Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2016, 09:58   #61
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Leuven kan niet meer verfranst worden, maar wordt in versneld tempo verengelst.
In de oudste universiteitsstad van België worden al een tijd bepaalde cursussen in het Engels gegeven, dat is juist. Dikwijls door Vlaamse profs voor overwegend Vlaamse studenten in steenkolen -Engels.

Dit wil echter nog niet zeggen dat jan met de pet in Leuven Engels tracht te spreken. In de studentencafé's en horeca wordt uiteraard nogal wat Engels gepraat. Maar dat geldt ook voor andere universiteitssteden en de andere centrumsteden. Ik begrijp je opmerking dus niet.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 10:11   #62
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een paar jaar terug deden we een groepsreis in Italië.
Ongeveer de helft v.d. deelnemers waren A'penaren.
Reeds van aan het ontbijtbuffet waren ze aan 't stoefen.
Dat duurde tot 's avonds n�* het avondmaal.
2 Dagen later was de groep in 2 gesplitst: A'penaren & niet A'penaren van over gans Vlaanderen.
Vreemd verhaal. Dat opsplitsen in twee groepen bracht ongetwijfeld bijkomende kosten mee. Welke reisorganisator doet dit? Dit voorval illustreert trouwens een raar fenomeen : de Antwerpenaren tegen de rest van Vlaanderen. Ik heb ook gereisd maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Je hoeft trouwens niet met Antwerpenaren om te gaan wanneer je op reis gaat. Iedere ruimte heeft plaats genoeg hen te vermijden. Ik denk trouwens dat je op bepaalde gebieden een fanatiek heerschap bent.

Laatst gewijzigd door robert t : 26 oktober 2016 om 10:12.
Oud 26 oktober 2016, 10:58   #63
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bron ?
Liefst een plausibele, dus niet het gemeentehuis van Voeren a.u.b.
Citaat:
Na de Eerste Wereldoorlog kwam die evolutie in een stroomversnelling. In de jaren twintig stelden de Vlaamse politici, die de wettelijke gelijkheid van de Nederlandse en de Franse taal verkregen hadden, voor om over het hele grondgebied van het Koninkrijk de bestuurlijke tweetaligheid in te voeren. Het botste op een harde Waalse weigering, wat een keerpunt betekende in de Belgische geschiedenis.
http://www.dbnl.org/tekst/_ons003199...01_01_0140.php

Dit is maar ééntje van de vele bronnen waarin dit gebeuren wordt aangehaald.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 11:32   #64
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
http://www.dbnl.org/tekst/_ons003199...01_01_0140.php

Dit is maar ééntje van de vele bronnen waarin dit gebeuren wordt aangehaald.
Inderdaad Quercus de afkeer van de Walen tegen het Nederlands is een vaststaand feit.

Henri probeert gewoon het licht van de zon te ontkennen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 13:11   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad Quercus de afkeer van de Walen tegen het Nederlands is een vaststaand feit.

Henri probeert gewoon het licht van de zon te ontkennen.
Henri trekt dus meer op BDW dan hij denkt/weet.
Oud 26 oktober 2016, 14:51   #66
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
u zegt???

Antwerpen gaat nooit van mijn leven mijn "liefde" zijn. Hier in onze regio spuwen ze op alles wat Antwerps is, met hun dikkenekken.
Zelden dergelijk idioot bericht gelezen. Spuwen op iets of iemand is één van de grofste beledigingen die je iemand kan aandoen. Dikkenekken vind je trouwens overal, ook in jouw gemeente zullen er een aantal zitten. Zelf woon ik niet ver van jouw regio en in mijn gemeente merk ik niets van de afkeer die jij etaleert. Integendeel, we houden van A.

