Farde 3 AN 75 01 021793/97 1137
Zie 61 Quinquies van 25 augustus 2003
Zie lijst farde 3 632 tot en met 635

Mechelen is ontstaan op het moment dat concluant 6 weken aan een stuk werd ondervraagd.

De eerste twee dossiers Vasti en een computerbedrijf waren al gedaan toen de ondervraging gedaan was.

Wim ODB is concluant daarna komen verwittigen van de afscheiding en heeft correct alle openstaande facturen op dat moment geregeld (400.000 Bfr)

Later werd concluant gecontacteerd door Heidi de bediende om vooralsnog donderdag middag strikt juridisch advies te geven aan haar.

Het totaal advies was voor 200.000 bfr op 1 jaar.

Zie dossier Mechelen

DAT EEN STERFHUISCONSTRUCTIE NIET DE GROTE VERDWIJNTRUK IS.
Handelsfondsen verdwijnen niet zomaar (volgrecht pandhoudende schuldeiser)
Concluant benadrukt dat al de zogenaamde verdwenen handelsfondsen integraal terug te vinden zijn in de nieuwe vennootschappen.

Vb Janssens transport 12,5 miljoen is integraal verkocht aan J trans en de bank is terug betaald.

Idem Borstbeekboetiek welke integraal is verkocht aan Sabrine CVBA en welke integraal de pandhoudende schuldeiser heeft terug betaald.

Het is absurd te denken dat concluant in 1991 12,5 miljoen verduisterd daar wordt over ondervraagt in 1994 (zeer uitgebreid) en rustig naar huis mag gaan om al dit geld verder te mogen opsouperen.

Indien er ook maar een fraktie van zou juist zijn was concluant onmiddellijk aangehouden ,zijn activiteiten werden met het grootste vergrootglas gevogd.

Waar is trouwens de burgerlijke vordering of het volgrecht van de pandhoudende schuldeiser.

De banken zijn integraal terugbetaald door de verkoop van het handelsfonds aan de nieuw opgerichte vennootschappen.

DAT CONCLUANT NOOIT DE SAMENLOOP WETENS EN WILLENS HEEFT GEBROKEN OF GEADVISEERT HEEFT DIT TE DOEN .De door de prokureur aangehaalde feiten zijn allen geschillen in voorrechten (geschil voorrecht verhuurder/pandhouder,voorrecht neerdegelde factuur investering/pandhouder etc)

CONCLUANT WAS DE ADVISEUR VAN DE ADVISEURS

Uit het dossier blijkt dat de bijgeroepen curators bij het evalueren van concluants’ sterfhuisconstructies, nooit zijn ondervraagd geworden ? ? ? ?

Farde 14 B blz 42 en 43

In de evaluatiefase wordt het totaal concept voorgelegd aan de juridische adviseurs van de onderneming, meestal de huisadvocaat – wenselijk en aan te raden is dat een curator uit de streek als bijkomend adviseur bij de evaluatiefase wordt betrokken

“Ik heb Calle verzocht een zeer goed curator te zoeken “ AN 75 01 006388/96

zie bijzonder farde 3 936 en farde 14 B/35 tot 40……………Mr Van Sant

Dit laatste is volgens ons noodzakelijk om geen inbreuken te plegen tegen de faillissementswet, met het oog op de mogelijke aansprakelijkheidsvorderingen en of strafrechtelijke sancties.

Zie bijzonder farde 3 blz 862 met lijst curators welke meegewerkt hebben.
Zie bijzonder farde 3 blz 690

Zonder hun positief advies hadden de cliënten nooit met ons in zee gegaan.

Wij zijn van oordeel dat deze curators een positieve bijdrage hebben geleverd aan zijn sterfhuisconstructies en dus moeten kunnen ondervraagd worden of rechtstreeks gedagvaard worden voor de raadkamer, ingeval van verwijzing van concluant als adviseur.

Vooral de burgerlijke partijen hebben er alle belang bij om alle adviseurs, ingeval van verwijzing, voor de rechtbank te hebben.

Het weze opgemerkt dat het geven van advies niet voldoende is ,er moet duidelijk een bewijs worden gegeven dat dit advies een onderrichting was die voor het plegen van het misdrijf nuttig is.

Cass 29.10.1973 Arr Cass 1974,237

Corr. Brussel 28 april 1989, J.L.M.B. 1989, 862; J.T.
1989, 697, noot.

Het Belgisch strafrecht is gesteund op het beginsel
van de individuele aansprakelijkheid en het persoonlijk
karakter van de straffen. Een persoon kan slechts veroordeeld
worden voor een feit dat hij persoonlijk verrichtte.

Het vonnisgerecht zal dus moeten bepalen welke adviezen onwettelijk waren of welke adviezen -schriftelijk of mondeling- concluant zou gegeven hebben welke een bewijs van schuld uitmaken.(Er moet een rechtstreekse bijjectie zijn tussen het advies en de uitvoering )=mathematisch een one to one mapping.

