Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2017, 10:26   #3161
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Oldtimers oplappen met spuitbusjes en wat polyester doen ze vaak genoeg.
Maar die gaan geen waarde.
Nu ja.
Je komt van alles tegen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 10:34   #3162
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Heb ik ook niet gezegd dat je met een spuitbus en polyester moet gaan beginnen knutselen Dat is eerder voor de doe-het-zelver met zijn getunde honda civic of oude BMW 3.

Maar sluit hiermee af. Vliegtuig te halen om naar een youngtimer te gaan kijken
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 10:39   #3163
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Verkeerde wagens bij een verkeerde verkoopgroep aan het opkopen dan Ik heb nog op geen enkele wagen nieuwe lak laten spuiten, een motor laten reviseren of een interieur laten stofferen. Meestal is het wat oppoetsen (detailen, is nog plezant ook), wat onderhoud doen, paar details en kleine gebreken vervangen en te koop zetten. Maar niet veel op de Belgische markt want hier zit weinig potentieel. De Duitse markt is veel groter en daar zijn massa's meer potentiële kopers.
Dat zijn dan meer zowat classic cars type golf of e30 en zo.
Wij staan hier met 1 van de jaren 50 die geheel alluminium is.
Destijds ook al eens hersteld en het spatbord achter scheef opgezet.
In die tijd was dat nog deels met klinknagels zelfs.
Kofferklep lijkt wel een scheve pet en ook in alluminium.
Je koopt zulke zaken niet meer want je kan het niet kopen.
Dat zijn dure wagens hoor uiteindelijk.
Dan een ander die hier staat jaren 60 duits.
De achterspatborden zijn totaal rot.
Nieuwe niet te vinden en okkazie ookniet.
Dat is stukken maken die passen.
Weinigen kunnen dat betalen allemaal.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 14:13   #3164
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Moeilijke wereld.
Meestal wordt bij de duurdere oldtimer een dossier van oorsprong en een volledig dossier van de eventuele herstellingen bijgeleverd.
In zo'n dossier wordt elke ingreep aan de wagen zeer uitgebreid gedocumenteerd. Dat dossier gaat de toekomstige koper overtuigen om zijn centen aan die aankoop te besteden.
Er worden simpelweg veel te veel wagens gewoon opgelapt.
Niet vergeten dat in deze branche opnieuw gebruik gemaakt wordt van oude ambachten. Plooibank, engels wiel, houten mallen op opnieuw vormen te slaan, echt plaatwerk, aanbrengen van tin ....
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 14:16   #3165
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In die tijd was dat nog deels met klinknagels zelfs.
Een techniek die je vandaag opnieuw tegenkomt bij de betere aluminium wagen. Is ook logisch, geharde aluminium plaat verliest zijn hardheid na laswerken.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 14:53   #3166
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Meestal wordt bij de duurdere oldtimer een dossier van oorsprong en een volledig dossier van de eventuele herstellingen bijgeleverd.
In zo'n dossier wordt elke ingreep aan de wagen zeer uitgebreid gedocumenteerd. Dat dossier gaat de toekomstige koper overtuigen om zijn centen aan die aankoop te besteden.
Er worden simpelweg veel te veel wagens gewoon opgelapt.
Niet vergeten dat in deze branche opnieuw gebruik gemaakt wordt van oude ambachten. Plooibank, engels wiel, houten mallen op opnieuw vormen te slaan, echt plaatwerk, aanbrengen van tin ....
Dat zijn allemaal dingen die ik heb en ook doe.
Engels wiel plooibank , tin...enz.

Ik zie dat nooit ergens anders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 16:00   #3167
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Tesla S P100D met laatste update Ludicrous+ heeft nu officieel snelste acceleratie van 0-97 kmh = 2,2755 seconden of afgerond 2,28 sec.

De bestuurder wordt daarbij met meer dan 1,4g in zijn zetel gedrukt.
En dit voor een + 2,2 ton familielimousine met grote koffer en 5 plaatsen.

