Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2016, 18:15   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Aantal startende ondernemingen op recordhoogte

Wederom uitstekend nieuws, zoals verwacht spant vooral Vlaanderen de kroon.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2639401#
Oud 2 december 2016, 19:24   #2
kameleon
Minister

Standaard

Fantastisch, zie je wel dat die bleitsmoelen van ondernemers het zonder lagere vennootschapsbelasting ook kunnen.

Ai, er is een kentering ingezet in Vlaanderen. Maar dat heeft meer te maken met het rippen van de burger. http://www.standaard.be/cnt/dmf20161201_02602658
Oud 2 december 2016, 19:58   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht

En dat op dezelfde dag als het nieuws dat het aantal faillissementen op recordhoogte is.
Oud 2 december 2016, 20:21   #4
demonen
Banneling

Standaard

In november gingen er in ons land 899 bedrijven failliet, opnieuw 4 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar, berekende het informatiebureau Graydon. Ook in september en oktober was er al een stijging.
Opmerkelijk ook is dat steeds meer “oudere” bedrijven, die al minstens 25 jaar bestaan, failliet gaan. Hun aandeel in de eerste elf maanden bedraagt 14,1 pct. Enkele jaren geleden bedroeg hun aandeel minder dan 10 procent. Ook hier is Vlaanderen koploper (17,5 pct).

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161201_02602658
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 22:43   #5
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Tja, wie zich niet aanpast en mee evolueert met de markt, die bekoopt het uiteindelijk op het einde van de rit. Dat verklaar de ondergang van oudere bedrijven.

Vergelijk het met een bedrijfje in analoge fotografie, als die daarin blijven steken en niet overgaan op digitaal vb, dan kunnen ze de boeken sluiten.
Oud 2 december 2016, 22:56   #6
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En dat op dezelfde dag als het nieuws dat het aantal faillissementen op recordhoogte is.
Logisch ook, meer starters, meer bedrijven, meer faillissementen.

Als je september 2015 en 2016 vergelijkt, dan ligt het aantal faillissement met 4 procent hoger, terwijl het aantal ondernemingen met een hoger percentage toenam.

Brussel geeft een wat vertekend beeld en daar heeft de horeca sector het zwaar te verduren gekregen door de terroristische aanslagen waardoor de toeristen er wegbleven.

Kortom, gezien de situatie, lijkt me de balans objectief gezien zeker positief te zijn.

Citaat:
Net zoals vorig jaar, zit ook dit jaar het aantal startende ondernemers in de lift. De stijging van het aantal starters is het sterkst in Vlaanderen: in de periode van januari tot en met juli 2016 werden er 29.502 nieuwe ondernemingen opgericht. Dat is goed voor een stijging van maar liefst 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Wallonië kwamen er 13.722 ondernemers bij, wat neerkomt op een stijging met 3,5%. In Brussel is het aantal starters toegenomen met 4,8% tot 6.994.
Oud 2 december 2016, 23:45   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Waarom is dat uitstekend nieuws?
Dat zijn al die vijftigplussers die geen werk meer vinden.
Ook de reden dat Vlaanderen de kroon spant.... hoeveel verliezen er hun uitkering en/of komen vandaag niet meer toe met wat ze al jaren verdienen?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2016, 04:49   #8
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Waarom is dat uitstekend nieuws?
Dat zijn al die vijftigplussers die geen werk meer vinden.
Ook de reden dat Vlaanderen de kroon spant.... hoeveel verliezen er hun uitkering en/of komen vandaag niet meer toe met wat ze al jaren verdienen?
Nog niet gemerkt dat diezelfde zever onder iedere regering terugkomt?
Dat ze eens een duidelijke statistiek maken over de faillissementen van die starters na 1, 2, 3, 4 en 5 jaar en hoeveel er hun have en goed daardoor verliezen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2016, 06:26   #9
strijkijzer
Gouverneur

Standaard

Met cijfers uit krantenartikels kan je gelijk wat bewijzen. 90% van de ertoe doende cijfers of andere gegevens blijven immers buiten beeld. Het is immers makkelijker om mensen op te jagen of te manipuleren aan de hand van één cijfer dat eruit springt of iets te kopie pasten van een persbureau dat werd aangeleverd door een belangengroep dan om een diepgravend artikel te schrijven over een onderwerp. Een groei van x% opstarters of een stijging met y% van falingen zegt helemaal niets over wat er in werkelijkheid aan de gang is.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2016, 07:27   #10
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik ken de ballen van ondernemen.
Begint dat met het oprollen van de mouwen?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2016, 07:44   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Nog niet gemerkt dat diezelfde zever onder iedere regering terugkomt?
Dat ze eens een duidelijke statistiek maken over de faillissementen van die starters na 1, 2, 3, 4 en 5 jaar en hoeveel er hun have en goed daardoor verliezen.
Inderdaad.....

En verder,om wat voor soort bedrijfjes gaat het eigenlijk nog.Dergelijke "amalgaamcijfers" die regelmatig in de pers gespogen worden ,en vervolgens becommentarieerd (als bladvulling) gaan er blijkbaar van uit dat er maar één soort bedrijven bestaat.

Laat onze wetgevers ondertussen maar helpen aan kleine ondernemers om zichzelf en hun persoonlijk fortuin goed te scheiden van hun zaak zodat een mislukking geen persoonlijk faillissement wordt..(dat laatste is in de praktijk een laatste redmiddel om de schuldeisers van uw nek te krijgen,maar dan BEN je ook arm en waarschijnlijk voor de rest van je beroepsleven vleugellam...)

