Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2017, 20:39   #241
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: http://www2.vlaanderen.be/taalwetgev...lvrijheid.html

Verder commentaar zou overbodig moeten zijn.

Die Weyts vertelt dikke larie. Hij kan die voorwaarde van taalkennis enkel opleggen na een wijziging van de grondwet. Ik snap niet dat er mensen zijn die niet het gevaar inzien van politici die de grondwet, toch de basis van de rechten van de inwoners van dit land, aan hun laars willen lappen.
Dat zijn we al zo lang gewoon van de hoogste gelederen uit dit land. Volgens de grondwet krijgt alleen de koning en zijn troonopvolger een dotatie. Maar dat wist al wel zeker maar dat stoort u niet dat er daar de grondwet als WC papier gebruikt wordt.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2017, 20:46   #242
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar er is niemand die hem kan verplichten Nederlands te spreken.
Dat is juist, men kan het als voorwaarde opleggen om als chauffeur aan de slag te gaan maar als ze verder het vertikken om het te spreken sta je niet veel verder met die maatregel.

Het gaat eerder de Vlaming zelf zijn die zal maatregelen moeten nemen. Spreekt de chauffeur geen Nederlands, neem dan gewoon een andere taxi, desnoods al moet ge er een opbellen en vragen om een taxi te sturen met een chauffeur die het Nederlands machtig is.
Oud 4 maart 2017, 20:55   #243
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Wat mij betreft zouden ze tweetaligheid in Vlaanderen moeten verplichten.
www.youtube.com/watch?v=ZdI2r5-I1Hw

https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=k0_jelnMCk0

Laatst gewijzigd door Garry : 4 maart 2017 om 21:04.
Oud 4 maart 2017, 21:20   #244
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Een geneesheer moet ook Nederlands kennen
om in Vlaanderen patiënten te mogen behandelen.
Ik vind dat wel ergens begrijpelijk! Maar, langs de andere kant: stel dat je je op een gegeven ogenblik, door omstandigheden, in een medische noodsituatie bevindt waarbij je dringend, maar dan ook dringend moet geholpen worden!.. Wel, dan zal je maar mazzel hebben als er zich in je directe buurt een geneesheer bevindt die -eventueel- géén Nederlands spreekt!!! Ga je dan die man of vrouw tegenhouden? D�*t zou dan toch wel een heel grote stommiteit zijn, dacht ik? Zo heb je bijvoorbeeld ook die artsen van "Artsen zonder Grenzen.." Deze artsen opereren op de meest onmogelijke plaatsen van de aardbol en ze zijn daarbij uiterst welkom. Maar, ga je van die artsen dan ook vereisen dat zij de taal van het land, waar ze behulpzaam zijn, volledig kennen? Het zou al mooi zijn als zij de hulp van een inboorling kunnen krijgen die de antwoorden van zijn patiënten op de door hem gestelde vragen kunnen vertalen. En ik neem aan dat een arts niet altijd de commentaar van zijn patiënten nodig heeft om te weten wat er met de betrokkenen scheelt? Als die arts een ernstige kwetsuur opmerkt dan heeft hij zeker geen 27 talenkennissen nodig om te weten wat hij moet doen, vermoed ik?

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2017, 21:48   #245
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik vind dat wel ergens begrijpelijk! Maar, langs de andere kant: stel dat je je op een gegeven ogenblik, door omstandigheden, in een medische noodsituatie bevindt waarbij je dringend, maar dan ook dringend moet geholpen worden!.. Wel, dan zal je maar mazzel hebben als er zich in je directe buurt een geneesheer bevindt die -eventueel- géén Nederlands spreekt!!! Ga je dan die man of vrouw tegenhouden? D�*t zou dan toch wel een heel grote stommiteit zijn, dacht ik? Zo heb je bijvoorbeeld ook die artsen van "Artsen zonder Grenzen.." Deze artsen opereren op de meest onmogelijke plaatsen van de aardbol en ze zijn daarbij uiterst welkom. Maar, ga je van die artsen dan ook vereisen dat zij de taal van het land, waar ze behulpzaam zijn, volledig kennen? Het zou al mooi zijn als zij de hulp van een inboorling kunnen krijgen die de antwoorden van zijn patiënten op de door hem gestelde vragen kunnen vertalen. En ik neem aan dat een arts niet altijd de commentaar van zijn patiënten nodig heeft om te weten wat er met de betrokkenen scheelt? Als die arts een ernstige kwetsuur opmerkt dan heeft hij zeker geen 27 talenkennissen nodig om te weten wat hij moet doen, vermoed ik?

