Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2018, 07:32   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vertrouw er niet op dat de overheid dit op een ordentelijke, veilige manier kan organiseren.

In princiepe heb ik niks tegen op een DNA databank. Maar wel eentje die vol met lekken zit, misbruiken, enz....

Het is geweten dat flikken ook al eens in de databank neuzen, zonder dat ze daar aanleiding voor hebben.
Ik herinner me inderdaad zangeres Jasmine.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 07:32   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Slimme moordenaars zorgen er wel voor dat er geen DNA achterblijft.
dat kan ... maar die 95% andere gaan we dan toch al veel rapper bij hun kladden hebben ... iets wat bij verkrachters nogal een verschil kan maken in aantal slachtoffers ook.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 07:33   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
staat nochtans in de openingspost hoor hoe zo'n databank eruit ziet :

DNASTAAL-CODENUMMER
En dat codenummer kent iedere flik van buiten of is daar ook een databank voor?
Oud 2 maart 2018, 07:35   #44
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ja en ?
Ooit zal je toch aan dat codenummer ook een naam en gezicht dienen te plakken... anders ben je er niets mee
Natuurlijk. Maar je kan wel verschillende machtigingen geven aan de verschillende DB's.

Alle agenten tot de wijkagent toe moeten toegang hebben tot de DB met de rijksregisternummers.
Zo zouden dan alleen agenten (bv inspecteurs) die zich met strafzaken bezighouden de DB kunnen bekijken waar de rijksregisternummers gekoppeld worden aan bv DNA.
Oud 2 maart 2018, 07:35   #45
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
En dat codenummer kent iedere flik van buiten of is daar ook een databank voor?
o ja oehoe een praktisch probleem dat niet op te lossen valt

lees het draadje voor je zever post he reserfke. https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=38
Oud 2 maart 2018, 07:35   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
... en in dezelfde databank een tabel codenummer - rijksregisternummer. Anders heb je er niets aan.

Vervolgens wordt, omwille van budgettaire redenen, toegang verleend aan verzekeringsbedrijven. Of kiest één van de medewerkers het supergeheime paswoord '1234'. Of laat een verkrachter jouw DNA achter op de plaats delict. of ...

Als je een rotsvast vertrouwen hebt in de Belgische overheid om een dergelijke databank veilig op te zetten en te beheren en nooit te misbruiken, dan is zo'n databank een prima idee.
Dat is inderdaad een groot gevaar, een gevaar dat nu ook bestaat, maar moeilijker op te sporen is.

Ik heb al gevallen gehoord van sluikstorters die gegevens van anderen in de vuilniszakken stopten.
Oud 2 maart 2018, 07:37   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vertrouw er niet op dat de overheid dit op een ordentelijke, veilige manier kan organiseren.

In princiepe heb ik niks tegen op een DNA databank. Maar wel eentje die vol met lekken zit, misbruiken, enz....

Het is geweten dat flikken ook al eens in de databank neuzen, zonder dat ze daar aanleiding voor hebben.
maar je komt niet op straat om te protesteren tegen de huidige databank?

maar eentje [DNASTAAL-CODENUMMER] zoals in het artikel beschreven daar vertrouwen we de B-staat niet genoeg voor?

maar wel ivm belastingen en justitie verder? ...
Oud 2 maart 2018, 07:38   #48
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een groot gevaar, een gevaar dat nu ook bestaat, maar moeilijker op te sporen is.

Ik heb al gevallen gehoord van sluikstorters die gegevens van anderen in de vuilniszakken stopten.
ge moet ni alles geloven wat ze u proberen wijsmaken reserve.
Oud 2 maart 2018, 07:42   #49
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden die zover willen gaan om eerst authentieke papieren (bankafschriften, communicatie met de overheid, ...) te bemachtigen van iemand anders als ze gewoon kunnen sluikstorten zonder iets toe te voegen dat naar hen kan leiden?
Oud 2 maart 2018, 08:35   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Waarom zouden die zover willen gaan om eerst authentieke papieren (bankafschriften, communicatie met de overheid, ...) te bemachtigen van iemand anders als ze gewoon kunnen sluikstorten zonder iets toe te voegen dat naar hen kan leiden?
Hoeveel moeite moet je daar nu voor doen, gewoon het oud papier meenemen "van ergens" langs 't straat, en die kartonnen doos gewoon bij het sluikstortsel zetten.

Of als je echt een gore klootzak bent, dan is wat moeite wel gedaan om de mensen te treffen die je wil kloten.

Maar een goeie sluikstorter doet dat om kosten en moeite te besparen. Dus de goeie sluikstorters zorgen voor identiteitsloos afval.
Trouwens, ik heb geen weet van kosten die gemaakt moeten worden voor de ophaling van oud papier. Ergo, gewoon het papier gescheiden houden van het sluikstortafval.
Oud 2 maart 2018, 10:50   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hebben die dan hetzelfde DNA?

