Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2017, 21:02   #461
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Met andere woorden..ze willen net als de Britten de voordelen maar niet de nadelen.
Catalonie heeft Spanje echt niet nodig hoor (het omgekeerde des te meer), de regio is vrij welvarend.
piazzolla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:04   #462
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla Bekijk bericht
Catalonie heeft Spanje echt niet nodig hoor (het omgekeerde des te meer), de regio is vrij welvarend.
Knokke heeft Belgie niet nodig en Linkebeek heeft Vlaanderen niet nodig.
Oud 3 november 2017, 21:04   #463
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik dacht . Geen onderdrukking.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:05   #464
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Pif is geen paf.
Voila u lijkt het te begrijpen: Ze hebben alle 'volks'autonomie die ze zich maar kunnen indenken ... zolang ze maar braaf betalen
Oud 3 november 2017, 21:07   #465
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk kan iedereen onafhankelijk willen worden. Alleszins voor de nadelen. Voor de voordelen blijft men beter afhankelijk.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:07   #466
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Toetsing aan de wet kan enkel uitgaan van een rechtbank. Het grondwettelijk hof doet wat ze moeten doen. Het zijn enkel poujadisten die het hof in de hoek van Rajoy zetten. De spaanse justitie is zeer rechtlijnig : vraag dat maar aan de vele PP politici die voor jaren in jail zitten wegens o.a. corruptie.

Hier komen we in de absurde situatie dat de fans van de vendeliers verwachten dat een constitutioneel hof beslissingen neemt die puur politiek getint zijn : ze zouden moeten meestappen in een handelwijze van puigdemont & consoorten diewel duidelijk illegaal is maar "legitiem" zou zijn omdat het gaat over een "volk dat iets wil". Dan telt de wet niet meer ? Effe het parlement bypassen en zelf regelgeving uit de duim zuigen ?
En dan de sukkelaar uithangen als het gerecht die ballon doorprikt en wake-up call organiseert ? (...)
Opnieuw; zelfs een constitutioneel hof kan en mag niet aan kritiek ontsnappen. Er is een immens verschil tussen de uitspraak van een constutioneel hof dat toetst of een zekere belastingswet die vennootschappen groter dan X in situatie Y vrijstelt voor Z% discriminator is, en de vraag aan datzelfde hof indien een deelstaat een referendum over autonomie mag organiseren.

In het eerste geval is dat een werk van techneuten die wikken en wegen. De tweede vraag is ontegenzeggelijk politiek. Ik vermoed dat weinigen hier de motivatie en uitspraak van het hof integraal hebben gelezen. Ik heb dat ook niet gedaan, maar ik kan me voorstellen dat daar enige interpretatieruimte is voor een politiek gewenste uitkomst. En dat is het punt waarop kritiek mag gegeven worden. Zelfs al houden ze daar niet erg van.

Laatst gewijzigd door Liederik : 3 november 2017 om 21:07.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:08   #467
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila u lijkt het te begrijpen: Ze hebben alle 'volks'autonomie die ze zich maar kunnen indenken ... zolang ze maar braaf betalen
Slaap zacht en tevree
Oud 3 november 2017, 21:09   #468
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
ja en, het was fredje die hier afkwam met Catalanen willen de voordelen niet de nadelen.
Oud 3 november 2017, 21:10   #469
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Uiteindelijk kan iedereen onafhankelijk willen worden. Alleszins voor de nadelen. Voor de voordelen blijft men beter afhankelijk.
Ik zou ook graag hebben dat mijn gemeente een nieuw Monaco zou worden
Oud 3 november 2017, 21:10   #470
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Er bestaat niets zoals "de" Catalanen. Er wordt hier rap gesproken alsof de Catalanen als één man achter de secessie staan. Verre van.
Met die logica doen we dan ook geen uitspraken meer over de Spanjaarden, de spaanse regering de Europese unie, de amerikanen en het landelijke gilde van onze lieve vrouw waver.
Oud 3 november 2017, 21:11   #471
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
Slaap zacht en tevree
voor mij nog een beetje te vroeg, maar goed, das mijn probleem.
Sloppel he
Oud 3 november 2017, 21:13   #472
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Opnieuw; zelfs een constitutioneel hof kan en mag niet aan kritiek ontsnappen. Er is een immens verschil tussen de uitspraak van een constutioneel hof dat toetst of een zekere belastingswet die vennootschappen groter dan X in situatie Y vrijstelt voor Z% discriminator is, en de vraag aan datzelfde hof indien een deelstaat een referendum over autonomie mag organiseren.

