Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2017, 06:45   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.430
Smile Eerste elektrisch vliegtuig in de maak

Eerste elektrisch vliegtuig in de maak

Citaat:
Vliegtuigbouwer Airbus, industriereus Siemens en motorenmaker Rolls Royce hebben de handen in elkaar geslagen om samen een hybride-elektrische vliegtuigmotor te ontwikkelen. Tegen 2020 zou een testvliegtuig in de lucht moeten vliegen.
Zoals ik in een ander draadje al schreef ziet die Arabische sjeik het 'gevaar' al komen.

Er moest al een tijd werk gemaakt worden van een 'deftig' alternatief op de 'olieverbruikende' toestellen in het algemeen.

Heden ten dage zoekt men die alternatieve brandstoffen in elektriciteit.

Dus binnen aanzienlijke tijd kunnen we misschien zeggen: Ge moogt uw 'olie' hebben ginder.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 29 november 2017 om 06:45.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 06:56   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Eerste elektrisch vliegtuig in de maak



Zoals ik in een ander draadje al schreef ziet die Arabische sjeik het 'gevaar' al komen.

Er moest al een tijd werk gemaakt worden van een 'deftig' alternatief op de 'olieverbruikende' toestellen in het algemeen.

Heden ten dage zoekt men die alternatieve brandstoffen in elektriciteit.

Dus binnen aanzienlijke tijd kunnen we misschien zeggen: Ge moogt uw 'olie' hebben ginder.

Die sjeiks maken zich absoluut nog geen zorgen hoor.

https://www.mo.be/artikel/vraag-naar...cennia-stijgen
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 08:13   #3
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die sjeiks maken zich absoluut nog geen zorgen hoor.

https://www.mo.be/artikel/vraag-naar...cennia-stijgen
Mijn volgende wagen gaat een diesel m-HEV zijn , zeer lage uitstoot en voor de rest het comfort dat ik nu gewoon ben.

En als die dan versleten is er hopelijk een fatsoenlijk alternatief op de markt.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 08:43   #4
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Eerste elektrisch vliegtuig in de maak



Zoals ik in een ander draadje al schreef ziet die Arabische sjeik het 'gevaar' al komen.

Er moest al een tijd werk gemaakt worden van een 'deftig' alternatief op de 'olieverbruikende' toestellen in het algemeen.

Heden ten dage zoekt men die alternatieve brandstoffen in elektriciteit.

Dus binnen aanzienlijke tijd kunnen we misschien zeggen: Ge moogt uw 'olie' hebben ginder.

De berichtgeving is één en al zever...

Het gaat over een BAE-146 (een Avrojet) waarvan één van de 4 straalmotoren wordt vervangen door een elektrisch aangedreven model, de drie overige blijven kerosine verstokende Lycoming turbines.

En die éne elektrische turbine ? die wordt aangedreven door stroom opgewekt door een extra kerosine aangedreven genset die in de romp steekt.

Dit vliegtuig haalt nog 100% van zijn energie uit kerosine.... en werkt dus eigenlijk als een hybride auto (een zeer milde, non-plug-in hybride dan).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 08:45   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De berichtgeving is één en al zever...

Het gaat over een BAE-146 (een Avrojet) waarvan één van de 4 straalmotoren wordt vervangen door een elektrisch aangedreven model, de drie overige blijven kerosine verstokende Lycoming turbines.

En die éne elektrische turbine ? die wordt aangedreven door stroom opgewekt door een extra kerosine aangedreven genset die in de romp steekt.

Dit vliegtuig haalt nog 100% van zijn energie uit kerosine.... en werkt dus eigenlijk als een hybride auto (een zeer milde, non-plug-in hybride dan).
Het is en blijft ook maar een test dacht ik.

Een test of men op dat soort motor kan rekenen dat het toestel in de lucht blijft als er zo 4 aanwezig zouden zijn?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 09:50   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De berichtgeving is één en al zever...

Het gaat over een BAE-146 (een Avrojet) waarvan één van de 4 straalmotoren wordt vervangen door een elektrisch aangedreven model, de drie overige blijven kerosine verstokende Lycoming turbines.

En die éne elektrische turbine ? die wordt aangedreven door stroom opgewekt door een extra kerosine aangedreven genset die in de romp steekt.
En waar haal jij je informatie uit? Een en al zever? Raar, je herhaalt gewoon wat er in de tekst staat, behalve die gasturbine dan?