Wat stelt dan een fossiel aangedreven wagen eigenlijk nog voor? (indien we enkele jaren verder in de toekomst mogen kijken en dan naar E-wagens die de helft kosten)

Zelfs véél duurdere en zeer zeldene supersportwagens, mét extra E-motor-hulp, konden de Tesla-limousine pas inhalen vanaf 70 mph (Ferrari LaFerrari), en de Porsche 918 und McLaren P1 vanaf 80 mph. Deze 3 hybride 2-zitters "hypercars" wegen ca 700 kg minder en hebben 900 �* 1000 pk op papier...

veel leesplezier, met video:
http://www.motortrend.com/cars/tesla...t-test-review/
http://teslamag.de/news/sekunden-neu...-model-s-12262
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2017 om 16:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 18:06   #3168
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla S P100D met laatste update Ludicrous+ heeft nu officieel snelste acceleratie van 0-97 kmh = 2,2755 seconden of afgerond 2,28 sec.

De bestuurder wordt daarbij met meer dan 1,4g in zijn zetel gedrukt.
En dit voor een + 2,2 ton familielimousine met grote koffer en 5 plaatsen.

Wat stelt dan een fossiel aangedreven wagen eigenlijk nog voor? (indien we enkele jaren verder in de toekomst mogen kijken en dan naar E-wagens die de helft kosten)

Zelfs véél duurdere en zeer zeldene supersportwagens, mét extra E-motor-hulp, konden de Tesla-limousine pas inhalen vanaf 70 mph (Ferrari LaFerrari), en de Porsche 918 und McLaren P1 vanaf 80 mph. Deze 3 hybride 2-zitters "hypercars" wegen ca 700 kg minder en hebben 900 �* 1000 pk op papier...

veel leesplezier, met video:
http://www.motortrend.com/cars/tesla...t-test-review/
http://teslamag.de/news/sekunden-neu...-model-s-12262
moesten ze eens 9g proberen ? dan kunnen we mensen reanimeren na ludicrous mode
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 07:28   #3169
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.040
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla S P100D met laatste update Ludicrous+ heeft nu officieel snelste acceleratie van 0-97 kmh = 2,2755 seconden of afgerond 2,28 sec.

De bestuurder wordt daarbij met meer dan 1,4g in zijn zetel gedrukt.
En dit voor een + 2,2 ton familielimousine met grote koffer en 5 plaatsen.

Wat stelt dan een fossiel aangedreven wagen eigenlijk nog voor? (indien we enkele jaren verder in de toekomst mogen kijken en dan naar E-wagens die de helft kosten)

Zelfs véél duurdere en zeer zeldene supersportwagens, mét extra E-motor-hulp, konden de Tesla-limousine pas inhalen vanaf 70 mph (Ferrari LaFerrari), en de Porsche 918 und McLaren P1 vanaf 80 mph. Deze 3 hybride 2-zitters "hypercars" wegen ca 700 kg minder en hebben 900 �* 1000 pk op papier...

veel leesplezier, met video:
http://www.motortrend.com/cars/tesla...t-test-review/
http://teslamag.de/news/sekunden-neu...-model-s-12262
En die hypercar acceleratie zorgt ervoor dat die familielimousine plots een pak minder kilometers uit het accupack trekt. Ook is dat allemaal zeer nuttig in de Blegische files.
Dat zo'n Tesla S eens met een 100Kw max motor uitgerust wordt, en het gewonnen gewicht gebruikt voor meer bereik. Of voor een prijsvermindering tot een normale burgerwagen. Als het ware een kruising tussen een Tesla S en een Renault Twizzy.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 10:14   #3170
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla S P100D met laatste update Ludicrous+ heeft nu officieel snelste acceleratie van 0-97 kmh = 2,2755 seconden of afgerond 2,28 sec.
En de echte belevenis? Nul! Ga dan naar de kermis en laat u aan een elastiek de lucht in schieten. Is veel plezanter en goedkoper Muskie en aanhang zitten weer cijferkes te toveren. Maar dat is weer typisch aan dat ego van Muskie. Een narcist en vooral betweter. Wat ben je ermee dat je wagen in 2,28 sec vooruit vlamt? Op het circuit blijft het een lompe doos die het na 1 ronde al voor bekeken houdt. Voor dagelijks verkeer is 6 seconden meer dan snel genoeg. Een gewone 2.0 liter motor met 300PK (simpele Porsche 718) rijdt plezant, is een cabrio voor bij lekker weer en oogt duizendmaal indrukwekkender dan al de Tesla dozen. En kost pakken minder. Ik zie de Tesla aanbidders al chronometreren met hun P100D. Allemaal gepensioneerde zakken die niet met werken kunnen stoppen omdat ze elke dag nog de centen hard nodig hebben. Maar ze hebben wel een groot voordeel : hun wagen is volledig fiscaal in te brengen. Oef, een zorg minder

