Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2018, 09:26   #141
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De liberalen gaan in hun broek doen: in Duitsland is IG metall forcing aan het voeren voor 6 % opslag en (tijdelijk) kortere werkweek.

Als in Duitsland de lonen (fors) stijgen gaan ze onherroepelijk bij ons volgen want die van ons zijn met Duitsland gekoppeld.

Eindelijk krijgen we dan die broodnodige loonsverhogingen voor onze economie.
met welk mechanisme is dat juist dat de lonen in BE aan die van DE gekoppeld zijn?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 09:27   #142
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Nee zijn werknemers zijn niet vrij om op te zeggen.
Er zijn jaarlijks duizenden werknemers die daar anders over denken én doen.

Citaat:
Dat is de grootste onzin die liberalen verkondigen om hun modelletje te rechtvaardigen.

Hoe vrij ben je als je drie kinderen (minstens, want om economische groei te kennen moet de markt groeien) moet huisvesten en voeden?
Met het hoog werkloosheidscijfer, nog zoiets dat liberalen leuk vinden, want dat drukt de lonen lekker, heb je niet veel keuze dan zo'n job aan te pakken, al is het maar voor 400 euro meer per maand dan het alternatief, een uitkering.
En die uitkeringen vinden de liberalen nog te hoog natuurlijk want dat is hun drukkingsmiddel om ongeschoolde arbeid goedkoop te houden.
Dat, en immigranten importeren.
Hier wijs je naar een individuele situatie.

Niemand zegt dat het voor iedereen even makkelijk is, maar toch zijn er duizenden die ieder jaar wel van job veranderen?
Allemaal helden?

De linksen zijn zo goed in jammeren en de meer 'ondernemenden' onder hen in het opzetten van groepsaankopen, klachten bundelen, ...
Misschien is een samenhokinitiatief nog een ontbrekende factor?

Waar zijn die bedrijven die hoge lonen uitbetalen boven de marktwaarde en die de winsten delen met hun personeel of schenken aan de maatschappij?
Wáár?
Er zijn twee mogelijkheden, ofwel zijn de linksen er niet toe in staat, ofwel worden ze rechts zodra ze succes boeken. Dat zou ook de grijpgrage handjes van de sossen kunnen verklaren wanneer ze in de verleiding gebracht worden.

En als ze dan toch een eigen zaak hebben, dan is het iets symbolisch als het rondbrengen van soep op een bakfiets.

Citaat:
O ja, zeg nu niet dat ze maar hadden moeten studeren, want dan moeten die jobs ofwel naar het buitenland ofwel moet het buitenland naar hier komen
En nu weer en masse.

Citaat:
Bovendien zeg je daar dat de werknemer zich sterker zou kunnen opstellen, wat bijvoorbeeld kan door een vakbond...
Maar daar zijn liberalen tegen uiteraard

En daar stemmen nva 'ers voor.

Lekker hypocriet en achterbaks
De vakbonden houden zich enkel bezig met activiteiten die hen geld opleveren (of hoogstens break-even).

Laatst gewijzigd door hamac : 29 januari 2018 om 09:33.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 09:32   #143
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De liberalen gaan in hun broek doen: in Duitsland is IG metall forcing aan het voeren voor 6 % opslag en (tijdelijk) kortere werkweek.

Als in Duitsland de lonen (fors) stijgen gaan ze onherroepelijk bij ons volgen want die van ons zijn met Duitsland gekoppeld.

Die meteen cumulatief doorgerekend worden door heel de productieketen (met de winstfactor) tot de eindprijs * 1,21 (BTW).
Nettoloonstijging? 3% at best in de belziek. Koopkrachtstijging voor lokale producten/diensten? 1% at best.
Oud 29 januari 2018, 11:35   #144
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb al slechter nieuws gekregen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 14:42   #145
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
met welk mechanisme is dat juist dat de lonen in BE aan die van DE gekoppeld zijn?
Citaat:
De loonnorm (de maximale marge voor de loonkostenontwikkeling) wordt om de twee jaar vastgelegd en bepaalt hoeveel de loonkosten maximaal mogen stijgen. Het is de wet van 26 juli 1996 tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen (hierna Loonnormwet genoemd), zoals gewijzigd en aangepast door de wet van 19 maart 2017 tot wijziging van de wet van 26 juli 1996 tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen (B.S. 29 maart 2017), die de mogelijkheid creëert om de loonkostenontwikkeling in België preventief aan te passen aan de verwachte evolutie bij onze voornaamste handelspartners Duitsland, Nederland en Frankrijk. De loonnorm fungeert als een soort omkadering van het tweejaarlijkse loonoverleg in de sectoren en de ondernemingen.