VERSCHONINGSGROND:HET DOEL HEILIGT DE MIDDELEN

Het weze opgemerkt dat alle ondernemers met uitzondering van de heer Calle (ex Ergic) op de dag van vandaag nog steeds hun oude zaak in één of andere getransformeerde vorm bezitten en dat ze nog werk geven aan meer dan 100 mensen.

Van de andere klanten kan men stellen dat er nog 2/3 hun oude zaak bezitten, weliswaar na sterfhuisconstructie en transformatie en dat er gezamelijk meer dan 1000 arbeidsplaatsen gered zijn geworden door de activiteiten van de Groep Van der Es.
In het kader van de regen van faillissementen van de laaste 2 jaar, is een sterfhuisconstructie ‘?* la Groep Van der Es’ zeker een rechtvaardigingsgrond ter overweging waard.

OMKERING VAN DE BEWIJSLAST.

Door enkel letterlijk de oorspronkelijke saisine van de onderzoeksrechter over te nemen en daarna iedereen te pas en te onpas te betittelen als achterman, feitelijke vereffenaar, feitelijke zaakvoerder, feitelijke …. feitelijke (wat ? ? ?) doet de prokureur aan omkering van de bewijslast .Zijn vordering is enkel een opsomming van de diverse saisines zonder aan te tonen wie, wat zou gedaan hebben .
Geen enkele betrichte weet nu van wat hij wordt verdacht en moet dus zijn onschuld gaan bewijzen.
Nergens bewijst de prokureur de schuld .Hij duidt wel aan welk de aanwijzing van schuld is (bvb 50 Mercedessen verdwenen in het dossier Tieland) ,maar benoemt daarna al wie met naam wordt vernoemd in het dossier als achterman of feitelijke……enfin feitelijk wat ?
Dit is de bewijslast omkeren.

DE INKOMSTEN VAN CONCLUANT KUNNEN NOOIT VOORTSPRUITEN UIT ILLEGALE PRAKTIJKEN

Concluant benadrukt ten stelligste dat hij geen inkomsten genoot bij het opzetten van de sterfhuisconstructies.Hiervoor werd door concluant nooit iets aan iemand gefactureerd.

Het was enkel nadat de sterfhuisconstructie was uitgevoerd dat hij zijn inkomsten genoot via correct juridisch advies te geven aan de vereffenaars.

BVC heeft dus steeds correct legale inkomsten gehad vermits zij de huridische adviezen factureerde aan de vereffenaars.

Concluant beschouwde de sterfhuisconstructie opzetten als een commerciele tegemoetkoming om later te kunnen factureren voor juridisch advies aan de vereffenaars.

Het opzetten van de sterfhuisconstructie werd sedert 1993 nooit meer gefactureerd.

Het is enkel in het kader van de samenwerking met de groep Salaerts dat sterfhuisconstructies en voorstudies werden gefactureerd aan de groep Salaerts.

Dit gebeurde enkel in de jaren 1992 en 1993 en werd correct gefactureerd door IBC.

Daarna is geen enkele voorstudie of constructie nog ooit gefactureerd.

Concluant verdiende zijn geld enkel met legale juridische adviezen aan vereffenaars en dit volgens het standaard aannemingscontract.

Concluant verzoekt daarom de geblokeerde gelden en aangeslagen goederen weer vrij te geven.

RECLASSERING IN GEVAAR DOOR ONRECHTVAARDIGE COMMENTAAR.

Concluant vreest de openbaarheid van de debatten omdat deze hem declasseren of zijn reclassering in gevaar brengen door ongerechtvaardigde commentaar in de pers.

Corr Namen,30 juni 1993 JLMB 1993,1071

Ook zijn de hiërarchische oversten van concluant momenteel niet op de hoogte van deze vervolging.(opdrachtgevers)

K.I. Bergen 4 mei 1993,Rev dr Pen 1993,901

Concluant heeft nu een zeer goede naam als wiskundig analist en heeft 5 jaar moeten vechten voor deze reclassering.

SCHENDING VAN DE WET
De respectievelijke rechtspersonen moesten mede gedagvaardigd worden.

Het advies van concluant geschiede in opdracht en voor rekening van BVC cvoha.
De rechtbank kan op basis van de wet van 4 mei 1999 tot invoering van de strafrechtelijke verantwoordelijkheid van rechtspersonen geen oordeel vellen over wie,hetzij de huidige in verdenkinggestelde,hetzij de vennootschap,de zwaarste fout derhalve de ergste onachtzaamheid heeft begaan.

Dit is ook van toepassing voor de overige verdachten.

Concluant stelt nadrukkelijk dat hij zich niet enkel baseert op de wet van 4 mei 1999 doch ook op art 15 van het BUPO verdrag en art 2 & 2 van het S.W.

Aangezien wanneer zou komen vast te staan dat er zich in casu toch een misdrijf heeft voorgedaan en dit laatste een opzettelijk kenmerk had,niet kan worden nagegaan wie ,concluant of BVC CVOHA,de zwaarste fout heeft gemaakt.