Geitenwollen sokken in sandalen dragers, het is en blijft toch een apart volkje.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 10:18   #3171
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
... Zelfs véél duurdere en zeer zeldene supersportwagens, mét extra E-motor-hulp, konden de Tesla-limousine pas inhalen vanaf 70 mph (Ferrari LaFerrari), en de Porsche 918 und McLaren P1 vanaf 80 mph. Deze 3 hybride 2-zitters "hypercars" wegen ca 700 kg minder en hebben 900 �* 1000 pk op papier...
Ik word toch liever in een LaFerrari, 918 of P1 gezien dan in een doodgewone tesla "doos op 4 wielen" zonder enige vorm van klasse Niemand kijkt nog om bij het voorbij rijden van een Telsa. Ondertussen is het respect voor Tesla eigenaars al volledig verdwenen en worden ze overal bekeken als de ondernemer die een dure wagen koopt maar als excuus het milieu gebruikt = hypocrieten!
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 11:33   #3172
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Ik word toch liever in een LaFerrari, 918 of P1 gezien dan in een doodgewone tesla "doos op 4 wielen" zonder enige vorm van klasse Niemand kijkt nog om bij het voorbij rijden van een Telsa. Ondertussen is het respect voor Tesla eigenaars al volledig verdwenen en worden ze overal bekeken als de ondernemer die een dure wagen koopt maar als excuus het milieu gebruikt = hypocrieten!
Ik geef gewoon de feiten weer.
Toch altijd grappig die verontwaardigde reacties.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2017, 12:03   #3173
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat zo'n Tesla S eens met een 100Kw max motor uitgerust wordt, en het gewonnen gewicht gebruikt voor meer bereik. Of voor een prijsvermindering tot een normale burgerwagen. Als het ware een kruising tussen een Tesla S en een Renault Twizzy.
Idd Maddox, is ook mijn gedacht.

Even geduld, zo´n versie van het model 3, middenklasser, komt dit jaar nog op de markt in de USA, volgend jaar hopelijk in Europa te zien. Die gaat wslk met 70-75 kWh accupack evenveel rijbereik kunnen halen dan de zwaardere S met 100 kWh. Hopelijk zakt de dollar tegen 2018-2019. Maar ik reken toch al met 55.000 €, wat ook niet voor Jan Modaal gaat zijn. Het basis model 3 zal pakweg bij nipt 40.000 € kunnen landen(dure dollar), deze wel met "maar 345 km" rijbereik (50 kWh? ). In de zomer of ten laatste september IAA Frankfurt gaan we het zeker weten.

btw een "gewone Tesla S 100D" niet-Performance (en zonder ludicrous) bestaat ondertussen ook al moest je het niet weten, mogelijke 350 PK minder in "PK-stroom-taal".

De 100D staat basisprijs 42.500 € minder dan die (mogelijk nog brutalere Ludicrous+) Performance topversie met toeters en bellers waarvan men die overdreven acceleratie sowieso heel zelden gaat/kan gebruiken. Een gewone 75 of 75D zou ook al voldoen, en heeft ook genoeg rijbereik voor de volgende supercharger te halen, moest men eens wat verder rijden dan 300 km. De D staat voor dual drive en vierwielaandrijving

Citaat:
http://www.egear.be/tesla-model-s/
Tesla Model S prijs
VERSIE RIJBEREIK (NEDC) PRIJS INCL. BTW
60 400 km 80.200€
60D 408 km 85.800€
75 480 km 87.500€
75D 490 km 93.100€
90D 557 km 103.900€
100D 632 km 111.100€

P100D 613 km 154.600€
Maar ook de gewone Tesla S (veel te groot voor de meeste mensen hun garage en sowieso te dure prijsklasse) heeft natuurlijk al een goede actieve veiligheid qua acceleratie, allemaal onder de 6 sec van 0-100 kmh, wat nog niet zo lang geleden een referte was voor een sportwagen, zo pakweg vanaf een krachtige Porsche 911. De optrektijd stond altijd in de foldertjes als prestigecijfer. Bij de Porsche 911 Turbo stond zelfs van 0-100 en terug tot 0 kmh in minder dan 10 sec (ook voor de remprestatie).