Indien die ene electrische turbine in zijn testen slaagt gast men er twee van maken volgens de tekst:

Citaat:
Een van de vier brandstofmotoren zal worden vervangen door die elektromotor. Als de resultaten positief zijn, zal een tweede motor verwisseld worden door een meer milieuvriendelijke variant.
En zo een vliegtuig zal zeker kunnen vliegen en wslk ook landen op 2 van de vier motoren, en dat kunnen dan de 2 electrische zijn. Wat het lawaai en vervuiling enorm zal verminderen. Namelijk daar waar het nodig is, rond de luchthavens.

De batterijen van de E-motoren zullen van stroom voorzien worden door een gasturbine, dus geen kerosine staat daar ook nog te lezen.

Citaat:
De taakverdeling is duidelijk. Siemens bouwt een motor met een vermogen van twee megawatt, wat ongeveer de helft is van wat een conventionele aandrijving levert. Rolls Royce zal op zijn beurt een gasturbine leveren die in de romp van het vliegtuig geïnstalleerd zal worden en stroom opwekt voor de motoren. En Airbus is ten slotte verantwoordelijk voor de integratie van de systemen.
Waarom altijd zo negatief-minimaliserend Aurora als het om innovatie gaat, en het verminderen van lawaai en emissies? Aandelen of (indirecte) werknemer bij de vervuilende industrie mss?

Citaat:
Dit vliegtuig haalt nog 100% van zijn energie uit kerosine.... en werkt dus eigenlijk als een hybride auto (een zeer milde, non-plug-in hybride dan).
Neen, dat gaat zelfs 50% worden, niet de hele vlucht maar toch een groot deel. Wie weet zelfs #100% electrisch bij opstijgen en in de landingsfaze#, de batterijen zijn dan vol opgeladen en kunnen dan max stroom geven aan de dan 2 E-fans. Denk aan de Ludicrous mode van een Tesla...

De A BAE 146 wordt enkel gebruikt als testvliegtuig of beter "demonstrator", het uiteindelijke vliegtuig (in enkele jaren - 10 jaar ?) gaat er wslk anders uitzien. Ooit zal er een protype komen, tijd en testen brengt raad, daarenboven verbeteren de batterijen enorm tot 2020, of hoe denk je dat een relatief kleine roadster van Tesla 200 kW batterijen in de wagenbodem krijgt, waar bij in een grotere Tesla S maar max 100 kW passen?

In deze link vind je veel meer technisch-electrische context over de demonstrator A BAE 146:

Citaat:
http://www.telegraph.co.uk/business/...-siemens-team/

28 NOVEMBER 2017 • 10:39AM

Airbus, Rolls-Royce and Siemens have teamed up to develop the technology needed to create electrically powered aircraft.

In 2020 the companies plan to fly a demonstrator aircraft with one of its existing jet engines replaced by an electric unit.

The engine will use a fan powered by electricity from an on-board generator located in the fuselage of the "E-Fan X".

The companies hope the concept demonstrator - which will also contain batteries, making it a hybrid aircraft - will help perfect the technology that could see "electric jets" flying short-haul routes of about one hour within a generation.



Paul Stein, chief technology officer at Rolls-Royce, said: "Aviation is the last frontier of the electrification of transport. It could lead to a step change in the way we fly with greater efficiency and less noise."

Successfully developing an electric aircraft could reduce fuel consumption by up to 10pc, predicted Mark Cousin, head of flight demonstration at Airbus, potentially making flights cheaper - if airlines are willing to pass on the savings.

The partners also say that electric jets, which use a gas turbine to generate electricity, which is then routed to propellors located around the aircraft, would also "significantly" reduce the amount of noise.

They expect the technology to be first used in regional aircraft seating about 100 to 150 people, servicing the shortest of short-haul routes such as London and Paris. Ultimately it could be extended to long-haul routes.

Moving to electric aircraft would help the aviation industry meet EU targets which by 2050 want to see a 60pc reduction in emissions of CO2, 90pc less NOx and noise 75pc lower.


Although the gas turbine would drive the propellors through a generator system, #batteries would provide extra power only when it is needed, such as during take-off#, making aircraft more efficient overall.

Mr Stein said the technology could revolutionise the way air travel is perceived.

"Quieter aircraft could move runways much closer to city centres," he said. "Flying on electric aircraft could be the norm for travel between cities, even replacing rail - you do not need to lay out railway tracks fanning out from train stations for these aircraft."

He said he expected such changes to take place in emerging markets rather than developed ones.

Each of the companies involved is spending tens of millions on the research, and the partnership is in talks with the UK Government about help funding the project.

