Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2017, 10:29   #881
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Moet je een Trump adept zijn om door de sterk politiek gedreven motieven van de 'wetenschappers' te kijken met hun fatalistische boodschappen als "onze kinderen zullen niet meer weten wat sneeuw is", "tegen 2030 is de Himalaya sneeuwvrij", "de poolberen zijn met uitsterven bedreigd". En zo zijn er vele voorbeelden.
Nee, je hoeft geen Trump adept te zijn. Er zijn nog meer van die analfabeten die deze wetenschappelijke rapporten negeren.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 10:40   #882
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nee, je hoeft geen Trump adept te zijn. Er zijn nog meer van die analfabeten die deze wetenschappelijke rapporten negeren.
Ach, dat doet me weinig. Copernicus was ook ooit een dwarsligger.
Oud 30 mei 2017, 10:43   #883
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een échte ongelovige trekt zich daar niets van aan, tenzij hij/zij gehinderd wordt door de handelingen van gelovigen.
Dit is juist, maar atheïsten worden wel degelijk gehinderd door de handelingen van gelovigen.

Dat men niet meer naar een concert kan gaan zonder de schrik dat er één of andere bom afgaat is er een voorbeeld van. Of het feit dat men in VS de abortusrechten aan het terugdraaien is, is een andere.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 10:43   #884
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een échte ongelovige trekt zich daar niets van aan, tenzij hij/zij gehinderd wordt door de handelingen van gelovigen.
Dit is juist, maar atheïsten worden wel degelijk gehinderd door de handelingen van gelovigen.

Dat men niet meer naar een concert kan gaan zonder de schrik dat er één of andere bom afgaat is er een voorbeeld van. Of het feit dat men in VS de abortusrechten aan het terugdraaien is, is een andere.
Oud 30 mei 2017, 10:47   #885
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Begin eerst eens met een definitie te bedenken van het woord 'religie' dat het begrip 'godsdienst' wel kan omvatten als deelverzameling maar dat vooral overstijgt.
Religie is veel breder dan godsdienst, de zoektocht naar zingeving kan (maar hoeft niet) samen te gaan met een hogere macht. Bij een godsdienst is dat per definitie het geval.

Waar ik je samentrekking (religieus atheïsme ) niet kan volgen is dat atheïsme er deel van uitmaakt.
Dat lijkt me moeilijk, omdat atheïsme net uitgaat dat er geen hogere macht is en dus de godsdienst afwijst. ( uiteraard niet de zoektocht naar zingeving, omdat die geen godsbeeld nodig heeft )

Vandaar dat ik er het begrip agnost bij had gezet : die twijfelt, of weet het niet, en gaat niet zo absoluut oordelen als de atheïst dat wel doet.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 11:28   #886
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dat ontken ik ook niet.

Citaat:
Dat men niet meer naar een concert kan gaan zonder de schrik dat er één of andere bom afgaat is er een voorbeeld van.
Als mijn kinderen over enkele jaren naar een festival zullen trekken, dan staat het afgaan van een bom laag op de lijst van te vrezen calamiteiten.
Er zijn andere zaken waar je je als ouder meer zorgen over maakt.

Citaat:
Of het feit dat men in VS de abortusrechten aan het terugdraaien is, is een andere.
Goed voorbeeld.
Een ander voorbeeld is de weerstand tegen het homohuwelijk.
Alsof een huwelijk tussen twee vreemde mensen het eigen huwelijk zou ondermijnen of 'minder waard' zou maken louter omdat het een huwelijk is tussen twee mensen met hetzelfde geslacht.
Oud 30 mei 2017, 11:54   #887
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Religie is veel breder dan godsdienst, de zoektocht naar zingeving kan (maar hoeft niet) samen te gaan met een hogere macht. Bij een godsdienst is dat per definitie het geval.

Waar ik je samentrekking (religieus atheïsme ) niet kan volgen is dat atheïsme er deel van uitmaakt.
Dat lijkt me moeilijk, omdat atheïsme net uitgaat dat er geen hogere macht is en dus de godsdienst afwijst. ( uiteraard niet de zoektocht naar zingeving, omdat die geen godsbeeld nodig heeft )

Vandaar dat ik er het begrip agnost bij had gezet : die twijfelt, of weet het niet, en gaat niet zo absoluut oordelen als de atheïst dat wel doet.
Ik weet het nog niet zo. Atheïsme staat voor de afwezigheid van één of meerdere goden. Bij reïncarnatie hoeft er niet onmiddellijk een god betrokken te zijn maar het is wel religieus.
Oud 30 mei 2017, 11:57   #888
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat ontken ik ook niet.