En als dat zo is, kan de broer het dan ook gedaan hebben volgens het DNA-bewijs?
Je hebt het niet gelezen hé.
Broers hebben dna dat aangeeft dat ze broers zijn. Een range van overeenkomsten die aangeeft dat ze dezelfde pa en dezelfde ma hebben.
idem dito voor halfbroers, voor kozens en nichten enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 10:53   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
DNA kan vervalst worden. Er bestaan grote twijfels over de vermeende onfeilbaarheid.
Vingerafdrukken kunnen ook vervalst worden.
Getuigenverklaringen kunnen vervalst worden.
Maes kan in een Bockor-glas geserveerd worden.
Maagdenvliezen kunnen hersteld worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 11:00   #53
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar voor de rest vertrouwd iedereen de B staat wel voldoende ... belastingen, gezondheidszorg, onderwijs, alles is hoera maar een dnastaal-codenummer databank dat gaat de staat niet aankunnen...

en die link die hoeft niet in dezelfde databank, voor de mensen met zilverpapier op hun hoofd mag dat zelfs een papieren lijst zijn in de kluis van de PG... maar gebruik dat niet als argument om een normale politionele evolutie tegen te houden hé dat zou net t zelfde zijn als de politie 100 jaar geleden verbieden vingerafdrukken te gebruiken.
Pleit er hier dan iemand voor het verbieden van het onderzoek van DNA-sporen?
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 11:05   #54
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

De bedoeling van die ene procureur kan misschien zeer eerbaar zijn, maar ik heb iets te weinig vertrouwen in de Belgische justitie, om zomaar vrijwillig DNA-gegevens af te staan om die op te slaan in een database.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2018, 11:09   #55
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De bedoeling van die ene procureur kan misschien zeer eerbaar zijn, maar ik heb iets te weinig vertrouwen in de Belgische justitie, om zomaar vrijwillig DNA-gegevens af te staan om die op te slaan in een database.
dat is een keuze, maar wel een die een zware kost inhoudt van criminelen (dieven, moordenaars, verkrachters etc ...) die te lang te dikwijls hun gang kunnen blijven gaan.

als ik die twee risico's moet afwegen, dan kies ik voor een zeer strikte databank [DNASTAAL-CODENUMMER]
en de link codenummer-identiteit mag van mijn part door een procureur bewaakt worden en hoeft zelfs niet digitaal (indien dat een angst is die speelt)
Oud 2 maart 2018, 11:13   #56
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is een keuze, maar wel een die een zware kost inhoudt van criminelen (dieven, moordenaars, verkrachters etc ...) die te lang te dikwijls hun gang kunnen blijven gaan.

als ik die twee risico's moet afwegen, dan kies ik voor een zeer strikte databank [DNASTAAL-CODENUMMER]
en de link codenummer-identiteit mag van mijn part door een procureur bewaakt worden en hoeft zelfs niet digitaal (indien dat een angst is die speelt)
Ik geef je gelijk, maar ik heb geen vertrouwen in Justitie.

Citaat:
Oud 2 maart 2018, 11:21   #57
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geef je gelijk, maar ik heb geen vertrouwen in Justitie.
en daar heb jij dan weer groot gelijk in, maar dan moet de conclusie ook nog fundamenteler zijn dan gewoon aanmodderen zonder DNA databank, dan moet de conclusie zijn dat heel deze corrupte B-staat op de schop moet.
Oud 2 maart 2018, 11:23   #58
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en daar heb jij dan weer groot gelijk in, maar dan moet de conclusie ook nog fundamenteler zijn dan gewoon aanmodderen zonder DNA databank, dan moet de conclusie zijn dat heel deze corrupte B-staat op de schop moet.
daar ben ik het volmondig met u eens

Citaat:
Oud 2 maart 2018, 11:31   #59
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
daar ben ik het volmondig met u eens
wordt jij ook lichtjes ongemakkelijk bij zoveel eensgezindheid?
Oud 2 maart 2018, 11:34   #60
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt het niet gelezen hé.
Broers hebben dna dat aangeeft dat ze broers zijn. Een range van overeenkomsten die aangeeft dat ze dezelfde pa en dezelfde ma hebben.
idem dito voor halfbroers, voor kozens en nichten enz.
Dat onderzoek in Nederland was toegespitst op mannen. Daarom werd het y-dna onderzocht. Dat wordt van vader op zoon doorgegeven. En is dus in theorie familienaam gebonden. Vrouwen hebben alleen x-chromosomen.

Die kenmerken blijven dus gedurende generaties gelijk. Er zijn soms kleine mutaties.

Het dna onderzoek naar de moord op Marianne Vaatstra is pas in 2012 begonnen.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_...ianne_Vaatstra

Volgens mijn info was een forumlid hier, via KULeuven, toen nauw betrokken bij dat onderzoek.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be