Mr Cousin said that if the talks, which are being held through the Aerospace Technology Institute, were successful it could see much of the research being carried out in the UK.

He added that the UK was well placed to take the lead in the technology, with major companies involved. In the US rival projects involve start-up companies.

Airbus has been investigating electric aircraft for several years and its E-Fan demonstrator has been a regular highlight of airshows, putting on silent aerobatic displays.

Budget airline easyJet is also investigating the technology and has forecast that airliners driven by electricity could be plying short-haul routes within a decade.

Dame Carolyn McCall, the outgoing chief executive of the airline, has previously said she was excited to "envisage a future without jet fuel", adding that it was "a matter of when, not if, a short-haul electric plane will fly".

In the autumn easyJet announced it had partnered with US group Wright Electric with the goal of creating an aircraft capable of flying about 330 miles, meaning it would be capable of operating on about 20pc of the carrier's routes.

Such an aircraft would be half as noisy as current jets, making it more likely to operate from airports with noise restrictions that limit flying hours.

As well as being less harmful than aircraft powered by gas turbines, it is estimated such a craft would be 10pc cheaper to operate.

Wright Electric has already built a prototype two-seat aircraft and aims to build a 10-seat version next, with the goal of producing a small airliner capable of holding 120 or more passengers.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2017 om 10:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 10:28   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

.... En het gaat wel degelijk over LNG-gasturbines van Rolls-Royce, waar zij specialisten in zijn:
http://www.lngworldnews.com/rolls-ro...ss-to-siemens/

http://www.lngworldnews.com/siemens-...n-gas-project/

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2017 om 10:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 10:30   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

ben eens benieuwd of de producenten hierbij ook zo'n 40% gaan liegen over de actieradius.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 10:49   #9
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
.... En het gaat wel degelijk over LNG-gasturbines van Rolls-Royce, waar zij specialisten in zijn:
http://www.lngworldnews.com/rolls-ro...ss-to-siemens/

http://www.lngworldnews.com/siemens-...n-gas-project/
Hoeveel zou zo een LNG tank wegen?

In de luchtvaart wordt gevochten om elk pondje minder.

Ik zou eerder ook denken dat het om een normale gasturbine gaat, zoals elke standaard jet engine.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 10:56   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ben eens benieuwd of de producenten hierbij ook zo'n 40% gaan liegen over de actieradius.
De producenten liegen niet Anna. De actieradius wordt nu eenmaal bepaald door de sjoemeltest NEDC, dat is de norm.

Indien je met een voertuig traag genoeg rijdt haal je die NEDC-actieradius heel zeker, met een E-wagen zelfs #bijna het dubbele.

# https://www.theguardian.com/technolo...arge-elon-musk

1078 km met een Tesla S 100D, het sjoemel-NEDC-rijbereik is 632 km, het realistische EPA-rijbereik is *539 km of 335 miles Total Range:
* http://www.fueleconomy.gov/feg/Find....n=sbs&id=38640

De fossielheads-website vroom.be heeft die Tesla eens getest, en kwam naargelang ze alle snelheidsbeperkingen flagrant aan hun voeten veegden of op cicuit? aan 280 km, maar als ze zuinig reden ook aan 570 km.
https://www.vroom.be/nl/test/test-te...jdelijke-tesla

Bij fossiele wagens is dat ook niet anders dat zul je wel weten?
Ik ken geen enkele constructeur die liegt... want bij hun actieradius staat er steeds bij verbruik volgens NEDC-cyclus of NEFZ-cyclus. (zie je?)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 11:00   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Hoeveel zou zo een LNG tank wegen?

In de luchtvaart wordt gevochten om elk pondje minder.

Ik zou eerder ook denken dat het om een normale gasturbine gaat, zoals elke standaard jet engine.
Er zijn ondertussen wel andere tank- of opslag-technieken ontwikkeld om dat gewicht te compenseren.
Volgens de klassieke technieken is een stalen LNG tank idd veel te zwaar, maar wie weet?

Audi heeft bvb 70% gewichtsvermindering met hun "kunstoftanks" tov staal:
Citaat:
http://www.jennes.be/aardgasaandrijving-cng.php

De hoge efficiency van de Audi A3 Sportback g-tron is te danken aan het aandrijfconcept en andere innovaties. Zo is er de lichte bouwwijze van Audi. De gastanks zijn tot zeventig procent lichter dan stalen exemplaren. Dat komt neer op een gewichtsverlaging van 27 kg per tank.
En ik had iets gehoord dat Mercedes nog een veel lichter systeem in ontwikkeling had (iets met nano-opslag), maar ik vind het niet meer terug.