De Loonnormwet voorziet dat de indexeringen en de baremieke verhogingen altijd worden gewaarborgd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 14:44   #146
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Bij jullie is het Romy pils ?* gogo hee brakelaar. De firma Ontex gaat weer een extra levering mogen doen binnenkort of het gaat daar van de trappen lopen.

Ge moet geen foto's plaatsen van jezelf in ornaat!!

Ik denk dat jij deze nodig hebt Peter uit ronse....

Laatst gewijzigd door Brakelaar : 29 januari 2018 om 14:47.
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 14:44   #147
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Citaat:
De loonnorm (de maximale marge voor de loonkostenontwikkeling) wordt om de twee jaar vastgelegd en bepaalt hoeveel de loonkosten maximaal mogen stijgen. Het is de wet van 26 juli 1996 tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen (hierna Loonnormwet genoemd), zoals gewijzigd en aangepast door de wet van 19 maart 2017 tot wijziging van de wet van 26 juli 1996 tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen (B.S. 29 maart 2017), die de mogelijkheid creëert om de loonkostenontwikkeling in België preventief aan te passen aan de verwachte evolutie bij onze voornaamste handelspartners Duitsland, Nederland en Frankrijk. De loonnorm fungeert als een soort omkadering van het tweejaarlijkse loonoverleg in de sectoren en de ondernemingen.

De Loonnormwet voorziet dat de indexeringen en de baremieke verhogingen altijd worden gewaarborgd.
wat een beperking is om niet te stijgen ... maar wordt die norm ook gebruikt (misbruikt) om mee te stijgen???

Laatst gewijzigd door Anna List : 29 januari 2018 om 14:46.
Oud 29 januari 2018, 14:47   #148
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Die meteen cumulatief doorgerekend worden door heel de productieketen (met de winstfactor) tot de eindprijs * 1,21 (BTW).
Nettoloonstijging? 3% at best in de belziek. Koopkrachtstijging voor lokale producten/diensten? 1% at best.
Nog ene die fantaseert dat de prijs van een product 1:1 gerelateerd is aan de loonkost.

En prijsverhogingen wakkeren de inflatie en dus index aan, dus een jaar later is het weer kassa !
Oud 29 januari 2018, 14:48   #149
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat een beperking is om niet te stijgen ... maar wordt die norm ook gebruikt (misbruikt) om mee te stijgen???
Men kan nu (terecht) hoger inzetten, in het verleden werden de stijgingen gewoon geplaffoneerd tot belachelijke percentages.
Oud 29 januari 2018, 14:49   #150
Tavek
Banneling

Standaard

Inflatie, dat is overigens iets waar de Belg met zijn hypotheken fan van is
Oud 29 januari 2018, 14:51   #151
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Ik ben altijd tegen loonsverhogingen geweest! Enkel mijn loon kon nooit hoog genoeg zijn Dat mensen onder mij met versleten rommel en gaten in hun kostuum moesten werken interesseerde mij geen zak. Maar de nieuwste laptop, smartphone en alle mogelijke leuke gadgets gingen wel eerst van het werkbudget af. Voor mij natuurlijk. En hoe meer budget op het einde van het jaar over hoe beter de bonus was. En hoe beter het restaurant waar we met het management gingen eten. En was ik een slechte? Mijn baas boven mij deed hetzelfde maar factor maal tien. En zijn baas idem maar factor maal honderd. Helaas had ik nog teveel empathie en moest ik voor een jongere wolf wijken. Ze betalen met plezier een ganse opzegtermijn uit (die je zelfs niet moet komen doen). De jongere wolf zal het budget wel aanpassen zodat het een win-winsituatie voor het bedrijf wordt.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 14:53   #152
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik ben altijd tegen loonsverhogingen geweest! Enkel mijn loon kon nooit hoog genoeg zijn Dat mensen onder mij met versleten rommel en gaten in hun kostuum moesten werken interesseerde mij geen zak. Maar de nieuwste laptop, smartphone en alle mogelijke leuke gadgets gingen wel eerst van het werkbudget af. Voor mij natuurlijk. En hoe meer budget op het einde van het jaar over hoe beter de bonus was. En hoe beter het restaurant waar we met het management gingen eten. En was ik een slechte? Mijn baas boven mij deed hetzelfde maar factor maal tien. En zijn baas idem maar factor maal honderd. Helaas had ik nog teveel empathie en moest ik voor een jongere wolf wijken. Ze betalen met plezier een ganse opzegtermijn uit (die je zelfs niet moet komen doen). De jongere wolf zal het budget wel aanpassen zodat het een win-winsituatie voor het bedrijf wordt.
Het is uw keuze als je voor dat soort schijtbedrijven werkt. Voor mijn part kunnen dit soort ondernemingen niet stevig genoeg belast worden.
Oud 29 januari 2018, 14:56   #153
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is uw keuze als je voor dat soort schijtbedrijven werkt. Voor mijn part kunnen dit soort ondernemingen niet stevig genoeg belast worden.
niet snel genoeg failliet gaan m.i.

