Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2017, 18:32   #541
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Denken met het hart en voelen met het verstand zou wel eens een mooi middel kunnen zijn...
Maar ik ben het eens met het meeste dat je zegt; alleen het denken weet niet dat het alleen maar kan denken met wat het geleerd, bijgeleerd heeft; het is totaal niet in staat om eerder te kijken...
Zaak is om het denken zo hard uit te rekken tot je op het absurde stoot. Onoplosbare raadsels die niet met de ratio op te lossen zijn een voorbeeld. Als men heel rationeel is moet je een kogel door je kop jagen want het leven op zich heeft geen rationeel nut.

De ratio is een middel. Een zwaard. Maar mensen blijven maar op de vlakte en de ratio blijft maar in cirkels redeneren. Als je langzaam maar zeker contempleert over iets absurds en je vindt geen voldoening in je antwoord gaat je ratio kristalliseren in een "ontploffing". God kan hierbij ook helpen.

En de meeste mensen begrijpen niet dat het "godsraadel" onoplosbaar is maar blijven er maar over nadenken. Het is een leuk spel zoals nadenken over het geluid van een vallende boom in een bos 1000km verderop.
Oud 27 oktober 2017, 18:43   #542
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Zaak is om het denken zo hard uit te rekken tot je op het absurde stoot. Onoplosbare raadsels die niet met de ratio op te lossen zijn een voorbeeld. Als men heel rationeel is moet je een kogel door je kop jagen want het leven op zich heeft geen rationeel nut.

De ratio is een middel. Een zwaard. Maar mensen blijven maar op de vlakte en de ratio blijft maar in cirkels redeneren. Als je langzaam maar zeker contempleert over iets absurds en je vindt geen voldoening in je antwoord gaat je ratio kristalliseren in een "ontploffing". God kan hierbij ook helpen.

En de meeste mensen begrijpen niet dat het "godsraadel" onoplosbaar is maar blijven er maar over nadenken. Het is een leuk spel zoals nadenken over het geluid van een vallende boom in een bos 1000km verderop.
Het godsraadsel is onoplosbaar voor het verstand omdat het verstand gewoonweg niet in staat is om dat op te lossen...
Vraag jij aan een kind dat nog niet heeft leren lezen om je een boek voor te lezen???

Is het niet dwaas in cirkeltjes te blijven ronddraaien ook als je weet dat je niet tot meer in staat bent... of dat je verstand niet tot meer in staat is???

Laat het rusten, er zijn andere raadsel waar je je verstand op kunt zetten; raadsel die je verstand wel weet op te lossen zoals suduku's of andere spelletjes en weet dat het verstand dan zo fier als een gieter zal zijn en je misschien een beetje met rust zal laten, zodat je in je achterhoofd je over belangrijker zaken kunt buigen zonder dat het alwetend nietswetend verstand er zijn neus in steekt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 18:43   #543
marie daenen
Banneling

Standaard

idem

Laatst gewijzigd door marie daenen : 27 oktober 2017 om 18:45.
Oud 27 oktober 2017, 18:46   #544
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Omdat in mij, zoals trouwens in elk levend wezen, zowel het dierlijke als het goddelijke aanwezig is...
Ik ben geen zuiver biologisch wezen dat wat kunstjes aangeleerd heeft
...
wedden dat jouw godsbeeld zeker geen griekss of Romaiense of Zuid-Aemrikaanse god is?
dat bewijst gewoon dat het aangeleerd is,. en ja, jij bent gewoon een dier, net als elke andere mens

het goddelijke is in jou aanwezig maar als ik dan een definitie vraag?

Laatst gewijzigd door 1207 : 27 oktober 2017 om 18:47.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 18:53   #545
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
wedden dat jouw godsbeeld zeker geen griekss of Romaiense of Zuid-Aemrikaanse god is?
dat bewijst gewoon dat het aangeleerd is,. en ja, jij bent gewoon een dier, net als elke andere mens

het goddelijke is in jou aanwezig maar als ik dan een definitie vraag?
De stilte, de rust, de oneindigheid waaruit alles voorkomt en waarin alles terug verdwijnt..., waarin zuiver ademen, Leven is...
Oud 27 oktober 2017, 19:17   #546
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het godsraadsel is onoplosbaar voor het verstand omdat het verstand gewoonweg niet in staat is om dat op te lossen...
Vraag jij aan een kind dat nog niet heeft leren lezen om je een boek voor te lezen???

Is het niet dwaas in cirkeltjes te blijven ronddraaien ook als je weet dat je niet tot meer in staat bent... of dat je verstand niet tot meer in staat is???

Laat het rusten, er zijn andere raadsel waar je je verstand op kunt zetten; raadsel die je verstand wel weet op te lossen zoals suduku's of andere spelletjes en weet dat het verstand dan zo fier als een gieter zal zijn en je misschien een beetje met rust zal laten, zodat je in je achterhoofd je over belangrijker zaken kunt buigen zonder dat het alwetend nietswetend verstand er zijn neus in steekt...
Zweet, bloed en tranen. Zo hoort het.
Oud 27 oktober 2017, 19:18   #547
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De stilte, de rust, de oneindigheid waaruit alles voorkomt en waarin alles terug verdwijnt..., waarin zuiver ademen, Leven is...
Jij hebt het begrepen.
Oud 27 oktober 2017, 19:38   #548
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk ook een biologisch feit...
Een verhaal... De apen waren uit hun bomen gekomen en leefden in een eerder weiland met hoog gras en om ver om zich heen te kunnen kijken moesten ze zich oprichten en ...... zijn ze beginnen op twee benen te lopen...
Door het zich verplaatsen op twee benen kwamen hun twee voorpoten vrij en konden ze ze als werktuigen gaan gebruiken; waar ze ervoor alles vooral met hunne mond moesten doen, wat om een enorme goed ontwikkelde en gespierde mond vroeg met een spiermassa die tot in hun achterhoofd liep...
Die spierbundel atrofeerde en in hun schedel kwam zo veel plaats vrij die hun hersenmassa toeliet om zich verder te ontwikkelen...

Tweede verhaal:
Welk dier dat instinctief weet hoe het in normale toestand moet handelen zal de omweg via zijn hersenmassa doen???
Heel wat anders is het wanneer de uitwendige levensomstandigheden drastig veranderen en zijn routinemanoeuvers hem van geen enkel nut meer zijn...
Ook nu nog horen we over het uitsterven van hele diersoorten omdat ze op 'natuurlijke wijze' de tijd niet hebben om zich aan te passen...

Hewel in heel veranderlijke tijden zijn die dieren die voorzien zijn van een goed stel hersenen wel bevoordeligd...
Dus jij denkt dat een stel hersenen voldoende is om verstandig te redeneren?

Welnu, probeer eens een pasgeboren baby af te sluiten van de maatschappij. Geef het voeding zodat het niet sterft in de eerste 10 jaar maar zorg ervoor dat het geen enkele interactie heeft met andere mensen.

Hoe verstandig denk je dat dit individu zal zijn? Hoe verstandig denk je dat je zelf zou geweest zijn zonder deze interactie?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 19:43   #549
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dus jij denkt dat een stel hersenen voldoende is om verstandig te redeneren?

Welnu, probeer eens een pasgeboren baby af te sluiten van de maatschappij. Geef het voeding zodat het niet sterft in de eerste 10 jaar maar zorg ervoor dat het geen enkele interactie heeft met andere mensen.

Hoe verstandig denk je dat dit individu zal zijn? Hoe verstandig denk je dat je zelf zou geweest zijn zonder deze interactie?
Met even veel recht kun je stellen... Neem een pasgeborene zonder hersenen en zorg ervoor dat hij enorm veel interactie heeft met andere mensen...
Denk je echt dat hij dank zij die interactie iets bijgeleerd zal hebben???

Heb ik ooit gezegd dat alleen de hersenpan voor ontwikkeling zorgt???

Maar je mag een aap nog zoveel je wil interactie laten hebben met andere mensen; het zal toch wel altijd een aap blijven hoor...
Oud 27 oktober 2017, 19:50   #550
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met even veel recht kun je stellen... Neem een pasgeborene zonder hersenen en zorg ervoor dat hij enorm veel interactie heeft met andere mensen...
Denk je echt dat hij dank zij die interactie iets bijgeleerd zal hebben???

Heb ik ooit gezegd dat alleen de hersenpan voor ontwikkeling zorgt???

Maar je mag een aap nog zoveel je wil interactie laten hebben met andere mensen; het zal toch wel altijd een aap blijven hoor...
Natuurlijk, dit heeft co-evolutie. 2 zaken evolueren en helpen elkaar. De bloemen produceren nectar en de bijen zorgen voor de verspreiding van het stuifmeel terwijl ze genieten van de nectar.

Geen bloemen geen bijen, geen bijen, geen bloemen.

Zo gaat het ook met de mens. Geen menselijke maatschappij, geen verstandige mens, geen verstandige mens, geen menselijke maatschappij.
Oud 27 oktober 2017, 20:17   #551
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En wat betreft de islamitische leiders??? Erdogan, Saoudi Arabië en zovele anderen... Horen zij bij dat bijzonder klein deel van de moslims die terroristen worden of horen zij niet eerder bij het heel kleine machthebbende deel van de moslims die de uitwassen van de moslimkultuur promoten???
De bevolking dwaas en arm houden, waar nodig met islamitische druk buiten alle proporties, lijkt hun voornaamste oogpunt te zijn....
En wie kan nog geloven in de geloofwaardigheid van een primitieve godsdienst die van het herleiden van het vrouwelijke deel tot slavinnen zijn sterkste punt maakt...

Man, man, als de Islamitische godsdienst al iets aantoont is het wel de volkomen onaanvaarbaarheid, zelfs de totale overbodigheid van tot wat godsdiensten in het algemeen en de Islamitische in het bijzonder zijn uitgegroeid...
Ze zijn veel en veel te ver buiten hun eigen boekjes getreden...
Je hebt heel wat dictators in het Midden-Oosten maar is de islam daar steeds de motivatie? Bij de Saoudi's en bij Erdogan speelt het een rol maar zouden dat overtuigde democraten zijn als de islam daar geen rol speelde? Bij de Saoudi's betwijfel ik het al en bij Erdogan geloof ik het helemaal niet.
En bij die andere dictators in het Midden-Oosten zal het niet veel beter zijn.

Voor een dictator is alles een goed excuus zolang hij zijn dictatuur maar heeft.

En Marie, kunnen we aub ons westerse superioriteitsgevoel even opzij schuiven? Wie heeft er Irak en Afghanistan verwoest en daar de weg vrij gemaakt voor de dictatuur van IS? Wie heeft Libië verwoest? Wie levert wapens aan al die dictaturen in het Midden-Oosten?

Ik denk dat zowel wij, westerlingen, als de moslims elk onze fouten gemaakt hebben. Akkoord dat we wijzen op de fouten van anderen maar ik stel voor dat we elk ook even in de spiegel kijken naar onze eigen fouten.

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 27 oktober 2017 om 20:29.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 21:03   #552
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als christen word ik niet beangstigd door straf of aangetrokken door beloning, maar wel gestuwd door liefde tot God en de medemens.

Met alle respect, maar voor elk welmenend rationeel denkend mens vertelt u hier prietpraat.

Hoe kunt u nu 'gestuwd worden door de liefde tot God'?? Niemand kan zich God voorstellen (Hij is ook niet voor te stellens)?Hoe kun u nu een liefde ontwikkelen tot een wezen dat niet de bevatten is? Tenzij door uw fantasie...
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2017, 21:05   #553
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, dit heeft co-evolutie. 2 zaken evolueren en helpen elkaar. De bloemen produceren nectar en de bijen zorgen voor de verspreiding van het stuifmeel terwijl ze genieten van de nectar.