Vliegtuigen op aardgas is al lang een thema, een 10 jaar oude link:
Citaat:
http://www.spiegel.de/reise/aktuell/...-a-514789.html
... Zusammen mit den Firmen Rolls-Royce und General Electric soll ein entsprechender Motor entwickelt werden. "Wir hätten damit das erste Flugzeug weltweit, das diese Technologie nutzt. Ingenieure und Wissenschaftler arbeiten unermüdlich, damit dies Realität wird, und es wird Realität werden", sagte Rais. Wann es soweit sein könnte, ließ er jedoch offen.

Ein Vertreter von Rolls-Royce sagte, man sei bereits in Diskussionen mit mehreren Fluglinien über alternative Treibstoffe. Ein Umstieg auf erdgasbetriebene Flugzeuge sei für die Betreiber kosteneffizienter. Der Wüstenstaat Katar verfügt über etwa 15 Prozent der weltweiten Erdgasreserven - hinter Russland und Iran ist das der drittgrößte Vorrat.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2017 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 11:26   #12
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waar haal jij je informatie uit? Een en al zever? Raar, je herhaalt gewoon wat er in de tekst staat, behalve die gasturbine dan?

Indien die ene electrische turbine in zijn testen slaagt gast men er twee van maken volgens de tekst:


En zo een vliegtuig zal zeker kunnen vliegen en wslk ook landen op 2 van de vier motoren, en dat kunnen dan de 2 electrische zijn. Wat het lawaai en vervuiling enorm zal verminderen. Namelijk daar waar het nodig is, rond de luchthavens.
De nieuwsberichten wekken de indruk dat we elektrisch gaan vliegen... nope. De aandrijving is deels elektrisch - de energie is nog steeds afkomstig uit kerosine.

En die info omtrent de gasturbine ? Had ik al van de Siemens website zelf (link)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De batterijen van de E-motoren zullen van stroom voorzien worden door een gasturbine, dus geen kerosine staat daar ook nog te lezen.
'Gas turbine' is een generieke term in het Engels (en wordt o.a. gebruikt om straalmotoren aan te duiden), en verwijst geenzins naar het soort brandstof (er zijn 'gas turbines' die op steenkoolstof draaien). Beter gezegd: 'Gas turbine' verwijst naar alle motoren die werken volgens een Brayton cyclus.

De batterijen van de e-fanX zijn lithium-ion, 700 kWh. Die éne elektrische motor heeft een vermogen van 2 MW. Op vol vermogen is dat 20 minuten dat die batterij het volhoudt. Indien men het aantal elektrische motoren verdubbelt, is dat nog 10 minuten... genoeg voor take-off en dat is het zowat.

Nu het doel is take-off elektrisch maken, alsook alles wat op de tarmak gebeurt (geen stinkende draaiende APU's meer, voor zover dit nog toegelaten is). Dit zal alleszins een gunstig effect hebben op de luchtkwaliteit rond de luchthavens...
Geluidsoverlast ? dat zal hetzelfde blijven, want verbranding creëert niet het geluid, wel de fan en turbulentie in de jet (luchtstroom) en die blijven aanwezig in een elektrisch aangedreven straalmotor...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Neen, dat gaat zelfs 50% worden, niet de hele vlucht maar toch een groot deel. Wie weet zelfs #100% electrisch bij opstijgen en in de landingsfaze#, de batterijen zijn dan vol opgeladen en kunnen dan max stroom geven aan de dan 2 E-fans. Denk aan de Ludicrous mode van een Tesla...
Niet met een 700 kWh batterij... veel regeneratief afremmen (in de lucht dan, je kan ook regenerative remmen in de landingsstel stoppen) zal er niet inzitten bij een vliegtuig, er zal teveel drag ontstaan door de motor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De A BAE 146 wordt enkel gebruikt als testvliegtuig of beter "demonstrator", het uiteindelijke vliegtuig (in enkele jaren - 10 jaar ?) gaat er wslk anders uitzien. Ooit zal er een protype komen, tijd en testen brengt raad, daarenboven verbeteren de batterijen enorm tot 2020, of hoe denk je dat een relatief kleine roadster van Tesla 200 kW batterijen in de wagenbodem krijgt, waar bij in een grotere Tesla S maar max 100 kW passen?
Het is te hopen... en van Tesla: het lijkt me dat Elon verwacht dat er een doorbraak zal zijn in batterij-tech voor de nieuwe roadster op de markt komt, want die batterijen met dubbele energiedichtheid van wat we nu hebben lijken me nog niet van de band te rollen.