Schending van internationale rechtsnormen.

DE OVERSCHRIJDING VAN DE ‘REDELIJKE TERMIJN’(ART 6 LID 1 E.V.R.M)

« Een voortgezet misdrijf is niet een misdrijf laten voortzetten «

Indien concluant in 1997 voor het eerst zou kennisgenomen hebben dat hij verdacht werd dan zou het normaal zijn dat in het daaropvolgend onderzoek men de vorige jaren zou onderzocht hebben en beschouwd hebben als een voortgezet misdrijf.(1989 tot 1997).
Zelfs in dit hypothetisch geval zou de’ redelijke termijn ‘ al in het gedrang komen.

In de huidige zaak werd verdachte reeds verdacht van een strafrechtelijke inbreuk begaan te hebben in 1989 (dossier Hasselt 1989).

Concluant werd constant ondervraagd door de gerechtelijke politie van 1989 tot en met november 1997 (30.000 Blz ) .Steeds liet men concluant gaan en blijkbaar mocht hij zijn misdrijf voort zetten bijna onder de dagelijkse toezicht van de gerechtelijke diensten.

Concluant werd gedurende jaren ondervraagd door de gerechtelijke politie te Antwerpen.(1992/97)
Wekelijks was hij op visite en werd hij wel over een dossier ondervraagd.
Zie AN 75 01 01 0223/96 farde 3 961 962
Zie correspondentie farde 2 Blz 550 555

Waarschijnlijk werd het Belgisch record gebroken, toen concluant 6 weken aan een stuk (?????) - gedurende 5 dagen per week, op de rooster werd gelegd in sept /okt 1994.

Meer nog, toen een klient “LEVKOVIC” (27ste beklaagde) tijdens de evaluatiefase van zijn sterfhuisconstructie, tot opperste verbazing van concluant, en in het bijzijn van zijn advocaat, rechtstreeks naar de gerechtelijke belde, met de mededeling wat hem was voorgesteld ,werd hem gezegd dat men tot op dat ogenblik (eind 95) nog niets onwettelijks had gevonden tegen de constructies en werd hem sarcastisch aangeraden om een zeer goed advocaat te nemen, die de complexiteit van de sterfhuisconstructies zou begrijpen.

Zie farde 3 972 973 AN 75 01 01 31119/96

Men ondervraagt toch ook niet wekelijks een moordenaar over een andere moord en laat men hem gaan, om hem dan na 12 jaar, als masssa-moordenaar voor de rechtbank te kunnen dagen.

Het recht op behandeling van een zaak binnen ‘een redelijke termijn’ ontstaat vanaf het tijdstip dat iemand het voorwerp uitmaakt van een ‘vervolging’ in de zin van art 6,lid 1 van E.V.R.M.

Het Hof van Cassatie stelde dat de redelijke termijn reeds kon ingaan bij het vooronderzoek,doch ook de feitenrechters stellen dat de termijn reeds voor de kennisneming door het vonnisgerecht kan ingaan,bvb door de ondervraging van de verdachte,eventueel gepaard gaande met een huiszoeking.

Deze feiten hebben zich alle expliciet voorgedaan ,huiszoeking inbegrepen ,tijdens de monster ondervraging van september en oktober 1994.

Op het einde van deze ondervraging die ging over alle dossiers van 1989 tot en met eind 1993 mocht concluant beschikken en zijn activiteiten verder zetten.

Vanaf 1995 werd hij terug quasi wekelijks ondervraagd en zelfs eenmaal voor een nacht aangehouden.
Hetzelfde gebeurde in 1996 en 1997.

Concluant werd slechts gestopt in november 1997 voor dossiers die niet van hem waren (zie dossier Mechelen)

Zeker voor de dossiers waarvoor hij uitvoerig in 1994 is ondervraagd is de’ redelijke termijn ‘ruim overschreden.

OPSLORPING

De eenheid van opzet is de sterfhuisconstructie

K.I. Antwerpen,30 maart 1979,R.W. 1980 81,660

Concluant werd voor gelijkaardige feiten veroordeeld door het Hof van Beroep te Antwerpen, 9de kamer dd 05/04/2003

Volgens dit Hof is een sterfhuisconstructie een intellectuele valsheid omdat een Openbare Orde wetgeving wordt omzeild.Verder is er geen motivatie noch verduidelijkinggegeven in het vonnis te vinden .
Concluant heeft zelf wel de motivatiegevonden in “Valsheid in geschriften “ j Vanhalewijn en L dupont 445 blz 142.

Het vonnis werd niet gecasseerd op grond van art 149 Grondwet zoals gevraagd door concluant.

BESLUIT

Uit het strafdossier blijkt nergens dat concluant een onwettelijk advies heeft gegeven
De strafvordering van de openbare aanklager duidt nergens aan waaruit dit onwettelijk advies zou bestaan hebben.

Nergens is naar recht verantwoord welke positieve daad er toe bijgedragen heeft waardoor concluant rechtstreeks aan het misdrijf heeft meegewerkt.

