Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2017, 12:10   #841
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is een gezond standpunt. Maar er zijn nog veel te veel Franstaligen die het vertikken om in Vlaanderen datzelfde standpunt in te nemen t.a.v. de Vlamingen.
Als ze dat doen met een zekere arrogantie en vanuit een meerderwaardigheidsgevoel getuigt dat inderdaad van een gebrek aan respect.

Verder heb ik omtrent talen een duidelijke mening. Overal ter wereld kinderen vanaf hun 6 jaar Engels onderwijzen als tweede taal.Het zou zelfs fantastisch zijn voor de wereldvrede mochten mensen overal met elkaar vlot kunnen communiceren.
Wil je andere talen leren is dat leuk en goed maar dat zou ik dan doen op vrijwillige basis.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 12:20   #842
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel Pajoske mijn taal is het Nederlands. Ook al ben ik West-Vlaming van herkomst, nooit zal ik op het knotsgekke idee komen om mensen in de regio waar ik nu woon in het West-Vlaams aan te spreken. Ik spreek reeds gans mijn volwassen leven Nederlands, zowel met mijn huisgenoten als met anderen. Jij komt hier voortdurend aandraven met jouw zo gezegde "moedertaal" die je met je klanten spreekt. Dat kan ik moeilijk geloven. Tenzij ik mag veronderstellen dat jouw klanten uitsluitend uit uw Maaskant komen en allemaal uitsluitend in het "Maaskants" tegen jou praten. Ik weet niet wat je verkoopt, maar als jouw klandizie ook uit andere delen van Vlaanderen komt en zich tot jou richt in het Nederlands dan denk ik niet dat jij in het plat "Maaskants" zult antwoorden.
Met andere woorden: voor jou is het Nederlands de formele taal zoals voor iedereen in het hedendaagse Vlaanderen.
Het merendeel van mijn klanten spreekt idd. Maaslands. Maar, zoals ik hier al dikwijls schreef, ik heb er geen probleem mee om direct naar AN of eender welke andere taal over te schakelen als de klant geen Maaslands begrijpt. Ik ben namelijk niet zo enggeestig als een aantal flaminganten op dit forum.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 12:27   #843
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 maart 2017 om 12:34.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 12:37   #844
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat beweer ik toch niet? Maar ik heb nog niet veel gehoord dat Vlamingen die net over de taalgrens gaan wonen t.a.v. de "locals" mordicus Nederlands blijven tateren.
Wel, in tegenstelling met wat Gary beweert over hautaine franstaligen, vind ik dat nederlandstaligen die aan de andere kant van de taalgrens deftig frans kunnen kwebbelen een soort van beter-zelf-gevoel mogen hebben dan die franstalige boerkes.
Of snijdt het mes niet aan beide kanten.
Mijn besluit blijft 't zelfde, Q. : "Much ado about nothing".

(en hoe is trouwens met jouw verbeterd-heup-gevoel? Nog geen roest vlekjes? ). Tijdig smeren, he!

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 2 maart 2017 om 12:39.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 12:39   #845
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Klinkt mooi, maar al je er verder over nadenkt is het nonsens.
Wittgenstein is het niet met je eens.
Oud 2 maart 2017, 12:40   #846
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Wittgenstein is het niet met je eens.
Ha, vertel!
Ik ben een grote fan van Wittgenstein.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 12:41   #847
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: http://www.woorden.org/woord/cultuurtaal

Gij bevestigt dus hetgeen ik schreef. Zonder dat ik op mijn kop ga staan.

PS Het valt mij op dat het Nederlands dat een aantal West-Vlamingen spreekt zo abominabel is dat het voor en AN-spreker van de andere kant van het land onverstaanbaar is.
als iemand vraagt wat ik spreek, wat mijn moedertaal is, zal mijn antwoord altijd "Nederlands" zijn.
Oud 2 maart 2017, 12:42   #848
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het merendeel van mijn klanten spreekt idd. Maaslands. Maar, zoals ik hier al dikwijls schreef, ik heb er geen probleem mee om direct naar AN of eender welke andere taal over te schakelen als de klant geen Maaslands begrijpt. Ik ben namelijk niet zo enggeestig als een aantal flaminganten op dit forum.
Jij niet enggeestig???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 12:45   #849
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha, vertel!
Ik ben een grote fan van Wittgenstein.
een citaat van hem:

'De grenzen van mijn taal betekenen de grenzen van mijn wereld'
Oud 2 maart 2017, 12:48   #850
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
En nu moet ge eens eerlijk zijn.

Veel Franstalige doen zich voor alsof ze geen Nederlands kunnen geleerd krijgen," het is moeilijk", krijg je dan als antwoord.

