Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2017, 22:13   #421
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Neen, ik ben geen oogklepdragende navelstaarder zoals het merendeel van de flaminganten op dit forum.

Maar ik probeer die oogklepdragers met de neus op de feiten te duwen. En dat bevalt hen niet erg. Ik ben benieuwd hoe lang het weer gaat duren voor ze met hun definitie afkomen waaruit we kunnen besluiten dat er een Vlaamse volk bestaat.
De volkskundige realiteit is een gegeven, terwijl de theoretisering altijd nadien volgt. Etnografie gaat niet vooraf aan de realiteit, maar volgt die. U lijkt van het omgekeerde uit te gaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2017, 22:17   #422
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
2

Ik heb ook in Brussel gewoond en nu in la Flandre. Doch qua dikke nekken beaten de Antwerpenaren imo de inwoners van la Capitale met voorsprong. Niet verwonderlijk, after all betreft het boeren/boerse mentaliteit die denken dat ze het zijn omdat hun regio toevallig wat economische voorspoed kent. M'enfin ik ben er binnen dit en enige tijd weg. Het wordt me hier iets te Vlaams.
je vous suit une bon depart. Ik ga het extra beleefd zeggen," Arrivederla "

Laatst gewijzigd door Garry : 22 februari 2017 om 22:33.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2017, 22:20   #423
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier vindt u zomaar eventjes twaalf definities op een rijtje:

http://www.encyclo.nl/begrip/volk
Ik herhaal: leer lezen.

Dat was de vraag niet.

Ik herhaal: "Geef een definitie waaruit we kunnen besluiten dat er een Vlaams volk bestaat. "
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2017, 22:21   #424
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die boeren zouden u beter laten creperen.

Hoe is het met uw darmtumor ? Ik hoop al stevig gegroeid ?
Als ze die boeren nioet hebben hebben ze geen fret, de sukkelaars.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 februari 2017 om 22:22.
Oud 22 februari 2017, 22:23   #425
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat was de vraag niet.

Ik herhaal: "Geef een definitie waaruit we kunnen besluiten dat er een Vlaams volk bestaat. "
En juist daar slaat mijn eerdere opmerking op als ik het had over de omkering van redenering.
Oud 22 februari 2017, 22:26   #426
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Zo'n 2%.

Of heb je bronnen ?
bron?
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2017, 22:26   #427
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En juist daar slaat mijn eerdere opmerking op als ik het had over de omkering van redenering.
Hebt gij wiet gerookt? Of slaat ge altijd wartaal uit?
Oud 22 februari 2017, 22:28   #428
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebt gij wiet gerookt? Of slaat ge altijd wartaal uit?
Geef eens een reden waarom het volgens u wartaal is. U lijkt er steeds weer van uit te gaan dat anderen uw woord op waarheid nemen, maar probeer eerst eens uw eigen gedachten met argumenten te voorzien.
Oud 22 februari 2017, 22:37   #429
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Daar kan ik je in bijtreden. In de tijd van de Romeinen heette het Vlaamse volk Eburonen, Nerviërs, Menapiërs enz. Ze sloegen bij elke gelegenheid mekaar de kop in zodat Julius Caesar ze kon afmaken vanuit zijn draagstoel. Nu heten ze SP-A, NV-A, Groen, PVDA? CD&V , en ze maken nog steeds elkaar af. Het enige dat veranderd is in 2100 jaar is dat Julius Caesar vervangen is door de Frankofonen.
Gelijk de situatie nu is moet er niet aan gedacht worden dat ooit in de volgende eeuwen Vlaanderen één volk zal zijn. Daarvoor zijn ze zelf te Fransgezind. De fier Gentenaren laten nog altijd jun Canich uit en maaien nog altijd hun pelouze.
Dat heeft niets met fierheid te maken. Die spreken gewoonweg Frans onder elkaar omdat ze elkaar in het Gents niet verstaan.
Oud 22 februari 2017, 23:28   #430
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Daar kan ik je in bijtreden. In de tijd van de Romeinen heette het Vlaamse volk Eburonen, Nerviërs, Menapiërs enz. Ze sloegen bij elke gelegenheid mekaar de kop in zodat Julius Caesar ze kon afmaken vanuit zijn draagstoel. Nu heten ze SP-A, NV-A, Groen, PVDA? CD&V , en ze maken nog steeds elkaar af. Het enige dat veranderd is in 2100 jaar is dat Julius Caesar vervangen is door de Frankofonen.
Gelijk de situatie nu is moet er niet aan gedacht worden dat ooit in de volgende eeuwen Vlaanderen één volk zal zijn. Daarvoor zijn ze zelf te Fransgezind. De fier Gentenaren laten nog altijd jun Canich uit en maaien nog altijd hun pelouze.
Ik deel niet uw mening over dat Vlaanderen van toen. Dat dat bestond uit verschillende volkeren is zo maar dat is nu ook zo het geval alleen zijn het nu Antwerpenaren, Gentenaren, Brusselaren, Limburgers West- en Oostvlamingen.

