Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2017, 23:12   #801
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als 'onze' vlaming daar goede zaakjes kan doen zal die daar met veel plezier iets kopen en maar al te graag wat frans broebelen.
Ik schrijf het hier alle dagen.....alles draait om geld.
Deze Vlaming niet, dan mag hij het nog gratis geven.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2017, 23:12   #802
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wie zegt dat ik het niet wil spreken? In Wallonië en in Frankrijk spreek ik Frans. In Engeland spreek ik Engels, In Italië spreek ik Italiaans, in Duitsland spreek ik Duits en in Spanje doe ik wat ik kan om mij duidelijk te maken in het Spaans. Maar in Vlaanderen spreek ik V L A A M S, Capisc?

En voor dat ge komt melke dat het niet capisc is maar capisce moet zijn zal ik nu maar al meteen te kennen geven dat capisce als capisc mag afgekort worden en zelfs heel gebruikelijk is in Italië, want daar hebben ze hier op 't forum ook zo een slag van weg om te denken dat ze het allemaal veel beter weten.

In Vlaanderen Vlaams en op 't sint Anneke mosselen hé vriend!
Die waal zal dat zeggen .....ge moet u niet kwaad maken op mij daarvoor.

Maar als jij in een winkel een goede zaak kan doen zal je niet zeggen ...kerel als jij geen Vlaams spreekt moet ik die auto niet hebben aan de helft van de prijs......Ge zult dan wel uw beste Frans bovenhalen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2017, 23:13   #803
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze Vlaming niet, dan mag hij het nog gratis geven.
Ja ja .....ik geloof u maar maak het toch maar een ander wijs.
Oud 28 februari 2017, 23:15   #804
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Afgedankt omdat ze geen Vlamingen zijn?
Kip, wordt eens wakker! Niet omdat het geen Vlaminge zijn maar omdat ze, te weinig- of helemaal geen, Nederlands kennen of het weigeren te spreken.
Oud 28 februari 2017, 23:29   #805
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kip, wordt eens wakker! Niet omdat het geen Vlaminge zijn maar omdat ze, te weinig- of helemaal geen, Nederlands kennen of het weigeren te spreken.
Als ik uit het vliegtuig kom heb ik graag zo snel mogelijk mijn valies. En of die nu op de band werd gezet door een indiaan een congolees of een eskimo zal me worst wezen.

Verder als je zo fanatiek bent......zou het niet moeten dat al die buitenlandse voetballers eerst Nederlands leren alvorens hier te mogen beginnen sjotten ??
Oud 28 februari 2017, 23:29   #806
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ja .....ik geloof u maar maak het toch maar een ander wijs.
Met Oostende voor anker staat er ieder jaar een grote stand met jachtbenodigdheden. Een aantal zaken zijn best wel aan interessante prijzen waaronder bv. touwen voor landvasten, en die kon ik twee jaar geleden wel gebruiken omdat de mijn aan vernieuwing toe waren. Ik sprak de standhouder aan en bleek dat hij geen woord Nederlands sprak omdat het een Fransman is. Ik heb mijn nieuwe landvasten elders gekocht.

Nu zul je zeggen, ja... maar 't was een Fransman, normaal dat die geen Nederlands kan. Iid, maar dan moet hij niet hier in Vlaanderen komen met zijn handeltje. Op de Markt te Middelkerke staat steeds een kraam met salami's, ook een Fransman, maar die doet wel moeite om zo goed en zo kwaad mogelijk de klanten in het Nederlands te woord te staan. Daar koop ik wel van ook al spreekt de man hooguit enkele woordjes Nederlands maar hij doet tenminste de moeite.
Oud 28 februari 2017, 23:34   #807
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik uit het vliegtuig kom heb ik graag zo snel mogelijk mijn valies. En of die nu op de band werd gezet door een indiaan een congolees of een eskimo zal me worst wezen.

Verder als je zo fanatiek bent......zou het niet moeten dat al die buitenlandse voetballers eerst Nederlands leren alvorens hier te mogen beginnen sjotten ??
Daar hebt ge een punt, maar zoals altijd, voor de voetbal kan en mag alles, "brood en spelen". Als zo een buskestamp individu van uit de broes hier komt sjotten heeft die ook quasi onmiddellijk een verblijfsvergunning tot zelfs een Belgisch paspoort hé, dat kan hier allemaal, als het maar voor "Brood en spelen" is.

Laatst gewijzigd door Garry : 28 februari 2017 om 23:35.
Oud 28 februari 2017, 23:39   #808
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die waal zal dat zeggen .....ge moet u niet kwaad maken op mij daarvoor.

Maar als jij in een winkel een goede zaak kan doen zal je niet zeggen ...kerel als jij geen Vlaams spreekt moet ik die auto niet hebben aan de helft van de prijs......Ge zult dan wel uw beste Frans bovenhalen
Dat mag je rustig vergeten, dat mag de allerlaatste auto zijn die er verkrijgbaar is, dan nog niet.

