Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2017, 12:06   #141
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niets van gemerkt bij mijn buurmannen. Dus lul maar verder.

Aha nog een antieke straat? Dan wordt dat eens eindelijk tijd dat je een 21e eeuwse straat krijgt.
Hier in Limburg zie je nog veel straten met bovenleidingen, ook die gaan ze ooit allemaal ondegronds leggen, kunnen ze dat in passant doen als ze op E-wagens gaan rijden, twee vliegen in een klap.

vb van zo een klusje:
https://www.bouwinfo.be/forum/techni...-bij-renovatie
omdat ze 5000Watt + 5000 Watt voor de Tesla verbruiken kunnen ze nog trekken met de oude kabel. En nu nog elektrisch verwarmen met een warmtepomp zoek eens diegene die dat doen de combinatie van de drie maken.

Kijk Micele ik verwarm met aardgas, kook op aardgas, en mijn droogkast, wasmachine, vaatwas, frigo, circulatiepompen verbruiken op hun kousen genoeg om 3MWh. gooi daar mijn verlichting bij dat is 5kWh (een apotheek) en gooi daar mijn computers bij dat is 5kwh, ik genereer met zonnepanelen 5kWh... dus rara hoeveel overschot heb ik op die kabel...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 12:09   #142
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
omdat ze 5000Watt + 5000 Watt voor de Tesla verbruiken kunnen ze nog trekken met de oude kabel. En nu nog elektrisch verwarmen met een warmtepomp zoek eens diegene die dat doen de combinatie van de drie maken.

Kijk Micele ik verwarm met aardgas, kook op aardgas, en mijn droogkast, wasmachine, vaatwas, frigo, circulatiepompen verbruiken op hun kousen genoeg om 3MWh. gooi daar mijn verlichting bij dat is 5kWh (een apotheek) en gooi daar mijn computers bij dat is 5kwh, ik genereer met zonnepanelen 5kWh... dus rara hoeveel overschot heb ik op die kabel...
Maar Paul toch er zijn er die bijna off-grid gaan als ze genoeg zonnepanelen hebben en pakweg 2 powerwalls 2.0 van Tesla.
Kijk eens op YT. Die rijden zelfs met 3 E-wagens in één gezin.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 december 2017 om 12:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 12:10   #143
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Paul toch er zijn er die bijna off-grid gaan als ze genoeg zonnepanelen hebben en pakweg 2 powerwalls 2.0 van Tesla.
Kijk eens op YT.
in Belgie ?

Dat is precies het voorbeeld die ik zoek...

alles is mogelijk, maar niet altijd zonder dat ze de straat moeten openleggen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 december 2017 om 12:11.
Oud 9 december 2017, 12:13   #144
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kijk Micele hoe reduceer je uw verbruik....

probeer eens uw teller te doen zakken en uw verbruik in uw huis te doen halveren...
ik heb twee methodes waarbij mij dit gelukt is....

1° zonnepanelen leggen, dat deed mijn verbruik spectaculair zakken
2° LEDlampen monteren... dat geeft ook telkens een significante daling in verbruik

ik heb nog één TODO dat is mijn huis volledig opnieuw isoleren... met isolatie op de buitenmuur.

Probeer eens uw verwarming te halveren. Doe maar zoek maar hoe je uw verwarming kunt halveren. Ik heb een gebouw gereduceerd van 1000EPC naar 60EPC dat is 60kWh/m2

Je zult verstelt staan wat je allemaal moet doen en waar je aandacht moet aan geven. Het is niet door een warmtepomp te steken dat je die 1000 deelt door 3 bvb... Je KUNT MAAR EEEN warmtepomp gebruken als je een vloerverwarming hebt, als je uw huis voldoende maniakaal isoleert en als je alle truuken uit de kast haalt met balansventilatie, superisolerend glas, dubbeldikke dakisolatie( echt 2x de dikte van uw balken) en muren 6-10cm isoleren. Dan kom je tot resultaten...

DENK JE NU ECHT DAT JE OFFGRID kunt gaan zonder de nodige energiemaatregelen in uw huis ? Vergeet dat bvb dat die mensen elke dag elektrisch koken met een kookplaat van 10kW...
Vergeet dat die mensen een elektrische boiler hebben.

Die mensen hebben een zonneboiler geplaatst, hun verwarming is zonneneergieondersteund, hun huis is supergisoleerd tot bijna passiefniveau, hun huisverwarming gebeurt met hogerendement CO2 warmtepomp met diepaardesonde of rivierwater, ze koken met een inducitekookplaat, ze hebben een wasmachien en vaatwas en droogkast die ondersteuning krijgt van de thermische zonnepanelen en zonneboiler... etc... die halen gewoon alle truuken uit de kast.. Die hebben daar een warmwaterbuffervat van 4000liter staan....