En om het wat te kaderen: mijnheer Goodenough (uitvinder van Li-ion herlaadbare batterij) demonstreerde in het lab, een Li-ion electrochemische cel met een dichtheid van rond de 1100 Wh/L. Klinkt goed toch, das vier keer meer dan wat we vandaag commerciëel hebben ? Alleen, dat was in 1980... vandaar dat mijn enthousiasme wat getemperd is.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 11:53   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De nieuwsberichten wekken de indruk dat we elektrisch gaan vliegen... nope. De aandrijving is deels elektrisch - de energie is nog steeds afkomstig uit kerosine.
Dat is dikwijls eigen aan de titel, maar normale mensen lezen ook de context en dan gaat het om een hybride-toestel.

Of de energie is van aardgas of GTL (mmh ) wie weet. Zulke vliegtuigen bestaan al.


Citaat:
En die info omtrent de gasturbine ? Had ik al van de Siemens website zelf (link)
Ik lees nergens - op het eerste zicht - dat het om een kerosinegasgenerator gaat, waar staat dat precies?

Citaat:
'Gas turbine' is een generieke term in het Engels (en wordt o.a. gebruikt om straalmotoren aan te duiden), en verwijst geenzins naar het soort brandstof (er zijn 'gas turbines' die op steenkoolstof draaien). Beter gezegd: 'Gas turbine' verwijst naar alle motoren die werken volgens een Brayton cyclus.
Daar had ik wel aan gedacht, daarom dat ik het ook opzocht.
Het probleem is niet de aardgasturbine maar het gewicht van de opslagtanks.

Citaat:
De batterijen van de e-fanX zijn lithium-ion, 700 kWh. Die éne elektrische motor heeft een vermogen van 2 MW. Op vol vermogen is dat 20 minuten dat die batterij het volhoudt. Indien men het aantal elektrische motoren verdubbelt, is dat nog 10 minuten... genoeg voor take-off en dat is het zowat.
Over de e-fanX gaat het hier niet, 700 kWh is ook veel te weinig. Uw berekening is dan niet meer relevant.

Dat is dus electrisch. En tijdens de vlucht kan men de batterijen opladen, dus hybride- of electrisch landen zit er ook in.

Citaat:
Nu het doel is take-off elektrisch maken, alsook alles wat op de tarmak gebeurt (geen stinkende draaiende APU's meer, voor zover dit nog toegelaten is). Dit zal alleszins een gunstig effect hebben op de luchtkwaliteit rond de luchthavens...
Geluidsoverlast ? dat zal hetzelfde blijven, want verbranding creëert niet het geluid, wel de fan en turbulentie in de jet (luchtstroom) en die blijven aanwezig in een elektrisch aangedreven straalmotor...
Het geluid wordt significant verminderd lees ik, maar als jij het beter weet dan de ingenieurs?
Citaat:
The partners also say that electric jets, which use a gas turbine to generate electricity, which is then routed to propellors located around the aircraft, would also "significantly" reduce the amount of noise.

They expect the technology to be first used in regional aircraft seating about 100 to 150 people, servicing the shortest of short-haul routes such as London and Paris. Ultimately it could be extended to long-haul routes.

Moving to electric aircraft would help the aviation industry meet EU targets which by 2050 want to see a 60pc reduction in emissions of CO2, 90pc less NOx and noise 75pc lower.

Alle beetjes helpen. Voor korte afstanden is een 100%-electrisch vliegtuig zeker al vandaag mogelijk. Hangt er vanaf hoeveel passagiers je meeneemt. Er bestaat al eentje - prototype - voor 9 passagiers (makelij uit Israel: https://electrek.co/2017/06/21/all-e...raft-eviation/ heeft 980kWh-li-ion pack :
Citaat:
http://www.eviation.co/alice/

Eviation Alice is designed as a 2+9 configuration to maximize FAA part 135 for commuter and On Demand operations.
Seats9 PAX (9+2)CabinUn-pressurized
Cruise altitude 10,000’
Cruise speed 240 knots
Range + reserve 600 miles
Energy packLi-lon - 980 kWh

Performance
Service ceiling 32,000' VNE 270 knots Approach speed 100 knots
Characterisitics

Length12mWingspan15.2mMTOW6,070 kgPowerplant280kW (cruise)
Citaat:
Niet met een 700 kWh batterij... veel regeneratief afremmen (in de lucht dan, je kan ook regenerative remmen in de landingsstel stoppen) zal er niet inzitten bij een vliegtuig, er zal teveel drag ontstaan door de motor.
Er zullen ook wel voordelen zijn bij electrisch vliegen, geen lucht nodig bvb, minder koeling nodig bvb ...

