Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 mei 2017, 20:49   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Er zijn wel positieve invloeden van het christendom geweest. Ik heb er geen enkel probleem mee om dat volmondig te erkennen, zelfs al ben ik atheist.
Het begint al met de afschaffing van het (onrechtvaardig) ritueel van het offeren.
En in een geschiedenis van 2000 jaar is die lijst zeer lang. Dat spreekt vanzelf. De lijst met negatieve invloeden is natuurlijk ook ellenlang.

Het heeft echter weinig zin om er een boekhouding van te maken, en debet tegenover credit af te wegen.
Een voorbeeld van die negatieve invloed. Eentje?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 21:33   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een voorbeeld van die negatieve invloed. Eentje?
Ik weet niet precies wat men wil zeggen met 'het christendom,' maar als negatieve eigenschap van de katholieke kerk zou ik zeggen, de erfzonde.

Het klasseren van elk mens als een soort van verwerpelijk wezen by default. Dat dan ook nog eens alleen maar zielenheil kan krijgen van het instituut de kerk en dat dan enkel door totale onderwerping.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 21:38   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik weet niet precies wat men wil zeggen met 'het christendom,' maar als negatieve eigenschap van de katholieke kerk zou ik zeggen, de erfzonde.

Het klasseren van elk mens als een soort van verwerpelijk wezen by default. Dat dan ook nog eens alleen maar zielenheil kan krijgen van het instituut de kerk en dat dan enkel door totale onderwerping.
Dan hebt u niet goed begrepen wat de erfzonde is. Ook naar de katholieke leer is de mens absoluut geen "verwerpelijk wezen", wel integendeel. De mens is geroepen tot Jezus' weg: de weg naar verrijzenis en verheerlijking bij God. Uw laatste zin verwijst waarschijnlijk naar de islam, maar zeker niet naar het christendom of naar het katholicisme in het bijzonder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2017, 21:43   #44
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou dat "ellenlang" moeten zijn? Hebt u soms een bepaald vooroordeel?
Ik vind dat je vooroordelen mag hebben.
Die neger. Dat gaat toch niet.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 11:14   #45
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Wel een soort alternatief humanisme vanuit "deugden en waarden van onze voorouders".
Ik vind het zinvoller om in gepersonificeerde deugden te geloven dan in mannetjes die over water lopen en water in wijn veranderen.

Citaat:
Nu is het interessant eens na te gaan wat die "deugden en waarden" eigenlijk waren en blijkbaar door het christendom niet worden gehonoreerd.
Het christendom heeft de meeste waarden van de oude religie overgenomen.
Het christendom heeft niet enkel de meeste waarden van onze voorouders overgenomen, maar ook de meeste tradities en zelfs het meergodendom.
De 'christelijke' tradities die wij vieren zijn gekerstende heidense tradities (Allerheiligen, Kerstmis, Pasen). De stoet heiligen zijn een gekerstende vorm van het polytheïsme.
Enkel door de oude tradities te laten bestaan en te 'kerstenen' was het mogelijk om het christendom hier ingang te doen vinden.
Eeuwenlange pogingen om die heidense tradities volledig uit te roeien hadden namelijk geen effect.
Want op het platteland, op de heide, daar bleven die heidense tradities bestaan.
De christelijke politie kon niet overal tegelijk zijn.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 7 mei 2017 om 11:18.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 13:04   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Ik vind het bijzonder grappig hoe in kleine hoekjes en kantjes die kaloten gaan zitten zoeken hoe perfect hun religieus beeld wel aan de werkelijkheid zou grenzen.

Ondertussen liggen de dochters van die hardleerse kaloten toch ook maar te rampetampen vooraleer officieel in het huwelijk te treden.

Afijn ze doen maar. Ondertussen zijn er wel de cijfers van het aantal kandidaten-pastoors.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 13:27   #47
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een voorbeeld van die negatieve invloed. Eentje?
Ik zal eens een groot kanon afvuren.

