Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2016, 18:34   #21
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De Walen spreken wel beter Frans, terwijl dat bij ons de eerste vreemde taal is.
Juist, hoe zou dat toch komen?

Maar kom, wij spreken dan beter Nederlands dan de Walen. Ik denk dat ik weet hoe dat komt !
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 18:35   #22
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zij houden ervan om zich voor te stellen als de Vlaamse elite die niet is blijven steken in zijn platvloers Vlaming zijn, maar echte wereldburgers zijn en dus meestal ook uitstekend Frans praten.

Zij maken dan ook de Vlamingen graag wijs dat hun legitieme taaleisen ten aanzien van la Belgique belachelijk zijn; enfin, meestal spreken ze daar liever niet over en vegen ze ze ostentatief onder de mat; maar van de andere kant vragen ze de Vlamingen wel de gevoeligheden van de grote francofonie te begrijpen...
Als het over de Nederlandse taal gaat is het toch maar een taal en wie kan daar nu zo een ophef over maken...
Als het over het Frans gaat dan is het ineens EEN TAAL die alle respect, aandacht, verdediging en begrip mag eisen ook en vooral van die stoute en achterlijke Vlamingen
Ik heb daar nog nooit van gehoord....
Welke taal spreken ze thuis?
Waar vind ik die Vlamingen?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 21 november 2016 om 18:38.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 18:40   #23
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Ik geloof er geen smeet van.

Is dat zo? Het gebruik van het Frans is enkel maar achteruitgeboerd in Vlaanderen in de periode van 72 jaar (min tien jaar buitengaats) die het mij gegeven is die waarneming te hebben mogen doen privé en professioneel.

Ook niet erg stimulerend om je au sérieux te nemen. .
Sorry hoor, maar buiten wat oude mensen ken ik in mijn omgeving, de boerenbuiten, geen enkele persoon die nog Waals spreekt en hoor ik het evenmin de mensen onder elkaar nog spreken...

Het gebruik van het Frans is inderdaad enkel maar achteruitgeboerd en niet voor niets; de Vlamingen en de Walen zijn twee totaal gescheiden volkeren geworden die nog maar weinig met elkaar gemeend hebben; maar daar waar ze nog samenkomen eist de franstalige wel dat dat in het frans gebeurd...

En wat de vrienden en vriendinnen van mijn kinderen betreft zijn er echt niet veel die een mondje Nederlands kennen en de algemene stemming hier zit er echt niet in opdat dat zou veranderen...

Als ze over een tweede taal spreken hebben ze het over het Engels en heel zelden, soms gedwongen door hun ouders, over het Nederlands...

Er is meestal niets stimulerend om de werkelijkheid onder ogen te zien; het kan eerder alleen maar leiden tot ontmoediging...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 18:41   #24
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik heb daar nog nooit van gehoord....
Welke taal spreken ze thuis?
Waar vind ik die Vlamingen?
Meestal hebben ze het grote woord in onze Vlaamse gesubsidieerde kranten... De minachting voor alles wat Vlaams is liegt er niet om...
Oud 21 november 2016, 18:42   #25
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn Vlamingen die de Nederlandse taal willen afschaffen??
Wel, er zijn in Vlaanderen (én op dit forum) zielige pipo's die nogal eigenaardige meningen daaromtrent koesteren. Het feit alleen dat wij het Nederlands met een Vlaams accent spreken is voor hen een "argument" om het tot een andere taal te bombarderen: het "Vlaams". Dat er in alle Europese talen regionale verschillen in uitspraak zijn, daar hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord, of beter: ze willen het gewoon niet horen.
Oud 21 november 2016, 18:43   #26
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En??? De Walen kennen geen Waals meer omdat ze hun eigen dialect hebben opgegeven om bij de grote francofonie te mogen horen...

Dat is wat vele, vooral zogezegde sociale, Vlamingen met de Nederlands taal willen doen; er een verzameling van streekdialecten van maken zodat ze de Nederlandse verbasterde taal, onder de noemer van beschaving gemakkelijker kan afschaffen ten voordele van de grote franse taal om zo la Belgique om te toveren tot een grote francofone achterlijke en gemakkelijker te bespelen eenheidsworst...

Een land, één taal en een onderdanig en totaal misleid horig volk...
Het Waals is geen dialect van het Frans maar een afzonderlijke taal. Het Waals is ook niet ontstaan uit het Frans.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 18:44   #27
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel, er zijn in Vlaanderen (én op dit forum) zielige pipo's die nogal eigenaardige meningen daaromtrent koesteren. Het feit alleen dat wij het Nederlands met een Vlaams accent spreken is voor hen een "argument" om het tot een andere taal te bombarderen: het "Vlaams". Dat er in alle Europese talen regionale verschillen in uitspraak zijn, daar hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord, of beter: ze willen het gewoon niet horen.
Inderdaad niet te begrijpen. Het is niet omdat we hier en daar een ander woord gebruiken of een klank anders uitspreken, dat het om een andere taal zou gaan.

Even grote onzin als een Amerikaan die gaat beweren dat hun taal geen Engels is of een Oostenrijker die beweert geen Duits te spreken maar Oostenrijks.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 21 november 2016 om 18:45.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 18:46   #28
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Meestal hebben ze het grote woord in onze Vlaamse gesubsidieerde kranten... De minachting voor alles wat Vlaams is liegt er niet om...
Er zijn journalisten die de Nederlandse taal willen afschaffen?
Ik wil namen!
Oud 21 november 2016, 18:47   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dialect in mainstream media mag voor wat mij betreft afgeschoten blijven worden.

