Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2017, 12:57   #3241
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op de koop is de driekwart van de aankoop in Belgie dan nog via Franstalige aankoopburelen, niettegenstaande de helft van hun winkels in Vlaanderen liggen of gewoon Waalse ketens. Daar staat ge dan met uw Nederlands.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 13:05   #3242
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Op de koop is de driekwart van de aankoop in Belgie dan nog via Franstalige aankoopburelen, niettegenstaande de helft van hun winkels in Vlaanderen liggen of gewoon Waalse ketens. Daar staat ge dan met uw Nederlands.

Ongeveer 0 % van zijn omzet in Vlaanderen

, ongeveer 0% van zijn omzet in Nederland,

en er wordt bijna geen Nederlands gesproken in zijn bedrijf

maar toch ligt zijn bedrijf in Vlaanderen.

Eigenaardige geopolitiek
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 13:09   #3243
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Aankoop... de verkoop telt dus niet???
Enkele personen die frans kennen om de aankoop te doen, zoals met het Engels, het Duits, het Spaans, het Italiaans... Maar de meeste van die andere mensen spreken toch allemaal Engels...
Maar de verkoop telt natuurlijk niet...
Kun jij je Bruxelles voorstellen; indien Bruxelles, Brussel was gebleven en de Vlamingen daar op voet van gelijkheid met de franstaligen behandeld zou zijn geworden en indien ze samen de stad verder hadden uitgebouwd???

Hewel, meer dan tien tegen één zou Bruxelles dan over heel Frans en Vlaams Brabant zijn uitgesmeerd en de economische welvaart zou over heel de wereld gekend zijn...
Nu, in hun anti-Vlaamse haat hebben ze er een franstalige (voorlopig toch nog, Arabische binnenkort) hell-hole enclave van gemaakt...

Maar ja, ook dat is volgens onze wereldse francofonie alleen en alleen de fout van de Vlamingen...

Inderdaad over schrijnende achterlijkheid gesproken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 13:18   #3244
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Aankoop... de verkoop telt dus niet???
Enkele personen die frans kennen om de aankoop te doen, zoals met het Engels, het Duits, het Spaans, het Italiaans... Maar de meeste van die andere mensen spreken toch allemaal Engels...
Maar de verkoop telt natuurlijk niet...
Kun jij je Bruxelles voorstellen; indien Bruxelles, Brussel was gebleven en de Vlamingen daar op voet van gelijkheid met de franstaligen behandeld zou zijn geworden en indien ze samen de stad verder hadden uitgebouwd???

Hewel, meer dan tien tegen één zou Bruxelles dan over heel Frans en Vlaams Brabant zijn uitgesmeerd en de economische welvaart zou over heel de wereld gekend zijn...
Nu, in hun anti-Vlaamse haat hebben ze er een franstalige (voorlopig toch nog, Arabische binnenkort) hell-hole enclave van gemaakt...

Maar ja, ook dat is volgens onze wereldse francofonie alleen en alleen de fout van de Vlamingen...

Inderdaad over schrijnende achterlijkheid gesproken...
Verkoop natuurlijk, de aankoopburelen liggen in Brussel of de Walen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 13:28   #3245
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Verkoop natuurlijk, de aankoopburelen liggen in Brussel of de Walen.
Hewel, hou dan op met het belang van de franse taal te overroepen...
In Vlaanderen, zonder de kennis van het Nederlands sta je nergens, punt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 13:32   #3246
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
geen probleem Gipsy, dat is een probleem uit het verleden. de huidige generatie Vlamingen spreekt geen Frans meer. diploma of niet, ze kunnen het niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 13:33   #3247
^_^
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik beschimp niemand, ik herhaal de worden van mijn moeder. Het is trouwens een feit dat je met Nederlands alleen niet ver geraakt. Tenzij je echt een job of bedrijf hebt waar alleen het Nederlands voldoende is. Maar dan heb je in ieder geval al een taalgebonden beperking.
Ge hebt ondertussen toch al tegen Uw moeder gezegd dat ze zich van deeg vergist heeft?

Algemene vraag: Is er touwens een Franstalige tegenhanger van dit forum?
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 13:41   #3248
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
Ge hebt ondertussen toch al tegen Uw moeder gezegd dat ze zich van deeg vergist heeft?