Citaat:
Het is te hopen... en van Tesla: het lijkt me dat Elon verwacht dat er een doorbraak zal zijn in batterij-tech voor de nieuwe roadster op de markt komt, want die batterijen met dubbele energiedichtheid van wat we nu hebben lijken me nog niet van de band te rollen.
Nu nog niet nee, maar in 2019 zeer wslk (Toshiba,...) wel, en de Tesla roadster is pas 2020 voorzien. Tijd genoeg dus. En qua prijs van die solid state batterijen moet je bij een wagen van 200 k ook niet zo nauw kijken.

Citaat:
En om het wat te kaderen: mijnheer Goodenough (uitvinder van Li-ion herlaadbare batterij) demonstreerde in het lab, een Li-ion electrochemische cel met een dichtheid van rond de 1100 Wh/L. Klinkt goed toch, das vier keer meer dan wat we vandaag commerciëel hebben ? Alleen, dat was in 1980... vandaar dat mijn enthousiasme wat getemperd is.
Dat bestaat idd al langer, maar ze moesten nog werken bij normale temperaturen, en daarnaast ook de duurzaamheid verhogen, blijkbaar is men daar nu in geslaagd, zelfs tot 5000 cyclussen of quasi onverslijtbaar. Je lijkt wel een pessimist?

Heb je dan die aankondiging van Toshiba en Toyota niet gelezen? Al een paar maal geciteerd op politics.be, kies maar zelf de link:
https://www.google.be/search?num=20&....0.a8L31jjavBo


Euh de Tesla model 3 accucellen halen vandaag al **bijna 900 Wh/liter... de Tesla S (techniek 2012... ) zat aan 760 Wh/liter. Die solid states zullen dus eerder 1500-1800 Wh/liter zijn...

** https://www.reddit.com/r/teslamotors...ns_calculated/

Because I had trouble finding the full battery specs of the new Tesla 2170 cells here's a overview.
Property Value Unit S
Length 70 mm k
Diameter 21 mm k
Volume 24.250 mm3 c
Weight 66 gram e
Voltage 3,7 V e
Charge 5.750 mAh k
Capacity 21,275 Wh c
**Energy density 877,5 Wh/L c
Specific energy 322,3 Wh/kg
c

k = known, e = very closely estimated, c = calculated

So practically worst case. As new definite values appear, I will recalculate. Here the values of the old 18650 cell.
Property Value Unit S
Length 65 mm k
Diameter 18 mm k
Volume 16.540 mm3 c
Weight 45 gram e
Voltage 3,7 V e
Charge 3.400 mAh k
Capacity 12,58 Wh c
Energy density 760,6 Wh/L c
Specific energy 279,6 Wh/kg
c

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2017 om 12:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 14:26   #14
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of de energie is van aardgas of GTL (mmh ) wie weet. Zulke vliegtuigen bestaan al.
GTL is chemisch gelijk aan kerosine en niet te vergelijken met aardgas...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik lees nergens - op het eerste zicht - dat het om een kerosinegasgenerator gaat, waar staat dat precies?
De 2 MW generator wordt aangedreven door een Rolls-Royce AE2100 gasturbine.. die draait op jet fuel hoor. Een vliegtuig met 2 soorten brandstof aan boord (jet fuel voor de 3 Lycoming motoren + LNG voor de genset) is maar weinig praktisch haalbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Over de e-fanX gaat het hier niet, 700 kWh is ook veel te weinig. Uw berekening is dan niet meer relevant.
Het gaat over de e-Fan X, die is BAE-146 gebaseerd. De e-Fan (zonder de X) is het demonstratietoestel dat een paar jaar geleden het kanaal overvloog

Uit het persbericht van Airbus, gisteren:



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het geluid wordt significant verminderd lees ik, maar als jij het beter weet dan de ingenieurs?
Het geluid van de verbrandingskern neem je weg (combustor) klopt, maar...



