Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 september 2017, 22:02   #1
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard Hebben we daarvoor Jezus buiten gegooid?

Ik ken de gemiddelde leeftijd van de deelnemers op dit forum niet.
Maar ik heb de worsteling met het Katholicisme van de jaren ’70 meegemaakt. Dat was een interne én externe strijd. En de Kerk heeft duidelijk verloren. Maar los van de prijs die we betaald hebben voor het verlies van een van de pijlers van onze cultuur, was het een bevrijding.
Hét allerbelangrijkste argument van de antiklerikalen was het simpele feit dat God niet bestaan. Gewoon, hij bestaat niet. Dus waar zitten we toch over te lullen?
Zo is de strijd beslecht. Ook dat hele ‘God is Liefde’ gedoe, de hele Bergrede, de goede werken, het bijhorende sociale weefsel en alles wat goed was aan de Kerk is noodzakelijkerwijze ook buiten gegooid.
Maar nu zitten we met een geïmporteerde godsdienst die we toen nog niet kenden, of toch zeker niet serieus namen. We zongen hooguit met de Strangers mee ‘Allah is groot, maar ziekenkas is groter!’ En die godsdienst is niet enkel ‘zonevreemd’ maar bovendien mist ze een Bergrede. Geen andere wang aanbieden of liefde voor de hele mensheid. Neen, hoor. Onderwerping aan de oorlogsgod en zijn verboden of sterven. Zo simpel is dat.
Normaal gezien zou dat geen probleem mogen zijn in onze maatschappij. Sinds de jaren ’70 weten we immers dat God niet bestaat. Allah is God. Dus… Allah bestaat niet, dus de hele Islam is nonsens.
Maar weet je wat nu eigenaardig is?
‘Allah bestaat niet,’ hoor je dus niet zeggen. Het staat niet in de krant, je hoort het niet op TV en gecultiveerde mensen zeggen het zelfs niet tegen elkaar, terwijl ze het wel denken.
We zijn bevangen door een onvoorstelbare hypocrisie die tot onze onderwerping zal leiden aan een godsdienst die vele malen slechter is dan onze eigen inheemse God die we buiten gestampt hebben. 'Hadden we Jezus dan misschien toch niet beter gehouden?' vraag ik me nu plots af. In een afgezwakte niet-goddelijke versie was het immers de kwaadste nog niet. Nu zitten we Mohammed opgescheept. Van de regen in de drop dus.
En we hebben het enkel aan onszelf te danken.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 00:02   #2
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

We hebben Jezus helemaal niet buiten gegooid.
Zijn wijze uitspraken worden in de vele spirituele en esoterische groepen benoemd en beleefd. En zo ook van vele andere wijze boodschappers.
Maar de godsdiensten, die instituten zijn met eigen wetten, leer en dogma's, die hebben we overboord gegooid.
Ze hebben door hun geboden en verboden de mens vervreemd van zichzelf.
De wijze mens met verstand wil zelf nadenken over wat goed is en niet goed.

En wat het woord 'god' betreft daar geeft een ieder zijn eigen betekenis aan omdat we ervaren dat er meer is dan het biologisch leven.

Daarbij waren die rooms-katholieken ook niet zo braaf. Die hebben in de loop der tijden ook heel wat barbaarse praktijken uitgevoerd. Recentelijk nog kwamen schandalen aan het licht van massaal misbruik van kinderen.

Ik voel me een verlost mens die ieders overtuiging respecteert als hij/zij maar een humaan mens is.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 00:45   #3
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
We hebben Jezus helemaal niet buiten gegooid.
Zijn wijze uitspraken worden in de vele spirituele en esoterische groepen benoemd en beleefd. En zo ook van vele andere wijze boodschappers.
Maar de godsdiensten, die instituten zijn met eigen wetten, leer en dogma's, die hebben we overboord gegooid.
Ze hebben door hun geboden en verboden de mens vervreemd van zichzelf.
De wijze mens met verstand wil zelf nadenken over wat goed is en niet goed.

En wat het woord 'god' betreft daar geeft een ieder zijn eigen betekenis aan omdat we ervaren dat er meer is dan het biologisch leven.

Daarbij waren die rooms-katholieken ook niet zo braaf. Die hebben in de loop der tijden ook heel wat barbaarse praktijken uitgevoerd. Recentelijk nog kwamen schandalen aan het licht van massaal misbruik van kinderen.

