Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2018, 23:39   #881
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Bent u vrijwillig gedoopt?
Ik neem aan dat hij zelfs niet vrijwillig geboren is. Net zo min als onvrijwillig.

Die begrippen hebben, toegepast op een pasgeborene, namelijk geen enkele betekenis.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 00:03   #882
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U antwoordt niet op mijn vraag.
Natuurlijk wel. Als pasgeborene word je nu eenmaal niet tot de doop gedwongen. Je ondergaat het. Ik weet niet goed hoe een ongelovige zich daar dan later op enige wijze gebonden door zou voelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 00:04   #883
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik neem aan dat hij zelfs niet vrijwillig geboren is. Net zo min als onvrijwillig.

Die begrippen hebben, toegepast op een pasgeborene, namelijk geen enkele betekenis.
Als een kind gedoopt wordt, is het automatisch katholiek. Dus er is geen eigen keuze. De rest doet niet ter zake.

In een islamitisch gezin, is men automatisch moslim van bij de geboorte. Ook geen keuze.

Jan zegt dat er vrije keuze is om gelovig te zijn of niet. Maar men is reeds 'gelovig' voor men het beseft.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 9 februari 2018 om 00:06.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 00:08   #884
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een kind gedoopt wordt, is het automatisch katholiek. Dus er is geen eigen keuze. De rest doet niet ter zake.
Dan leg ik u nogmaals dezelfde vraag voor: op welke wijze bindt dit een volwassene die wel als baby werd gedoopt maar ondertussen volledig afstand heeft genomen van het katholieke geloof?

De rest doet immers wel ter zake: het gaat immers over het belangrijk element in welke mate bepaalde van die handelingen een beperking voor de latere vrijheid inhouden. Kortom, bent u op latere leeftijd dan niet meer vrij eens u als baby'tje werd gedoopt?
Oud 9 februari 2018, 00:12   #885
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In een islamitisch gezin, is men automatisch moslim van bij de geboorte. Ook geen keuze.

Jan zegt dat er vrije keuze is om gelovig te zijn of niet. Maar men is reeds 'gelovig' voor men het beseft.
U gooit weer alles door elkaar. Laten we het eventjes louter vanuit materialistisch standpunt bekeken.

Een kind wordt gedoopt. De naam van het kind wordt in het doopregister genoteerd. Vanaf dan staat het kind geboekstaafd als katholiek. Die baby kan evenwel nog niet overgaan tot een wilsact, laat staan een geloofsact. Door de doop wordt dat kind dus niet "gelovig". Geloof komt later.

En later komt er wel een eigen keuze. De Kerk wil zelf dat mensen uit eigen beweging het geloof later bevestigen. Dat gebeurt bij het vormsel, alsook, als volwassene, in iedere paasnacht waar men de eigen doopbeloften plechtig hernieuwt. Indien men zich niet meer als gelovige identificeert, kan men dus moeiteloos daar een einde aan maken.
Oud 9 februari 2018, 00:15   #886
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent wel vrij om rond te lopen met een narrenpak. ).
Dat is niet waar Jan.

Citaat:
Luk Alloo opgepakt wegens dragen narrenpak (1999).

https://www.youtube.com/watch?v=NL6YEHy_15I
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 00:18   #887
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U gooit weer alles door elkaar. Laten we het eventjes louter vanuit materialistisch standpunt bekeken.

Een kind wordt gedoopt. De naam van het kind wordt in het doopregister genoteerd. Vanaf dan staat het kind geboekstaafd als katholiek. Die baby kan evenwel nog niet overgaan tot een wilsact, laat staan een geloofsact. Door de doop wordt dat kind dus niet "gelovig". Geloof komt later.

En later komt er wel een eigen keuze. De Kerk wil zelf dat mensen uit eigen beweging het geloof later bevestigen. Dat gebeurt bij het vormsel, alsook, als volwassene, in iedere paasnacht waar men de eigen doopbeloften plechtig hernieuwt. Indien men zich niet meer als gelovige identificeert, kan men dus moeiteloos daar een einde aan maken.
Voil?*, dat is de kern van de zaak. De rest is praat voor de vaak.
Oud 9 februari 2018, 00:19   #888
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat is niet waar Jan.
Dat is wel waar.