Laatst gewijzigd door kelt : 3 december 2016 om 07:56.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2016, 08:13   #12
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Als ik rondom mij zie dan begint het vaak met een erfenis.
Hier, we hebben wat centen, vervolgens lees je de promotie campagne van de overheid (via diverse kanalen) die je verteld dat iedereen geschikt is om zelfstandig te worden als je maar de gepaste opleidingen volgt.

Eén grote opgezette val. Voor de meesten is het niet meer dan een tijdelijk podium waar ze de schietschijf zijn voor al wie centen nodig heeft.

Dat deze 'goed nieuws journalisten' eens even een lijstje maken over welk soort 'ondernemingen' ze spreken. De ballon zou snel doorprikt zijn.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2016, 08:46   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier, we hebben wat centen, vervolgens lees je de promotie campagne van de overheid (via diverse kanalen) die je verteld dat iedereen geschikt is om zelfstandig te worden als je maar de gepaste opleidingen volgt.

Eén grote opgezette val. Voor de meesten is het niet meer dan een tijdelijk podium waar ze de schietschijf zijn voor al wie centen nodig heeft.

Dat deze 'goed nieuws journalisten' eens even een lijstje maken over welk soort 'ondernemingen' ze spreken. De ballon zou snel doorprikt zijn.
Helaas,helaas is dat maar al te waar....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2016, 09:42   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja zoiets.
Oud 3 december 2016, 09:44   #15
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet van je voorhuid.
Oud 3 december 2016, 09:46   #16
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Niet van je voorhuid.
Ik ben dan nochtans vrij productief.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2016, 09:48   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, wie zich niet aanpast en mee evolueert met de markt, die bekoopt het uiteindelijk op het einde van de rit. Dat verklaar de ondergang van oudere bedrijven.

Vergelijk het met een bedrijfje in analoge fotografie, als die daarin blijven steken en niet overgaan op digitaal vb, dan kunnen ze de boeken sluiten.
In de meeste gevallen zijn alle bedrijven die te kampen hebben met een loonkost hoger dan het buitenland ten dode opgeschreven. Of dat nu een hypermodern bedrijf is of een ouderwetse gieterij.
Al die zaken worden gedaan en er is wereldwijd veel vraag naar oude zaken ook.
Maar je kan niet concurreren met bedrijven in lagere kostenlanden dan hier op lange termijn.
En de overheid ...onze grootste werkgever...is verplicht om buitenlanders zoals Polen, Hongaren en noem maar op werkvergunningen te geven.
Dus onze grootste concurrent...is onze eigen overheid.
Want terwijl ze ons de hoogste loonlasten ter wereld aanrekenen ....geven ze de vergunningen aan die wie de laagste loonkosten ter wereld betalen.

En ze moeten...want ze zijn verenigd in 1 Europa.

En gij nu?
Oud 3 december 2016, 09:56   #18
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U hebt precies een hoop vooroordelen over ondernemen, laat me raden: u bent netto ontvanger...

Citaat:

Klopt volledig. De falingen van die zogenaamde oude ondernemingen zijn meestal te wijten aan de starre denkwijze van de zaakvoerders van die bedrijven. Die zijn blijven steken in een manier van denken waarmee je het vandaag de dag niet meer haalt. Alles evolueert veel te snel voor zo'n mensen dus kunnen ze er beter mee stoppen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2016, 10:03   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
U hebt precies een hoop vooroordelen over ondernemen, laat me raden: u bent netto ontvanger...

Klopt volledig. De falingen van die zogenaamde oude ondernemingen zijn meestal te wijten aan de starre denkwijze van de zaakvoerders van die bedrijven. Die zijn blijven steken in een manier van denken waarmee je het vandaag de dag niet meer haalt. Alles evolueert veel te snel voor zo'n mensen dus kunnen ze er beter mee stoppen.
Ja maar als die starre zaakvoerders zoals bv die lampenfabriek nu ...naar India of zo zou verhuizen zijn ze dan weer ...smeerlappen of zo.
En gaan de stakingen van start en een hoop uitkeringen en nog zo van die vooruitgaande zaken hé?

Dus wat stelt u hun voor?
Oud 3 december 2016, 10:14   #20
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja maar als die starre zaakvoerders zoals bv die lampenfabriek nu ...naar India of zo zou verhuizen zijn ze dan weer ...smeerlappen of zo.
En gaan de stakingen van start en een hoop uitkeringen en nog zo van die vooruitgaande zaken hé?

Dus wat stelt u hun voor?
Die lampenfabriek is op de fles gegaan omdat er geen vraag meer was naar dergelijke producten, dat is gewoonweg de evolutie waarmee we nu te maken krijgen. Dergelijke zaken hangen niet meer af van de (lokale, nationale) politiek.

En wat zou ik hun moeten voorstellen? Ik moet hun geen advies geven, ze moeten zich daarvoor tot anderen wenden. Een eigenschap van veel van die zaakvoerders die al 25 jaar meedraaien is ook dat ze het dikwijls allemaal beter weten en geen advies inwinnen. Brengt hun alleen maar sneller bij de afgrond.

je zal me echter nooit horen zeggen dat ondernemen gemakkelijk is, of je nu begint of al 25 jaar of langer bezig bent, het blijft een enorme uitdaging waar de gemiddelde werkluis geen flauw benul van heeft.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be