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alle beetjes helpen. Voor korte afstanden is een 100%-electrisch vliegtuig zeker al vandaag mogelijk. Hangt er vanaf hoeveel passagiers je meeneemt.
Allemaal zeer korte afstanden en beperkt aantal passagiers...
Pas wanneer men het bereik en capaciteit van pakweg een A320 of B737 benaderd wordt het interessant...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Euh de Tesla model 3 accucellen halen vandaag al **bijna 900 Wh/liter... de Tesla S (techniek 2012... ) zat aan 760 Wh/liter. Die solid states zullen dus eerder 1500-1800 Wh/liter zijn...
My bad... de Panasonic's 18650 zijn idd rond de 700 Wh/l, van de nieuwe 2170 cellen weet men het feitelijk nog niet (het tabelletje is een schatting van een internetgebruiker, geen officiële specs).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 14:55   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
My bad... de Panasonic's 18650 zijn idd rond de 700 Wh/l, van de nieuwe 2170 cellen weet men het feitelijk nog niet (het tabelletje is een schatting van een internetgebruiker, geen officiële specs).
Maar ik vind wel nergens een fout in die berekening-schatting.

Bovendien hebben de Panasonic-technici van die 2170-batterijen geclaimd dat ze tot 20-30% meer energiedenser waren als de oude, en dit met de klassieke bestaande li-ions met electrolyt. En ook van 1000 Wh/liter binnenkort. Kan je gewoon googlen. Bovendien gaat het ook om een compromis, prijs en duurzamheid en veiligheid spelen ook een rol, "15-20% beter" schat ik als very likely realistisch. Die 900 Wh/liter is zeker niet overdreven.

bvb:
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-part...sity-increase/

he market for lithium-ion batteries (LIBs) is expected to exceed $33 billion by 2019 and $26 billion by 2023, according to global market research firm SIS International Research. The success of Tesla and its Nevada-based Gigafactory facility has generated a lot of excitement in the LIB industry. Panasonic’s automobile battery sales are forecast to grow to $4 billion a year by March 2019, largely due to their partnership with Tesla.

“We think the existing technology can still extend the energy density of LIBs by 20% to 30%,” Panasonic’s President Kazuhiro Tsuga said. “But there is a trade-off between energy density and safety. So, if you look for even more density, you have to think about additional safety technology as well. Solid-state batteries are one [possible] answer.” These safety concerns about LIBs are also pushing Panasonic to look at alternative battery power sources.

Solid state batteries use a solid electrolyte instead of the electrolytic solution that is essential in transporting the positive lithium ions between the cathode and anode in today’s batteries. Researchers have succeeded in developing an efficient electrolytic solid material that significantly improves lithium ion conductance, raising hopes that batteries with much higher power densities are edging closer to practical applications.

“For decades now we have been pushing the limits of our Li-ion batteries in terms of energy density,” Naoaki Yabuuchi, an associate professor at Tokyo Denki University, acknowledged. “Today’s best Li-ion cells can put out about 300 watts per kilogram; a package of Li-ion cells can give off from 150 watts to 250 watts per kilogram. These levels are already close to the theoretical maximum.”

Yabuuchi is an expert on various types of rechargeable batteries. In his view, LIBs will reach the limit of their desirability as early as the first half of 2020 if their development continues to rely on existing technologies. But he has hope that new research can open up more capacity. “Existing LIBs still have room to improve their energy density because you can raise the density by introducing a nickel-based cathode material, so you can expect the batteries will still be used in the next few years.”

It’s not just Tesla and its partners like Panasonic that are interested in LIB capacity. Range anxiety continues to plague possible Tesla and other EV brand buyers, as they fear an inability to travel far enough between vehicle charges and not having access to convenient charging facilities. “We want our electric cars to go 500 km [on a single charge],” said Shinji Nakanishi, a battery researcher at Toyota, via EVannex. “And for this, we want rechargeable batteries that can generate 800 to 1,000 watt-hours per liter.

Battery research into alternatives to LIBs is quickly evolving. The Battery Symposium in Japan, once a showcase for fuel cells and LIB cathode materials, has seen a significant shift in recent years to industry presentations on solid-state, lithium-air, and non-Li-ion batteries.

Another possible LIB alternative, lithium-air batteries, has the ability to greatly improve energy density. At this point, however, researchers are stymied because lithium-air batteries suffer from poor cycle life. But researchers haven’t given up hope. They’ve been attempting to raise the density close to theoretically expected levels, even if it occurs only for a single charge cycle.