Algemene vraag: Is er touwens een Franstalige tegenhanger van dit forum?
Neen, in Franstalig België leven ze al in de 21ste eeuw.
Oud 12 december 2017, 13:43   #3249
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 13:45   #3250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beschimp niemand, ik herhaal de worden van mijn moeder. Het is trouwens een feit dat je met Nederlands alleen niet ver geraakt. Tenzij je echt een job of bedrijf hebt waar alleen het Nederlands voldoende is. Maar dan heb je in ieder geval al een taalgebonden beperking.
Wat is "ver"? Ik ken in Waregem toch een flink een flink aantal zelfstandigen die een bloeiend bedrijf hebben maar zich grotendeels richten op de plaatselijke markt en dus zo goed als uitsluitend het Nederlands nodig hebben.

Alles hangt nu eenmaal af hoe men dat "ver" invult. Wil je generaal in het Belgisch leger worden, tja, dan zal je inderdaad goed Frans moeten kunnen. Maar misschien zal een CEO van een groot internationaal bedrijf meer voordeel doen met Engels dan met Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 14:11   #3251
^_^
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Goeike
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 14:29   #3252
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw volgt al 3 jaar lessen Nederlands en het lukt niet. Ik moet toegeven dat ik gemakkelijkheidshalve altijd Engels met haar spreek. Ik heb geen goesting leraar Nederlands te spelen.
Ik heb daar een mooi voorbeeld van in de familie.
4 jaar univ in brussel, verstaat enkel engels, twee woorden frans en 0 nederlands. Maandenlang een job gezocht, niks gevonden. Tot hij zich liet overtuigen om toch nederlands te leren, na zes maand : aanvaardbaar niveau, job gevonden.
En dan de stagnatie. Reden : de partner faciliteert hem door steeds thuis mee engels te spreken. Toen zij na lang aandringen daarmee is gestopt, ging zijn nederlands met sprongen vooruit.
Het is jammer, maar nederlands leren als volwassene is een actief proces dat je niet of toch zeer moeilijk kunt onder de knie krijgen tenzij er wat welwillende hulp van de familie en partner bij komt. Logisch ook, je bent haar ideale persoon om "echte" conversaties mee te houden. Het is wel een "klik" die je zelf moet verzetten, want het is o zo verlijdelijk om toch maar over te schakelen naar het vertrouwde engels.

Probeer het eens een tijdje, je zult zelf verschieten van het resultaat.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 14:43   #3253
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is dus weer typisch. Er wordt niet op Vlamingen gekapt, wel regelmatig op Vlaams-Nationalisten.
Blijkbaar zijn dat voor jou (en je collega Vlaams-Nationalisten) synoniemen. Qoud non
Inderdaad, en het verschil is nochtans fundamenteel...
Oud 12 december 2017, 14:43   #3254
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik heb daar een mooi voorbeeld van in de familie.
4 jaar univ in brussel, verstaat enkel engels, twee woorden frans en 0 nederlands. Maandenlang een job gezocht, niks gevonden. Tot hij zich liet overtuigen om toch nederlands te leren, na zes maand : aanvaardbaar niveau, job gevonden.
En dan de stagnatie. Reden : de partner faciliteert hem door steeds thuis mee engels te spreken. Toen zij na lang aandringen daarmee is gestopt, ging zijn nederlands met sprongen vooruit.
Het is jammer, maar nederlands leren als volwassene is een actief proces dat je niet of toch zeer moeilijk kunt onder de knie krijgen tenzij er wat welwillende hulp van de familie en partner bij komt. Logisch ook, je bent haar ideale persoon om "echte" conversaties mee te houden. Het is wel een "klik" die je zelf moet verzetten, want het is o zo verlijdelijk om toch maar over te schakelen naar het vertrouwde engels.

Probeer het eens een tijdje, je zult zelf verschieten van het resultaat.
lol nen doctorandus

zo heb je er honderden in Vlaanderen. Vinden inderdaad moeilijk werk als ze geen Nederlands leren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 14:47   #3255
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zijn daar écht waar beelden - mét klank - van?
Daar wil ik wel eens van genieten, zie.

Ik verkneukel me er nu al in.

O ja, voor ik het vergeet:

er is toch wel minstens één link beschikbaar, mag ik hopen?

