Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat met de negationismewet?
Ja zonder argumenten 1 10,00%
Neen zonder argumenten 1 10,00%
De negonationismewet is correct maar moet uitgebreid worden tot andere genocides 1 10,00%
De negationismewet is eenznijdig en moet afgeschaft worden 5 50,00%
De negationismewet is goed want ze bestrijdt fascisme. 1 10,00%
De negationismewet is goed want ze bestrijdt fascisme maar ik zou toch liever hebben dat ze afgeschaft wordt want het is eenzijdig. 1 10,00%
Beste wensen aan alle mensen van goede wil. 0 0%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 14 mei 2017, 21:00   #341
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee hebt u inderdaad bewezen dat de overheid zich in de plaats stelt van de geschiedschrijving. In het Oostblok mocht je indertijd ook bepaalde visies niet ontwikkelen. In het huidige Noord-Korea is dat niet anders. Schijnbaar vindt u dat een goed systeem: de overheid als de instelling die bepaalt wat waar of onwaar is in de geschiedschrijving.
Wat een baarlijke nonsens.

De holocaust in al zijn vormen is overvloedig bewezen, op letterlijk duizenden manieren, en dit door zowat elk betrokken land.

Het is aandoenlijk hoe je probeert die oneindige lijst van bewijzen te catalogeren als slechts "één visie".
kiko is offline  
Oud 14 mei 2017, 21:00   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In de VS is er ook nog steeds een doodstraf.

Uw groot voorbeeldland van vrijheid weer vergeten ?
Correctie: in bepaalde staten bestaat de doodstraf of wordt ze nog toegepast. In andere weer niet.

We hadden het over de vrije meningsuiting, niet over de waarde van de andere wetgeving.

Of acht u de Belgische wetgeving ook perfect?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 14 mei 2017, 21:02   #343
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Correctie: in bepaalde staten bestaat de doodstraf of wordt ze nog toegepast. In andere weer niet.

We hadden het over de vrije meningsuiting, niet over de waarde van de andere wetgeving.

Of acht u de Belgische wetgeving ook perfect?
Ik ben niet begonnen over amerika of de doodstraf.

U verandert het onderwerp nogal snel als u het deksel op de neus krijgt.

De Belgische wetgeving is uiteraard niet perfect. Anders hadden we geen parlement meer nodig.
Tavek is offline  
Oud 14 mei 2017, 21:03   #344
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Wat een baarlijke nonsens.

De holocaust in al zijn vormen is overvloedig bewezen, op letterlijk duizenden manieren, en dit door zowat elk betrokken land.

Het is aandoenlijk hoe je probeert die oneindige lijst van bewijzen te catalogeren als slechts "één visie".
Kijk, u geeft het zelf aan: als de holocaust toch zo bewezen is, waarom moet er dan een wettelijke omkadering komen? Als de bewijzen voor het grijpen liggen, waarom moet je de stem van de ontkenners dan het zwijgen opleggen? Als het allemaal zo duidelijk is, dan heeft een ontkenner in een vrij debat het nakijken. Dan staat hij onmiddellijk tegen de muur.

Juist een wet maakt dat dit niet mogelijk is, want de ontkenner mag zijn stem niet in het openbaar uiten. Hierdoor groeit er een ongezonde sfeer en - u moet eens leren beseffen dat we in 2017 leven van niet in 1957 - zal eenieder toch langs internet wel het nodige weten te vinden.
Oud 14 mei 2017, 21:03   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet begonnen over amerika of de doodstraf.
Jawel, u begon over de doodstraf.
Oud 14 mei 2017, 21:04   #346
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Jawel, u begon over de doodstraf.
Citaat:
Erdogan kan ook krachtens de door het Turks parlement gestemde wetten (toch democratisch, nietwaar?) ook krantenredacties sluiten, auteurs van boeken de gevangenis laten opsluiten, enzovoort. Allemaal "binnen het kader van democratisch gestemde wetten".

En binnenkort komt daar misschien ook de doodstraf weer bij. Ook "binnen datzelfde kader".
Tavek is offline  
Oud 14 mei 2017, 21:06   #347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verandert het onderwerp nogal snel als u het deksel op de neus krijgt.
Welk deksel zou dat dan wel mogen zijn? De aangehaalde motieven om muilkorfwetten te legitimeren, botsten op heel wat limieten.

Belediging? Dan moeten we toch nog een hele hoop wetten stemmen, want zovele bevolkingsgroepen kunnen door bepaalde uitspraken beledigd worden.

Omdat het een feit is? Gaan we dan alle feiten met een wet omkaderen? Zullen we ook maar die publicaties strafbaar maken waarin beweerd wordt dat er geen maanlanding heeft plaatsgevonden?

Enzovoort.
Oud 14 mei 2017, 21:07   #348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Voorbeeld om te verwijzen naar de stelling "het gebeurt in het kader van democratisch gestemde wetten".

Schijnbaar is er volgens jullie geen vuiltje aan de lucht in Turkije. Alles gebeurt immers overeenkomstig de wetgeving. Wetten die door de meerderheid van Turkse parlement werden goedgekeurd.
Oud 14 mei 2017, 21:09   #349
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Welk deksel zou dat dan wel mogen zijn? De aangehaalde motieven om muilkorfwetten te legitimeren, botsten op heel wat limieten.

Belediging? Dan moeten we toch nog een hele hoop wetten stemmen, want zovele bevolkingsgroepen kunnen door bepaalde uitspraken beledigd worden.