Op zijn minst de moeite doen om u in een taalgebied of land in die landstaal verstaanbaar te maken, dat noemt men "de la politesse" in het Frans.

Laatst gewijzigd door Garry : 28 februari 2017 om 23:52.
Oud 28 februari 2017, 23:44   #809
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zoek geen schijnexcuus.
Niets dus, gezien ge er duidelijk geen antwoord op hebt. Wie zoekt er hier eigenlijk een schijnexcuus.
Oud 28 februari 2017, 23:54   #810
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeft niet hoor

Aan de Vlaamse kust ook geen probleem....ze beginnen er zelfs direct in het Frans tegen me als ze je niet kennen En in Brussel spreken vlamingen andere vlamingen die ze niet kennen ook eerst aan in het Frans ......nog niet lang geleden meegemaakt in een vlaamse school Beleefde mensen 'de' Vlamingen
Hahaha bij mij ook laatst nog in Blankenberge, ik stap een winkel binnen en de verkoopster was franstalige en begon spontaan in het Frans tegen me, ihihi en toen ze zag dat ik in Merksen woonde schakelde ze ineens in het NL over (ook al gaf ik te kennen dat FR voor mij ok was), lol
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2017, 23:55   #811
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor Wallonië is Vlaanderen een koe, niet meer dan dat, en de mens houd de koe voor haar melk, niet uit liefde voor de koe. Zolang ze melk geeft zal hij er alles aan doen om te verhinderen dat die koe zou weglopen maar als de koe geen melk meer geeft dan hoeft hij die koe niet meer , dan zoekt hij zich een andere koe.

Als gij daar een andere visie over hebt is uw goed recht maar ik ben niet zo naïef als jij.
Bron?

Geef maar liever toe dat je de Walen en franstaligen niet kunt uitstaan om andere redenen.
Oud 28 februari 2017, 23:58   #812
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar hebt ge een punt, maar zoals altijd, voor de voetbal kan en mag alles, "brood en spelen". Als zo een buskestamp individu van uit de broes hier komt sjotten heeft die ook quasi onmiddellijk een verblijfsvergunning tot zelfs een Belgisch paspoort hé, dat kan hier allemaal, als het maar voor "Brood en spelen" is.
Ik schreef het toch al meermaals....alles draait om geld.
Oud 28 februari 2017, 23:59   #813
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien is dat in Brussel al moeilijk genoeg, iemand te vinden die kan lezen en ook wil werken.

Ah, wat doet het er allemaal toe, in het nemen van kordate maatregelen is men in Vlaanderen één grote bende schijtlaarzen, wat moet ik mij daar dan in dik maken, dat ze op Zaventem hun plan trekken. 't Kan mij allemaal gestolen worden. Vroeger met Sabena, dan was het nog goed op Zaventem.
Allez dan zitten ze op niveau met Vlaanderen - althans Mechelen, daar kan de politie nog niet eens een simpele zin zonder fouten schrijven, want tja: 'jou kleur staat mij niet aan'... En dan zit dat te kappen op allochtonen en franstaligen.... Vlaamse primitieven beware
Oud 1 maart 2017, 00:00   #814
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mag je rustig vergeten, dat mag de allerlaatste auto zijn die er verkrijgbaar is, dan nog niet.

Op zijn minst de moeite doen om u in een taalgebied of land in die landstaal verstaanbaar te maken, dat noemt men "de la politesse" in het Frans.
Als dat zo is dan siert dat U.....een man die trouw is aan zijn principes. Maar geef toe dat er zo niet veel zijn.
Oud 1 maart 2017, 00:07   #815
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Hahaha bij mij ook laatst nog in Blankenberge, ik stap een winkel binnen en de verkoopster was franstalige en begon spontaan in het Frans tegen me, ihihi en toen ze zag dat ik in Merksen woonde schakelde ze ineens in het NL over (ook al gaf ik te kennen dat FR voor mij ok was), lol
Komt wel meer voor aan de kust. Ik woon aan de kust en telkens wanneer dit mij overkomt negeer ik dat gewoon en geef duidelijk te kennen dat ik Vlaming ben door onmiddellijk mijn vraag in het Nederlands te stellen. Schakelt de verkoper dan over op Nederlands maak ik daar niets uit. Maar krijg ik dan als antwoord " ik versta geen Vlaams" dan mag hij/zij zich aan een flinke sneer verwachten en verlaat ik zonder meer daarna de zaak.

Onlangs kwam ik hier aan de kust in een pralinezaak en die verkoopster ontving mij wel in het Engels waarop ik haar antwoordde, " doe maar gewoon, Vlaams versta ik ook", maar kennelijk verstond zij dat niet want ze ging gewoon verder in het Engels. Ik zit hier niet in Engeland hé, dat ze haar pralines maar zelf opvreet.
Oud 1 maart 2017, 00:17   #816
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Allez dan zitten ze op niveau met Vlaanderen - althans Mechelen, daar kan de politie nog niet eens een simpele zin zonder fouten schrijven, want tja: 'jou kleur staat mij niet aan'... En dan zit dat te kappen op allochtonen en franstaligen.... Vlaamse primitieven beware
Fouten schrijven stoort mij in het geheel niet. Gij schrijft ook fouten zoals Allez in plaats van allee en franstaligen zonder hooftletter en beware in plaats van bewaren, maar ik schrijf ook fouten omdat ik daar gewoon weg geen aandacht aan besteed.

