Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2016, 13:40   #341
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gesproken communicatie ??

ben daar jaren geleden één keer ingetrapt, ik doe dat niet meer, ik versta hen dan meestal niet. laat hen tegen mij maar Frans spreken.
Ik laat hén Frans spreken en ik spreek Nederlands, als ze het niet begrijpen Engels. Meestal zeggen ze dan dat ze willen oefenen met Nederlands, dus laat ik dat ook toe. Als ze het dan nog niet begrijpen gebaren en een tekening. Ik kan geen Frans. Iedereen spreekt in zijn eigen taal.

De meeste Walen begrijpen me wel. Ik let er dan ook op dat ik mooi Nederlands spreek.

Een Waal zei me eens dat hij in Vlaanderen was en naar de slager ging om zijn Nederlands te oefenen, en hij sprak Nederlands tegen de slager en die antwoordde in 't Frans. Hij vond dat heel vreemd maar ook grappig.

ALs je hun niet stimuleert, gaan ze het ook niet doen hé.

De fout ligt ook bij de Vlamingen. Zeuren dat ze geen Nederlands willen spreken maar wel altijd zelf overschakelen naar Frans. Da's vrij hypocriet hé.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 13:42   #342
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Als ik in Amsterdam kom en iets in het Nederlands (met Vlaams accent) zeg, antwoorden Nederlanders me vaak in van dat Nederlands-Engels. Dat zegt me twee dingen:

- onze taalverwantschap met Nederlanders verkleint
- Nederlanders denken vooral dat ze goed Engels praten, en doen het te pas en te onpas.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 13:42   #343
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Om dan te beseffen dat ze mentaal als volk 200 jaar achter staan?

Ik denk het niet.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 13:44   #344
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik mijn ervaring en die van mijn kinderen vergelijk met hetgeen Marie hier neerpent stel ik vast dat daar een enrom verschil tussen bestaat.
Dat komt in de eerste plaats omdat uw ervaringen anekdotisch bewijs opleveren. Luister goed: ze zijn zonder betekenis.

Citaat:
Van mijn kinderen weet ik dat ze mij niks voorliegen.

Trololoo
Oud 24 november 2016, 13:45   #345
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik laat hén Frans spreken en ik spreek Nederlands, als ze het niet begrijpen Engels. Meestal zeggen ze dan dat ze willen oefenen met Nederlands, dus laat ik dat ook toe. Als ze het dan nog niet begrijpen gebaren en een tekening. Ik kan geen Frans. Iedereen spreekt in zijn eigen taal.

De meeste Walen begrijpen me wel. Ik let er dan ook op dat ik mooi Nederlands spreek.

Een Waal zei me eens dat hij in Vlaanderen was en naar de slager ging om zijn Nederlands te oefenen, en hij sprak Nederlands tegen de slager en die antwoordde in 't Frans. Hij vond dat heel vreemd maar ook grappig.

De fout ligt ook bij de Vlamingen. Zeuren dat ze geen Nederlands willen spreken maar wel altijd zelf overschakelen naar Frans. Da's vrij hypocriet hé.

hey, ik ben niet verantwoordelijk voor het opvoeden van de Franstaligen hé, dat ze hun plan trekken! ik heb daar geen misplaatst medelijden mee.
en dat ze hun Nederlands oefenen met iemand die daar tijd voor heeft, ik heb geen tijd om hen ook nog eens Nederlands te leren. de transfers zijn voor mij al voldoende inspanning geweest. ik ga er ook niet nog eens mijn tijd aan verdoen.
laat mij m'n Frans maar oefenen. zo egoistisch ben ik nog wel.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 13:45   #346
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uiteraard, maar ze moeten niet verwachten dat ze door Vlamingen dan nog au serieux genomen worden.

achterlijk boerenvolkje.
Who cares.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 13:46   #347
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht

Dat is eerder de Vlaamse slavenmentaliteit. De Vlaming overleeft al duizend jaar door vrijwillige onderwerping.

Dat laat natuurlijk sporen na.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 24 november 2016 om 13:46.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 13:46   #348
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Who cares.
Idd, zo lang "de kassa" maar rinkelt, nietwaar ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 13:46   #349
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ook dat kan hen niks schelen, aangezien veel Walen nooit in contact komen met Vlamingen.
Dat is ook ineens de reden waarom Engels hen matig interesseert, ze hebben er geen behoefte aan. Engels speelt geen rol van betekenis in het leven van de gemiddelde Waal.
Meer nog : meer en meer Vlamingen laten hen meer dan duidelijk weten dat ze niets van hen willen weten.
Oud 24 november 2016, 13:47   #350
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Als ik in Amsterdam kom en iets in het Nederlands (met Vlaams accent) zeg, antwoorden Nederlanders me vaak in van dat Nederlands-Engels. Dat zegt me twee dingen:

- onze taalverwantschap met Nederlanders verkleint
- Nederlanders denken vooral dat ze goed Engels praten, en doen het te pas en te onpas.
mij leert het vooral dat je geen of weinig voeling hebt met Amsterdammers.

dat is een echte grootstad, dat is iets wat wij niet kennen in België. De kosmopolitische Amsterdammer is zo vertrouwd met het omschakelen naar Engels dat hij dit doet bij t minste accent.
Oud 24 november 2016, 13:47   #351
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Who cares.
Onder anderen u, maar je beseft het niet omdat je het succesvol hebt verdrongen.