Men kan op geen enkele wijze weerhouden dat concluant aan de basis ligt van enige frauduleuze constructie

Cass 17.3.1948 R.W. 1947 1948 1.210

Het weze opgemerkt dat het geven van advies niet voldoende is ,er moet duidelijk een bewijs worden gegeven dat dit advies een onderrichting was die voor het plegen van het misdrijf nuttig is.

Cass 29.10.1973 Arr Cass 1974,237
DE FORMELE BETWISTING VAN DE STRAFBAARHEID VAN HET FEIT MAAKT DAT DE BESLISSING VAN HET VONNISGERECHT MET REDENEN MOET OMKLEED ZIJN .

Alhoewel art 149 van de Grondwet van toepassing is wordt de motiveringsplicht door andere wetsbepalingen opgelegd.

Cass 27 november 1985
Cass 12 maart 1986
Cass 7 december 1988
Cass 22 januari 1991

Motiveren is gebaseerd op logica en deductieregels. Het is als het ware een intellectueel spelletje met overeengekomen regels.

Als Concluant beweert dat de som van de hoeken van een driehoek gelijk is aan 180 graden, dan volstaat het voor de rechter dat hij antwoordt dat hij de innerlijke overtuiging heeft dat dit niet zo is (om te voldoen aan zijn motiveringsplicht.)
Hij moet dus niet een tegenbeweging doen en bv zeggen dat hij van oordeel is dat de som van de hoeken van een driehoek afhankelijk is van de grootte van de driehoek (Niet euclidische meetkunde).

Anders is het gesteld indien concluant dezelfde bewering doet dat de som van de driehoek 180 graden is en daarbij het volledige bewijs geeft volgens Euclidisch .In dit geval moet volgens mij de rechter of een deductiefout ontdekken in zijn bewijs (een gevolgtrekking uit premissen die volgens hem niet logisch is) of een tegenbewijs geven (vb niet euclidische meetkunde).
De bedoeling van motivatie van vonnissen is, om het hof van Cassatie de mogelijkheid te geven de willekeurige uitspraken of de uitspraken met foute deducties te corrigeren.

De motiveringsplicht is allereerst afhankelijk van de mate van nauwkeurigheid en uitvoerigheid van de motivering en argumentatie van de aan de rechter voorgelegde conclusies:

Hoe nauwkeuriger of uitvoeriger de aangevoerde middelen zijn ,des te uitvoeriger de rechter rekening zal dienen te houden met de conclusies waarin deze middelen vervat zijn:
Cass 28 september 1977,ac 1978,136
Cass 4 juni 1980,ac 1979-1980 ,1232
Constant j o;c; 310 in fine

Wij verzoeken de rechtbank om, ingeval van veroordeling, uitgebreid schriftelijk te mogen antwoorden in conclusies om aldaar hierin de aangevoerde juridische argumentatie te ontkrachten en /of het besluit te verantwoorden dat er wel voldoende bewijzen zijn om aan te nemen dat een sterfhuisconstructie een misdaad is.

De reden hiervoor is dat onze besluiten een rechtsgevolg beogen en geen bespreking zijn om de innerlijke overtuiging van de rechter te beïnvloeden.(formalistisch in plaats van intuïtief)

Cass 20 mei 1992 Arr Cass 1991,92,nr 495
Cass 2 juli 1951 Pas 1951 ,I,762

EINDCONCLUSIE

Concluant is geen feitelijk vereffenaar, noch achterman, maar een juridisch adviseur en kan dus hoogstens veroordeelt worden als mededader ingeval er bewijzen van schuld worden aangetoond waarop concluant dan nog eerst de kans heeft gekregen om zich te verdedigen (67 SW)

OMDAT WERD AANGETOOND

De prokureur nergens aantoont welke adviezen volgens hem strafbaar en of onwettelijk of fout zijn,waar ,wanneer en aan wie deze gegeven zijn en waarom deze met opzet om te schaden zijn (moreel caracter).

OMDAT WERD AANGETOOND

Concluant advies gaf inzake sterfhuisconstructies volgens de methoden beschreven in 61 quinquies van 25 augustus 2003

en inzake vereffening aan vereffenaars en dit binnen een raamovereenkomst volgens 61 quiquies van 1 september 2003.

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat het advies geven aan vereffenaars ,zelfs advies geven inzake sterfhuisconstructies niet onwettelijk is.

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat de erelonen van concluant niet proportioneel waren en dus niet gerelateerd waren aan de erelonen van de vereffenaar

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat concluant nooit meer ontvangde dan de erelonen aangegeven in de neergelegde balansen van BVC.En dat deze bedragen niet overdreven zijn.

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat concluant zich niet verrijkt heeft en geen buitensprorige bezittingen bezat.

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat ingeval van 574.1 faill W niet de begunstigde van het voordeel maar de uitgever wordt geviseerd door het artikel (De Algemene Vergadering)

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat concluant geen feitelijk zaakvoerder ,noch feitelijk bestuurder,noch feitelijk beheerder, noch feitelijk vereffenaar was.

