Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2018, 21:51   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nee, het gaat over de oorzaak van de dark ages, niet om de oorzaak van de val van het West-Romeinse Rijk.
Ook dan blijft het een vreemde stelling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 22:02   #102
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Studie en gebruik van het Latijn zijn nooit weggeweest in het middeleeuwse Europa. In de vroege middeleeuwen was het niet alleen de taal van de Kerk, maar ook van de wereldlijke overheid. Denk maar aan de moeite die Karel de Grote zich getroostte om ruim te investeren in het onderwijs van het Latijn.
Ja, het was de taal van de kerk. Maar Karel de Grote was analfabeet zegt men en in de 15de eeuw werd latijn gebruikt op universiteiten, door humanisten en hovelingen. Gewone burgers hadden geen boeken en leerden geen latijn. Contracten en officiële documenten werden geschreven in de streektaal, bijvoorbeeld het toskaanse italiaans. In het noorden kende de gewone mens uiteraard geen latijn. Op het concilie met de Byzantijnen in Ferrara en Florence in 1438-9 moest alles vertaald worden door tolken en genoteerd in 2 talen.

Laatst gewijzigd door Piero : 2 februari 2018 om 22:05.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 22:10   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, het was de taal van de kerk. Maar Karel de Grote was analfabeet zegt men en in de 15de eeuw werd latijn gebruikt op universiteiten, door humanisten en hovelingen. Gewone burgers hadden geen boeken en leerden geen latijn. Contracten en officiële documenten werden geschreven in de streektaal, bijvoorbeeld het toskaanse italiaans. In het noorden kende de gewone mens uiteraard geen latijn. Op het concilie met de Byzantijnen in Ferrara en Florence in 1438-9 moest alles vertaald worden door tolken en genoteerd in 2 talen.
De gewone volksmens kon inderdaad geen Latijn, maar kon ook geen letter schrijven of lezen. Het gebruik van de volkstaal in officiële documenten kwam trouwen pas vrij laat op. Latijn was vrij algemeen. Denk maar aan de Grote Keure van de Vlaamse graaf die hiermee voorrechten aan Gent en Brugge verleende. Volledig in het Latijn. De notabelen van die steden kenden nu eenmaal wel Latijn.
Oud 2 februari 2018, 22:12   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op het concilie met de Byzantijnen in Ferrara en Florence in 1438-9 moest alles vertaald worden door tolken en genoteerd in 2 talen.
Al goed en wel, ik zie niet goed in wat dit nu te maken heeft met uw bewering dat de verbreiding van het Grieks in het laat-Romeinse Rijk iets te maken heeft met de "donkere middeleeuwen".
Oud 2 februari 2018, 22:47   #105
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al goed en wel, ik zie niet goed in wat dit nu te maken heeft met uw bewering dat de verbreiding van het Grieks in het laat-Romeinse Rijk iets te maken heeft met de "donkere middeleeuwen".
Nee, hoe kom je erbij? Ik stelde niet dat de verbreiding maar het verlies van kennis van Grieks en Latijn in het voormalige romeinse rijk bijdroeg (!) aan de dark ages.
Oud 2 februari 2018, 22:52   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, hoe kom je erbij? Ik stelde niet dat de verbreiding maar het verlies van kennis van Grieks en Latijn in het voormalige romeinse rijk bijdroeg (!) aan de dark ages.
Hoezo? Op mijn opmerking over de verbreiding van het Grieks in het westelijk deel van het Romeinse Rijk antwoordde u met

Citaat:
Nee, het gaat over de oorzaak van de dark ages, niet om de oorzaak van de val van het West-Romeinse Rijk.
Waar slaat die "neen" dan wel op?
Oud 2 februari 2018, 23:25   #107
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Op mijn opmerking over de verbreiding van het Grieks in het westelijk deel van het Romeinse Rijk antwoordde u met

Waar slaat die "neen" dan wel op?
Denk daar nog maar een paar jaren over na.
Oud 3 februari 2018, 11:10   #108
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik ook, maar ik betwijfel dat de brain drain veroorzaakt werd door het doden van "beter geschoolden" door de romeinen. En als Napoleon beter geschoolde inlijfde, wat mij niet bekend is, dan is dat niets nieuws. Dat deden de romeinen ook. En ingelijfde generaals kwamen met hun legers wel eens in opstand tegen Rome. Hun kennis werd Rome noodlottig: bijvoorbeeld Alarik I, een christen nota bene.
Opstanden van de legioenen was een veel voorkomend iets in het Romeinse rijk.
En ja, het is weldegelijk geweten dat men bij de Romeinen de beter geschoolden verslagen vijanden doodde.
Vaak werden ze een tijd als slaven gebruikt en dan naar de Arena gestuurd om het volk te vermaken.

