Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2017, 10:47   #181
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat ligt er ook aan dat veel mensen in Vlaanderen geen beate bewondering meer hebben voor het Frans. We zijn niet meer in de 19e eeuw toen het zeer "chique" stond om Frans te tateren. Dat is "over and out".
Dat heeft weinig met liefde of haat voor de Franse taal te maken, maar des te meer met gemakzucht van de jongeren.
Ik vind niet dat we dit moeten toejuichen. Het is ook ontstellend hoeveel fouten er door (hoog opgeleide) jongeren worden gemaakt tegen de regels van de Nederlandse taal. Ook een teken van gemakzucht

*Ik lees net dat op het eredoctoraat dat gisteren aan Angela merkel werd uitgereikt 'gezamelijk' staat i.p.v. "gezamenlijk'
Kunt ge u voorstellen????

Laatst gewijzigd door pajoske : 13 januari 2017 om 10:53.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:48   #182
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Is N-VA ook tweetalig dan ?
N-VA is Nederlandstalig in gans Vlaanderen en komt niet op in Luik
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:48   #183
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hedebauw is perfect tweetalig .
De zoon van twee Nederlandstalige ouders die in Luik school liep,maar toch vertikt de PVDA het om in Luik een tweetalige lijst in te dienen ,dit in tegenstelling tot Vilvoorde ,waar ze het wel doen.

Bende huichelaars ,bah
Elke partij die om het even waar in Wallonië tweetalige lijsten, franstalig-Nederlandstalig, durft neerleggen wordt als collaboratie-partij onmiddellijk afgeschreven. Tweetaligheid is een Vlaamse must; waar zijzelf met hun 'zogenaamde' wereldtaal en steunend op een ingeboren franstalige grondwet, van vrijgesteld; elke schending van die wet wordt onmiddellijk afgedaan als een zware schending van de franstaligen elementaire rechten...
Hoe durven Vlamingen dat alleen nog maar denken...
Hoe lang gaan die Vlamingen hen nog durven uitdagen door vast te houden aan zogenaamde debiele Vlaamse rechten???
Het idee alleen al is voor hen totaal onverdragelijk; 'nous sommes en Belgique', en wanneer gaat die voortdurende Vlaamse agressie nu eindelijk eens ophouden...
Dat zijzelf wel eens de agressors kunnen zijn gaat er bij hen totaal niet binnen; nous sommes francofones geldt als verschoning voor alles...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:49   #184
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
op zich heb je gelijk. Er zijn wel enkele verschillen.

Er is geen enkele Engelstalige die de annexatie van Vlaams grondgebied aan Engelstalig gebied eist.

Er is geen enkele Engelstalige die een grootstedelijke gemeenschap krijgt met een Engelstalige stad.

Er is geen enkele Engelstalige die eist dat er Engelstalige rechters uit een Engelstalig land worden aangesteld in Vlaanderen.

Er zijn geen Vlaamse gemeenten met Engelstalige faciliteiten.

Daarnaast is Engels een wereldtaal en Frans een lokale taal geworden.
2
Oud 13 januari 2017, 11:50   #185
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Mensen betrekken, ongeacht de taal die ze spreken. Wat is daar verkeerd mee? De werkelijkheid is dat heel wat inwoners van de gemeente Franstalig zijn. Ik zou het vreemd vinden dat geen enkele van hen op een lijst zou staan.

Trouwens, ik denk dat dat geen unicum is en dat je her en der aan weerszijden van de taalgrens anderstaligen op lijsten hebt. De vader van mijn vriendin heeft als Italiaan ooit op een lijst gestaan in Brussel. Kan dat dan ook niet?
Als Italiaan, als neger, als ... kan veel voor hen; maar als Vlaming en dus als Nederlandstalige... Ge moet nu toch ook niet te veel van hun verdraagzaamheid verlangen, he?
Oud 13 januari 2017, 11:53   #186
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Daar is niets op tegen. Net zomin als Vlamingen die op de lijst van Ecolo, de MR, de PS staan in allerlei Waalse gemeenten. Zoals nu al gebeurt.
Maar die komen op ,op een Franstalige lijst en voeren geen Nederlandstalige campagne in Wallonië en plakken geen Nederlandstalige affiches in Wallonië.

PVDA voert in Vilvoorde wel in het Frans campagne .
Dat is het grote verschil.
Oud 13 januari 2017, 11:57   #187
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
N-VA is Nederlandstalig in gans Vlaanderen en komt niet op in Luik
Als ze tweetalig was kon dat wel.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:57   #188
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Iedereen die een beetje nuchter denkt zal mij gelijk geven.