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 december 2017 om 12:21.
Oud 9 december 2017, 12:32   #145
Tavek
Banneling

Standaard

Overdrijven is ook een kunst he.

In een huis van pakweg de jaren 90 met een deftige isolatie kan je ook al een warmtepomp installeren. Zeker indien het water-water is. Gewoon lage temperatuursradiatoren gebruiken. Mijn huis wordt nu ook verwarmd met water van 40-45 graden, dat is perfect haalbaar voor een warmtepomp.

Wat die warmtempomp niet gaat kunnen indien het huis afgekoeld is (door afzetten verwarming snachts) om die efficient terug te kunnen opwarmen. Bij slechter geisoleerde huien is daar 60 graden water voor nodig, je trekt dat gewoonweg niet met de warmtepomp op dat moment.

Dus: gewoon verwarming niet afzetten. Meeste mensen met een warmtepomp zetten hun verwarming ook niet af.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2017, 12:35   #146
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in Belgie ?

Dat is precies het voorbeeld die ik zoek...

alles is mogelijk, maar niet altijd zonder dat ze de straat moeten openleggen.
Als je een powerwall hebt produceer je je eigen voorraad door op te slaan of direct te verbruiken.
Kort filmpje van een early adopter in UK (Cotswolds) wslk met minder zonneuren dan de gemiddelde Vlaming : https://www.youtube.com/watch?v=koRS2G5o3ek

Test Powerwall electrabel met "korte" uitleg:
Citaat:
https://www.engie-electrabel.be/nl/b...sla-powerwall/

Het productieoverschot van je zonnepanelen opslaan? Dat kan, met Tesla Powerwall. Maar is de investering wel rendabel? Kun je dankzij de batterij zonder het elektriciteitsnet? We probeerden het uit.

Zelf elektriciteit produceren met zonnepanelen blijft rendabel in welk gewest je ook woont. Maar het kan nog beter: door zonne-energie op te slaan om die later te gebruiken. Het is voortaan mogelijk dankzij thuisbatterijen zoals Tesla Powerwall.

Is de thuisbatterij rendabel?

La batterie domestique Tesla Powerwall est-elle rentable ? Nous avons fait le test.

Om deze vraag te beantwoorden, hebben we de Tesla Powerwall getest. Met de thuisbatterij kun je je eigenverbruik – =je energieproductie die je zelf thuis verbruikt – optimaliseren. Gemiddeld zelfs van 30 % tot 70 of 80 %. Toch hangt veel af van het feit of je in Brussel, Vlaanderen of Wallonië woont …

In Brussel wordt het in de toekomst interessant om een thuisbatterij aan te schaffen. Momenteel is de vergoeding voor injectie en afname gelijk. Hier komt verandering in: je zal minder krijgen voor injectie. Dat maakt het interessant om zelf meer van je opgewekte stroom te verbruiken.

In Vlaanderen en Wallonië is het voordeel minder groot, aangezien de terugdraaiende meter in beide gewesten de mogelijkheid biedt om productie en consumptie doorheen het jaar te compenseren. In Vlaanderen heb je, door toevoeging van een bidirectionele meter, met een thuisbatterij wel de mogelijkheid om uit het prosumententarief te stappen. De wetgeving hieromtrent evolueert voortdurend. Afhankelijk hiervan kan de thuisbatterij een grotere rol gaan spelen in beide regio’s.

Onze mening: geleidelijk aan wordt de thuisbatterij een interessante investering voor eigenaars van zonnepanelen. Houd wel steeds rekening met je specifieke noden en de wetgeving in je regio.

Biedt de thuisbatterij onafhankelijkheid van het elektriciteitsnet?

Dat is wat veel eigenaars van zonnepanelen zouden willen. Vandaag helpen zonnepanelen je reeds om voor ongeveer 30 % onafhankelijk te zijn van het net. Installeer je een thuisbatterij, dan kan dit percentage stijgen tot 80 % op jaarbasis! Van oktober tot maart zal je echter nog steeds energie van het net moeten halen.

Onze mening: een volledige ecologisch alternatief voor het elektriciteitsnet biedt de thuisbatterij niet, maar omdat ze ons beter gebruik laat maken van periodieke energiebronnen laat ze wel toe om meer afstand te nemen van het net.

Biedt de batterij elektriciteit bij een stroompanne van het net?

Ja. Je thuisbatterij neemt de energievoorziening over, zodat je verlichting, je verwarming en de belangrijkste huishoudtoestellen blijven werken. Vooral in landelijke gebieden, die vaker te kampen hebben met stroomonderbrekingen, is dit interessant. Het is ook een stil en milieuvriendelijk alternatief voor een huisgenerator op stookolie of benzine. Overweeg wel of het extra comfort de investering waard is …

Wat kost een thuisbatterij?