Toen dat Salman Rushdie een fatwa kreeg van Khomeini in 1989, stond ongeveer heel het Westen achter Rushdie. Uitgezonderd verschillende godsdienstige leiders: de aartsbisschop van Canterbury heeft het boek veroordeeld, en gepleit om de blasfemie wetten in Engeland uit te breiden naar andere godsdiensten!

Al die extreem rechtse slimmeriken op dit forum die denken dat het de schuld is van de linkiewinkies dat Europa overspoeld is door extreem islamisme, vergissen zich 100%. Het is het conservatief christendom die de deuren wagenwijd heeft opengezet.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 15:04   #48
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het is het conservatief christendom die de deuren wagenwijd heeft opengezet.
Bemin uw naaste als uzelf.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 15:36   #49
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Bemin uw naaste als uzelf.
En die 'naaste', dat is iedereen hé.
Alle mensen op deze wereld zijn onze 'naasten' volgens dat christendom.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 15:56   #50
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik zal eens een groot kanon afvuren.

Toen dat Salman Rushdie een fatwa kreeg van Khomeini in 1989, stond ongeveer heel het Westen achter Rushdie. Uitgezonderd verschillende godsdienstige leiders: de aartsbisschop van Canterbury heeft het boek veroordeeld, en gepleit om de blasfemie wetten in Engeland uit te breiden naar andere godsdiensten!

Al die extreem rechtse slimmeriken op dit forum die denken dat het de schuld is van de linkiewinkies dat Europa overspoeld is door extreem islamisme, vergissen zich 100%. Het is het conservatief christendom die de deuren wagenwijd heeft opengezet.
De huidige politieke trend is dan ook een zeer zware revolte van de "gewone" bevolking tegen de rijken, de RKK en de corrupte politiek (het etablissement). De crisis is zwaar en aanslepend. De gewone man pikt het niet meer.

Ik weet niet hoe het etablissement hun imago terug kan oppoetsen.... Het kan wel eens voorgoed gedaan zijn met hun spelletjes.

Maar de gewone bevolking laat de elite in de waan dat ze nog iets "interessants" te vertellen hebben.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 16:00   #51
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U veronderstelt dat, maar is het daarom waar. Dat is nog maar de grote vraag. Daar waar priesters zich nog duidelijk als christen en katholiek profileren, groeit er weer belangstelling en aanwezigheid. Het loopt echter leeg bij modernistische geestelijken die een flauw afkooksel brengen dat nog slechts kan omschreven worden als een humanisme met een christelijke sausje erbij.
Wees eens concreet Jan, want je draait weer rond de pot. In welke gemeente/stad zie jij nog volle kerken ? (los van begrafenissen of communie feesten uiteraard)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 16:01   #52
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar komen de Germanen oorspronkelijk vandaan? Juist, van buiten Europa.
Scandinavië en Duitsland zijn buiten europa ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 16:07   #53
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
De huidige politieke trend is dan ook een zeer zware revolte van de "gewone" bevolking tegen de rijken, de RKK en de corrupte politiek (het etablissement). De crisis is zwaar en aanslepend. De gewone man pikt het niet meer.

Ik weet niet hoe het etablissement hun imago terug kan oppoetsen.... Het kan wel eens voorgoed gedaan zijn met hun spelletjes.

Maar de gewone bevolking laat de elite in de waan dat ze nog iets "interessants" te vertellen hebben.
Wat Geert natuurlijk niet beseft is dat het christendom een globalistische religie is die alle grenzen tussen de mensen wil neerhalen en één grote wereldgemeenschap van 'gelovigen' wil creëren.
Dat heeft het christendom gemeen met de islam.
En met de financiële elites, want ook die willen alle grenzen opheffen.