Dat Julius Caesar de strijd hier gewonnen heeft vanuit zijn draagstoel is ook flink gelogen en dat ze hier elkaar de kop in sloegen, al evenzeer.

Vercingetorix slaagde er in al die verschillende volkeren redelijk goed samen te brengen en heeft aardig wat weerstand geboden net zoals ook Ambiorix gedaan heeft. Dat ze uiteindelijk de strijd verloren hebben is niet verwonderlijk. De Romeinen hadden geld en leger en overal waar ze veroverde werden de jonge mannen ingelijfd in hun leger. Wie weerstand bood werd meegenomen als slaven. Je mag niet vergeten hoe een machtige goed geoliede oorlogs-machine de Romeinen waren en dat wij hier toen nog in lemen hutjes woonden.

Wie toetrad tot die oorlogsmachine werd als dusdanig ingezet en als er 30000 sneuvelden stuurde ze gewoonweg 30000 nieuw ingelijfde en zij die niet functioneerden naar behoren werden gedecimeerd.

Vercingetorix is na verslagen te zijn meegenomen naar Rome waar hij veroordeeld is geworden.

Maar als gij onze huidige toestand en ons volk wil vergelijken met dat uit het Romeinse Tijdperk, wie gaat er dan keizer van Vlaanderen worden en krijgen we dan ook een nieuwe maand van 31 dagen zoals Juli en Augustus want dan moeten ze weer van een andere maand een dag gaan pikken, hé

Laatst gewijzigd door Garry : 22 februari 2017 om 23:36.
Oud 22 februari 2017, 23:46   #431
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooroordelen? Fermettes ten over in la douce Flandre....
Ze kunnen niet allemaal zoals in Brussel en Wallonië in betonnen konijnenkoten wonen hé.
Oud 22 februari 2017, 23:56   #432
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ze kunnen niet allemaal zoals in Brussel en Wallonië in betonnen konijnenkoten wonen hé.
We zullen het maar niet over de vele cités en beluiken hebben waar het gros van de Vlamingen noodgedwongen in samenhokten.

bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2017, 23:56   #433
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef een definitie waaruit we kunnen besluiten dat er een Vlaams volk bestaat.
Het huwelijk werd te Gent gesloten op 19 juni 1369. Dat er aan de grootse 'Bourgondische' feestelijkheden een stevig prijskaartje hing, kon Filips niet deren: via zijn echtgenote was hij nu erfgenaam van het graafschap Vlaanderen, in die dagen het meest welvarende gebied in Europa, en als zodanig was hij de machtigste vorst van de christenheid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Margaretha_van_Male

Toen was er van het land, of wat er moet voor doorgaan, België nog geen spraken hoor. Er bestonden wel Belgen maar die zaten in een heel ander gebied.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgen

Na de grote Volksverhuizingen werd nagenoeg de hele Keltische bevolking vermengd met de nieuwe Germaanse bevolking en verviel de rijke Romeinse cultuur; alleen in Wallonië hield de Gallo-Romeinse levenswijze nog stand. Hoewel de kerkprovincie Reims (met o.a. de ondergeschikte bisdommen Doornik en Kamerijk) in Rome ook onder de Latijnse naam Belgica bekend bleef, kwam het begrip Belgen eeuwenlang niet meer voor.
De bewoners van Belgica werden geregeerd door de Franken

Laatst gewijzigd door Garry : 23 februari 2017 om 00:03.
Oud 23 februari 2017, 00:07   #434
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zullen het maar niet over de vele cités en beluiken hebben waar het gros van de Vlamingen noodgedwongen in samenhokten.

Ja, maar wij zijn niet blijven steken in de tijd van de lemen hutjes.
Oud 23 februari 2017, 08:45   #435
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat was de vraag niet.