In Europa kost een Tesla Powerwall tussen de € 7.000 en € 8.000 (batterij en installatie omvormer inbegrepen). En dat is heel wat goedkoper dan vergelijkbare technologieën op de markt! De fabrikant biedt bovendien 10 jaar garantie. Het gaat om een batterij van 6,4 kWh die 250 tot 300 laad- en ontlaadcycli per jaar aankan (dus ongeveer een per dag).

Spreekt energieonafhankelijkheid je aan? Nieuwsgierig naar het potentiele rendement van je dak? Met onze gratis satelliet-analyse, weet je het meteen.
Citaat:
maar niet altijd zonder dat ze de straat moeten openleggen.
De straat openleggen doen ze regelmatig maar niet voor dikkere stroomkabels, want die liggen er meestal al. Vergeleken met rioleringen-afvalwater (bij veel regen kunnen die oude pijpen dat niet aan) en aardgas eigenlijk peanuts. Heb je al eens een nieuwe aardgasbocht zien steken en een aardgaspijp zien toelassen over een 100 tal meter? Deden ze zelfs op 0.5 meter van mijn oprit.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 december 2017 om 12:43.
Oud 9 december 2017, 12:37   #147
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk eens op YT. Die rijden zelfs met 3 E-wagens in één gezin.
Moet je toch een heel batterij aan panelen hebben liggen....
Oud 9 december 2017, 12:43   #148
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Overdrijven is ook een kunst he.

In een huis van pakweg de jaren 90 met een deftige isolatie kan je ook al een warmtepomp installeren. Zeker indien het water-water is. Gewoon lage temperatuursradiatoren gebruiken. Mijn huis wordt nu ook verwarmd met water van 40-45 graden, dat is perfect haalbaar voor een warmtepomp.

Wat die warmtempomp niet gaat kunnen indien het huis afgekoeld is (door afzetten verwarming snachts) om die efficient terug te kunnen opwarmen. Bij slechter geisoleerde huien is daar 60 graden water voor nodig, je trekt dat gewoonweg niet met de warmtepomp op dat moment.

Dus: gewoon verwarming niet afzetten. Meeste mensen met een warmtepomp zetten hun verwarming ook niet af.
Een oud huis/villa van 1000EPC kun je niet verwarmen met een warmtepomp. Een wartmepomp is voor huizen beneden de 2000m3 verbruik
En nee dat is niet overdreven

Je mag eens raden hoe uw huis verwarmd wordt als het -10° buiten vriest.... in Februari, hoe wordt dat huis verwarmd denk je ?

Er zit een interne weerstand in die warmtepomp, en de warmtepomp verwarmt gewoon zuiver elektrisch uw huis... met 5kWh zuivere elektrische energie die in de aardgascentrale 10kWh aardgas verstookt; Dat is geen COP3, maar COP1 op dat moment... Als uw huis niet passief geisoleerd is, heb je koud.. je mag met andere woorden BIJSTOKEN met een pelletkachel of een houtcassette.

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 december 2017 om 12:43.
Oud 9 december 2017, 12:45   #149
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet je toch een heel batterij aan panelen hebben liggen....
Hadden ze ook.
Ze hadden een Tesla, een BMW i3 en een BMW plug in hybride.
Ik ga even het filmpje opzoeken.
Off grid waren ze natuurlijk niet, daarvoor zijn meer powerwalls en meer PV panelen nodig.
Oud 9 december 2017, 12:49   #150
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Een oud huis/villa van 1000EPC kun je niet verwarmen met een warmtepomp. Een wartmepomp is voor huizen beneden de 2000m3 verbruik
En nee dat is niet overdreven

Je mag eens raden hoe uw huis verwarmd wordt als het -10° buiten vriest.... in Februari, hoe wordt dat huis verwarmd denk je ?

Er zit een interne weerstand in die warmtepomp, en de warmtepomp verwarmt gewoon zuiver elektrisch uw huis... met 5kWh zuivere elektrische energie die in de aardgascentrale 10kWh aardgas verstookt; Dat is geen COP3, maar COP1 op dat moment... Als uw huis niet passief geisoleerd is, heb je koud.. je mag met andere woorden BIJSTOKEN met een pelletkachel of een houtcassette.
Goed mijn post lezen:

Water-water systeem

Ik had het niet over jaren 60 tochkrotten, maar over reeds deftig geisoleerde woningen

Mijn huis is zo een jaren 90 woning. Ik verwarm met lage temperatuursradiotoren, gemiddelde watertemperatuur putje winter 40-45 graden.
Oud 9 december 2017, 12:58   #151
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed mijn post lezen:

