![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ga jij mij de ideologie, geloof opleggen? Als je mijn vorige berichten met redeneer bestand bekijkt. Ga je vlug iets anders opmerken. T.H.
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga enkel je ideologie proberen onderuithalen, daar ik ze voor het grootste deel verfoeilijk vind. Mijn ideologie, daar heb je geen flauw vermoeden van wat ze behelst. Niemand hier trouwens. Grappig was dat je me indertijd zelfs van communisme verdacht. 8)
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Superstaaf, zelf heb je honderd keer gezegd, dat ik nen snotter ben ( of iets dergelijks ) dat mij alles is opgelegd. Kijk, ik ben nog altijd in mijn groei, en verander met de maand een beetje van gedacht. Op het moment ben ik christen, maar geen katholiek. Ik heb mijn eigen idee over het bestaan en Jezus. Communistisch ben je niet, maar je bent toch wel een links ratje hé ![]()
![]() |
![]() |
#24 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Thomas Heynderickx:
Superstaaf®, Communistisch ben je niet, maar je bent toch wel een links ratje hé ... ydde: [size=2]Sttt... tegen niemand nie zeggen hé Rikske, maar de Supper heeft zelfs twee linker handen!!!! ![]() ![]() ![]()
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Zelfs ik!
![]() ![]() ![]()
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar nu serieus, Thomas. Stop jij me echt in het linkse vakje? Misschien zijn die begrippen wel een beetje achterhaald, want het extreem-linkse PVDA gaat nu samen met de meest rechtse zakken die je je maar kan indenken: religieuze fundi's met een discriminerende visie op vrouwen, recht, maatschappij etc. die belegener is dan de oudste kaas ter wereld.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
over de pvda heb je gelijk. Vroeger was ik er van overtuigd dat jij een linkse was. Maar ik heb eens heel aandachtig het VIVANT programma bekeken omdat ik mij daar een beetje in het begin in thuis voelde. Maar dan wist ik het, Jij hoor bij VIVANT en vivant kan je eigenlijk niet echt in een vakje stoppen, of het moet al extreem-links-liberaal zijn. Maar dat is een beetje een belachelijke term. neen superstaaf jij bent een geboren VIVANTER en ik denk dat wij vrij veel gemeen hebben alleen spelen we vaak eens tegen mekaar op. Ik ben niet voor VIVANT omdat ze geen mening hebben over het geloof, de dag dat ze dat hebben zal ik beslissen of ik daar ooit op zal stemmen. T.H.
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze waarde uit de Verlichting is de motor van de bestuurlijke vooruitgang. Eens we niet meer schatplichtig zijn aan maffe ideologieën en religieën, kan er voor iedereen ongeacht zijn overtuiging een bevredigend maatschappijmodel gebouwd worden. In die zin is een partij zoals Vivant religieus neutraal: elk doet er zijn zin mee. Het heeft niks met goed bestuur te maken. Ik heb dus weldegelijk sympathie voor de officiële Vivant-standpunten. Privé-berichtjes van ex-Vivantleden, zetten me daarentegen toch aan het twijfelen of de mooie woorden weldegelijk in daden zullen omgezet worden............ Mijn 'ideologie', is niet geschikt om op een publiek forum uit de doeken te doen. Ze is niet relevant en dient niet ter overtuiging van anderen. Het zijn inzichten die elk voor zichzelf via een eigen weg moet opdoen. Het heeft geen enkele zin om die te proberen opdringen aan anderen.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Staatssecretaris
|
![]() De meerwaarde van het christendom zit hem in de radicale geweldloosheid, en de daaraan gekoppelde mogelijkheid om voluit voor de waarheid te gaan. De meerwaarde zit aansluitend ook in de radicale stelling, dat de modale mens - met al zijn tekortkomingen en gebreken - de grondslag van de gemeenschap kan vormen; dat meesters dus onnodig zijn, en dat de waarheid ons enige juk hoort te zijn; en dat de waarheid kan gevonden worden waar mensen in naam van het waarheidszoeken samenkomen.
Al die dingen staan zwart op wit in de evangelies. Zij waren in de mensheidsgeschiedenis volkomen nieuw. Het christendom leeft momenteel niet in de kerken, ook niet in de wetenschappelijke instituten, maar wel in het waarheidszoeken dat in de individuen leeft, en dat de individuen tot gemeenschap kan verbinden.
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() 8) Nu in het Vlaams 8)
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij is dit zoeken nog universeler dan religies, en zijn religies zelfs schatplichtig aan dit zoeken. Elke zoeker ervaart wel eens één of andere vorm van verlichting of AHA-erlebnis. Een handige rakker met het nodige charisma kan dit gevoel exploiteren, en zijn pas verworven invalshoek van de waarheid gebruiken om anderen mee te slepen en er een sekte mee uit te bouwen...........
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als we trouwens naar de bronnen van het christendom teruggaan vinden we daar overigens op één van de Dode Zeerollen van de Essenen, genaamd de 'Regel der Gemeenschap' volgende tekst van bijna 2000 jaar oud : "Geen enkele zaak die voor Israël verborgen was, maar die ontdekt wordt door een onderzoeker, zal hij voor dezen verbergen uit vrees voor een afvallige geest." |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() geen commentaar 8)
![]() |
#38 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal u wel leren verder dan tien tellen.
![]() |
![]() |