![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ratio is een middel. Een zwaard. Maar mensen blijven maar op de vlakte en de ratio blijft maar in cirkels redeneren. Als je langzaam maar zeker contempleert over iets absurds en je vindt geen voldoening in je antwoord gaat je ratio kristalliseren in een "ontploffing". God kan hierbij ook helpen. En de meeste mensen begrijpen niet dat het "godsraadel" onoplosbaar is maar blijven er maar over nadenken. Het is een leuk spel zoals nadenken over het geluid van een vallende boom in een bos 1000km verderop.
![]() |
![]() |
#542 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vraag jij aan een kind dat nog niet heeft leren lezen om je een boek voor te lezen??? Is het niet dwaas in cirkeltjes te blijven ronddraaien ook als je weet dat je niet tot meer in staat bent... of dat je verstand niet tot meer in staat is??? Laat het rusten, er zijn andere raadsel waar je je verstand op kunt zetten; raadsel die je verstand wel weet op te lossen zoals suduku's of andere spelletjes en weet dat het verstand dan zo fier als een gieter zal zijn en je misschien een beetje met rust zal laten, zodat je in je achterhoofd je over belangrijker zaken kunt buigen zonder dat het alwetend nietswetend verstand er zijn neus in steekt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#543 |
Banneling
|
![]() idem
Laatst gewijzigd door marie daenen : 27 oktober 2017 om 18:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#544 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
dat bewijst gewoon dat het aangeleerd is,. en ja, jij bent gewoon een dier, net als elke andere mens het goddelijke is in jou aanwezig maar als ik dan een definitie vraag? Laatst gewijzigd door 1207 : 27 oktober 2017 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#545 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#546 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#547 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij hebt het begrepen.
![]() |
#548 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Welnu, probeer eens een pasgeboren baby af te sluiten van de maatschappij. Geef het voeding zodat het niet sterft in de eerste 10 jaar maar zorg ervoor dat het geen enkele interactie heeft met andere mensen. Hoe verstandig denk je dat dit individu zal zijn? Hoe verstandig denk je dat je zelf zou geweest zijn zonder deze interactie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#549 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Denk je echt dat hij dank zij die interactie iets bijgeleerd zal hebben??? Heb ik ooit gezegd dat alleen de hersenpan voor ontwikkeling zorgt??? Maar je mag een aap nog zoveel je wil interactie laten hebben met andere mensen; het zal toch wel altijd een aap blijven hoor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#550 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen bloemen geen bijen, geen bijen, geen bloemen. Zo gaat het ook met de mens. Geen menselijke maatschappij, geen verstandige mens, geen verstandige mens, geen menselijke maatschappij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#551 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En bij die andere dictators in het Midden-Oosten zal het niet veel beter zijn. Voor een dictator is alles een goed excuus zolang hij zijn dictatuur maar heeft. En Marie, kunnen we aub ons westerse superioriteitsgevoel even opzij schuiven? Wie heeft er Irak en Afghanistan verwoest en daar de weg vrij gemaakt voor de dictatuur van IS? Wie heeft Libië verwoest? Wie levert wapens aan al die dictaturen in het Midden-Oosten? Ik denk dat zowel wij, westerlingen, als de moslims elk onze fouten gemaakt hebben. Akkoord dat we wijzen op de fouten van anderen maar ik stel voor dat we elk ook even in de spiegel kijken naar onze eigen fouten. Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 27 oktober 2017 om 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#552 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met alle respect, maar voor elk welmenend rationeel denkend mens vertelt u hier prietpraat. Hoe kunt u nu 'gestuwd worden door de liefde tot God'?? Niemand kan zich God voorstellen (Hij is ook niet voor te stellens)?Hoe kun u nu een liefde ontwikkelen tot een wezen dat niet de bevatten is? Tenzij door uw fantasie... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus ik zie niet in wat jouw opmerkingen aan mijn bijdrage bijbrengen of waar ze ze afbreken... Wat er wel gebeurd is, is dat het verstand zodanig belangrijk is geworden dat het alle natuurlijke, vroeger bestaande eigenschappen van de mensen verdrongen heeft en zelfs in een kwaad daglicht heeft gesteld... Instinctief heeft als menselijke eigenschap een negatieve bijklank gekregen van iemand die zich uitsluiten door zijn, niet gecontroleerde gevoelens laat leiden en zelfs zoals jij hierboven stelt "Geen menselijke maatschappij, geen verstandige mens, geen verstandige mens, geen menselijke maatschappij." waarbij jij dus het verstand en het verstand alleen linkt aan een al of niet menselijke maatschappij... Hewel ik stel dat het eerder het verlies is van ons aangeboren instinct, het verlies van onze aangeboren connectie met een algemeen weten en zelfs het onszelf tot slaaf verlagen aan de grillen van een totaal onwetend en verkeerd gebruikt verstand die maken dat we nu eerder in een eerder onmenselijke maatschappij leven... Die dwaze overgave aan een verstand dat in zijn kinderschoenen staat is eerder een rem op dan een teken van evolutionaire vooruitgang; idem wat de menselijkheid van onze samenleving betreft... https://www.google.be/url?sa=i&rct=j...09218517173439 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik kan bewondering opbrengen voor het boedhisme; ik kan dat niet voor de Islam, als godsdienst... Zij zelf stellen het voor alsof zij de drie godsdiensten van het woord, het jodendom, het christendom en de islam zijn komen vervolmaken met de wet van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan Allah... Hewel voor mij zijn zij dan de wet van de absurditeit van de toegepaste godsdiensten komen vervolmaken... Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid is de dood van elke werkelijk godsdienstige evolutie voor de mens... Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid is de hel op aarde... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar volgens mij is de intuïtie een resultaat van de ratio. Ik ben programmeur en ik reageer intuïtief op bepaalde zaken. Als er een probleem zit zal ik snel een idee hebben waar de fout zit en meestal ben ik juist. Maar soms ben ik ook fout en moet ik een diepere analyse uitvoeren. Er zijn ook bepaalde feiten die contra-intuïtief zijn en dan help alleen de ratio. Dus ja, voor mij staat de ratio ver boven de intuïtie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#556 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
https://m.youtube.com/watch?v=guLhr9FHWN4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#557 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#558 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#559 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Intuitie is dus dikswijls zoals een computer met een enorm geheugen die razendsnel vooruitschiet... Waar denk je dan dat het verstand vandaan komt??? Hewel juist uit die intuitie, maar het doet er langer en nauwkeuriger over... Bij intuitie volstaat het dat er een radertje scheef zit en de onmiddellijke reactie zit er compleet naast; het verstand kan dat corrigeren... Het verstand bij herhaaldelijk zoeken zal zelfs andere oplossingen vinden, hoogsnoodzakelijk bij het overleven van diersoorten in veranderende omgevingsomstandigheden... Ik onderschat het verstand niet en ik spreek niet tegen dat het een bijkomende enorm goede evolutie-element is... Maar als werkmiddel; niet als leider... (zie in mijn vorige bijdrage de verwijzing naar Einstein). Neem jouw voorbeeld waarbij jouw intuitie je onmiddellijk laat vermoeden waar het probleem zit... Stel je voor dat je die intuitie niet had en dat je het alleen met de ratio moest oplossen... Hoeveel langer zou je over het probleem doen??? En kun je je voorstellen dat er intuitief enorme goede uitvinders zijn, waar anderen met misschien wel een even groot of groter verstand dikwijls tot niets spraakmakend komen en enkel blijven hangen in rationele kringloopjes uitvoeren??? Verschuif het probleem nu naar de evolutie en het is duidelijk dat de intuitie een enorm grote voorsprong heeft op het veel later gekomen verstand, dat zelfs nu nog in zijn kinderschoenen staat, om intuitief zaken te doorzien... Gooi dat absoluut niet weg, werk er met je verstand mee, niet tegen... En moest het mensdom dat eindelijk inzien en zich niet blindelings blijven laten leiden en misleiden door het verstand... ik denk dat we vlug veel verder zouden staan... Ook wat onderzoek naar god en/of het godsbeleven zou zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#560 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |