Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2017, 06:04   #821
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Er moet nogal veel bij u hè...
Ik ben een liberaal, wat handelaars onderling of met hun klanten spreken is hun zaak.
Maar uiteraard vind ik dat gij evengoed het recht hebt ergens buiten te stappen voor welke reden dan ook...
En nu moet ge eens eerlijk zijn.

Veel Franstalige doen zich voor alsof ze geen Nederlands kunnen geleerd krijgen," het is moeilijk", krijg je dan als antwoord.

Een vreemde taal leren is voor iedereen moeilijk en zijn er geen Franstalige die niettemin dat het moeilijk is toch goed Vlaams kunnen? Natuurlijk zijn die er, maar zij die hier zelfs niet eens " Goede dag of dank u" in het Nederlands kunnen zeggen, dat is niet van niet kunnen maar van " je m'en fous, boere kinkel, spreekt gij maar Frans want ik vertik het om een woord Nederlands te spreken." Wel die mensen zijn hier niet nodig, dat ze maar een winkeltje gaan openen in Wallonië of Brussel.

Maar het spijtige van de zaak is dat er hier onder de Vlamingen kennelijk nog een hele grote groep onnozel kiekes zitten die maar al te graag is in het Frans brabbelen en daardoor wordt die "je m'en fous" mentaliteit in het leven gehouden. Er zouden veel meer mensen, zo niet alle mensen, moeten reageren zoals ik.

Want dat is waar het om gaat. Niet omdat ze Franstalig zijn of omdat ze geen Nederlands kunnen maar om hun afkeer van Vlaams, hun godverdommese minachting.

Wie ons taal en volk minacht moet mijn geld ook maar te min achten!

Laatst gewijzigd door Garry : 2 maart 2017 om 06:23.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 06:09   #822
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik heb er niets op tegen om de taal van de handelaar te spreken, zolang ik maar weet dat hij dat niet eist van mij en dat hij het niet als vanzelfsprekend vind dat hij tegen mij in zijn taal spreekt.

Kom ik hier in een Italiaans restaurant dan spreek ik meestal ook Italiaans omdat ik er niet toe verplicht ben.
omdat ik er niet toe verplicht word doordat de uitbater het vertikt heeft om Nederlands te leren.

Laatst gewijzigd door Garry : 2 maart 2017 om 06:29.
Oud 2 maart 2017, 06:34   #823
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als dat zo is dan siert dat U.....een man die trouw is aan zijn principes. Maar geef toe dat er zo niet veel zijn.
Veel te weinig, inderdaad.
Oud 2 maart 2017, 06:41   #824
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Veel Franstalige doen zich voor alsof ze geen Nederlands kunnen geleerd krijgen," het is moeilijk", krijg je dan als antwoord.

Een vreemde taal leren is voor iedereen moeilijk en zijn er geen Franstalige die niettemin dat het moeilijk is toch goed Vlaams kunnen? Natuurlijk zijn die er, maar zij die hier zelfs niet eens " Goede dag of dank u" in het Nederlands kunnen zeggen, dat is niet van niet kunnen maar van " je m'en fou, boere kinkel, spreekt gij maar Frans want ik vertik het om een woord Nederlands te spreken." Wel die mensen zijn hier niet nodig, dat ze maar een winkeltje gaan openen in Wallonië of Brussel.

Maar het spijtige van de zaak is dat er hier onder de Vlamingen kennelijk nog een hele grote groep onnozel kiekes zitten die maar al te graag is in het Frans brabbelen en daardoor wordt die "je m'en fou" mentaliteit in het leven gehouden. Er zouden veel meer mensen, zo niet alle mensen, moeten reageren zoals ik.

Want dat is waar het om gaat. Niet omdat ze Franstalig zijn of omdat ze geen Nederlands kunnen maar om hun afkeer van Vlaams, hun godverdommese minachting.

Oud 2 maart 2017, 09:42   #825
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

2
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 09:51   #826
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Een vreemde taal leren is voor iedereen moeilijk en zijn er geen Franstalige die niettemin dat het moeilijk is toch goed Vlaams kunnen? Natuurlijk zijn die er, maar zij die hier zelfs niet eens " Goede dag of dank u" in het Nederlands kunnen zeggen, dat is niet van niet kunnen maar van " je m'en fous, boere kinkel, spreekt gij maar Frans want ik vertik het om een woord Nederlands te spreken." Wel die mensen zijn hier niet nodig, dat ze maar een winkeltje gaan openen in Wallonië of Brussel.

Maar het spijtige van de zaak is dat er hier onder de Vlamingen kennelijk nog een hele grote groep onnozel kiekes zitten die maar al te graag is in het Frans brabbelen en daardoor wordt die "je m'en fous" mentaliteit in het leven gehouden. Er zouden veel meer mensen, zo niet alle mensen, moeten reageren zoals ik.

Taal is dus veel meer dan " een comunicatie middel, met een zender en een ontvanger en van zodra de ontvanger begrijpt wat de zender bedoelt is de functie van taal bereikt."?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 10:07   #827
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard L

Citaat:

Nederlands is niet onze taal. Nederlands is een standaardtaal die wij gebruiken omdat onze eigen (moeder-)taal een beperkt aantal sprekers heeft.
Een groot deel van de de Vlamingen kan niet eens het respect opbrengen voor andere inwoners van het gewest, om fatsoenlijk standaard AN te gebruiken.
Als ik uw principes zou toepassen van "de winkeliers moeten de taal leren spreken van de oorspronkelijke inwoners" zou ik nog in weinig zaken in deze streek terecht kunnen.

Ge moogt zeveren zoveel ge wilt. De (moeder-)taal interesseert u geen fluit. Dat is enkel een schaamlapje voor uw taalpolitieke agenda.

BTW ik wacht nog altijd op een antwoord ivm een definitie van volk waaruit we kunnen besluiten dat er een Vlaams volk bestaat. Dat tevens recht heeft op zelfbeschikking volgens het volkenrenrecht.
Ter info: er wonen idd. Romeinen in Rome, .......en Brusselaars in Brussel, Bruggelingen in Brugge.....
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 10:11   #828
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Nederlands is niet onze taal. Nederlands is een standaardtaal die wij gebruiken omdat onze eigen (moeder-)taal een beperkt aantal sprekers heeft.
Een groot deel van de de Vlamingen kan niet eens het respect opbrengen voor andere inwoners van het gewest, om fatsoenlijk standaard AN te gebruiken.
Als ik uw principes zou toepassen van "de winkeliers moeten de taal leren spreken van de oorspronkelijke inwoners" zou ik nog in weinig zaken in deze streek terecht kunnen.

Ge moogt zeveren zoveel ge wilt. De (moeder-)taal interesseert u geen fluit. Dat is enkel een schaamlapje voor uw taalpolitieke agenda.

BTW ik wacht nog altijd op een antwoord ivm een definitie van volk waaruit we kunnen besluiten dat er een Vlaams volk bestaat. Dat tevens recht heeft op zelfbeschikking volgens het volkenrenrecht.
Ter info: er wonen idd. Romeinen in Rome, .......en Brusselaars in Brussel, Bruggelingen in Brugge.....
Nederlands is mijn cultuurtaal, jij mag op je kop gaan staan maar daar kan jij niets aan veranderen.
Oud 2 maart 2017, 10:11   #829
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal is dus veel meer dan " een comunicatie middel, met een zender en een ontvanger en van zodra de ontvanger begrijpt wat de zender bedoelt is de functie van taal bereikt."?
ja, véél meer dan dat. het bepaalt je denken, de structuur van je gedachten en dus je hele wezen.
Oud 2 maart 2017, 10:18   #830
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja, véél meer dan dat. het bepaalt je denken, de structuur van je gedachten en dus je hele wezen.
Klinkt mooi, maar al je er verder over nadenkt is het nonsens.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 10:24   #831
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Nederlands is mijn cultuurtaal, jij mag op je kop gaan staan maar daar kan jij niets aan veranderen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Citaat:
cultuurtaal zelfst.naamw.

taalkunde taal die de standaardtaal is in een gebied waar ook dialecten worden gesproken
bron: http://www.woorden.org/woord/cultuurtaal

Gij bevestigt dus hetgeen ik schreef. Zonder dat ik op mijn kop ga staan.