Omdat het een feit is? Gaan we dan alle feiten met een wet omkaderen? Zullen we ook maar die publicaties strafbaar maken waarin beweerd wordt dat er geen maanlanding heeft plaatsgevonden?

Enzovoort.
Voelt gij opeens een diepe pijn en verdriet als mensen de maandlanding ontkennen ?

Ik niet. Ik schaam mij er wel voor dat er zulke figuren rondlopen in onze maatschappij, maar dat is heel wat anders.

Wel, er zijn voldoende mensen die verdriet voelen als mensen hun leed ter discussie stellen. Omdat ze zelf in de kampen hebben gezeten, of omdat een familielid in de kampen heeft gezeten. Omdat de holocaust de grootste misdaad in de geschiedenis van de mensheid was en ontegensprekelijk is vastgesteld. Omdat negationisme steeds racistische en/of politieke doeleinden heeft, verpakt in een "research" kleedje.
Tavek is offline  
Oud 14 mei 2017, 21:09   #350
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorbeeld om te verwijzen naar de stelling "het gebeurt in het kader van democratisch gestemde wetten".

Schijnbaar is er volgens jullie geen vuiltje aan de lucht in Turkije. Alles gebeurt immers overeenkomstig de wetgeving. Wetten die door de meerderheid van Turkse parlement werden goedgekeurd.
Je verwart democratie met rechtsstaat en ook de rechten van de mens.
Dadeemelee is offline  
Oud 14 mei 2017, 21:11   #351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is zeer zeker democratisch, de meerderheid van de Turken heeft daarvoor gestemd.
Ik stelde dat element niet in vraag. Wel het feit dat u er schijnbaar van uit gaat dat het best ok is. In uw ogen evolueert Turkije sedert Erdogan schijnbaar op het juiste, democratische pad. Toch?!
Oud 14 mei 2017, 21:11   #352
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je verwart democratie met rechtsstaat en ook de rechten van de mens.
Ik niet. Jullie wel. Dat probeer ik met de verwijzing naar Turkije wat duidelijk te maken. Ook al is de wet op het negationisme en revisionisme democratisch gestemd, toch beschouw ik het al een schending van onze vrijheden.
Oud 14 mei 2017, 21:13   #353
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik niet. Jullie wel. Dat probeer ik met de verwijzing naar Turkije wat duidelijk te maken. Ook al is de wet op het negationisme en revisionisme democratisch gestemd, toch beschouw ik het al een schending van onze vrijheden.
Ben jij Turk?
Tavek is offline  
Oud 14 mei 2017, 21:13   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voelt gij opeens een diepe pijn en verdriet als mensen de maandlanding ontkennen ?
Daar zijn we weer met de sentimentele motieven. Maar goed, volgens u moet er dus dringend een wet komen die belediging van de islam en Mohammed verbiedt.

Beledigende taal over Mohammed kan bij moslims voor "een diepe pijn en verdriet" zorgen!
Oud 14 mei 2017, 21:14   #355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben jij Turk?
Ik sta veel dichter bij de Armeniërs, maar mij hoor je niet pleiten voor een strafwet op het ontkennen van de genocide op de Armeniërs. Als Turken dat willen ontkennen, mogen ze dat gerust doen.
Oud 14 mei 2017, 21:16   #356
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, er zijn voldoende mensen die verdriet voelen als mensen hun leed ter discussie stellen. Omdat ze zelf in de kampen hebben gezeten, of omdat een familielid in de kampen heeft gezeten. Omdat de holocaust de grootste misdaad in de geschiedenis van de mensheid was en ontegensprekelijk is vastgesteld. Omdat negationisme steeds racistische en/of politieke doeleinden heeft, verpakt in een "research" kleedje.
Met dat laatste kwam u al af, maar u heeft eerder al toegegeven dat u geen revisionistische schrijvers kent. Kortom, u besluit weer met een uiting van vooringenomenheid.

Anders moet u maar eens opzoeken in welke "politieke hoek" Faurisson zit! U zult verbaasd staan.
Oud 14 mei 2017, 21:17   #357
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik niet omdat de genocide door de nazis nu eenmaal objectief bewezen is.
Dadeemelee is offline  
Oud 14 mei 2017, 21:18   #358
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar zijn we weer met de sentimentele motieven. Maar goed, volgens u moet er dus dringend een wet komen die belediging van de islam en Mohammed verbiedt.

Beledigende taal over Mohammed kan bij moslims voor "een diepe pijn en verdriet" zorgen!
Er is een wezelijk verschil tussen verdriet en leed door godslastering (zo subjectief als de pest) en verdriet en leed over iemand die ontkent dat je je vader op een stapel lijken hebt gezien, klaar voor transport naar de verbrandingsovens.

De pijn die dit soort discussies met zich meebrengt is onbeschrijfelijk voor de betrokkenen. Dat jij dat niet begrijpt, is voor mij voldoende bewijs dat er andere motieven zijn voor je weerstand tegen de negationismewet.
Tavek is offline  
Oud 14 mei 2017, 21:18   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik niet omdat de genocide door de nazis nu eenmaal objectief bewezen is.
En de maanlanding ook.

En toch mag eenieder de maanlanding ontkennen.

Juist d�*t is het kenmerk van onze vrije samenleving.
Oud 14 mei 2017, 21:21   #360
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En de maanlanding ook.

En toch mag eenieder de maanlanding ontkennen.

Juist d�*t is het kenmerk van onze vrije samenleving.
Hou eens op met de maandlanding te vergelijken met de holocaust. Je maakt jezelf oneindig belachelijk.
Tavek is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be