Geen bloemen geen bijen, geen bijen, geen bloemen.

Zo gaat het ook met de mens. Geen menselijke maatschappij, geen verstandige mens, geen verstandige mens, geen menselijke maatschappij.
Sorry hoor, maar wij spraken over waar het verstand vandaan komt en dan moet je niet in de huidige maatschappij maar in de begindagen van het mensdom kijken en dan geldt inderdaad, zonder een voldoende hersenmassa geen mogelijkheid tot de ontwikkeling van een verstand (mijn eerste verhaal) en verder zonder voldoende stimulering om de mensen aan te moedigen die hersenmassa ook effectief te gebruiken, de interactie met de omgeving (mijn tweede verhaal)...
Dus ik zie niet in wat jouw opmerkingen aan mijn bijdrage bijbrengen of waar ze ze afbreken...

Wat er wel gebeurd is, is dat het verstand zodanig belangrijk is geworden dat het alle natuurlijke, vroeger bestaande eigenschappen van de mensen verdrongen heeft en zelfs in een kwaad daglicht heeft gesteld...
Instinctief heeft als menselijke eigenschap een negatieve bijklank gekregen van iemand die zich uitsluiten door zijn, niet gecontroleerde gevoelens laat leiden en zelfs zoals jij hierboven stelt "Geen menselijke maatschappij, geen verstandige mens, geen verstandige mens, geen menselijke maatschappij." waarbij jij dus het verstand en het verstand alleen linkt aan een al of niet menselijke maatschappij...

Hewel ik stel dat het eerder het verlies is van ons aangeboren instinct, het verlies van onze aangeboren connectie met een algemeen weten en zelfs het onszelf tot slaaf verlagen aan de grillen van een totaal onwetend en verkeerd gebruikt verstand die maken dat we nu eerder in een eerder onmenselijke maatschappij leven...
Die dwaze overgave aan een verstand dat in zijn kinderschoenen staat is eerder een rem op dan een teken van evolutionaire vooruitgang; idem wat de menselijkheid van onze samenleving betreft...

https://www.google.be/url?sa=i&rct=j...09218517173439
Oud 27 oktober 2017, 21:19   #554
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Je hebt heel wat dictators in het Midden-Oosten maar is de islam daar steeds de motivatie? Bij de Saoudi's en bij Erdogan speelt het een rol maar zouden dat overtuigde democraten zijn als de islam daar geen rol speelde? Bij de Saoudi's betwijfel ik het al en bij Erdogan geloof ik het helemaal niet.
En bij die andere dictators in het Midden-Oosten zal het niet veel beter zijn.

Voor een dictator is alles een goed excuus zolang hij zijn dictatuur maar heeft.

En Marie, kunnen we aub ons westerse superioriteitsgevoel even opzij schuiven? Wie heeft er Irak en Afghanistan verwoest en daar de weg vrij gemaakt voor de dictatuur van IS? Wie heeft Libië verwoest? Wie levert wapens aan al die dictaturen in het Midden-Oosten?

Ik denk dat zowel wij, westerlingen, als de moslims elk onze fouten gemaakt hebben. Akkoord dat we wijzen op de fouten van anderen maar ik stel voor dat we elk ook even in de spiegel kijken naar onze eigen fouten.
Ik geef het westen geen verschonende rol, verre van en ik ben het honderd procent met u eens dat de westerse machthebbers een enorme zware verantwoordelijkheid hebben in wat er nu verkeerd loopt in het midden oosten...