And an entirely different alternative to the LIB doesn’t even use lithium: a cathode material for the sodium-ion battery has a discharge capacity that beats LIBs and enables the power packs to be recharged upward of 500 times. That would circumvent one of the existing weakness that now limits this technology. Two nickel-based cathode materials, lithium nickel cobalt aluminum oxide and lithium nickel manganese cobalt oxide, are sometimes mentioned in these discussions, but neither seem to have a clear potential for practical use within the next decade, according to Yabuuchi.

Tesla is leading the global shift in the automotive industry from traditional gasoline powered vehicles to more fuel-efficient, environmentally responsible modes of transport. Musk has exclaimed that the 2170 cell is “the highest energy density cell in the world and also the cheapest.” Yet, as an industry disrupter, part of Tesla’s vision has been to constantly evaluate new battery technologies. Back in 2013, Ted Merendino, a Tesla product planner, noted that “Tesla has one of the largest cell characterization laboratories in the world. We have just about every cell you can imagine on test.”
En de batterijen zullen 2019-2020 nog maar eens beter worden en dat zal een grotere sprong zijn, dat gaat richting 2000 Wh/liter, toch voor de dure modellen. Ik spreek dan niet van de volks-wagens van 20k, maar voor de wagens boven 50-60k. Zijt maar zeker dat Panasonic ze al klaar heeft (in ontwikkeling) anders krijgen ze nooit 200 kW tussen de wielassen van een Tesla Roadster die te reserveren is voor 200k
Citaat:
https://www.tesla.com/roadster/

1000 km rijbereik - en dat is EPA -

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2017 om 15:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 15:00   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De producenten liegen niet Anna. De actieradius wordt nu eenmaal bepaald door de sjoemeltest NEDC, dat is de norm.

Indien je met een voertuig traag genoeg rijdt haal je die NEDC-actieradius heel zeker, met een E-wagen zelfs #bijna het dubbele.

# https://www.theguardian.com/technolo...arge-elon-musk

1078 km met een Tesla S 100D, het sjoemel-NEDC-rijbereik is 632 km, het realistische EPA-rijbereik is *539 km of 335 miles Total Range:
* http://www.fueleconomy.gov/feg/Find....n=sbs&id=38640

De fossielheads-website vroom.be heeft die Tesla eens getest, en kwam naargelang ze alle snelheidsbeperkingen flagrant aan hun voeten veegden of op cicuit? aan 280 km, maar als ze zuinig reden ook aan 570 km.
https://www.vroom.be/nl/test/test-te...jdelijke-tesla

Bij fossiele wagens is dat ook niet anders dat zul je wel weten?
Ik ken geen enkele constructeur die liegt... want bij hun actieradius staat er steeds bij verbruik volgens NEDC-cyclus of NEFZ-cyclus. (zie je?)
ambtenaren bedenken een test waarmee het verbruik van een auto onder elkaar objectief kan vergeleken worden. Is die test juist ? Ja er zitten blijkbaar hiaten in de test;. De ambtelijke klieke in cooperatie met de demagogische pers weet niet beters te verzinnen dan dat autofabrikanten sjoemelaars zijn... in feite is de zwakte van hun test aangetoond
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 17:15   #17
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ambtenaren bedenken een test waarmee het verbruik van een auto onder elkaar objectief kan vergeleken worden. Is die test juist ? Ja er zitten blijkbaar hiaten in de test;. De ambtelijke klieke in cooperatie met de demagogische pers weet niet beters te verzinnen dan dat autofabrikanten sjoemelaars zijn... in feite is de zwakte van hun test aangetoond
En dat gaat met iedere test zo zijn.

Als je weet wat men gaat testen, hoe men dat test, in welke omstandigheden men dat test, dan stel je de wagen in op die test.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 17:36   #18
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Hoeveel zou zo een LNG tank wegen?

In de luchtvaart wordt gevochten om elk pondje minder.

Ik zou eerder ook denken dat het om een normale gasturbine gaat, zoals elke standaard jet engine.
Het zijn idd normale Lycoming ALF502's. De juiste vertaling van "gasturbine" in het Engels naar het Nederlands is "straalturbine". Desalniettemin een interessant experiment.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 21:24   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ben eens benieuwd of de producenten hierbij ook zo'n 40% gaan liegen over de actieradius.
Dat zou pas een misplaatste grap zijn. 😎
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 21:34   #20
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ben eens benieuwd of de producenten hierbij ook zo'n 40% gaan liegen over de actieradius.
Véél ambiance dan denk ik daar hoog boven in de lucht als de piloot de duikvlucht zal aankondigen wegens géén energie meer om voort te vliegen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be