Citaat:
Specs & prestaties
SPEC / MODEL S VERSIE 60 60D 75 75D 90D 100D P100D
Batterijcapaciteit [kWh] 60 60 75 75 90 100 100
Aandrijving RWD AWD RWD AWD AWD AWD AWD
Rijbereik NEDC [km] 400 408 480 490 557 632 613
0-100 km/u [s] : ... 5,8 5,4 5,8 5,4 4,4 4,4 2,7
Topsnelheid [km/u] 210 210 210 210 250 250 250
Vermogen [pk] 320 332 320 332 422 422 772
Gewoon cijfers, niet meer dan dat.
En ook als men ze nooit of zeer zelden gebruikt op de openbare weg, ergens is het toch fijn te weten dat men ze gemakkelijk kan afroepen bij overmacht.

Voor de racefans op circuit (@ Porsche ) is er natuurlijk nog een 500 kg lichtere Tesla P100D GT, betere acceleratiecijfers en betere wegligging kan men zich voorstellen, voor de uithouding en duurzaamheid zal men zeker de koeling moeten aanpassen, met hulp van Tesla geen probleem:
Citaat:
http://www.egear.be/tesla-p100d-electric-gt/

Het model waar ze van vertrekken is de P100D. Door wat aan de aandrijving te sleutelen en door 500 kg balast uit de wagen te gooien, krijgen ze hem dus een halve second sneller naar 100. In onderstaand video’tje zie je één van hun testauto’s over het circuit razen.

Snel accelereren is één ding. Hoge snelheden lang uithouden is iets anders. Om in dat laatste te slagen werken ze hard aan het oplossen van koelingsproblemen. Volgens Electric GT CEO Mark Gemmell krijgen ze daarvoor ondersteuning van Tesla.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2017 om 12:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 13:50   #3174
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En die hypercar acceleratie zorgt ervoor dat die familielimousine plots een pak minder kilometers uit het accupack trekt. Ook is dat allemaal zeer nuttig in de Blegische files.
Dat zo'n Tesla S eens met een 100Kw max motor uitgerust wordt, en het gewonnen gewicht gebruikt voor meer bereik. Of voor een prijsvermindering tot een normale burgerwagen. Als het ware een kruising tussen een Tesla S en een Renault Twizzy.
De mensen die 100k voor een wagen neerleggen willen prestaties zien.

Maargoed, in de Belgische files presteren electrische wagens uitermate goed: op lage snelheden verbruiken ze namelijk een pak minder als fossiele wagens, en rijden ze ook een pak verder met een accu dan op 120 km/h.

Als ik naar West-Vlaanderen rij, doe ik er 3-4h over in ons verkeer. Dat is dus een gemiddelde van 50 km/h. Voor een electrische wagen is dat tof: minder afstand afgelegd op 120 km/h betekent langere actieradius.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 14:19   #3175
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De mensen die 100k voor een wagen neerleggen willen prestaties zien.

Maargoed, in de Belgische files presteren electrische wagens uitermate goed: op lage snelheden verbruiken ze namelijk een pak minder als fossiele wagens, en rijden ze ook een pak verder met een accu dan op 120 km/h.

Als ik naar West-Vlaanderen rij, doe ik er 3-4h over in ons verkeer. Dat is dus een gemiddelde van 50 km/h. Voor een electrische wagen is dat tof: minder afstand afgelegd op 120 km/h betekent langere actieradius.
Vraag is soms hoeveel er is verbruikt om die stroom te genereren?
Het komt niet allemaal van wind en zon. Meestal niet zelfs.

En in het andere geval een benzine of diesel verbruikt ook niet veel in files en als hij op de snelweg zit met ons 120 km/h stelsel verbruiken die ook maar een liter of 4 �* 5.

Dus voor het prijsverschil in verbruik is het al zeer gering te noemen, het prijsverschil in aankoop is langs de andere kant wel zeer hoog en op de termijn dat je ze verslijt is er van enig voordeel al helemaal geen meer over.

Schiet nog over de drang naar bijkomende kerncentrales om alles op elektriciteit te willen laten rijden, grote milieu verspilling van duurzame metalen in de fabricage die ook nutteloze verspilling is en een grote toename van lichtgewicht plastieken om dat alles mogelijk te maken.