Maar ik kan bewondering opbrengen voor het boedhisme; ik kan dat niet voor de Islam, als godsdienst...
Zij zelf stellen het voor alsof zij de drie godsdiensten van het woord, het jodendom, het christendom en de islam zijn komen vervolmaken met de wet van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan Allah...
Hewel voor mij zijn zij dan de wet van de absurditeit van de toegepaste godsdiensten komen vervolmaken...
Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid is de dood van elke werkelijk godsdienstige evolutie voor de mens... Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid is de hel op aarde...
Oud 28 oktober 2017, 07:09   #555
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sorry hoor, maar wij spraken over waar het verstand vandaan komt en dan moet je niet in de huidige maatschappij maar in de begindagen van het mensdom kijken en dan geldt inderdaad, zonder een voldoende hersenmassa geen mogelijkheid tot de ontwikkeling van een verstand (mijn eerste verhaal) en verder zonder voldoende stimulering om de mensen aan te moedigen die hersenmassa ook effectief te gebruiken, de interactie met de omgeving (mijn tweede verhaal)...
Dus ik zie niet in wat jouw opmerkingen aan mijn bijdrage bijbrengen of waar ze ze afbreken...

Wat er wel gebeurd is, is dat het verstand zodanig belangrijk is geworden dat het alle natuurlijke, vroeger bestaande eigenschappen van de mensen verdrongen heeft en zelfs in een kwaad daglicht heeft gesteld...
Instinctief heeft als menselijke eigenschap een negatieve bijklank gekregen van iemand die zich uitsluiten door zijn, niet gecontroleerde gevoelens laat leiden en zelfs zoals jij hierboven stelt "Geen menselijke maatschappij, geen verstandige mens, geen verstandige mens, geen menselijke maatschappij." waarbij jij dus het verstand en het verstand alleen linkt aan een al of niet menselijke maatschappij...

Hewel ik stel dat het eerder het verlies is van ons aangeboren instinct, het verlies van onze aangeboren connectie met een algemeen weten en zelfs het onszelf tot slaaf verlagen aan de grillen van een totaal onwetend en verkeerd gebruikt verstand die maken dat we nu eerder in een eerder onmenselijke maatschappij leven...
Die dwaze overgave aan een verstand dat in zijn kinderschoenen staat is eerder een rem op dan een teken van evolutionaire vooruitgang; idem wat de menselijkheid van onze samenleving betreft...

https://www.google.be/url?sa=i&rct=j...09218517173439
Intuïtie is goed tool maar jammer genoeg niet voldoende exact om belangrijke beslissingen te nemen. Mensen met een goede intuïtie kunnen wel snel beslissingen nemen en dit help in vele praktische zaken.

Maar volgens mij is de intuïtie een resultaat van de ratio. Ik ben programmeur en ik reageer intuïtief op bepaalde zaken. Als er een probleem zit zal ik snel een idee hebben waar de fout zit en meestal ben ik juist. Maar soms ben ik ook fout en moet ik een diepere analyse uitvoeren.

Er zijn ook bepaalde feiten die contra-intuïtief zijn en dan help alleen de ratio.

Dus ja, voor mij staat de ratio ver boven de intuïtie.
Oud 28 oktober 2017, 07:20   #556
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Maar nee, Noord-Korea is toch helemaal geen theocratie. Een theocratie vereist een religie met een soort van waarden- en normensysteem. In Noord-Korea is de ideologie het communisme. De personencultus van de grote leider is daar gewoon een onderdeel van. De 'Goddelijke status' die men 'de Grote leider' geeft is daarbij niet meer dan een laagje vernis om het gezag van de Groter Leider naar het volk toe beter te kunnen verkopen en niks meer dan dat.
Vrijheid van religie voor de 'aanvaarde religies'... dat is een goeie grap. De zogenaamd 'aanvaarde' officiële katholieke kerk bijvoorbeeld is in de praktijk een kerk waar men de typisch katholieke drie-eenheid vervangen heeft door de principes van de communistische partij. Je meent toch niet dat je zoiets nog serieus kan nemen als godsdienstvrijheid?
Hier zullen we Hitchens even op laten reageren:
https://m.youtube.com/watch?v=guLhr9FHWN4
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2017, 08:11   #557
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Met alle respect, maar voor elk welmenend rationeel denkend mens vertelt u hier prietpraat.