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat concluant niet betrokken was als sterfhuisconsulent in het dossier Mechelen

OMDAT WERD AANGETOOND

De facturen van IBC en Service Four aan Bothy niet vals zijn

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat Allianz niet in het zwart heeft uitbetaald aan concluant

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat de boekhoudingen in handen bleven van de oude zaakvoerder

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat de bedragen welke concluant mededeelde aan de gerechtelijke politie omzetten waren van vennootschappen en geen persoonlijke inkomsten en dat deze omzetten dan nog schattingen waren (zogenaamde inkomsten Van Boxsom)

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat de achterstellen RSZ en BTW ontstaan zijn voor de vereffening en dus kosten in de massa zijn.Dat zij dus niet het gevolg zijn van de sterfhuisconstructie want dan zouden zij kosten VAN de massa zijn en ingeval van niet betaling vallen onder de persoonlijke verantwoordelijkheid van de vereffenaar (art 186 swkh)

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat er geen sprake is van een verreniging van misdadigers

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat hij geen aanstoker is van Mechelen vermits concluant niemand kan tegenhouden welke voor zichzelf wilt beginnen.

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat een sterfhuisconstructie niet de grote verdwijntruk is.Handelsfondsen verdwijnen niet zomaar (volgrecht pandhoudende schuldeiser)

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat concluant nooit de samenloop wetens en willens heeft gebroken of geadviseert heeft dit te doen .De door de prokureur aangehaalde feiten zijn allen geschillen in voorrechten (geschil voorrecht verhuurder/pandhouder,voorrecht neergelegde factuur investering/pandhouder etc)

OMDAT WERD AANGETOOND

Dat de redelijke termijn ruim overschreden is voor alle dossiers van voor 1994.

OM DEZE REDEN
BEHAGE HET DE rechtbank

In hoofdorde:
Dienvolgens concluant vrij te spreken.

De aangeslagen gelden en goederen weer vrij te geven omdat concluant aantoonde dat hij enkel inkomsten genoot van strikt juridische adviezen aan vereffenaars volgens het aannemingscontract.

In ondergeschikte orde
Toepassing te maken van opslorping zonder bijkomende straf gezien het vonnis van Antwerpen een grove deductiefout bevat en art 2 Ger Wet de sterfhuisconstructies vanaf dan naar de toekomst toe strafbaar stelt en niet naar het verleden.

In ondergeschikte orde

De gordiaanse knoop door te hakken door:

Expliciet te vermelden in haar vonnis of de rechtbank van oordeel is dat een sterfhuisconstructie altijd strafbaar is omdat de openbare orde wordt omzeild (in navolging van Antwerpen 9 april 2003 ) of enkel
strafbaar is als de uitvoering van de sterfhuisconstructie een duidelijke aanwijsbare fout bevat.(in navolging van de ganse rechtspraak tot 9 April 2003)

Antwerpen, 2 maart 2005

Voor concluant,

Van der Es Paul

BIJLAGEN :
.
T OP 50 Franchise systeem.
Vonnis van 9 april 2003 opslorping.
Pleitnota Brussel 24 januari 2005. .
Standaard aannemingscontract BVC
Besluiten K.I. zitting 24 April 1998.
PV 378/00 AO 302/95
Bezwaarschrift belastingen Pol miljoen.
Bewijs dat mvr Schelles optrad in plaats van algemene vergadering
Bewijs dat de heer Salaerts alle dienstprestaties liet factureren op Botty en dat de questisueuze facturen dus niet vals waren.
Bewijs van bestaan VDE Consult
Voorbeeld van huidige job (geometrische calculus voordracht als onderaannemer van erkende Vlaamse opleidingsverstrekkers.
Cv Van der Es Paul (geen crimineel verleden)

CURRICULUM VITAE

Loopbaan

1968 Loopjongen De Keyser Thornton
1969 hulpboekhouder
1970 kaaideclarant
1971 hulpexpediteur
1972 legerdienst
1973 Expéditeur Sogemar
1974 Import ex Export Trader Radja Bvba
1978 Directeur Oriëntal Trading (compensatiehandel)
1981 Export manager Eiffet International ,Taipee,Hong Kong
1985 Bedrijfsadviseur Kepler AG Zwitserland
1986 Financieel - Wiskundig Adviseur IBC NV
1989 Sterfhuisconsulent en juridisch adviseur voor bedrijven in moeilijkheden
1998 Beroepsverbod : herscholing meetsystemen(wiskunde)
1999 ASP Wenen: Consultant Total Quality
2000 ASP: Freel lance Consultant Balanced Scorecards and performance management-ISO 9001
2001 Wiskundig adviseur geometrische calculus (tijdelijke opdrachten)
2002 Wiskundig adviseur Jigam SPRL/ Peugeot(tijdelijke opdracht )
2003 Wiskundig adviseur meetsystemen Jigam Sprl /Opel(Tijdelijke opdracht)
2004 Voordrachten voor erkende Vlaamse opleidingsverstrekkers

Studies Lager Middelbaar Koninklijk Atheneum Deurne

Avondschool Import Export (6 jaar ) Federation Maritime afgestudeerd in alle specialiteiten :

Specialiteit Zeevervoer,Luchtvervoer ,Spoorvervoer, Wegvervoer,
Binnen en Rijnvaart,Douanen en accijnzen.