wie gaat er nu zo met mensen om ???
Oud 29 januari 2018, 15:04   #154
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Zoals in veel bedrijven waar het in het management aan toe gaat : eten of gegeten worden. Ik zou een boekje over de jongere wolf kunnen open doen. Daar was ik een Heilige tegen. Maar wie leest er allemaal mee en hoe snel kan ik voor laster en eerroof aangeklaagd worden?
Oud 29 januari 2018, 15:25   #155
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog ene die fantaseert dat de prijs van een product 1:1 gerelateerd is aan de loonkost.
Waar schrijf ik dat?

Ik beweer wel dat de fabrikant (met bv een loonkostcomponent van 25%) zijn prijs naar boven bijstelt want die wil zijn winstmarge behouden. De grootverdeler doet net hetzelfde en uiteindelijk blijven de kleine verdelers ook niet achter.
En natuurlijk dien je ook nog eens 21% extra BTW te betalen op de uiteindelijke prijsstijging voor de consument.

Citaat:
En prijsverhogingen wakkeren de inflatie en dus index aan, dus een jaar later is het weer kassa !
En zo stijgt onze loonkost boven die van de buurlanden uit.

Laatst gewijzigd door hamac : 29 januari 2018 om 15:26.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 15:27   #156
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inflatie, dat is overigens iets waar de Belg met zijn hypotheken fan van is
Tot het bedrijf waar hij werkt om concurrentiële redenen herstructureert. Dan is het wenen.
Oud 29 januari 2018, 15:36   #157
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot het bedrijf waar hij werkt om concurrentiële redenen herstructureert. Dan is het wenen.
Niet echt.

Geen enkel bedrijf herstructureert omdat ze "2 % duurder zijn dan onze buurlanden". Dat is larie en apekool.

Ze herstructureren omdat de productie de markt wilt volgen, omdat de productie die ze maken niet meer verkoopt, omdat technologie hun producten overbodig heeft gemaakt, omdat het bedrijf zich wilt herorienteren, enz....

Volgens de loonkostenlogica zou produceren in Noorwegen of Californie onmogelijk zijn geworden. Nochtans streken met bizar hoge lonen. Quod non.
Oud 29 januari 2018, 15:41   #158
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet echt.

Geen enkel bedrijf herstructureert omdat ze "2 % duurder zijn dan onze buurlanden". Dat is larie en apekool.
Heu, in sommige sectoren lag tot voor kort de loonkost tot 25% dan onze buurlanden. Voor andere sectoren was het verschil minder groot.
Oud 29 januari 2018, 15:57   #159
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Heu, in sommige sectoren lag tot voor kort de loonkost tot 25% dan onze buurlanden. Voor andere sectoren was het verschil minder groot.
In de maakindustrie wordt constant gemekkerd over de hoge loonkost, terwijl de netto lonen van de mensen die er werken bij de laagste van west-europa horen.

Wat velen op dit forum niet weten, en ook angstvallig niet wordt gecommuniceerd, is dat bedrijven massas subsidies krijgen:

Voor de lagere lonen.
Voor oudere werknemers.
Voor R&D personeel (zo goed als geen patronale bijdragen).
Opleidingssteun.
Voor kwetsbare groepen.
Transformatiesteun.
KMO portefieulles.
En ga zo maar door....

De overheid smijt bedrijven die het wensen het hoofd in met subsidies. Ze moeten het maar aanvragen.
Oud 29 januari 2018, 16:01   #160
Profiteur
Parlementslid

Standaard

België het beloofde land voor bedrijven
Daarom dat ze zoveel snoeien en sommigen zelfs sluiten
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be