Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2017, 11:55   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Penitentiair beleid:
je kan proberen om een veroordeelde de gevangenis te laten verlaten "als een beter mens". Maar dat lijkt me zeer naïef en wereldvreemd, voor het overgrote deel van de criminelen.

Maar proberen dat een veroordeelde de gevangenis verlaat, met het idee van "hier wil ik niet meer terugkomen", dat is iets meer mogelijk.
Je zou dan om te beginnen moeten stoppen met hen mensonwaardig te behandelen.

En je spreekt over veroordeelden, wat met de andere 60% van de gevangenisbevolking, de niet veroordeelden?
Oud 9 juli 2017, 13:27   #42
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Thebron...je staat met je voetjes nog niet echt in het leven he?

Mocht je door omstandigheden zelf eens een gevangenis in moeten dan zou je wel meer volwassen worden.
Sympathiek van u hoor, maar "door omstandigheden" of "per toeval" geraak je nog niet zo gemakkelijk het gevang in. Je steelt niet per toeval een auto en je overvalt niet per abuis een winkel. Gewoonlijk heb je daar iets voor gedaan dat je als redelijk denkende mens beter niet gedaan had.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 13:32   #43
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Sympathiek van u hoor, maar "door omstandigheden" of "per toeval" geraak je nog niet zo gemakkelijk het gevang in. Je steelt niet per toeval een auto en je overvalt niet per abuis een winkel. Gewoonlijk heb je daar iets voor gedaan dat je als redelijk denkende mens beter niet gedaan had.
Je gelooft toch niet echt dat iedereen die opgesloten in de gevangenis zit schuldig en veroordeeld is?
Oud 9 juli 2017, 13:36   #44
TREBRON
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

En je spreekt over veroordeelden, wat met de andere 60% van de gevangenisbevolking, de niet veroordeelden?
Dat iemand die " nog niet veroordeeld" is wil niet zeggen dat hij een miskende misdienaar is. Ik heb niet de indruk dat de politie hier zo maar willekeurig , zonder enige aanwijzing , mensen oppakt en in het gevang steekt. Om ze op te sluiten zal wel een reden hebben, de anderen worden , zelfs na gekend te zijn voor 40 feiten, na ondervraging , soms onder voorwaarden , vrijgelaten en dat zijn er volgens mijn mening zelfs teveel.
Kun je me van de 60% die u vooropstelt één geval aanhalen van willekeurige arrestatie?
Oud 9 juli 2017, 13:42   #45
TREBRON
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je gelooft toch niet echt dat iedereen die opgesloten in de gevangenis zit schuldig en veroordeeld is?
Er zijn misschien pechvogels die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn of toevallig verkeerde vrienden hebben.
Oud 9 juli 2017, 13:59   #46
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat iemand die " nog niet veroordeeld" is wil niet zeggen dat hij een miskende misdienaar is.
Het is heel simpel, de regels wat dat betreft, wie niet veroordeeld is die is onschuldig.

Citaat:
Ik heb niet de indruk dat de politie hier zo maar willekeurig , zonder enige aanwijzing , mensen oppakt en in het gevang steekt. Om ze op te sluiten zal wel een reden hebben,
De VN stelt dat het voorarrest in Belgie door het parket structureel misbruikt wordt om mensen te straffen die niet veroordeeld zijn.

Je ziet, volgens uw mening is er niets aan de hand, volgens de VN loopt het de spuigaten uit.

Wat is uw mening daarover? Dat de VN een nazi-organisatie is die altijd liegt over Belgie?

Citaat:
de anderen worden , zelfs na gekend te zijn voor 40 feiten, na ondervraging , soms onder voorwaarden , vrijgelaten en dat zijn er volgens mijn mening zelfs teveel.
Kun je me van de 60% die u vooropstelt één geval aanhalen van willekeurige arrestatie?
Het is maar logisch dat men een aantal mensen direct weer loslaat, dat is nu eenmaal het gevolg van een abominabel slecht werkend gerecht. Neem nu een inbreker, wordt gepakt en men start een strafdossier tegen de onverlaat. Vier jaar later begint zijn proces, drie jaar daarna is er een uitspraak van het beroepshof, de man wordt veroordeeld tot zes maand gevangenisstraf.
Had je dan werkelijk gewillen dat ze hem zeven jaar in de gevangenis opgesloten houden? Om dan zes maand te krijgen waarvan hij twee maand met een bandje moet doen?
De Belgische staat zou alle dagen opnieuw door Europese rechtbanken veroordeeld worden tot serieuze schadevergoedingen, meer nog dan nu al het geval is.
Je weet toch wel dat Belgie al veroordeeld is wegens het schenden van de mensenrechten?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 9 juli 2017 om 14:00.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 14:10   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een andere discussie.

