Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2017, 13:50   #201
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik noteer dat je geen grond hebt voor je bewering dat N-VA etnisch volksnationalisme aan zou hangen dus.

ongeacht of die vroegere Vlaams Belangers zich nu al dan niet hebben laten leiden dan wel misleiden door de N-VA propaganda (indien etnisch nationalisme al hun drijfveer zou zijn geweest).
Citaat:
Het begrip volksnationaal is na de Tweede Wereldoorlog in zijn betekenis door de dominerende intellectuele strekkingen en mede als gevolg van de gruwelen van de oorlog beperkt en verbonden aan extreem geachte nationale bewegingen, maar de juistheid van deze kwalificatie is betwistbaar en historisch gedateerd. In de specifiek Nederlandse en Vlaamse context noemen zich als zodanig:

Nationalistisch JongStudentenVerbond
Nationalistische Studentenvereniging
Nationalistische Volks Beweging[3]
Nederlandse Volks-Unie[4]
Vlaams Belang
Vlaams Nationaal Jeugdverbond
Voorpost[5]
Völkische Bewegung
Voeg er gerust ook nog maar de Vlaamse volksbeweging bij. Ik moet u geen tekeningskes maken dat veel NVA'ers achtergronden hebben in deze kringen he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 13:53   #202
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voeg er gerust ook nog maar de Vlaamse volksbeweging bij. Ik moet u geen tekeningskes maken dat veel NVA'ers achtergronden hebben in deze kringen he.
veel mist en een hoog erfzondegehalte, maar geen concrete link tussen N-VA partijprogramma en volksnationalisme blijkbaar ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 13:54   #203
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wellicht ook TAK.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 13:59   #204
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat racisme en nationalisme hand in hand gaan in dit land tot op een zekere hoogte.

De NVA is groot geworden door de Vlaams Belangers naar hun te lokken. Mensen die mandaten ambieren en/of kiezen voor het Vlaams belang, hebben gekozen voor een openlijk racistische partij. Die zullen heus niet allemaal braaf geworden zijn toen ze overstapten naar de NVA.
ja jong, die eten hun eigen kinderen op, of wist ge dat niet ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 14:09   #205
Tavek
Banneling

Standaard

Jaja, er gaat mij hier iemand uitleggen dat mensen die gegroeid zijn uit de vlaamse volksbeweging, TAK, voorpost, de vlaams nationalistische studentenverbonden, enz...allemaal volksnationalist af zijn door hun lidmaatschap bij de NVA.

Dat maak je enkel onnozelaars wijs. De NVA communiceert daar slim over, omdat ze weet dat volksnationalisme niet aanslaat bij het grote publiek. Maar hun mandatarissen en leden zijn zeker voor een groot stuk volksnationalisten.
Oud 24 juli 2017, 14:16   #206
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja, er gaat mij hier iemand uitleggen dat mensen die gegroeid zijn uit de vlaamse volksbeweging, TAK, voorpost, de vlaams nationalistische studentenverbonden, enz...allemaal volksnationalist af zijn door hun lidmaatschap bij de NVA.

Dat maak je enkel onnozelaars wijs. De NVA communiceert daar slim over, omdat ze weet dat volksnationalisme niet aanslaat bij het grote publiek. Maar hun mandatarissen en leden zijn zeker voor een groot stuk volksnationalisten.
een stiekem programma, naast het partijprogramma ... dat begint veel weg te hebben van een nieuwe complottheorie hoor...

ik onthoud : 'die N-VA'ers zeggen het niet, ze schrijven het niet, maar Tavek weet wat ze stiekem bedoelen'.
Oud 24 juli 2017, 14:19   #207
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
een stiekem programma, naast het partijprogramma ... dat begint veel weg te hebben van een nieuwe complottheorie hoor...

ik onthoud : 'die N-VA'ers zeggen het niet, ze schrijven het niet, maar Tavek weet wat ze stiekem bedoelen'.
Typisch toch... de vijanden vanalles, uit hun eigen duim gezogen, 'waarheden' toedichten en daarna de vijand op die verzonden blablabla's komen afbreken...

Jongens, jongens, wat een kinderachtig gedoe en dat wil zich voor vol doen doorgaan...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 14:21   #208
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Typisch toch... de vijanden vanalles, uit hun eigen duim gezogen, 'waarheden' toedichten en daarna de vijand op die verzonden blablabla's komen afbreken...

Jongens, jongens, wat een kinderachtig gedoe en dat wil zich voor vol doen doorgaan...
Was jij dat niet Marie die zei dat ik onbewust mensen doodwenste?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 14:22   #209
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Als de NVA geen volksnationalisten zijn, zullen ze helemaal geen probleem hebben met de verfransing van de rand, het gebruik van andere talen dan het Nederlands.

Of wacht, taal is een eigenschap die wordt toegekend als een gemeenschappelijke factor voor een volk....

Waar hou je de andere burgers voor Anna, voor debielen ofzo ?
Oud 24 juli 2017, 14:26   #210
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de NVA geen volksnationalisten zijn, zullen ze helemaal geen probleem hebben met de verfransing van de rand, het gebruik van andere talen dan het Nederlands.

Of wacht, taal is een eigenschap die wordt toegekend als een gemeenschappelijke factor voor een volk....

tiens, het grondgebied als referentie, ik dacht dat dit altijd meer kenmerk van staatsnationalisme dan van volksnationalisme was.

en nee, vooralsnog neemt N-VA m.i. geen afstand van Brussel, dus ja, Franstalige Vlamingen bestaan.