Norbert
Ik snap het allemaal wel, Norbert. Maar we willen alles in het Vlaams.
Een Fries wil ook alles in het Fries.
Oud 4 maart 2017, 22:16   #246
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
dit hier is Belgie, niet England
Wat in Engeland wettelijk verplicht is ,
is het ook al in Antwerpen en de rest van Vlaanderen volgt weldra

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...auffeurs.dhtml

" De kennis van het Nederlands wordt een voorwaarde voor taxichauffeurs in Vlaanderen.
Dat antwoordde minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) donderdag in het Vlaams parlement op een vraag van partijgenote Annick De Ridder.

De Ridder ondervroeg de minister naar aanleiding van een initiatief in de stad Antwerpen, waar chauffeurs voortaan een taalattest moeten kunnen voorleggen bij de aanvraag of de hernieuwing van een taxibrevet .

"We weten dat er zich een probleem stelt", antwoordde Weyts.
"Willen we voldoen aan een zeker niveau, op vlak van onthaal,
maar ook wat veiligheid betreft,
vind ik dat we de kennis van het Nederlands mogen verwachten van wie met een taxi rijdt."

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 4 maart 2017 om 22:19.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2017, 22:57   #247
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat is juist, men kan het als voorwaarde opleggen om als chauffeur aan de slag te gaan maar als ze verder het vertikken om het te spreken sta je niet veel verder met die maatregel.

Het gaat eerder de Vlaming zelf zijn die zal maatregelen moeten nemen. Spreekt de chauffeur geen Nederlands, neem dan gewoon een andere taxi, desnoods al moet ge er een opbellen en vragen om een taxi te sturen met een chauffeur die het Nederlands machtig is.
Zo simpel is dat.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2017, 23:43   #248
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Een taxi chauffeur die geen B2 Engels haalt, kan het voor mij schudden.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2017, 01:40   #249
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Wat in Engeland wettelijk verplicht is ,
is het ook al in Antwerpen en de rest van Vlaanderen volgt weldra

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...auffeurs.dhtml

" De kennis van het Nederlands wordt een voorwaarde voor taxichauffeurs in Vlaanderen.
Dat antwoordde minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) donderdag in het Vlaams parlement op een vraag van partijgenote Annick De Ridder.

De Ridder ondervroeg de minister naar aanleiding van een initiatief in de stad Antwerpen, waar chauffeurs voortaan een taalattest moeten kunnen voorleggen bij de aanvraag of de hernieuwing van een taxibrevet .

"We weten dat er zich een probleem stelt", antwoordde Weyts.
"Willen we voldoen aan een zeker niveau, op vlak van onthaal,
maar ook wat veiligheid betreft,
vind ik dat we de kennis van het Nederlands mogen verwachten van wie met een taxi rijdt."

De kennis van het Nederlands wordt een voorwaarde voor taxichauffeurs in Vlaanderen.

wordt! zoals het afschaffen van het koningshuis, de dotaties , de transferen naar de walen , de onafhanklikheid van de catalanen , basken en schotten

veel geblaat weinig wol

deal with it
Oud 5 maart 2017, 02:18   #250
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo simpel is dat.
Pour les Flamands la même chose... 504.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 5 maart 2017 om 02:23.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2017, 02:18   #251
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo simpel is dat.
Inderdaad. Bij ons hier zijn Cantonees en Engels officiële talen en wordt Mandarijns ook meer en meer gebruikt. Sommige (niet echt veel) chauffeurs missen echter ritten omdat ze geen Engels verstaan. Idem ditto voor sommigen met Mandarijns.
Hun probleem: zij missen inkomen.

Niet nodig om dat van overheidswege te betuttelen.
De Huilbaby Kieken-noch-Mossel Generatie op zijn best!
Ga de buurtweg van parking C Vlaams leren. Die heeft het verdomme nodig.
Oud 5 maart 2017, 05:51   #252
strijkijzer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
bron: http://www2.vlaanderen.be/taalwetgev...lvrijheid.html

Verder commentaar zou overbodig moeten zijn.

Die Weyts vertelt dikke larie. Hij kan die voorwaarde van taalkennis enkel opleggen na een wijziging van de grondwet. Ik snap niet dat er mensen zijn die niet het gevaar inzien van politici die de grondwet, toch de basis van de rechten van de inwoners van dit land, aan hun laars willen lappen.
De grondwet is een vod papier. Ze garandeert oa onze lichamelijke integriteit maar ik kan mijn hoofd niet buiten steken of ik word dement van de trillingen op mijn trommelvliezen en krijg kanker van de vervuilde lucht die ik inadem. Tot zover mijn lichamelijke integriteit. Ge moogt mij geen slag op mijn gezicht geven maar beuk gerust onophoudelijk in op mijn trommelvliezen. Ge moogt mij niet in het gezicht spuwen of zelfs niet op de grond maar spuw gerust kanker in mijn longen.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2017, 06:04   #253
strijkijzer
Gouverneur

