Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 april 2017, 14:17   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard Gedaan met discrimineren : Homo's mogen ook bloed geven

Citaat:
Minister van Volksgezondheid Maggie De Block heeft van de federale ministerraad groen licht gekregen om een einde te maken aan de levenslange uitsluiting van homo's bij het geven van bloed. Seks hebben met een andere man blijft wel beschouwd worden als risicogedrag en zal dus nog steeds een tijdelijke uitsluiting van twaalf maanden tot gevolg hebben.

"Onze prioriteit bij bloeddonatie is de veiligheid van de patiënt die een bloedtransfusie nodig heeft. In dit verband is seksueel risicogedrag een belangrijke factor. De seksuele geaardheid is niet van belang", zo verwoordt minister De Block het.

Concreet voorziet het nieuwe wetsontwerp in een tijdelijke uitsluiting bij elk gedrag van de donor of zijn sekspartner dat risico's inhoudt om een seksueel overdraagbare ziekte op te lopen. "Onder risicogedrag verstaat men onder meer: seks hebben met een andere man, tegen betaling, of met een partner die intraveneus of intramusculair drugs inneemt."

Tijdelijke uitsluiting

"De uitsluitingsperiode duurt 12 maanden. Wie een nieuwe partner heeft, wordt na het eerste seksueel contact voor een periode van vier maanden uitgesloten", aldus De Block. De criteria voor tijdelijke uitsluiting zullen minstens om de twee jaar geëvalueerd worden door het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG), het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) en de bloedinstellingen, op basis van de laatste medische en wetenschappelijke inzichten.

Het wetsontwerp van De Block geeft ook bepaalde patiënten met erfelijke hemochromatose de vrije keuze om bloed te geven. Hemochromatose is een genetische aandoening veroorzaakt door een te hoge ijzeropname in de darmen, wat maakt dat ijzer wordt opgeslagen in organen zoals de lever, het hart en de huid.

Patiënten met hemochromatose waren tot vandaag uitgesloten voor donatie omdat een bloedafname voor therapeutische doeleinden niet als altruïstische daad werd beschouwd. Bloed dat in dat kader werd afgenomen, werd dan ook vernietigd. De aanpassingen maken dat de patiënten met hemochromatose die zich in de onderhoudsfase bevinden voortaan vrij zullen mogen kiezen om hun bloed te doneren.

Bron : Het Laatste Nieuws online (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ed-geven.dhtml)
Alweer een belangrijke stap in de goede richting! Een gruwelijke discriminatie door het Rode Kruis wordt hiermee al voor een groot stuk weggewerkt. Nu die idiote 12-maandenregel nog wegwerken en we komen er nog...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 14:23   #2
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

in Iran hebben ze dat probleem niet. Daar zijn geen homo's.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 14:27   #3
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Als homoseksueel zou het mij weinig kunnen schelen, zolang ik maar bloed zou kunnen ontvangen.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 15:41   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Alweer een belangrijke stap in de goede richting! Een gruwelijke discriminatie door het Rode Kruis wordt hiermee al voor een groot stuk weggewerkt. Nu die idiote 12-maandenregel nog wegwerken en we komen er nog...
Hey Raf, lang geleden.
Dit onderwerp prikkelde je blijkbaar voldoende om toch nog eens langs te komen ?

Je hebt gelijk, dit is een goede zaak. Langzaam, stap voor stap zullen de laatste kwalijke effecten van de pilaarbijters ongedaan gemaakt worden. De demografie is daarbij onze bondgenoot.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:02   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Als homoseksueel zou het mij weinig kunnen schelen, zolang ik maar bloed zou kunnen ontvangen.
2
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:03   #6
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Nee dat is geen goed idee, ik heb niets tegen homo's maar feit is dat zij meer geneigd zijn losse seksuele contacten te hebben en hierdoor het risico op soa's (met name hiv) verhogen want denk maar niet dat ze steeds hun voorzorgen nemen i.e. een hoedje opzetten. Plus: hoedjes kunnen scheuren......

Laatst gewijzigd door bembem : 28 april 2017 om 21:05.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:04   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Bijgevolg is het geen discriminatie maar common sense om wie als homo bekend staat beter geen bloed te laten doneren....
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:08   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Nee dat is geen goed idee, ik heb niets tegen homo's maar feit is dat zij meer geneigd zijn losse seksuele contacten te hebben en hierdoor het risico op soa's (met name hiv) verhogen want denk maar niet dat ze steeds hun voorzorgen nemen i.e. een hoedje opzetten. Plus: hoedjes kunnen scheuren......
Oh, wacht maar, de tijd komt dat zelfs geregeld eens flink gaan 'barebacken' geen kwaad kan om bloed te mogen geven.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 28 april 2017 om 21:08.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:09   #9
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Oh, wacht maar, de tijd komt dat zelfs geregeld eens flink gaan 'barebacken' geen kwaad kan om bloed te mogen geven.
- lol -
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:14   #10
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

En voor de criticasters (want ik zie ze al afkomen met 'hoezo meer losse seksuele contacten enz.') ga anders eens een kijkje nemen op sites als gaydar als jullie me niet geloven/het niet willen aannemen...... Ps. Niet dat ik beweer dat homo's in het wilde weg seksen, maar toch een niet onbelangrijk deel.......
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:16   #11
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Zo zat ik daar eens op gaydar - als lesbienne gewoon om een beetje rond te kijken :o - kreeg ik toch wel een mail van een m homokoppel dat een trio'ke met mij wou doen, en ze waren zelfs erg keen, bleven maar aandringen i kid you not, lol.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:17   #12
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Dus ja, als zelfs een f daarop zulke voorstellen krijgt, je moet niet vragen......
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:38   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Waarom wil een homo bloed geven?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 22:18   #14
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Er is eigenlijk geen sprake van discriminatie, aangezien bloed geven geen recht is. Bijgevolg is er een absolute vrijheid van degene die bloed vraagt om dat te vragen aan wie hij/zij wil.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 04:19   #15
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waarom wil een homo bloed geven?
Om tegenstanders te pesten.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 07:38   #16
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waarom wil een homo bloed geven?
Vraag ik mij ook af ,of ze gaan eerlijk blijven wie wil nu HIV besmet bloed krijgen in nood? of controleren ze dat genoeg ?
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 07:47   #17
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
En voor de criticasters (want ik zie ze al afkomen met 'hoezo meer losse seksuele contacten enz.') ga anders eens een kijkje nemen op sites als gaydar als jullie me niet geloven/het niet willen aannemen...... Ps. Niet dat ik beweer dat homo's in het wilde weg seksen, maar toch een niet onbelangrijk deel.......
Stop maar met dromen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 08:27   #18
Leica
Schepen
 
Geregistreerd: 24 augustus 2014
Berichten: 482
Standaard

Zo een lelijk bloot gat in die avatar van TS!
Leica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 11:55   #19
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leica Bekijk bericht
Zo een lelijk bloot gat in die avatar van TS!
Niet alleen zijn avatar was bedoeld om te provoceren, ...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 12:18   #20
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je hebt gelijk, dit is een goede zaak. Langzaam, stap voor stap zullen de laatste kwalijke effecten van de pilaarbijters ongedaan gemaakt worden. De demografie is daarbij onze bondgenoot.
Principieel is het inderdaad een goede zaak. Toch is er een "maar"...
wat als de betrokkene over het naleven van zijn opgelegde "kuisheid" koudweg staat te liegen? Het enige wat het Rode Kruis kan doen is achteraf (als kwaad is geschied) de zaak "betreuren" en concluderen dat ze te maken hadden met een oneerlijk persoon.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be