Hier gaat het om een bijzondere situatie. En dus, overspannen politieagenten die meenden dat Luk Alloo voor ordeverstoring zou zorgen. Ik durf wedden dat er buiten wat administratie nooit enige veroordeling is gekomen.
Oud 9 februari 2018, 00:20   #889
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voil?*, dat is de kern van de zaak. De rest is praat voor de vaak.
Dat zou pas de kern van de zaak zijn als het voor later blijvende gevolgen zou hebben die de vrijheid beperken.

En die vraag legde ik u voor en u wou er nu al twee keer niet op antwoorden. Vrij logisch: u zou immers moeten toegeven dat het doopsel en de registratie (dan nog in een privaat register) uw vrijheid later op geen enkele wijze vermindert.

Bijgevolg schat u die registratie totaal verkeerd in.
Oud 9 februari 2018, 00:33   #890
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat zou pas de kern van de zaak zijn als het voor later blijvende gevolgen zou hebben die de vrijheid beperken.

En die vraag legde ik u voor en u wou er nu al twee keer niet op antwoorden. Vrij logisch: u zou immers moeten toegeven dat het doopsel en de registratie (dan nog in een privaat register) uw vrijheid later op geen enkele wijze vermindert.

Bijgevolg schat u die registratie totaal verkeerd in.
Jawel, want ik moest verplicht iedere zondag naar de kerk gaan, godsdienstonderricht, catechismus van buiten leren, eerste communie, vormsel en plechtige communie doen. Tijdens de vasten iedere morgen, 40 dagen lang, naar de kerk gaan. Allemaal dwangmaatregelen opgelegd aan een onschuldig kind. De pastoor waakte erover dat het allemaal gebeurde, zo niet kwam hij de ouders op de vingers tikken.

Waarom denkt u dat de kerken leeglopen? Gewoon omdat de mensen de katholieke onzin niet meer aanvaarden.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 9 februari 2018 om 00:36.
Oud 9 februari 2018, 00:36   #891
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, want ik moest verplicht iedere zondag naar de kerk gaan, godsdienstonderricht, catechismus van buiten leren, eerste communie, vormsel en plechtige communie doen. Tijdens de vasten iedere morgen, 40 dagen lang, naar de kerk gaan. Allemaal dwangmaatregelen opgelegd aan een onschuldig kind. De pastoor waakte erover dat het allemaal gebeurde, zo niet kwam hij de ouders op de vingers tikken.
U was toen minderjarig. Net zo moest u van uw ouders waarschijnlijk uw bord leeg eten, beleefd leren praten, uw kamer opruimen, meehelpen met huishoudelijke taakjes, naar school gaan, huiswerk thuis maken, lessen studeren, enzovoort. Allemaal dwangmaatregelen opgelegd aan een onschuldig kind.

En bij die laatste reeks waakte de onderwijzer erover dat het allemaal gebeurde, anders kwam die waarschijnlijk ook langs bij uw ouders.
Oud 9 februari 2018, 00:38   #892
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom denkt u dat de kerken leeglopen? Gewoon omdat de mensen de katholieke onzin niet meer aanvaarden.
De kerken lopen leeg omdat heel veel geestelijken de kerkelijke boodschap zijn gaan uithollen sedert het laatste concilie. Waar de Kerk nog trouw is aan haar wortels, blijft ze aantrekkingskracht bezitten.
Oud 9 februari 2018, 00:41   #893
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U was toen minderjarig. Net zo moest u van uw ouders waarschijnlijk uw bord leeg eten, beleefd leren praten, uw kamer opruimen, meehelpen met huishoudelijke taakjes, naar school gaan, huiswerk thuis maken, lessen studeren, enzovoort. Allemaal dwangmaatregelen opgelegd aan een onschuldig kind.

En bij die laatste reeks waakte de onderwijzer erover dat het allemaal gebeurde, anders kwam die waarschijnlijk ook langs bij uw ouders.
U verdraait alles weer. Zonder de katholieke kerk hadden voornoemde dwangmaatregelen nooit bestaan.
Oud 9 februari 2018, 00:46   #894
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verdraait alles weer. Zonder de katholieke kerk hadden voornoemde dwangmaatregelen nooit bestaan.
Ik verdraai niets. U was gewoon minderjarig en dus beslissen ouders over heel wat zaken. Of probeert u me wijs te maken dat u van uw ouders uw bord niet moest leeg eten? Dat u niet naar school moest? Dat u niet moest studeren en uw huiswerk maken?

