Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2017, 19:28   #1
demonen
Banneling

Standaard Hedebouw, een gevaar voor de graaiers

Raoul Hedebouw (39) is federaal parlementslid en het boegbeeld van de extreemlinkse partij PTB-PVDA. ‘Mijn loon bedraagt meer dan 6.000 euro netto, maar ik sta het gros af aan de partij en probeer rond te komen met 1.700 euro per maand.’

1 Hebt u het ooit moeilijk gehad om de eindjes aan elkaar te knopen?
‘Ja hoor. En vandaag is dat nog altijd niet evident. Ik sta een groot deel van mijn parlementaire wedde af aan de partij, zodat ik moet rondkomen met 1.700 euro per maand. Tegen het einde van de maand is het altijd wat lastiger en moeten we goed bekijken welke rekeningen we naar de volgende maand doorschuiven.’
2 U zou veel meer kunnen verdienen. Waarom maakt u het uzelf zo moeilijk?
‘Normaal zou ik meer dan 6.000 euro netto kunnen verdienen. Maar het is niet mijn verdienste dat ik in het parlement zetel. Dat is het werk van een hele groep mensen die hard campagne hebben gevoerd. Dan is het logisch dat een deel van mijn loon naar de partij gaat. Bovendien geloof ik sterk in het idee dat je moet leven zoals je denkt. Anders begin je al te denken zoals je leeft. In tegenstelling tot de andere parlementsleden voel ik zelf het verschil van een prijsstijging van 52 naar 57 euro door een accijnsverhoging. Dat verandert je kijk op de dingen.’
3 Hebt u persoonlijk de impact gevoeld van de financiële crisis?
‘Geld om te beleggen heb ik niet, waardoor ik dus ook geen geld ben verloren omdat de beurzen onderuit zijn gegaan. Ik voel daarentegen wel dat er veel meer onzekerheid is over de toekomst. Daarom proberen mijn vrouw en ik nog wat meer geld aan de kant te zetten. Maar evident is dat niet, zelfs niet als je allebei werkt.’
4 Hebt u al vaak moeten lenen?
‘Ik ben in mijn leven nog maar één keer een lening aangegaan. Dat was twee jaar geleden voor de aankoop van een nieuwe auto. Ik had er al een tijd voor gespaard, maar zonder lening had het nog lang geduurd vooraleer ik me dat kon veroorloven. Voor de rest zal ik nooit geld uitgeven dat ik niet heb.’
5 Waaraan kunt u zich ergeren?
‘Als ik naar de bank ga voor een nieuwe betaalkaart, heb ik echt geen nood aan een verkooppraatje over allerlei investeringsproducten of beleggingsfondsen. Dat is echt niet de job van een bankier. Die moet er gewoon voor zorgen dat mijn spaarcenten veilig zijn. Meer niet. Die les zouden we toch al getrokken moeten hebben uit de financiële crisis.’
6 Aan welke uitgaven kunt u moeilijk weerstaan?
‘Voor exuberante aankopen heb ik niet genoeg geld. Met mijn vrouw ga ik wel graag eens naar de sauna. Daarnaast ben ik een gepassioneerd vogelliefhebber en trek ik regelmatig de natuur in om vogels te spotten. Een dure hobby kan je dat niet noemen, al heb ik me onlangs wel een goede verrekijker aangeschaft van 400 euro.’
7 Waaraan zou u liever wat minder geld spenderen?
‘Aan energie, want die facturen nemen een grote hap uit het gezinsbudget. We betalen meer en meer, hoewel we thuis al veel zuiniger omspringen met energie. We letten er goed op dat alle lichten uit zijn als we niet in een kamer zijn, de thermostaat hebben we een graadje lager gezet en we dragen eerder een extra trui dan dat we de verwarming aanzetten. Toch resulteert dat niet in een lagere energiefactuur. Dat is frustrerend.’
8 Hebt u een eigen woning?
‘We huren nog altijd een huis en vinden dat geen weggesmeten geld. Toch is het zeker geen principiële keuze. Als we in Luik een mooie woning vinden die we ons kunnen veroorloven, zullen we zeker overwegen die te kopen. Maar met de stijgende vastgoedprijzen is dat niet eenvoudig.’
9 Wat is uw meest extravagante uitgave?
‘De trektocht die mijn vrouw en ik vorig jaar in Vietnam hebben gemaakt. Om ons dat te kunnen veroorloven, hebben we lang elke maand 50 euro aan de kant gezet. Vooral de vliegtuigtickets waren een zware dobber. Want eens ter plaatse trokken we rond met de rugzak en verbleven we in kleine hotelletjes en op campings.’
10 Spaart u voor uw zoon?
‘Hij is intussen zes maanden en we hebben voor hem een spaarrekening geopend. Elke maand zetten we wat geld aan de kant. Ik hoop dat we die inspanning kunnen volhouden. Zoals elke ouder wil ik dat mijn zoon later wat geld heeft om in goede omstandigheden aan zijn eigen leven te beginnen.’

http://www.tijd.be/netto/dossier/gel...paign=hlnblock

Graaiende politici met 2, 3 of 4 betaalde cumuls hebben angst voor deze man.
Ze noemen hem "restafval".
Ik begrijp zeer goed waarom!