Maar een feit is dat wie wel in de gevangenis zit op dat moment en op alle verdere momenten in zijn leven daar een zeer hoge prijs voor betaald.

Is dat allemaal nog terecht?

Neem nu dat je 20 jaar nadien op reis wil gaan, steeds meer landen weigeren u nog binnen te laten.
Of je wil werken...iets doodnormaal...je mag niet omwille van je strafbladje van god weet welke onnozelheid.

Enfin veel zaken tegelijk, veel niet uitgesproken zaken ook.

Kom dan maar preken dat je moet werken en zo.
Oud 9 juli 2017, 15:02   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lag het sarcasme er nog niet dik genoeg op Schoofzak?????????
Sorry, nog niet goed wakker.
En nu al een beetje tipsie van de rosé bij de bbq ...

(bij de weg: iets geleerd om koele wijn goed koel in je glas te houden bij heet weer. Je doet daar toch geen ijs of water in ... dus vries op voorhand witte druiven in in je vriezer en gebruik die als koelblokjes.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 9 juli 2017 om 15:04.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 15:08   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja ja, dat zijn diegenen die nog nooit één vinger uitgestoken hebben qua criminaliteit. Boze onderzoeksrechters zijn zo jaloers op zulke mensen, dat ze die onverbiddellijk den bak indraaien op verdenking van net iets meer dan gewone diefstallen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 9 juli 2017, 15:11   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja, dat zijn diegenen die nog nooit één vinger uitgestoken hebben qua criminaliteit. Boze onderzoeksrechters zijn zo jaloers op zulke mensen, dat ze die onverbiddellijk den bak indraaien op verdenking van net iets meer dan gewone diefstallen ...
Jaja, iedereen die niet veroordeeld is die is schuldig, justitie volgens schoof...
Oud 9 juli 2017, 15:15   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn misschien pechvogels die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn of toevallig verkeerde vrienden hebben.
Het zijn niet allemaal 'pechvogels', er zijn er echt bij die veel geluk hebben.

Vb. een zware diefstal plegen, opgepakt worden, in voorhechtenis, ... maar uiteindelijk vrijgesproken wegens onvoldoende bewijzen.
Juridisch is die onschuldig, maar juridisch blijft het slachtoffer wel slachtoffer.
En heeft hij die misdaad begaan.

Kijk, als ge nooit met een 15jarig meisje naar een rendez-vous-hotel gaat, dan gaat ge niet rap in voorhechtenis gestoken worden op verdenking van te willen vogelen hebben in een rendez-vous-hotel met een meisje van 15.
Maar als ge daar wel op betrapt wordt, en uwen advocaat kan ergens een procedurefout aanhalen, dan zijt ge volgens sommigen nog altijd zo heilig als paus Johannes den 23ste.

Oud 9 juli 2017, 15:23   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn niet allemaal 'pechvogels', er zijn er echt bij die veel geluk hebben.

Vb. een zware diefstal plegen, opgepakt worden, in voorhechtenis, ... maar uiteindelijk vrijgesproken wegens onvoldoende bewijzen.
Juridisch is die onschuldig, maar juridisch blijft het slachtoffer wel slachtoffer.
En heeft hij die misdaad begaan.

Kijk, als ge nooit met een 15jarig meisje naar een rendez-vous-hotel gaat, dan gaat ge niet rap in voorhechtenis gestoken worden op verdenking van te willen vogelen hebben in een rendez-vous-hotel met een meisje van 15.
Maar als ge daar wel op betrapt wordt, en uwen advocaat kan ergens een procedurefout aanhalen, dan zijt ge volgens sommigen nog altijd zo heilig als paus Johannes den 23ste.
Dat is een duidelijke uitleg weer, hij is onschuldig maar hij is schuldig want rechter schoof heeft dat beslist.
Oud 9 juli 2017, 17:21   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een duidelijke uitleg weer, hij is onschuldig maar hij is schuldig want rechter schoof heeft dat beslist.
Ik heb dat al zeker 20 keer op dit forum gezegd en herhaald:
wettelijk en juridisch bekijken we iedereen als onschuldig tot hij veroordeeld is.
Maar sociologisch is dat nonsens.

Als ik jouw schoonmoeder vermoord, maar op een wijze van 'de perfecte misdaad', namelijk het gerecht heeft geen clou van wie de moord begaan heeft ...
ben ik dan ja of neen een moordenaar.

Voorhechtenis of hoe heet het juist (preventieve ..) lijkt me een juridisch tussenbegrip te zijn dat in alle democratische westerse landen erkend en toegepast wordt,
voor misdaden boven een zekere strafmaat,
bij ernstige verdenkingen en dito voorzorgsmaatregelen (vluchten, bewijzen wegmoffelen, afspraken met medeplichtigen ...)