U gaat evenwel de vraag volledig uit de weg die ik u eerder voorlegde: welke beperkingen ondervond u door dat doopsel (en de keuze van uw ouders) in uw eigen vrijheid eens u meerderjarig werd?
Oud 9 februari 2018, 00:48   #895
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De kerken lopen leeg omdat heel veel geestelijken de kerkelijke boodschap zijn gaan uithollen sedert het laatste concilie. Waar de Kerk nog trouw is aan haar wortels, blijft ze aantrekkingskracht bezitten.
De mensen zijn natuurlijk ook slimmer geworden ....
Oud 9 februari 2018, 00:51   #896
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik verdraai niets. U was gewoon minderjarig en dus beslissen ouders over heel wat zaken. Of probeert u me wijs te maken dat u van uw ouders uw bord niet moest leeg eten? Dat u niet naar school moest? Dat u niet moest studeren en uw huiswerk maken?

U gaat evenwel de vraag volledig uit de weg die ik u eerder voorlegde: welke beperkingen ondervond u door dat doopsel (en de keuze van uw ouders) in uw eigen vrijheid eens u meerderjarig werd?
Zonder de katholieke druk hadden mijn ouders mij nooit verplicht om naar de kerk te gaan, mij laten dopen en al die andere onzin.

Waarom alleen bij meerderjarigheid? Zij hebben mij genoeg gekloot toen ik minderjarig was en dat vind ik nog het ergste. Als minderjarige is men gemakkelijk te manipuleren.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 9 februari 2018 om 00:52.
Oud 9 februari 2018, 00:53   #897
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder de katholieke druk hadden mijn ouders mij nooit verplicht om naar de kerk te gaan, mij laten dopen en al die andere onzin.
Zonder de Belgische staat had u nooit uw legerdienst in het Belgische leger moeten doen.

En, trouwens, uw uitspraak is onwaar. Ook in uw tijd waren er mensen die niet naar de Kerk gingen, niet gelovig waren, afstand hadden genomen van de Kerk. Als uw ouders een andere keuze gemaakt, dan was u bijvoorbeeld niet gedoopt. De Kerk heeft uw ouders niet verplicht tot het dopen van de kinderen. Het was hun keuze.
Oud 9 februari 2018, 00:56   #898
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom alleen bij meerderjarigheid? Zij hebben mij genoeg gekloot toen ik minderjarig was en dat vind ik nog het ergste. Als minderjarige is men gemakkelijk te manipuleren.
Ik hoop dat u toch nog weet wat meerderjarigheid inhoudt... Of niet? Dan bent u volledig verantwoordelijk. U maakt voortaan uw eigen keuzes. Niet uw ouders.

Hebben uw ouders u ook gekloot toen ze u verplichtten om uw bord leeg te eten, om de afwas te doen, om te stofzuigen, om het gras af te rijden, om naar school te gaan... Of deed u dat allemaal als kind zonder zeuren en zagen, met blijheid van harte? Ik durf het sterk te betwijfelen... Dus, uw ouders maakten in uw plaats toen bepaalde keuzes en u moest gehoorzamen. Zo ging het er vroeger over zowat de hele lijn aan toe.
Oud 9 februari 2018, 00:58   #899
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zonder de Belgische staat had u nooit uw legerdienst in het Belgische leger moeten doen.

En, trouwens, uw uitspraak is onwaar. Ook in uw tijd waren er mensen die niet naar de Kerk gingen, niet gelovig waren, afstand hadden genomen van de Kerk. Als uw ouders een andere keuze gemaakt, dan was u bijvoorbeeld niet gedoopt. De Kerk heeft uw ouders niet verplicht tot het dopen van de kinderen. Het was hun keuze.
Wat heeft het leger hier nu weer mee te maken? Trouwens, ik moest geen legerdienst doen wegens twee broederdiensten.
Oud 9 februari 2018, 01:03   #900
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat u toch nog weet wat meerderjarigheid inhoudt... Of niet? Dan bent u volledig verantwoordelijk. U maakt voortaan uw eigen keuzes. Niet uw ouders.

Hebben uw ouders u ook gekloot toen ze u verplichtten om uw bord leeg te eten, om de afwas te doen, om te stofzuigen, om het gras af te rijden, om naar school te gaan... Of deed u dat allemaal als kind zonder zeuren en zagen, met blijheid van harte? Ik durf het sterk te betwijfelen... Dus, uw ouders maakten in uw plaats toen bepaalde keuzes en u moest gehoorzamen. Zo ging het er vroeger over zowat de hele lijn aan toe.
Ik had daar geen problemen mee en ben mijn ouders daar nog steeds dankbaar voor.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be