Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2017, 13:57   #101
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Verzonnen? Ik moet helaas in het dagelijkse leven hetzelfde ondervinden.
Ik ga geen uitspraak doen over het IQ en/of de studiejaren. Dat staat soms niet in verhouding tot de capaciteiten van een persoon.

Zoals geschreven, samenwerken met een ingenieur die wel inzicht en praktijkervaring heeft is een veel groter plezier dan samenwerken met eentje die gelooft dat er zonlicht uit zijn gat schijnt.

En het lijkt erop dat de "jongeren" onder deze , en dan voornamelijk burgelijke, ingenieurs er een hoop zijn die met hele zonnebanken in hun aars rondlopen.
Kwispels die het verschil niet kennen tussen een waterpomptang of een pijptang, maar wel komen vertellen hoe ge een bout moet aandraaien.
Tja, er is natuurlijk en verschil tussen de kennis te hebben waarom een bout zou kunnen loskomen en welke bout er absoluut niet mag loskomen en welke waar het niet zoveel kwaad ln en een bout te kunnen aandraaien. Voor dit laatste is soms enige handigheid vereist en vaak heeft een ingenieur dit niet.

Ik zou trouwes ook niet het verschil kennen tussen een waterpijptang en een pomptang.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2017, 14:14   #102
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Enkele decenia geleden zou ik je gelijk hebben gegeven ( toen had men een IQ van +110 ndoige om de leerstof aa, te kunnen), maar tegenwoordig is dit niet meer het geval. Ons onderwijs is zover achteruit gegaan dat zelfs iemand met een IQ van 90 (op de Wisk4 test) een IR diploma kan behalen.
Sommige doen het inderdaad nog binnen de normale studietijd, maar vele doen er 2X zolang over, sommige doen er zelfs de normale studietijd³ over om het diploma te behalen.
Als 57jarige zit ik vandaag nog op de schoolbanken om nieuwe technieken te leren en ondervindt ik dat IR's die reeds enkele jaren van de schoolbanken zijn, totaal niet meer meekunnen en de nieuwe technieken er maar niet in krijgen.
Sommige hebben zelfs niet eens het benodigde inzicht binnen de wiskunde om de nodige berekeningen te kunnen maken, maar hebben dankzij het huidige onderwijssysteem wel een IR of master diploma.
Andere hebben dan wel het nodige wiskundige inzicht, maar niet het technisch inzicht, gewoon omdat ze overal zijn doorgeraakt met alles vanbuiten te leren, zonder enig inzicht in wat ze hebben geleerd.
Je gaat echt Analyse, (Partieel) Differentiaalvergelijkingen, Numerieke wiskunde, Sterkteleer enz....kunnen halen door "vanbuiten te leren"...not.

Je hebt geen flauw idee wat een ingenieursopleiding inhoudt, en daarom kom je hier maar wat zever verkondigen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2017, 14:19   #103
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Verzonnen? Ik moet helaas in het dagelijkse leven hetzelfde ondervinden.
Ik ga geen uitspraak doen over het IQ en/of de studiejaren. Dat staat soms niet in verhouding tot de capaciteiten van een persoon.

Zoals geschreven, samenwerken met een ingenieur die wel inzicht en praktijkervaring heeft is een veel groter plezier dan samenwerken met eentje die gelooft dat er zonlicht uit zijn gat schijnt.

En het lijkt erop dat de "jongeren" onder deze , en dan voornamelijk burgelijke, ingenieurs er een hoop zijn die met hele zonnebanken in hun aars rondlopen.
Kwispels die het verschil niet kennen tussen een waterpomptang of een pijptang, maar wel komen vertellen hoe ge een bout moet aandraaien.
Burgelijk ingenieurs worden niet opgeleid om te zijn wat jij denkt dat ze moeten zijn. Ik merk bij de techniekers op dit forum toch echt wel een verkeerd beeld op van wat wij doen.