Laatst gewijzigd door Anna List : 24 juli 2017 om 14:27.
Oud 24 juli 2017, 14:27   #211
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Oei, nu nog al beter, men moet minstens volksnationalist zijn om de francofone veroveringstochten en hun imperialistisch politiek te verwerpen...

Franstalig simplisme ten top gedreven...

Man, man, man, heb jij ooit iets over democratie gehoord, of ben je in de franstalige rechten van de mens en de franstalige democratische voorwaarden blijven steken...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 24 juli 2017 om 14:28.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 14:46   #212
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
tiens, het grondgebied als referentie, ik dacht dat dit altijd meer kenmerk van staatsnationalisme dan van volksnationalisme was.

en nee, vooralsnog neemt N-VA m.i. geen afstand van Brussel, dus ja, Franstalige Vlamingen bestaan.
Mangain dus ook ?
Oud 24 juli 2017, 14:57   #213
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Een perzik is een perzik en geen abrikoos. Niet beter, slimmer of mooier, maar anders." C.Puigdemont
Ik vind die quoot beter als hij iets breder uit het interview genomen wordt:

Citaat:
Ik ben ook helemaal niet anti-Spaans. Maar ik voel me Catalaan. Zoals een perzik een perzik is en geen abrikoos. Niet beter, slimmer of mooier, maar anders.’
Carles Puigdemont.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 15:03   #214
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yep. En daar is niks mis mee. Niks.

Net zoals de kleinzoon nu van een Duitse soldaat destijds tijdens woII.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 15:04   #215
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht

Vanalles en nog wat, als het maar de vlaamse ontvoogding kan schaden
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 15:08   #216
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:

Wat bedoel je met "het gebruik van andere talen dan het nederlands"?
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 15:20   #217
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Wat bedoel je met "het gebruik van andere talen dan het nederlands"?
Zeg niet: "Doei". Zeg "Allau kroket".
Oud 24 juli 2017, 18:46   #218
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus jij staat achter de verfransing van de Vlaamse Rand. Ben jij soms "un Bruxellois francophone"? Jouw achterlijk gezever over het "volksnationalisme" is doodeenvoudig vijgen na Pasen. Je blijft de Vlaamsgezinden van vandaag moedwillig associëren met WO2, en dat zo maar eventjes twee en zeventig jaar na afloop van die oorlog. Hoe oud ben jij eigenlijk? Wat weet iemand als jij verdomme over die oorlog? Ergens een grootvader die na september 1944 plots naar buitenkwam om rond te toeteren dat hij "ook" bij de weerstand was? Ik ben een oude man die als kleine jongen in Cardiff meerdere keren gebombardeerd geweest is door Herr Goering zijn Luftwaffe. De laatste keer dat dit gebeurde hadden we geen tijd meer om te rennen naar de "shelter" op een plein rechtover ons huis. We kropen dus onder de trap, twee gezinnen waarvan een met een kleine baby. Enkele minuten later zaten we helemaal onder glas, kalkgruis en een mist van stof. Een bom was kortbij gevallen en door de luchtdruk waren de ramen gewoon uitgeslagen. Mijn vader was er niet, die zat ergens op zee in dienst bij de Royal Navy. Denk je dat dit van mij een Brabançonne kwelende belgicist gemaakt heeft die elke dag "le tricolore" uit het raam hangt? Je mag drie keer raden!

Laatst gewijzigd door quercus : 24 juli 2017 om 18:47.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 19:09   #219
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dus jij staat achter de verfransing van de Vlaamse Rand. Ben jij soms "un Bruxellois francophone"? Jouw achterlijk gezever over het "volksnationalisme" is doodeenvoudig vijgen na Pasen. Je blijft de Vlaamsgezinden van vandaag moedwillig associëren met WO2, en dat zo maar eventjes twee en zeventig jaar na afloop van die oorlog. Hoe oud ben jij eigenlijk? Wat weet iemand als jij verdomme over die oorlog? Ergens een grootvader die na september 1944 plots naar buitenkwam om rond te toeteren dat hij "ook" bij de weerstand was? Ik ben een oude man die als kleine jongen in Cardiff meerdere keren gebombardeerd geweest is door Herr Goering zijn Luftwaffe. De laatste keer dat dit gebeurde hadden we geen tijd meer om te rennen naar de "shelter" op een plein rechtover ons huis. We kropen dus onder de trap, twee gezinnen waarvan een met een kleine baby. Enkele minuten later zaten we helemaal onder glas, kalkgruis en een mist van stof. Een bom was kortbij gevallen en door de luchtdruk waren de ramen gewoon uitgeslagen. Mijn vader was er niet, die zat ergens op zee in dienst bij de Royal Navy. Denk je dat dit van mij een Brabançonne kwelende belgicist gemaakt heeft die elke dag "le tricolore" uit het raam hangt? Je mag drie keer raden!
Neen, ik ben kleinkind van twee overlevers van de concentratiekampen in Polen. Zij hebben de gevolgen van nationalisme aan de lijve mogen meemaken.
Oud 24 juli 2017, 19:19   #220
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik ben kleinkind van twee overlevers van de concentratiekampen in Polen. Zij hebben de gevolgen van nationalisme aan de lijve mogen meemaken.
Wel, de hedendaagse Vlaamsgezindheid heeft met die twee overlevers van concentratiekampen in Polen geen jota te maken. Net zomin als de hedendaagse Duitsers nog iets te maken hebben met de NSDAP, met de SS, met de Gestapo enz. Het is werkelijk zeer laf en grenzeloos belachelijk om mensen van vandaag te pogen besmeuren met gebeurtenissen van meer dan zeven decennia geleden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be