Terugkrabbelen zoals je in een latere posting doet niets af van je belediging. Gezegd is gezegd.
Oud 26 oktober 2016, 15:17   #67
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ideaal was een volledig tweetalig land.
Lukt nooit. De Walen zijn te dom of willen geen Nederlands leren. Ze zijn bv. niet in staat films of documentaires in originele versie te bekijken wanneer deze niet franstalig zijn. Steevast heb je een stupiede dubbing die de film kapot maakt. Streng te mijden dus. Voor de rest heb je een gedeelte tweetalig Wallonië. Veel horeca zaken zijn overgenomen door Vlamingen of Nederlanders. Wat Brussel betreft kan je droom werkelijkheid worden. Tegen 2018 worden de PS-Lijsten volledig overgenomen door allochtonen. Er zal dan in hoofdzaak Arabisch gesproken in Brussel en nog een beetje Frans of Nederlands. In Vlaanderen is er uiteraard geen probleem. We zijn in grote meerderheid drietalig of meer.
Citaat:
Na de volgende nederlaag van N-VA zit dat er misschien wel in.
Je verwart duidelijk de N-VA met de Spa.
Oud 26 oktober 2016, 16:32   #68
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarom dat heel wat acteurs in de soapseries op VTM en VRT dat soort "opgepoetst Antwerps" praten... Ja, "mensen walgen" er zodanig van dat die twee series enorme kijkcijfers halen.
In de soaps wordt inderdaad geen vlekkeloos Nederlands gepraat maar een soort tussentaal tot bijna-dialect. Heeft weinig belang, iedereen begrijpt het. Het journaal bv. is iets helemaal anders. Martine Tanghe spreekt Nederlands waar veel taalpuriteinen alleen kunnen van dromen. Het is geen toeval dat ze co-presentatrice is van het jaarlijks "groot dictee der Nederlandse taal".

Iets anders. In de regel zijn ook dialecten goed verstaanbaar. Twee uitzonderingen : het afschuwelijke dialect van Ronse, zonder twijfel het lelijkste dialect van Vlaanderen, en het Izegems taaltje van Filip Kowlier. Wanneer je er mee geconfronteerd wordt heb je in beide gevallen een tolk nodig.
Oud 26 oktober 2016, 16:54   #69
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Zelden dergelijk idioot bericht gelezen. Spuwen op iets of iemand is één van de grofste beledigingen die je iemand kan aandoen. Dikkenekken vind je trouwens overal, ook in jouw gemeente zullen er een aantal zitten. Zelf woon ik niet ver van jouw regio en in mijn gemeente merk ik niets van de afkeer die jij etaleert. Integendeel, we houden van A.

Terugkrabbelen zoals je in een latere posting doet niets af van je belediging. Gezegd is gezegd.
Als Antwerpenaar voel ik mij helemaal niet beledigd door de anti Antwerpse gevoelens.

You love us or you hate us. We don't care!

Integendeel, het loopt hier vol Hollanders die ons 'soow chesellech finden'.

Ik heb eigenlijk liever dat ge ons haat.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 18:13   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de soaps wordt inderdaad geen vlekkeloos Nederlands gepraat maar een soort tussentaal tot bijna-dialect. Heeft weinig belang, iedereen begrijpt het. Het journaal bv. is iets helemaal anders. Martine Tanghe spreekt Nederlands waar veel taalpuriteinen alleen kunnen van dromen. Het is geen toeval dat ze co-presentatrice is van het jaarlijks "groot dictee der Nederlandse taal".