Zo een e-car koppelen aan bewust omgaan met energie, milieu en kost efficiëntie is dan ook toch maar weggelegd voor een handvol klotenvagers aan alles en iedereen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 14:47   #3176
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vraag is soms hoeveel er is verbruikt om die stroom te genereren?
Het komt niet allemaal van wind en zon. Meestal niet zelfs.
"Uw vraag" is al dikwijls wetenschappelijk beantwoord:

Is elektrisch rijden echt de beste oplossing voor het milieu?

Het antwoord is ja. Het is natuurlijk belangrijk de hele levenscyclus van een voertuig in rekening te nemen om vragen over de milieu-impact correct te beantwoorden. Daarvoor hebben we gedetailleerde computermodellen ontwikkeld, zodat we naast de emissies uit de uitlaatpijp van een voertuig, ook rekening kunnen houden met de milieu-impact van de batterijen en van de productie van elektriciteit.

Over de volledige levensduurte stoten elektrische voertuigen 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan een dieselwagen. En dit rekening houdend met hoe we elektriciteit vandaag in België opwekken. Als ze op groene stroom zouden rijden, spreken we van 15 keer minder CO2 uitstoot. Op “well-to-wheel” basis stoten ze 4 keer minder fijn stof en 20 keer minder stikstofoxides (NOx) uit. Belangrijk is wel te onderstrepen dat bij de ontginging van grondstoffen in Zuid-America of China er nog een grote milieuverbetering nodig is en dat recyclage van materialen de milieu-impact nog verder kan reduceren.

De autoconstructeurs hebben grote inspanningen geleverd om vele emissies naar beneden te krijgen, maar de NOx emissies blijft een grote uitdaging voor dieselwagens.
Dieselgate is in Europa eigenlijk een probleem van de NEDC cyclus waarvan we al decennia lang weten dat deze snelheidscyclus niet representatief is voor reëel verkeer en dat er hierdoor tot Euro 5 geen NOx reductie was bij dieselvoertuigen. Gelukkig wordt er nu werk gemaakt van een meer representatieve snelheidscyclus en van emissiemetingen in reëel verkeer en zijn er constructeurs die dieselwagens met lagere NOX emissies op de markt brengen.

Biobrandstoffen hebben 40% tot 60% minder broeikasgassen, maar dan weer geen drastische verbetering naar luchtkwaliteit toe. En dan hebben we nog enkele andere alternatieven zoals aardgas en LPG voertuigen. Deze scoren beter voor de luchtkwaliteit, dus voor onze gezondheid. Anderzijds zijn aardgasvoertuigen en LPG voertuigen geen echte oplossing voor ons klimaatprobleem.

Het is dus niet zo eenvoudig om verschillende alternatieven met elkaar te vergelijken. Maar gelukkig bestaan er wetenschappelijke methodes, namelijk levenscyclus analyses (LCA) die toelaten al deze aspecten met elkaar te vergelijken. Als men rekening houdt met zowel klimaatsverandering als luchtkwaliteit dan scoren benzine, diesel, LPG en aardgasvoertuigen niet zoveel verschillend. Bij hybride en zeker plug-in hybride voertuigen zien we een score die tot een factor 2 beter kan zijn en elektrische voertuigen hebben een milieu-impact die tot 5 keer kleiner kan zijn dan de conventionele brandstoffen.

Er wordt ook over waterstof gesproken als de echt ‘zero emission’ oplossing. Maar ook waterstof moet opgewekt worden. Waterstof dat men met aardgas produceert heeft geen voordeel wat betreft broeikasgassen. Je moet het waterstofgas dus met hernieuwbare energiebronnen opwekken, via wind- of zonne-energie of via waterkracht. Het probleem is dat men drie keer zoveel windturbines nodig heeft om een waterstofgaswagen te laten rijden dan wanneer men die elektriciteit voor een batterij-elektrische auto zou gebruiken.

Bron: Prof. Dr. Ir. Joeri Van Mierlo is hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel en directeur van de onderzoeksgroep MOBI.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...inie/1.2467056

Citaat:
En in het andere geval een benzine of diesel verbruikt ook niet veel in files en als hij op de snelweg zit met ons 120 km/h stelsel verbruiken die ook maar een liter of 4 �* 5.
Wat gepaard gaat met direct vervuilende uitlaatgassen, ttz tot 20 maal meer NOx emissies(diesel) en 4 maal meer fijnstof, deze cijfers gelden zelfs van bron- tot-wiel.