Ik spendeer 50 % van mijn tijd aan dossiers te schrijven. Om er voor te zorgen dat mijn collegas (inclusief de techniekers) werk hebben. Ik schrijf roadmaps, bepaal testprogrammas, adviseer, stuur laboranten aan, doe de aankoopprocedures voor grote nieuwe hardware, interpreteer resultaten, publiceer de resultaten, business development, congressen bezoeken.....

Dus niet "kies welke tang er gebruikt moet worden". Kan mij ook niet boeien.
Oud 5 januari 2017, 14:54   #104
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Burgelijk ingenieurs worden niet opgeleid om te zijn wat jij denkt dat ze moeten zijn. Ik merk bij de techniekers op dit forum toch echt wel een verkeerd beeld op van wat wij doen.

Ik spendeer 50 % van mijn tijd aan dossiers te schrijven. Om er voor te zorgen dat mijn collegas (inclusief de techniekers) werk hebben. Ik schrijf roadmaps, bepaal testprogrammas, adviseer, stuur laboranten aan, doe de aankoopprocedures voor grote nieuwe hardware, interpreteer resultaten, publiceer de resultaten, business development, congressen bezoeken.....

Awel, dat die equivalenten van u dan mij niet komen uitleggen hoe ik bepaalde dingen moet doen, en al zeker niet als ze gewoon onzin uitkramen.
Micromanagers kunnen bij mij de volle laag krijgen.
Oud 5 januari 2017, 14:58   #105
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eigenlijk zijn het dus bedienden die eens ze op de werf komen, bepaald wereldvreemd zijn, dat is ook mijn ervaring.
In de bouw vroeger kwam ik die al eens tegen, ergens in een koolmijn in Limburg moest ik een vloer gaan schilderen, op een ondergrond die volgens de specificaties twee uur lang met een of ander zuur moest geëtst worden om een goede hechting te bekomen.
Die mensen daar wilden zeker zijn dat het goed gebeurde, dus stuurde ze een ingenieur om het werk te overzien en te evalueren.
Ik kap het zuur uit over de vloer en kijk naar de tijd, vermits het allemaal juist moest zijn, twee uur wachten. Maar dat was buiten de ingenieur gerekend, want meneer had geen tijd om twee uur te wachten. Ik moest dus volgens de ingenieur die kwam kijken of ik het werk goed uitvoerde, het werk slecht doen, omdat hij geen tijd had om te wachten.

En die trekken dan smoelen als je ze eens goed uitlacht.
Oud 5 januari 2017, 15:27   #106
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Burgelijk ingenieurs worden niet opgeleid om te zijn wat jij denkt dat ze moeten zijn.
Ik heb al lang geen illusies meer op dat vlak, wees niet ongerust. Ik ga van het slechtste geval uit, en ben soms aangenaam verrast.
Citaat:
Ik merk bij de techniekers op dit forum toch echt wel een verkeerd beeld op van wat wij doen.
Vooroordelen gebaseerd op ervaring in mijn geval.
Citaat:
Blijkbaar een heel ander verhaal dan wat ik op de werkvloer meemaak.
Citaat:
Ik hoop dat u het dan niet gaat uitleggen aan de mensen op de werkvloer.
Oud 5 januari 2017, 15:36   #107
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Awel, dat die equivalenten van u dan mij niet komen uitleggen hoe ik bepaalde dingen moet doen, en al zeker niet als ze gewoon onzin uitkramen.
Micromanagers kunnen bij mij de volle laag krijgen.
Ik hou me niet bezig met te vertellen hoe ze dingen moeten doen. Ik vertel wat ik wil gedaan hebben.
Oud 5 januari 2017, 16:37   #108
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hou me niet bezig met te vertellen hoe ze dingen moeten doen. Ik vertel wat ik wil gedaan hebben.
Daar wil ik er wel meer van zien en/of horen.
Oud 5 januari 2017, 17:15   #109
kameleon
Minister

Standaard

Japanese white-collar workers are already being replaced by artificial intelligence

https://qz.com/875491/japanese-white...-intelligence/

Citaat:
The AI will scan hospital records and other documents to determine insurance payouts, according to a company press release, factoring injuries, patient medical histories, and procedures administered. Automation of these research and data gathering tasks will help the remaining human workers process the final payout faster, the release says.
Oud 5 januari 2017, 17:21   #110
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Kan zijn dat de ingenieurs zich weer aangevallen voelen, even meegeven dat dat niet de bedoeling is!

