Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2017, 15:20   #401
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De communisten hebben toch de schoonste liedjes, dat moet ge toegeven hé

https://www.youtube.com/watch?v=JcPm5Rn36Kw
communisten en andere nazi's samen hé.

doe mij toch maar t Wilhelmus of de negende.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 15:27   #402
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar voor de goede orde: ik heb er niets tegen dat een bankier zijn eigen geld of dat van de bank uitleent aan een schooier. Hij mag dat echter niet doen met mijn geld. Begrijp je het verschil?
Ik ben het daarmee eens. Dus we schrappen de overheidsgarantie op deposito's? We laten vanaf nu banken die in dezelfde problemen komen wel over kop gaan? Ik ben bereid om dat te laten gebeuren, u ook?

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 15:29   #403
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
communisten en andere nazi's samen hé.

doe mij toch maar t Wilhelmus of de negende.
Wilhelmus? Tekst al eens gelezen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 15:33   #404
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ik ben het daarmee eens. Dus we schrappen de overheidsgarantie op deposito's? We laten vanaf nu banken die in dezelfde problemen komen wel over kop gaan? Ik ben bereid om dat te laten gebeuren, u ook?
De depositogarantie is wel voor de spaarders hé, niet voor de banken.

Ze moeten niet failliet gaan, gewoon Glass-Steagall terug toepassen.
Oud 3 januari 2017, 15:40   #405
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De depositogarantie is wel voor de spaarders hé, niet voor de banken.
Maar die garantie zorgt er wel voor dat banken zomaar kunnen gokken met dat spaargeld. Die garantie zorgt voor het principe 'private winsten, publieke verliezen'. Net daar moeten we vanaf.

Citaat:
Ze moeten niet failliet gaan, gewoon Glass-Steagall terug toepassen.
Het is essentieel dat ze failliet kunnen gaan. Zonder faillissementen werkt de vrije markt natuurlijk niet. Het feit dat een bank failliet kan gaan, zorgt er net voor dat er conservatiever belegd wordt en dat de slechte banken er onherroepelijk uitgaan. De staatsinterventie in de financiële wereld voorkomt dit net.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Oud 3 januari 2017, 15:40   #406
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar voor de goede orde: ik heb er niets tegen dat een bankier zijn eigen geld of dat van de bank uitleent aan een schooier. Hij mag dat echter niet doen met mijn geld. Begrijp je het verschil?
dan ga je gewoon naar een andere bank. Toen ik indertijd mijn hypothecair krediet ging regelen, moest ik (tot in de kleinste details) mijn inkomsten bekendmaken, alsook de vastheid van mijn werkzekerheid. Dus ook mijn werkgever werd aangeschreven. Ik denk niet dat hier een "schooier" aan die lening had kunnen geraken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 15:47   #407
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dan ga je gewoon naar een andere bank. Toen ik indertijd mijn hypothecair krediet ging regelen, moest ik (tot in de kleinste details) mijn inkomsten bekendmaken, alsook de vastheid van mijn werkzekerheid. Dus ook mijn werkgever werd aangeschreven. Ik denk niet dat hier een "schooier" aan die lening had kunnen geraken.
Ik ook. Probleem is dat het met het het verlaten van de scheiding spaar/zakenbanken gedaan was met die goede huisvaderpraktijken. Betrouwbare banken werden plotseling hedgefunders.

Het gaat nu wat beter, maar de banken verzetten zich met hand en tand tegen het opnieuw invoeren van Glass-Steagall. Dus ze hebben hun lesje nog bijlange niet geleerd.
Oud 3 januari 2017, 15:49   #408
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wilhelmus? Tekst al eens gelezen
de Marseillaise is natuurlijk ook heel schoon, die was ik nog vergeten!
Oud 3 januari 2017, 15:50   #409
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar die garantie zorgt er wel voor dat banken zomaar kunnen gokken met dat spaargeld. Die garantie zorgt voor het principe 'private winsten, publieke verliezen'. Net daar moeten we vanaf.

Het is essentieel dat ze failliet kunnen gaan. Zonder faillissementen werkt de vrije markt natuurlijk niet. Het feit dat een bank failliet kan gaan, zorgt er net voor dat er conservatiever belegd wordt en dat de slechte banken er onherroepelijk uitgaan. De staatsinterventie in de financiële wereld voorkomt dit net.
We zitten op een verschillende golflengte. Ik wil dat mijn geld bij de bank veilig staat en als dat kan mag het wat rente opbrengen.

Jij wil met je geld investeren en geld verdienen.

Ik heb een spaarbank nodig.
Jij hebt een zakenbank nodig.

Zo simpel is het.
Oud 3 januari 2017, 15:52   #410
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de Marseillaise is natuurlijk ook heel schoon, die was ik nog vergeten!
Ca Ira is stukken beter
Oud 3 januari 2017, 15:54   #411
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

dat faillissement staat los van de depositogarantie voor de klanten.
het is perfect mogelijk de bank failliet te laten gaan met behoud vd depositogarantie voor de spaarders.

t is net het met overheidssteun recht houden van de banken die zorgt dat banken blijven speculeren.
Oud 3 januari 2017, 15:59   #412
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zitten op een verschillende golflengte. Ik wil dat mijn geld bij de bank veilig staat en als dat kan mag het wat rente opbrengen.

Jij wil met je geld investeren en geld verdienen.

Ik heb een spaarbank nodig.
Jij hebt een zakenbank nodig.

Zo simpel is het.
U weet niet wat ik met mijn geld wil doen, dus pretendeer dat dan ook niet.

Dit is volledig naast de kwestie. Ook van pure spaarbanken (*) mag er geen cent gegarandeerd worden door de overheid.