In het eerste geval is dat een werk van techneuten die wikken en wegen. De tweede vraag is ontegenzeggelijk politiek. Ik vermoed dat weinigen hier de motivatie en uitspraak van het hof integraal hebben gelezen. Ik heb dat ook niet gedaan, maar ik kan me voorstellen dat daar enige interpretatieruimte is voor een politiek gewenste uitkomst. En dat is het punt waarop kritiek mag gegeven worden. Zelfs al houden ze daar niet erg van.
Maar dat is toch duidelijk hier:

- er is geen sprake van kolonisatie
- er is geen sprake van onderdrukking

Waarom zou een constitutioneel hof Catalonië onafhankelijkheid moeten toestaan?
Oud 3 november 2017, 21:16   #473
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
solidariteit heeft niets te maken met zelfbeschikkingsrecht
En zelfbeschikkingsrecht der volkeren is hier niet aan de orde, al minstens 30 x met bronvermelding naar de betreffende regelgeving meegegeven. Om telkens maar weer één of andere vendelier het terug op tafel te laten zwieren in de hoop dat het deze keer wel indruk gaat maken... Not...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:18   #474
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja maar mijn vraag is wat willen ze eigenlijk? En eerlijk gezegd, dat gedoe van 2006 snap ik ook niet goed. Ze wilden een 'natie' genoemd worden of zo?
tl;dr wiki

2006
Various matters of culture, education, health, justice, environment, communications, transportation, commerce, public safety and local governments. Catalonia has its own police force, the Mossos d'Esquadra, although the Spanish government keep agents in the region for matters relating to border control, terrorism and immigration.

Most of the justice system is administered by Spanish judicial institutions. The legal system is uniform throughout Spain, with the exception of so-called "civil law", which is administered separately within Catalonia

2010

Court's justices rewrote 14 articles and dictated the interpretation for 27 more, mainly relating to language, justice and fiscal policy.
Oud 3 november 2017, 21:21   #475
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar mijn vraag is wat willen ze eigenlijk? En eerlijk gezegd, dat gedoe van 2006 snap ik ook niet goed. Ze wilden een 'natie' genoemd worden of zo?
Ja, een natie in de natie...

Ridiculous...

Misschien was het dom van de politieke kaste dat ze een dergelijke onnozele tekst door het parlement pompten om van het gezaag af te zijn. Het resultaat was natuurlijk dat het constitutioneel hof daar gehakt van maakt. Opmerkelijk is dat het hof eigenlijk in de bijkomende autonomie geen graten zag, maar onzin van "natie binnen de natie" was een stap te ver. Dergelijke klootzakkerij kun je aan een vendelier gaan vertellen, maar niet aan een jurist.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:22   #476
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar dat is toch duidelijk hier:

- er is geen sprake van kolonisatie
- er is geen sprake van onderdrukking

Waarom zou een constitutioneel hof Catalonië onafhankelijkheid moeten toestaan?
Het constitutioneel hof boog zich enkel over de vraag of een referendum mag, als ik me niet erg vergis.
Oud 3 november 2017, 21:23   #477
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
En zelfbeschikkingsrecht der volkeren is hier niet aan de orde, al minstens 30 x met bronvermelding naar de betreffende regelgeving meegegeven. Om telkens maar weer één of andere vendelier het terug op tafel te laten zwieren in de hoop dat het deze keer wel indruk gaat maken... Not...
Catalanen denken daar anders over (al eeuwen), wat jij en uw 30 bronvermeldingen uit postkoloniale tijden van de 20e eeuw daar over denken doet hier niets ter zake, we zijn ondertussen 2017.

U hebt iets met vendeliers, lijkt mij
Oud 3 november 2017, 21:25   #478
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Met die logica doen we dan ook geen uitspraken meer over de Spanjaarden, de spaanse regering de Europese unie, de amerikanen en het landelijke gilde van onze lieve vrouw waver.
Wat een reactie is dat? Er kan over alles en iedereen uitspraken worden gedaan maar "de" Catalanen zoals men hen wil schetsen als een volk dat massaal de onafhankelijkheid steunt bestaan niet. Net zoals "de" Chinezen niet bestaan of "de" Vlamingen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 21:25   #479
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja, een natie in de natie...

Ridiculous...

Misschien was het dom van de politieke kaste dat ze een dergelijke onnozele tekst door het parlement pompten om van het gezaag af te zijn. Het resultaat was natuurlijk dat het constitutioneel hof daar gehakt van maakt. Opmerkelijk is dat het hof eigenlijk in de bijkomende autonomie geen graten zag, maar onzin van "natie binnen de natie" was een stap te ver. Dergelijke klootzakkerij kun je aan een vendelier gaan vertellen, maar niet aan een jurist.
Kan het wetgevende parlement dan toch feilbaar zijn ? In een wet? In een grondwet?

En lees ik dat goed? Kan een constitutioneel hof onredelijke dingen gaan vertellen?
Oud 3 november 2017, 21:27   #480
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Wat een reactie is dat? Er kan over alles en iedereen uitspraken worden gedaan maar "de" Catalanen zoals men hen wil schetsen als een volk dat massaal de onafhankelijkheid steunt bestaan niet. Net zoals "de" Chinezen niet bestaan of "de" Vlamingen.
Lap, we zitten met een ontologisch-existentieel probleem.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be