Open Universiteit Engeland : Zuivere Wiskunde (1981-1986):

Specialiteit : Abstractica ( groep theorie, Algebraïsche structuren , morphismen , Logica en mathematical proofs.)
2000 Proefschrift : Symmetrieën en homomorphismen in Balanced Scorecards
(Een groep-theoretische structuur voor Balanced Scorecards)
2004/5 Voordrachtgever : Groeptheoretische opbouw Balanced Score Card

Zelfstudie : Recht (1989-1997)
Specialiteit : Insolventierecht en vennootschapsrecht

Kriegsspiele : 313 x interactief opzetten van sterfhuisconstructies met de beste advocaten en currators .(zie evaluatie fase )
Algemeen ChristelijkVerbond van Accountants: spreker in seminarie 26 Mei 1993
 Faillissement versus vereffening
 Curator versus vereffenaar
 Bespreking Merch (sterfhuisconstructie)
 Wanneer is een vennootschap in vereffening failliet
 Vereffening als oneigenlijk gebruik in reorganiosatie van ondernemingen
 Vereffeningscollege
Oud 24 oktober 2016, 23:44   #468
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
met 2 zinnen heeft men geantwoord
besluiten zijn door mij opgesteld ,zie taalfouten en stijl

BESLUIITEN

Voor: De Heer Paul Van der ES
Fruithoflaan 99
2600 Berchem

Vertegenwoordigd door Ravhekar L., advokaat te 2800 MECHELEN.

Tegen: Het openbaar ministerie

In aanwezigheid van: de overige beklaagden

VOOR DE CORRECTIONELE KAMER TE ANTWERPEN

Zitting 2 MAART 2005 om 09 00 uur

etc.......etc.........etc........
U blijkt er prat op te gaan dat u deze voorgehouden “besluiten” d.d. 02.03.2005 zelf hebt opgesteld.

Ik nam de moeite om de uiterst warrige tekst ervan van begin tot eind te lezen, al is deze gelet op het nadien voorgekomen vonnis ter zake nu hoe dan ook niet meer relevant, enkel het (in kracht van gewijsde gegane) vonnis zelve relevant zijnd.

Wil mij toestaan u oprecht aan te raden om in het vervolg steeds beroep te doen op een advocaat, en u volkomen te onthouden van zelf conclusies of overtuigingsstukken op te stellen : ik zal niet in detail gaan, maar door het aan een rechtbank voorleggen van teksten zoals uw “besluiten” in kwestie maakt u van uzelf uw grootste tegenstander, al beseft u het wellicht niet.

Een tweede maar minstens even belangrijke raad aan u : tracht uit uw diverse veroordelingen iets positiefs te leren, en uw gedrag navenant in gunstige zin aan te passen, al ware het slechts voor uw eigen comfort. Uit uw postings op dit forum blijkt duidelijk dat u grote moeite hebt met het gezag en de beslissingen van rechtbanken, en liever uw eigen visie laat primeren : dat is een ernstige vergissing, beste mijnheer, en het valt echt niet moeilijk te voorspellen dat de toekomst voor u, zonder aanpassing van uw houding, nog meerdere juridische tegenvallers in petto heeft.

En tenslotte, als reactie op uw post 462, waarin u stelt “ik dacht dat ik al binnen was ,maar die 6.800.000 euro heeft mij terug verplicht om sterfhuisconstructies te doen” : met geld of bezit voortkomend uit misdrijven of onwettige handelingen is men nooitbinnen”, mijnheer. De heden geldende beslagen, waarover u het hier reeds diverse malen had, zouden bij u desbetreffend – overigens niet voor het eerst in uw leven – een belletje moeten laten rinkelen. Mijn raad aan u : tracht vanaf nu, ondanks uw gevorderde leeftijd, op een bonafide manier een inkomen te verwerven dat in uw levensonderhoud kan voorzien. Dat zal uiteraard niet lukken door met uw luie reet op een strand te gaan liggen, zoals u graag voorhoudt te doen…

Laatst gewijzigd door Gwylan : 24 oktober 2016 om 23:47.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2016, 03:10   #469
bedrijven docter
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
U blijkt er prat op te gaan dat u deze voorgehouden “besluiten” d.d. 02.03.2005 zelf hebt opgesteld.