Ooit eens als 'ingenieur' .. (ze hadden geen 'echte') voor Seghers Better Technology een proefopstelling van pompen gaan bijwonen bij Johnson Pumps in Brussel.
Het probleem was al enkele maanden de oorzaak van veel ellende tussen een aannemer en Hoogovens Aluminium in Duffel.
Ik was pas één dag aangeworven en wist van toeten.
Aangekomen in Brussel kon ik een fantastische opstelling aanschouwen. Pompen – meters – leidingen … een simulatie van het hele gebeuren dus.
Later, na alle proeven en testen werd mijn mening gevraagd en om niet compleet de mist in te gaan meldde ik dat ik eerst iets moest nakijken ter plaatse en mijn bevindingen zou overmaken.
Enkele dagen later met het dossier onder de arm naar Duffel.
Bleek de opstelling in Brussel maar het tweede deel van de installatie te bevatten – Er kwam dus op bepaalde tijdstippen een veel hoger debiet door de dan te klein bemeten buizen.
Deze sterk naar beneden hellende buis liep tot onder de waterlijn in het bekken van de voorraad bluswater. Het enige wat hier nodig was om het op te lossen was ter plaatse gaan kijken en een beetje boerenlogica. In uitzonderlijke gevallen kom je ook zo tot een oplossing.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2017, 17:54   #111
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Kan zijn dat de ingenieurs zich weer aangevallen voelen, even meegeven dat dat niet de bedoeling is!

Ooit eens als 'ingenieur' .. (ze hadden geen 'echte') voor Seghers Better Technology een proefopstelling van pompen gaan bijwonen bij Johnson Pumps in Brussel.
Het probleem was al enkele maanden de oorzaak van veel ellende tussen een aannemer en Hoogovens Aluminium in Duffel.
Ik was pas één dag aangeworven en wist van toeten.
Aangekomen in Brussel kon ik een fantastische opstelling aanschouwen. Pompen – meters – leidingen … een simulatie van het hele gebeuren dus.
Later, na alle proeven en testen werd mijn mening gevraagd en om niet compleet de mist in te gaan meldde ik dat ik eerst iets moest nakijken ter plaatse en mijn bevindingen zou overmaken.
Enkele dagen later met het dossier onder de arm naar Duffel.
Bleek de opstelling in Brussel maar het tweede deel van de installatie te bevatten – Er kwam dus op bepaalde tijdstippen een veel hoger debiet door de dan te klein bemeten buizen.
Deze sterk naar beneden hellende buis liep tot onder de waterlijn in het bekken van de voorraad bluswater. Het enige wat hier nodig was om het op te lossen was ter plaatse gaan kijken en een beetje boerenlogica. In uitzonderlijke gevallen kom je ook zo tot een oplossing.
Ach, iedereen zal wel eens een dergelijke anekdote hebben. De vraag is, kun je stellen dat je consistent problemen beter kunt oplossen dan een ingenieur en dat je een design kunt maken zoals een ingenieur?

Ik vermoed van niet.
Oud 5 januari 2017, 18:03   #112
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ach, iedereen zal wel eens een dergelijke anekdote hebben. De vraag is, kun je stellen dat je consistent problemen beter kunt oplossen dan een ingenieur en dat je een design kunt maken zoals een ingenieur?

Ik vermoed van niet.
Neen natuurlijk niet.
Ik wil enkel duidelijk maken dat iedereen van iedereen wat kan leren.
Oud 5 januari 2017, 18:54   #113
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niks mis met ingenieurs, maar ze lopen een beetje naast hun schoenen.