Citaat:
Over de volledige levensduurte stoten elektrische voertuigen 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan een dieselwagen. En dit rekening houdend met hoe we elektriciteit vandaag in België opwekken. Als ze op groene stroom zouden rijden, spreken we van 15 keer minder CO2 uitstoot. Op “well-to-wheel” basis stoten ze 4 keer minder fijn stof en 20 keer minder stikstofoxides (NOx) uit.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2017 om 14:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 16:31   #3177
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vraag is soms hoeveel er is verbruikt om die stroom te genereren?
Het komt niet allemaal van wind en zon. Meestal niet zelfs.

En in het andere geval een benzine of diesel verbruikt ook niet veel in files en als hij op de snelweg zit met ons 120 km/h stelsel verbruiken die ook maar een liter of 4 �* 5.
En die pretroleumproducten benzine of diesel komt bij jou uit de kraan?

Wat kost dat aan stroom/energie en vervuiling om die aardolie op te boren (boortorens) , te transporteren (zeeschepen) te #raffineren, wat nog eens extra #luchtvervuiling geeft, de milieurampen bij het boren of bij zeetankers die stranden en lek lopen. enz... ?

Citaat:
# http://www.petrolfed.be/nl/petroleumindustrie/milieu
Dossiers Milieu

De emissies van de raffinaderijen
Twee Europese richtlijnen die in 2001 werden goedgekeurd, hebben als doel de emissies van verzurende en ozonvormende stoffen in de lidstaten te verminderen. Het gaat om de richtlijn 'Grote stookinstallaties' enerzijds en 'Nationale emissieplafonds' anderzijds.

De richtlijn 'grote stookinstallaties' legt de grote stookinstallaties van meer dan 50 MW vanaf 2008 maximale grenswaarden op voor de emissie van SO2, NOx en stof.
De richtlijn 'nationale emissieplafonds' legt aan elke lidstaat een grens op die de nationale emissies van SO2, NOx, NH3 en VOS vanaf 2010 niet mogen overschrijden.
Deze richtlijn legt voor België zeer ambitieuze doelstellingen op betreffende de maximale jaarlijkse emissies vanaf 2010.

SO2 en NOx emissies: jaarlijkse uitstoot door de petroleumraffinaderijen in België (duizend ton)

Reële emissies
1990 2011 2012 2013 2014 2015
SO2 41,1 10,4 9,5 8,4 8,2 9,8
NOx 7,3 4,7 4,5 4,8 4,7 5,0

Bron: Belgische Petroleum Federatie

Meetnet luchtverontreiniging petroleumraffinaderijen

Gezien de Vlarem imissiemeetplicht van de petroleumraffinaderijen werd sinds 1995 een specifiek continue imissiemeetnet in de Antwerpse regio in gebruik genomen ...

De vermindering van de broeikasgasemissies en het systeem verhandelbare emissierechten
In december 2008 keurden de Europese Raad en het Europees Parlement de zogenaamde ’20-20-20 doelstelling’ goed: tegen 2020 ...

De bodemsanering
- In tankstations
- Bij particulieren (stookolietanks)

De aanvaardingsplicht van gebruikte smeerolie
De overheden van de drie gewesten passen het principe van de producenten-verantwoordelijkheid toe op gebruikte smeer- en industriële oliën. Dat wordt ...

Het 'Energie- en Klimaatpakket' van de Europese Commissie

Het 'Energie- en Klimaatpakket' werd door de Europese Commissie voorgesteld op 23 januari 2008. Het pakket zal in principe uiterlijk begin 2009 worden ...
De splinter bij de stroomproductie zoeken maar de balk bij de olieindustrie negeren zeker?

En niet de stroomproductie is het meeste gesubsidieerd maar wel de veel vuilere fossiele productie:

Citaat:
Subsidies

Klimaatverdrag

Het is van essentieel belang dat we de uitstoot van CO2 op zeer korte termijn drastisch verminderen en dat lukt nu eenmaal niet met een dagelijkse verbranding van meer dan 159.000.000 liter olie per dag.
In de toekomst kunnen we bovendien accu’s makkelijker recyclen dan verbrande olie.