Mijn advocaat was doodziek ik moest het zelf doen ,hij kon het zelf niet lezen.
In deze besluiten heb ik al mijn Ca's en commutator matrixen verwerkt van 313 brainstorms.
Bij mijn weten zijn deze besluiten de grootste verzameling rechtspraak en rechtsleer samengebracht in 1 besluit.
Bij deze tekst hoort ook nog eens de 40.000 blz van het dossier ,die ik volledig heb gelezen en verwerkt (zie de talloze verwijzingen naar specifieke blz en PV )
ik heb er 2 jaar mee bezig geweest en heb het moederziel alleen moeten doen.
Was wel ontgoochelt dat de grondwet niet werd gerespecteerd ,er is enkel in 1 zin vastgesteld dat

of er voldoende bewijzen waren van schuld volgens de 'conviction intime du juge'

of er een eenvoudige schuldigverklaring is geweest zoals zou moeten hebben want tijd is voor alle betrokkenen hetzelfde ,maar daar Patrice terecht de opmerking heeft gemaakt dat dit niet wettelijk zou zijn (alhoewel contra legem mag) weet ik het nu niet meer.

Het vonnis is mij zeker betekend geweest was al mijn verbeurdverklaringen zijn uitgevoerd,zal wel ergens in de kelder van het appartement in Berchem liggen (zoek het op in december)

De 6.800.000 euro was het geld dat men niet had gevonden tijdens het onderzoek (lees pol miljoen in de tekst)

Deze rekening op het eiland Man is pas in 2013 ontdekt geweest en bevatte ook stortingen van meerwaardes op aandelen (zie berichten over de tegenbrief 1321 BW)
Maar gezien er ook zwart instak van de periode 1989-1997 (een paar honderd miljoen bf) denk ik dat ik best die som volledig maar vergeet.

Op die rekening is veel beweging geweest op en af ,want al mijn buitenlandse reizen en winterverblijven zijn ervan betaald geweest via een aparte golden amexco.
Ook al onze verblijven in Knokke en aankoop kleren en restaurants werden afgerekend via amexco (had er diverse op verschillende vennootschappen )
Het administratie kantoor in Man regelde alles netjes (uitstekende service)

Echt dom dat dit is uitgekomen door een mailtje voor de betaling van ons appartement hier in Tenerife ,het is dus een zeer duur appartement geworden.
Waarschijnlijk is door dit mailtje de BBI ook op het spoor gekomen van mijn boekhouder en zijn al zijn klanten gelijk domino's gevallen.

Gelukkig dat ik 30 jaar fantastisch geleefd heb met ons Viv want als ik normaal had geleefd met 3 of '4 weken verlof op jaarbasis dan had ik mij misschien een kogel door de kop geschoten.
Veel van de klanten van de boekhouder zijn alles kwijt en hebben gans hun leven keihard geploeterd .

Groetjes ,geen goed weer nu ,maar was aangekondigd.
Wij bezoeken hier wel de meeste eilanden (grand Canaria,Lanzarot,foert avontuur (want daar is weinig te zien) en steken ook over naar Marakech,vroeger hebben we 1 maal africa gedaan van hieruit maar dat beviel viv zo niet.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door bedrijven docter : 25 oktober 2016 om 03:11.
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2016, 06:32   #470
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je gooit wat door elkaar
mijn straf stond in alle kranten en kwam zelf op regionale zender
vonnis betekend en heb het toen gelezen vandaar dat ik mij herinner dat er niet op geantwoord is.
Die 6.800.000 ben ik kwijt geraakt in 2013 dus 8 jaar na het vonnis.
zal mijn besluiten hier publiceren dan kan iedereen oordelen of er met 2 zinnen de grondwet is gerespecteerd.
Absoluut niet. JIJ hebt beweerd dat je het vonnis niet had en nooit gelezen had.
Wacht hé, ah, hier: "Ik heb het vonnis niet (was niet meer geintresseerd was met isomorphosis goed bezig )
(...)
Zou fijn zijn als iemand dat vonnis had."

Of nog: "Heb het niet en heb het nooit gehad ,zal zien als ik in Belgie ben."

Dat vertel ik niet, hé, maar jij.

En nu ineens heb je het vonnis wél gekregen? "vonnis betekend en heb het toen gelezen vandaar dat ik mij herinner dat er niet op geantwoord is."

btw, kan je mij in het artikel dat je als 'bron' gebruikt tonen waar er geschreven is WIE veroordeeld wordt, en met welke straf?

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 25 oktober 2016 om 06:32.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2016, 07:16   #471
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom is de inhoudstafel van je conclusie voor de raadkamer quasi even lang als je gehele conclusie voor de correctionele rechtbank?
Oud 25 oktober 2016, 08:37   #472
Patrice
Gouverneur

Standaard

Citaat:
(...)