Laatst gewijzigd door demonen : 29 januari 2017 om 19:33.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 19:36   #2
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet wat het ergste is: een graaier of iemand die zich vrijwillig laat uitzuigen door zijn partij.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 29 januari 2017 om 19:36.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 19:39   #3
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik weet niet wat het ergste is: een graaier of iemand die zich vrijwillig laat uitzuigen door zijn partij.
Sommige graaiers ZIJN de partij.
Een goede populist is zijn geld waard, die kan 80% vd stemmen uitmaken vd hele partij.
Oud 29 januari 2017, 19:39   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals steeds, de gulden middenweg.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 21:05   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk vind ik dat best wel grappig, want heel wat arbeiders verdienen meer als Hedebouw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 21:10   #6
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk vind ik dat best wel grappig, want heel wat arbeiders verdienen meer als Hedebouw.
Ja, voor de facade .
Maar als Hedebouw echt iets duurs nodig heeft
zal hij wel altijd op de financiële steun van de Partij kunnen terugvallen volgens mij.

De President van Noord Korea komt ook niet veel te kort.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 21:33   #7
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
U als statutair kent natuurlijk het bedrijfsleven.
U kijkt ook naar de "Vrije Markt"?
Oud 29 januari 2017, 21:37   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ja, voor de facade .
Maar als Hedebouw echt iets duurs nodig heeft
zal hij wel altijd op de financiële steun van de Partij kunnen terugvallen volgens mij.
Geen enkele arbeider zal ook redeneren zoals Hedebouw. Die mensen zullen desnoods bijwerken (ja, zelfs in het zwart) om hun inkomen te verhogen. Dat Hedebouw ogenschijnlijk zijn familie in een zekere krapte wil duwen, louter om ideologische redenen, doet me toch vraagtekens plaatsen bij zijn verhaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 21:57   #9
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
U als statutair kent natuurlijk het bedrijfsleven.
U kijkt ook naar de "Vrije Markt"?
Ga je nu Jan er ook van langs geven? Jij was toch ook een "statutair". Je had immers het statuut van "vakbondsafgevaardigde". Je was een "vrijgestelde". Vrijgesteld van werken natuurlijk. Je mocht rustig rondwandelen in de onderneming terwijl je door diezelfde onderneming toch verder betaald werd. Wat een smerige graaier was jij toch...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 22:40   #10
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ga je nu Jan er ook van langs geven? Jij was toch ook een "statutair". Je had immers het statuut van "vakbondsafgevaardigde".
Ik was militant, geen statuut!
Oud 30 januari 2017, 02:26   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Raoul Hedebouw (39) is federaal parlementslid en het boegbeeld van de extreemlinkse partij PTB-PVDA. ‘Mijn loon bedraagt meer dan 6.000 euro netto, maar ik sta het gros af aan de partij en probeer rond te komen met 1.700 euro per maand.’
De staatskas 6000 euro lichter maken, en de kas van de PTB-PVDA met 4300 euro spekken. Dat belooft!

Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 januari 2017 om 02:27.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 02:28   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was militant, geen statuut!
Je was dus geen vrijgesteld vakbondsafgevaardigde?
Oud 30 januari 2017, 02:30   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen enkele arbeider zal ook redeneren zoals Hedebouw. Die mensen zullen desnoods bijwerken (ja, zelfs in het zwart) om hun inkomen te verhogen. Dat Hedebouw ogenschijnlijk zijn familie in een zekere krapte wil duwen, louter om ideologische redenen, doet me toch vraagtekens plaatsen bij zijn verhaal.
Als het verhaal klopt betekent dit dat de PTB-PVDA al dubbel en dwars met de graaiziekte besmet zijn.
Oud 30 januari 2017, 02:57   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommige graaiers ZIJN de partij.
Een goede populist is zijn geld waard, die kan 80% vd stemmen uitmaken vd hele partij.
Dit zijn er twee in één keer om in te kaderen!

Met "sommigen graaiers" die de partij ZIJN, bedoelt demonen beslist niet de partij die méér dan 2/3de van iemands loon inpalmt.

Wie zou demonen met de "goede populist" bedoelen die 80% van de stemmen van zijn partij binnenrijft?

Voor het kopstuk van een partijtje dat niet eens 5% van de stemmen haalt is dat mogelijk, maar niet voor een partij die 30% haalt.

Jongens toch...
Hoe dom moet iemand zijn om de ene kemel na de andere te schieten.....
Oud 30 januari 2017, 03:03   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een goede populist is zijn geld waard
Zolang ze niet Anciaux, De Wever, De Winter, Wilders, Le Pen of Trump heten toch.
Oud 30 januari 2017, 08:52   #16
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je was dus geen vrijgesteld vakbondsafgevaardigde?
Zeker. Hij was vrijgesteld van het werk dat anderen wel moesten uitvoeren. Hij mocht rondwandelen en de richtlijnen van den boengd mededelen. Hij had dus een "statuut" ook al hoort en leest hij dat niet graag. We hebben immers allemaal een "statuut", we horen allemaal ergens in een of andere categorie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 09:06   #17
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

In Wallonië stonden de PS mandatarissen ook 10% van hun graaigeld af aan de PS kas maar daarover horen we demonen natuurlijk niet...

De situatie van Hedebouw doet verder denken aan die van een sekte: sta het grootste deel van uw inkomen af aan de sekte en het zal u goed vergaan... Dergelijke mensen en partijen kunnen nooit het vertrouwen van een meerderheid winnen, dat is logisch.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 09:15   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo zie je maar wat een extreme vormen de particratie kan aannemen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 09:35   #19
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De staatskas 6000 euro lichter maken, en de kas van de PTB-PVDA met 4300 euro spekken. Dat belooft!
Het is inderdaad een straf verhaal. Er zijn er die meer dan 6000 euro van de staatskas binnenrijven en nog van hunne teut durven maken als ze daarna 500 euro moeten bijpassen. Eigen zak eerst.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 09:41   #20
Anna List
Banneling

Standaard

mocht hij bedrijfsleider of zelfstandige zijn, men zou dat beschouwen als het investeren in het eigen bedrijf (om later meer te kunnen graaien) meer niet, maar er zou dan ook niet zo over gemekkerd worden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be