Allemaal deel van de imperialistische Franstalige waandenkwereld.
Oud 24 november 2016, 13:48   #352
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Meer nog : meer en meer Vlamingen laten hen meer dan duidelijk weten dat ze niets van hen willen weten.
hoe zou dat komen? dat ze hun kop eerst eens uit hun eigen aars trekken hé.

losers.
Oud 24 november 2016, 13:49   #353
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook dit wordt wat vervelend, het eeuwige slachtoffertje spelen.
Oud 24 november 2016, 13:50   #354
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik mijn ervaring en die van mijn kinderen vergelijk met hetgeen Marie hier neerpent stel ik vast dat daar een enrom verschil tussen bestaat.
Van mijn kinderen weet ik dat ze mij niks voorliegen.
Daarom mijn vraag of Marie in een bepaald milieu vertoeft die het verschil in ervaring mogelijks verklaart.

Het kan natuurlijk ook dat Marie maar wat uit haar nek lult.

Wat bedoelt ge met van 0 herbeginnen? Dat gij van 0 moet herbeginnen van andere mensen te proberen overtuigen van iets waarover die andere mensen andere ervaringen hebben?

Zou het kunnen dat gij dan fout zijt. Als ge telkens opnieuw moet beginnen?
Zou het kunnen dat jijzelf en jouw kinderen niet ondergedompeld wonen in Wallonië en dat jullie daarom ook altijd slechts maar een deel van de franstalige koek voorgeschoteld krijgen???
Iedereen kan zich een tijdje beschaafder voordoen dan dat hij is, vooral als hij in het buitenland opereert of als hij tijdelijk andere mensen bij hem ontvangt... Maar zo een laagje vernis vliegt er gemakkelijk af als het niet meer tijdelijk is...

En maak je geen zorgen; ik heb hier, als Vlaming geen enkel probleem met mijn buren... Ik maak dan ook geen problemen en heb mij volkomen aangepast... Maar hoe goed ze zich ook verdraagzaam en beschaafd willen voordoen, steeds weer verraden kleine dingen hun Vlaamse aversie of vooroordelen die ze dagelijks ingelepeld krijgen...

En de media die houdt natuurlijk compleet geen rekening met mij en die spuit voortdurend haar anti-Vlaamse franstalige grootheid uit...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 13:51   #355
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat komt in de eerste plaats omdat uw ervaringen anekdotisch bewijs opleveren. Luister goed: ze zijn zonder betekenis.
Trololoo
Dat is toevallig dan dat al mijn ervaringen heel sterk verschillen met het geleuter van Marie.

Dat mijn kinderen vertellen dat de Franstaligen in hun team uitstekend Nederlands praten is dan toeval.
Dat die Waalse boerin waar we tijdens een weekend Ardennen mee spraken toevallig behoorlijk goed Nederlands sprak is toeval.
Dat de Franstalige buren in Brussel van een van de kinderen behoorlijk tot uitstekend Nederlands spreken uit eigen initiatief is louter toeval.

Niet zeveren hé.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 13:53   #356
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toevallig dan dat al mijn ervaringen heel sterk verschillen met het geleuter van Marie.

Dat mijn kinderen vertellen dat de Franstaligen in hun team uitstekend Nederlands praten is dan toeval.
Dat die Waalse boerin waar we tijdens een weekend Ardennen mee spraken toevallig behoorlijk goed Nederlands sprak is toeval.
Dat de Franstalige buren in Brussel van een van de kinderen behoorlijk tot uitstekend Nederlands spreken uit eigen initiatief is louter toeval.

Niet zeveren hé.
Jaja, heel Brussel en Wallonie spreekt uitmuntend Nederlands en Engels.

...
Oud 24 november 2016, 13:53   #357
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zou het kunnen dat jijzelf en jouw kinderen niet ondergedompeld wonen in Wallonië en dat jullie daarom ook altijd slechts maar een deel van de franstalige koek voorgeschoteld krijgen???
Iedereen kan zich een tijdje beschaafder voordoen dan dat hij is, vooral als hij in het buitenland opereert of als hij tijdelijk andere mensen bij hem ontvangt... Maar zo een laagje vernis vliegt er gemakkelijk af als het niet meer tijdelijk is..
Als ge dagelijks met Franstalige collega's werkt in het binnenland zal er na jaren niet veel meer overblijven van zich "een tijdje beschaafder voordoen'.
Oud 24 november 2016, 13:54   #358
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Niet zeveren hé.
anekdotisch

anekdotisch bijv.naamw.Uitspraak: [anɛg'dotis] 1) gebaseerd op of met het karakter van een anekdote Voorbeeld: `anekdotisch verhaal` 2) anekdotisch bewijs (gebaseerd op één specifiek geval uit de omgeving) © Kernerman Dictiona...

fyi ook drie anekdotische voorbeelden maken niet dat het geen anekdotische voorbeelden meer zouden zijn.
Oud 24 november 2016, 13:54   #359
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De meeste Franstaligen leven enkel in de Francofonie.

Voor hen bestaat de wereld uit Frankrijk en de omliggende parochies.
Quebec ,enkele eilandjes in de Caraïben en dan ook nog
Noord- en West -Afrika.

Al wat daar buiten ligt ,bestaat gewoon weg niet voor hen .
Totaal onzin.
Oud 24 november 2016, 13:55   #360
pajoske

Standaard

Citaat:
Jaja, heel Brussel en Wallonie spreekt uitmuntend Nederlands en Engels.

...
Beweer ik dat?
Neen, evenmin als ik beweer dat Vlamingen uitstekend Frans en Engels spreken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be