Hoe kunt u nu 'gestuwd worden door de liefde tot God'?? Niemand kan zich God voorstellen (Hij is ook niet voor te stellens)?Hoe kun u nu een liefde ontwikkelen tot een wezen dat niet de bevatten is? Tenzij door uw fantasie...
Wat de boer niet kent, eet hij niet. Neem uw onwetendheid nooit als referentie, beste!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2017, 08:25   #558
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Hier zullen we Hitchens even op laten reageren:
https://m.youtube.com/watch?v=guLhr9FHWN4
1' 12": North Korea is the most religious state I ever been to.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2017, 09:35   #559
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Intuïtie is goed tool maar jammer genoeg niet voldoende exact om belangrijke beslissingen te nemen. Mensen met een goede intuïtie kunnen wel snel beslissingen nemen en dit help in vele praktische zaken.

Maar volgens mij is de intuïtie een resultaat van de ratio. Ik ben programmeur en ik reageer intuïtief op bepaalde zaken. Als er een probleem zit zal ik snel een idee hebben waar de fout zit en meestal ben ik juist. Maar soms ben ik ook fout en moet ik een diepere analyse uitvoeren.

Er zijn ook bepaalde feiten die contra-intuïtief zijn en dan help alleen de ratio.

Dus ja, voor mij staat de ratio ver boven de intuïtie.
Je geeft het duidelijk aan; bij herhaalde en herhaalde zaken gaat er niets boven de intuitie die vliegensvlug reageert doordat het onmiddellijk honderden en honderden doorleefde schema's doorziet zonder dat het daarvoor, als het ware, zijn hersenen moet pijnigen...
Intuitie is dus dikswijls zoals een computer met een enorm geheugen die razendsnel vooruitschiet...
Waar denk je dan dat het verstand vandaan komt???
Hewel juist uit die intuitie, maar het doet er langer en nauwkeuriger over... Bij intuitie volstaat het dat er een radertje scheef zit en de onmiddellijke reactie zit er compleet naast; het verstand kan dat corrigeren...
Het verstand bij herhaaldelijk zoeken zal zelfs andere oplossingen vinden, hoogsnoodzakelijk bij het overleven van diersoorten in veranderende omgevingsomstandigheden...
Ik onderschat het verstand niet en ik spreek niet tegen dat het een bijkomende enorm goede evolutie-element is... Maar als werkmiddel; niet als leider... (zie in mijn vorige bijdrage de verwijzing naar Einstein).
Neem jouw voorbeeld waarbij jouw intuitie je onmiddellijk laat vermoeden waar het probleem zit... Stel je voor dat je die intuitie niet had en dat je het alleen met de ratio moest oplossen... Hoeveel langer zou je over het probleem doen??? En kun je je voorstellen dat er intuitief enorme goede uitvinders zijn, waar anderen met misschien wel een even groot of groter verstand dikwijls tot niets spraakmakend komen en enkel blijven hangen in rationele kringloopjes uitvoeren???

Verschuif het probleem nu naar de evolutie en het is duidelijk dat de intuitie een enorm grote voorsprong heeft op het veel later gekomen verstand, dat zelfs nu nog in zijn kinderschoenen staat, om intuitief zaken te doorzien...
Gooi dat absoluut niet weg, werk er met je verstand mee, niet tegen...
En moest het mensdom dat eindelijk inzien en zich niet blindelings blijven laten leiden en misleiden door het verstand... ik denk dat we vlug veel verder zouden staan... Ook wat onderzoek naar god en/of het godsbeleven zou zijn.
Oud 28 oktober 2017, 09:37   #560
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat de boer niet kent, eet hij niet. Neem uw onwetendheid nooit als referentie, beste!
Kijk eens in een spiegel.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be