Zo meen ik al in de gazet gelezen te hebben dat zware dronkenlappen die vluchtmisdrijf pleegden bij een dodelijk ongeval, in voorhechtenis genomen werden.
Ja kijk, ze zijn nog niet veroordeeld, maar ik heb er anderzijds geen medelijden mee.

Oud 9 juli 2017, 19:53   #54
TREBRON
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jaja, iedereen die niet veroordeeld is die is schuldig, justitie volgens schoof...
Ik heb eerder de indruk dat in uw opinie iedereen die niet op heterdaad betrapt wordt onschuldig is.
Oud 9 juli 2017, 19:59   #55
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Is er dan een correlatie tussen de duur van de straf en zelfmoordcijfers? Als een vijfde van de zelfmoorden al binnen de eerste maand gebeurt, suggereert dat alvast van niet.
Toch wel namelijk als de straffen heel lang zijn.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 20:01   #56
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Zijt ge die plaat nu nog niet beu gedraaid? Wat heeft dat er nu om de liefde Gods weer mee te maken? Ik pleit gewoon voor een straf die evenwichtig is aan het misdrijf, .Ik begrijp niet wat je daar kan tegen hebben want daar zit hem hier de kern van het probleem, we worden gedwongen om daar te leren mee leven........... Iemand die een winkel overvalt is misschien een werkloze met een zieke schoonmoeder en een gehandicapt kind en een ex; aan wie hij nog alimentatie moet betalen. Die man moet dat allemaal kunnen betalen dus kun je die toch niet straffen voor een roofoverval hé, we moeten toch iets kunnen verdragen van een ander; ....Zo beter????????
NEEN
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2017, 20:15   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb eerder de indruk dat in uw opinie iedereen die niet op heterdaad betrapt wordt onschuldig is.
Niet helemaal, mijn opinie is dat iemand die niet berecht en veroordeeld is onschuldig is.

In rechtstaten is dat de normale basishouding van het rechtswezen.
Oud 9 juli 2017, 22:10   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet helemaal, mijn opinie is dat iemand die niet berecht en veroordeeld is onschuldig is.

In rechtstaten is dat de normale basishouding van het rechtswezen.
En hoe beschouwt de allerbeste rechtsstaat de periode tussen de verdenking en de veroordeling ?
Welke naam geven ze aan die periode? Welke consequenties kunnen daar aan vasthangen?

(zelfs al gaat het "maar" over een drugdealerke. In mijn rechtsgevoel is zo'n drugsdealer iemand die andermans dood bespoedigt; een soort moordenaar dus ... een gifmenger ...)

Oud 10 juli 2017, 08:31   #59
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Toch wel namelijk als de straffen heel lang zijn.
onderzoeksconclusie van eigen kweek? Of echte bronnen?
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2017, 08:34   #60
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Het was weer te denken dat een paar van die linkse koorknaapjes en wereldverbeteraars onze gevangenissen zouden bestempelen als onmenselijk. Wel laat ze eens gaan kijken hoe ze het in landen als Marokko aanpakken en laat ze dan nog eens een oordeel vellen.

Ten eerste moet je al heel wat mispeuteren om in de gevangenis terecht te komen. Tegenwoordig hebben ze namelijk al een nieuwe “onmenselijke “ straf met de enkelband. Dan kan je lekker thuis zitten voor de TV met de beentjes op de zetel en een fris pintje in de hand. Of wat barbecue feestjes geven; altijd leuk.

Tot voor kort kon je bij levenslange gevangenisstraf na 10 jaar al kan kans maken op vervroegd vrijkomen. Dat is ondertussen wel aangepast, maar het toont gewoon aan hoe belachelijk licht de straffen in ons land zijn. Gevangenisstraffen tot x aantal maanden worden niet uitgevoerd.

In Amerika worden mensen veroordeeld tot verschillende malen levenslang.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...ter-Roof.dhtml

Bij ons mogen ze trouwen, kinderen maken, fitnessen, op verlof gaan, enz.
Kortom, in het licht van die realiteit, zijn ons strafsysteem en onze gevangenissen bijzonder mild voor criminelen. Vandaar dat wellicht ook mensen weinig afgeschrikt worden om misdaden te plegen.

Natuurlijk zullen ze altijd klagen. Ze willen graag alle rechten hebben, maar verzaken wel aan hun plichten. Als ze het niet naar hun zin hebben in de gevangenis, wel dan hadden ze maar 2 keer moeten nadenken vooraleer ze de daad gesteld hebben die hen daar heeft doen belanden. Punt.

Probleem zijn de linkse koorknaapjes en criminologen die hun wijsheid uit boekjes puren en ijveren om steeds maar meer en meer eieren onder criminelen te leggen. Hierdoor worden ook criminelen uit andere landen aangetrokken om hun misdaden in ons land te plegen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be