(*) Ik ben trouwens een voorstander van het splitsen van de banken. Dat zal u misschien verwonderen, maar ook ik vind de combinatie van sparen en risicovol beleggen geen goed idee binnen een bank. Alleen, die splitsing moet vanuit de banken zelf komen en mag niet door de staat opgelegd worden via verdere restricties.

Oud 3 januari 2017, 16:01   #413
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dit is volledig naast de kwestie. Ook van pure spaarbanken (*) mag er geen cent gegarandeerd worden door de overheid.

(*) Ik ben trouwens een voorstander van het splitsen van de banken. Dat zal u misschien verwonderen, maar ook ik vind de combinatie van sparen en risicovol beleggen geen goed idee binnen een bank. Alleen, die splitsing moet vanuit de banken zelf komen en mag niet door de staat opgelegd worden via verdere restricties.
Gij gaat uit van de intrinsieke goedheid van de mens en de banken. Ik niet
Oud 3 januari 2017, 16:02   #414
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat faillissement staat los van de depositogarantie voor de klanten.
het is perfect mogelijk de bank failliet te laten gaan met behoud vd depositogarantie voor de spaarders.

t is net het met overheidssteun recht houden van de banken die zorgt dat banken blijven speculeren.
Neen. Om de vrijemarktwerking in gang te krijgen, moeten ook consumenten zich bewust worden bij welke bank ze hun geld beleggen. Als u de depositogarantie behoudt, zullen mensen naar de bank gaan die het hoogste percentage biedt. Dat zal dan een bank zijn die risicovoller belegt, en zo zitten we opnieuw in hetzelfde straatje (want voor de consument maakt het in termen van zekerheid niet uit bij welke bank hij zit, want zijn deposito's zijn sowieso gegarandeerd).

We moeten de vrije markt opnieuw zijn werk laten doen in de financiële wereld. Het tragische is dat de meeste mensen denken dat die financiële wereld al een vrije markt is. Quod non. Ze is kapot gereguleerd.

Oud 3 januari 2017, 16:03   #415
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij gaat uit van de intrinsieke goedheid van de mens en de banken. Ik niet
Ik weet dat links denkt dat mensen slecht zijn, maar opnieuw is deze platitude volledig naast de kwestie.

U bent een buitengewoon irritante gesprekspartner.

Oud 3 januari 2017, 16:13   #416
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen. Om de vrijemarktwerking in gang te krijgen, moeten ook consumenten zich bewust worden bij welke bank ze hun geld beleggen. Als u de depositogarantie behoudt, zullen mensen naar de bank gaan die het hoogste percentage biedt. Dat zal dan een bank zijn die risicovoller belegt, en zo zitten we opnieuw in hetzelfde straatje (want voor de consument maakt het in termen van zekerheid niet uit bij welke bank hij zit, want zijn deposito's zijn sowieso gegarandeerd).

We moeten de vrije markt opnieuw zijn werk laten doen in de financiële wereld. Het tragische is dat de meeste mensen denken dat die financiële wereld al een vrije markt is. Quod non. Ze is kapot gereguleerd.
het lijkt of jij gelooft in complete vrije markt ?

die bestaat nergens ter wereld nog, dichts in de buurt komt communistisch China nog.
het is perfect mogelijk de waarborg voor spaarders te combineren met mogelijke faillissementen van bankinstellingen.
Oud 3 januari 2017, 16:48   #417
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar banken doen dit blijkbaar niet uit zichzelf. Overheidsrestrictie is gewenst waar er sprake is van externaliteiten.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 januari 2017 om 16:48.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2017, 16:56   #418
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar banken doen dit blijkbaar niet uit zichzelf. Overheidsrestrictie is gewenst waar er sprake is van externaliteiten.
Ze doen dit blijkbaar inderdaad niet uit zichzelf. Et alors?

Ik zou het ook wenselijk vinden, maar ik voel niet de drang om alles dat ik wenselijk acht op te leggen via de staat.

U mag gerust proberen aan te tonen dat er door het niet splitsen van banken in zaken- en spaarbanken sprake is van negatieve externaliteiten. Dat zal u niet lukken.

Oud 3 januari 2017, 17:01   #419
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het lijkt of jij gelooft in complete vrije markt ?

die bestaat nergens ter wereld nog, dichts in de buurt komt communistisch China nog.
het is perfect mogelijk de waarborg voor spaarders te combineren met mogelijke faillissementen van bankinstellingen.
Uiteraard vind ik de vrije markt het beste systeem om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Het enige alternatief is centrale planning, en dat werkt niet. Als u die vaststelling als een geloof wil omschrijven, ga uw gang.

China is helemaal geen vrije markt. Ik daag u uit om als Belg aldaar een vennootschap op te richten en - zonder samenwerking met een Chinees bedrijf - er vrij te kunnen produceren. Het zal u niet lukken. De reden? Omdat China nu eenmaal geen vrije markt is. De staat is nog steeds almachtig. Het is niet omdat die staat slechts in zeer beperkte mate aan herverdeling doet, dat China een vrije markt is.

En ja, ge kunt de depositowaarborg combineren met het laten failliet gaan van banken, maar daarmee lost ge het probleem niet op: de banken zullen verder onverantwoorde risico's nemen en de verliezen zullen nog steeds naar de belastingbetaler doorgeschoven worden. U past palliatieve zorgen toe daar waar chemotherapie nodig is.

Oud 3 januari 2017, 19:53   #420
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet dat links denkt dat mensen slecht zijn, maar opnieuw is deze platitude volledig naast de kwestie.

U bent een buitengewoon irritante gesprekspartner.
Vervelend he, als uw aannames fout blijven te zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be