En de eerste testen om het denkvermogen in verband met krijgskund en technisch inzicht werden door Napoleon ingevoerd.
Daarvoor kocht men zijn rang in de krijgsmacht of kreeg men die door geboorte.
Zelfs vandaag krijgen sommige mensen hun rang binnen de krijgsmacht door geboorte, niet wegens hun bekwaamheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 12:47   #109
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit artikel:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180130_03329404

betalend welliswaar, legt uit dat gelovigen niet noodzakelijk minder intelligent zijn dan atheïsten, ze vertrouwen alleen teveel hun intuïtie.

Echter, zo vraag ik me af, is het niet zo dat men de intuïtie sowieso maar in beperkte mate mag volgen om tot bepaalde conlusies te komen en is het misschien ook zo dat men gelovig is omdat men juist de intuïtie volgt?

Is men dan inderdaad ook niet een beetje minder intelligent omdat men de intuïtie volgt?
Is die IO test door de gelovigen of door de ongelovigen gecreëerd?
Oud 3 februari 2018, 14:16   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik ook, maar ik betwijfel dat de brain drain veroorzaakt werd door het doden van "beter geschoolden" door de romeinen. En als Napoleon beter geschoolde inlijfde, wat mij niet bekend is, dan is dat niets nieuws. Dat deden de romeinen ook. En ingelijfde generaals kwamen met hun legers wel eens in opstand tegen Rome. Hun kennis werd Rome noodlottig: bijvoorbeeld Alarik I, een christen nota bene.
Dat is me evenmin bekend. Maar toch Napoléon keek meer naar de bekwaamheid van de mensen, niet naar de afkomst. En zeker niet wanneer het om militairen ging. Als we kijken naar de 14 Napoleontische generaals die tot Maarschalk werden verheven, zijn er maar weinig van adel bij. Allen kregen de 'maarschalkstaf' op basis van verdiensten.

Cfr een aan Napoléon toegeschreven gezegde: 'iedere soldaat draagt een maarschalkstaf in zijn ransel'. En als we kijken naar het lijstje, blijkt dit inderdaad ook zo te zijn.

Generaal André Massena: zoon van een winkelier. (bevorderd tot maarschalk).
Generaal Joachim Murat: zoon van een herbergier. (bevorderd tot maarschalk)
Genaal Jean Baptiste Jules Bernadotte: zoon van een procureur(bevorderd tot maarschalk)
Generaal Michel Ney: zoon van een tonnenmaker. (bevorderd tot maarschalk)
Generaal Jean de Dieu Soult: zoon van een dorpsnotaris. (bevorderd tot maarschalk)
Generaal Pierre Augereau: zoon van een fruitverkoper. (bevorderd tot maarschalk).
Generaal Guillaume Brune :zoon van een advokaat. (bevorderd tot maarschalk)
Generaal Jean Baptiste Béssières: zoon van een dokter. (bevorderd tot maarschalk)
Generaal Louis-Alexandre Berthier: zoon van een luitenant-kolonel. (bevorderd tot maarschalk)
Generaal Edurard Mortier: zoon van een handelaar (bevorderd tot maarschalk)
Generaal Adrien Jeannot Moncey: zoon van een advokaat. (bevorderd tot maarschalk)
Generaal Jean Lannes: zoon van een kleinhandelaar (bevorderd tot maarschalk)
Generaal Jean Baptiste, Jourdan: zoon van een chirurg. (bevorderd tot maarschalk)
Generaal Louis Nicolas Davout: geboren een Normandische verarmde adelijke familie. (bevorderd tot maarschalk)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 februari 2018 om 14:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 15:24   #111
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En ja, het is weldegelijk geweten dat men bij de Romeinen de beter geschoolden verslagen vijanden doodde.
Vaak werden ze een tijd als slaven gebruikt en dan naar de Arena gestuurd om het volk te vermaken.
He kijk, dat is mij niet geweten. Ik heb altijd geweten dat men geschoolde vijanden in de administratie zette en als kopiisten gebruikten om maar enkele jobs te noemen. Ik dacht dat krijgsgevangenen als slaven werden ingezet bij voornamelijk wegenonderhoud en de bouwsector of op het veld als nodig was. Waren de Romeinen dan zo dom om zulke gratis waardevolle werkkrachten voor de leeuwen te gooien? Ik heb altijd gedacht dat dit het voorrecht was aan terdood veroordeelden en staatsvijanden/opstandelingen zoals bv. de zeloten. Je hebt het toch niet over de arenaspelen waar gladiatoren de ster van het veld waren toch ? Zo, dan weten we dat weer. Met dank voor je goed onderbouwde informatie.