Het is volstrekt normaal dat machtswellustelingen die de hele wereld willen domineren alle macht willen centraliseren.
Dat centraliseren van macht is de drijvende kracht achter het afschaffen van grenzen, het vernietigen van culturele eigenheid en identiteit.
Zo lang er nog een duidelijke etnische identiteit bestaat zal die verlangen naar zelfbestuur.
En dat is tegen de agenda van de globalisten. Degenen die de hele wereld willen domineren.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 16:08   #54
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, u gelooft niet dat ze bestaan. Er is dus geen sprake van een of andere godsdienst.

Wel een soort alternatief humanisme vanuit "deugden en waarden van onze voorouders". Nu is het interessant eens na te gaan wat die "deugden en waarden" eigenlijk waren en blijkbaar door het christendom niet worden gehonoreerd.
Boeddhisme is dus geen godsdienst ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 16:11   #55
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Eigen bloed". Dat is pas "zweverige nonsens". Wat zou immers "eigen bloed" zijn?

Als ik mijn stamboom bekijk, dan heb ik Vlaams en Oostenrijks "bloed". Mijn vrouw Duits, Waals en Vlaams.
Tja...


"Neemt en eet hiervan, gij allen, want dit is mijn Lichaam, dat voor u gegeven wordt" Vervolgens neemt Hij de beker wijn en zegt: "Neemt deze beker en drinkt hier allen uit, want dit is de beker van het nieuwe altijddurende verbond, dit is mijn Bloed dat voor u en alle mensen wordt vergoten tot vergeving van de zonden. Blijft dit doen om Mij te gedenken."


Als het uit jouw sprookjesboek komt is dat vermoedelijk geen zweverige nonsens ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 16:20   #56
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Ik aanbid Jezus Christus en ik ben een sedevacantist.
Volgens mij is Francis de Paus niet.
Fantastisch !

We hadden al een pilaarbijter van monseigneur Lefebvre strekking, ook een nep-jood , nu nog ene die denkt dat de paus geen echte paus is. Leuk, misschien kan Thuleander iedereen eens uitnodigen om bij hem in Bokrijk samen een glas berkensap te drinken om er eens over te babbelen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 16:21   #57
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Wat Geert natuurlijk niet beseft is dat het christendom een globalistische religie is die alle grenzen tussen de mensen wil neerhalen en één grote wereldgemeenschap van 'gelovigen' wil creëren.
Dat heeft het christendom gemeen met de islam.
En met de financiële elites, want ook die willen alle grenzen opheffen.

Het is volstrekt normaal dat machtswellustelingen die de hele wereld willen domineren alle macht willen centraliseren.
Dat centraliseren van macht is de drijvende kracht achter het afschaffen van grenzen, het vernietigen van culturele eigenheid en identiteit.
Zo lang er nog een duidelijke etnische identiteit bestaat zal die verlangen naar zelfbestuur.
En dat is tegen de agenda van de globalisten. Degenen die de hele wereld willen domineren.
Onze steden zijn ongastvrij en gevaarlijk. De natuur is compleet vernietigd. Er lijkt geen toekomstperspectief meer te zijn. De mensen doen aan domme, saaie arbeid. Mensen beginnen te realiseren dat de situatie (FUBAR) is als er niets verandert in deze wereld. Het is een zeer pijnlijk proces, maar ik denk dat er iets nieuws uit kan voortvloeien. In ieder geval als de mensheid de elites zo laat blijven voortdoen is het game, set, match....

Een diepe crisis is nodig en is bezig.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 16:40   #58
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
In het Bisdom Brugge werd één neger tot priester gewijd.
Ik had er meer verwacht.
Dat is nu eenmaal wat er overblijft wanneer ze met z'n tienen beginnen in de regen te lopen...
__________________
There’s room at the top they are telling you still
But first you must learn how to smile as you kill
Fille van de Foor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 06:11   #59
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Het zal inmiddels wel zo zijn dat er meer simpele zielen geloven in Tarod-kaarten dan er zijn die in een god geloven.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2017, 09:04   #60
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Boeddhisme is dus geen godsdienst ?
Hoe kan een religie die geen god kent een godsdienst zijn?
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be