Als mijn kinderen over enkele jaren naar een festival zullen trekken, dan staat het afgaan van een bom laag op de lijst van te vrezen calamiteiten.
Er zijn andere zaken waar je je als ouder meer zorgen over maakt.

Goed voorbeeld.
Een ander voorbeeld is de weerstand tegen het homohuwelijk.
Alsof een huwelijk tussen twee vreemde mensen het eigen huwelijk zou ondermijnen of 'minder waard' zou maken louter omdat het een huwelijk is tussen twee mensen met hetzelfde geslacht.
Voil�*, dus een middel om zich te verdedigen tegen deze bemoeienissen is ervoor te zorgen dat er voldoende atheïsten rondlopen.

Dit gezegd zijn zijn er ook atheïsten die de individuele vrijheden van anderen wil inperken, of het forum zitten er zo een paar. De vraag is dan indien we een stap dichter komen of niet.
Oud 30 mei 2017, 12:59   #889
geertvdb

Standaard

Citaat:
Dat kan toch, ook al hoeft het niet. Zelf noem ik me een religieuze atheïst.
Ik ben een drinkende geheelonthouder.

geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 13:07   #890
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Goed dat je het onderscheid maakt tussen religie in de brede zin en godsdienst (ook een religie) in de enge zin.

Naar mijn mening staan atheïsme en agnosticisme op zich los van het begrip religie maar beide begrippen kunnen wel een religieuze dimensie vertonen.

Onder religie versta ik dan voor waar het woord in zijn oorspronkelijk Latijnse betekenis voor staat. En dat is datgene wat bindt en verbindt.

En hoe je het ook draait of keert, we staan voor een bestaansmysterie waarover we niets, maar dan ook niets weten of kunnen weten. Sommigen noemen dat mysterie god en verbinden er zelfs een godsdienst aan. Anderen vormen zich geen beeld, maar staan ook in verwondering.

Religie is dan, in de diepte, een uitdrukking van een subjectieve menselijke relatie (die zich uit in de emotie) tegenover dat mysterie (het object) en die in een gedeeltelijke overstijging van de ego intentionaliteit zich richt op het andere, de andere en het gans Andere, dan zitten we in de mystiek.

Daar ligt de basis van de verbondenheid met alles in de kosmos die ieder voor zich op zijn manier invult en waarbij mensen van welke gezindheid ook elkaar in de diepte kunnen tegenkomen, ver voorbij de oppervlaktestructuren die blijven steken in oude boeken, machtsstructuren, afkeer van andere ideeën en ga zo maar door. De voorbeelden liggen hier op dit forum voor het grijpen.

Zo denk ik er over, in een nutshell.
Oud 30 mei 2017, 13:08   #891
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik ben een drinkende geheelonthouder.

Ik denk vooral de je een hoog gedacht over jezelf hebt.
Oud 30 mei 2017, 13:15   #892
geertvdb

Standaard

Citaat:
Begin eerst eens met een definitie te bedenken van het woord 'religie' dat het begrip 'godsdienst' wel kan omvatten als deelverzameling maar dat vooral overstijgt.
Gij geeft dus eerst andere forummers huiswerk voor ge de discussie wilt aangaan?
Wat is het nut van zo'n semantisch spelletje?

Religie en godsdienst betekenen hetzelfde: het geloof in een opperwezen en de aanbidding ervan. Meestal gepaard gaand met een reeks regeltjes: morele, dieet en mode voorschriften.

Atheïsten bestaan al héél lang, waarschijnlijk even lang als gelovigen. maar het is maar zeer recent dat gelovigen de noodzaak vinden om atheïsten verwijten te maken. Tot voor kort hoefde dat niet: de brandstapel maakte wel even korte metten met die heidense gedachten!

Maar nu de atheïsten 'aan het winnen' zijn, en de brandstapel niet meer mag, komen de religieuzen af met een verongelijkt opgestoken vingertje:
* Jullie zijn eigenlijk ook een religie!
* jullie mogen geen kritiek uiten!
* en die wetenschap van jullie, dat is eigenlijk ook een geloof!

Oud 30 mei 2017, 13:17   #893
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik denk vooral de je een hoog gedacht over jezelf hebt.
En is dat erg?
Oud 30 mei 2017, 13:18   #894
geertvdb

Standaard

Citaat:
Dat kan toch, ook al hoeft het niet. Zelf noem ik me een religieuze atheïst.
En ik ben een vegetarische carnivoor.
Oud 30 mei 2017, 13:21   #895
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij geeft dus eerst andere forummers huiswerk voor ge de discussie wilt aangaan?
Wat is het nut van zo'n semantisch spelletje?

Religie en godsdienst betekenen hetzelfde: het geloof in een opperwezen en de aanbidding ervan. Meestal gepaard gaand met een reeks regeltjes: morele, dieet en mode voorschriften.

Atheïsten bestaan al héél lang, waarschijnlijk even lang als gelovigen. maar het is maar zeer recent dat gelovigen de noodzaak vinden om atheïsten verwijten te maken. Tot voor kort hoefde dat niet: de brandstapel maakte wel even korte metten met die heidense gedachten!

Maar nu de atheïsten 'aan het winnen' zijn, en de brandstapel niet meer mag, komen de religieuzen af met een verongelijkt opgestoken vingertje:
* Jullie zijn eigenlijk ook een religie!
* jullie mogen geen kritiek uiten!
* en die wetenschap van jullie, dat is eigenlijk ook een geloof!

Citaat:
Scientism is a term used to describe the universal applicability of the scientific method and approach, and the view that empirical science constitutes the most authoritative worldview or the most valuable part of human learning—to the exclusion of other viewpoints. It has been defined as "the view that the characteristic inductive methods of the natural sciences are the only source of genuine factual knowledge and, in particular, that they alone can yield true knowledge about man and society".[1]
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientism

Die zijn ook op een muur aan het botsen. (kwantumfysica)
Oud 30 mei 2017, 13:25   #896
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed dat je het onderscheid maakt tussen religie in de brede zin en godsdienst (ook een religie) in de enge zin.

Naar mijn mening staan atheïsme en agnosticisme op zich los van het begrip religie maar beide begrippen kunnen wel een religieuze dimensie vertonen.

Onder religie versta ik dan voor waar het woord in zijn oorspronkelijk Latijnse betekenis voor staat. En dat is datgene wat bindt en verbindt.

En hoe je het ook draait of keert, we staan voor een bestaansmysterie waarover we niets, maar dan ook niets weten of kunnen weten. Sommigen noemen dat mysterie god en verbinden er zelfs een godsdienst aan. Anderen vormen zich geen beeld, maar staan ook in verwondering.

Religie is dan, in de diepte, een uitdrukking van een subjectieve menselijke relatie (die zich uit in de emotie) tegenover dat mysterie (het object) en die in een gedeeltelijke overstijging van de ego intentionaliteit zich richt op het andere, de andere en het gans Andere, dan zitten we in de mystiek.

Daar ligt de basis van de verbondenheid met alles in de kosmos die ieder voor zich op zijn manier invult en waarbij mensen van welke gezindheid ook elkaar in de diepte kunnen tegenkomen, ver voorbij de oppervlaktestructuren die blijven steken in oude boeken, machtsstructuren, afkeer van andere ideeën en ga zo maar door. De voorbeelden liggen hier op dit forum voor het grijpen.

Zo denk ik er over, in een nutshell.
Amai, nooit gezien dat de padre ook chauffeur van F16 was, in mijnen tijd bij de luchtmacht
Oud 30 mei 2017, 13:26   #897
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus boeddhisme is geen religie? Aangezien daar geen opperwezen wordt aanbeden.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 30 mei 2017 om 13:27.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2017, 13:29   #898
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En is dat erg?
Het staat je net zo goed als een volumeuze deerne van 300kg met een spannende legging. Geen nood om de vinger in de keel te steken.
"Willen maar niet kunnen" is het bijpassende gezegde.
Oud 30 mei 2017, 13:29   #899
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientism

Die zijn ook op een muur aan het botsen. (kwantumfysica)
Het feit dat gij niet meer van een simpel infectie sterft, komt niet door eeuwenlang aanbidden van een opperwezen voor genezing, maar door wetenschappelijk onderzoek.

Dus de volgende keer gij een zware infectie hebt, gaat gij dan vragen aan iedereen voor u te bidden, of gaat gij vragen 'geeft die antibiotica eens'?

Dat was toch een mureke waar wetenschap simpel is over gesprongen ...
Oud 30 mei 2017, 13:30   #900
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Dus boeddhisme is geen religie? Aangezien daar geen opperwezen wordt aanbeden.
Inderdaad. Astrologie heeft ook geen opperwezens, en is dus ook geen religie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be