![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#881 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#882 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ach, dat doet me weinig. Copernicus was ook ooit een dwarsligger.
![]() |
#883 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat men niet meer naar een concert kan gaan zonder de schrik dat er één of andere bom afgaat is er een voorbeeld van. Of het feit dat men in VS de abortusrechten aan het terugdraaien is, is een andere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#884 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat men niet meer naar een concert kan gaan zonder de schrik dat er één of andere bom afgaat is er een voorbeeld van. Of het feit dat men in VS de abortusrechten aan het terugdraaien is, is een andere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#885 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar ik je samentrekking (religieus atheïsme ) niet kan volgen is dat atheïsme er deel van uitmaakt. Dat lijkt me moeilijk, omdat atheïsme net uitgaat dat er geen hogere macht is en dus de godsdienst afwijst. ( uiteraard niet de zoektocht naar zingeving, omdat die geen godsbeeld nodig heeft ) Vandaar dat ik er het begrip agnost bij had gezet : die twijfelt, of weet het niet, en gaat niet zo absoluut oordelen als de atheïst dat wel doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#886 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er zijn andere zaken waar je je als ouder meer zorgen over maakt. Citaat:
Een ander voorbeeld is de weerstand tegen het homohuwelijk. Alsof een huwelijk tussen twee vreemde mensen het eigen huwelijk zou ondermijnen of 'minder waard' zou maken louter omdat het een huwelijk is tussen twee mensen met hetzelfde geslacht.
![]() |
![]() |
#887 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#888 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit gezegd zijn zijn er ook atheïsten die de individuele vrijheden van anderen wil inperken, of het forum zitten er zo een paar. De vraag is dan indien we een stap dichter komen of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#889 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#890 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Naar mijn mening staan atheïsme en agnosticisme op zich los van het begrip religie maar beide begrippen kunnen wel een religieuze dimensie vertonen. Onder religie versta ik dan voor waar het woord in zijn oorspronkelijk Latijnse betekenis voor staat. En dat is datgene wat bindt en verbindt. En hoe je het ook draait of keert, we staan voor een bestaansmysterie waarover we niets, maar dan ook niets weten of kunnen weten. Sommigen noemen dat mysterie god en verbinden er zelfs een godsdienst aan. Anderen vormen zich geen beeld, maar staan ook in verwondering. Religie is dan, in de diepte, een uitdrukking van een subjectieve menselijke relatie (die zich uit in de emotie) tegenover dat mysterie (het object) en die in een gedeeltelijke overstijging van de ego intentionaliteit zich richt op het andere, de andere en het gans Andere, dan zitten we in de mystiek. Daar ligt de basis van de verbondenheid met alles in de kosmos die ieder voor zich op zijn manier invult en waarbij mensen van welke gezindheid ook elkaar in de diepte kunnen tegenkomen, ver voorbij de oppervlaktestructuren die blijven steken in oude boeken, machtsstructuren, afkeer van andere ideeën en ga zo maar door. De voorbeelden liggen hier op dit forum voor het grijpen. Zo denk ik er over, in een nutshell.
![]() |
![]() |
#891 |
Minister-President
|
![]() Ik denk vooral de je een hoog gedacht over jezelf hebt.
![]() |
#892 | |
|
![]() Citaat:
![]() Wat is het nut van zo'n semantisch spelletje? Religie en godsdienst betekenen hetzelfde: het geloof in een opperwezen en de aanbidding ervan. Meestal gepaard gaand met een reeks regeltjes: morele, dieet en mode voorschriften. Atheïsten bestaan al héél lang, waarschijnlijk even lang als gelovigen. maar het is maar zeer recent dat gelovigen de noodzaak vinden om atheïsten verwijten te maken. Tot voor kort hoefde dat niet: de brandstapel maakte wel even korte metten met die heidense gedachten! Maar nu de atheïsten 'aan het winnen' zijn, en de brandstapel niet meer mag, komen de religieuzen af met een verongelijkt opgestoken vingertje: * Jullie zijn eigenlijk ook een religie! * jullie mogen geen kritiek uiten! * en die wetenschap van jullie, dat is eigenlijk ook een geloof! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#893 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#894 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#895 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die zijn ook op een muur aan het botsen. (kwantumfysica)
![]() |
![]() |
#896 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#897 |
Europees Commissaris
|
![]() Dus boeddhisme is geen religie? Aangezien daar geen opperwezen wordt aanbeden.
Laatst gewijzigd door Het Verzet : 30 mei 2017 om 13:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#898 |
|
![]() Het staat je net zo goed als een volumeuze deerne van 300kg met een spannende legging. Geen nood om de vinger in de keel te steken.
"Willen maar niet kunnen" is het bijpassende gezegde.
![]() |
#899 | |
|
![]() Citaat:
Dus de volgende keer gij een zware infectie hebt, gaat gij dan vragen aan iedereen voor u te bidden, of gaat gij vragen 'geeft die antibiotica eens'? Dat was toch een mureke waar wetenschap simpel is over gesprongen ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#900 |
|
![]() |
![]() |
![]() |