Ik voel me een verlost mens die ieders overtuiging respecteert als hij/zij maar een humaan mens is.
Ben jij een groupie? In het katholicisme ligt teveel de nadruk op je zelf afsluiten van de externe wereld. Het humanisme is dan weer een soort van hoerfilosofie waarbij alles leuk en trendy is zonder te discrimineren. Men moet filteren wat er binnenkomt en bepaalde zaken in de vuilbak gooien anders loop je met teveel ballast rond... Zoals de islam ; ik zie persoonlijk niets van waarde in die religie => vuilbak...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 02:54   #4
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Of de katholieken nu barbaars zijn of niet. Het katholicisme is gestoeld op kloosterordes. Ze namen jongetjes apart en die werden onder een strak regime opgeleid tot monniken. Die monniken mochten niet trouwen zodatt de bezittingen v d kloosterordes overgingen naar de RKK. Een soort van feodalisme. Veel kloosters brouwden bier off hadden een veestapel.

Islam is wat gebral over veroveringen en alles is haram.

Dan heb je nog het humanisme ; de nieuwe religie dat uitging v h positieve v d mens. Een soort van gebral over mensenrechten terwijl ze in Afrika hun kop nog inslaan met knuppels en de rapefugees zijn leuk want hoer Europa is dolletjes.

Je hebt dan nog het atheisme wat helemaal op niets trekt.

We kunnen dan nog gaan uitwijden over het Jodendom. Martel de goyim en vil hem levend ; die teksten zijn ook niet erg boeiend...