Vriendelijk dank bij voorbaat,

"djimi"

Is dit sarcasme ? Je weet toch dat Marie nooit bronnen voor haar talrijke beweringen heeft ? Dat is volgens haar allemaal niet nodig...
Oud 12 december 2017, 14:51   #3256
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In ieder geval is het geen pluspunt op de franstalige TV om te melden dat ge Nederlands spreekt want dat is een ondermijning van hun standpunt dat het Nederlands niet meer is dan een veredeld dialect waar je serieuze mensen absoluut niet mee bezighoudt (je leert toch ook geen Bantoe aan als je voor vol wilt aangenomen worden)... en waar la Belgique alleen maar door gehinderd wordt om als een volwaardige 'volwassen' franstalige natie door het leven te kunnen gaan...
Dat het de Bantoe zijn die die staat moeten betalen en onderhouden doet niets af aan de grootheid van het francofoon intellect die dat zo geregeld heeft...
En dat dat francofoon intellect regelrecht de natie de afgrond invoert... Hewel ze sleuten de bantoe wel met zich mee...
Of misschien een beetje meer er de zweep op leggen tot grotere zege van de grote francofonie...
Oud 12 december 2017, 14:59   #3257
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
lol nen doctorandus

zo heb je er honderden in Vlaanderen. Vinden inderdaad moeilijk werk als ze geen Nederlands leren.
Geen doctorandus, master. in brussel kun je als buitenlander univ volgen volledig in het engels. Resultaat : na 4 jaar verstaan die mensen geen woord van de lokale taal.
Maandenlang weigerde hij in te zien hoe het mogelijk is dat iemand met een universitair diploma zelfs na een stapel sollicitatiebrieven niets kon vinden. Het antwoord was nochtans basaal : kennis van het nederlands.
Het is natuurlijk ook vreemd : de univ zet je 100% in een engelstalige stolp, en kom je 4 jaar later buiten in een wereld waar de werkgevers zeggen : dat interesseert me enkel voor mijn buitenlandse contacten dus ik kan niets met U doen.
De reality check was redelijk hard...
Oud 12 december 2017, 15:11   #3258
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ieder geval is het geen pluspunt op de franstalige TV om te melden dat ge Nederlands spreekt want dat is een ondermijning van hun standpunt dat het Nederlands niet meer is dan een veredeld dialect waar je serieuze mensen absoluut niet mee bezighoudt (je leert toch ook geen Bantoe aan als je voor vol wilt aangenomen worden)... en waar la Belgique alleen maar door gehinderd wordt om als een volwaardige 'volwassen' franstalige natie door het leven te kunnen gaan...
Dat het de Bantoe zijn die die staat moeten betalen en onderhouden doet niets af aan de grootheid van het francofoon intellect die dat zo geregeld heeft...
En dat dat francofoon intellect regelrecht de natie de afgrond invoert... Hewel ze sleuten de bantoe wel met zich mee...
Of misschien een beetje meer er de zweep op leggen tot grotere zege van de grote francofonie...
Allemaal goed en wel, maar ik heb nu nog geen link naar beeldmateriaal, hé.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 15:28   #3259
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Geen doctorandus, master. in brussel kun je als buitenlander univ volgen volledig in het engels. Resultaat : na 4 jaar verstaan die mensen geen woord van de lokale taal.
Maandenlang weigerde hij in te zien hoe het mogelijk is dat iemand met een universitair diploma zelfs na een stapel sollicitatiebrieven niets kon vinden. Het antwoord was nochtans basaal : kennis van het nederlands.
Het is natuurlijk ook vreemd : de univ zet je 100% in een engelstalige stolp, en kom je 4 jaar later buiten in een wereld waar de werkgevers zeggen : dat interesseert me enkel voor mijn buitenlandse contacten dus ik kan niets met U doen.
De reality check was redelijk hard...
Normaliter gaan die ook terug, maar de deze was een familielid van u tegen het lijf gelopen blijkbaar
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 16:02   #3260
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Zelfs "Madam Non" beweert nu dat het Eurostadion in Brussel moet gebouwd worden en dus niets te zoeken heeft in Grimbergen .

" Ce stade devait-il forcément être en territoire bruxellois ?

“Oui, bien évidemment. Au CDH, nous avons toujours une implantation sur le territoire de la Région bruxelloise. "

http://www.dhnet.be/actu/belgique/jo...7095d1cd5eb71c
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be