Standaard

(Tand)Artsen, programmeurs, metsers, ingenieurs, stellingbouwers, stukadoren, ... hoeven onze taal niet te kennen maar laten we wat analfabete migranten pesten die een inkomen bijeen scharrelen door dag en nacht in hun wagen klaar te staan om toeristen die geen Nederlands kunnen te vervoeren in de hoop hun kinderen een beter leven te gunnen. Van die een tweetjes met Annick De Ridder zal minister delirium tremens nog eens transiënte globale amnesie krijgen.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2017, 07:05   #254
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer Bekijk bericht
(Tand)Artsen, programmeurs, metsers, ingenieurs, stellingbouwers, stukadoren, ... hoeven onze taal niet te kennen maar laten we wat analfabete migranten pesten die een inkomen bijeen scharrelen door dag en nacht in hun wagen klaar te staan om toeristen die geen Nederlands kunnen te vervoeren in de hoop hun kinderen een beter leven te gunnen. Van die een tweetjes met Annick De Ridder zal minister delirium tremens nog eens transiënte globale amnesie krijgen.
Vraagje: op welk tijdstip neemt gij adem wanneer ge die zin zou willen uitspreken in een (1) trek?
Oud 5 maart 2017, 09:54   #255
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht

Norbert
Vlaanderen is dan ook geen hoog ontwikkeld onland; enkel een derde wereldonland waar men blij is men elk aalmoes dat we toebedeel krijgen, zoals bv. franstaligen die ons wat beschaving komen bijbrengen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2017, 09:58   #256
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo simpel is dat.
zo simpel is dat, zeggen ze toch voor de Vlamingen... Voor de franstaligen gelden natuurlijk andere regels...
Oh wee taxichauffeurs over heel la Belgique die geen woord frans spreken... Hoe durven ze, nous sommes en Belgique quand même...
Oh ja, zij spreken een wereldtaal en daarvoor gelden er andere wetten van wellevendheid en goed nabuurschap...
Het rotland la Belgique, Bruxelles op kop, is er het beste voorbeeld van...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 5 maart 2017 om 09:59.
Oud 5 maart 2017, 10:03   #257
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
De kennis van het Nederlands wordt een voorwaarde voor taxichauffeurs in Vlaanderen.

wordt! zoals het afschaffen van het koningshuis, de dotaties , de transferen naar de walen , de onafhanklikheid van de catalanen , basken en schotten

veel geblaat weinig wol

deal with it
En waarom zou ik 'deal with it' moeten doen???
Het woord 'democratie' staat niet in jouw woordenboek??? Het woord 'mensenrechten' evenmin???
Oud 5 maart 2017, 10:11   #258
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze Belgicisten die het onredelijk vonden dat de Taxi bestuurders in Vlaanderen ,Nederlands moeten kennen , zullen nu wel raar op kijken .

In Londen moeten de taxi bestuurders nu ook Engels kennen om hun beroep te mogen uitoefenen
"http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/3095876/2017/03/03/Londense-Uber-bestuurders-moeten-bewijzen-dat-ze-Engels-kennen.dhtml"

"De autoriteiten in Londen mogen eisen dat bestuurders van Uber-taxi's slagen voor een basistest Engels.
Dat heeft een rechtbank in de Britse hoofdstad vandaag bepaald.
Uber was tegen de regel van de Londense transportregulator
naar de rechter getrokken. "
Kijk, dat is wat de Britten "common sense" noemen. Ik kan gewoon niet begrijpen dat er bij ons nog pipo's rondlopen die durven betwijfelen dat in Vlaanderen iets gelijkaardigs van toepassing hoort te zijn voor het Nederlands. Het toppunt is dat dergelijke sujetten dan nog het lef hebben om zichzelf "Vlaming" te noemen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2017, 10:13   #259
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kijk, dat is wat de Britten "common sense" noemen. Ik kan gewoon niet begrijpen dat er bij ons nog pipo's rondlopen die durven betwijfelen dat in Vlaanderen iets gelijkaardigs van toepassing hoort te zijn voor het Nederlands. Het toppunt is dat dergelijke sujetten dan nog het lef hebben om zichzelf "Vlaming" te noemen.
2
Oud 5 maart 2017, 10:17   #260
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Ik snap het allemaal wel, Norbert. Maar we willen alles in het Vlaams.
Een Fries wil ook alles in het Fries.
Het hoeft zelfs geen "Vlaams" te zijn. Nederlands volstaat.

De Fries "wil alles in het Fries" als hij/zij weet dat ze met een andere Fries te maken hebben. Maar hij/zij wil dat niet t.a.v. een andere Nederlander.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be