Mja er schiet niet veel meer over....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 06:50   #5
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik ken de gemiddelde leeftijd van de deelnemers op dit forum niet.
Maar ik heb de worsteling met het Katholicisme van de jaren ’70 meegemaakt. Dat was een interne én externe strijd. En de Kerk heeft duidelijk verloren. Maar los van de prijs die we betaald hebben voor het verlies van een van de pijlers van onze cultuur, was het een bevrijding.
Hét allerbelangrijkste argument van de antiklerikalen was het simpele feit dat God niet bestaan. Gewoon, hij bestaat niet. Dus waar zitten we toch over te lullen?
God bestaat en Hij is wedergeboren in mijn atoomtheorie als een oneindig aantal microwezentjes.
En daarmede heeft het katholicisme zijn taak vervuld en is voorbij.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 07:03   #6
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik ken de gemiddelde leeftijd van de deelnemers op dit forum niet.
Maar ik heb de worsteling met het Katholicisme van de jaren ’70 meegemaakt. Dat was een interne én externe strijd. En de Kerk heeft duidelijk verloren. Maar los van de prijs die we betaald hebben voor het verlies van een van de pijlers van onze cultuur, was het een bevrijding.
Hét allerbelangrijkste argument van de antiklerikalen was het simpele feit dat God niet bestaan. Gewoon, hij bestaat niet. Dus waar zitten we toch over te lullen?
Zo is de strijd beslecht. Ook dat hele ‘God is Liefde’ gedoe, de hele Bergrede, de goede werken, het bijhorende sociale weefsel en alles wat goed was aan de Kerk is noodzakelijkerwijze ook buiten gegooid.
Maar nu zitten we met een geïmporteerde godsdienst die we toen nog niet kenden, of toch zeker niet serieus namen. We zongen hooguit met de Strangers mee ‘Allah is groot, maar ziekenkas is groter!’ En die godsdienst is niet enkel ‘zonevreemd’ maar bovendien mist ze een Bergrede. Geen andere wang aanbieden of liefde voor de hele mensheid. Neen, hoor. Onderwerping aan de oorlogsgod en zijn verboden of sterven. Zo simpel is dat.
Normaal gezien zou dat geen probleem mogen zijn in onze maatschappij. Sinds de jaren ’70 weten we immers dat God niet bestaat. Allah is God. Dus… Allah bestaat niet, dus de hele Islam is nonsens.
Maar weet je wat nu eigenaardig is?
‘Allah bestaat niet,’ hoor je dus niet zeggen. Het staat niet in de krant, je hoort het niet op TV en gecultiveerde mensen zeggen het zelfs niet tegen elkaar, terwijl ze het wel denken.
We zijn bevangen door een onvoorstelbare hypocrisie die tot onze onderwerping zal leiden aan een godsdienst die vele malen slechter is dan onze eigen inheemse God die we buiten gestampt hebben. 'Hadden we Jezus dan misschien toch niet beter gehouden?' vraag ik me nu plots af. In een afgezwakte niet-goddelijke versie was het immers de kwaadste nog niet. Nu zitten we Mohammed opgescheept. Van de regen in de drop dus.
En we hebben het enkel aan onszelf te danken.
Onze 'inheemse god' Is ook import.
We waren beter heidens gebleven.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 10:07   #7
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Onze 'inheemse god' Is ook import.
Uiteraard ! Wat weinigen weten is dat de oorsprong van de Islam een afscheuring is van het christendom. Bij de eerste concilies uit de 4e eeuw werd bepaald wat ketters en wat ' Rooms ' was. Het zijn deze verketterde scholen die hun geloof hebben meegenomen naar de buitengrenzen van het Romeinse rijk. Het begrip ' abdoe-llahi ( dienaar van God )' komt al in het O.T. voor en in de vroeg-christelijke literatuur en slaat op Jezus. De mozaïekteksten in de Rotskoepel staat er ook ' Prijzenswaardig is de dienaar van God'. Ook in de Koran lijkt ' abdoe-llahi ' de exclusieve aanduiding voor Jezus. En er is meer; 'Mohammadoe-n 'abdoe-llahi wa rasoeloehoe ', wat men zou kunnen vertalen als ' Uitverkoren is de knecht van God en zijn gezant '. Mohammadoe-n is een bijvoeglijk naamwoord in de betekenis van ' geprezen ' of 'prijzenswaardig ' of zelfs ' uitverkoren '. Later heeft men dit als een eigennaam gaan gebruiken ( die daarvoor zelfs niet eens als eigennaam bestond ). Deze ellende is dus al begonnen voordat de Koran bestond.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 10:10   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Onze 'inheemse god' Is ook import.
We waren beter heidens gebleven.
Wie is "we"? Germanen? Kelten? Romeinen? Waar komen al die volkeren trouwens vandaan? Of woonden ze al vanaf het bestaan van de aarde in de streek die we nu Vlaanderen noemen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 10:12   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Uiteraard ! Wat weinigen weten is dat de oorsprong van de Islam een afscheuring is van het christendom. Bij de eerste concilies uit de 4e eeuw werd bepaald wat ketters en wat ' Rooms ' was.
Aton verslikt zich weer eens in de geschiedenis van het christendom. Lees de Handelingen van de Apostelen en je weet dat reeds de apostelen en hun leerlingen te maken kregen met afwijkende opvattingen waartegen ze streden. Toen was al duidelijk wat het christendom was en wat het zeker niet was. De concilies zijn dan ook geen "uitvinding", maar een element dat in de lijn van de apostolische traditie ligt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 10:17   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Onze 'inheemse god' Is ook import.
We waren beter heidens gebleven.
Bwa, ik weet niet hoor.
Die aanbaden voor elk verschijnsel een God.
Geef mij dan maar een God maar dan zonder zijn profeten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 10:35   #11
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Juist, het is nog steeds bon ton al wat met katholicisme te maken heeft belachelijk te maken, als achterhaald en ouderwets af te doen en wat we in de plek krijgen is een verafgoding van de technologie in combinatie met aanbidding van consumptiegoederen. De nieuwe technologie gaat alle problemen oplossen en ons laten zwelgen in consumptiegoederen. Men is maar mens in de mate dat men consumeert. In deze context zal installatie van de Islam en de shariah een simpele walkover zijn. De overgrote meerderheid van de mensen zijn nog altijd gedoopt en ik vind het heel heel spijtig dat er nog slechts heel weinig mensen expliciet catholiek geinspireerde sociale projecten opzetten. De maatschappij is in de laatste 20 jaar koud en kil, materialistisch, individualistisch en vooral stuurloos en doelloos geworden. Het enige project dat de meeste mensen nog voor zichzelf stellen is van 'binnen' te geraken. Op zo kort mogelijke tijd genoeg geld verdienen om zelf materialistisch 'safe' te zijn, en of ze om dat doel te bereiken nu een werk moeten doen dat iets bijbrengt aan de maatschappij of juist niet, dat is niet van belang. Daardoor ook dat er zo veel beroepen zijn waar er veel geld mee verdiend wordt maar die maatschappelijk geen meerwaarde creeren, wel integendeel.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 10:38   #12
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie is "we"? Germanen? Kelten? Romeinen?
Allemaal heidenen. Of ze nu geloofden in Wodan, Lug of Jupiter.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 11:38   #13
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Allemaal heidenen. Of ze nu geloofden in Wodan, Lug of Jupiter.
Hewel dat was nog niet zo'n slechte religie. Velen worden zich bewust dat we daar terug naartoe moeten: respect voor de natuur en levenselementen van onze moeder 'de Aarde'. Behoud en respect voor al wat leeft. Laat het onkruid maar groeien, het heeft prachtige bloempjes. Stop met de menselijke overbevolking ( die hebben toch verstand gekregen?) is minder consumptie en afval en terug wat evenwicht in het paradijs van de Aarde.