We hebben nu eenmaal een afspraak om de opwarming van de aarde te beperken en ook de olie- en gasindustrie zal hier aan mee moeten werken.
De olie-industrie zegt dat alternatieve energiebronnen op subsidie draaien en dat het elektrisch rijden enorm wordt gesubsidieerd. Uit vele rapporten
http://www.imf.org/external/pubs/ft/...NEW070215A.htm weten we dat sinds jaar en dag vooral de fossiele industrie enorm gesteund is!

Om de benodigde stroom te produceren voor de elektrificatie van onze samenleving moeten wel alle zeilen worden bijgezet. De techniek is er, nu de moed van politici en draagvlak van de burgers voor deze omwenteling.
Werk je in de olie-industrie wees dan voorbereid en stuur je werkgever bij om ook meer in de duurzame richting te denken en te handelen, want dat is sowieso de toekomst. Volg eventueel een cursus over duurzame energie.
Bedrijven afhankelijk van de olie-industrie pas uw beleid snel aan, want olietankers reageren langzaam en je kan net te laat zijn met sturen.



Gelukkig maar hebben de renewables ervoor gezorgd dat de stroomproductie via aardolie verwaarloosbaar geworden is.
Citaat:
https://www.olino.org/articles/2016/03/07/97081/

Elektriciteitscentrales op olie

Wereldwijd wordt nu nog ongeveer 4% van de stroom opgewekt door oliecentrales. Het aandeel olie wat wordt gebruikt voor stroomopwekking is afgelopen decennia snel afgenomen. In Europa zijn de afgelopen 15 jaar vele oliecentrales uitgeschakeld. Deze uitgeschakelde oliecentrales, om elektriciteit mee op te wekken, hadden een gezamenlijk vermogen van 39.580 MW. Door de huidige lage kosten van zonne-energie zal in landen waar nog veel stroom wordt opgewekt met olie (Golfstaten) het aandeel olie gestookte centrales komende jaren nog meer afnemen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2017 om 16:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 17:22   #3178
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.119
Standaard

Bij de productie van aardolie wordt veel energie verbruikt. Het is dikwijls zo dat er meer energie wordt gestopt in het oppompen van de aardolie dan de energie die in de olie zit. Men gebruikt bv. het aardgas dat uit de bron komt als energiebron om de aardolie eruit te krijgen.
Daarna moet het natuurlijk nog getransporteerd, geraffineerd, verdeelt, ...
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 17:53   #3179
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Nou ja het is toch tegen de muur dat we hier aan het klappen zijn.
Op alles weten ze wel wat te verzinnen.

Maar kom tihanghe ligt stil met scheuren in hun kuip en zo en vandaag is er iets ontploft in een franse kerncentrale.

Het goede nieuws is dat een ramp van formaat steeds dichter komt en dan moet men zich de eerste 10000 jaar geen zorgen meer maken over nox en co2.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2017, 18:45   #3180
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nou ja het is toch tegen de muur dat we hier aan het klappen zijn.
Op alles weten ze wel wat te verzinnen.

Maar kom tihanghe ligt stil met scheuren in hun kuip en zo en vandaag is er iets ontploft in een franse kerncentrale.

Het goede nieuws is dat een ramp van formaat steeds dichter komt en dan moet men zich de eerste 10000 jaar geen zorgen meer maken over nox en co2.
Relevantie? Voor Tihange best een (doemdenker)topic openen Mambo.
Edit off topic-tip : Japan bouwt 2 nieuwe kerncentrales en heeft er nog verdere 7 in de planning (niemand blijft graag afhankelijk van vervuilende fossiel)
Citaat:
https://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/14...004686-a645779

14 maart 2011
Japan bouwt twee nieuwe kerncentrales, en heeft er zeven in de planning. De vraag is of die nog gebouwd zullen worden, gezien de problemen met drie bestaande kerncentrales en het gevaar op radioactieve lekkages.

Maar wat voor alternatieven heeft Japan voor de opwekking van elektriciteit? Het land heeft geen eigen olie, geen eigen gas, amper eigen kolen. Vergeleken met andere belangrijke economieën als Amerika, China en India, scoort Japan als een van de slechtste als het gaat om zelfvoorzienigheid; 4 procent van alle energie komt van eigen bodem, de rest wordt geïmporteerd. Alleen Zuid-Korea scoort lager, met 2 procent.
Deze link is gedateerd 3 dagen na de aardbeving-Tsunami die de kernramp van Fukushima I veroorzaakte. Japan ligt nu eenmaal in zo´n regio...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2017 om 18:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be