Dat hoeft niet ze krijgen dat zo kado.

Een Engelstalige zal in het kleinste dorp in zijn Engelse taal verder geholpen worden. Zelfs in Brussel is Engels al de tweede taal geworden.
bron: http://www.briobrussel.be/ned/webpage.asp?WebpageId=361

In de praktijk heeft elke gemeente in Vlaanderen faciliteiten voor Engelstaligen.

Een lokale taal zal ik niet zeggen maar idd is Engels nu de wereldtaal bij uitstek.
Maar de zeveraars die hier tegen de Franse taal ageren zijn wel dezelfden die de Engelse taal met open armen ontvangen. Alleen zijn ze dikwijls te stom om in te zien dat ze in feite de 'Beulemansen' van deze tijd zijn.
Vilvoorde loopt veel meer gevaar om te verfransen
dan om te verengelsen .

en moest de PVDA ,
of eender andere politieke partij met een Engelse verkiezingslijst opkomen, ,zou ik daar evengoed tegen reageren.
Oud 13 januari 2017, 11:58   #189
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

PVDA voert in Vilvoorde wel in het Frans campagne .
Dat is het grote verschil.
Citaat:

en moest de PVDA ,
of eender andere politieke partij met een Engelse verkiezingslijst opkomen, ,zou ik daar evengoed tegen reageren.
Het is blijkbaar niet verboden, dus hoort het onder taalvrijheid.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 januari 2017 om 11:59.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:58   #190
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
op zich heb je gelijk. Er zijn wel enkele verschillen.

Er is geen enkele Engelstalige die de annexatie van Vlaams grondgebied aan Engelstalig gebied eist.

Er is geen enkele Engelstalige die een grootstedelijke gemeenschap krijgt met een Engelstalige stad.

Er is geen enkele Engelstalige die eist dat er Engelstalige rechters uit een Engelstalig land worden aangesteld in Vlaanderen.

Er zijn geen Vlaamse gemeenten met Engelstalige faciliteiten.

Daarnaast is Engels een wereldtaal en Frans een lokale taal geworden.
Dat is ook zo, maar Frans blijft een taal die overal ter wereld geapprecieerd wordt. Weliswaar door de hogere sociale klassen. Enkel in China zijn er 175 universiteiten waar het Frans wordt gedoceerd en studeren er duizenden Chinezen elk jaar als romanist af. Er zijn slechts 3 universiteiten in China waar je nederlands kan leren. Nederlands is dus op wereldvlak niet eens lokaal maar parochiaal ...
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 11:59   #191
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het is blijkbaar niet verboden, dus hoort het onder taalvrijheid.
Maar diezelfde taalvrijheid hebben ze ook in Luik,en daar durven ze het niet.
Waarom durven ze dat daar niet??
Oud 13 januari 2017, 12:01   #192
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt men met "tweetalige lijst"? Dat de partijnaam in twee talen staat? Dat er ook Franstaligen op de lijst staan?

En wat wil de PvdA in Vilvoorde op dat vlak bereiken? De bestuurlijke eentaligheid vervangen door tweetaligheid?
Natuurlijk en alleen daarvoor al zal ze nog veel populairder worden in heel franstalig Belgique...
Wat hier zogezegd wordt afgeschreven als een brave tegemoetkoming aan de plaatselijke bevolking is in werkelijkheid een zware toegeving aan de verdere verfransing van heel België...
En de communisten weten heel goed dat ze in Vlaanderen nooit zullen doorbreken, want de Vlaming is van nature uit veel meer voor burgerlijke zelfstandigheid en tegen staatsinmenging, want ze staan, historisch gezien heel argwanend tegenover elk overheidsgezag, dat meestal als een vreemde koloniserende en uitbuitende macht gezien wordt; en daar vormt la Belgique, gezien zijn francofonie onderdanigheid, geen enkele uitzondering op.
Oud 13 januari 2017, 12:03   #193
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat is ook zo, maar Frans blijft een taal die overal ter wereld geapprecieerd wordt. Weliswaar door de hogere sociale klassen. Enkel in China zijn er 175 universiteiten waar het Frans wordt gedoceerd en studeren er duizenden Chinezen elk jaar als romanist af. Er zijn slechts 3 universiteiten in China waar je nederlands kan leren. Nederlands is dus op wereldvlak niet eens lokaal maar parochiaal ...
Dus mag men ons komen verfransen?