Zei Jezus niet: Het Rijk van de Vader is in u en rondom u? Dat is het!
Laat moeder Aarde en de Hemelse potente Vader heerlijk genieten van elkaar en nieuw 'Leven' produceren. Die Jezus toch!
En laat de mensheid zijn eigen godje uitvinden zoals Harry hierboven.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 11:39   #14
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Allemaal heidenen. Of ze nu geloofden in Wodan, Lug of Jupiter.
Ooit geloofden ze in Luger.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 11:42   #15
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aton verslikt zich weer eens in de geschiedenis van het christendom. Lees de Handelingen van de Apostelen en je weet dat reeds de apostelen en hun leerlingen te maken kregen met afwijkende opvattingen waartegen ze streden. Toen was al duidelijk wat het christendom was en wat het zeker niet was. De concilies zijn dan ook geen "uitvinding", maar een element dat in de lijn van de apostolische traditie ligt.
Handelingen is geschreven op het eind 1e eeuw en had helemaal niks meer vandoen met de apostelen m'n beste. Dit waren toen reeds Helleens gnostische mysteriescholen die ver stonden van de historische Jezus. De reden voor het concilie van Nicea was precies bedoeld om deze scholen op één lijn te zetten en er een religie van te maken. Daarvoor kon men zelfs nog eens niet spreken van een religie, maar eerder van filosofische scholen met joods-helleense oorsprong. Toch maar eens een wetenschappelijk boek erop naslaan voor je hier weer wat zeepbellen komt blazen.

Laatst gewijzigd door Aton : 30 september 2017 om 11:44.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 11:58   #16
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ooit geloofden ze in Luger.
En in Jupiler.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 12:18   #17
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Uiteraard ! Wat weinigen weten is dat de oorsprong van de Islam een afscheuring is van het christendom. Bij de eerste concilies uit de 4e eeuw werd bepaald wat ketters en wat ' Rooms ' was. Het zijn deze verketterde scholen die hun geloof hebben meegenomen naar de buitengrenzen van het Romeinse rijk. Het begrip ' abdoe-llahi ( dienaar van God )' komt al in het O.T. voor en in de vroeg-christelijke literatuur en slaat op Jezus. De mozaïekteksten in de Rotskoepel staat er ook ' Prijzenswaardig is de dienaar van God'. Ook in de Koran lijkt ' abdoe-llahi ' de exclusieve aanduiding voor Jezus. En er is meer; 'Mohammadoe-n 'abdoe-llahi wa rasoeloehoe ', wat men zou kunnen vertalen als ' Uitverkoren is de knecht van God en zijn gezant '. Mohammadoe-n is een bijvoeglijk naamwoord in de betekenis van ' geprezen ' of 'prijzenswaardig ' of zelfs ' uitverkoren '. Later heeft men dit als een eigennaam gaan gebruiken ( die daarvoor zelfs niet eens als eigennaam bestond ). Deze ellende is dus al begonnen voordat de Koran bestond.
Jij lijkt mij veel kennis te hebben over de Islam wat betreft de naam van Mohammed.
Ergens heb ik ooit gelezen dat zijn echte naam, zijn eigennaam dus, Tamanka Toesana was.
Weet jij hier iets van?
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 12:28   #18
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Jij lijkt mij veel kennis te hebben over de Islam wat betreft de naam van Mohammed.
Ergens heb ik ooit gelezen dat zijn echte naam, zijn eigennaam dus, Tamanka Toesana was.
Weet jij hier iets van?
Als je er van uitgaat dat ie ooit bestaan heeft en niet enkel een mythe was, want dat ziet er wel naar uit.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 13:12   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Allemaal heidenen. Of ze nu geloofden in Wodan, Lug of Jupiter.
Maar daarmee weten we geen antwoord op de belangrijkste vraag: wie zijn "we"? Met welke van die oude volkeren hebben we dan wel een etnische band? En waarvan komen die volkeren dan eigenlijk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2017, 13:13   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Handelingen is geschreven op het eind 1e eeuw en had helemaal niks meer vandoen met de apostelen m'n beste.
Kijk, het loopt al verkeerd van bij de eerste zin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be