Water-water systeem

Ik had het niet over jaren 60 tochkrotten, maar over reeds deftig geisoleerde woningen

Mijn huis is zo een jaren 90 woning. Ik verwarm met lage temperatuursradiotoren, gemiddelde watertemperatuur putje winter 40-45 graden.
Hoeveel graden haal je zo binnen op een koude periode?
Oud 9 december 2017, 12:58   #152
Tavek
Banneling

Standaard

Waardoor ik ongeveer 1600 m3 gas verbruik aan verwarming/warm water per jaar (16 MWh)

Het was voorheen 2500 liter mazoet (25 MWh)

Overschakelen naar een lage temperatuurssysteem met condensatie is een echt money saver geworden.
Oud 9 december 2017, 12:59   #153
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoeveel graden haal je zo binnen op een koude periode?
21 ? 22 ?
Oud 9 december 2017, 13:02   #154
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waardoor ik ongeveer 1600 m3 gas verbruik aan verwarming/warm water per jaar (16 MWh)

Overschakelen naar een lage temperatuurssysteem met condensatie is een echt money saver geworden.
Groot gedeelte van die winst is de condensatieketel.
Oud 9 december 2017, 13:06   #155
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Groot gedeelte van die winst is de condensatieketel.
Ik heb nieuwe radiatoren gehangen die geschikt zijn voor lage temperaturen, lees: overgedimensioneerd.

De vorige waren berekend op 60 -70 graden water en dus niet in staat om op 40 graden voldoende warmte af te geven.

Op 60-70 graden heb je geen condensatie meer en verlies je dus een heel pak rendement.
Oud 9 december 2017, 13:14   #156
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En probeer dat eens te trekken met een warmtepomp ?
De stress limiet is gewoon die thermische weerstand van 5kwh. Als je een huis hebt die meer dan 5kwh per dag verliest aan warmte kun je het op uw buik schrijven, je hebt nog 15 graden in dat huis

Je kan het berekenen met een warmtecalculatie , maar neem van mij gerust aan dat je een huis boven de epc60 niet kunt opwarmen met een warmtepomp

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 december 2017 om 13:20.
Oud 9 december 2017, 13:16   #157
Tavek
Banneling

Standaard

Overigens: Mazoet (comfort energy standard) : 0.59 euro per liter * 2500 = 1475 euro per jaar

Engi Go fix aardgas 16 000 Kwh per jaar : 650 euro per jaar

825 euro per jaar dat ik uitspaar. Ik betaal nu 60 euro voorschot per maand aan gas Ik ben wel realistisch: de gasprijs gaat echt niet zo laag blijven, maar nu is het wel mooi meegenomen. Die mazoetbrander was 20 jaar oud en op.
Oud 9 december 2017, 13:18   #158
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En probeer dat eens te trekken met een warmtepomp ?
Je moet voldoende overdimensioneren. Ik zou dat nu kunnen.

Een warmtepomp verlies zijn efficientie en COP als je naar hogere watertemperaturen moet gaan. In een slecht geisoleerd huis dus als uw warmtevraag om op temperatuur te blijven hoger is dan dat efficient geleverd kan worden.

Voor iedere renovatie kan ik enkel aanraden: isoleer en investeer in vloerverwarming en/of overgedimensioneerde radioatoren.

Maar je moet niet te zot doen. Ik heb reeds isolatie van de muren, dak, dubbel en driedubbel gas. En dit is jaren 90. Daar kan indien vloerverwarming en/of de correcte radiatoren in steken ook een water/water warmtepomp in.
Oud 9 december 2017, 13:22   #159
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens: Mazoet (comfort energy standard) : 0.59 euro per liter * 2500 = 1475 euro per jaar

Engi Go fix aardgas 16 000 Kwh per jaar : 650 euro per jaar

825 euro per jaar dat ik uitspaar. Ik betaal nu 60 euro voorschot per maand aan gas Ik ben wel realistisch: de gasprijs gaat echt niet zo laag blijven, maar nu is het wel mooi meegenomen. Die mazoetbrander was 20 jaar oud en op.
Uw aardgas kost ook 0.6 voor 10kwh dus de besparing is gewoon condensatie. Is nog niets speciaals. Had je daar een zonneboilerbuffervat van 4000 liter gezet zat je met een soort zonnewarmtebatterij van 4liter of 4m3 aardgas. Goed voor elke zonnepiek op te vangen en in het tussenseizoen uw huis te verwarmen zonder aardgas
Oud 9 december 2017, 13:22   #160
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De nieuwe trend is nu muurverwarming ipv vloer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be