Een vreemde taal leren is voor iedereen moeilijk en zijn er geen Franstalige die niettemin dat het moeilijk is toch goed Vlaams kunnen? Natuurlijk zijn die er, maar zij die hier zelfs niet eens " Goede dag of dank u" in het Nederlands kunnen zeggen, dat is niet van niet kunnen maar van " je m'en fous, boere kinkel, spreekt gij maar Frans want ik vertik het om een woord Nederlands te spreken." Wel die mensen zijn hier niet nodig, dat ze maar een winkeltje gaan openen in Wallonië of Brussel.
Het spijtige van de hele zaak is niet dat er zulke franstaligen zouden bestaan maar wel dat zij de meerderheid van de franstaligen uitmaken en dat hen die houding met veel aandrang wordt aangeleerd door de heersers van de 'grote francofonie'...
Die heersers zijn niet verdraagzaam; die heersers zijn anti-Vlaams racistisch tot in het kwadraat...
En de Vlaamse heersers die dat allemaal over de Vlaamse hoofden heen laten gebeuren zonder het minste verzet, dikwijls zelfs in tegendeel; het zijn zij die laakbaar zijn en zelfs heel laakbaar en niet de Vlamingen als individu die tegen die storm moet oproeien...
Maar dat is natuurlijk een waarheid als een koe die absoluut niet in de anti-Vlaamse Vlaamse media mag ten berde gebracht worden...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 2 maart 2017 om 12:48.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 12:53   #851
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het spijtige van de hele zaak is
Bla
blabla
blablabla
Maar dat is natuurlijk een waarheid als een koe die absoluut niet in de anti-Vlaamse Vlaamse media mag ten berde gebracht worden...
waarheid als een koe
Oud 2 maart 2017, 12:53   #852
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
een citaat van hem:

'De grenzen van mijn taal betekenen de grenzen van mijn wereld'
En bedoelt hij daarmee het Duits of geldt die uitspraak voor alle talen?
Oud 2 maart 2017, 12:57   #853
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En bedoelt hij daarmee het Duits of geldt die uitspraak voor alle talen?
van wat ik er van weet (maar ik moet toegeven, ik weet er niet zo heel veel van) bedoelde hij zijn eigen taal, de taal die hij gebruikt, los zelf van Duits of welke taal ook.
Oud 2 maart 2017, 13:02   #854
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
ja, véél meer dan dat. het bepaalt je denken, de structuur van je gedachten en dus je hele wezen.
Dat zou als gevolg moeten hebben dat alle Nederlandstaligen dezelfde gedachtenstructuur en hetzelfde wezen (wat dat ook moge zijn...) delen.

Wij (u en ik dus) delen dus dezelfde gedachtenstructuur en verschillen wezenlijk niet van Marie Daenen, de vuile muilekoek, Hoomer of pakweg Jan Van den Berghe?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 2 maart 2017 om 13:02.
Oud 2 maart 2017, 13:03   #855
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
van wat ik er van weet (maar ik moet toegeven, ik weet er niet zo heel veel van) bedoelde hij zijn eigen taal, de taal die hij gebruikt, los zelf van Duits of welke taal ook.
Ja, maar wat is het nu: Duits of welke taal ook?
Oud 2 maart 2017, 13:36   #856
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou als gevolg moeten hebben dat alle Nederlandstaligen dezelfde gedachtenstructuur en hetzelfde wezen (wat dat ook moge zijn...) delen.

Wij (u en ik dus) delen dus dezelfde gedachtenstructuur en verschillen wezenlijk niet van Marie Daenen, de vuile muilekoek, Hoomer of pakweg Jan Van den Berghe?
zeg ik dat dan?

ik heb er geen tijd voor maar het feit dat er zelfs een hele filosofietak bestaat over taal, wil toch zeggen dat taal als meer dan communicatiemiddel wordt bekeken.

Taal beïnvloedt sowieso ons denken, het feit dat wij cijfers met 2 getallen, zoals 24 anders uitspreken dan andere talen, heeft gevolgen.
Oud 2 maart 2017, 13:49   #857
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
zeg ik dat dan?

ik heb er geen tijd voor maar het feit dat er zelfs een hele filosofietak bestaat over taal, wil toch zeggen dat taal als meer dan communicatiemiddel wordt bekeken.

Taal beïnvloedt sowieso ons denken, het feit dat wij cijfers met 2 getallen, zoals 24 anders uitspreken dan andere talen, heeft gevolgen.
Ja, dat zei je.
Onze taal bepaalt onze gedachtenstructuur.
Dan zou het toch logisch zijn dat er overeenkomsten zouden zijn qua gedachtenstructuur bij alle Nederlandstaligen.
Wel, ik vind er geen.
Oud 2 maart 2017, 14:03   #858
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat zei je.
Dan zou het toch logisch zijn dat er overeenkomsten zouden zijn qua gedachtenstructuur bij alle Nederlandstaligen.
Wel, ik vind er geen.
Gelukkig bestaan er wel overeenkomsten in de gedachtenstructuur van Vlamingen en Franstaligen. Dat wordt trouwens elke dag bewezen.

Naar het schijnt hebben de hemel en de hel ook iets te maken met de gedachtenstructuur.
Oud 2 maart 2017, 14:05   #859
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Gelukkig bestaan er wel overeenkomsten in de gedachtenstructuur van Vlamingen en Franstaligen. Dat wordt trouwens elke dag bewezen.

Naar het schijnt hebben de hemel en de hel ook iets te maken met de gedachtenstructuur.
Same same but different......komt het daar niet op neer ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2017, 14:08   #860
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat zei je.
Wel, ik vind er geen.
die overeenkomsten zullen in ieder geval meer onder Nederlandstaligen onderling zijn dan tussen Nederlandstaligen en Franstaligen.

Maar ik heb het niet zo voor 1 vaststelling = 1 algemene regel of van die zeer simpele gevolgtrekkingen.

Taal is 1 van de vele zaken die ons denken beïnvloedt. Soms bepalend, soms niet.

Ik heb met veel Franstaligen samengewerkt en hoe zij spreken is altijd zeer uitvoerig, veel woorden voor wat Nederlandstaligen met minder woorden zeggen.

Wel, in het dagelijks werken zag je dat ook, vooraleer zij tot de echte essentie gingen, zaten de meeste Nederlandstaligen een stap verder.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be