We zij al genoeg verfranst geweest...

Frans is op wereldvlak zwaar overvleugeld door Engels en Spaans en heeft niet zoveel meer te betekenen.
Oud 13 januari 2017, 12:06   #194
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
En??? U wil dus zeggen dat omdat in China er een paar duizend mensen frans leren zes miljoen Vlamingen moeten stoppen met in hun land hun taal als officiële taal te zien telkens als een franstalige zijn franstalige klein teen laat zien???
Hitler kan nog wat leren van uw laag bij de grondse onverdraagzaamheid...
Oud 13 januari 2017, 12:07   #195
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Natuurlijk en alleen daarvoor al zal ze nog veel populairder worden in heel franstalig Belgique...
Wat hier zogezegd wordt afgeschreven als een brave tegemoetkoming aan de plaatselijke bevolking is in werkelijkheid een zware toegeving aan de verdere verfransing van heel België...
En de communisten weten heel goed dat ze in Vlaanderen nooit zullen doorbreken, want de Vlaming is van nature uit veel meer voor burgerlijke zelfstandigheid en tegen staatsinmenging, want ze staan, historisch gezien heel argwanend tegenover elk overheidsgezag, dat meestal als een vreemde koloniserende en uitbuitende macht gezien wordt; en daar vormt la Belgique, gezien zijn francofonie onderdanigheid, geen enkele uitzondering op.
Zouden ze moeten verboden worden in het Frans campagne te voeren en wat zouden daar de gevolgen van zijn? (Voor de taalvrijheid bv)

Ik weet niet zeker of ik het zou (durven) verbieden. Geef me raad...
Oud 13 januari 2017, 12:08   #196
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat ze daar dan, gezien de francofone indoctrinatie van de hele franstalige bevolking, onmiddellijk zwaar voor afgestraft zullen worden...
Oud 13 januari 2017, 12:08   #197
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ga niet steeds hetzelfde blijven herhalen. Lees je eigen draad.
Oud 13 januari 2017, 12:15   #198
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zouden ze moeten verboden worden in het Frans campagne te voeren en wat zouden daar de gevolgen van zijn? (Voor de taalvrijheid bv)

Ik weet niet zeker of ik het zou (durven) verbieden. Geef me raad...
Als men al eens zou beginnen met de Vlamingen duidelijk in te lichten over de totale onverdraagzaamheid van de grote francofonie voor alles wat Vlaams is... ipv van steeds weer en opnieuw braaf de andere kant uit te kijken en anti-Vlaams racisme van diezelfde francofonie te minimaliseren en te vergoedelijken...
De mensenrechten zijn er voor iedereen en 'franstalige' mensenrechten zijn op zich al een regelrechte schending van de algemene mensenrechten.
Hoe moet men strijden tegen godsdienstwaanzin, tegen secten???
Het spel klaar en openlijk spelen zou al veel onnodige onverdraagzaamheid kunnen voorkomen...
Oud 13 januari 2017, 12:17   #199
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

*Ik lees net dat op het eredoctoraat dat gisteren aan Angela merkel werd uitgereikt 'gezamelijk' staat i.p.v. "gezamenlijk'
Kunt ge u voorstellen????
Ja.
Gezamenlijk is me ook vreemd. Daar breek ik mijn bek op. Een niet uitgesproken n die geschreven wordt en die onwetenden dan toch gaan uitspreken. Dat heb je dan daarvan.
Ortografische kibbelkwesties.
Ik betreur dat dus niet.

Hier een commentaartje van Hans Bennis over de n

http://forum.politics.be/showthread.php?t=236190

Hans Bennis: Nieuwe algemeen secretaris Taalunie:
Citaat:
'Ik vind spelling oninteressant'
Citaat:
Bij alles wat ik publiceer, eis ik van de uitgever dat ik geen tussen-n hoef te gebruiken. Die tussen-n-regel is onzinnig."
http://www.knack.be/nieuws/wetenscha...al-787925.html

Dat zal wel geschikt zijn om een aantal taalnazi's in de bomen te jagen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 januari 2017 om 12:21.
Oud 13 januari 2017, 12:24   #200
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En??? U wil dus zeggen dat omdat in China er een paar duizend mensen frans leren zes miljoen Vlamingen moeten stoppen met in hun land hun taal als officiële taal te zien telkens als een franstalige zijn franstalige klein teen laat zien???
Hitler kan nog wat leren van uw laag bij de grondse onverdraagzaamheid...
Volgens mijn informatie is Hitler al een tijdje dood ...
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be