Groetjes ,geen goed weer nu ,maar was aangekondigd.
Wij bezoeken hier wel de meeste eilanden (grand Canaria,Lanzarot,foert avontuur (want daar is weinig te zien) en steken ook over naar Marakech,vroeger hebben we 1 maal africa gedaan van hieruit maar dat beviel viv zo niet.
Ik vind het fijn dat je ons kot in de nacht een weerupdate bezorgt.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2016, 10:15   #473
bedrijven docter
Minister

Standaard

Citaat:
Waarom is de inhoudstafel van je conclusie voor de raadkamer quasi even lang als je gehele conclusie voor de correctionele rechtbank?
Wij waren van oordeel (ravhekar en ik ) dat er geen aanwijzingen van schuld warenb vermits alle sterfhuisconstructies waren uitgesplit door de gerechtelijke en zij mij telkens naar huis had laten gaan omdat ze niets onwettelijks vonden ,tevens vonden wij dat als er nieuwe wetten komen die zeggen dat vanaf 1 januari ..... men de huizen niet meer mag wit schilderen dat ze dan tot 31 december spierwit mogen gespoten worden.

De 2 stellingen was het bewijs dat er geen aanwijzingen van schuld waren.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 25 oktober 2016, 10:17   #474
bedrijven docter
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice Bekijk bericht
Ik vind het fijn dat je ons kot in de nacht een weerupdate bezorgt.
Slaap veel overdag op het strand (normaal als je ouder en dikker bent) dus geraak s nachts een paar maal wakker

wandel weer ,half bewolkt maar grijze wolken ,wel warm(t shirt)
Oud 25 oktober 2016, 10:17   #475
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat verklaart niet waarom uw conclusie voor de rechter ten gronde korter is.
Oud 25 oktober 2016, 10:21   #476
bedrijven docter
Minister

Standaard

Citaat:
Dat verklaart niet waarom uw conclusie voor de rechter ten gronde korter is.
die hebben meer blz,want er zijn tekeningen in (procedures) die legeplekken zijn hier op het forum
verschillende procedures (stroomdiagrammen ) zijn opgenomen in mijn conclusies
en voor de raadkamer is het woord bewijs vervangen door aanwijzing.

Ga nu wandelen met viv ,lange wandeling tot in Los Christianos (12 km) g
Oud 25 oktober 2016, 10:25   #477
bedrijven docter
Minister

Standaard

Citaat:
Absoluut niet. JIJ hebt beweerd dat je het vonnis niet had en nooit gelezen had.
Wacht hé, ah, hier: "Ik heb het vonnis niet (was niet meer geintresseerd was met isomorphosis goed bezig )
(...)
Zou fijn zijn als iemand dat vonnis had."

Of nog: "Heb het niet en heb het nooit gehad ,zal zien als ik in Belgie ben."

Dat vertel ik niet, hé, maar jij.

En nu ineens heb je het vonnis wél gekregen? "vonnis betekend en heb het toen gelezen vandaar dat ik mij herinner dat er niet op geantwoord is."

btw, kan je mij in het artikel dat je als 'bron' gebruikt tonen waar er geschreven is WIE veroordeeld wordt, en met welke straf?
wist niet meer waar of wanneer ik dat had gelezen ,herinner alleen dat er kort in 2 zinnen is geantwoord vandaar dat ik dacht eenvoudige schuldigverklaring te hebben gehad

http://www.politics.be/nieuws/3384/
Oud 25 oktober 2016, 10:26   #478
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij waren van oordeel (ravhekar en ik ) dat er geen aanwijzingen van schuld warenb vermits alle sterfhuisconstructies waren uitgesplit door de gerechtelijke en zij mij telkens naar huis had laten gaan omdat ze niets onwettelijks vonden ,tevens vonden wij dat als er nieuwe wetten komen die zeggen dat vanaf 1 januari ..... men de huizen niet meer mag wit schilderen dat ze dan tot 31 december spierwit mogen gespoten worden.

De 2 stellingen was het bewijs dat er geen aanwijzingen van schuld waren.
Een van de grootste zever dat je hier al hebt neergepend. btw, jij hebt toch in voorhechtenis gezeten, neen? Dat heeft geen belleke laten rinkelen?

Net als je niet wist dat je het vonnis gekregen en goed gelezen had, maar wel zonder het te krijgen?
Oud 25 oktober 2016, 10:30   #479
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wist niet meer waar of wanneer ik dat had gelezen ,herinner alleen dat er kort in 2 zinnen is geantwoord vandaar dat ik dacht eenvoudige schuldigverklaring te hebben gehad

http://www.politics.be/nieuws/3384/
Neen, je wist niet meer DAT je het gekregen en gelezen had, een serieus verschil.

Ik herhaal jouw quote: "Heb het niet en heb het nooit gehad ,zal zien als ik in Belgie ben."
Hoe kan je je dan herinneren wat erin stond?
Oud 25 oktober 2016, 12:17   #480
Patrice
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wij waren van oordeel (ravhekar en ik ) dat er geen aanwijzingen van schuld warenb vermits alle sterfhuisconstructies waren uitgesplit door de gerechtelijke en zij mij telkens naar huis had laten gaan omdat ze niets onwettelijks vonden (...)
Misschien kan je je wat beter verdiepen in het verloop van een strafonderzoek en de voorhechtenis eer je tot zo'n conclusie komt.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be