Laatst gewijzigd door Aton : 3 februari 2018 om 15:26.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 16:15   #112
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
He kijk, dat is mij niet geweten. Ik heb altijd geweten dat men geschoolde vijanden in de administratie zette en als kopiisten gebruikten om maar enkele jobs te noemen. Ik dacht dat krijgsgevangenen als slaven werden ingezet bij voornamelijk wegenonderhoud en de bouwsector of op het veld als nodig was. Waren de Romeinen dan zo dom om zulke gratis waardevolle werkkrachten voor de leeuwen te gooien? Ik heb altijd gedacht dat dit het voorrecht was aan terdood veroordeelden en staatsvijanden/opstandelingen zoals bv. de zeloten. Je hebt het toch niet over de arenaspelen waar gladiatoren de ster van het veld waren toch ? Zo, dan weten we dat weer. Met dank voor je goed onderbouwde informatie.
Het was niet voorbehouden voor bepaalde soorten mensen, iedereen kon die eer krijgen.
Veel hing af van de bouw en spiermassa waar de slaven voor gebruikt werden.
En ja, verstandiger zijn dan je meester kon je dood betekenen.
Op de spelen na, zijn de slavenhandel uit de Romeinse tijd heel goed te vergelijken met de slavenhandel in de VS.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 16:33   #113
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het was niet voorbehouden voor bepaalde soorten mensen, iedereen kon die eer krijgen.
Veel hing af van de bouw en spiermassa waar de slaven voor gebruikt werden.
En ja, verstandiger zijn dan je meester kon je dood betekenen.
Op de spelen na, zijn de slavenhandel uit de Romeinse tijd heel goed te vergelijken met de slavenhandel in de VS.
Heb je daar een zekere onderbouw voor of blijf je gewoon uit je nek kletsen ?
Oud 3 februari 2018, 18:54   #114
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is me evenmin bekend. Maar toch Napoléon keek meer naar de bekwaamheid van de mensen, niet naar de afkomst. En zeker niet wanneer het om militairen ging. Als we kijken naar de 14 Napoleontische generaals die tot Maarschalk werden verheven, zijn er maar weinig van adel bij. Allen kregen de 'maarschalkstaf' op basis van verdiensten. ...
Geen wonder, de franse revolutie had de adel uitgeschakeld. Zakelijke burgers hebben zich verrijkt door in beslag genomen goederen voor weinig te kopen en ze namen de plaats in van de adel.
Oud 3 februari 2018, 19:29   #115
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Is die IO test door de gelovigen of door de ongelovigen gecreëerd?
Dat weet ik niet maar volgens het artikel scoren gelovigen consistent minder op IQ tests vergeleken met atheïsten, het hangt dus niet van de test af. Agnosten zitten daartussen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 19:51   #116
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vindt u dat de verspreiding van het Grieks als lingua franca een factor is geweest die tot de val van het West-Romeinse Rijk heeft geleid? Dat vind ik toch wel een vrij bizarre stelling.
Het is inderdaad klinkklare onzin. Net zoals het onderwerp van de draad overigens.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2018, 20:00   #117
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is inderdaad klinkklare onzin.
Dat is het zeker. De werkelijke oorzaak was een pandemie zoals je hiervoor kunt lezen in mijn Wiki link.
Oud 3 februari 2018, 21:05   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is niet juist. De Romeinen waren soms niet mals met hun overwonnenen, maar ze doden hogergeschoolden vaak niet. De Joden werden meedogenloos gestraft voor hun opstand, maar dat belette de Romeinen niet om hoogopgeleide Joden als leraar of opvoeder aan te stellen in hun eigen aristocratische gezinnen.
Oud 3 februari 2018, 21:17   #119
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is niet juist. De Romeinen waren soms niet mals met hun overwonnenen, maar ze doden hogergeschoolden vaak niet. De Joden werden meedogenloos gestraft voor hun opstand, maar dat belette de Romeinen niet om hoogopgeleide Joden als leraar of opvoeder aan te stellen in hun eigen aristocratische gezinnen.
Mee eens.
Oud 3 februari 2018, 21:35   #120
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is inderdaad klinkklare onzin. Net zoals het onderwerp van de draad overigens.

De oorzaak van de ondergang van het West-Romeinse Rijk is natuurlijk multicausaal. Een belangrijke oorzaak evenwel was de situatie aan de landsgrenzen. De laat-Romeinse keizers hadden steeds meer moeite om die grenzen blijvend te beschermen en te handhaven tegen een steeds sterker wordende druk die uitging van opdringerige , vooral Germaanse stammen. Vele grensposten toen waren onderbemand. Vaak waren het 'vreemde' troepen ('bondgenoten', foederati...) die dit werk opknapten. Dit had te maken met de binnenlandse situatie. Heel wat Romeinse onderdanen waren niet meer zo happig om hun legerdienst te doen en de loyaliteit aan Rome liet veel te wensen over. Het verkrijgen van het Romeins burgerrecht was dan ook een lachtertje geworden. De Romeinse staat (-sidee) was duidelijk in verval. Het was gewoon een kwestie van tijd voordat de Romeinse reus die lemen voeten had gekregen omviel

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 februari 2018 om 21:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be