Iets anders. In de regel zijn ook dialecten goed verstaanbaar. Twee uitzonderingen : het afschuwelijke dialect van Ronse, zonder twijfel het lelijkste dialect van Vlaanderen, en het Izegems taaltje van Filip Kowlier. Wanneer je er mee geconfronteerd wordt heb je in beide gevallen een tolk nodig.
Ik denk niet dat u als Vlaming Twets begrijpt, net zoals er veel kans is dat een Maaslanders geen gebenedijd woord opvangt van wat een oud vrouwtje uit Poperinge vertelt. En zwijg ik nog over de Frans-Vlaamse dialecten, net over de grens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 18:14   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lukt nooit. De Walen zijn te dom of willen geen Nederlands leren. Ze zijn bv. niet in staat films of documentaires in originele versie te bekijken wanneer deze niet franstalig zijn. Steevast heb je een stupiede dubbing die de film kapot maakt.
Dat gebeurt in de meeste grote taalgebieden. Niet speciaal voor de Franstaligen.
Oud 26 oktober 2016, 19:19   #72
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lukt nooit. De Walen zijn te dom of willen geen Nederlands leren. Ze zijn bv. niet in staat films of documentaires in originele versie te bekijken wanneer deze niet franstalig zijn. Steevast heb je een stupiede dubbing die de film kapot maakt. Streng te mijden dus. Voor de rest heb je een gedeelte tweetalig Wallonië. Veel horeca zaken zijn overgenomen door Vlamingen of Nederlanders. Wat Brussel betreft kan je droom werkelijkheid worden. Tegen 2018 worden de PS-Lijsten volledig overgenomen door allochtonen. Er zal dan in hoofdzaak Arabisch gesproken in Brussel en nog een beetje Frans of Nederlands. In Vlaanderen is er uiteraard geen probleem. We zijn in grote meerderheid drietalig of meer.
Je verwart duidelijk de N-VA met de Spa.
In Kinepolis Liège worden haast alle films ondertussen in het Frans ondertiteld. Dus wat de taal van de film betreft gewoon in de originele taal. Net als in Hasselt of een andere Vlaamse zaal.

Me dunkt dat u het bent die niet op de hoogte is.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 26 oktober 2016 om 19:20.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 19:49   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Kinepolis Liège worden haast alle films ondertussen in het Frans ondertiteld. Dus wat de taal van de film betreft gewoon in de originele taal. Net als in Hasselt of een andere Vlaamse zaal.

Op de RTBF is dat niet het geval. Ook niet op RTL.

En trouwens ook op geen enkele Franse zender.
Oud 26 oktober 2016, 19:53   #74
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben uit West-Vlaanderen afkomstig en ken het West-Vlaams dialect heel goed. Niettemin, wanneer op de VRT-radio Fluppe Kowlier aan beurt komt dan mag ik nog zo geconcentreerd zitten luisteren, ik begrijp er slechts een paar woorden van. Mijn indruk is dat het voor een flink stuk gelegen is aan het nuchtere feit dat Flip Kowlier blijkbaar te lui is om zijn mond op zo'n manier te openen dat iemand anders hem begrijpt. Zijn stemgeluid is afschuwelijk nasaal en van dictie heeft hij natuurlijk nog nooit gehoord.
Oud 26 oktober 2016, 19:57   #75
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat komt omdat Kinépolis in feite een Vlaamse onderneming is. Die mensen zijn wat intelligenter en begrijpen dat je een film waarin taal en dialogen erg belangrijk zijn door dubbing voor een flink stuk kunt verknoeien.
Oud 26 oktober 2016, 20:41   #76
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat komt omdat Kinépolis in feite een Vlaamse onderneming is. Die mensen zijn wat intelligenter en begrijpen dat je een film waarin taal en dialogen erg belangrijk zijn door dubbing voor een flink stuk kunt verknoeien.
Niets mee te maken. Gewoon een economisch gegeven, gedubde films zijn duurder.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2016, 20:57   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Niets mee te maken. Gewoon een economisch gegeven, gedubde films zijn duurder.
Waarom dat RTL en alle Franse zenders dat dan wel? Toch veel duurder? En commerciële organisaties zoeken toch de goedkoopste manier?
Oud 26 oktober 2016, 21:00   #78
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Waarom dat RTL en alle Franse zenders dat dan wel? Toch veel duurder? En commerciële organisaties zoeken toch de goedkoopste manier?
Critical mass. Bioscopen bereiken niet dezelfde critical mass als TV zenders.
Oud 26 oktober 2016, 21:01   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Critical mass. Bioscopen bereiken niet dezelfde critical mass als TV zenders.
Gaat dat ook op voor de RTBF, u weet wel die zender waar, volgens u, geen kat naar kijkt?
Oud 26 oktober 2016, 21:03   #80
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Gaat dat ook op voor de RTBF, u weet wel die zender waar, volgens u, geen kat naar kijkt?
Yes, want ze maken deals met de zenders in Frankrijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be