Taal is een comunicatie middel, niet meer dan dat. Er is een zender en een ontvanger en van zodra de ontvanger begrijpt wat de zender bedoelt is de functie van taal bereikt.
Oud 1 maart 2017, 09:58   #817
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Fouten schrijven stoort mij in het geheel niet. Gij schrijft ook fouten zoals Allez in plaats van allee en franstaligen zonder hooftletter en beware in plaats van bewaren, maar ik schrijf ook fouten omdat ik daar gewoon weg geen aandacht aan besteed.

Taal is een comunicatie middel, niet meer dan dat. Er is een zender en een ontvanger en van zodra de ontvanger begrijpt wat de zender bedoelt is de functie van taal bereikt.
Behalve in pralinewinkels blijkbaar...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2017, 20:41   #818
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Behalve in pralinewinkels blijkbaar...
Dat gaat niet over taal maar over respect. Ik moet ook niet in Frankrijk of Engeland een handeltje opzetten met alleen maar Italiaans of Nederlands. Het zou overigens, afgezien het feit dat het niet respectvol zou zijn ten overstaan van de plaatselijke bevolking, ook niet gaan want er zou geen kat als klant over de vloer komen.

Hier in Vlaanderen kennelijk wel gezien de doorsnee Vlaming voldoende talenkennis heeft en zot genoeg is om er mee uit te pakken ten dienste van een stel onbeschofteriken die het niet nodig achten om wat moeite te doen.

Kijk, ik dateer nog van uit de tijd dat studenten hier hemel en aarde hebben verzet om nog maar gewoonweg onderwijs te kunnen krijgen in onze eigen taal en ik vind het afschuwelijk dat al die moeite vandaag de dag teloor gaat, letterlijk weggesmeten wordt voor andere talen. Wie die andere taal nodig heeft moet die dan maar leren maar hier in Vlaanderen moet onze taal gerespecteerd worden en als ge hier handel wil drijven moet ge maar zien dat ge minstens een basiskennis van het Nederlands hebt. Dat is niet teveel gevraagd.

Turken en Marokkaanse nieuwkomers moeten hier NT2 volgen om Nederlands te leren en als ze willen handel drijven moeten ze bedrijfsbeheer volgen "IN HET NEDERLANDS", maar al wat Frans of Waals is die zijn daar te schoon voor, denken ze.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 maart 2017 om 21:08.
Oud 1 maart 2017, 20:57   #819
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat gaat niet over taal maar over respect. Ik met ook niet in Frankrijk of Engeland een handeltje opzetten met alleen maar Italiaans of Nederlands. Het zou overigens, afgezien het feit dat het niet respectvol zou zijn ten overstaan van de plaatselijke bevolking, ook niet gaan want er zou geen kat als klant over de vloer komen.

Hier in Vlaanderen kennelijk wel gezien de doorsnee Vlaming voldoende talenkennis heeft en zot genoeg is om er mee uit te pakken ten dienste van een stel onbeschofteriken die het niet nodig achten om wat moeite te doen.

Kijk, ik dateer nog van uit de tijd dat studenten hier hemel en aarde hebben verzet om nog maar gewoon onderwijs te kunnen krijgen in onze eigen taal en ik vind het afschuwelijk dat al die moeite vandaag de dag teloor gaat, letterlijk weggesmeten wordt voor andere talen. Wie die andere taal nodig heeft moet die dan maar leren maar hier in Vlaanderen moet onze taal gerespecteerd worden en als ge hier handel wil drijven moet ge maar zien dat ge minstens een basiskennis van het Nederlands hebt.
Er moet nogal veel bij u hè...
Ik ben een liberaal, wat handelaars onderling of met hun klanten spreken is hun zaak.
Maar uiteraard vind ik dat gij evengoed het recht hebt ergens buiten te stappen voor welke reden dan ook...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 1 maart 2017 om 21:00.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2017, 21:15   #820
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Er moet nogal veel bij u hè...
Ik ben een liberaal, wat handelaars onderling of met hun klanten spreken is hun zaak.
Maar uiteraard vind ik dat gij evengoed het recht hebt ergens buiten te stappen voor welke reden dan ook...
Ik heb er niets op tegen om de taal van de handelaar te spreken, zolang ik maar weet dat hij dat niet eist van mij en dat hij het niet als vanzelfsprekend vind dat hij tegen mij in zijn taal spreekt.

Kom ik hier in een Italiaans restaurant dan spreek ik meestal ook Italiaans omdat ik er niet toe verplicht ben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be