Da's toch niet lastig: er bestaat een Vlaams volk. Alleen behoort Pajoske en een aantal andere creaturen daar niet toe.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 09:58   #436
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Het huwelijk werd te Gent gesloten op 19 juni 1369. Dat er aan de grootse 'Bourgondische' feestelijkheden een stevig prijskaartje hing, kon Filips niet deren: via zijn echtgenote was hij nu erfgenaam van het graafschap Vlaanderen, in die dagen het meest welvarende gebied in Europa, en als zodanig was hij de machtigste vorst van de christenheid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Margaretha_van_Male

Toen was er van het land, of wat er moet voor doorgaan, België nog geen spraken hoor. Er bestonden wel Belgen maar die zaten in een heel ander gebied.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgen

Na de grote Volksverhuizingen werd nagenoeg de hele Keltische bevolking vermengd met de nieuwe Germaanse bevolking en verviel de rijke Romeinse cultuur; alleen in Wallonië hield de Gallo-Romeinse levenswijze nog stand. Hoewel de kerkprovincie Reims (met o.a. de ondergeschikte bisdommen Doornik en Kamerijk) in Rome ook onder de Latijnse naam Belgica bekend bleef, kwam het begrip Belgen eeuwenlang niet meer voor.
De bewoners van Belgica werden geregeerd door de Franken
Wat ge er allemaal bijhaalt om uiteindelijk niks te bewijzen. Het enige dat ge hier aantoont is het feit dat de inwoners van het Graafschap Vlaanderen in de Middeleeuwen Vlamingen genoemd werd. Wat heeft dat nu te maken met de inwoners van het Vlaamse gewest? Hoe toont dat aan dat de inwoners van het Vlaamse gewest die men tegenwoordig Vlamingen noemt een volk zijn? De inwoners van de provincies Limburg noemt men Limburgers. Is dat dan ook een volk dat recht heeft op zelfbeschikking?

PS de Limburgers van nu zijn niet de Limburgers van toen (uit uw eerste link). De Limburgers van toen zijn nu Luikenaars en andersom.....
Oud 23 februari 2017, 10:04   #437
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De Belgische Maaskant zal zich als eerste afscheiden van Vlaanderen en wat gaat Bourgeois doen, een denkbeeldig leger sturen?
Om wat te worden? Een soort Transmosania???
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 10:09   #438
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2

Ik heb ook in Brussel gewoond en nu in la Flandre. Doch qua dikke nekken beaten de Antwerpenaren imo de inwoners van la Capitale met voorsprong. Niet verwonderlijk, after all betreft het boeren/boerse mentaliteit die denken dat ze het zijn omdat hun regio toevallig wat economische voorspoed kent. M'enfin ik ben er binnen dit en enige tijd weg. Het wordt me hier iets te Vlaams.
Da's mooi! Da's héél mooi! Je getuigt van een buitengewone bereidheid om bij ons te integreren...
Zou je er niet beter aan denken om dan maar terug te keren naar jouw roots? Je kunt aldaar nog steeds kiezen tussen de noordelijke of de zuidelijke variant.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 10:09   #439
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We besluiten dus noodzakelijkerwijze dat een parlement dus geen bewijs is dat een volk bestaat.
Inderdaad. Het kan wel één argument zijn, naast alle anderen, om aan te tonen dat er wel degelijk sprake kan zijn van een 'volk'. Het bestaan van het Vlaams Parlement is een realiteit dat gebruikt kan worden om het bestaan van het 'Vlaams volk' aan te tonen.

Citaat:
Brusselaars zijn dus Vlamingen.
Nog steeds failed. Het bestaan van het Brussels Parlement is wel een tegenargument om te zeggen dat Brussel deel uitmaakt van een 'Vlaams volk'.
Wat niet betekent dat dat Brussels Parlement het bewijs zou zijn van het bestaan van een 'Brussels volk'
Oud 23 februari 2017, 10:12   #440
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Om wat te worden? Een soort Transmosania???
Opnieuw aansluiten bij de gebieden waarmee ze eeuwenlang een gemeenschappelijke geschiedenis deelden. De streek die eigenlijk overeenkomt met de euregio Maas-Rijn. Met als enige echte hoofdstad voor het Maasland Maastricht.

Laatst gewijzigd door pajoske : 23 februari 2017 om 10:12.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be