Wel trots zijn op onze superieure kennis van Engels maar tegelijk ons Nederlands verbasteren.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 november 2016 om 18:50.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 18:49   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Inderdaad niet te begrijpen. Het is niet omdat we hier en daar een ander woord gebruiken of een klank anders uitspreken, dat het om een andere taal zou gaan.

Even grote onzin als een Amerikaan die gaat beweren dat hun taal geen Engels is of een Oostenrijker die beweert geen Duits te spreken maar Oostenrijks.
Ik denk dat het Oostenrijks Duits minstens even sterk in uitspraak verschilt van het formele Duits uit Duitsland als het zogezegde "Vlaams" van het AN. Maar in Oostenrijk noemen ze hun taal consequent en zonder aarzelen Deutsch.
Oud 21 november 2016, 18:49   #31
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En welke waren de idioten die het ABN hebben omgevormd tot het BN goed wetende dat er dan een meute francofone Vlaamshatende betweters op zouden afvliegen om in la Belgique de legitimiteit van de Nederlandse taal af te schrijven???
En die meute bevindt zich inderdaad niet alleen aan de franstalige kant van dit land... Vlaanderen heeft een enorme klasse aan nestbevuilers, die meestal nog van bovenuit goed gesubsidieerd worden...
Oud 21 november 2016, 18:51   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En welke waren de idioten die het ABN hebben omgevormd tot het BN goed wetende dat er dan een meute francofone Vlaamshatende betweters op zouden afvliegen om in la Belgique de legitimiteit van de Nederlandse taal af te schrijven???
En die meute bevindt zich inderdaad niet alleen aan de franstalige kant van dit land... Vlaanderen heeft een enorme klasse aan nestbevuilers, die meestal nog van bovenuit goed gesubsidieerd worden...
Leef jij in een parallelle fantasiewereld?

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 november 2016 om 18:52.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 18:52   #33
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Waals is geen dialect van het Frans maar een afzonderlijke taal. Het Waals is ook niet ontstaan uit het Frans.
Inderdaad; maar daar komen de Walen nu pas achter...
En nu gaan er zelfs stemmen op dat ze compensaties moeten krijgen voor dat verlies....

Zouden vragen naar compensaties dan echt een francofone eigenschap zijn???
Oud 21 november 2016, 18:53   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161115_02572303

"Education First distilleert elk jaar de kennis van het Engels in een graadmeter. Volgens de index 2016 zijn de Belgen de op tien na beste Engelssprekenden van diegenen die het Engels niet als moedertaal hebben.

Hiermee stijgen we zes plaatsen ten opzichte van 2015.

Maar de studie toont dus grote verschillen aan tussen het noorden en het zuiden van het land

De Vlamingen zouden an sich op de vijfde stek staan in de rangschikking,

na Nederland en de Scandinavische landen.

Omgekeerd zouden de Franstaligen zonder de Vlamingen zakken naar plaats dertig,

net achter Frankrijk

en een heel eind na Luxemburg (7) en Duitsland (9)."

En dan te bedenken dat de Walen Engels als tweede taal kunnen studeren
,terwijl de Vlamingen Engelss pas als derde taal ,
na het Frans kunnen studeren .
Dus ?
Stomme Walen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 18:54   #35
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dialect in mainstream media mag voor wat mij betreft afgeschoten blijven worden.

Wel trots zijn op onze superieure kennis van Engels maar tegelijk ons Nederlands verbasteren.
Wat mij betreft ook, maar meestal zijn zij voor die dialecten goed wetende dat dat in la Belgique de status van het Nederlands alleen maar verder kan ondermijnen...
Oud 21 november 2016, 19:01   #36
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Leef jij in een parallelle fantasiewereld?
Het zou inderdaad beter zijn indien het maar een fantasiewereld zou zijn...
Maar totaal ondergedompeld in de leefwereld en de denkwereld van het zuiden van het land maak ik mijzelf niets meer wijs...
Oud 21 november 2016, 19:04   #37
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou inderdaad beter zijn indien het maar een fantasiewereld zou zijn...
Maar totaal ondergedompeld in de leefwereld en de denkwereld van het zuiden van het land maak ik mijzelf niets meer wijs...
Wie zijn die journalisten, Marie?
Oud 21 november 2016, 19:08   #38
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie zijn die journalisten, Marie?
Wie heeft er voor gezorgd dat het ABN werd afgeschaft en vervangen werd door het BN? Wie? Ik wil namen...
Oud 21 november 2016, 19:13   #39
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slechte vergelijking aangezien Waals bij slechts een klein percentage de moedertaal is. Bij de meeste Walen is het Frans en niet het Waals de moedertaal.
Je zit weeral kilometers ervan

ik zei:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
Engels, Nederlands zijn beide West-Germaanse talen. Het is nogal vrij logisch dat Nederlandstaligen rapper en beter Engels leren dan Walen.

Zo is het ook nogal logisch dat Walen rapper en beter Frans spreken want het Waals en het Frans zijn beide Romaanse talen.

Frans en Waals zijn volgens jou een germaanse talen ofzo? of spreken Walen slechter Engels omdat er maar een klein percentage Waals spreekt?

Rare logica heb jij hoor.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 21 november 2016 om 19:15.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 19:19   #40
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft er voor gezorgd dat het ABN werd afgeschaft en vervangen werd door het BN? Wie? Ik wil namen...
inderdaad, jij leeft in een fantasiewereld.

het 'BN' bestaat niet eens in de reële wereld. in welke wereld werd dit afgeschaft? Vervangen?

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 21 november 2016 om 19:22.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be