PS Het valt mij op dat het Nederlands dat een aantal West-Vlamingen spreekt zo abominabel is dat het voor en AN-spreker van de andere kant van het land onverstaanbaar is.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 10:44   #832
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alles heeft te maken met respect. Als ik zou verhuizen naar pakweg Geldenaken zou ik het niet meer dan normaal vinden me zo veel mogelijk in het Frans uit te drukken.
Kom ik in Duitsland zal ik me proberen verstaanbaar te maken met mijn Paffer Duits....Als ik voel dat een Franstalige zijn best doet ....en me niet met een zekere arrogantie aanziet als een minderwaardige is voor mij het probleem onbestaande en kunnen we zelfs goede vrienden worden. Niet de taal die iemand spreekt is voor mij belangrijk maar wel de mens zelf die die taal spreekt.
Maar als Libertijn huiver ik van het woord verplichting.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 11:05   #833
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal is inderdaad in de eerste plaats een communicatiemiddel. Maar in België komt daar een ander aspect bij kijken. Een deel van de franstaligen gebruikt t.a.v. de Vlamingen de taal als een soort manifest van onwil en van misplaatste superioriteit. Ik geef toe dat het vroeger nog veel erger was. Maar het leeft bij sommige francofonen nog steeds, vooral dan in "gevoelige" zones zoals de Vlaamse Rand.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 11:05   #834
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wat een zever
Oud 2 maart 2017, 11:08   #835
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Taal is inderdaad in de eerste plaats een communicatiemiddel. Maar in België komt daar een ander aspect bij kijken. Een deel van de franstaligen gebruikt t.a.v. de Vlamingen de taal als een soort manifest van onwil en van misplaatste superioriteit. Ik geef toe dat het vroeger nog veel erger was. Maar het leeft bij sommige francofonen nog steeds, vooral dan in "gevoelige" zones zoals de Vlaamse Rand.
En bij de Vlonderaars is alles politieke peis & vree qua taal en de invulling ervan op maatschappelijk gebied. Correct?
Oud 2 maart 2017, 11:14   #836
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
wat een zever
He je wordt beter.....je kan nu al 3 woordjes schrijven...proficiat.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 maart 2017 om 11:15.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 11:18   #837
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bron: http://www.woorden.org/woord/cultuurtaal

Gij bevestigt dus hetgeen ik schreef. Zonder dat ik op mijn kop ga staan.

PS Het valt mij op dat het Nederlands dat een aantal West-Vlamingen spreekt zo abominabel is dat het voor en AN-spreker van de andere kant van het land onverstaanbaar is.
En wat is er mis misschien met dat West-Vlaams frans sub-dialect?
Oud 2 maart 2017, 11:22   #838
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wel Pajoske mijn taal is het Nederlands. Ook al ben ik West-Vlaming van herkomst, nooit zal ik op het knotsgekke idee komen om mensen in de regio waar ik nu woon in het West-Vlaams aan te spreken. Ik spreek reeds gans mijn volwassen leven Nederlands, zowel met mijn huisgenoten als met anderen. Jij komt hier voortdurend aandraven met jouw zo gezegde "moedertaal" die je met je klanten spreekt. Dat kan ik moeilijk geloven. Tenzij ik mag veronderstellen dat jouw klanten uitsluitend uit uw Maaskant komen en allemaal uitsluitend in het "Maaskants" tegen jou praten. Ik weet niet wat je verkoopt, maar als jouw klandizie ook uit andere delen van Vlaanderen komt en zich tot jou richt in het Nederlands dan denk ik niet dat jij in het plat "Maaskants" zult antwoorden.
Met andere woorden: voor jou is het Nederlands de formele taal zoals voor iedereen in het hedendaagse Vlaanderen.
Oud 2 maart 2017, 11:29   #839
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
En bij de Vlonderaars is alles politieke peis & vree qua taal en de invulling ervan op maatschappelijk gebied. Correct?
Dat beweer ik toch niet? Maar ik heb nog niet veel gehoord dat Vlamingen die net over de taalgrens gaan wonen t.a.v. de "locals" mordicus Nederlands blijven tateren.
Oud 2 maart 2017, 11:33   #840
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Alles heeft te maken met respect. Als ik zou verhuizen naar pakweg Geldenaken zou ik het niet meer dan normaal vinden me zo veel mogelijk in het Frans uit te drukken.

Maar als Libertijn huiver ik van het woord verplichting.
Dat is een gezond standpunt. Maar er zijn nog veel te veel Franstaligen die het vertikken om in Vlaanderen datzelfde standpunt in te nemen t.a.v. de Vlamingen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be