Er valt nogal veel af te lezen in tabellen.
Draagkracht en zo.

Zolang ze nog op hun eigen vingers kloppen woont er niet veel volk van boven.
Oud 5 januari 2017, 19:01   #114
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen natuurlijk niet.
Ik wil enkel duidelijk maken dat iedereen van iedereen wat kan leren.
Uiteraard, die het anders zegt is een idioot.

Maar één van de problemen die men dikwijls heeft met ingenieurs, waar ondergetekende ook wel eens last van heeft, is dat we juist te weinig kennis delen. We hebben de neiging om kennis op te doen en dit op een efficiënte manier en we verwachten dat anderen dit ook doen. Niets is echter minder waar en we hebben weinig geduld men mensen die het moeilijk verstaan.

Maar ja, ingenieurs zijn natuurlijk geen leraars, anders waren ze wel leraars.
Oud 5 januari 2017, 23:45   #115
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Maar ja, ingenieurs zijn natuurlijk geen leraars, anders waren ze wel leraars.
Dat heeft niks te maken met al dan niet leraar zijn.
Heeft te maken met respect voor ieder mens die wat wil bijleren.

Aan wie heeft de ingenieur ( en elk ander beroep ) van vandaag zijn kennis te danken?
Volgens mij aan elk individu dat tijd heeft besteed aan opvoeding en onderwijs vanaf het prille begin.
Oud 6 januari 2017, 08:08   #116
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat heeft niks te maken met al dan niet leraar zijn.
Heeft te maken met respect voor ieder mens die wat wil bijleren.

Aan wie heeft de ingenieur ( en elk ander beroep ) van vandaag zijn kennis te danken?
Volgens mij aan elk individu dat tijd heeft besteed aan opvoeding en onderwijs vanaf het prille begin.
Dit heeft niets te maken met respect. Het heef te maken met een natuur. Er zijn mensen die kennis sporadisch delen zonder dat ernaar gevraagd wordt en er zijn die dit niet doen.

Indien iemand iets wil weten en ze vragen het mij zal ik proberen te antwoorden in een begrijpbare taal.

Maar als ze het niet vragen zal ik ook niet geneigd zijn sporadisch uitleg te geven.
Oud 6 januari 2017, 09:18   #117
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Indien iemand iets wil weten en ze vragen het mij zal ik proberen te antwoorden in een begrijpbare taal.

Maar als ze het niet vragen zal ik ook niet geneigd zijn sporadisch uitleg te geven.
Dik in orde zou ik zeggen.
Oud 7 januari 2017, 21:14   #118
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

1/3 hoogbegaafden zit thuis omdat de baan die ze uitoefenden geen uitdaging bood. Laat het gros van de bevolking zich vervelen en binnen 10 �* 20 jaar wordt de automatisering wel voor een deel teruggedraaid.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 10:43   #119
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht

1/3 hoogbegaafden zit thuis omdat de baan die ze uitoefenden geen uitdaging bood. Laat het gros van de bevolking zich vervelen en binnen 10 �* 20 jaar wordt de automatisering wel voor een deel teruggedraaid.
Uiteindelijk is het gros van de jobs van vandaag al bezigheidstherapie.

Denk maar aan de Horeca, toerisme of organisatie van tal van events.

Mensen zitten thuis met een volautomatische koffiezet waarbij ze een vers gemalen kop koffie krijgen met een druk op de knop maar dan gaan ze op verlof in een tentje waar ze hun koffie moeten zetten op een zelf gestookt vuurtje.
Oud 8 januari 2017, 11:04   #120
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk is het gros van de jobs van vandaag al bezigheidstherapie.

Denk maar aan de Horeca, toerisme of organisatie van tal van events.
Het spijtige daaraan is dat deze enkel geld 'vermalen' en in wezen niks aan rijkdom bijbrengen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be